Fremsat den 6. februar 2019 af transport-,
bygnings - og boligministeren (Ole Birk Olesen)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om DSB
(Kommerciel ejendomsudvikling)
§ 1
I lov om DSB, jf. lovbekendtgørelse nr.
1184 af 12. oktober 2010, som ændret ved § 1 i lov nr.
1402 af 23. december 2012, § 125 i lov nr. 686 af 27. maj 2015
og lov nr. 172 af 27. februar 2016, foretages følgende
ændringer:
1. I
§ 2 indsættes som stk. 5 og 6:
»Stk. 5.
DSB kan forestå udvikling af DSB's ejendomme gennem sit
datterselskab DSB Ejendomsudvikling A/S.
Stk. 6. DSB
Ejendomsudvikling A/S kan i forbindelse med sin aktivitet, jf. stk.
5, erhverve ejendomme med tilknytning til DSB's eller selskabets
ejendomme.«
§ 2
Loven træder i kraft den 1. maj 2019.
Bemærkninger til lovforslaget
| Almindelige bemærkninger | | Indholdsfortegnelse | | | | 1. Indledning | | 2. Udvidet formålsbestemmelse - kommerciel
ejendomsudvikling | | 2.1 Gældende
ret | | 2.2 Transport-, Bygnings- og
Boligministeriets overvejelser og den foreslåede
ordning | | 3. Økonomiske konsekvenser og
implementeringskonsekvenser for det offentlige | | 4. Økonomiske og administrative konsekvenser for
erhvervslivet m.v. | | 5. Administrative konsekvenser for
borgerne | | 6. Miljømæssige konsekvenser | | 7. Forholdet til EU-retten | | 8. Hørte myndigheder og
organisationer | | 9. Sammenfattende skema |
|
1. Indledning
DSB blev ved lov i 1999 omdannet fra en statsvirksomhed til en
selvstændig offentlig virksomhed (SOV).
Siden da har DSB løbende solgt ejendomme, som ikke
længere benyttes til jernbanevirksomhed.
Organisatorisk valgte DSB i 2008 at udskille ejendomme, som ikke
længere skulle anvendes til jernbaneformål, i et
helejet datterselskab, DSB Ejendomsudvikling A/S, som herefter
står for salget.
I dag deltager DSB Ejendomsudvikling A/S i den helt indledende
udvikling af DSB's ejendomme og frasælger disse, når
der er opnået en byggeretsgivende lokalplan.
Lovforslaget har til formål at skabe hjemmel til, at DSB
kan gå videre end blot at sælge ejendommene i DSB
Ejendomsudvikling A/S.
Lovforslaget giver således DSB mulighed for, at DSB kan
forestå udvikling af DSB's ejendomme gennem sit
datterselskab, DSB Ejendomsudvikling A/S. DSB Ejendomsudvikling A/S
får mulighed for i partnerskaber med en eller flere private
investorer at etablere sig i projekter, der har til formål at
opføre byggeri, som efterfølgende enten udlejes eller
sælges. Det er DSB's forventning, at den samlede avance vedr.
ejendomme dermed vil kunne øges.
Endvidere foreslås det, at give DSB Ejendomsudvikling A/S
mulighed for i forbindelse med denne aktivitet, at erhverve
ejendomme med tilknytning til DSB's egne ejendomme. Det er ikke
meningen, at DSB Ejendomsudvikling A/S generelt skal erhverve
ejendomme. Hensigten er, at give mulighed for, at DSB
Ejendomsudvikling A/S kan erhverve en ejendom, såfremt det
vurderes hensigtsmæssigt for at kunne gennemføre et
logistisk sammenhængende projekt.
DSB Ejendomsudvikling A/S får alene mulighed for at
indskyde byggeretter i ejendomsudviklingsprojekterne og til at
afholde eventuelle opstartsomkostninger til projekterne.
Lovforslagets bemærkninger beskriver forhold, som vil
skulle iagttages for udnyttelsen af hjemlen. Ejendomsaktiviteterne
og de konkrete udviklingsprojekter skal f.eks. gennemføres
uden, at togdriften forringes. Ligeledes skal der være
vandtætte økonomiske skotter mellem moderselskabet,
DSB SOV og datterselskabet, DSB Ejendomsudvikling A/S,
således at DSB SOV ikke hæfter for gæld eller
aktiviteter i DSB Ejendomsudvikling A/S.
