Betænkning afgivet af Social-,
Indenrigs- og Børneudvalget den 4. april 2019
1. Ændringsforslag
Børne- og socialministeren har
stillet 2 ændringsforslag til lovforslaget.
2. Indstillinger
Et flertal i
udvalget (S, V, LA, RV og KF) indstiller lovforslaget til vedtagelse med de stillede
ændringsforslag.
Et mindretal i
udvalget (DF og ALT) indstiller lovforslaget til forkastelse ved 3. behandling. Mindretallet
vil stemme for de stillede ændringsforslag.
Et andet
mindretal i udvalget (EL og SF) indstiller lovforslaget til
forkastelse ved 3. behandling.
Inuit Ataqatigiit, Nunatta Qitornai,
Tjóðveldi og Javnaðarflokkurin havde ved
betænkningsafgivelsen ikke medlemmer i udvalget og dermed
ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske
bemærkninger i betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
3. Politiske bemærkninger
Dansk Folkeparti
Dansk Folkepartis medlemmer af udvalget
bemærker, at lovforslaget er en opfølgning på et
lovforslag fra 2015 om lempelse af betingelserne for adoption uden
samtykke m.v. (folketingsåret 2014-15, 1. samling, L 121,
Forslag til lov om ændring af adoptionsloven, lov om social
service, forældreansvarsloven og lov om retssikkerhed og
administration på det sociale område (Lempelse af
betingelserne for adoption uden samtykke m.v.)). I 2015 var der et
flertal i Folketinget, der lempede reglerne om adoption uden
samtykke, tvangsbortadoption, fordi man mente, at der var for
få tvangsbortadoptioner. Formålet med lovforslaget var
bl.a., at der skulle være flere tvangsbortadoptioner. Dengang
stemte DF imod lovforslaget og dermed lempelsen af betingelserne
for adoption uden samtykke m.v.
Det er DF's holdning, at en
tvangsbortadoption er et voldsomt indgreb i familiers og ikke
mindst børns rettigheder. Børns ret til deres
forældre er helt grundlæggende, og derfor bør et
indgreb som adoption uden samtykke ikke foretages uden en
høj grad af sikkerhed for, at det er absolut det bedste for
barnet, eller uden en høj grad af sikkerhed for, at andre og
mindre indgreb ikke er tilstrækkelige til at sikre barnets
trivsel. Barnets tarv er altid det vigtigste. En tvangsbortadoption
er et definitivt brud med barnets biologiske ophav, og samtidig er
det fra adoptionsområdet generelt kendt, at mange adopterede
senere i livet får et behov for at have kendskab til deres
eget ophav og historie.
Baggrunden for det tidligere lovforslag, L
121 fra 2015, var ifølge bemærkningerne, at der havde
været for få tvangsbortadoptioner, og med lovforslaget
skulle det desuden fremover kun sandsynliggøres og ikke
længere godtgøres, at forældrene varigt var uden
forældreevne. Under udvalgsbehandlingen af lovforslaget
dengang var det ikke muligt at få afklaret, hvilke kriterier
der skulle benyttes for at afklare, om det var sandsynliggjort, at
forældre varigt var uden forældreevne.
I DF mener vi, at det er bydende
nødvendigt at forstå, at man ikke blot kan viske et
barns biologiske ophav og rødder væk, og at en familie
trods problemer ikke blot kan erstattes med en ny. Det bekymrer DF,
at grundlaget for så vidtgående indgreb som en
tvangsbortadoption, dvs. børnefaglige undersøgelser
og forældrekompetenceundersøgelser, er af så
vidt forskellig kvalitet og udførelse fra kommune til
kommune, og at der hidtil er set rigtigt mange fejl i sådanne
sagers oplysninger. Tænk, hvis Cathrine og Kevins datter var
blevet tvangsbortadopteret, mens hun var anbragt ved en fejl
(»Kommunen tog fejl: Kevin og Catrines datter blev
tvangsfjernet på neonatalafdelingen«, den 5. juni 2018,
dr.dk).
