Betænkning afgivet af Erhvervs-,
Vækst- og Eksportudvalget den 2. april 2019
1. Ændringsforslag
Der er stillet 11 ændringforslag til
lovforslaget. Erhvervsministeren har stillet ændringsforslag
nr. 1-6 og 8, og Enhedslistens, Socialistisk Folkepartis og
Alternativets medlemmer af udvalget har stillet
ændringsforslag nr. 7 og 9-11.
2. Indstillinger
Et flertal i
udvalget (S, DF, EL, SF, ALT og RV) indstiller lovforslaget til
vedtagelse med de stillede
ændringsforslag.
Et mindretal i
udvalget (V, LA og KF) indstiller lovforslaget til vedtagelse med de af erhvervsministeren
stillede ændringsforslag. Mindretallet vil stemme imod de
øvrige ændringsforslag.
Inuit Ataqatigiit, Nunatta Qitornai,
Tjóðveldi og Javnaðarflokkurin havde ved
betænkningsafgivelsen ikke medlemmer i udvalget og dermed
ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske
bemærkninger i betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
3. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
Til § 13
Af erhvervsministeren, tiltrådt af udvalget:
1) I
stk. 1 indsættes som 3. pkt.:
»Virksomheden skal følge op på
indberetninger til ordningen og skriftligt kunne dokumentere,
hvordan virksomheden har fulgt op på
indberetningerne.«
[Krav om dokumenteret
opfølgning på henvendelser til virksomhedens
whistleblowerordning]
Til § 14
2) I
stk. 1 ændres
»udsætte ansatte for ufordelagtig behandling«
til: »udsætte ansatte eller tidligere ansatte for
ufordelagtig behandling«, og »den ansatte har
indberettet« ændres til: »den ansatte eller den
tidligere ansatte har indberettet«.
[Præcisering af, at
beskyttelsen mod ufordelagtig behandling eller ufordelagtige
følger også omfatter tidligere ansatte]
3) I
stk. 1 indsættes som 2. pkt.:
»Det samme gælder ved
fastsættelse, tildeling og udbetaling af variabel løn
til ansatte eller tidligere ansatte.«
[Tydeliggørelse af forbuddet
mod ufordelagtig behandling eller ufordelagtige følger]
4) I
stk. 2, 1. pkt., ændres
»Ansatte« til: »Ansatte eller tidligere
ansatte«.
[Præcisering af, at
beskyttelsen mod ufordelagtig behandling eller ufordelagtige
følger også omfatter tidligere ansatte]
5) I
stk. 2, 2. pkt., ændres
»den ansattes ansættelsestid« til: »den
ansattes eller den tidligere ansattes
ansættelsestid«.
[Præcisering af, at
beskyttelsen mod ufordelagtig behandling eller ufordelagtige
følger også omfatter tidligere ansatte]
6) I
stk. 3 ændres »den
ansatte« til: »den ansatte eller den tidligere
ansatte«.
[Præcisering af, at
beskyttelsen mod ufordelagtig behandling eller ufordelagtige
følger også omfatter tidligere ansatte]
Til § 16
Af et mindretal (EL,
SF og ALT), tiltrådt af et flertal (S, DF og RV):
7)
Paragraffen med tilhørende overskrift udgår.
[Konsekvens af
ændringsforslag nr. 10]
Til § 31
Af erhvervsministeren, tiltrådt af udvalget:
8) I
stk. 2 indsættes efter
»§ 13, stk. 1,«: »og § 14, stk.
1,«.
[Strafbelæggelse af
overtrædelse af forbuddet mod ufordelagtig behandling eller
ufordelagtige følger for ansatte og tidligere ansatte]
Af et mindretal (EL,
SF og ALT), tiltrådt af et flertal (S, DF og RV):
9) I
stk. 3 udgår »§ 16,
stk. 1,«.
[Konsekvens af
ændringsforslag nr. 7]
Til § 33
10) Stk.
2 udgår.
Stk. 3 bliver herefter stk. 2.
[Fjernelse af
overgangsbestemmelsen, hvorefter § 35 ikke finder anvendelse
på sager, der er under behandling hos Forbrugerombudsmanden
ved lovens ikrafttræden, som konsekvens af
ændringsforslag nr. 10]
Til § 35
11)
Paragraffen udgår.
[Fjernelse af ændringen af
markedsføringslovens § 1, stk. 2 og 3,
vedrørende ændring af anvendelsesområdet for den
gældende markedsføringslov, for så vidt
angår forbrugslånsvirksomheder, således at
Forbrugerombudsmanden opretholder sine nuværende
kompetencer]
Bemærkninger
Til nr. 1
Med ændringsforslaget til § 13,
stk. 1, vil bestemmelsens ordlyd svare til de tilsvarende
bestemmelser i den finansielle lovgivning, der vedrører
whistleblowerordninger med henblik på at gennemføre
dele af den nationale strategi til bekæmpelse af hvidvask og
terrorfinansiering.