Lovforslaget er en udmøntning af aftalen indgået
den 12. november 2017 af regeringen (Venstre, Liberal Alliance og
Det Konservative Folkeparti), Dansk Folkeparti og Radikale Venstre
om erhvervs- og iværksætterinitiativer, hvoraf en del
af finansieringen kom fra effektiviseringer i DSB og en deraf
nedjusteret kontraktbetaling til DSB (på 207,3 mio. kr. i
2018 stigende til 380,0 mio. kr. i 2021). Det følger
samtidig af aftalen, at lov om DSB skal ændres med henblik
på at give DSB friere rammer til at generere indtægter
fra kommerciel ejendomsudvikling.
I forlængelse af aftalen af 12. november 2017 indgik
Transport-, Bygnings- og Boligministeriet og DSB den 21. december
2017 en aftale om betingelserne for reduktion af DSB's
kontraktbetaling.
2. Udvidet formålsbestemmelse - kommerciel
ejendomsudvikling
2.1. Gældende ret
DSB blev ved lov i 1999 omdannet fra en statsvirksomhed til en
SOV.
Hensigten var at fremme en forretningsmæssig og
kundeorienteret udvikling af virksomheden, dens ledelse og dens
interne beslutningsprocesser.
I henhold til § 2, stk. 1 i lov om DSB (herefter
DSB-loven), er DSB's formål at drive jernbanevirksomhed i
medfør af lov om jernbane samt anden virksomhed, som ligger
i naturlig forlængelse heraf. Virksomheden drives på
forretningsmæssigt grundlag.
Det følger af § 2, stk. 2, at DSB skal sikre, at der
drives S-togstrafik i hovedstadsområdet på grundlag af
en kontrakt med transport-, bygnings- og boligministeren om
passagertrafik udført som offentlig service, jf. lov om
jernbane.
I § 2, stk. 3, bestemmes, at DSB kan oprette
datterselskaber, erhverve ejerandele i andre virksomheder samt
indgå samarbejdsaftaler og lignede i forbindelse med
udøvelsen af sin virksomhed, jf. stk. 1.
Endelig bestemmer § 2, stk. 4, at DSB kan udføre
jernbanetrafik i udlandet i forbindelse med udøvelsen af sin
virksomhed, jf. stk. 1.
Hertil kommer § 2 a, stk. 1, hvorefter transport-,
bygnings- og boligministeren kan beslutte, at DSB stiller
køretøjer til rådighed for trafik udført
som offentlig tjeneste, der sendes i udbud.
I medfør af § 2 a, stk. 2, kan ministeren
pålægge DSB at udføre trafik som offentlig
tjeneste mod betaling.
Ved omdannelsen af DSB fra en statsvirksomhed til en SOV i 1999
blev en række aktiver, herunder ejendomme - dvs. arealer og
bygninger - indskudt i virksomheden af staten.
Siden da har DSB løbende solgt ejendomme, som ikke
længere benyttes til jernbanevirksomhed.
Organisatorisk valgte DSB i 2008 at overdrage ejendomme, som
ikke længere skulle anvendes til jernbaneformål, til et
helejet datterselskab, DSB Ejendomsudvikling A/S, som herefter
står for salget.
DSB Ejendomsudvikling A/S er etableret med selvstændig
direktion og bestyrelse.
I dag deltager DSB Ejendomsudvikling A/S i den helt indledende
udvikling af DSB's ejendomme og frasælger disse, når
der er opnået en byggeretsgivende lokalplan.
Ved ejendomme forstås såvel arealer som
bygninger.
2.2. Transport-, Bygnings- og Boligministeriets overvejelser og
den foreslåede ordning
Formålet med lovforslaget er at give DSB hjemmel til, at
DSB kan gå videre end blot at sælge de ejendomme, som
er indskudt i DSB Ejendomsudvikling A/S. Ud fra en
samfundsmæssig betragtning vurderes det at være god og
rationel adfærd at sikre, at værdien af DSB's aktiver
maksimeres til gavn for den danske stat, som ejer af DSB.
