Betænkning afgivet af Uddannelses-
og Forskningsudvalget den 6. december 2018
1. Ændringsforslag
Uddannelses- og forskningsministeren har
stillet 4 ændringsforslag til lovforslaget.
2. Indstillinger
Udvalget
indstiller lovforslaget til vedtagelse
med de stilledes ændringsforslag.
Inuit Ataqatigiit, Nunatta Qitornai,
Tjóðveldi og Javnaðarflokkurin havde ved
betænkningsafgivelsen ikke medlemmer i udvalget og dermed
ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske
bemærkninger i betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
3. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
Til § 1
Af uddannelses- og
forskningsministeren, tiltrådt af udvalget:
1) Nr.
12 affattes således:
»12. I §
4 a, stk. 3, ændres »og udbetaling« til:
», udbetaling af godtgørelsen og godtgørelse
for befordring til og fra udlandet«.«
[Lovteknisk præcisering af
bemyndigelse]
2) I
nr. 13 indsættes efter § 4
c:
Ȥ 4 d. Flere krav om
tilbagebetaling af for meget modtaget godtgørelse efter
§ 4 b, stk. 1, som er udbetalt inden for samme
kalenderår, kan lægges sammen og kræves
tilbagebetalt som et samlet tilbagebetalingskrav. Stiftelses- og
forfaldstidspunktet for det samlede tilbagebetalingskrav vil
være det tidligste tidspunkt for udbetalingen af
godtgørelse, som indgår i tilbagebetalingskravet.
Forældelsestidspunktet for det samlede tilbagebetalingskrav
regnes fra stiftelses- og forfaldstidspunktet.«
[Fastsættelse af regler om
sammenlægning af flere krav om tilbagebetaling af for meget
modtaget godtgørelse til et tilbagebetalingskrav]
Til § 2
3) I
nr. 12 indsættes efter § 9
c:
Ȥ 9 d. Flere krav om
tilbagebetaling af for meget modtaget godtgørelse efter
§ 9 b, stk. 1, som er udbetalt inden for samme
kalenderår, kan lægges sammen og kræves
tilbagebetalt som et samlet tilbagebetalingskrav. Stiftelses- og
forfaldstidspunktet for det samlede tilbagebetalingskrav vil
være det tidligste tidspunkt for udbetalingen af
godtgørelse, som indgår i tilbagebetalingskravet.
Forældelsestidspunktet for det samlede tilbagebetalingskrav
regnes fra stiftelses- og forfaldstidspunktet.«
[Fastsættelse af regler om
sammenlægning af flere krav om tilbagebetaling af for meget
modtaget godtgørelse til et tilbagebetalingskrav]
Til § 3
4)
Før nr. 1 indsættes som nyt nummer:
»01. I §
1, stk. 1, nr. 4, ændres »39« til:
»41«.«
[Konsekvensrettelse]
Bemærkninger
Til nr. 1
Med forslaget foretages en lovteknisk
præcisering af bemyndigelsen til at fastsætte regler om
udbetaling af godtgørelsen og godtgørelse for
befordring til og fra udlandet.
Til nr. 2 og 3
Det følger af § 4 a i lov om
befordringsrabat til studerende ved videregående uddannelser,
jf. lovebekendtgørelse nr. 1036 af 30. august 2017, og
§ 9 i lov om befordringsrabat til uddannelsessøgende i
ungdomsuddannelser m.v., jf. lovbekendtgørelse nr. 437 af
18. maj 2017, at studerende ved videregående uddannelser og
uddannelsessøgende i ungdomsuddannelser i ganske
særlige tilfælde kan få ret til
godtgørelse for befordring efter en kilometersats.
Godtgørelsen beregnes og udbetales på
månedsbasis på grundlag af antallet af kilometer mellem
den studerendes eller uddannelsessøgendes bopæl og
uddannelsessted.
Med de i lovforslagets § 1, nr. 13, og
§ 2, nr. 12, foreslåede bestemmelser i § 4 b, stk.
1, i lov om befordringsrabat til studerende ved videregående
uddannelser og § 9 b, stk. 1, i lov om befordringsrabat til
uddannelsessøgende i ungdomsuddannelser m.v. får
Styrelsen for Institutioner og Uddannelsesstøtte hjemmel til
at kræve for meget modtaget godtgørelse tilbagebetalt,
hvis betingelserne for udbetaling af godtgørelse ikke er
opfyldt.
