Efter afstemningen i Folketinget ved 2.
behandling den 2. april 2019
Forslag
til
Lov om ændring af selskabsloven, lov om
kapitalmarkeder, lov om finansiel virksomhed og forskellige andre
love1)
(Gennemførelse af ændringer i
aktionærrettighedsdirektivet om tilskyndelse til langsigtet
aktivt ejerskab)
§ 1
I selskabsloven, jf. lovbekendtgørelse
nr. 1089 af 14. september 2015, som ændret bl.a. ved § 1
i lov nr. 262 af 16. marts 2016, § 2 i lov nr. 631 af 8. juni
2016 og lov nr. 675 af 29. maj 2018 og senest ved § 1 i lov
nr. 676 af 29. maj 2018, foretages følgende
ændringer:
1. Fodnoten til lovens titel affattes
således:
»1) Loven
indeholder bestemmelser, der gennemfører Europa-Parlamentets
og Rådets direktiv 2017/1132/EU af 14. juni 2017 om visse
aspekter af selskabsretten (kodifikation), EU-Tidende 2017, nr. L
169, side 46, og dele af Europa-Parlamentets og Rådets
direktiv 2017/828/EU af 17. maj 2017 om ændring af direktiv
2007/36/EF, for så vidt angår tilskyndelse til
langsigtet ejerskab, EU-Tidende 2017, nr. L 132, side 1.«
2.
Efter § 49 indsættes før overskriften før
§ 50:
»Identifikation af
aktionærer
§ 49 a. Aktieselskaber, der
har aktier med stemmeret optaget til handel på et reguleret
marked, der er beliggende eller aktivt i et EU-/EØS-land,
har ret til at anmode formidlere om oplysninger, der gør det
muligt at fastslå identiteten af aktieselskabets
aktionærer, herunder
1)
aktionærens fulde navn, e-mailadresse, hvis en sådan
findes, og bopæl eller for virksomheders vedkommende hjemsted
og cvr-nummer eller lignende registreringsnummer eller anden
dokumentation, der sikrer entydig identifikation af den
pågældende virksomhed,
2) antallet af
aktier, aktionæren besidder,
3) aktiernes
klasse og
4) datoen for
aktiernes erhvervelse.
Stk. 2.
Aktieselskabet må opbevare oplysningerne om aktionærens
identitet, op til 12 måneder efter at aktieselskabet er
blevet opmærksom på, at den pågældende er
ophørt med at være aktionær, medmindre andet
følger af anden lovgivning.
Stk. 3.
Aktionærer, der er juridiske personer, har ret til
berigtigelse af ufuldstændige eller unøjagtige
oplysninger, som aktieselskabet opbevarer, jf. stk. 2.
Stk. 4.
Aktieselskabet skal rettidigt og på en standardiseret
måde meddele formidlere de oplysninger, som aktieselskabet er
forpligtet til at give aktionærerne. Findes de omhandlede
oplysninger på aktieselskabets hjemmeside, kan aktieselskabet
i stedet meddele, hvor på hjemmesiden oplysningerne
findes.
Stk. 5. Stk. 4
finder ikke anvendelse, når et aktieselskab sender
oplysningerne eller en meddelelse efter stk. 4, 1. pkt., direkte
til alle sine aktionærer eller til en tredjepart, der er
udpeget af aktionærerne.«
3. I
§ 104 indsættes som stk. 4 og 5:
»Stk. 4.
Når stemmeafgivelsen foregår elektronisk, sender
aktieselskaber, der har aktier med stemmeret optaget til handel
på et reguleret marked, der er beliggende eller aktivt i et
EU-/EØS-land, en elektronisk bekræftelse på, at
stemmen er modtaget, til den person, der stemmer.
Stk. 5.
Aktieselskaber, der har aktier med stemmeret optaget til handel
på et reguleret marked, der er beliggende eller aktivt i et
EU-/EØS-land, skal, når stemmerne er afgivet
elektronisk, sende en bekræftelse på, at
aktionærens stemmer er blevet gyldigt registreret og medtalt
af aktieselskabet, hvis aktionæren eller en tredjepart, som
aktionæren har udpeget, anmoder herom senest 4 uger efter
generalforsamlingens afholdelse. Dette gælder dog ikke, hvis
oplysningerne allerede er tilgængelige.«
4. §§
139 og 139 a ophæves, og i
stedet indsættes i kapitel 7:
Ȥ 139. Det
øverste ledelsesorgan i aktieselskaber, der har aktier
optaget til handel på et reguleret marked, der er beliggende
eller aktivt i et EU-/EØS-land, skal udarbejde en
vederlagspolitik for ledelsesmedlemmerne, medmindre der udelukkende
er tale om stemmeløse aktier.
Stk. 2.
Aktionærerne stemmer om vederlagspolitikken på
aktieselskabets generalforsamling ved enhver væsentlig
ændring og mindst hvert fjerde år.
Stk. 3. Ved
indgåelse af konkrete aftaler om ledelsesaflønning
eller ved forlængelse eller ændring af eksisterende
aftaler skal den gældende godkendte vederlagspolitik
overholdes, jf. dog § 139 a, stk. 5.
Stk. 4.
Godkender generalforsamlingen ikke vederlagspolitikken, skal det
øverste ledelsesorgan fremsætte et ændret
forslag til vederlagspolitik senest på den følgende
ordinære generalforsamling. Aktieselskabet kan
fortsætte med at aflønne ledelsesmedlemmerne i henhold
til gældende praksis, indtil en ny vederlagspolitik er
godkendt af generalforsamlingen.
Stk. 5. En
godkendt vederlagspolitik skal hurtigst muligt
offentliggøres på aktieselskabets hjemmeside sammen
med datoen for og resultatet af afstemningen. Vederlagspolitikken
skal forblive offentligt tilgængelig og gratis på
hjemmesiden, så længe den er gældende.
Stk. 6. Har
generalforsamlingen godkendt en vederlagspolitik, bortfalder
bestemmelsen om retningslinjer for incitamentsaflønning i
aktieselskabets vedtægter, og den slettes formløst fra
aktieselskabets vedtægter.
§ 139 a. Vederlagspolitikken,
jf. § 139, skal være klar og forståelig og bidrage
til aktieselskabets forretningsstrategi, langsigtede interesser og
bæredygtighed og indeholde følgende:
1) En forklaring
på, hvordan vederlagspolitikken bidrager til aktieselskabets
forretningsstrategi, langsigtede interesser og
bæredygtighed.
2) En
beskrivelse af de forskellige komponenter af fast og variabel
aflønning, herunder alle bonusser og andre goder, som kan
tildeles ledelsesmedlemmer, med indikation af komponenternes
relative andel.
3) En forklaring
på, hvordan aktieselskabets medarbejderes løn og
ansættelsesvilkår er blevet taget i betragtning ved
udarbejdelsen af vederlagspolitikken.
4)
Retningslinjer for varigheden af kontrakter eller ordninger med
ledelsesmedlemmer, de vigtigste elementer i
tillægspensionsordninger eller ordninger for tidlig
pensionering og opsigelsesvilkår, opsigelsesperioder og
betalinger i tilknytning til opsigelse.
5) En forklaring
på den beslutningsproces, der anvendes ved
vederlagspolitikkens fastlæggelse, revision og
gennemførelse, herunder foranstaltninger til at undgå
eller håndtere interessekonflikter.
Stk. 2.
Indgår aktieselskabet aftaler om variabel aflønning,
skal vederlagspolitikken indeholde klare, brede og varierede
kriterier for tildeling af den variable løn.
Vederlagspolitikken skal angive
1) oplysninger
om de finansielle og ikkefinansielle resultatkriterier, herunder,
hvor det er relevant, kriterier vedrørende virksomheders
sociale ansvar, og en forklaring på, hvordan de bidrager til
aktieselskabets forretningsstrategi, langsigtede interesser og
bæredygtighed, samt de metoder, der skal anvendes til at
fastlægge, om resultatkriterierne er opfyldt, og
2) oplysninger
om eventuelle udskydelsesperioder og om aktieselskabets mulighed
for at tilbagekræve variabel aflønning.
Stk. 3. Tildeler
aktieselskabet aktiebaseret aflønning, skal
vederlagspolitikken, jf. stk. 2, tillige indeholde retningslinjer
for modningsperioder og en eventuel bindingsperiode for aktier
efter udløbet af modningsperioden og forklare, hvordan den
aktiebaserede aflønning bidrager til aktieselskabets
forretningsstrategi, langsigtede interesser og
bæredygtighed.
Stk. 4.
Ændres vederlagspolitikken, skal vederlagspolitikken beskrive
og forklare alle væsentlige ændringer. Beskrivelsen
skal indeholde oplysninger om, hvordan der er taget hensyn til
aktionærernes afstemning om og holdning til
vederlagspolitikken og vederlagsrapporterne, jf. § 139 b,
siden generalforsamlingens seneste afstemning om
vederlagspolitikken.
Stk. 5.
Aktieselskabets øverste ledelsesorgan kan under
særlige omstændigheder midlertidigt fravige
vederlagspolitikken, forudsat at vederlagspolitikken indeholder en
beskrivelse af de proceduremæssige betingelser herfor og
specificerer de elementer af vederlagspolitikken, som kan
fraviges.
§ 139 b. Aktieselskaber, der
har udarbejdet en vederlagspolitik, jf. § 139, skal udarbejde
en klar og forståelig vederlagsrapport, som giver et samlet
overblik over den aflønning, som de enkelte
ledelsesmedlemmer, herunder nye og tidligere, er tildelt i
løbet af eller har til gode for det seneste
regnskabsår. Aflønningen omfatter tillige alle goder
uanset form. Vederlagsrapporten må for de individuelle
ledelsesmedlemmer ikke indeholde de særlige kategorier af
perso?noplysninger, som er omhandlet i artikel 9, stk. 1, i
databeskyttelsesforordningen, eller personoplysninger, som
ve?drører de individuelle ledelsesmedlemmers
familiemæssige situation.
Stk. 2.
Aktieselskabets centrale ledelsesorgan har ansvaret for at
udarbejde og offentliggøre vederlagsrapporten.
Stk. 3.
Vederlagsrapporten skal, i det omfang det er relevant, omfatte
følgende oplysninger om hvert enkelt ledelsesmedlems
aflønning:
1) Den samlede
aflønning fordelt på komponenter, den faste og
variable aflønnings forholdsmæssige andel, en
forklaring på, hvordan den samlede aflønning er i
overensstemmelse med den vedtagne vederlagspolitik, herunder
hvordan den bidrager til aktieselskabets langsigtede resultater, og
oplysninger om, hvordan resultatkriterierne er anvendt.
2) Den
årlige ændring i aflønningen, i aktieselskabets
resultater og i den gennemsnitlige aflønning på
grundlag af fuldtidsækvivalenter af andre ansatte i
aktieselskabet end ledelsesmedlemmer som minimum over de seneste 5
regnskabsår, opstillet på en måde, der
muliggør sammenligning.