Endvidere er vi i DF bekymret over, at det
stadig ikke er nærmere defineret, hvad en
sandsynliggørelse af varigt tab af forældreevne
indebærer, hvilket ifølge loven vil være
kriteriet for tvangsbortadoption. DF frygter, at det usikre
grundlag vil kunne føre til, at børn får
frataget deres forældre uden et sikkert grundlag for, at det
er det bedste for dem. DF frygter især, at det vil ramme
eksempelvis børn af forældre med et handicap, eller
børn, hvis forældre har et misbrug, men i fremtiden
muligvis kan lægge dette bag sig og i større eller
mindre grad kan komme til at spille en positiv rolle for barnet ud
fra en konkret vurdering af, hvad der vurderes at være bedst
for barnet.
Når Ankestyrelsen skal vurdere
sagsakter, der kan være fyldt med fejl og mangler, er der
også risiko for, at et barn bliver tvangsbortadopteret
på et uoplyst grundlag, da der kan mangle en kvalitetssikring
af sagerne. Det foreslås med lovforslaget, at
afgørelseskompetencen i sager om adoption uden samtykke
efter § 9 i adoptionsloven flyttes fra Familieretshuset til
Ankestyrelsen. Familieretshuset skal herefter ikke behandle sager
om adoption uden samtykke, og Ankestyrelsen vil dermed også
overtage de til afgørelsen hørende opgaver, herunder
afholdelse af børnesamtaler, meddelelse af bevilling til
adoption og forelæggelse for Adoptionsnævnet i sager,
hvor der er tvivl om barnets adopterbarhed, eller hvor barnet skal
matches med en adoptant.
Herudover finder DF det bekymrende, at
lovforslaget indebærer, at den kommende adoptivfamilie
får forældremyndigheden over barnet, inden barnet
overhovedet er bortadopteret. Der er allerede i dag mulighed for at
sikre en stabil og kontinuerlig anbringelse for et barn, hvis man
gør sig umage, og barnet kan så efterfølgende
selv tage stilling til, om han/hun vil adopteres, når
vedkommende bliver 18 år.
DF mener også, at netværket til
barnet, f.eks. bedsteforældre m.fl., kan spille en positiv
rolle, men oftest ser vi desværre, at man ikke inddrager
barnets netværk i de store beslutninger, der skal
træffes om et barns fremtid, selv om netværket kan
være en stor ressource for barnet.
I DF har vi fremsat et beslutningsforslag
om en kulegravning og nedsættelse af en ekspertgruppe
på anbringelsesområdet, fordi vi mener, at det er der
brug for (Beslutningsforslag nr. 105 om nedsættelse af en
ekspertgruppe på anbringelsesområdet).
I DF mener vi ikke, at dette lovforslag er
den rigtige vej at gå, og derfor kan DF ikke støtte
lovforslaget.
4. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
Til § 3
Af børne- og
socialministeren, tiltrådt af et flertal (udvalget med undtagelse af EL og
SF):
1) Nr. 1
affattes således:
»1. § 55, stk. 2, nr. 4, affattes
således:
»4) Sager
om adoption uden samtykke efter § 9 i
adop????tions??loven.««
[Teknisk ændring]
Til § 4
2)
Efter nr. 1 indsættes som nyt nummer:
»01. § 20 a, stk. 1, affattes
således:
»Er barnet adopteret, kan der efter anmodning
fra barnets oprindelige slægtninge fastsættes
samvær eller anden form for kontakt med disse, navnlig hvis
barnet forud for adoptionen havde samvær eller anden form for
kontakt med den, som anmoder om fastsættelse af samvær
m.v.««
[Præcisering af bestemmelsens
indhold]
Bemærkninger
Til nr. 1
Det fremgår af § 55, stk. 2, i
lov om retssikkerhed og administration på det sociale
område, i hvilke sager Ankestyrelsen skal benytte udvidet
votering ved afgørelsen af sager.