Styrelsens krav om tilbagebetaling af
godtgørelse vil som udgangspunkt både stiftes og
forfalde på udbetalingstidspunktet, idet kravene i princippet
kan rejses straks efter udbetaling, hvis det viser sig, at
modtageren ikke opfylder betingelserne for at modtage
godtgørelsen.
Hvis der over en periode på flere
måneder er udbetalt godtgørelse med urette, vil der
således blive stiftet en ny fordring - med eget stiftelses-
og forfaldstidspunkt - om tilbagebetaling af godtgørelsen
for hver enkelt måned, hvor der er udbetalt
godtgørelse med urette.
For krav om tilbagebetaling af
godtgørelse efter de foreslåede bestemmelser i §
4 b, stk. 1, i lov om befordringsrabat til studerende ved
videregående uddannelser og § 9 b, stk. 1, i lov om
befordringsrabat til uddannelsessøgende i ungdomsuddannelser
m.v. vil den almindelige forældelsesfrist på 3
år, der følger af § 3, stk. 1, i
forældelsesloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 1238 af 9.
november 2015, gælde. Forældelsesfristen regnes fra det
tidligste tidspunkt, hvor fordringshaveren kan kræve at
få fordringen opfyldt, medmindre andet følger af andre
bestemmelser, jf. § 2, stk. 1, i forældelsesloven. Det
følger herefter, at når der månedligt over en
periode på flere måneder udbetales godtgørelse
med urette - og hvor der for hver månedlige udbetaling
opstår en ny fordring med eget stiftelses- og
forfaldstidspunkt - vil hver enkelt fordring således
også have sit eget forældelsestidspunkt, der som
udgangspunkt indtræder 3 år efter udbetalingen.
Hvis betalingsfristen for
tilbagebetalingskrav overskrides og sædvanlig rykkerprocedure
forgæves er gennemført, vil Udbetaling Danmark,
på styrelsens vegne, overdrage styrelsens fordringer til
restanceinddrivelsesmyndigheden (herefter RIM), jf. § 2, stk.
3, 1. pkt., i lov om inddrivelse af gæld til det offentlige,
jf. lovbekendtgørelse nr. 29 af 12. januar 2015 (herefter
gældsinddrivelsesloven).
Fordringshaveren skal ved overdragelse af
fordringer til RIM oplyse om alle forhold, som efter RIM's
bestemmelse er nødvendige for inddrivelsen, herunder efter
omstændighederne oplysning om fordringens
stiftelsestidspunkt, forfaldstidspunkt, sidste rettidige
betalingstidspunkt, rentesats, hovedstol, tilskrevne renter,
gebyrer og omkostninger. Dette følger af § 3, stk. 2, i
bekendtgørelse nr. 576 af 29. maj 2018 om inddrivelse af
gæld til det offentlige.
Når en fordring om tilbagebetaling af
godtgørelse overdrages til RIM, vil forældelsen
indtræde tidligst 3 år fra det tidspunkt, hvor RIM
modtager fordringen til inddrivelse, jf. § 18 a, stk. 2, 1.
pkt., i gældsinddrivelsesloven.
I gældsinddrivelsesloven er der
fastsat en dækningsrækkefølge, som angiver, i
hvilken rækkefølge krav bliver dækket i
forbindelse med en inddrivelsesindsats. Det følger herefter
af gældsinddrivelseslovens § 4, stk. 1, at først
dækkes krav på betaling af bøder, dernæst
dækkes krav om underholdsbidrag, idet private krav dog
dækkes forud for offentlige krav, og endelig dækkes
øvrige fordringer. Inden for hver kategori dækkes
fordringer i den rækkefølge, de er modtaget til
inddrivelse hos RIM, dog således at renter dækkes forud
for hovedstolen, jf. gældsinddrivelseslovens § 4, stk.
2.
Et af de inddrivelsesskridt, som RIM kan
anvende til at inddrive misligholdt gæld til det offentlige,
er modregning i krav, som skyldneren måtte have mod det
offentlige (f.eks. krav på tilbagebetaling af overskydende
skat). Med modregning ophører en fordring, ved at den
afregnes i en anden fordring. Modregning sker, ved at
restanceinddrivelsesmyndigheden træffer afgørelse om
modregning, som sendes til skyldneren
(modregningserklæringen). Det er alene fordringer, der er
retskraftige på tidspunktet for modregningen, der kan bruges
til modregning i skyldnerens krav mod det offentlige.
Det er fast antaget i retspraksis, at
staten i modregningsmæssig henseende skal betragtes som
én enhed. Det betyder, at de forskellige statslige
myndigheder skal betragtes som én enhed, selv om de
hører under hver deres ministerium.
