Efter afstemningen i Folketinget ved 2.
behandling den 4. april 2019
Forslag
til
Lov om forbrugslånsvirksomheder
Kapitel 1
Anvendelsesområde og definitioner
§ 1.
Denne lov finder anvendelse på
forbrugslånsvirksomheder, der udbyder
1)
kreditaftaler, der ydes helt eller delvis med henblik på
erhvervelse af varer eller tjenesteydelser hos en anden
virksomhed,
2)
kreditaftaler, der ydes uafhængigt af et køb af en
vare eller tjenesteydelse, eller
3)
kreditaftaler, der udgør et selvstændigt
forretningsområde i virksomheden, og hvor kreditten ydes med
henblik på erhvervelse af varer eller tjenesteydelser hos
virksomheden.
Stk. 2. Loven
finder bortset fra § 9 ikke anvendelse på
følgende forbrugslånsvirksomheder:
1) Finansielle
virksomheder omfattet af § 5, stk. 1, nr. 1, i lov om
finansiel virksomhed og udenlandske finansielle virksomheder, som
driver virksomhed her i landet gennem filialetablering eller
grænseoverskridende tjenesteydelsesvirksomhed.
2)
Ejendomskreditselskaber omfattet af § 1, stk. 2, nr. 2, i lov
om ejendomskreditselskaber.
Stk. 3. Loven
finder endvidere ikke anvendelse på
forbrugslånsvirksomheder, i det omfang de udbyder
1)
kreditaftaler, hvor kreditten ydes rentefrit og uden andre
omkostninger,
2) leje- eller
leasingaftaler, hvor der ikke er fastsat pligt til at købe
aftalegenstanden, hverken i selve aftalen eller i en separat
aftale,
3) kreditaftaler
i forbindelse med en overenskomstmæssig konflikt, når
forbrugslånsvirksomheden er en faglig organisation, som er
omfattet af konflikten, eller
4) kreditaftaler
til ansatte i forbrugslånsvirksomheden.
Stk. 4. § 9
finder ikke anvendelse på følgende:
1)
Kreditaftaler, som vedrører henstand uden omkostninger med
betaling af en eksisterende gæld.
2)
Kreditaftaler, som er resultat af et forlig indgået for
retten.
3)
Kreditaftaler, ifølge hvilke virksomheden og forbrugeren
aftaler henstand med betalingen eller aftaler, hvorledes kreditten
tilbagebetales. Dette gælder dog kun, hvis forbrugeren
allerede har misligholdt den oprindelige kreditaftale, og hvor
sådanne ordninger kan forventes at afværge en retssag
om den pågældende misligholdelse og forbrugeren ikke
dermed stilles ringere end fastsat i den oprindelige kreditaftale.
§ 9, stk. 3, finder dog anvendelse.
Stk. 5.
§§ 3-5, 17 og 18 finder ikke anvendelse på
betalingsinstitutter, e-pengeinstitutter og virksomheder med en
begrænset tilladelse til at udbyde betalingstjenester, jf.
lov om betalinger.
§ 2.
I denne lov forstås ved:
1)
Forbrugslånsvirksomhed: En virksomhed, der udbyder
kreditaftaler til forbrugere, jf. § 1, stk. 1.
2) Forbruger: En
person, der i forbindelse med transaktioner, der er omfattet af
denne lov, hovedsagelig handler uden for sit erhverv.
3) Kreditaftale:
En aftale, hvorved en virksomhed yder eller giver tilsagn om at yde
en forbruger kredit i form af henstand med betalingen, lån
eller anden tilsvarende form for finansiel ordning, bortset fra
aftaler om løbende levering af tjenesteydelser eller varer
af samme art, hvor forbrugeren betaler for ydelserne eller varerne
i rater, så længe de leveres.
Kapitel 2
Tilladelse,
egnetheds- og hæderlighedskrav m.v.
Tilladelse
§ 3.
En forbrugslånsvirksomhed skal have tilladelse af
Finanstilsynet til at udøve virksomhed.
Stk. 2.
Finanstilsynet giver tilladelse til virksomheder efter stk. 1,
når følgende betingelser er opfyldt:
1) Virksomheden
er hjemmehørende i Danmark eller et andet land inden for Den
Europæiske Union eller et land, som Unionen har indgået
en aftale med på det finansielle område.
2) Virksomhedens
bestyrelse og direktion eller indehaveren af en
forbrugslånsvirksomhed, der er en enkeltmandsvirksomhed,
eller, hvis virksomheden drives som en juridisk person uden en
bestyrelse eller direktion, den eller de for virksomheden
ledelsesansvarlige opfylder betingelserne i § 4.
3) Virksomheden
har forretningsgange for efterlevelse af regler om redelig
forretningsskik og god praksis, jf. § 7, for
kreditværdighedsvurdering, jf. denne lovs § 9 eller
§ 7 c i lov om kreditaftaler, og for identifikation af
målgrupper, jf. § 10.
Stk. 3.
Ansøgning om tilladelse skal indeholde de oplysninger, der
er nødvendige til brug for Finanstilsynets vurdering af, om
betingelserne i stk. 2 er opfyldt, og en beskrivelse af de
aktiviteter, som virksomheden har til hensigt at udøve.
Egnetheds- og
hæderlighedskrav
§ 4.
Et medlem af bestyrelsen eller et medlem af direktionen i en
forbrugslånsvirksomhed eller indehaveren af en
forbrugslånsvirksomhed, der er en enkeltmandsvirksomhed,
1) skal have
tilstrækkelig viden, faglig kompetence og erfaring til at
kunne varetage hvervet eller stillingen,
2) skal have
tilstrækkeligt godt omdømme og kunne udvise
hæderlighed, integritet og tilstrækkelig
uafhængighed ved varetagelsen af hvervet eller
stillingen,
3) må ikke
være pålagt strafansvar for overtrædelse af
straffeloven, den finansielle lovgivning eller anden relevant
lovgivning, hvis overtrædelsen indebærer risiko for, at
personen ikke kan varetage sit hverv eller sin stilling på
betryggende måde,
4) må ikke
have indgivet begæring om eller være under
rekonstruktionsbehandling, konkurs eller gældssanering og
5) må ikke
i øvrigt have udvist en sådan adfærd, at der er
grund til at antage, at personen ikke vil varetage hvervet eller
stillingen på forsvarlig måde.