Lovforslaget giver således DSB mulighed for at
forestå udvikling af DSB's ejendomme gennem datterselskabet
DSB Ejendomsudvikling A/S. Det indebærer, at kommercielle
projekter gennemføres i DSB Ejendomsudvikling A/S og at
følgende forhold vil skulle iagttages:
DSB Ejendomsudvikling A/S får mulighed for i partnerskaber
med en eller flere private investorer at etablere sig i projekter,
der har til formål at opføre byggeri, som
efterfølgende enten udlejes eller sælges. Det er DSB's
forventning, at den samlede avance vedrørende ejendomme
dermed vil kunne øges.
Den private investor kunne f.eks. være en pensionskasse,
et ejendomsselskab, en ejendomsudvikler eller andre typer
investorer i fast ejendom eller kombinationer heraf. DSB kan
således samarbejde med parter, der har den fornødne
kapitalstyrke og kompetence inden for området
ejendomsudvikling.
Når DSB Ejendomsudvikling A/S deltager i ejendomsudvikling
med en privat investor, sker dette gennem et selskab med
begrænset hæftelse.
DSB Ejendomsudvikling A/S ejer 50 pct., og den private investor
ejer 50 pct. af selskabet. Ejerfordelingen vil senere kunne
ændres, dog vil DSB Ejendomsudvikling A/S's ejerandel ikke
kunne overstige 50 pct.
Selskabet stiftes med indskud af følgende aktiver: DSB
Ejendomsudvikling A/S indskyder byggeretter og kan afholde
eventuelle opstartsomkostninger til projektet. Den private investor
indskyder kontanter og eventuelle aktiver, som er nødvendige
for projektets gennemførelse. Hovedparten af partnerens
indskud vil ske i kontanter, dog kan der i tillæg hertil
indskydes f.eks. en mindre grund, byggeret eller anden rettighed,
som er nødvendig for projektets gennemførelse.
Såfremt egenkapitalbehovet i et projekt måtte
være større end to gange værdien af
byggeretterne, vil det være den private investor, som
indskyder merkapital. Derved vil DSB's ejerandel falde til under 50
pct.
Et projekt vil typisk bestå af følgende faser:
projektbeskrivelse, markedsundersøgelser,
konkurrenceudsættelse af projekt, myndighedskontakt, aftale
med en entreprenør, der skal stå for byggeriet samt
styringen af byggeproces mv.
Det sikres gennem DSB SOV's vedtægter, som
fastsættes af ministeren, at der fortsat er "vandtætte
økonomiske skotter" mellem moderselskabet DSB SOV og
datterselskabet, DSB Ejendomsudvikling A/S, således at DSB
SOV ikke hæfter for gæld eller aktiviteter i DSB
Ejendomsudvikling A/S.
Ovenstående vedr. projektselskabet, ejerforhold, indskud i
projektselskabet samt oplysningerne om de vandtætte
økonomiske skotter vil alle blive indarbejdet i
vedtægterne for DSB SOV og således at forholdene
gælder for datterselskabet, DSB Ejendomsudvikling A/S.
Det er ikke hensigten, at transport-, bygnings- og
boligministeren med henvisning til § 12, stk. 5 i DSB-loven
skal kunne stille garanti for kommercielle ejendomsaktiviteter i
DSB Ejendomsudvikling A/S. Det vil derfor tillige blive
præciseret i DSB's vedtægter, at lån, der optages
af DSB SOV med statsgaranti, ikke kan benyttes til finansiering af
kommercielle ejendomsaktiviteter.
Ejendomsaktiviteten og de konkrete udviklingsprojekter skal
gennemføres uden, at togdriften forringes. Dette sikres ved,
at DSB SOV alene har mulighed for at indskyde ejendomme, som ikke
længere benyttes til jernbaneformål, i DSB
Ejendomsudvikling A/S. Der vil ikke herudover kunne
overføres midler fra DSB SOV til finansiering af
ejendomsudviklingsaktiviteter i DSB Ejendomsudvikling A/S.
DSB Ejendomsudvikling A/S' virksomhed skal udøves inden
for gældende ret, herunder konkurrencereglerne og
statsstøttereglerne og inden for rammerne af
planlovgivningen.