Hvis skyldneren har overdraget sit krav mod
staten til tredjemand, kan RIM foretage modregning i det
overdragede krav mod staten, hvis betingelserne i
gældsbrevslovens § 28 er opfyldt.
Det følger af gældsbrevslovens
§ 28, 1. pkt., at skyldneren (f.eks. staten) kan benytte en
fordring på overdrageren til modregning, medmindre fordringen
er erhvervet efter det tidspunkt, da skyldneren fik kundskab eller
formodning om overdragelsen. Var fordringen uforfalden på
dette tidspunkt, kan den dog kun bruges til modregning, hvis den
forfaldt senest samtidig med gældsbrevsfordringen.
Modregning i skyldnerens (f.eks. borgerens)
krav på tilbagebetaling af f.eks. overskydende skat kan
på den baggrund ske, selv om skyldneren har overdraget sin
fordring (hovedfordringen) inden det tidspunkt, hvor RIM fremsender
en modregningserklæring. Modregningserklæringen skal
vedrøre krav mod skyldneren, der er erhvervet inden det
tidspunkt, hvor RIM fik kundskab eller formodning om overdragelsen.
Er kravet mod skyldneren uforfaldent på dette tidspunkt, kan
det dog kun bruges til modregning, hvis det forfaldt senest
samtidig med skyldnerens krav mod det offentlige.
Adgangen til at foretage modregning ved
inddrivelse af gæld til det offentlige er endvidere relevant
i sager, hvor skyldneren tages under bobehandling. Hvis en
studerende eller uddannelsessøgende, der skal betale for
meget modtaget godtgørelse tilbage, tages under
bobehandling, indtræder staten som fordringshaver i boet, og
staten vil under de givne omstændigheder have mulighed for at
foretage modregning i krav, som modtageren af godtgørelsen
måtte have mod staten. Det kunne f.eks. være krav om
tilbagebetaling af skat. Krav om tilbagebetaling af skat anses for
stiftet ved indkomstårets udløb.
Ved vurderingen af, om staten - i
tilfælde af at modtageren af godtgørelse tages under
bobehandling - har mulighed for at foretage modregning i den
pågældendes krav mod staten, skal der sondres mellem
krav, der er opstået henholdsvis indtil og med fristdagen og
efter fristdagen, men inden dekretet. Fristdagen er det tidligste
af følgende tidspunkter:
1) Den dag, skifteretten modtager
begæring om rekonstruktionsbehandling, konkurs eller
gældssanering.
2) Dagen for skyldnerens død, hvis
dødsboet behandles efter reglerne om insolvente boer, jf.
§§ 69-72 i lov om skifte af dødsboer.
3) Dagen for beslutning om likvidation
eller tvangsopløsning af et aktieselskab eller
anpartsselskab, hvis skifteretten inden 3 måneder efter denne
beslutning modtager begæring om rekonstruktionsbehandling
eller konkurs eller af egen drift indleder
rekonstruktionsbehandling eller afsiger konkursdekret. Der henvises
til konkurslovens § 1, stk. 1, jf. lovbekendtgørelse
nr. 11 af 6. januar 2014.
Det følger herefter af konkurslovens
§ 42, stk. 1, at staten - i tilfælde af at modtageren af
godtgørelse tages under bobehandling - kan foretage
modregning af krav om tilbagebetaling af godtgørelse i krav,
som den pågældende måtte have mod staten, hvis
både den pågældendes krav mod staten
(hovedkravet) og statens krav (modkravet) er stiftet til og med
fristdagen. Det følger desuden af konkurslovens § 42,
stk. 2, at der tillige kan ske modregning, hvis både hoved-
og modkrav er stiftet efter fristdagen, men inden dekretet. Der kan
derimod ikke ske modregning, hvis hoved- og modkravet er stiftet
på hver sin side af fristdagen.
Uden hjemmel til at kunne sammenlægge
flere krav om tilbagebetaling af godtgørelse vil styrelsen
skulle rejse selvstændige krav om tilbagebetaling af
godtgørelse for hver enkelt måned, hvor der er
udbetalt godtgørelse med urette. Det er Uddannelses- og
Forskningsministeriets og Undervisningsministeriets vurdering, at
dette vil være uhensigtsmæssigt både for den, der
skal betale godtgørelse tilbage, og for administrationen af
tilbagebetalingskravene, hvis styrelsens krav skal håndteres
enkeltvis.