Stk. 2. Et
medlem af bestyrelsen eller et medlem af direktionen i en
forbrugslånsvirksomhed eller indehaveren af en
forbrugslånsvirksomhed, der er en enkeltmandsvirksomhed, skal
give meddelelse til Finanstilsynet om forhold som nævnt i
stk. 1 i forbindelse med sin indtræden i
forbrugslån?svirksomhedens ledelse eller, for så vidt
angår en forbrugslånsvirksomhed, der er en
enkeltmandsvirksomhed, i forbindelse med ansøgning om
tilladelse, jf. § 3, stk. 2, nr. 2, og om forhold som
nævnt i stk. 1, nr. 2-5, hvis disse forhold
efterfølgende ændrer sig.
Stk. 3. Drives
en forbrugslånsvirksomhed som en juridisk person uden en
bestyrelse eller direktion, gælder stk. 1 og 2 for den eller
de ledelsesansvarlige for forbrugslånsvirksomheden.
Registrering og indberetning
§ 5.
Finanstilsynet opretter og fører et offentligt register over
virksomheder, der har tilladelse som forbrugslånsvirksomhed,
jf. § 3.
Stk. 2.
Registeret skal indeholde følgende oplysninger:
1) Navn, adresse
og cvr-nummer på virksomheden.
2) Navne
på personer i ledelsen for virksomheden.
§ 6.
En forbrugslånsvirksomhed skal indberette oplysninger til
Finanstilsynet om virksomhedens kreditaftaler.
Stk. 2.
Finanstilsynet fastsætter nærmere regler om de i stk. 1
nævnte indberetninger, herunder om form og hyppighed.
Kapitel 3
God skik
m.v.
§ 7.
En forbrugslånsvirksomhed skal drive virksomhed i
overensstemmelse med redelig forretningsskik og god praksis inden
for virksomhedsområdet.
Stk. 2.
Erhvervsministeren kan fastsætte nærmere regler om
redelig forretningsskik og god praksis for
forbrug?slån?svirksomheder og om prisoplysninger for
kreditaftaler.
Stk. 3.
Finanstilsynet kan efter forhandling med repræsentanter for
forbrugerne og de relevante erhvervsorganisationer udarbejde og
offentliggøre retningslinjer for redelig forretningsskik og
god praksis på nærmere angivne områder, der
må anses for væsentlige, navnlig ud fra hensynet til
forbrugerne.
§ 8.
Handlinger i strid med regler udstedt i medfør af § 7,
stk. 2, pådrager erstatningsansvar i overensstemmelse med
dansk rets almindelige regler.
§ 9.
Er en kreditaftale ikke omfattet af § 7 c i lov om
kreditaftaler, skal en forbrugslånsvirksomhed inden
kreditaftalens indgåelse vurdere forbrugerens
kreditværdighed på grundlag af fyldestgørende
oplysninger, der, hvor det er relevant, indhentes hos forbrugeren,
og, hvor det er nødvendigt, ved søgning i relevante
databaser.
Stk. 2. Bliver
forbrugslånsvirksomheden og forbrugeren efter kreditaftalens
indgåelse enige om at ændre det samlede
kreditbeløb, skal forbrugslånsvirksomheden
ajourføre de finansielle oplysninger, som
forbrugslånsvirksomheden har om forbrugeren. Før
enhver væsentlig forhøjelse af det samlede
kreditbeløb skal forbrugslånsvirksomheden atter
vurdere forbrugerens kreditværdighed.
Stk. 3.
Afslås en anmodning om kredit på grundlag af
søgning i en database, underretter
forbrugslånsvirksomheden omgående forbrugeren om
resultatet af en sådan søgning og giver forbrugeren
nærmere oplysninger om den pågældende database.
Denne underretning skal ske uden omkostninger for forbrugeren.
Kapitel 4
Identifikation
af målgrupper
§
10. Inden en forbrugslånsvirksomhed udbyder
kreditaftaler til forbrugere, skal virksomheden identificere den
relevante målgruppe for den pågældende type
kreditaftale.
Stk. 2.
Forbrugslånsvirksomheden skal sikre, at typen af kreditaftale
er hensigtsmæssig for den identificerede målgruppes
interesser, formål og karakteristika. Virksomheden skal i den
forbindelse foretage en vurdering af målgruppens finansielle
kapacitet.
Stk. 3.
Forbrugslånsvirksomheden skal identificere grupper af
forbrugere, hvor typen af kreditaftale vurderes ikke at være
hensigtsmæssig for forbrugernes interesser, formål og
karakteristika.
§
11. Forbrugslånsvirksomheden må kun udvikle og
udbyde produkter med egenskaber, omkostninger og risici, der
stemmer overens med de interesser, formål og karakteristika,
der kendetegner den identificerede målgruppe, jf. § 10,
stk. 1 og 2.
Stk. 2.
Forbrugslånsvirksomheden må kun i tilstrækkeligt
begrundede tilfælde udbyde produktet til en forbruger, der
ikke tilhører den identificerede målgruppe, jf. §
10, stk. 3.
Kapitel 5
Videregivelse af
fortrolige oplysninger
§
12. En forbrugslånsvirksomhed og dens ansatte må
ikke uberettiget videregive eller udnytte fortrolige oplysninger,
som virksomheden eller dens ansatte under udøvelsen af deres
hverv har fået kendskab til.
