Fremsat den 6. februar 2019 af transport-,
bygnings - og boligminister (Ole Birk Olesen)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om Metroselskabet I/S
og Udviklingsselskabet By & Havn I/S
(Erstatning for udvikling af Ørestad
Fælled Kvarter)
§ 1.
I lov nr. 551 af 6. juni 2007 om Metroselskabet
I/S og Udviklingsselskabet By & Havn I/S, som senest
ændret ved § 2 i lov nr. 1566 af 18. december 2018,
foretages følgende ændringer:
1.
Efter § 15 indsættes:
Ȥ 15 a.
Københavns Kommune indskyder et areal beliggende nord for
Vejlands Allé (Campingarealet) i Udviklingsselskabet By og
Havn I/S, som forestår udvikling af arealet. Arealets
beliggenhed fremgår af bilag 3. Arealet får status af
byzone. Eksisterende afgørelser om naturfredning efter
naturbeskyttelsesloven, gælder ikke for dette areal.
Naturbeskyttelseslovens § 3 gælder ikke for dette areal.
Arealet udgår af den grønne kile udlagt i
landsplandirektiv for hovedstadsområdets
planlægning.
Stk. 2.
Københavns Kommune indskyder et areal beliggende på
Selinevej Nord i Udviklingsselskabet By og Havn I/S, som
forestår byudvikling af arealet. Arealets beliggenhed
fremgår af bilag 3. Arealet får status af byzone.
Eksisterende afgørelser om naturfredning efter
naturbeskyttelsesloven, gælder ikke for dette areal. Arealet
udgår af den grønne kile udlagt i landsplandirektiv
for hovedstadsområdets planlægning.
Naturbeskyttelseslovens § 15 om strandbeskyttelse af arealer
syd for Selinevej Nord og eksisterende afgørelser om
naturfredning efter naturbeskyttelsesloven for arealer, der
omgrænser Selinevej Nord, er ikke til hinder for, at der ved
udvidelse, forlængelse og lignende af eksisterende veje og
stier i det strandbeskyttede henholdsvis fredede område
etableres den fornødne vejadgang til betjening af
området.
Stk. 3.
Ørestad Fælled Kvarter, jf. bilag 1, må ikke
bebygges, jf. i øvrigt § 16, stk. 2.
Stk. 4. Den
eksisterende begrænsning på anvendelsen af
Bellahøjmark til camping i højest 4 måneder om
året i medfør af fredningen, ophæves. Det
tillades grundejer at etablere pladser til telte, campingvogne og
autocampere samt at opføre hytter og nødvendige
servicefaciliteter op til samlet 4.000 etagemeter.
Stk. 5.
Eksisterende afgørelser om fredning gælder ikke for
arealet beliggende øst for Bådehavnsgade. Arealets
beliggenhed fremgår af bilag 3. På dette areal
ophæves den fastlagte strandbeskyttelseslinje, jf. § 15
i naturbeskyttelsesloven.«
2. I
§ 16, stk. 1, udgår "alene",
og efter "planlægning", indsættes: ", jf. dog stk.
2"
3. I
§ 16, stk. 2, affattes
således:
»Stk. 2.
Naturbeskyttelseslovens kapitel 6 gælder for de på
bilag 1 viste naturområder. Områderne må ikke
bebygges, benyttes til anlæg eller gøres til genstand
for andre indgreb bortset fra naturpleje og anlæg af stier,
medmindre der er truffet afgørelse herom efter
naturbeskyttelsesloven.«
4. Bilag
1 affattes som bilag 1 til denne lov.
5. Som
bilag 3 indsættes bilag 2 til
denne lov.
§ 2
Loven træder i kraft den 1. april 2019.
Bilag 1
Naturområder i Ørestad, jf.
§ 16, stk. 2
Bilag 2
Kort over arealernes afgrænsning, jf.
§ 15 a
Alle koordinater er i UTM/ETRS89 og viser pkt. nr., E meter og N
meter.