I ejendomsprojekter, som indeholder lejemål, kan DSB
Ejendomsudvikling A/S forblive i projektet, så længe
den private investor gør. De økonomiske konsekvenser
herved er, at hjemtagelse af gevinsten spredes ud over flere
år. Såfremt partneren efter en årrække
går ud af projektet, vil DSB Ejendomsudvikling A/S kunne
forblive i projektet med en ny privat investor. Dette vil
kræve, at datterselskabet overfor DSB SOV via en markedstest
kan dokumentere, at investeringen fortsat giver et markedskonformt
afkast. Denne markedstest og den bagvedliggende beregning vil blive
verificeret af en revisorerklæring eller en
mæglervurdering, der bekræfter beregningen af dette
afkast.
Selskabet afholder som udgangspunkt ikke
infrastrukturinvesteringer udover, hvad der er normalt for en
grundejer, der ønsker at maksimere værdien af et
areal.
På den baggrund foreslås der med lovforslagets
§ 1, nr. 1, at DSB kan forestå udvikling af DSB's
ejendomme gennem sit datterselskab, DSB Ejendomsudvikling A/S.
Det foreslås endvidere med lovforslagets § 1, nr. 1,
at DSB Ejendomsudvikling A/S i forbindelse med sin aktivitet, jf.
stk. 5, kan erhverve ejendomme med tilknytning til DSB's eller
selskabets ejendomme. Dette sker alene med henblik på at
sikre en logistisk sammenhængende udvikling af det
pågældende areal og er ikke en hjemmel til generelt at
foretage opkøb af ejendomme.
Transport-, bygnings - og boligministeren afholder i dag
kvartalsvise møder med DSB's bestyrelsesformand,
næstformand og direktionen. For at sikre særskilt
opfølgning på DSB's friere rammer vil bestyrelsens
formand og næstformand på disse møder orientere
om aktiviteterne i DSB Ejendomsudvikling A/S.
Endvidere vil der, for at sikre transparens om DSB's aktiviteter
for ejendomsudvikling i DSB SOV's årsrapport, blive givet
oplysninger om aktiviteterne og regnskabstal for DSB
Ejendomsudvikling A/S.
Lov om DSB indeholder en bestemmelse, § 12, stk. 2,
hvorefter investeringer, som DSB eller datterselskaber heraf
påtænker at foretage, og som overstiger en
beløbsmæssig grænse på 143 mio. kr., skal
forelægges Folketingets Finansudvalg til godkendelse.
Forelæggelseskravet har særligt været
begrundet i det forhold, at investeringer i togmateriel og
værksteder har en levetid, som rækker ud over den til
enhver tid værende kontrakt mellem staten og DSB og derfor
har som forudsætning, at staten også ønsker at
opretholde togdriften i hele aktivets levetid.
Det er vurderingen, at indskud af grunde med byggeret i et
projektselskab ikke skal anses for en investering, som skal
forelægges Folketingets Finansudvalg i henhold til jf. §
12, stk. 2. Dette blandt andet fordi DSB ville kunne sælge
disse aktiver uden krav om forelæggelse. Hvis DSB derimod
investerede likvide midler i projektselskabet, ville dette efter
ministeriets vurdering være omfattet af
forelæggelseskravet. Dette vil imidlertid ikke være
aktuelt i disse partnerskaber, idet DSB alene leverer
byggeretterne, mens den private partner indskyder den likvide
kapital.
Indskuddet af byggeretter i projektselskaber anses derfor ikke
som investeringer i henhold til DSB lovens § 12, stk. 2, og
vil derfor ikke være omfattet af
forelæggelsesgrænsen.
3. Økonomiske konsekvenser og implementeringskonsekvenser
for det offentlige
DSB forventer med den foreslåede model, at kunne
opnå et højere afkast som følge af, at
datterselskabet, DSB Ejendomsudvikling A/S, vil få mulighed
for at indgå i projekter, jf. den foreslåede § 1,
nr. 1. DSB forventer samlet set i bedste fald at kunne øge
DSB's forventede avance frem mod 2030 fra ca. 2 mia. kr. til i alt
3-4 mia. kr. i alt, hvis ejerandelen deles fifty/fifty mellem DSB
Ejendomsudvikling A/S og en privat investor.
Såfremt DSB Ejendomsudvikling A/S forbliver i et projekt,
som indeholder en udlejningsforretning, vil hjemtagelsen af den
økonomiske gevinst for DSB Ejendomsudvikling A/S
strække sig over flere år.
Det øgede afkast vil bidrage til at nedbringe statens
kontraktbetaling til DSB, som forudsat i den politiske aftale af
12. november 2017.