3) Enhver form
for aflønning fra virksomheder, som tilhører den
samme koncern, jf. § 5, nr. 19.
4) Antallet af
aktier, tildelte eller tilbudte aktieoptioner og de
væsentligste betingelser for udnyttelsen af rettighederne,
herunder kursen på tildelingstidspunktet, datoen for
udnyttelse og enhver ændring heraf.
5) Oplysninger
om brug af muligheden for at tilbagekræve variabel
aflønning.
6) Oplysninger
om eventuelle afvigelser fra proceduren for gennemførelsen
af vederlagspolitikken, jf. § 139 a, stk. 1, nr. 5, og
afvigelser fra selve vederlagspolitikken, jf. § 139 a, stk. 5,
herunder en beskrivelse af de særlige omstændigheder og
en angivelse af de konkrete elementer i vederlagspolitikken, der er
fraveget.
Stk. 4.
Aktieselskabet afholder på den ordinære
generalforsamling en vejledende afstemning om godkendelse af
vederlagsrapporten fra det seneste regnskabsår, jf. dog stk.
5. Aktieselskabet skal i vederlagsrapporten for det
efterfølgende regnskabsår forklare, hvordan der er
taget hensyn til resultatet af generalforsamlingens afstemning.
Stk. 5.
Små og mellemstore aktieselskaber, jf.
årsregnskabslovens § 7, stk. 2, nr. 1 og 2, kan i stedet
for en vejledende afstemning, jf. stk. 4, forelægge
vederlagsrapporten til drøftelse på den ordinære
generalforsamling. Aktieselskabet skal i vederlagsrapporten for det
efterfølgende regnskabsår forklare, hvordan der er
taget hensyn til drøftelsen på
generalforsamlingen.
Stk. 6. Hurtigst
muligt efter generalforsamlingens afholdelse offentliggøres
vederlagsrapporten på aktieselskabets hjemmeside, hvor den
skal forblive offentligt tilgængelig og gratis i en periode
på 10 år. Vederlagsrapporten kan være
tilgængelig i en længere periode, forudsat at den ikke
længere indeholder personoplysninger.
Måltal og
politikker for det underrepræsenterede køn
§ 139 c. I statslige
aktieselskaber, i selskaber, som har kapitalandele,
gældsinstrumenter eller andre værdipapirer optaget til
handel på et reguleret marked i et land inden for Den
Europæiske Union eller i et land, som Unionen har
indgået aftale med på det finansielle område, og
i store kapitalselskaber, jf. stk. 2, skal
1) det
øverste ledelsesorgan opstille måltal for andelen af
det underrepræsenterede køn i det øverste
ledelsesorgan og
2) det centrale
ledelsesorgan udarbejde en politik for at øge andelen af det
underrepræsenterede køn på kapitalselskabets
øvrige ledelsesniveauer, jf. dog stk. 4-7.
Stk. 2. Store
kapitalselskaber er selskaber, der overskrider to af
følgende kriterier i 2 på hinanden følgende
regnskabsår:
1) En balancesum
på 156 mio. kr.
2) En
nettoomsætning på 313 mio. kr.
3) Et
gennemsnitligt antal heltidsbeskæftigede på 250.
Stk. 3. Ved
beregning af størrelserne i stk. 2 finder
årsregnskabslovens § 7, stk. 3 og 4, anvendelse.
Stk. 4. For
moderselskaber, der udarbejder koncernregnskab, er det
tilstrækkeligt, at der opstilles måltal og udarbejdes
en politik, jf. stk. 1, for koncernen som helhed.
Stk. 5. Et
datterselskab, som indgår i en koncern, kan undlade at
opstille måltal og udarbejde en politik, jf. stk. 1, hvis
moderselskabet opstiller måltal og udarbejder en politik for
den samlede koncern.
Stk. 6. Ved
opstilling af måltal, jf. stk. 1, nr. 1, er statslige
aktieselskaber omfattet af § 11, stk. 2, i lov om ligestilling
af kvinder og mænd.
Stk. 7.
Kapitalselskaber, der i det seneste regnskabsår har
beskæftiget færre end 50 medarbejdere, kan undlade at
udarbejde en politik for at øge andelen af det
underrepræsenterede køn på deres øvrige
ledelsesniveauer, jf. stk. 1, nr. 2.
Væsentlige
transaktioner mellem nærtstående parter
§ 139 d. I aktieselskaber, der
har aktier med stemmeret optaget til handel på et reguleret
marked, der er beliggende eller aktivt i et EU-/EØS-land,
skal væsentlige transaktioner mellem aktieselskabet og dets
nærtstående parter godkendes af aktieselskabets
øverste ledelsesorgan, inden transaktionerne
gennemføres. Ved vurderingen af væsentlighed skal
transaktioner, der er gennemført med samme
nærtstående part inden for samme regnskabsår,
aggregeres.
Stk. 2.
Aktieselskabet skal offentliggøre en meddelelse om en
transaktion med en nærtstående part, når
dagsværdien af transaktionen udgør 10 pct. eller mere
af de samlede aktiver eller 25 pct. eller mere af resultatet af
primær drift, i henhold til det senest offentliggjorte
koncernregnskab. Udarbejder aktieselskabet ikke koncernregnskab,
skal beregningen ske i forhold til det senest offentliggjorte
årsregnskab. Foretager aktieselskabet flere transaktioner med
den samme nærtstående part inden for samme
regnskabsår, skal der ske offentliggørelse, når
summen af transaktioner, som ikke er offentliggjort, overskrider
mindst en af størrelsesgrænserne i 1. pkt.
Stk. 3.
Meddelelsen efter stk. 2 skal offentliggøres, hurtigst
muligt efter at aftalen om transaktionen er indgået.
Meddelelsen skal som minimum indeholde oplysninger om karakteren af
forholdet til den nærtstående part, navnet på den
nærtstående part, datoen for indgåelse af aftalen
om transaktionen, dagsværdien af transaktionen og andre
forhold, som er nødvendige for at kunne vurdere, hvorvidt
transaktionen er gennemført på vilkår, der
må anses for rimelige for aktieselskabet og for de
aktionærer, der ikke er nærtstående parter.
Offentliggørelse skal ske på aktieselskabets
hjemmeside, hvor meddelelsen skal være offentligt
tilgængelig i 5 år.
Stk. 4. Stk. 1-3
finder ikke anvendelse på sædvanlige
forretningsmæssige transaktioner. Aktieselskabets
øverste ledelsesorgan skal indføre en intern
procedure for periodiske vurderinger af, om en transaktion er
omfattet af 1. pkt. Nærtstående parter, som er
berørt af transaktionerne, må ikke deltage i denne
vurdering.
Stk. 5. Stk. 1-3
finder endvidere ikke anvendelse på
1) transaktioner
mellem aktieselskabet og dets dattervirksomheder, medmindre
aktieselskabets nærtstående parter har interesser i
dattervirksomheden,
2) klart
definerede transaktionstyper, som skal godkendes af
generalforsamlingen,
3) transaktioner
vedrørende ledelsesmedlemmers aflønning, jf.
§§ 139 og 139 a,
4) transaktioner
gennemført af kreditinstitutter på grundlag af
foranstaltninger, der sigter mod at beskytte deres stabilitet, og
som er besluttet af Finanstilsynet, og
5)
transaktioner, der tilbydes alle aktionærer på samme
vilkår, således at ligebehandling af alle
aktionærer og beskyttelse af aktieselskabets interesser er
sikret.
Stk. 6. Stk. 2-5
finder tilsvarende anvendelse på transakti?oner mellem
aktieselskabets nærtstående parter og aktieselskabets
dattervirksomheder.
Stk. 7. Stk. 1-5
berører ikke regler om offentliggørelse af intern
viden i medfør af Europa-Parlamentets og Rådets
forordning (EU) nr. 596/2014.
Stk. 8.
Nærtstående parter defineres i overensstemmelse med
definitionen i den internationale regnskabsstandard IAS 24,
således som denne er vedtaget af Europa-Kommissionen i
overensstemmelse med Europa-Parlamentets og Rådets forordning
om anvendelse af internationale regnskabsstandarder, og
efterfølgende ændringer i definitionen, som vedtages
af Europa-Kommissionen i overensstemmelse med den nævnte
forordning.«
5. I
§ 147, stk. 2, indsættes som
2. pkt.:
»Revisor skal derudover påse, at
oplysninger i henhold til § 139 b, stk. 3, fremgår af
selskabets vederlagsrapport.«
6. I
§ 367, stk. 1, 1. pkt.,
indsættes efter »§ 49, stk. 3,«:
»§ 49 a, stk. 1-4,«.
7. I
§ 367, stk. 1, 1. pkt.,
ændres »og 139, § 139 a, stk. 1, nr. 1,«
til: », 139-139 b, § 139 c, stk. 1, nr. 1, og § 139
d, stk. 1-4 og 6«.
§ 2
I lov om kapitalmarkeder, jf.
lovbekendtgørelse nr. 12 af 8. januar 2018, som ændret
ved § 20 i lov nr. 436 af 8. maj 2018, § 2 i lov nr. 706
af 8. juni 2018 og § 2 i lov nr. 1520 af 18. december 2018,
foretages følgende ændringer:
1. I
fodnoten til lovens titel ændres
»og dele af Europa-Parlamentets og Rådets direktiv
2016/1148/EU af 6. juli 2016, EU-Tidende 2016, nr. L 194, side
1« til: »dele af Europa-Parlamentets og Rådets
direktiv 2016/1148/EU af 6. juli 2016, EU-Tidende 2016, nr. L 194,
side 1, og dele af Europa-Parlamentets og Rådets direktiv
(EU) 2017/828 af 17. maj 2017, EU-Tidende 2017, nr. L 132, side
1«.
2. I
§ 3 indsættes som nr. 36:
»36)
Formidler: En person, der er hjemmehørende i et land uden
for Den Europæiske Union, som Unionen ikke har indgået
en aftale med på det finansielle område, som leverer
tjenesteydelser relateret til opbevaring eller forvaltning af
aktier, eller som fører værdipapirkonti på vegne
af aktionærer.«
3. § 3,
nr. 35, affattes således:
»35)
Formidler: En værdipapircentral (CSD), jf. nr. 10, eller en
person, der er hjemmehørende i Danmark eller et land uden
for Den Europæiske Union, som Unionen ikke har indgået
en aftale med på det finansielle område, som ikke har
tilladelse i medfør af lov om finansiel virksomhed eller lov
om forvaltere af alternative investeringsfonde m.v., som leverer
tjenesteydelser relateret til opbevaring eller forvaltning af
aktier, eller som fører værdipapirkonti på vegne
af aktionærer.«
4.