For de uddannelsessøgende vil flere
enkeltstående krav om tilbagebetaling af flere måneders
godtgørelse betyde, at der for hvert enkelt krav vil skulle
betales (et minimums-) afdrag på samme tid, ligesom gebyrer
vil kunne opkræves på hvert enkelt krav. Samlet set vil
flere enkeltstående krav derfor kunne medføre
øgede omkostninger for den, der skal betale
godtgørelse tilbage. Hertil kommer, at flere
enkeltstående krav vil kunne gøre det vanskeligere for
den, der skal betale godtgørelse tilbage, at danne sig et
samlet overblik over sin gæld. Sammenlægningen af flere
krav til ét samlet krav med ét stiftelses- og
forfaldstidspunkt ændrer ikke ved modtageren af
godtgørelsens mulighed for at gøre indsigelse mod et
eller flere af de enkeltstående krav, som er indeholdt i det
sammenlagte krav.
Det vil endvidere medføre en
væsentligt tungere administration, såfremt krav om
tilbagebetaling af flere måneders godtgørelse skal
opkræves enkeltvis, i forhold til hvis kravene samles og
rejses som ét samlet krav.
Det foreslås derfor, at der i lov om
befordringsrabat til studerende ved videregående uddannelser
indsættes en ny § 4 d, hvorefter flere krav om
tilbagebetaling af godtgørelse, der er udbetalt inden for
samme kalenderår, kan lægges sammen og kræves
tilbagebetalt som ét samlet krav med ét stiftelses-
og forfaldstidspunkt.
Det foreslås endvidere, at der i lov
om befordringsrabat til uddannelsessøgende i
ungdomsuddannelser m.v. indsættes en ny § 9 d, hvorefter
flere krav om tilbagebetaling af godtgørelse, der er
udbetalt inden for samme kalenderår, kan lægges sammen
og kræves tilbagebetalt som ét samlet krav med
ét stiftelses- og forfaldstidspunkt.
Stiftelses- og forfaldstidspunktet for det
samlede tilbagebetalingskrav fastsættes til det tidligste
tidspunkt for udbetaling af godtgørelse, som indgår i
tilbagebetalingskravet. Med det tidligste tidspunkt menes den dato,
hvor modtageren af godtgørelsen får den første
udbetalte godtgørelse til sin disposition. Det betyder, at
hvis der f.eks. kræves godtgørelse tilbagebetalt for
månederne januar, februar og marts i samme kalenderår,
vil kravets stiftelse- og forfaldstidspunkt regnes fra tidspunktet,
hvor modtageren har godtgørelsen for januar måned til
sin disposition. Hvis styrelsen senere samme år, f.eks. i
november måned, skal rejse krav om tilbagebetaling af for
meget udbetalt godtgørelse for oktober måned, så
rejser styrelsen et helt nyt krav, hvor stiftelses- og
forfaldstidspunktet er tidspunktet, hvor modtageren har
godtgørelsen for oktober måned til sin disposition.
Dette krav bliver ikke lagt sammen med krav, der måtte
være rejst på et tidligere tidspunkt. Der sker alene
sammenlægning af krav, som rejses på samme tidspunkt og
efter samme bestemmelse.
Det foreslås, for så vidt
angår sammenlagte krav om tilbagebetaling af
godtgørelse, at forældelsen af det samlede krav regnes
fra kravets stiftelses- og forfaldstidspunkt, som med forslaget vil
være det tidligste tidspunkt for udbetaling af et
beløb, som indgår i tilbagebetalingskravet - dvs. det
tidligste tidspunkt, hvor beløbet er til modtageren af
godtgørelsens disposition. Så længe kravet ikke
er overdraget til RIM, giver dette modtageren af
godtgørelsen en mindre fordel, idet forældelsen af de
senest udbetalte godtgørelsesbeløb vil
indtræffe tidligere end ellers. Når kravet overdrages
til RIM, indtræder forældelsen tidligst 3 år fra
det tidspunkt, hvor RIM modtager fordringen til inddrivelse, jf.
§ 18 a, stk. 2, 1. pkt., i gældsinddrivelsesloven.
Ved sammenlægning af flere krav om
tilbagebetaling af for meget udbetalt godtgørelse, hvor det
samlede krav får ét stiftelses- og forfaldstidspunkt -
det tidligste tidspunkt for udbetalingen af godtgørelse, som
indgår i tilbagebetalingskravet - kan det i forhold til
modregningsadgangen efter gældsbrevslovens § 28
medføre en fordel for staten i de situationer, hvor
modtageren af godtgørelsen har transporteret et krav mod
staten, f.eks. overskydende skat, til tredjemand, end efter
gældende ret.