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for
erhvervslivet m.v.
Da der med forslaget gives adgang til, at DSB Ejendomsudvikling
A/S kan udvikle ejendomme, vil det kunne have positive
økonomiske konsekvenser for erhvervslivet, idet
udviklingsaktiviteterne forudsættes gennemført i
samarbejde med en eller flere private investorer.
Principperne for agil erhvervsrettet regulering er ikke
relevante i forhold til dette lovforslag.
5. Administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget indeholder ingen administrative konsekvenser for
borgerne.
6. Miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget indeholder ingen miljømæssige
konsekvenser.
7. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder ingen EU-retlige aspekter. DSB
Ejendomsudvikling vil fungere på markedsvilkår,
også med hensyn til låne- og finansieringsvilkår.
Byggeretter indskydes til markedsværdi i projektselskaber.
Staten stiller ikke garanti for kommerciel ejendomsudvikling. Der
vil fortsat være økonomisk vandtætte skotter
mellem DSB SOV og DSB Ejendomsudvikling A/S, således at DSB
SOV ikke hæfter for gæld eller aktiviteter i DSB
Ejendomme A/S. Datterselskabet skal samtidig kunne betale udbytter
til moderselskabet.
8. Hørte myndigheder og organisationer
Et udkast til lovforslag har i perioden fra den 21. december
2018 til den 22. januar 2019 været sendt i høring hos
følgende organisationer m.v.:
Advokatsamfundet, Ankenævnet for Bus, Tog og Metro,
Arbejderbevægelsens Erhvervsråd, Arbejdsgiverforeningen
for Kollektiv Trafik, Arriva, Banedanmark, BAT, Brancheforeningen
Dansk Kollektiv Trafik, Brancheforeningen Danske Advokater, Bus
& Togsamarbejdet, Danmarks Naturfredningsforening, Dansk
Arbejdsgiverforening, Dansk Byggeri, Dansk Cyklistforbund, Dansk
Erhverv, Dansk Handicap Forbund, Danske handicaporganisationer,
Dansk Industri (DI), Dansk Jernbaneforbund, Dansk Transport og
Logistik (DTL), Danske Regioner, Danske Speditører, Det
Centrale Handicapråd, DI Transport, DSB, Erhvervsstyrelsen,
Fagligt Fælles Forbund - 3F, FOA, HK Trafik og Jernbane,
Hovedstadens Letbane I/S, Håndværksrådet, ITD,
Jernbanenævnet, Kommunernes Landsforening (KL), Konkurrence-
og Forbrugerstyrelsen, Landsorganisationen i Danmark (LO), Lokaltog
A/S, Midttrafik, Metroselskabet I/S, Movia, NOAH-Trafik,
Nordjyllands Trafikselskab, Offentligt Ansattes Organisationer
(OAO), Rigsrevisionen, Rådet for Bæredygtig Trafik,
Sydtrafik, Trafikselskaberne i Danmark, Udviklingsselskabet By
& Havn I/S og Aarhus Letbane I/S.
| Positive konsekvenser/mindre udgifter
(hvis ja, angiv omfang/ hvis nej, anfør
»Ingen«) | Negative konsekvenser/ merudgifter (hvis
ja, angiv omfang/ hvis nej, anfør »Ingen«) | Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Afkastet på DSB Ejendomsudvikling
A/S' ejendomme vurderes at kunne øges betragteligt, hvilket
vil kunne bidrage til at nedbringe statens kontraktbetaling til
DSB. Såfremt DSB Ejendomsudvikling A/S forbliver i et
projekt, som indeholder en udlejningsforretning, vil hjemtagelsen
af den økonomiske gevinst for DSB Ejendomsudvikling A/S
strække sig over flere år. | | Ingen | Administrative konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | | Ingen | | Ingen | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ejendomsudvikling via etablering af
partnerskaber vil kunne have positive økonomiske
konsekvenser for erhvervslivet, idet udviklingsaktiviteterne
forudsættes gennemført i samarbejde med en eller flere
private investorer. | | Ingen | Implementeringskonsekvenser for
erhvervslivet | | Ingen | | Ingen | Administrative konsekvenser for
borgerne | | Ingen | | Ingen | Miljømæssige
konsekvenser | | Ingen | | Ingen | Forholdet til EU-retten | Lovforslaget indeholder ingen EU-retslige
aspekter. DSB Ejendomsudvikling vil fungere på
markedsvilkår, også med hensyn til låne- og
finansieringsvilkår. Når DSB Ejendomsudvikling A/S
indskyder byggeretter i projektselskaber sker det til
markedsværdi. Staten stiller ikke garanti for kommerciel
ejendomsudvikling. Der vil fortsat være økonomisk
vandtætte skotter mellem DSB SOV og DSB Ejendomsudvikling
A/S, således at DSB SOV ikke hæfter for gæld
eller aktiviteter i DSB Ejendomme A/S. Datterselskabet skal samtidig kunne betale
udbytter til moderselskabet, DSB SOV. Der vil være tale om
udbytter, som hidrører fra datterselskabets aktiviteter, som
udøves i konkurrence med andre
ejendomsudviklingsselskaber. | Er i strid med de fem principper for
implementering af erhvervsrettet EU-regulering / Går videre
end minimumskrav i EU-regulering (sæt kryds) | JA | NEJ X |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til §
1
Til nr. 1.