Efter afsnit X indsættes:
»Afsnit X a
Videregivelse af oplysninger og
facilitering af udøvelsen af aktionærrettigheder
Kapitel 36 a
Videregivelse af oplysninger
§ 210 a. En formidler skal
hurtigst muligt videregive følgende oplysninger fra
udstederen til en aktionær eller til en tredjepart, som er
udpeget af aktionæren:
1) Oplysninger,
som udsteder er forpligtet til at give en aktionær for at
sætte aktionæren i stand til at udøve
aktionærrettigheder, og som er rettet til alle
aktionærer med aktier i den pågældende klasse,
eller
2) en meddelelse
om, hvor oplysningerne kan findes på udsteders hjemmeside,
hvis de i nr. 1 omhandlede oplysninger er til rådighed for
aktionærerne på udsteders hjemmeside.
Stk. 2. Stk. 1
finder ikke anvendelse, når udstederen sender oplysningerne
eller en meddelelse efter stk. 1 direkte til alle sine
aktionærer eller til en tredjepart udpeget af
aktionærerne.
Stk. 3.
Når der er mere end én formidler i en kæde af
formidlere, skal oplysningerne, jf. stk. 1, hurtigst muligt
videregives formidlerne imellem, medmindre oplysningerne kan sendes
direkte til aktionæren eller til en tredjepart, som er
udpeget af aktionæren.
§ 210 b. En formidler skal
hurtigst muligt videregive oplysninger om akti?onærens
udøvelse af aktionærrettigheder, som formidleren har
modtaget fra en aktionær til udsteder.
Oplysninger om
aktionærer
§ 210 c. En formidler, der
opbevarer oplysninger om akti?onærers identitet, skal efter
anmodning fra en udsteder eller fra en tredjepart, som udstederen
har udpeget, hurtigst muligt meddele udstederen oplysninger om
identiteten. En udsteder kan anmode en formidler om at indsamle og
videregive oplysninger om aktionærers identitet, herunder fra
øvrige formidlere i formidlerkæden, til
udstederen.
Stk. 2. Er der
mere end én formidler i en kæde af formidlere, skal
anmodningen efter stk. 1, 1. pkt., videresendes imellem formidlerne
hurtigst muligt.
Stk. 3. En
formidler skal meddele en udsteder kontaktoplysninger om den
næste formidler i kæden af formidlere hurtigst muligt
efter anmodning fra udstederen eller fra en tredjepart udpeget af
udstederen.
§ 210 d. Personoplysninger om
aktionærer må alene anvendes til identifikation af
eksisterende aktionærer med henblik på opfyldelsen af
bestemmelserne i dette kapitel. En formidler må ikke opbevare
personoplysningerne, jf. § 210 c, stk. 1, mere end 12
måneder efter at være blevet opmærksom på,
at den pågældende er ophørt med at være
aktionær, medmindre andet følger af anden
lovgivning.
Stk. 2. En
formidlers videregivelse af oplysninger om en aktionærs
identitet, jf. § 210 c, betragtes ikke som brud på den
tavshedspligt, som gælder i henhold til en kontrakt eller
øvrig lovgivning.
Facilitering af
udøvelse af aktionærrettigheder
§ 210 e. En formidler skal
facilitere udøvelsen af aktionærrettigheder, herunder
retten til deltagelse og stemmeafgivelse i forbindelse med
generalforsamlinger, ved at
1)
iværksætte de nødvendige ordninger, så en
aktionær eller en tredjepart, som aktionæren har
udpeget, selv kan udøve rettighederne, eller
2) tilbyde at
udøve aktionærrettighederne efter udtrykkelig
bemyndigelse og instruks fra en aktionær og til fordel for
aktionæren.
Stk. 2. En
formidler skal hurtigst muligt videregive elektroniske
bekræftelser om modtagelse af stemmer og registrering af
stemmer og om, at stemmer er medtalt, til en aktionær eller
en tredjepart udpeget af aktionæren, hvis formidleren
modtager bekræftelserne fra en udsteder.
Stk. 3.
Når der er mere end én formidler i en kæde af
formidlere, skal de elektroniske bekræftelser, jf. stk. 2,
hurtigst muligt videregives imellem formidlerne, medmindre
bekræftelsen kan sendes direkte til en aktionær eller
en tredjepart, som er udpeget af aktionæren.
Gebyrer
§ 210 f. En formidler skal
særskilt for hver enkelt tjenes?teydelse, som leveres i
henhold til bestemmelserne i dette kapitel, offentliggøre
størrelsen af eventuelle gebyrer.
Stk. 2. Gebyrer,
som en formidler opkræver af en aktionær, en udsteder
eller en anden formidler, skal være ikkedi?skriminerende og
forholdsmæssigt afpassede i forhold til de faktiske
omkostninger, der er forbundet med leveringen af
tjenesteydelserne.
Stk. 3. En
formidler kan alene differentiere mellem eventuelle gebyrer, som
opkræves i forbindelse med national og
grænseoverskridende udøvelse af rettigheder, når
gebyrerne er behørigt begrundede og afspejler udsving i de
faktisk afholdte omkostninger i forbindelse med levering af disse
tjenesteydelser.
Stk. 4. Gebyrer
opkræves hos den aktionær, udsteder eller formidler,
der anmoder om en tjenesteydelse.«
§ 3
I lov om finansiel virksomhed, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1140 af 26. september 2017, som
ændret bl.a. ved § 1 i lov nr. 665 af 8. juni 2017,
§ 1 i lov nr. 667 af 8. juni 2017, § 1 i lov nr. 1547 af
19. december 2017, § 45 i lov nr. 41 af 22. januar 2018,
§ 19 i lov nr. 436 af 8. maj 2018 og § 1 i lov nr. 706 af
6. juni 2018 og senest ved § 1 i lov nr. 1520 af 18. december
2018, foretages følgende ændringer:
1. I
fodnoten til lovens titel ændres
»og dele af Europa-Parlamentets og Rådets direktiv
2016/97 af 20. januar 2016 om forsikringsdistribution, EU-Tidende
2016, nr. L 26, side 19« til: »dele af
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2016/97 af 20. januar
2016 om forsikringsdistribution, EU-Tidende 2016, nr. L 26, side
19, og dele af Europa-Parlamentets og Rådets direktiv
2017/828/EU af 17. maj 2017 om ændring af direktiv
2007/36/EF, for så vidt angår tilskyndelse til
langsigtet ejerskab, EU-Tidende 2017, nr. L 132, side 1«.
2. I
§ 5, stk. 1, indsættes efter
nr. 68 som nr. 69-71:
»69)
Formidler: En virksomhed, som har tilladelse i henhold til denne
lov til at udøve aktiviteter nævnt i bilag 4, afsnit
A, nr. 4, når virksomheden leverer tjenesteydelser i relation
til opbevaring af aktier med stemmeret i selskaber, der har aktier
optaget til handel på et reguleret marked.
70)
Kapitalforvalter: En virksomhed, der har tilladelse i henhold til
denne lov til at udøve aktiviteter nævnt i bilag 4,
afsnit A, nr. 4, når virksomheden leverer tjenesteydelser i
relation til porteføljeforvaltning af aktier med stemmeret i
selskaber, der har aktier optaget til handel på et reguleret
marked.
71)
Rådgivende stedfortræder: En finansiel virksomhed, der
på et erhvervsmæssigt og kommercielt grundlag
analyserer oplysninger fra børsnoterede selskaber, og, hvis
det er relevant, andre oplysninger med henblik på at give
investorer mulighed for at træffe informerede beslutninger i
forbindelse med stemmeafgivelse i de pågældende
selskaber ved at tilvejebringe undersøgelser,
rådgivning eller anbefalinger, der vedrører
udøvelsen af aktionærernes
stemmerettigheder.«
3.
Efter § 101 indsættes før overskriften før
§ 102:
»Særlige
regler for kapitalforvaltere, formidlere og rådgivende
stedfortrædere vedrørende
aktionærrettigheder
§ 101 a. En kapitalforvalter
skal udarbejde og offentliggøre en politik for aktivt
ejerskab i selskaber, der har aktier, der er optaget til handel
på et reguleret marked, som beskriver, hvordan
kapitalforvalteren integrerer aktivt ejerskab i sin
investeringsstrategi.
Stk. 2.
Politikken for aktivt ejerskab, jf. stk. 1, skal beskrive, hvordan
kapitalforvalteren
1)
overvåger selskaber, hvori der investeres, inden for
relevante områder, herunder strategi, finansielle og
ikkefinansielle resultater, risiko, kapitalstruktur, social og
miljømæssig indvirkning og god selskabsledelse,
2) fører
dialog med selskaber, hvori der investeres,
3) udøver
stemmerettigheder og andre rettigheder knyttet til aktier,
4) samarbejder
med andre aktionærer,
5) kommunikerer
med relevante interessenter i selskaber, hvori der investeres,
og
6)
håndterer faktiske og potentielle interessekonflikter i
forbindelse med virksomhedens aktive ejerskab.
Stk. 3. En
kapitalforvalter skal én gang årligt
offentliggøre, hvordan forvalterens politik for aktivt
ejerskab er blevet gennemført, herunder en generel
beskrivelse af stemmeafgivelse og en redegørelse for de
væsentligste afstemninger og forvalterens brug af
rådgivende stedfortræderes tjenesteydelser.
Stk. 4. En
kapitalforvalter skal offentliggøre, hvordan forvalteren har
stemt på vegne af aktionærer på
generalforsamlinger i selskaber, i hvilke forvalteren forvalter
aktier som led i sin porteføljepleje. Afstemninger, der er
ubetydelige på grund af emnet for afstemningen eller
størrelsen af kapita?landelen i det pågældende
selskab, kan udelades fra offentliggørelsen.
Stk. 5. En
kapitalforvalter kan vælge ikke at opfylde et eller flere af
kravene i stk. 1-4, hvis kapitalforvalteren offentliggør en
klar og begrundet forklaring på, hvorfor forvalteren har
valgt dette.
Stk. 6. De
oplysninger, som skal offentliggøres efter stk. 1-5, skal
være gratis tilgængelige på kapitalforvalterens
hjemmeside.
Stk. 7. Regler
om interessekonflikter i anden lovgivning, der gælder for en
kapitalforvalter, finder tilsvarende anvendelse i forbindelse med
aktiviteter vedrørende aktivt ejerskab.
§ 101 b. En kapitalforvalter
skal en gang årligt meddele gruppe 1-forsikringsselskaber,
der udøver virksomhed omfattet af bilag 8, og
forsikringsselskaber, der udøver genforsikring af
livsforsikringsforpligtelser, hvormed der er indgået en
kapitalforvaltningsaftale, jf. § 160, stk. 2, hvordan
kapitalforvalterens investeringsstrategi og gennemførelse
heraf i forhold til investeringer i aktier, der er optaget til
handel på et reguleret marked, er i overensstemmelse med
kapitalforvaltningsaftalen og bidrager til afkastet af disse
selskabers eller fondes aktiver på mellemlang til lang sigt.
Det samme gælder, hvis kapitalforvalteren har indgået
aftale som nævnt i 1. pkt. med Arbejdsmarkeds
Tillægspension og Lønmodtagernes Dyrtidsfond.
Stk. 2.