Det skyldes, at der i styrelsens
sammenlagte krav mod modtageren af godtgørelse vil kunne
indgå krav, som efter gældende ret først ville
være stiftet efter det tidspunkt, hvor
støttemodtageren har underrettet RIM om overdragelsen.
Forslaget vil endvidere kunne give staten
en fordel i forhold til andre kreditorer i det tilfælde, hvor
modtageren af godtgørelse tages under bobehandling efter
konkurslovens § 1, og hvor der er grundlag for modregning i
krav, som modtageren af godtgørelse samtidig måtte
have mod staten. Det skyldes, at der i styrelsens sammenlagte krav
mod modtageren af godtgørelse vil kunne indgå krav,
som reelt kan være stiftet efter fristdagen, men som med den
foreslåede ordning får fastsat et stiftelsestidspunkt,
der kan gå forud for fristdagen. Derved gives styrelsen
mulighed for at opnå fyldestgørelse for krav, hvor der
ellers ikke ville være mulighed for modregning.
Det kan imidlertid også forekomme, at
styrelsens modregningsadgang forringes. Det er tilfældet,
hvis modtageren af godtgørelsens krav mod staten stiftes
efter fristdagen, hvorimod styrelsens krav på tilbagebetaling
af godtgørelse, der reelt er stiftet efter fristdagen, efter
den foreslåede ordning anses som stiftet på det
tidligste tidspunkt, som kan være før fristdagen. I
denne situation vil modregning være udelukket, da kravene er
stiftet på hver sin side af fristdagen.
Det er med den foreslåede ordning
vurderingen, at hensynet til en effektiv inddrivelse af gæld
til det offentlige og en effektiv administration af
godtgørelse for befordring samt hensynet til den enkelte
studerende og uddannelsessøgendes mulighed for at kunne
få samlet flere tilbagebetalingskrav til ét samlet
krav med de fordele, der følger heraf, jf.
ovenstående, vægter højest.
Til nr. 4
Forslaget er en konsekvensrettelse som
følge af lovforslagets § 3, nr. 1, som indsætter
nr. 35 og 36 som nye numre. Henvisningen i § 1, stk. 1, nr. 4,
til nr. 39 foreslås derfor ændret til nr. 41.
4. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 3. oktober
2018 og var til 1. behandling den 6. november 2018. Lovforslaget
blev efter 1. behandling henvist til behandling i Uddannelses- og
Forskningsudvalget.
Oversigt over lovforslagets
sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse
med udvalgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på
Folketingets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 2
møder.
Høringssvar
Et udkast til lovforslaget har inden
fremsættelsen været sendt i høring, og
uddannelses- og forskningsministeren sendte den 29. juni 2018 dette
udkast til udvalget, jf. UFU alm. del - bilag 143
(folketingsåret 2017-18). Den 3. oktober 2018 sendte
uddannelses- og forskningsministeren høringssvarene og et
høringsnotat til udvalget.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 6 bilag
på lovforslaget.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet
8 spørgsmål til uddannelses- og forskningsministeren
til skriftlig besvarelse, som ministeren har besvaret.
Jens Henrik Thulesen Dahl (DF)
Marlene Harpsøe (DF) Alex Ahrendtsen (DF) Christian
Langballe (DF) Tilde Bork (DF) Ib Poulsen (DF) Anni Matthiesen (V)
Hans Andersen (V) Bertel Haarder (V) Louise Schack Elholm (V)
Thomas Danielsen (V) Marcus Knuth (V) Villum Christensen (LA)
Henrik Dahl (LA) nfmd. Merete
Scheelsbeck (KF) Christian Rabjerg Madsen (S) Rasmus Horn Langhoff
(S) fmd. Kirsten Brosbøl
(S) Rasmus Prehn (S) Julie Skovsby (S) Mette Reissmann (S) Eva
Flyvholm (EL) Rosa Lund (EL) Pernille Schnoor (ALT) Carolina
Magdalene Maier (ALT) Sofie Carsten Nielsen (RV) Lotte Rod (RV)
Jacob Mark (SF) Trine Torp (SF)
Inuit Ataqatigiit, Nunatta Qitornai,
Tjóðveldi og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer
i udvalget.
Socialdemokratiet (S) | 46 | |
Dansk Folkeparti (DF) | 37 | |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 34 | |
Enhedslisten (EL) | 14 | |
Liberal Alliance (LA) | 13 | |
Alternativet (ALT) | 10 | |
Radikale Venstre (RV) | 8 | |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 7 | |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 6 | |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 | |
Nunatta Qitornai (NQ) | 1 | |
Tjóðveldi (T) | 1 | |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 | |