Det følger af DSB-lovens § 2, stk. 1, at DSB's
formål er at drive jernbanevirksomhed i medfør af lov
om jernbane samt anden virksomhed, som ligger i naturlig
forlængelse heraf. Virksomheden drives på
forretningsmæssigt grundlag.
Det følger af DSB-lovens § 2, stk. 2, at DSB skal
sikre, at der drives S-togstrafik i hovedstadsområdet
på grundlag af en kontrakt med transport-, bygnings- og
boligministeren om passagertrafik udført som offentlig
service, jf. lov om jernbane.
Af DSB-lovens § 2, stk. 3, følger det, at DSB kan
oprette datterselskaber, erhverve ejerandele i andre virksomheder
samt indgå samarbejdsaftaler og lignede i forbindelse med
udøvelsen af sin virksomhed, jf. stk. 1.
Endelig følger det af DSB-lovens § 2, stk. 4, at DSB
kan udføre jernbanetrafik i udlandet i forbindelse med
udøvelsen af sin virksomhed, jf. stk. 1.
Det følger af § 2 a, stk. 1, at transport-,
bygnings- og boligministeren kan beslutte, at DSB stiller
køretøjer til rådighed for trafik udført
som offentlig tjeneste, der sendes i udbud.
Det følger endvidere af § 2 a, stk. 2, at ministeren
kan pålægge DSB at udføre trafik som offentlig
tjeneste mod betaling.
Ved forslaget til et nyt § 2, stk.
5, gives DSB hjemmel til, at DSB kan forestå udvikling
af DSB's ejendomme gennem sit datterselskab DSB Ejendomsudvikling
A/S.
Det betyder, at kommercielle projekter gennemføres i DSB
Ejendomsudvikling A/S, som er et helejet datterselskab under DSB og
at følgende forhold iagttages:
Ejendomsudviklingsaktiviteter omfatter projekter, der har til
formål at opføre byggeri (f.eks. et butikscenter), der
efterfølgende enten udlejes eller sælges.
Når DSB Ejendomsudvikling A/S deltager i kommerciel
ejendomsudvikling skal det ske i samarbejde med en privat investor
(en partner).
For at sikre en effektiv afsøgning af feltet for partnere
til et projekt skal DSB Ejendomsudvikling A/S sikre åbenhed
om, at selskabet søger ny(e) partner(e) til et projekt. Ved
beslutning om, hvem der skal være den ny(e) partner(e) i et
projekt, skal DSB Ejendomsudvikling A/S tillige sikre, at alle
potentielle partnere behandles på en ligeværdig
måde. DSB SOV's bestyrelse påser, at dette sker.
Partneren vil kunne være enhver, der har den
fornødne kapitalstyrke og kompetence inden for området
for ejendomsudvikling, f.eks. en pensionskasse, et ejendomsselskab,
en ejendomsudvikler eller andre typer investorer i fast ejendom
eller kombinationer heraf.
Når DSB Ejendomsudvikling A/S deltager i kommerciel
ejendomsudvikling sker dette gennem et selskab med begrænset
hæftelse, dvs. f.eks. et anpartsselskab, et aktieselskab, et
kommanditselskab (K/S) eller et partnerselskab (P/S). Partnerne
indgår en ejeraftale, der beskriver partnernes rettigheder og
forpligtelser.