Meddelelsen, jf. stk. 1, skal omfatte rapportering om
1)
væsentlige risici på mellemlang til lang sigt forbundet
med investeringerne,
2)
porteføljesammensætningen,
3)
omsætningen og omsætningsomkostningerne,
4) brugen af
rådgivende stedfortrædere med henblik på
aktiviteter vedrørende aktivt ejerskab og
5)
kapitalforvalterens politik for værdipapirudlån, og
hvordan politikken i givet fald anvendes med henblik på
aktiviteter vedrørende aktivt ejerskab, navnlig på
tidspunktet for generalforsamlingen i de selskaber, der investeres
i.
Stk. 3.
Meddelelsen, jf. stk. 1, skal indeholde oplysninger om,
1) hvorvidt og i
givet fald hvordan kapitalforvalteren træffer
investeringsbeslutninger på grundlag af en evaluering af
resultater på mellemlang til lang sigt, herunder
ikkefinansielle resultater, for de selskaber, hvori der investeres,
og
2) hvorvidt der
er opstået interessekonflikter i forbindelse med aktivt
ejerskab, hvilke interessekonflikter der i givet fald har
været tale om, og hvordan kapitalforvalteren har
håndteret disse.
Stk. 4.
Såfremt oplysninger som nævnt i stk. 1-3 allerede er
offentligt tilgængelige, er kapitalforvalteren ikke
forpligtet til at meddele oplysningerne direkte til det gruppe
1-forsikringsselskab, der udøver virksomhed omfattet af
bilag 8, forsikringsselskaber, der udøver genforsikring af
livsforsikringsforpligtelser, eller Arbejdsmarkeds
Tillægspension og Lønmodtagernes Dyrtidsfond.
Oplysninger om
aktionærer
§ 101 c. En formidler, der
opbevarer oplysninger om akti?onærers identitet, skal efter
anmodning fra en udsteder eller fra en tredjepart, som udstederen
har udpeget, hurtigst muligt meddele udstederen oplysninger om
identiteten. En udsteder kan anmode en formidler om at indsamle og
videregive oplysninger om aktionærers identitet, herunder fra
øvrige formidlere i formidlerkæden, til
udstederen.
Stk. 2. Er der
mere end én formidler i en kæde af formidlere, skal
anmodningen efter stk. 1, 1. pkt., videresendes imellem formidlerne
hurtigst muligt.
Stk. 3. En
formidler skal meddele en udsteder kontaktoplysninger om den
næste formidler i kæden af formidlere hurtigst muligt
efter anmodning fra udstederen eller fra en tredjepart udpeget af
udstederen.
§ 101 d. Personoplysninger om
aktionærer må alene anvendes til identifikation af
eksisterende aktionærer med henblik på opfyldelsen af
bestemmelserne i §§ 101 c og 101 e-101 h. En formidler
må ikke opbevare personoplysningerne, jf. § 101 c, stk.
1, mere end 12 måneder efter at være blevet
opmærksom på, at den pågældende er
ophørt med at være aktionær, medmindre andet
følger af anden lovgivning.
Stk. 2. En
formidlers videregivelse af oplysninger om en aktionærs
identitet, jf. § 101 c, betragtes ikke som brud på den
tavshedspligt, som gælder i henhold til en kontrakt eller
øvrig lovgivning.
Videregivelse af
oplysninger
§ 101 e. En formidler skal
hurtigst muligt videregive følgende oplysninger fra
udstederen til en aktionær eller til en tredjepart, som er
udpeget af aktionæren:
1) Oplysninger,
som udsteder er forpligtet til at give en aktionær, jf.
selskabslovens § 49 a, stk. 4, for at sætte
aktionæren i stand til at udøve
aktionærrettigheder, og som er rettet til alle
aktionærer med aktier i den pågældende klasse,
eller
2) en meddelelse
om, hvor på selskabets hjemmeside oplysningerne som
nævnt i nr. 1 findes, hvis oplysningerne er til
rådighed for aktionærerne på udsteders
hjemmeside.
Stk. 2. Stk. 1
finder ikke anvendelse, når udstederen sender oplysningerne
eller en meddelelse efter stk. 1 direkte til alle sine
aktionærer eller til en tredjepart udpeget af
aktionærerne.
Stk. 3.
Når der er mere end én formidler i en kæde af
formidlere, skal oplysningerne, jf. stk. 1 og § 101 f,
hurtigst muligt videregives formidlerne imellem, medmindre
oplysningerne kan sendes direkte af formidleren til
aktionæren eller til en tredjepart, som er udpeget af
aktionæren.
§ 101 f. En formidler skal
hurtigst muligt videregive oplysninger om aktionærens
udøvelse af aktionærrettigheder, som formidleren har
modtaget fra en aktionær til udsteder.
Facilitering af
udøvelse af aktionærrettigheder
§ 101 g. En formidler skal
facilitere udøvelsen af aktionærrettigheder, herunder
retten til deltagelse og stemmeafgivelse i forbindelse med
generalforsamlinger, ved at
1)
iværksætte de nødvendige ordninger, så en
aktionær eller en tredjepart, som aktionæren har
udpeget, selv kan udøve rettighederne, eller
2) tilbyde at
udøve aktionærrettighederne efter udtrykkelig
bemyndigelse og instruks fra en aktionær og til fordel for
aktionæren.
Stk. 2. En
formidler skal hurtigst muligt videregive elektroniske
bekræftelser om modtagelse af stemmer og registrering af
stemmer og om, at stemmer er medtalt, som formidleren har modtaget
fra en udsteder, til en aktionær eller til en tredjepart
udpeget af aktionæren.
Stk. 3.
Når der er mere end én formidler i en kæde af
formidlere, skal de elektroniske bekræftelser, jf. stk. 2,
hurtigst muligt videregives imellem formidlerne, medmindre
bekræftelsen kan sendes direkte til en aktionær eller
en tredjepart, som er udpeget af aktionæren.
Gebyrer
§ 101 h. En formidler skal
særskilt for hver enkelt tjenes?teydelse, som leveres i
henhold til bestemmelserne i §§ 101 c-101 g,
offentliggøre størrelsen på eventuelle
gebyrer.
Stk. 2. Gebyrer,
som en formidler opkræver af en aktionær, en udsteder
eller en anden formidler, skal være ikkediskriminerende og
forholdsmæssigt afpassede i forhold til de faktiske
omkostninger, der er forbundet med leveringen af
tjenesteydelserne.
Stk. 3. En
formidler kan alene differentiere mellem eventuelle gebyrer, som
opkræves i forbindelse med national og
grænseoverskridende udøvelse af rettigheder, når
gebyrerne er behørigt begrundede og afspejler udsving i de
faktisk afholdte omkostninger i forbindelse med levering af disse
tjenesteydelser.
Stk. 4. Gebyrer
opkræves hos den aktionær, udsteder eller formidler,
der anmoder om en tjenesteydelse.
Særlige regler for
rådgivende stedfortrædere vedrørende
gennemsigtighed
§ 101 i. En rådgivende
stedfortræder skal en gang om året offentligt
fremlægge en reference til et adfærdskodeks, som den
rådgivende stedfortræder anvender, og årligt
ajourføre rapporten om anvendelse af dette
adfærdskodeks.
Stk. 2. Anvender
den rådgivende stedfortræder et adfærdskodeks,
men afviger fra en eller flere af kodeksets anbefalinger, skal den
rådgivende stedfortræder angive, hvilke dele af
kodekset der fraviges, fremlægge begrundelserne herfor og
oplyse, hvilke alternative foranstaltninger der eventuelt er
truffet.
Stk. 3. En
rådgivende stedfortræder, der ikke anvender et
adfærdskodeks, skal fremlægge en klar og begrundet
redegørelse for, hvorfor det er tilfældet.
Stk. 4. De
nævnte oplysninger i stk. 1-3 skal offentliggøres og
stilles gratis til rådighed på den rådgivende
stedfortræders hjemmeside.
§ 101 j. En rådgivende
stedfortræder skal en gang om året offentliggøre
følgende oplysninger om udarbejdelsen af dennes
undersøgelser, rådgivning og anbefalinger
vedrørende stemmeafgivelse i børsnoterede
selskaber:
1) De
væsentligste kendetegn ved de metodologier og modeller, der
anvendes.
2) De vigtigste
informationskilder.
3) De
procedurer, der er indført for at sikre kvaliteten af
undersøgelser, rådgivning og anbefalinger
vedrørende stemmeafgivelse og af kvalifikationerne hos det
berørte personale.
4) Om, og i
givet fald hvordan, der tages hensyn til forholdene på det
danske marked og til juridiske, reguleringsmæssige og
selskabsspecifikke forhold.
5) De
væsentligste elementer i de afstemningspolitikker, der
anvendes for de enkelte markeder.
6) Om der
føres dialog med de selskaber, som er genstand for den
rådgivende stedfortræders undersøgelser,
rådgivning og anbefalinger vedrørende stemmeafgivelse,
og med selskabets interessenter og i givet fald omfanget og
karakteren heraf.
7) Politikken
for forebyggelse og håndtering af potentielle
interessekonflikter.
Stk. 2. De
nævnte oplysninger i stk. 1. skal offentliggøres
på den rådgivende stedfortræders hjemmeside og
skal som minimum være gratis tilgængelige i 3 år
efter datoen for offentliggørelsen. Oplysningerne
behøver ikke at blive offentliggjort særskilt, hvis de
fremlægges som en del af de oplysninger nævnt i §
101.
Stk. 3. En
rådgivende stedfortræder skal identificere og hurtigst
muligt give sine kunder meddelelse om faktiske eller potentielle
interessekonflikter og forretningsmæssige forbindelser, som
kan påvirke udarbejdelsen af den rådgivende
stedfortræders undersøgelser, rådgivning eller
anbefalinger vedrørende stemmeafgivelse, og de
foranstaltninger, der er truffet for at fjerne, begrænse
eller håndtere faktiske eller potentielle
interessekonflikter.
Stk. 4. Stk. 1-3
finder tilsvarende anvendelse for rådgivende
stedfortrædere, der hverken har deres
vedtægtsmæssige hjemsted eller deres hovedkontor i Den
Europæiske Union, men udfører aktiviteter gennem et
forretningssted, som er beliggende i Unionen.«
4.
Efter § 158 indsættes:
»Aktivt
ejerskab
§ 159. Et gruppe
1-forsikringsselskab, der udøver virksomhed omfattet af
bilag 8, og et forsikringsselskab, der udøver genforsikring
af livsforsikringsforpligtelser, og som foretager investeringer
direkte eller gennem en kapitalforvalter i aktier, der handles
på et reguleret marked, skal udarbejde og
offentliggøre en politik for aktivt ejerskab, der beskriver,
hvordan selskabet integrerer aktivt ejerskab i sin
investeringsstrategi.
Stk. 2.