Stk. 2. Den, som
modtager oplysninger efter stk. 1, er omfattet af tavshedspligten i
stk. 1.
Kapitel 6
Whistleblowerordning
§
13. En forbrugslånsvirksomhed skal have en ordning,
hvor dens ansatte via en særlig, uafhængig og
selvstændig kanal kan indberette overtrædelser eller
potentielle overtrædelser af den regulering, som
Finanstilsynet fører tilsyn med, begået af
virksomheden, herunder af ansatte eller medlemmer af bestyrelsen i
virksomheden. Indberetninger til ordningen skal kunne foretages
anonymt. Virksomheden skal følge op på indberetninger
til ordningen og skriftligt kunne dokumentere, hvordan virksomheden
har fulgt op på indberetningerne.
Stk. 2.
Ordningen kan etableres via kollektiv overenskomst.
Stk. 3.
Ordningen finder alene anvendelse for en
forbrugslånsvirksomhed, som beskæftiger flere end fem
ansatte. Ordningen skal være etableret, senest 3
måneder efter at virksomheden har ansat den sjette
ansatte.
Stk. 4.
Finanstilsynet kan i særlige tilfælde dispensere fra
kravet i stk. 1, hvis Finanstilsynet vurderer, at det vil
være formålsløst, at der oprettes en
ordning.
§
14. En forbrugslånsvirksomhed må ikke
udsætte ansatte eller tidligere ansatte for ufordelagtig
behandling eller ufordelagtige følger, som følge af
at den ansatte eller den tidligere ansatte har indberettet
virksomhedens overtrædelse eller potentielle
overtrædelse af den regulering, som Finanstilsynet
fører tilsyn med, til Finanstilsynet eller til en ordning
hos virksomheden. Det samme gælder ved fastsættelse,
tildeling og udbetaling af variabel løn til ansatte eller
tidligere ansatte.
Stk. 2. Ansatte
eller tidligere ansatte kan tilkendes godtgørelse i
overensstemmelse med principperne i ligebehandlingsloven, hvis
deres rettigheder er blevet krænket ved overtrædelse af
stk. 1. Godtgørelsen fastsættes under hensyn til den
ansattes eller den tidligere ansattes ansættelsestid og
sagens omstændigheder i øvrigt.
Stk. 3. Stk. 1
og 2 kan ikke fraviges til ugunst for den ansatte eller den
tidligere ansatte.
Kapitel 7
Tilsyn
m.v.
Tilsynsmyndighed
§
15. Finanstilsynet påser overholdelsen af denne lov
bortset fra § 14 og påser overholdelsen af regler
udstedt i medfør af loven.
Stk. 2.
Finanstilsynets bestyrelse indgår i tilsynet efter stk. 1 med
den kompetence, som bestyrelsen er tillagt i medfør af
§ 345, stk. 7, i lov om finansiel virksomhed.
Stk. 3.
Finanstilsynet kan påbyde de fysiske og juridiske personer,
som er omfattet af denne lov, inden for en nærmere fastsat
frist at træffe nødvendige foranstaltninger i
tilfælde af overtrædelse af bestemmelser i loven eller
regler udstedt i medfør heraf.
Indhentelse af oplysninger
§
16. Forbrugslånsvirksomheder og leverandører og
underleverandører til disse skal give Finanstilsynet de
oplysninger, der er nødvendige for Finanstilsynets
virksomhed.
Stk. 2.
Finanstilsynet kan til enhver tid mod behørig legitimation
uden retskendelse få adgang til
forbrugslånsvirksomheder med henblik på at indhente
oplysninger, herunder ved inspektioner.
Stk. 3.
Finanstilsynet kan til enhver tid mod behørig legitimation
uden retskendelse få adgang til en leverandør eller
underleverandør med henblik på indhentelse af
oplysninger om den outsourcede aktivitet. Finanstilsynets fysiske
adgang til leverandørens lokaler skal indgå som et
krav i den outsourcingkontrakt, som indgås mellem
outsourcingvirksomheden og leverandøren. Indeholder en
outsourcingkontrakt ikke kravet om Finanstilsynets fysiske adgang
til leverandørens virksomhed, kan Finanstilsynet
kræve, at den outsourcede aktivitet fremover enten varetages
af outsourcingvirksomheden selv eller outsources til en anden
leverandør inden for en af Finanstilsynet nærmere
fastsat frist.
Stk. 4.
Finanstilsynet kan kræve at få adgang til alle
oplysninger, herunder regnskaber og regnskabsmateriale, udskrift af
bøger, andre forretningspapirer og elektronisk lagrede data,
som skønnes nødvendige for Finanstilsynets
afgørelse af, om en virksomhed eller person er omfattet af
bestemmelserne i denne lov.
Stk. 5.
Finanstilsynet kan indhente oplysninger efter stk. 1-4 til brug for
de færøske tilsynsmyndigheder, jf. § 19, stk. 6,
nr. 11.
Påbud om nedlæggelse af hverv
m.v.
§
17. Finanstilsynet kan påbyde et medlem af bestyrelsen
i en forbrugslånsvirksomhed at nedlægge sit hverv inden
for en frist fastsat af Finanstilsynet, hvis bestyrelsesmedlemmet
efter § 4, stk. 1, nr. 2-5, ikke kan varetage hvervet.
Stk. 2.
Varigheden af et påbud meddelt efter stk. 1 på baggrund
af § 4, stk. 1, nr. 2, 4 og 5, skal fremgå af
påbuddet.
Stk. 3.
Finanstilsynet kan påbyde et medlem af bestyrelsen i en
forbrugslånsvirksomhed at nedlægge sit hverv, når
der er rejst tiltale mod bestyrelsesmedlemmet i en straffesag om
overtrædelse af straffeloven, denne lov eller anden finansiel
lovgivning, indtil straffesagen er afgjort, hvis domfældelse
vil indebære, at bestyrelsesmedlemmet ikke opfylder kravene i
§ 4, stk. 1, nr. 3. Finanstilsynet fastsætter en frist
for efterlevelse af påbuddet.
