Skriftlig fremsættelse (3. oktober
2018)
Uddannelses- og
forskningsministeren (Tommy Ahlers):
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov om ændring af lov om
befordringsrabat til studerende ved videregående uddannelser,
lov om befordringsrabat til uddannelsessøgende i
ungdomsuddannelser m.v. og lov om Udbetaling Danmark
(Målretning af befordringsrabat og godtgørelse efter
en kilometersats, hjemmel til at kræve for meget modtaget
godtgørelse tilbagebetalt m.v.)
(Lovforslag nr. L 16)
Med lovforslaget målrettes
ordningerne om befordringsrabat og godtgørelse efter en
kilometersats. Baggrunden for lovforslaget er, at der er
konstateret en utilsigtet stigning i særligt udgiften til
godtgørelse efter en kilometersats, som beregnes og
udbetales på månedsbasis uanset antallet af dage med
faktisk befordring.
Studerende ved videregående
uddannelser og uddannelsessøgende i ungdomsuddannelser har
efter de gældende regler mulighed for køb af
abonnementskort med rabat til den billigste daglige offentlige
befordring mellem uddannelsessted og bopæl.
Studerende og uddannelsessøgende,
der ikke har mulighed for at gøre brug af offentlig
befordring, kan søge om godtgørelse til befordring
efter en kilometersats med andre befordringsmidler.
Efter de gældende regler beregnes og
udbetales godtgørelse efter en kilometersats på
månedsbasis uanset antallet af dage med faktisk befordring i
den pågældende måned. Den nuværende ordning
indebærer dermed, at der også gives godtgørelse
for dage, hvor den studerende eller den uddannelsessøgende
ikke har haft befordring mellem bopæl og uddannelsessted.
Med forslaget vil godtgørelse efter
en kilometersats blive beregnet og udbetalt på baggrund af
indberetning af dage med faktisk befordring mellem uddannelsessted
og bopæl.
Det foreslås, at der samtidig
indsættes hjemmel til at rejse krav om tilbagebetaling af for
meget modtaget godtgørelse efter en kilometersats.
Tilbagebetalingskrav skal med forslaget kunne indbringes for
Ankenævnet for Statens Uddannelsesstøtteordninger.
Det foreslås endvidere, at
godtgørelsesordningen som udgangspunkt gives til befordring
i Danmark. Hermed harmoniseres reglerne om geografisk
afgrænsning med de gældende regler for
befordringsrabat.
Såvel befordringsrabatordningen som
ordningen om godtgørelse efter en kilometersats retter sig
mod studerende og uddannelsessøgendes daglige befordring
mellem bopæl og uddannelsessted.
Med lovforslaget foreslås der indsat
bemyndigelse til at fastsætte regler om, hvornår der er
tale om daglig befordring. Det er hensigten, at der med
bemyndigelsen skal kunne fastsættes regler, som gør
det muligt at give afslag på ansøgninger om
befordringsrabat og godtgørelse efter en kilometersats til
meget tidskrævende eller lange strækninger, hvor det
har formodningen imod sig, at der er tale om daglig befordring. Det
kunne eksempelvis være ansøgninger om befordringsrabat
eller godtgørelse til daglig befordring på over 3-4
timer hver vej.
Det foreslås endvidere, at studerende
ved videregående uddannelser ikke skal have mulighed for
befordringsrabat i perioder med lønnet praktik. De
studerende vil have mulighed for at foretage et skattemæssigt
befordringsfradrag. Med forslaget ligestilles studerende ved
videregående uddannelser med uddannelsessøgende i
ungdomsuddannelser.
Med lovforslaget foreslås desuden
mindre justeringer og præciseringer af mere teknisk
karakter.
Lovforslaget forventes at medføre
mindreudgifter for staten på samlet 17,0 mio. kr. i 2019 og
37,1 mio. kr. årligt fra 2020. Lovforslaget har
administrative konsekvenser af mindre omfang.
Det foreslås, at loven træder i
kraft den 1. juli 2019.
Idet jeg i øvrigt henviser til
lovforslaget og de ledsagende bemærkninger, skal jeg hermed
anbefale lovforslaget til det Høje Tings velvillige
behandling.