Politikken for aktivt ejerskab, jf. stk. 1, skal beskrive, hvordan
gruppe 1-forsikringsselskabet, der udøver virksomhed
omfattet af bilag 8, og forsikringsselskabet, der udøver
genforsikring af livsforsikringsforpligtelser,
1)
overvåger selskaber, hvori der investeres, inden for
relevante områder, herunder strategi, finansielle og
ikkefinansielle resultater, risiko, kapitalstruktur, social og
miljømæssig indvirkning og god selskabsledelse,
2) fører
dialog med selskaber, hvori der investeres,
3) udøver
stemmerettigheder og andre rettigheder knyttet til aktier,
4) samarbejder
med andre aktionærer,
5) kommunikerer
med relevante interessenter i selskaber, hvori der investeres,
og
6)
håndterer faktiske og potentielle interessekonflikter i
forbindelse med virksomhedens aktive ejerskab.
Stk. 3. Et
gruppe 1-forsikringsselskab, der udøver virksomhed omfattet
af bilag 8, og et forsikringsselskab, der udøver
genforsikring af livsforsikringsforpligtelser, skal en gang
årligt offentliggøre, hvordan selskabets politik for
aktivt ejerskab er blevet gennemført, herunder en generel
beskrivelse af stemmeafgivelse, en redegørelse for de
væsentligste afstemninger og selskabets brug af
rådgivende stedfortræderes tjenesteydelser.
Stk. 4. Et
gruppe 1-forsikringsselskab, der udøver virksomhed omfattet
af bilag 8, og et forsikringsselskab, der udøver
genforsikring af livsforsikringsforpligtelser, skal
offentliggøre, hvordan selskabet har stemt på
generalforsamlinger i selskaber, i hvilke det besidder aktier.
Afstemninger, der er ubetydelige på grund af emnet for
afstemningen eller størrelsen af kapitalandelen i det
pågældende selskab, kan udelades fra
offentliggørelsen.
Stk. 5. Et
gruppe 1-forsikringsselskab, der udøver virksomhed omfattet
af bilag 8, og et forsikringsselskab, der udøver
genforsikring af livsforsikringsforpligtelser, kan vælge ikke
at opfylde et eller flere af kravene i stk. 1-4, hvis selskabet
offentliggør en klar og begrundet forklaring på,
hvorfor selskabet har valgt dette.
Stk. 6. De
oplysninger, som skal offentliggøres efter stk. 1-5, skal
være gratis tilgængelige på hjemmesiden hos
gruppe 1-forsikringsselskabet, der udøver virksomhed
omfattet af bilag 8, og forsikringsselskabet, der udøver
genforsikring af livsforsikringsforpligtelser.
Stk. 7.
Gennemfører en kapitalforvalter politikken om aktivt
ejerskab, herunder stemmeafgivelse, på vegne af et gruppe
1-forsikringsselskab, der udøver virksomhed omfattet af
bilag 8, og et forsikringsselskab, der udøver genforsikring
af livsforsikringsforpligtelser, skal selskabet henvise til det
sted, hvor kapitalforvalteren har offentliggjort oplysninger om
stemmeafgivelse, jf. § 101 a.
Stk. 8. Regler
om interessekonflikter i anden lovgivning, der gælder for
gruppe 1-forsikringsselskaber, der udøver virksomhed
omfattet af bilag 8, og forsikringsselskaber, der udøver
genforsikring af livsforsikringsforpligtelser, finder tilsvarende
anvendelse i forbindelse med aktiviteter vedrørende aktivt
ejerskab.
§ 160. Et gruppe
1-forsikringsselskab, der udøver virksomhed omfattet af
bilag 8, og et forsikringsselskab, der udøver genforsikring
af livsforsikringsforpligtelser, og som foretager investeringer
direkte eller gennem en kapitalforvalter i aktier, der handles
på et reguleret marked, skal offentliggøre, hvordan
hovedelementerne i selskabets aktieinvesteringsstrategi er i
overensstemmelse med profilen og varigheden af selskabets
forsikringsmæssige forpligtelser, herunder navnlig de
langsigtede forpligtelser, og hvordan hovedelementerne bidrager til
aktivernes resultater på mellemlang til lang sigt.
Stk. 2.
Når en kapitalforvalter investerer på vegne af et
gruppe 1-forsikringsselskab, der udøver virksomhed omfattet
af bilag 8, og et forsikringsselskab, der udøver
genforsikring af livsforsikringsforpligtelser, enten
diskretionært eller gennem et investeringsinstitut, skal
selskabet offentliggøre følgende oplysninger om sin
ordning med kapitalforvalteren:
1) Hvordan
ordningen giver kapitalforvalteren incitament til at afstemme sin
investeringsstrategi og sine investeringsbeslutninger efter
profilen og varigheden af de forsikringsmæssige
forpligtelser, navnlig de langsigtede forpligtelser for gruppe
1-forsikringsselskabet, der udøver virksomhed omfattet af
bilag 8, og forsikringsselskabet, der udøver genforsikring
af livsforsikringsforpligtelser.
2) Hvordan
ordningen giver kapitalforvalteren incitament til at træffe
investeringsbeslutninger på grundlag af vurderinger af
finansielle og ikkefinansielle resultater på mellemlang til
lang sigt for det selskab, hvori der investeres, og til at engagere
sig i selskaber, hvori der investeres, for at forbedre deres
resultater på mellemlang til lang sigt.
3) Hvordan
metoden til og tidshorisonten for evaluering af kapitalforvalterens
resultater og aflønningen for kapitalforvalterens
tjenesteydelser er i overensstemmelse med profilen og varigheden af
de forsikringsmæssige forpligtelser, navnlig de langsigtede
forpligtelser, og tager hensyn til de langsigtede resultater for
gruppe 1-forsikringsselskabet, der udøver virksomhed
omfattet af bilag 8, og forsikringsselskabet, der udøver
genforsikring af livsforsikringsforpligtelser.
4) Hvordan
gruppe 1-forsikringsselskabet, der udøver virksomhed
omfattet af bilag 8, og forsikringsselskabet, der udøver
genforsikring af livsforsikringsforpligtelser, overvåger
kapitalforvalterens porteføljeomsætningsomkostninger,
og hvordan den fastlægger og overvåger en tilsigtet
porteføljeomsætning eller et tilsigtet
omsætningsinterval.
5) Varigheden af
ordningen med kapitalforvalteren.
Stk. 3. Et
gruppe 1-forsikringsselskab, der udøver virksomhed omfattet
af bilag 8, og et forsikringsselskab, der udøver
genforsikring af livsforsikringsforpligtelser, skal
offentliggøre en klar og velbegrundet forklaring, hvis
ordningen nævnt i stk. 2 ikke omfatter et eller flere af de
aspekter nævnt i stk. 2, nr. 1-5.
Stk. 4. De
oplysninger, som skal offentliggøres efter stk. 1-3, skal
være gratis tilgængelige på hjemmesiden hos
gruppe 1-forsikringsselskabet, der udøver virksomhed
omfattet af bilag 8, og forsikringsselskabet, der udøver
genforsikring af livsforsikringsforpligtelser, og skal
ajourføres årligt, medmindre der ikke er
væsentlige ændringer hertil.«
§ 4
I lov om forvaltere af alternative
investeringsfonde m.v., jf. lovbekendtgørelse nr. 1166 af
19. september 2018, som ændret ved § 35 i lov nr. 1555
af 19. december 2017, § 6 i lov nr. 1520 af 18. december 2018
og § 14 i lov nr. 1707 af 27. december 2018, foretages
følgende ændringer:
1. I
fodnoten til lovens titel ændres:
»samt Kommissionens direktiv 2006/70/EF (4.
hvidvaskdirektiv), EU-Tidende 2015, nr. L 141, side 73« til:
», Kommissionens direktiv 2006/70/EF (4. hvidvaskdirektiv),
EU-Tidende 2015, nr. L 141, side 73, og dele af Europa-Parlamentets
og Rådets direktiv (EU) 2017/828 af 17. maj 2017 om
ændring af direktiv 2007/36/EF, for så vidt angår
tilskyndelse til langsigtet aktivt ejerskab, EU-Tidende 2017, nr. L
132, side 1«.
2. I
§ 3, stk. 1, indsættes som
nr. 53 og 54:
»53)
Formidler: En forvalter af alternative investeringsfonde, der har
tilladelse i henhold til denne lov til at udøve de
aktiviteter nævnt i bilag 1, nr. 3 b, afsnit iii, når
forvalteren af den alternative investeringsfond leverer
tjenesteydelser i relation til opbevaring af aktier med stemmeret i
selskaber, der har aktier optaget til handel på et reguleret
marked.
54)
Kapitalforvalter: En forvalter af alternative investeringsfonde,
jf. nr. 3, der har tilladelse i henhold til denne lov til at
udøve aktiviteter nævnt i bilag 1, nr. 3 a, når
forvalteren leverer tjenesteydelser i relation til
porteføljepleje af aktier med stemmeret i selskaber, der har
aktier optaget til handel på et reguleret marked eller en
alternativ investeringsfond, der er etableret i Danmark, og som
ikke er omfattet af en aftale med en forvalter, der har tilladelse
som forvalter, om forvaltning af fonden.«
3.
Efter § 66 indsættes i kapitel
10:
»Særlige
regler for kapitalforvaltere, formidlere og rådgivende
stedfortrædere vedrørende
aktionærrettigheder
§ 66 a. En kapitalforvalter
skal udarbejde og offentliggøre en politik for aktivt
ejerskab i selskaber, der har aktier, der er optaget til handel
på et reguleret marked, der beskriver, hvordan
kapitalforvalteren integrerer aktivt ejerskab i sin
investeringsstrategi.
Stk. 2.
Politikken for aktivt ejerskab, jf. stk. 1, skal beskrive, hvordan
kapitalforvalteren
1)
overvåger selskaber, hvori der investeres, inden for
relevante områder, herunder strategi, finansielle og
ikkefinansielle resultater, risiko, kapitalstruktur, social og
miljømæssig indvirkning og god selskabsledelse,
2) fører
dialog med selskaber, hvori der investeres,
3) udøver
stemmerettigheder og andre rettigheder knyttet til aktier,
4) samarbejder
med andre aktionærer,
5) kommunikerer
med relevante interessenter i selskaber, hvori der investeres,
og
6)
håndterer faktiske og potentielle interessekonflikter i
forbindelse med virksomhedens aktive ejerskab.
Stk. 3. En
kapitalforvalter skal en gang årligt offentliggøre,
hvordan forvalterens politik for aktivt ejerskab er blevet
gennemført, herunder en generel beskrivelse af
stemmeafgivelse og en redegørelse for de væsentligste
afstemninger og forvalterens brug af rådgivende
stedfortræderes tjenesteydelser.
Stk. 4. En
kapitalforvalter skal offentliggøre, hvordan forvalteren har
stemt på vegne af aktionærer på
generalforsamlinger i selskaber, i hvilke forvalteren forvalter
aktier som led i sin porteføljepleje. Afstemninger, der er
ubetydelige på grund af emnet for afstemningen eller
størrelsen af kapita?landelen i det pågældende
selskab, kan udelades fra offentliggørelsen.