Stk. 4.
Finanstilsynet kan af egen drift eller efter ansøgning
tilbagekalde et påbud meddelt et bestyrelsesmedlem efter stk.
1 og 3. Afslår Finanstilsynet en ansøgning om
tilbagekaldelse, kan ansøgeren forlange afslaget indbragt
for domstolene af Finanstilsynet. Anmodning herom skal indgives til
Finanstilsynet, senest 4 uger efter at afslaget er meddelt
ansøgeren. Anmodning om domstolsprøvelse kan dog kun
fremsættes, hvis påbuddet ikke er tidsbegrænset
og der er forløbet mindst 5 år fra datoen for
udstedelsen af påbuddet, eller mindst 2 år efter at
Finanstilsynets afslag på tilbagekaldelse er stadfæstet
ved dom.
Stk. 5.
Finanstilsynet kan inddrage forbrugslånsvirksomhedens
tilladelse, jf. § 18, stk. 1, nr. 5, hvis et bestyrelsesmedlem
ikke efterkommer et påbud meddelt i medfør af stk. 1
og 3.
Stk. 6.
Finanstilsynet kan påbyde en forbrugslånsvirksomhed at
afsætte en direktør i virksomheden inden for en frist
fastsat af Finanstilsynet, hvis direktøren ikke kan varetage
stillingen, jf. § 4, stk. 1, nr. 2-5.
Stk. 7.
Finanstilsynet kan påbyde en forbrugslånsvirksomhed at
afsætte en direktør, når der er rejst tiltale
mod direktøren i en straffesag om overtrædelse af
straffeloven, denne lov eller anden finansiel lovgivning, indtil
straffesagen er afgjort, hvis domfældelse vil indebære,
at direktøren ikke opfylder kravene i § 4, stk. 1, nr.
3. Finanstilsynet fastsætter en frist for efterlevelse af
påbuddet.
Stk. 8.
Påbud meddelt efter stk. 1, 3, 6 og 7 kan af en
forbrugslånsvirksomhed og den person, som påbuddet er
rettet mod, forlanges indbragt for domstolene af Finanstilsynet.
Anmodning herom skal indgives til Finanstilsynet, senest 4 uger
efter at påbuddet er meddelt den pågældende.
Finanstilsynet indbringer sagen for domstolene inden 4 uger efter
modtagelse af anmodning herom. Sagen anlægges i den
borgerlige retsplejes former.
Stk. 9. Har en
forbrugslånsvirksomhed ikke afsat direktøren inden for
den fastsatte frist, jf. stk. 6 og 7, kan Finanstilsynet inddrage
forbrugslånsvirksomhedens tilladelse, jf. § 18, stk. 1,
nr. 5.
Stk. 10. Drives
en forbrugslånsvirksomhed som en jurid?isk person uden en
bestyrelse eller en direktion, gælder stk. 1-9 for den eller
de ledelsesansvarlige i forbrugslån?svirksomheden.
Inddragelse af tilladelse
§
18. Finanstilsynet kan inddrage en
forbrugslånsvirksomheds tilladelse efter § 3, hvis
virksomheden
1) anmoder
herom,
2) ikke
gør brug af tilladelsen, senest 12 måneder efter at
Finanstilsynet har meddelt tilladelse,
3) ikke har
udøvet virksomhed som forbrugslånsvirksomhed i en
samlet periode på over 6 måneder,
4) har
opnået tilladelse på baggrund af urigtige eller
vildledende oplysninger eller på anden uretmæssig
vis,
5) ikke
længere opfylder betingelserne for meddelelse af tilladelse
efter § 3 eller
6) groft eller
gentagne gange tilsidesætter sine pligter efter denne lov,
hvidvaskloven eller regler udstedt i medfør af disse love,
herunder forpligtelsen til at identificere målgrupper, jf.
§§ 10 og 11, og forpligtelsen til at gennemføre en
kreditværdighedsvurdering, jf. denne lovs § 9 eller
§ 7 c i lov om kreditaftaler.
Stk. 2.
Finanstilsynet kan endvidere inddrage en
forbrugslånsvirksomheds tilladelse efter stk. 1, hvis der er
rejst tiltale mod indehaveren af en forbrugslånsvirksomhed,
der er en enkeltmandsvirksomhed, for overtrædelse af
straffeloven, denne lov eller anden finansiel lovgivning, indtil
straffesagen er afgjort, hvis domfældelse vil indebære,
at vedkommende ikke opfylder kravene i § 4, stk. 1, nr. 3.
Stk. 3.
Finanstilsynet sletter en virksomhed fra registeret, jf. § 5,
når tilladelsen er inddraget, jf. stk. 1 og 2.
Stk. 4.
Inddragelse af tilladelse i henhold til stk. 1, nr. 5, på
baggrund af manglende opfyldelse af kravene i § 4, stk. 1, nr.
2-5, og inddragelse i henhold til stk. 2 kan af indehaveren af en
forbrugslånsvirksomhed, der er en enkeltmandsvirksomhed,
forlanges indbragt for domstolene. Anmodning herom skal indgives
til Finanstilsynet, inden 4 uger efter at inddragelse af tilladelse
er meddelt den pågældende. Finanstilsynet indbringer
sagen for domstolene inden 4 uger efter modtagelse af anmodning
herom. Sagen anlægges i den borgerlige retsplejes former.