Det betyder bl.a., at
forbrugslånsvirksomheder skal følge op på
indberetninger til ordningen og skriftligt kunne dokumentere,
hvordan virksomhederne har fulgt op på indberetninger til
virksomhedens whistleblowerordning. Det fremgår af § 31,
stk. 2, at overtrædelse af § 13, stk. 1, kan straffes
med bøde. Med indsættelsen af dokumentationskravet i
bestemmelsens 3. pkt. vil også overtrædelse heraf kunne
straffes med bøde.
Ansvarssubjektet i forhold til
overtrædelse af det foreslåede § 13, stk. 1, 3.
pkt., vil være forbrugslånsvirksomheden. Det betyder,
at en forbrugslånsvirksomheds manglende opfyldelse af
dokumentationskravet vil kunne straffes med bøde, jf. §
31, stk. 2.
En forbrugslånsvirksomhed vil f.eks.
kunne straffes med bøde i de tilfælde, hvor
virksomheden undlader at følge op på henvendelser til
virksomhedens whistleblowerordning eller undlader at dokumentere
opfølgningen, jf. det foreslåede § 13, stk. 1, 3.
pkt.
Til nr. 2
Med ændringsforslaget til § 14,
stk. 1, må tidligere ansatte ligesom nuværende ansatte
i virksomhederne heller ikke udsættes for ufordelagtig
behandling eller ufordelagtige følger, som følge af
at den tidligere ansatte har indberettet virksomhedens
overtrædelse eller potentielle overtrædelse af den
finansielle regulering til Finanstilsynet eller til en ordning i
virksomheden. Bestemmelsen vil herefter svare til de tilsvarende
bestemmelser i den finansielle lovgivning, der vedrører
whistleblowerordninger.
I forlængelse heraf foreslås
det, at en tidligere ansat, der mener at have været udsat for
repressalier m.v. som følge af en indberetning til en
whistleblowerordning, skal have mulighed for at politianmelde en
overtrædelse af forbuddet mod ufordelagtig behandling eller
ufordelagtige følger, hvorfor overtrædelser af
forbuddet foreslås strafbelagt, jf. den foreslåede
ændring af § 31, stk. 2, jf. ændringsforslag nr.
8.
Til nr. 3
Det foreslås at indsætte et nyt
punkttum i § 14, stk. 1, hvorefter
en forbrugslånsvirksomhed ikke ved fastsættelse,
tildeling og udbetaling af variabel løn må
udsætte ansatte eller tidligere ansatte for ufordelagtig
behandling eller ufordelagtige følger, som følge af
at den ansatte eller den tidligere ansatte har indberettet
virksomhedens overtrædelse eller potentielle
overtrædelse af den regulering, som Finanstilsynet
fører tilsyn med, til Finanstilsynet eller til en ordning i
virksomheden.
Den foreslåede bestemmelse er en
tydeliggørelse af forbuddet mod ufordelagtig behandling
eller ufordelagtige følger og vil indebære, at en
forbrugslånsvirksomhed ikke må begrænse den
ansattes eller den tidligere ansattes variable løndele,
på grundlag af at den ansatte eller den tidligere ansatte har
indberettet virksomhedens overtrædelse eller potentielle
overtrædelse af den regulering, som Finanstilsynet
fører tilsyn med, til Finanstilsynet eller til en ordning i
virksomheden.
Bestemmelsen vil herefter svare til de
tilsvarende bestemmelser i den finansielle lovgivning, der
vedrører whistleblowerordninger.
I forlængelse heraf foreslås
det, at en ansat eller en tidligere ansat, der mener at have
været udsat for repressalier m.v. som følge af en
indberetning til en whistleblowerordning, skal have mulighed for at
politianmelde en overtrædelse af forbuddet mod ufordelagtig
behandling eller ufordelagtige følger, hvorfor
overtrædelser af forbuddet foreslås strafbelagt, jf.
den foreslåede ændring af § 31, stk. 2, jf.
ændringsforslag nr. 8.
Til nr. 4 og 5
Med ændringsforslaget til § 14,
stk. 2, 1. pkt., foreslås, at tidligere ansatte, hvis
rettigheder er blevet krænket, vil kunne tilkendes en
godtgørelse i overensstemmelse med principperne i lov om
ligebehandling af mænd og kvinder med hensyn til
beskæftigelse m.v.
Med ændringsforslaget til § 14,
stk. 2, 2. pkt., foreslås, at
godtgørelsen i så fald vil skulle fastsættes
under hensyn til vedkommendes ansættelsestid og sagens
omstændigheder i øvrigt.