Stk. 5. En
kapitalforvalter kan vælge ikke at opfylde et eller flere af
kravene i stk. 1-4, hvis kapitalforvalteren offentliggør en
klar og begrundet forklaring på, hvorfor forvalteren har
valgt dette.
Stk. 6. De
oplysninger, som skal offentliggøres efter stk. 1-5, skal
være gratis tilgængelige på kapitalforvalterens
hjemmeside.
Stk. 7. Regler
om interessekonflikter i anden lovgivning, der gælder for
kapitalforvaltere, finder tilsvarende anvendelse i forbindelse med
aktiviteter vedrørende aktivt ejerskab.
§ 66 b. En kapitalforvalter
skal en gang årligt meddele de gruppe 1-forsikringsselskaber,
der udøver virksomhed omfattet af bilag 8 i lov om finansiel
virksomhed, og forsikringsselskaber, der udøver
genforsikring af livsforsikringsforpligtelser, hvormed der er
indgået en aftale, jf. § 160, stk. 2, i lov om finansiel
virksomhed, hvordan kapitalforvalterens investeringsstrategi og
gennemførelse heraf i forhold til investeringer i aktier,
der er optaget til handel på et reguleret marked, er i
overensstemmelse med kapitalforvaltningsaftalen og bidrager til
afkastet af disse selskabers eller fondens aktiver på
mellemlang til lang sigt. Det samme gælder, hvis
kapitalforvalteren har indgået aftale som nævnt i 1.
pkt. med Arbejdsmarkeds Tillægspension og
Lønmodtagernes Dyrtidsfond.
Stk. 2.
Meddelelsen, jf. stk. 1, skal omfatte rapportering om
1)
væsentlige risici på mellemlang til lang sigt forbundet
med investeringerne,
2)
porteføljesammensætningen,
3)
omsætningen og omsætningsomkostningerne,
4) brugen af
rådgivende stedfortrædere med henblik på
aktiviteter vedrørende aktivt ejerskab og
5)
kapitalforvalterens politik for værdipapirudlån, og
hvordan politikken i givet fald anvendes med henblik på
aktiviteter vedrørende aktivt ejerskab, navnlig på
tidspunktet for generalforsamlingen i de selskaber, der investeres
i.
Stk. 3.
Meddelelsen, jf. stk. 1, skal indeholde oplysninger om,
1) hvorvidt og i
givet fald hvordan kapitalforvalteren træffer
investeringsbeslutninger på grundlag af en evaluering af
resultater på mellemlang til lang sigt, herunder
ikkefinansielle resultater, for de selskaber, hvori der investeres,
og
2) hvorvidt der
er opstået interessekonflikter i forbindelse med aktivt
ejerskab, hvilke interessekonflikter der i givet fald har
været tale om, og hvordan kapitalforvalteren har
håndteret dem.
Stk. 4.
Såfremt oplysninger som nævnt i stk. 1-3 allerede er
offentligt tilgængelige, er kapitalforvalteren ikke
forpligtet til at meddele oplysningerne direkte til det gruppe
1-forsikringsselskab, der udøver virksomhed omfattet af
bilag 8, forsikringsselskaber, der udøver genforsikring af
livsforsikringsforpligtelser, eller Arbejdsmarkeds
Tillægspension og Lønmodtagernes Dyrtidsfond.
Oplysninger om
aktionærer
§ 66 c. En formidler, der
opbevarer oplysninger om aktionærers identitet, skal efter
anmodning fra en udsteder eller fra en tredjepart, som udstederen
har udpeget, hurtigst muligt meddele udstederen oplysninger om
identiteten. En udsteder kan anmode en formidler om at indsamle og
videregive oplysninger om aktionærers identitet, herunder fra
øvrige formidlere i formidlerkæden, til
udstederen.
Stk. 2. Er der
mere end én formidler i en kæde af formidlere, skal
anmodningen efter stk. 1, 1. pkt., videresendes imellem formidlerne
hurtigst muligt.
Stk. 3. En
formidler skal meddele en udsteder kontaktoplysninger om den
næste formidler i kæden af formidlere hurtigst muligt
efter anmodning fra udstederen eller fra en tredjepart udpeget af
udstederen.
§ 66 d. Personoplysninger om
aktionærer må alene anvendes til identifikation af
eksisterende aktionærer med henblik på opfyldelsen af
bestemmelserne i §§ 66 c og 66 e-66 h. En formidler
må ikke opbevare personoplysningerne, jf. § 66 c, stk.
1, mere end 12 måneder efter at være blevet
opmærksom på, at den pågældende er
ophørt med at være aktionær, medmindre andet
følger af anden lovgivning.
Stk. 2. En
formidlers videregivelse af oplysninger om en aktionærs
identitet, jf. § 66 c, betragtes ikke som brud på den
tavshedspligt, som gælder i henhold til en kontrakt eller
øvrig lovgivning.
Videregivelse af
oplysninger
§ 66 e. En formidler skal
hurtigst muligt videregive følgende oplysninger fra
udstederen til en aktionær eller til en tredjepart, som er
udpeget af aktionæren:
1) Oplysninger,
som udsteder er forpligtet til at give en aktionær, jf.
§ selskabslovens § 49 a, stk. 4, for at sætte
aktionæren i stand til at udøve
aktionærrettigheder, og som er rettet til alle
aktionærer med aktier i den pågældende klasse,
eller
2) en meddelelse
om, hvor på selskabets hjemmeside oplysningerne findes, hvis
oplysninger nævnt i nr. 1 er til rådighed for
aktionærerne på udsteders hjemmeside.
Stk. 2. Stk. 1
finder ikke anvendelse, når en udsteder sender oplysningerne
eller en meddelelse efter stk. 1 direkte til alle sine
aktionærer eller til en tredjepart udpeget af
aktionærerne.
Stk. 3.
Når der er mere end én formidler i en kæde af
formidlere skal oplysningerne, jf. stk. 1 og § 66 f, hurtigst
muligt videregives formidlerne imellem, medmindre oplysningerne kan
sendes direkte af formidleren til aktionæren eller til en
tredjepart, som er udpeget af aktionæren.
§ 66 f. En formidler skal
hurtigst muligt videregive oplysninger om aktionærens
udøvelse af aktionærrettigheder, som formidleren har
modtaget fra en aktionær til udsteder.
Facilitering af
udøvelse af aktionærrettigheder
§ 66 g. En formidler skal
facilitere udøvelsen af aktionærrettigheder, herunder
retten til deltagelse og stemmeafgivelse i forbindelse med
generalforsamlinger, ved at
1)
iværksætte de nødvendige ordninger, så en
aktionær eller en tredjepart, som aktionæren har
udpeget, selv kan udøve rettighederne, eller
2) tilbyde at
udøve aktionærrettighederne efter udtrykkelig
bemyndigelse og instruks fra en aktionær og til fordel for
aktionæren.
Stk. 2. En
formidler skal hurtigst muligt videregive elektroniske
bekræftelser om modtagelse af stemmer og registrering af
stemmer og om, at stemmer er medtalt, til en aktionær eller
til en tredjepart udpeget af aktionæren, hvis formidleren
modtager bekræftelserne fra en udsteder.
Stk. 3.
Når der er mere end én formidler i en kæde af
formidlere, skal de elektroniske bekræftelser, jf. stk. 2,
hurtigst muligt videregives imellem formidlerne, medmindre
bekræftelsen kan sendes direkte til en aktionær eller
en tredjepart, som er udpeget af aktionæren.
Gebyrer
§ 66 h. En formidler skal
særskilt for hver enkelt tjenesteydelse, som leveres i
henhold til bestemmelserne i §§ 66 c-66 g,
offentliggøre størrelsen på eventuelle
gebyrer.
Stk. 2. Gebyrer,
som en formidler opkræver af en aktionær, en udsteder
eller en anden formidler, skal være ikkedi?skriminerende og
forholdsmæssigt afpassede i forhold til de faktiske
omkostninger, der er forbundet med leveringen af
tjenesteydelserne.
Stk. 3. En
formidler kan alene differentiere mellem eventuelle gebyrer, som
opkræves i forbindelse med national og
grænseoverskridende udøvelse af rettigheder, når
gebyrerne er behørigt begrundede og afspejler udsving i de
faktisk afholdte omkostninger i forbindelse med levering af disse
tjenesteydelser.
Stk. 4. Gebyrer
opkræves hos den aktionær, udsteder eller formidler,
der anmoder om en tjenesteydelse.«
§ 5
I lov om investeringsforeninger m.v., jf.
lovbekendtgørelse nr. 1154 af 19. september 2018, som
ændret ved § 8 i lov nr. 532 af 29. april 2015 og §
5 i lov nr. 1520 af 18. december 2018, foretages følgende
ændringer:
1. I
fodnoten til lovens titel ændres:
»samt Kommissionens direktiv 2006/70/EF (4.
hvidvaskdirek-tiv), EU-Tidende 2015, nr. L 141, side 73« til:
»73, Kommissionens direktiv 2006/70/EF (4. hvidvaskdirektiv),
EU-Tidende 2015, nr. L 141, side 73, og dele af Europa-Parlamentets
og Rådets direktiv (EU) 2017/828 af 17. maj 2017 om
ændring af direktiv 2007/36/EF, for så vidt angår
tilskyndelse til langsigtet aktivt ejerskab, EU-Tidende 2017, nr. L
132, side 1«.
2.
Efter § 108 indsættes i kapitel
12:
Ȥ 108 a. En
investeringsforening, der ikke har delegeret den daglige ledelse
til et investeringsforvaltningsselskab, skal udarbejde og
offentliggøre en politik for aktivt ejerskab af selskaber,
der har aktier, der er optaget til handel på et reguleret
marked, som beskriver, hvordan investeringsforeningen integrerer
aktivt ejerskab i sin investeringsstrategi.
Stk. 2.
Politikken for aktivt ejerskab, jf. stk. 1, skal beskrive, hvordan
investeringsforeningen
1)
overvåger selskaber, hvori der investeres, inden for
relevante områder, herunder strategi, finansielle og
ikkefinansielle resultater, risiko, kapitalstruktur, social og
miljømæssig indvirkning og god selskabsledelse,
2) fører
dialog med selskaber, hvori der investeres,
3) udøver
stemmerettigheder og andre rettigheder knyttet til aktier,
4) samarbejder
med andre aktionærer,
5) kommunikerer
med interessenter i selskaber, hvori der investeres, og
6)
håndterer faktiske og potentielle interessekonflikter i
forbindelse med aktionærens aktive ejerskab.
Stk. 3. En
investeringsforening, der ikke har delegeret den daglige ledelse
til et investeringsforvaltningsselskab, skal en gang årligt
offentliggøre, hvordan investeringsforeningens politik for
aktivt ejerskab er blevet gennemført, herunder en generel
beskrivelse af stemmeafgivelse og en redegørelse om de
væsentligste afstemninger og foreningens brug af
rådgivende stedfortræderes tjenesteydelser.