Ved § 61 i lov nr. 1705 af 27.
december 2018 om bekæmpelse af ungdomskriminalitet blev
§ 55, stk. 2, nr. 3, i lov om retssikkerhed og administration
på det sociale område, ændret til § 55, stk.
2, nr. 4, som konsekvens af indsættelsen af et nyt nr. 3.
§ 55, stk. 2, nr. 4, vedrører sager om Ankestyrelsens
behandling af sager om adoption uden samtykke. Ændringen fra
december 2018 er ved en fejl ikke medtaget i lovforslaget, men
dette korrigeres med dette ændringsforslag. Der er alene tale
om en teknisk ændring.
Til nr. 2
Efter § 20 a, stk. 1, i
forældreansvarsloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 1256
af 7. november 2018, kan der i helt særlige tilfælde
fastsættes samvær eller anden form for kontakt mellem
et adopteret barn og barnets oprindelige slægtninge, navnlig
hvis barnet forud for adoptionen havde samvær eller anden
form for kontakt med den, som anmoder om fastsættelse af
samvær eller anden kontakt. Fastsættelse sker efter
anmodning fra barnets oprindelige slægtninge.
Afgørelse om fastsættelse af samvær efter §
20 a, stk. 1, træffes efter den 1. april 2019 af
Familieretshuset eller familieretten efter bestemmelserne i lov nr.
1702 af 27. december 2018 om Familieretshuset.
Det foreslås, at henvisningen til, at
der kun kan fastsættes samvær eller anden form for
kontakt efter § 20 a, stk. 1, i helt særlige
tilfælde, udgår.
Bestemmelsen i § 20 a, stk. 1, blev
indsat i forældreansvarsloven ved lov nr. 494 af 12. juni
2009. Det fremgår af bemærkningerne til bestemmelsen,
at adgangen til at fastsætte samvær med barnet er
begrænset til de helt særlige tilfælde, hvor en
konkret vurdering af barnets bedste efter
forældreansvarslovens § 4 fører til, at det
vurderes som vigtigt for barnet at kunne bevare kontakten til
forældrene, jf. Folketingstidende 2008-09, tillæg A,
side 3198. Det var således hensigten med § 20 a i
forældreansvarsloven, at der kunne fastsættes
samvær og anden form for kontakt mellem et adopteret barn og
barnets oprindelige slægt, hvis det var bedst for barnet. Det
var samtidig vurderingen, at samvær og anden form for kontakt
kun ville være bedst for barnet i helt særlige
tilfælde. Ved en fejl er denne vurdering kommet til at
fremgå af bestemmelsen i § 20 a, uanset at der ikke
ligger en særskilt begrænsning i begrebet helt
særlige tilfælde. Med ændringsforslaget rettes
denne fejl. Desuden er præciseringen af bestemmelsens ordlyd
en opfølgning på en dom fra Højesteret, jf.
Højesterets dom af 4. februar 2019 i sag 140/2018 og
144/2018, og i overensstemmelse med praksis.
Ændringsforslaget medfører
ikke i øvrigt ændringer af bestemmelsen i § 20 a,
stk. 1, i forældreansvarsloven. Der vil herefter kunne
fastsættes samvær eller anden form for kontakt mellem
det adopterede barn og barnets oprindelige slægt efter §
20 a, stk. 1, hvis det er til barnets bedste, jf. § 4, 1.
pkt., i forældreansvarsloven. Familieretshuset og
familieretten vil skulle have fokus på, at afgørelsen
skal medvirke til at sikre barnets trivsel og beskytte barnet mod
vold eller anden behandling, der udsætter barnet for skade
eller fare, herunder at være vidne til vold, jf. § 4, 2.
pkt., i forældreansvarsloven. Herudover vil der være en
formodning om, at det ikke er bedst for barnet, at der
fastsættes samvær eller anden form for kontakt, hvis
den oprindelige slægtning er dømt for visse former for
alvorlig personfarlig kriminalitet, jf. lov nr. 202 af 5. marts
2019, som træder i kraft den 1. april 2019.