Ændringerne er med til at sikre, at
det ikke er afgørende for, om en person kan få
tilkendt en godtgørelse i henhold til bestemmelsen, om den
pågældende person fortsat er ansat på det
tidspunkt, hvor vedkommende bliver udsat for ufordelagtig
behandling eller ufordelagtige følger.
Bestemmelsen vil herefter svare til de
tilsvarende bestemmelser i den finansielle lovgivning, der
vedrører whistleblowerordninger.
Til nr. 6
Det foreslås at ændre §
14, stk. 3, for at sikre, at § 14, stk. 1 og 2, ikke ved
aftale kan fraviges til ugunst for den tidligere ansatte i en
finansiel virksomhed. Bestemmelsen vil herefter svare til de
tilsvarende bestemmelser i den finansielle lovgivning, der
vedrører whistleblowerordninger.
Til nr. 7 og 9-11
Ændringsforslagene medfører,
at Forbrugerombudsmanden opretholder sine nuværende
kompetencer til at udøve sit generelle forbrugerbeskyttende
tilsyn efter markedsføringsloven med, at
forbrugslånsvirksomhederne overholder god skik-reglerne.
Formålet er at sikre, at Forbrugerombudsmandens generelle
forbrugerbeskyttende tilsyn efter markedsføringsloven, der
omfatter alle erhvervsdrivende, ikke ændres med
lovforslaget.
Ændringsforslagene ændrer ikke
i øvrigt på lovforslagets forslag om, at
Finanstilsynet fremover skal føre tilsyn med
forbrugslånsvirksomheder (herunder i forhold til
kreditværdighedsvurderinger).
Til nr. 8
Det følger af § 14, stk. 1, at
en forbrugslånsvirksomhed ikke må udsætte ansatte
for ufordelagtig behandling eller ufordelagtige følger, som
følge af at den ansatte har indberettet virksomhedens
overtrædelse eller potentielle overtrædelse af den
regulering, som Finanstilsynet fører tilsyn med, til
Finanstilsynet eller til en ordning i virksomheden. Det
foreslås i ændringsforslag nr. 2, at § 14, stk. 1,
udvides til også at omfatte tidligere ansatte, ligesom det
ved ændringsforslag nr. 3 foreslås at indsætte et
2. pkt. i § 14, stk. 1, hvorefter det præciseres, at
forbuddet mod at udsætte ansatte eller tidligere ansatte for
ufordelagtig behandling eller ufordelagtige følger
også gælder ved fastsættelse, tildeling og
udbetaling af variabel løn.
Det foreslås at ændre §
31, stk. 2, således at også overtrædelse af
§ 14, stk. 1, straffes med bøde.
Det foreslåede bødeansvar har
bl.a. til formål at forebygge, at ansatte eller tidligere
ansatte udsættes for ufordelagtig behandling eller
ufordelagtige følger, som følge af at den ansatte
eller den tidligere ansatte har indberettet virksomhedens
overtrædelse eller potentielle overtrædelse af den
regulering, som Finanstilsynet fører tilsyn med, til
Finanstilsynet eller til en ordning i virksomheden, idet der med
strafansvaret skabes et incitament for virksomhederne til at
undgå sådan adfærd.
Ændringsforslaget vil medføre,
at en overtrædelse af forbuddet mod at udsætte ansatte
eller tidligere ansatte for ufordelagtig behandling eller
ufordelagtige følger, som følge af at den ansatte
eller tidligere ansatte har indberettet virksomhedens
overtrædelse eller potentielle overtrædelse af den
regulering, som Finanstilsynet fører tilsyn med, til
Finanstilsynet eller til en ordning i virksomheden, vil kunne
straffes med bøde.
Ansvarssubjektet for overtrædelse af
§ 14, stk. 1, vil være den forbrugslånsvirksomhed,
som udsætter sine ansatte eller tidligere ansatte for
ufordelagtig behandling eller ufordelagtige følger, herunder
ved fastsættelse, tildeling og udbetaling af variabel
løn, som følge af at den ansatte eller tidligere
ansatte har indberettet virksomhedens overtrædelse eller
potentielle overtrædelse af den regulering, som
Finanstilsynet fører tilsyn med, til Finanstilsynet eller
til en ordning i virksomheden.
Det strafbare gerningsindhold i § 14,
stk. 1, vil være realiseret, når virksomheden
udsætter en ansat eller en tidligere ansat for en
ufordelagtig behandling eller ufordelagtige følger, f.eks.
ved fastsættelse, tildeling og udbetaling af variabel
løn til ansatte eller tidligere ansatte, som følge af
at den ansatte eller tidligere ansatte har indberettet
virksomhedens overtrædelse eller potentielle
overtrædelse af den regulering, som Finanstilsynet
fører tilsyn med, til Finanstilsynet eller til en ordning i
virksomheden. Det bemærkes, at der vil skulle være
årsagssammenhæng mellem den ansattes eller tidligere
ansattes indberetning og den ufordelagtige behandling eller
følge.