Tavshedspligt
§
19. Finanstilsynets ansatte er efter straffelovens
§§ 152-152 e forpligtet til at hemmeligholde fortrolige
oplysninger, som de får kendskab til gennem
tilsynsvirksomheden. Det samme gælder personer, der
udfører serviceopgaver som led i Finanstilsynets drift, og
eksperter, der handler på tilsynets vegne. Dette gælder
også efter ansættelses- eller kontraktforholdets
ophør.
Stk. 2. Samtykke
fra den, som tavshedspligten tilsigter at beskytte, berettiger ikke
de personer, som er nævnt i stk. 1, til at videregive
fortrolige oplysninger.
Stk. 3. Stk. 1
finder dog ikke anvendelse på oplysninger i sager om redelig
forretningsskik og god praksis samt vurdering af
kreditværdighed, jf. §§ 7 og 9.
Stk. 4.
Bestemmelsen i stk. 1 er ikke til hinder for, at Finanstilsynet af
egen drift videregiver fortrolige oplysninger i summarisk eller
sammenfattende form, når hverken den enkelte virksomhed eller
dens kunder kan identificeres.
Stk. 5.
Fortrolige oplysninger kan videregives under en civil retssag,
når en virksomhed omfattet af denne lov er erklæret
konkurs eller trådt i likvidation, og hvis oplysningerne ikke
vedrører kundeforhold eller tredjemand, der er eller har
været involveret i forsøg på at redde
virksomheden.
Stk. 6. Stk. 1
er ikke til hinder for, at fortrolige oplysninger videregives til
følgende:
1) Andre
offentlige myndigheder, herunder anklagemyndigheden og politiet, i
forbindelse med efterforskning og retsforfølgning af mulige
strafbare forhold omfattet af straffeloven eller
tilsynslovgivningen.
2) Vedkommende
minister som led i dennes overordnede tilsyn, jf. dog stk. 9.
3)
Administrative myndigheder og domstole, som behandler
afgørelser, der er truffet af Finanstilsynet.
4) Folketingets
Ombudsmand.
5) En
parlamentarisk kommission nedsat af Folketinget, jf. dog stk.
9.
6)
Undersøgelseskommissioner nedsat ved lov eller i henhold til
lov om undersøgelseskommissioner, jf. dog stk. 9.
7)
Statsrevisorerne og Rigsrevisionen.
8) Skifteretten,
andre myndigheder, der medvirker ved likvidation, konkursbehandling
eller lignende procedurer for en virksomhed omfattet af denne lov,
og kuratorer samt personer, der er ansvarlige for den lovpligtige
revision af regnskaber for en virksomhed omfattet af denne lov,
under forudsætning af at modtagerne af oplysningerne har
behov herfor til varetagelsen af deres opgaver.
9)
Erhvervsstyrelsen i sin egenskab af tilsynsmyndighed for
efterlevelse af selskabslovgivningen, når videregivelse sker
med henblik på at styrke det finansielle systems stabilitet
og integritet, og Erhvervsstyrelsen og Revisornævnet i deres
egenskab af tilsynsmyndighed for den lovpligtige revision af
regnskaber for virksomheder omfattet af denne lov. Videregivelse
efter 1. pkt. kan kun ske, under forudsætning af at
modtageren har behov herfor til varetagelsen af sine opgaver.
10) Sagkyndige,
som bistår Finanstilsynet, Erhvervsstyrelsen,
Revisornævnet og institutioner, der forvalter indskyder-,
investor- eller forsikringsgarantiordninger, med udførelsen
af deres tilsynsopgaver, under forudsætning af at modtageren
har behov for oplysningerne til varetagelsen af sine opgaver, jf.
dog stk. 9.
11)
Færøske tilsynsmyndigheder på det finansielle
område, under forudsætning af at modtagerne er
underlagt en lovbestemt tavshedspligt, der mindst svarer til
tav?shedspligten i medfør af stk. 1, og at modtagerne har
behov for oplysningerne til varetagelsen af deres opgaver.
12) Told- og
skatteforvaltningen i sager omfattet af skattekontrollovens §
6 D, stk. 2.
Stk. 7.
Modtagere af fortrolige oplysninger fra Finanstilsynet, jf. stk. 6,
er med hensyn til disse oplysninger undergivet den tavshedspligt,
der er nævnt i stk. 1.
Stk. 8.
Fortrolige oplysninger, som Finanstilsynet modtager, må kun
anvendes i forbindelse med tilsynshvervet til
pålæggelse af sanktioner, eller hvis Finanstilsynets
afgørelse påklages til højere administrativ
myndighed eller indbringes for domstolene.
Stk. 9.
Videregivelse af fortrolige oplysninger i medfør af stk. 6,
nr. 2, 5, 6 og 10, kan alene ske, hvis de myndigheder eller
organer, som har afgivet oplysningerne, har givet deres
udtrykkelige tilladelse, og hvis oplysningerne er modtaget fra
myndigheder, der har ansvaret for tilsynet med virksomheder
omfattet af denne lov, myndigheder og organer, som er ansvarlige
for at opretholde det finansielle systems stabilitet gennem
anvendelse af makroprudentielle regler, myndigheder eller organer,
som har til formål at sikre den finansielle stabilitet,
organer, der medvirker ved likvidation eller konkursbehandling af
virksomheder omfattet af denne lov eller lignende procedurer, og
personer, der er ansvarlige for den lovpligtige revision af
regnskaber for virksomheder omfattet af denne lov.
§
20. Finanstilsynets ansatte må ikke videregive
oplysninger om en person, når vedkommende har indberettet en
virksomhed eller en person til Finanstilsynet for
overtrædelse eller potentiel overtrædelse af den
finansielle regulering, som Finanstilsynet fører tilsyn med,
jf. dog stk. 2.
Stk. 2. Stk. 1
er ikke til hinder for, at personoplysninger videregives i
medfør af § 19, stk. 6.