DSB Ejendomsudvikling A/S ejer 50 pct., og den private investor
ejer 50 pct. af selskabet. Ejerfordelingen vil senere kunne
ændres, dog vil DSB Ejendomsudvikling A/S's ejerandel ikke
kunne overstige 50 pct.
Selskabet stiftes med indskud af følgende aktiver: DSB
Ejendomsudvikling A/S indskyder ved stiftelse af selskabet
byggeretter og kan afholde eventuelle opstartsomkostninger til
projektet. Partneren indskyder samtidig eller ved sin
indtræden i projektet kontanter og eventuelle aktiver, som er
nødvendige for projektets gennemførelse. Hovedparten
af partnerens indskud vil ske i kontanter, dog kan der i
tillæg hertil indskydes f.eks. en mindre grund, byggeret
eller anden rettighed, som er nødvendig for projektets
gennemførelse.
Byggeretter, der indskydes i projektselskaberne, indskydes til
markedsværdi med udgangspunkt i en markedsvurdering af
byggerettens værdi. Markedsværdien udgør den
værdi, som en potentiel investor ville betale for ejendommen
på indskudstidspunktet.
Såfremt egenkapitalbehovet i et projekt måtte
være større end to gange værdien af
byggeretterne, vil det være den private investor, som
indskyder merkapital. Derved vil DSB's ejerandel falde til under 50
pct.
Et projekt vil typisk bestå af følgende:
Projektbeskrivelse, markedsundersøgelse,
konkurrenceudsættelse af projekt, myndighedskontakt og aftale
med entreprenør, der skal stå for byggeriet, samt
styring af byggeproces m.v.
DSB Ejendomsudvikling A/S's gevinst vil afspejle de konkrete
omstændigheder, og hvad der konkret er aftalt med den private
investor. Overskuddet i projektselskaberne vil blive udloddet til
DSB Ejendomsudvikling A/S, der som udgangspunkt vil få en
andel svarende til ejerandelen.
De enkelte faser i et projektselskab fremgår af
nedenstående eksempel:
I forbindelse med etablering af partnerskabet indskyder DSB
Ejendomsudvikling A/S byggeretter, og partneren indskyder kontanter
svarende til værdien af byggeretterne, således at
ejerandelen af partnerskabet er delt med 50 pct. til hhv. DSB
Ejendomsudvikling A/S og partneren. Hvis det f.eks. antages, at de
af DSB Ejendomsudvikling A/S indskudte byggeretter har en
markedsværdi på 100 mio. kr., vil den eksterne partner
skulle indskyde 100 mio. kr. kontant, således at
partnerselskabet har aktiver for i alt 200 mio. kr.
Såfremt det videre antages, at de totale investeringer,
inklusive grund samt projekt- og byggeomkostninger, udgør
300 mio. kr., vil der mod sikkerhed i det planlagte projekt kunne
optages et lån på 100 mio. kr.
Hvis det i det konkrete eksempel tillige antages, at
byggeprojektet efter færdiggørelse har en
markedsværdi på 450 mio. kr., vil der i
partnerselskabet blive realiseret en opskrivning/gevinst på
150 mio. kr. (salgspris på 450 mio. kr. fratrukket de totale
investeringer på 300 mio. kr.).
Efter salg og indfrielse af lån, vil der være
kontanter på 350 mio. kr. i partnerselskabet (salgspris
på 450 mio. kr. med fradrag af indfrielse af lån
på 100 mio. kr.).
I eksemplet kan der herefter ske udlodning fra projektselskabet
på 175 mio. kr. til DSB Ejendomsudvikling A/S (50 pct. af 350
mio. kr.), som herefter igen kan udlodde 175 mio. kr. i udbytte til
DSB SOV. Da den indskudte byggeret ved indskuddet var
værdisat til 100 mio. kr., vil der være realiseret en
gevinst på 75 mio. kr. for DSB Ejendomsudvikling A/S.
Som et datterselskab under DSB SOV indgår
årsresultatet for DSB Ejendomsudvikling A/S i DSB koncernens
samlede regnskab. Samtidig forventes den positive udvikling i DSB
Ejendomsudvikling A/S, jf. eksemplet oven for, at give mulighed for
udlodning af løbende udbytte til DSB SOV. Udbytterne vil
bidrage til at forbedre DSB's samlede indtægtsgrundlag og
derved på sigt mindske DSB's behov for kontraktbetaling fra
staten.