Stk. 4. En
investeringsforening, der ikke har delegeret den daglige ledelse
til et investeringsforvaltningsselskab, skal offentliggøre,
hvordan investeringsforeningen har stemt på
generalforsamlinger i selskaber, i hvilket den besidder aktier.
Afstemninger, der er ubetydelige på grund af emnet for
afstemningen eller størrelsen af kapitalandelen i det
pågældende selskab, kan udelades fra
offentliggørelsen.
Stk. 5. En
investeringsforening, der ikke har delegeret den daglige ledelse
til et investeringsforvaltningsselskab, kan vælge ikke at
opfylde et eller flere af kravene i stk. 1-4, hvis
investeringsforeningen offentliggør en klar og begrundet
forklaring på, hvorfor foreningen har valgt dette.
Stk. 6. De
oplysninger, som skal offentliggøres efter stk. 1-5, skal
være gratis tilgængelige på
investeringsforeningens hjemmeside.
Stk. 7. Regler
om interessekonflikter i anden lovgivning, der gælder for
investeringsforeninger, der ikke har delegeret den daglige ledelse
til et investeringsforvaltningsselskab, finder tilsvarende
anvendelse i forbindelse med aktiviteter vedrørende aktivt
ejerskab.«
§ 6
I lov nr. 1703 af 27. december 2018 om
firmapensionskasser, foretages følgende ændringer:
1. I
fodnoten til lovens titel
indsættes efter »side 37«: », og dele af
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2017/828/EU af 17. maj
2017 om ændring af direktiv 2007/36/EF, for så vidt
angår tilskyndelse til langsigtet aktivt ejerskab, EU-Tidende
2017, nr. L 132, side 1«.
2.
Efter § 57 indsættes:
»Aktivt
ejerskab
§ 57 a. En firmapensionskasse,
der foretager investeringer direkte eller gennem en
kapitalforvalter i aktier, der handles på et reguleret
marked, skal udarbejde og offentliggøre en politik for
aktivt ejerskab, der beskriver, hvordan firmapensionskassen
integrerer aktivt ejerskab i sin investeringsstrategi.
Stk. 2.
Politikken for aktivt ejerskab, jf. stk. 1, skal beskrive, hvordan
firmapensionskassen
1)
overvåger selskaber, hvori der investeres, inden for
relevante områder, herunder strategi, finansielle og
ikkefinansielle resultater, risiko, kapitalstruktur, social og
miljømæssig indvirkning og god selskabsledelse,
2) fører
dialog med selskaber, hvori der investeres,
3) udøver
stemmerettigheder og andre rettigheder knyttet til aktier,
4) samarbejder
med andre aktionærer,
5) kommunikerer
med relevante interessenter i selskaber, hvori der investeres,
og
6)
håndterer faktiske og potentielle interessekonflikter i
forbindelse med virksomhedens aktive ejerskab.
Stk. 3. En
firmapensionskasse skal en gang årligt offentliggøre,
hvordan dennes politik for aktivt ejerskab er blevet
gennemført, herunder en generel beskrivelse af
stemmeafgivelse og en redegørelse om de væsentligste
afstemninger og brugen af rådgivende stedfortræderes
tjenesteydelser.
Stk. 4. En
firmapensionskasse skal offentliggøre, hvordan denne har
stemt på generalforsamlinger i selskaber, i hvilke den
besidder aktier. Afstemninger, der er ubetydelige på grund af
emnet for afstemningen eller størrelsen af kapita?landelen i
det pågældende selskab, kan udelades fra
offentliggørelsen.
Stk. 5. En
firmapensionskasse kan vælge ikke at opfylde et eller flere
af kravene i stk. 1-4, hvis firmapensionskassen offentliggør
en klar og begrundet forklaring på, hvorfor den har valgt
dette.
Stk. 6. De
oplysninger, som skal offentliggøres efter stk. 1-5, skal
være gratis tilgængelige på firmapensionskassens
hjemmeside.
Stk. 7.
Gennemfører en kapitalforvalter politikken om aktivt
ejerskab, herunder stemmeafgivelse, på vegne af en
firmapensionskasse, skal firmapensionskassen henvise til det sted,
hvor kapitalforvalteren har offentliggjort oplysninger om
stemmeafgivelse.
Stk. 8. Regler
om interessekonflikter i anden lovgivning, der gælder for
firmapensionskasser, finder tilsvarende anvendelse i forbindelse
med aktiviteter vedrørende aktivt ejerskab.
§ 57 b. En firmapensionskasse,
der foretager investeringer direkte eller gennem en
kapitalforvalter i aktier, der handles på et reguleret
marked, skal offentliggøre, hvordan hovedelementerne i
dennes aktieinvesteringsstrategi er i overensstemmelse med de
pensionsmæssige forpligtelsers profil og varighed, herunder
navnlig de langsigtede forpligtelser, og hvordan hovedelementerne
bidrager til aktivernes resultater på mellemlang til lang
sigt.
Stk. 2.
Når en kapitalforvalter investerer på vegne af en
firmapensionskasse enten diskretionært eller gennem et
investeringsinstitut skal firmapensionskassen offentliggøre
følgende oplysninger om sin ordning med
kapitalforvalteren:
1) Hvordan
ordningen giver kapitalforvalteren incitament til at afstemme sin
investeringsstrategi og sine investeringsbeslutninger efter
profilen og varigheden af firmapensionskassens
pensionsmæssige forpligtelser, navnlig langsigtede
forpligtelser.
2) Hvordan
ordningen giver kapitalforvalteren incitament til at træffe
investeringsbeslutninger på grundlag af vurderinger af
finansielle og ikkefinansielle resultater på mellemlang til
lang sigt for det selskab, hvori der investeres, og til at engagere
sig i selskaber, hvori der investeres, for at forbedre deres
resultater på mellemlang til lang sigt.
3) Hvordan
metoden til og tidshorisonten for evaluering af kapitalforvalterens
resultater og aflønningen for kapitalforvalterens
tjenesteydelser er i overensstemmelse med profilen og varigheden af
firmapensionskassens pensionsmæssige forpligtelser, navnlig
langsigtede forpligtelser, og tager hensyn til de langsigtede
resultater.
4) Hvordan
firmapensionskassen overvåger kapitalforvalterens
porteføljeomsætningsomkostninger, og hvordan den
fastlægger og overvåger en tilsigtet
porteføljeomsætning eller et tilsigtet
omsætningsinterval.
5) Varigheden af
ordningen med kapitalforvalteren.
Stk. 3.
Firmapensionskassen skal give en klar og velbegrundet forklaring,
hvis ordningen som nævnt i stk. 2 ikke omfatter et eller
flere af de i stk. 2, nr. 1-5, nævnte aspekter.
Stk. 4. De
nævnte oplysninger i stk. 1-3 skal være gratis
tilgængelige på firmapensionskassens hjemmeside og skal
ajourføres årligt, medmindre der ikke er nogen
væsentlige ændringer.«
§ 7
I lov om Arbejdsmarkedets Tillægspension,
jf. lovbekendtgørelse nr. 1110 af 10. oktober 2014, som
ændret bl.a. ved § 1 i lov nr. 1569 af 15. december 2015
og senest ved § 13 i lov nr. 1701 af 27. december 2018,
foretages følgende ændringer:
1.
Efter § 26 c indsættes i kapitel
8:
Ȥ 26 d.
Arbejdsmarkedets Tillægspension skal udarbejde og
offentliggøre en politik for aktivt ejerskab, der beskriver,
hvordan Arbejdsmarkedets Tillægspension integrerer aktivt
ejerskab i investeringsstrategien.
Stk. 2.
Politikken for aktivt ejerskab, jf. stk. 1, skal beskrive, hvordan
Arbejdsmarkedets Tillægspensi??on
1)
overvåger selskaber, hvori der investeres, inden for
relevante områder, herunder strategi, finansielle og
ikkefinansielle resultater, risiko, kapitalstruktur, social og
miljømæssig indvirkning og god selskabsledelse,
2) fører
dialog med selskaber, hvori der investeres,
3) udøver
stemmerettigheder og andre rettigheder knyttet til aktier,
4) samarbejder
med andre aktionærer,
5) kommunikerer
med relevante interessenter i selskaber, hvori der investeres,
og
6)
håndterer faktiske og potentielle interessekonflikter i
forbindelse med Arbejdsmarkedets Tillægspensi?ons aktive
ejerskab.
Stk. 3.
Arbejdsmarkedets Tillægspension skal en gang årligt
offentliggøre, hvordan Arbejdsmarkedets
Tillægspensions politik for aktivt ejerskab er blevet
gennemført, herunder en generel beskrivelse af
stemmeafgivelse og en redegørelse om de væsentligste
afstemninger og Arbejdsmarkedets Tillægspensions brug af
rådgivende stedfortræderes tjenesteydelser.
Stk. 4.
Arbejdsmarkedets Tillægspensi?on skal offentliggøre,
hvordan Arbejdsmarkedets Tillægspensi?on har stemt på
generalforsamlinger i selskaber, i hvilke Arbejdsmarkedets
Tillægspensi?on besidder aktier. Afstemninger, der er
ubetydelige på grund af emnet for afstemningen eller
størrelsen af kapitalandelen i det pågældende
selskab, kan udelades fra offentliggørelsen.
Stk. 5.
Arbejdsmarkedets Tillægspension kan vælge ikke at
opfylde et eller flere af kravene i stk. 1-4, hvis Arbejdsmarkedets
Tillægspension offentliggør en klar og begrundet
forklaring på, hvorfor Arbejdsmarkedets Tillægspension
har valgt dette.
Stk. 6. De
oplysninger, som skal offentliggøres efter stk. 1-5, skal
være gratis tilgængelige på Arbejdsmarkedets
Tillægspensions hjemmeside.
Stk. 7.
Gennemfører en kapitalforvalter politikken om aktivt
ejerskab, herunder stemmeafgivelse, på vegne af
Arbejdsmarkedets Tillægspension, skal Arbejdsmarkedets
Tillægspension henvise til det sted, hvor kapitalforvalteren
har offentliggjort oplysninger om stemmeafgivelse.
Stk. 8. Regler
om interessekonflikter i anden lovgivning, der gælder for
Arbejdsmarkedets Tillægspension, finder tilsvarende
anvendelse i forbindelse med aktiviteter vedrørende aktivt
ejerskab.
Stk. 9. Reglerne
i stk. 1-8 finder alene anvendelse, i det omfang Arbejdsmarkedets
Tillægspension foretager investeringer direkte eller gennem
en kapitalforvalter i aktier, der handles på et reguleret
marked.
§ 26 e. Arbejdsmarkedets
Tillægspension skal offentliggøre, hvordan
hovedelementerne i aktieinvesteringsstrategien er i
overensstemmelse med Arbejdsmarkedets Tillægspensions
pensionsmæssige forpligtelsers profil og varighed, herunder
navnlig de langsigtede forpligtelser, og hvordan hovedelementerne
bidrager til aktivernes resultater på mellemlang til lang
sigt.
Stk. 2.