Stk. 3. Stk. 1
er endvidere ikke til hinder for, at perso?no?plysninger, der
vedrører en kunde, videregives til en
forbrugslånsvirksomhed i forbindelse med sager omfattet af
§§ 7 og 9, når kunden har givet samtykke til
videregivelsen.
Stk. 4. Alle,
der i henhold til stk. 3 modtager personoplysninger, er med hensyn
til disse oplysninger undergivet den tavshedspligt, som er
nævnt i stk. 1.
Offentliggørelse
§
21. Tilsynsreaktioner givet efter § 15, stk. 2, jf.
§ 345, stk. 7, nr. 4, i lov om finansiel virksomhed, og
tilsynsreakti?oner givet efter delegation fra Finanstilsynets
bestyrelse til en virksomhed omfattet af denne lov skal
offentliggøres med angivelse af virksomhedens navn, jf. dog
stk. 4. Virksomheden skal offentliggøre oplysningerne
på sin eventuelle hjemmeside på et sted, hvor de
naturligt hører hjemme, hurtigst muligt, og senest 3
hverdage efter at virksomheden har modtaget underretning om
reaktionen, eller senest på tidspunktet for
offentliggørelse påkrævet efter lov om
kapitalmarkeder. Samtidig med offentliggørelsen skal
virksomheden indsætte et link på forsiden af
virksomhedens hjemmeside på en synlig måde, som giver
direkte adgang til reaktionen, og det skal af linket og en eventuel
tilknyttet tekst tydeligt fremgå, at der er tale om en
reaktion fra Finanstilsynet. Kommenterer virksomheden reaktionen,
skal dette ske i forlængelse af denne, og kommentarerne skal
være klart adskilt fra reaktionen. Fjernelse af linket
på forsiden og informationerne fra virksomhedens eventuelle
hjemmeside skal finde sted efter samme principper, som virksomheden
anvender for øvrige meddelelser, dog tidligst når
linket og informationerne har ligget på hjemmesiden i 3
måneder, og tidligst efter førstkommende
generalforsamling eller repræsentantskabsmøde.
Virksomhedens pligt til at offentliggøre oplysningerne
på virksomhedens hjemmeside gælder kun for oplysninger
om juridiske personer. Finanstilsynet skal offentliggøre
oplysningerne på Finanstilsynets hjemmeside. Reaktioner givet
i henhold til § 15, stk. 2, jf. § 345, stk. 7, nr. 6, i
lov om finansiel virksomhed, og Finanstilsynets beslutninger om at
overgive sager efter denne lov eller regler udstedt i medfør
af loven til politimæssig efterforskning, skal
offentliggøres som resumé på Finanstilsynets
hjemmeside med angivelse af virksomhedens navn, jf. dog stk. 4.
Indbringes reaktionen, der offentliggøres i henhold til 1.
pkt., for Erhvervsankenævnet eller domstolene, skal dette
fremgå af Finanstilsynets offentliggørelse, og det
efterfølgende resultat af Erhvervsankenævnets eller
domstolenes afgørelse skal ligeledes offentliggøres
på Finanstilsynets hjemmeside hurtigst muligt.
Stk. 2.
Reaktioner givet i henhold til § 15, stk. 2, jf. § 345,
stk. 7, nr. 4 og 6, i lov om finansiel virksomhed, eller af
Finanstilsynet efter delegation fra Finanstilsynets bestyrelse til
en virksomhed, der ikke er under tilsyn, skal offentliggøres
på Finanstilsynets hjemmeside med angivelse af virksomhedens
navn, jf. dog stk. 4.
Stk. 3. Har
Finanstilsynet overgivet en sag til politimæssig
efterforskning, og er der faldet helt eller delvis fældende
dom eller vedtaget bøde, skal der ske
offentliggørelse af dommen eller bødevedtagelsen
eller et resumé heraf, jf. dog stk. 4. Er dommen ikke
endelig, eller er den anket eller genoptaget, skal dette
fremgå af offentliggørelsen. Virksomhedens
offentliggørelse skal ske på virksomhedens eventuelle
hjemmeside på et sted, hvor det naturligt hører
hjemme, hurtigst muligt, og senest 10 hverdage efter at der er
faldet dom eller vedtaget bøde, eller senest på
tidspunktet for offentliggørelse påkrævet efter
lov om kapitalmarkeder. Samtidig med offentliggørelsen skal
virksomheden indsætte et link, som giver direkte adgang til
dommen, bødevedtagelsen eller resumeet, på forsiden af
virksomhedens hjemmeside på en synlig måde, og det skal
af linket og en eventuel tilknyttet tekst tydeligt fremgå, at
der er tale om en dom eller bødevedtagelse. Kommenterer
virksomheden dommen, bødevedtagelsen eller resumeet, skal
dette ske i forlængelse heraf, og kommentarerne skal
være klart adskilt fra dommen, bødevedtagelsen eller
resumeet. Fjernelse af informationerne fra virksomhedens eventuelle
hjemmeside skal finde sted efter samme principper, som virksomheden
anvender for øvrige meddelelser, dog tidligst når
linket og informationerne har ligget på hjemmesiden i 3
måneder, og tidligst efter førstkommende
generalforsamling eller repræsentantskabsmøde.
Virksomheden skal give meddelelse til Finanstilsynet om
offentliggørelsen, herunder fremsende en kopi af dommen
eller bødevedtagelsen. Finanstilsynet skal herefter
offentliggøre dommen eller bødevedtagelsen eller et
resumé heraf på sin hjemmeside. Virksomhedens pligt
til at offentliggøre oplysningerne på virksomhedens
eventuelle hjemmeside gælder kun for oplysninger om juridiske
personer.
Stk. 4.