Det sikres gennem DSB SOV's vedtægter, som
fastsættes af ministeren, at der fortsat er "vandtætte
økonomiske skotter" mellem moderselskabet DSB SOV og
datterselskabet, DSB Ejendomsudvikling A/S, således at DSB
SOV ikke hæfter for gæld eller aktiviteter i DSB
Ejendomsudvikling A/S.
DSB Ejendomsudvikling A/S vil skulle fungere på
markedsvilkår- i overensstemmelse med gældende regler
herfor - med den dertil hørende risiko. Datterselskabets
investeringer sker sammen med private investorer gennem selskaber
med begrænset hæftelse.
Det er ikke hensigten, at transport-, bygnings- og
boligministeren, med henvisning til § 12, stk. 5 i DSB loven,
skal kunne stille garanti for kommercielle ejendomsaktiviteter i
DSB
Det indebærer, at DSB Ejendomsudvikling A/S vil skulle
fungere på markedsvilkår, også med hensyn til
låne- og finansieringsvilkår, der vil skulle optages
på almindelige kommercielle vilkår.
Gevinsten kan realiseres enten ved løbende at generere
lejeindtægter fra kommerciel ejendomsudvikling eller ved
udtræden fra partnerskabet.
DSB Ejendomsudvikling A/S vil normalt træde ud af sin
investering - samtidig med, at den private investor
udtræder.
I ejendomsprojekter, som indeholder lejemål, kan DSB
Ejendomsudvikling A/S blive i projektet, så længe
partneren gør.
De økonomiske konsekvenser herved er, at hjemtagelsen af
gevinsten spredes ud over flere år.
Såfremt partneren efter en årrække går
ud af projektet, vil DSB Ejendomsudvikling A/S kunne blive i
projektet sammen med en ny privat investor. Det vil dog
kræve, at DSB Ejendomsudvikling A/S via en markedstest kan
dokumentere, at investeringen fortsat giver et markedskonformt
afkast. Markedstesten og den bagvedliggende beregning vil blive
verificeret af en revisor eller en erhvervsmægler.
Beregningen skal afklare, om datterselskabet skal forblive som
ejer sammen med en ny partner og dermed udleje ejendommen eller om
det vil være mere lønsomt at udtræde og dermed
sælge ejendommen.
Det foreslås, at der indsættes et nyt § 2, stk. 6, som giver DSB
Ejendomsudvikling A/S hjemmel til i forbindelse med sin aktivitet,
jf. stk. 5, at erhverve ejendomme med tilknytning til DSB eller DSB
Ejendomsudvikling A/S' ejendomme.
DSB Ejendomsudvikling A/S kan erhverve ejendomme, såfremt
en projektudvikling vil være vanskelig uden et opkøb
af ejendommen, som er beliggende på eller ved et areal, som
skal gennemgå en udvikling med henblik på
byggemodning.
DSB Ejendomsudvikling A/S's adgang til erhvervelse af ejendomme
hører til undtagelsen, og erhvervelsen af ejendomme vil kun
være muligt for at kunne gennemføre et logistisk
sammenhængende projekt.
Der henvises i øvrigt til de almindelige
bemærkninger, jf. pkt. 2.2.
Til §
2
Det foreslås i § 2, at loven
træder i kraft den 1. maj 2019.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende
ret
Gældende formulering | | Lovforslaget | § 2. --- Stk. 1-4 --- | | | | | § 1. I lov om DSB, jf. lovbekendtgørelse
nr. 1184 af 12. oktober 2010, som ændret ved § 1 i lov
nr. 1402 af 23. december 2012, § 125 i lov nr. 686 af 27. maj
2015 og lov nr. 172 af 27. februar 2016, foretages følgende
ændringer: 1. I § 2
indsættes som stk. 5 og 6: »Stk. 5. DSB kan forestå
udvikling af DSB's ejendomme gennem sit datterselskab DSB
Ejendomsudvikling A/S. Stk. 6. DSB Ejendomsudvikling A/S kan i
forbindelse med sin aktivitet, jf. stk. 5, erhverve ejendomme med
tilknytning til DSB's eller selskabets ejendomme.« |
|