Det bemærkes, at det følger af
§ 15, stk. 1, at Finanstilsynet påser overholdelsen af
loven, undtagen lovens § 14 om forbuddet mod ufordelagtig
behandling eller ufordelagtige følger. Finanstilsynet
fører dermed ikke et målrettet tilsyn med forbuddet
mod at udsætte ansatte eller tidligere ansatte for
ufordelagtig behandling eller ufordelagtige følger, som
følge af at den ansatte eller tidligere ansatte har
indberettet virksomhedens overtrædelse eller potentielle
overtrædelse af den regulering, som Finanstilsynet
fører tilsyn med, til Finanstilsynet eller til en ordning i
virksomheden. Dette er begrundet i, at reglerne herom retter sig
til kredsen af ansatte eller tidligere ansatte og ikke
virksomhederne som sådan. Tilsyn med ansættelsesretlige
anliggender falder uden for Finanstilsynets kompetencer og
tilsynsvirksomhed. En ansat eller tidligere ansat, der mener at
have været udsat for repressalier m.v. som følge af en
indberetning om en overtrædelse eller en potentiel
overtrædelse af den regulering, som Finanstilsynet
fører tilsyn med, til en virksomheds whistleblowerordning
eller til Finanstilsynet, skal derfor gøre krav på
godtgørelse gældende ved de almindelige domstole.
Det vil således i praksis oftest
være den forurettede ansatte eller tidligere ansatte, der vil
være bekendt med en overtrædelse af forbuddet og
på den baggrund have mulighed for at foretage en
politianmeldelse af virksomheden, eventuelt parallelt med en
civilretlig erstatningssag. Skulle Finanstilsynet dog i forbindelse
med et tilsyn blive bekendt med, at der er grundlag for at antage,
at forbuddet i konkrete tilfælde har været
overtrådt, vil Finanstilsynet dog også have mulighed
for at indgive politianmeldelse herfor med det foreslåede
bødestrafansvar.
4. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 6. februar
2019 og var til 1. behandling den 19. februar 2019. Lovforslaget
blev efter 1. behandling henvist til behandling i Erhvervs-,
Vækst- og Eksportudvalget.
Oversigt over lovforslagets
sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse
med udvalgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på
Folketingets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 4
møder.
Høringssvar
Et udkast til lovforslaget har inden
fremsættelsen været sendt i høring, og
erhvervsministeren sendte den 29. november 2018 dette udkast til
udvalget, jf. ERU alm. del - bilag 81. Den 6. februar 2019 sendte
erhvervsministeren høringssvarene og et høringsnotat
til udvalget.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 12
bilag på lovforslaget.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har under udvalgsarbejdet modtaget
1 skriftlig henvendelse om lovforslaget.
Deputationer
Udvalget har under udvalgsarbejdet modtaget
1 deputation, der mundtligt har redegjort for sin holdning til
lovforslaget.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet
14 spørgsmål til erhvervsministeren til skriftlig
besvarelse, som ministeren har besvaret.
Hans Kristian Skibby (DF) Mette
Hjermind Dencker (DF) Jan Rytkjær Callesen (DF) Merete Dea
Larsen (DF) Tilde Bork (DF) Dorthe Ullemose (DF) Torsten Schack
Pedersen (V) Preben Bang Henriksen (V) Carl Holst (V) Hans
Christian Schmidt (V) Erling Bonnesen (V) Jane Heitmann (V)
May-Britt Kattrup (LA) Joachim B. Olsen (LA) nfmd. Anders Johansson (KF) Erik
Christensen (S) Karin Gaardsted (S) Peter Hummelgaard Thomsen (S)
Kaare Dybvad (S) Morten Bødskov (S) fmd. Rasmus Horn Langhoff (S) Thomas
Jensen (S) Malou Lunderød (S) Pelle Dragsted (EL) Rune Lund
(EL) Rasmus Nordqvist (ALT) Ida Auken (RV) Lisbeth Bech Poulsen
(SF) Karsten Hønge (SF)
Inuit Ataqatigiit, Nunatta Qitornai,
Tjóðveldi og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer
i udvalget.
Socialdemokratiet (S) | 46 | |
Dansk Folkeparti (DF) | 37 | |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 34 | |
Enhedslisten (EL) | 14 | |
Liberal Alliance (LA) | 13 | |
Alternativet (ALT) | 10 | |
Radikale Venstre (RV) | 8 | |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 7 | |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 6 | |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 | |
Nunatta Qitornai (NQ) | 1 | |
Tjóðveldi (T) | 1 | |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 | |