Offentliggørelse efter stk. 1-3 kan ikke ske, hvis det vil
medføre uforholdsmæssig stor skade for virksomheden,
eller hvis efterforskningsmæssige hensyn taler imod
offentliggørelse. Offentliggørelsen må ikke
indeholde oplysninger omfattet af § 30 i lov om offentlighed i
forvaltningen. Offentliggørelsen må ikke indeholde
fortrolige oplysninger, der hidrører fra tilsynsmyndigheder
i andre lande, medmindre de myndigheder, der har afgivet
oplysningerne, har givet deres udtrykkelige tilladelse.
Stk. 5. Er
offentliggørelse undladt i henhold til stk. 4, 1. pkt., skal
der ske offentliggørelse efter stk. 1 eller 2, når de
hensyn, der nødvendiggjorde undladelsen, ikke længere
er gældende. Dette gælder dog kun i op til 2 år
efter datoen for reaktionen eller beslutningen om at overgive sagen
til politimæssig efterforskning. Offentliggørelse skal
dog ikke finde sted, hvis der er sket påtaleopgivelse eller
tiltalefrafald efter retsplejelovens regler.
Stk. 6. I sager,
hvor Finanstilsynet har offentliggjort en beslutning om at overgive
en sag til politimæssig efterforskning efter stk. 1, 8. pkt.,
og stk. 2, og hvor der træffes afgørelse om
påtaleopgivelse eller tiltalefrafald eller afsiges
frifindende dom, skal Finanstilsynet efter anmodning fra den
virksomhed, som sagen vedrører, offentliggøre
oplysninger herom. Virksomheden skal indsende en kopi af
afgørelsen om påtaleopgivelse eller tiltalefrafald
eller en kopi af dommen til Finanstilsynet samtidig med anmodning
om offentliggørelse. Er påtaleopgivelsen,
tiltalefrafaldet eller dommen ikke endelig, skal det fremgå
af offentliggørelsen. Modtager Finanstilsynet dokumentation
for, at sagen er afsluttet ved endelig påtaleopgivelse eller
endeligt tiltalefrafald eller afsigelse af endelig frifindende dom,
skal Finanstilsynet fjerne alle oplysninger om beslutningen om at
overgive sagen til politimæssig efterforskning og eventuelle
efterfølgende domme i sagen fra Finanstilsynets
hjemmeside.
§
22. Finanstilsynet skal orientere offentligheden om sager,
jf. §§ 7 og 9, som er behandlet af Finanstilsynet,
anklagemyndigheden eller domstolene, og som er af almen interesse
eller af betydning for forståelsen af disse bestemmelser.
Stk. 2.
Finanstilsynet skal endvidere orientere offentligheden om navnet
på en virksomhed, der overtræder forbuddet mod at
udøve virksomhed som forbrugslånsvirksomhed uden
tilladelse, jf. § 3.
§
23. Finanstilsynet kan fastsætte regler for
forbrugslån?svirksomheders pligt til at offentliggøre
oplysninger om Finanstilsynets vurdering af virksomheden og om, at
Finanstilsynet har mulighed for at offentliggøre
oplysningerne før virksomheden.
Partsbegreb
§
24. Som part i forhold til Finanstilsynet anses virksomheder
eller personer omfattet af denne lov, som Finanstilsynet har
truffet eller vil træffe afgørelse over for i
medfør af denne lov eller forskrifter fastsat i
medfør af denne lov, jf. dog stk. 2.
Stk. 2. Som part
i forhold til Finanstilsynet, for så vidt angår den del
af sagen, som vedrører den pågældende, anses
desuden følgende:
1) En virksomhed
eller person, der udøver virksomhed som
forbrugslånsvirksomhed uden tilladelse, jf. § 3.
2) En virksomhed
eller en person, som ansøger om tilladelse til at
udøve forbrugslånsvirksomhed, jf. § 3.
3) Et medlem af
en virksomheds bestyrelse eller direktion eller en
ledelsesansvarlig, når Finanstilsynet nægter en
virksomhed tilladelse eller inddrager denne, jf. § 18.
4) En virksomhed
eller person, som Finanstilsynet kræver oplysninger fra til
afgørelse af, om denne er omfattet af bestemmelserne i denne
lov.
5) En virksomhed
eller person, som omfattes af en afgørelse truffet af
Finanstilsynet om personens egnethed eller hæderlighed i
henhold til § 4.
Stk. 3.
Finanstilsynet kan, når Finanstilsynet tager en sag op om
videregivelse af fortrolige oplysninger, jf. § 12, give visse
partsbeføjelser til andre fysiske eller juridiske personer
end dem, som er nævnt i stk. 1 og 2. Partsbeføjelser
kan alene gives, for så vidt angår den del af sagen,
som har direkte og væsentlig betydning for den
pågældende. Partsbeføjelser skal gives under
hensyntagen til beskyttelsen af fortrolige oplysninger om de
virksomheder, der er under tilsyn.
Klage
§
25. Afgørelser truffet af Finanstilsynet i henhold
til denne lov eller regler udstedt i medfør heraf kan
indbringes for Erhvervsankenævnet af den, som
afgørelsen retter sig mod, senest 4 uger efter at
afgørelsen er meddelt den pågældende.
Afgift
§
26. Virksomheder under tilsyn efter denne lov betaler afgift
til Finanstilsynet efter kapitel 22 i lov om finansiel
virksomhed.
Frister
§
27. De frister, der er fastsat i eller i henhold til denne
lov, begynder at løbe fra og med dagen efter den dag, hvor
den begivenhed, som udløser fristen, finder sted. Dette
gælder beregning af både dags-, uge-, måneds- og
årsfrister.
Stk. 2. Er
fristen angivet i uger, udløber fristen, jf. stk. 1,
på ugedagen for den dag, hvor den begivenhed, som
udløste fristen, fandt sted.
Stk. 3. Er
fristen angivet i måneder, udløber fristen, jf. stk.