I vurderingen af barnets bedste vil der
skulle anlægges en helhedsvurdering af barnets samlede
situation både på kort og lang sigt. Barnets bedste vil
have betydning for såvel vurderingen af, om der skal
fastsættes samvær eller anden form for kontakt, som
fastsættelsen af vilkår og hyppighed af eventuelt
samvær eller anden kontakt. Det centrale i vurderingen af
barnets bedste vil være barnets ret til samvær eller
anden form for kontakt, hvis det er bedst for barnet, ikke de
oprindelige slægtninges ret.
Det vil i vurderingen af barnets bedste
skulle indgå, at barnet står i en særlig
situation efter en adoption, hvor der skal skabes tilknytning
mellem barnet og adoptivfamilien, og hvor barnets behov for en
stabil og sammenhængende dagligdag skal kunne opfyldes.
Ligeledes vil de bagvedliggende årsager til, at der er
truffet afgørelse om adoption uden samtykke, herunder
manglende forældreevne, naturligt skulle indgå i
vurderingen.
Hvis der er flere, der ansøger om
samvær eller anden form for kontakt, vil dette skulle
indgå som et særskilt element i vurderingen af barnets
bedste, da det kan have betydning for mulighederne for at skabe en
stabil dagligdag for barnet. Ligeledes kan dette forhold have
afgørende betydning for vurderingen af hyppighed af og
vilkår for eventuelt samvær eller anden form for
kontakt.
Samvær eller anden kontakt vil f.eks.
kunne være bedst for barnet, hvis der forud for adoptionen
har været en betydningsfuld og positiv relation mellem barnet
og den oprindelige slægtning, som ansøger om
samvær eller anden kontakt, og det vurderes, at denne
relation også fremover i barnets liv vil spille en positiv
rolle.
5. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 6. februar
2019 og var til 1. behandling den 26. februar 2019. Lovforslaget
blev efter 1. behandling henvist til behandling i Social-,
Indenrigs- og Børneudvalget.
Oversigt over lovforslagets
sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse
med udvalgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på
Folketingets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 3
møder.
Høringssvar
Et udkast til lovforslaget har inden
fremsættelsen været sendt i høring, og
børne- og socialministeren sendte den 23. oktober 2018 dette
udkast til udvalget, jf. SOU alm. del - bilag 25. Den 6. februar
2019 sendte børne- og socialministeren høringssvarene
og et høringsnotat til udvalget.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 7 bilag
på lovforslaget.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet
24 spørgsmål til børne- og socialministeren til
skriftlig besvarelse, som ministeren har besvaret.
Karin Nødgaard (DF) nfmd. Susanne Eilersen (DF) Karina
Adsbøl (DF) Jens Henrik Thulesen Dahl (DF) Pernille Bendixen
(DF) Morten Marinus (DF) Martin Geertsen (V) Carl Holst (V) Jane
Heitmann (V) Hans Andersen (V) Jan E. Jørgensen (V) Anni
Matthiesen (V) Henrik Dahl (LA) Laura Lindahl (LA) Brigitte
Klintskov Jerkel (KF) Karen J. Klint (S) Magnus Heunicke (S) Orla
Hav (S) Pernille Rosenkrantz-Theil (S) Troels Ravn (S) fmd. Ane Halsboe-Jørgensen (S)
Malou Lunderød (S) Finn Sørensen (EL) Pernille
Skipper (EL) Torsten Gejl (ALT) Marianne Jelved (RV) Lotte Rod (RV)
Trine Torp (SF) Kirsten Normann Andersen (SF)
Inuit Ataqatigiit, Nunatta Qitornai,
Tjóðveldi og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer
i udvalget.
Socialdemokratiet (S) | 46 | |
Dansk Folkeparti (DF) | 37 | |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 34 | |
Enhedslisten (EL) | 14 | |
Liberal Alliance (LA) | 13 | |
Alternativet (ALT) | 10 | |
Radikale Venstre (RV) | 8 | |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 7 | |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 6 | |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 | |
Nunatta Qitornai (NQ) | 1 | |
Tjóðveldi (T) | 1 | |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 | |