Når en kapitalforvalter investerer på vegne af
Arbejdsmarkedets Tillægspension enten diskretionært
eller gennem et investeringsinstitut skal Arbejdsmarkedets
Tillægspension offentliggøre følgende
oplysninger om sin ordning med kapitalforvalteren:
1) Hvordan
ordningen giver kapitalforvalteren incitament til at afstemme sin
investeringsstrategi og sine investeringsbeslutninger efter
profilen og varigheden af Arbejdsmarkedets Tillægspensions
pensionsmæssige forpligtelser, navnlig langsigtede
forpligtelser.
2) Hvordan
ordningen giver kapitalforvalteren incitament til at træffe
investeringsbeslutninger på grundlag af vurderinger af
finansielle og ikkefinansielle resultater på mellemlang til
lang sigt for det selskab, hvori der investeres, og til at engagere
sig i selskaber, hvori der investeres, for at forbedre deres
resultater på mellemlang til lang sigt.
3) Hvordan
metoden til og tidshorisonten for evaluering af kapitalforvalterens
resultater og aflønningen for kapitalforvalterens
tjenesteydelser er i overensstemmelse med profilen og varigheden af
Arbejdsmarkedets Tillægspensions pensionsmæssige
forpligtelser, navnlig langsigtede forpligtelser, og tager hensyn
til de langsigtede resultater.
4) Hvordan
Arbejdsmarkedets Tillægspension overvåger
kapitalforvalterens porteføljeomsætningsomkostninger,
og hvordan Arbejdsmarkedets Tillægspension fastlægger
og overvåger en tilsigtet porteføljeomsætning
eller et tilsigtet omsætningsinterval.
5) Varigheden af
ordningen med kapitalforvalteren.
Stk. 3.
Arbejdsmarkedets Tillægspension skal, hvis ordningen som
nævnt i stk. 2 ikke omfatter et eller flere af de i stk. 2,
nr. 1-5, nævnte aspekter, give en klar og velbegrundet
forklaring herpå.
Stk. 4. De
oplysninger, der er nævnt i stk. 1-3, skal være gratis
tilgængelige på Arbejdsmarkedets Tillægspensions
hjemmeside og skal ajourføres årligt, medmindre der
ikke er nogen væsentlige ændringer.
Stk. 5. Reglerne
i stk. 1-4 finder alene anvendelse, i det omfang Arbejdsmarkedets
Tillægspension foretager investeringer direkte eller gennem
en kapitalforvalter i aktier, der handles på et reguleret
marked.«
§ 8
I lov om Lønmodtagernes Dyrtidsfond, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1109 af 9. oktober 2014, som
ændret bl.a. ved § 2 i lov nr. 1569 af 15. december 2015
og senest ved § 16 i lov nr. 706 af 8. juni 2018, foretages
følgende ændringer:
1.
Efter § 6 d indsættes i kapitel
4:
Ȥ 6 e.
Lønmodtagernes Dyrtidsfond skal udarbejde og
offentliggøre en politik for aktivt ejerskab, der beskriver,
hvordan Lønmodtagernes Dyrtidsfond integrerer aktivt
ejerskab i investeringsstrategien.
Stk. 2.
Politikken for aktivt ejerskab, jf. stk. 1, skal beskrive, hvordan
Lønmodtagernes Dyrtidsfond
1)
overvåger selskaber, hvori der investeres, inden for
relevante områder, herunder strategi, finansielle og
ikkefinansielle resultater, risiko, kapitalstruktur, social og
miljømæssig indvirkning og god selskabsledelse,
2) fører
dialog med selskaber, hvori der investeres,
3) udøver
stemmerettigheder og andre rettigheder knyttet til aktier,
4) samarbejder
med andre aktionærer,
5) kommunikerer
med relevante interessenter i selskaber, hvori der investeres,
og
6)
håndterer faktiske og potentielle interessekonflikter i
forbindelse med virksomhedens aktive ejerskab.
Stk. 3.
Lønmodtagernes Dyrtidsfond skal en gang årligt
offentliggøre, hvordan Lønmodtagernes Dyrtidsfonds
politik for aktivt ejerskab er blevet gennemført, herunder
en generel beskrivelse af stemmeafgivelse og en redegørelse
om de væsentligste afstemninger og virksomhedens brug af
rådgivende stedfortræderes tjenesteydelser.
Stk. 4.
Lønmodtagernes Dyrtidsfond skal offentliggøre,
hvordan Lønmodtagernes Dyrtidsfond har stemt på
generalforsamlinger i selskaber, i hvilke Lønmodtagernes
Dyrtidsfond besidder aktier. Afstemninger, der er ubetydelige
på grund af emnet for afstemningen eller størrelsen af
kapita?landelen i det pågældende selskab, kan udelades
fra offentliggørelsen.
Stk. 5.
Lønmodtagernes Dyrtidsfond kan vælge ikke at opfylde
et eller flere af kravene i stk. 1-4, hvis Lønmodtagernes
Dyrtidsfond offentliggør en klar og begrundet forklaring
på, hvorfor Lønmodtagernes Dyrtidsfond har valgt
dette.
Stk. 6. De
oplysninger, som skal offentliggøres efter stk. 1-5, skal
være gratis tilgængelige på Lønmodtagernes
Dyrtidsfonds hjemmeside.
Stk. 7.
Gennemfører en kapitalforvalter politikken om aktivt
ejerskab, herunder stemmeafgivelse, på vegne af
Lønmodtagernes Dyrtidsfond, skal Lønmodtagernes
Dyrtidsfond henvise til det sted, hvor kapitalforvalteren har
offentliggjort oplysninger om stemmeafgivelse.
Stk. 8. Regler
om interessekonflikter i anden lovgivning, der gælder for
Lønmodtagernes Dyrtidsfond, finder tilsvarende anvendelse i
forbindelse med aktiviteter vedrørende aktivt ejerskab.
Stk. 9. Reglerne
i stk. 1-8 finder alene anvendelse, i det omfang
Lønmodtagernes Dyrtidsfond foretager investeringer direkte
eller gennem en kapitalforvalter i aktier, der handles på et
reguleret marked.
§ 6 f. Lønmodtagernes
Dyrtidsfond skal offentliggøre, hvordan hovedelementerne i
aktieinvesteringsstrategien er i overensstemmelse med
Lønmodtagernes Dyrtidsfonds forpligtelser til at varetage de
berettigede lønmodtageres interesser bedst muligt, og
hvordan hovedelementerne bidrager til aktivernes resultater.
Stk. 2.
Når en kapitalforvalter investerer på vegne af
Lønmodtagernes Dyrtidsfond enten diskretionært eller
gennem et investeringsinstitut skal Lønmodtagernes
Dyrtidsfond offentliggøre følgende oplysninger om sin
ordning med kapitalforvalteren:
1) Hvordan
ordningen giver kapitalforvalteren incitament til at afstemme sin
investeringsstrategi og sine investeringsbeslutninger efter
Lønmodtagernes Dyrtidsfonds forpligtelser til at varetage de
berettigede lønmodtageres interesser bedst muligt.
2) Hvordan
ordningen giver kapitalforvalteren incitament til at træffe
investeringsbeslutninger på grundlag af vurderinger af
finansielle og ikkefinansielle resultater på mellemlang til
lang sigt for det selskab, hvori der investeres, og til at engagere
sig i selskaber, hvori der investeres, for at forbedre deres
resultater på mellemlang til lang sigt.
3) Hvordan
metoden til og tidshorisonten for evaluering af kapitalforvalterens
resultater og aflønningen for kapitalforvalterens
tjenesteydelser er i overensstemmelse med Lønmodtagernes
Dyrtidsfonds forpligtelser til at varetage de berettigede
lønmodtageres interesser bedst muligt.
4) Hvordan
Lønmodtagernes Dyrtidsfond overvåger
kapitalforvalterens porteføljeomsætningsomkostninger,
og hvordan Lønmodtagernes Dyrtidsfond fastlægger og
overvåger en tilsigtet porteføljeomsætning eller
et tilsigtet omsætningsinterval.
5) Varigheden af
ordningen med kapitalforvalteren.
Stk. 3.
Lønmodtagernes Dyrtidsfond skal give en klar og velbegrundet
forklaring, hvis ordningen nævnt i stk. 2 ikke omfatter et
eller flere af de i stk. 2, nr. 1-5, nævnte aspekter.
Stk. 4. De
oplysninger, der er omhandlet i stk. 1-3, skal være gratis
tilgængelige på Lønmodtagernes Dyrtidsfonds
hjemmeside og skal ajourføres årligt, medmindre der
ikke er nogen væsentlige ændringer.
Stk. 5. Reglerne
i stk. 1-4 finder alene anvendelse, i det omfang
Lønmodtagernes Dyrtidsfond foretager investeringer direkte
eller gennem en kapitalforvalter i aktier, der handles på et
reguleret marked.«
§ 9
Stk. 1. Loven
træder i kraft den 10. juni 2019, jf. dog stk. 2.
Stk. 2. § 1, nr. 2
og 3, § 2, nr. 3, og §§ 101 c-101 g i lov om
finansiel virksomhed som affattet ved denne lovs § 3, nr. 3,
og §§ 66 c-66 g i lov om forvaltere af alternative
investeringsfonde som affattet ved denne lovs § 4, nr. 3,
træder i kraft den 3. september 2020.
Stk. 3. §§
139-139 b i selskabsloven som affattet ved denne lovs § 1, nr.
4, gælder for den første ordinære
generalforsamling, som indkaldes i regnskabsår, der begynder
den 10. juni 2019, og derefter.
Stk. 4. §§ 101
a og 101 b i lov om finansiel virksomhed som affattet ved denne
lovs § 3, nr. 3 og 4, og §§ 66 a og 66 b i lov om
forvaltere af alternative investeringsfonde som affattet ved denne
lovs § 4, nr. 3, § 5, nr. 2, § 6, nr. 2, § 7,
nr. 1, og § 8, nr. 1, gælder for regnskabsåret med
begyndelse fra den 1. januar 2020.
§ 10
Loven gælder ikke for Færøerne
og Grønland, men § 1 kan ved kongelig anordning helt
eller delvis sættes i kraft for Grønland med de
ændringer, som de grønlandske forhold tilsiger.
Officielle noter
1)
Lovforslaget gennemfører Europa-Parlamentets og Rådets
direktiv (EU) 2017/828 af 17. maj 2017 om ændring af direktiv
2007/36/EF, for så vidt angår tilskyndelse til
langsigtet aktivt ejerskab, EU-Tidende 2017, nr. L 132, side 1.
1)
Loven indeholder bestemmelser, der gennemfører
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2017/1132/EU af 14.
juni 2017 om visse aspekter af selskabsretten (kodifikation),
EU-Tidende 2017, nr. L 169, side 46, og dele af Europa-Parlamentets
og Rådets direktiv 2017/828/EU af 17. maj 2017 om
ændring af direktiv 2007/36/EF, for så vidt angår
tilskyndelse til langsigtet ejerskab, EU-Tidende 2017, nr. L 132,
side 1.