1, på månedsdagen for den dag, hvor den begivenhed, som
udløste fristen, fandt sted. Er den dag, hvor den
begivenhed, som udløste fristen, fandt sted, den sidste dag
i en måned, eller udløber fristen på en
månedsdato, som ikke findes, udløber fristen på
den sidste dag i måneden uanset dens længde.
Stk. 4. Er
fristen angivet i år, udløber fristen, jf. stk. 1,
på årsdagen for den dag, hvor den begivenhed, som
udløste fristen, fandt sted.
Stk. 5.
Udløber en frist i en weekend eller på en helligdag,
grundlovsdag, juleaftensdag eller nytårsaftensdag,
udstrækkes fristen til den førstkommende hverdag.
Kommunikation
§
28. En digital meddelelse anses for at være kommet
frem, når den er tilgængelig for adressaten for
meddelelsen.
Stk. 2.
Erhvervsministeren kan fastsætte regler om, at skriftlig
kommunikation til og fra Finanstilsynet om forhold, som er omfattet
af denne lov eller regler udstedt i medfør af denne lov,
skal foregå digitalt.
Stk. 3.
Erhvervsministeren kan fastsætte nærmere regler om
digital kommunikation, herunder om anvendelse af bestemte
it-systemer, særlige digitale formater og digital signatur
el.lign.
§
29. Er det i denne lov eller i regler udstedt i
medfør af denne lov et krav, at et dokument, som er udstedt
af andre end Finanstilsynet, skal være underskrevet, kan
dette krav opfyldes ved anvendelse af en teknik, der sikrer entydig
identifikation af den, som har udstedt dokumentet, jf. dog stk. 2.
Sådanne dokumenter sidestilles med dokumenter med personlig
underskrift.
Stk. 2.
Erhvervsministeren kan fastsætte nærmere regler om
fravigelse af underskriftskrav. Det kan herunder bestemmes, at krav
om personlig underskrift ikke kan fraviges for visse typer af
dokumenter.
Kapitel 8
Straffebestemmelser m.v.
§
30. Overtrædelse af § 3, stk. 1, § 4, stk.
2, jf. stk. 1, nr. 3 og 4, § 4, stk. 3, jf. stk. 2, jf. stk.
1, nr. 3 og 4, og § 12, stk. 1, straffes med bøde eller
fængsel indtil 4 måneder, medmindre højere straf
er forskyldt efter den øvrige lovgivning.
Stk. 2.
Overtrædelse af § 13, stk. 1, og § 14, stk. 1,
straffes med bøde.
Stk. 3. En
forbrugslånsvirksomhed, der ikke efterkommer et påbud
eller forbud, som er givet i medfør af § 15 og §
17, stk. 6 og 7, eller en virksomhed, der undlader at meddele
oplysninger efter § 16, stk. 1 og 4, straffes med
bøde.
Stk. 4. Et
bestyrelsesmedlem i en forbrugslånsvirksomhed, som ikke
efterkommer et påbud, der er givet i medfør af §
17, stk. 1 og 3, straffes med bøde.
Stk. 5. Der kan
pålægges selskaber m.v. (juridiske personer)
strafansvar efter reglerne i straffelovens 5. kapitel.
Stk. 6.
Forældelsesfristen for overtrædelse af lovens
bestemmelser eller regler udstedt i medfør heraf er 5
år.
Stk. 7. I regler
udstedt i medfør af loven kan der fastsættes straf i
form af bøde for overtrædelse af bestemmelser i
reglerne.
§
31. Undlader en virksomhed eller en person at opfylde de
pligter, som efter loven påhviler dem i medfør af
§ 16, stk. 1 og 4, kan Finanstilsynet som tvangsmiddel
pålægge personen, virksomheden eller de ansvarlige
personer for virksomheden daglige eller ugentlige
tvangsbøder.
Stk. 2. Undlader
en forbrugslånsvirksomhed at efterkomme et påbud
meddelt efter § 17, stk. 6 og 7, kan
forbrugslån?svirksomheden eller de ansvarlige personer for
virksomheden pålægges daglige eller ugentlige
tvangsbøder.
Kapitel 9
Ikrafttræden
§
32. Loven træder i kraft den 1. juli 2019.
Stk. 2.
Virksomheder omfattet af denne lov, der på tidspunktet for
lovens ikrafttræden er registreret som virksomhed, der yder
forbrugerkreditter i henhold til lov om forebyggende
foranstaltninger mod hvidvask og finansiering af terrorisme, og som
efter lovens ikrafttræden vil kræve tilladelse, jf.
§ 3, skal senest have indgivet ansøgning om tilladelse
den 1. januar 2020. Disse virksomheder kan fortsætte den
påbegyndte virksomhed uden tilladelse, indtil Finanstilsynet
har truffet afgørelse i sagen.
Kapitel 10
Ændringer
i anden lovgivning
§ 33. I
lov om finansiel virksomhed, jf. lovbekendtgørelse nr. 1140
af 26. september 2017, som ændret bl.a. ved § 1 i lov
nr. 665 af 8. juni 2017, § 1 i lov nr. 1547 af 19. december
2017 og § 45 i lov nr. 41 af 22. januar 2018 og senest ved
§ 1 i lov nr. 1520 af 18. december 2018, foretages
følgende ændringer:
1. I
§ 361 indsættes efter stk. 9
som nyt stykke:
»Stk. 10.
Forbrugslånsvirksomheder omfattet af lov om
forbrugslånsvirksomheder betaler årligt et
grundbeløb til Finanstilsynet på 28.000 kr.«
Stk. 10 bliver herefter stk. 11.
2. I
§ 361, stk. 10, der bliver stk.
11, ændres »9« til: »10«.
Kapitel 11
Territorialbestemmelser
§
34. Loven gælder ikke for Færøerne og
Grønland, men kan ved kongelig anordning helt eller delvis
sættes i kraft for Færøerne og Grønland
med de ændringer, som henholdsvis de færøske og
de grønlandske forhold tilsiger.