1 Areal nord for Vejlands Allé
Koordinater til:"Areal som Københavns Kommune indskyder
i Udviklingsselskabet By & Havn I/S"
A: 724676.9300; 6171981.6283
B: 724693.1080; 6172328.4710
C: 724710.1785; 6172350.2221
D: 724747.1950; 6172382.9204
E: 724791.8970; 6172426.6280
F: 724796.3730; 6172427.4230
G: 725106.5398; 6172427.7142
Æ: 725052.4037; 6172125.0435
Z: 725054.0192; 6172123.4280
T: 725030.0970; 6171983.9850
U: 725023.7021; 6171982.8441
V: 725014.1160; 6171980.0430
W: 724977.0340; 6171973.4050
Koordinater
til:"Fredede områder, der
affredes"
A1: 724675.415; 6171949.148
A: 724676.9300; 6171981.6283
B: 724693.1080; 6172328.4710
C: 724710.1785; 6172350.2221
D: 724747.1950; 6172382.9204
E: 724791.8970; 6172426.6280
F: 724796.3730; 6172427.4230
G: 725106.5398; 6172427.7142
Æ: 725052.4037; 6172125.0435
Z: 725054.0192; 6172123.4280
U: 725023.7021; 6171982.8441
Y: 725012.5054; 6171941.0038
A7: 725000.286; 6171944.290
A6: 724955.679; 6171945.587
A5: 724939.709; 6171941.416
A4: 724906.290; 6171942.414
A3: 724838.501; 6171944.342
A2: 724817.536; 6171944.883
Koordinater til:"Areal, der udgår som naturområde i
Ørestad"
Y2: 725022.620; 6171940.590
T: 725030.0970; 6171983.9850
Z: 725054.0192; 6172123.4280
Æ: 725052.4037; 6172125.0435
G: 725106.5398; 6172427.7142
H: 725133.0600; 6172427.7391
I: 725107.5505; 6172248.5017
J: 725111.8212; 6172214.9769
K: 725108.0662; 6172191.9082
L: 725091.4481; 6172135.4038
M: 725084.3966; 6172112.5590
N: 725086.0066; 6172081.2998
O: 725083.9586; 6172068.0184
X: 725061.4677; 6171939.6459
Koordinater til:"Areal, der ikke indgår i det fredede
område"
Y: 725012.5054; 6171941.0038
U: 725023.7021; 6171982.8441
Æ: 725052.4037; 6172125.0435
Z: 725054.0192; 6172123.4280
T: 725030.0970; 6171983.9850
Y2: 725022.620; 6171940.590
2 Areal på Selinevej Nord
Koordinater til:"Areal som Københavns Kommune indskyder
I Udviklingsselskabet By & Havn I/S"
1: 723451.444; 6171664.614
2: 723454.003; 6171661.178
3: 723456.827; 6171663.346
4: 723459.568; 6171662.820
5: 723464.661; 6171667.810
6: 723471.743; 6171658.292
7: 723474.959; 6171656.732
8: 723471.242; 6171649.074
9: 723472.420; 6171647.615
10: 723468.411; 6171643.446
11: 723470.846; 6171640.211
12: 723474.838; 6171644.339
13: 723475.158; 6171644.036
14: 723482.458; 6171644.470
15: 723519.352; 6171597.120
16: 723527.532; 6171591.697
17: 723608.629; 6171485.936
18: 723627.135; 6171505.927
19: 723659.048; 6171544.625
20: 723680.228; 6171582.510
21: 723692.487; 6171628.384
22: 723693.296; 6171679.339
23: 723681.412; 6171726.702
24: 723659.320; 6171767.026
25: 723622.630; 6171805.594
26: 723605.825; 6171816.665
29: 723590.212; 6171826.951
28: 723563.987; 6171798.917
27: 723573.546; 6171790.536
Koordinater til:"Fredede områder, der
affredes"
A: 723451.444; 6171664.614
B: 723454.003; 6171661.178
C: 723468.411; 6171643.446
D: 723470.846; 6171640.211
E: 723595.619; 6171471.882
F: 723598.702; 6171467.760
G: 723655.000; 6171530.000
H: 723663.000; 6171541.000
I: 723676.000; 6171560.000
J: 723685.000; 6171578.000
K: 723690.000; 6171594.000
L: 723696.000; 6171616.000
M: 723699.000; 6171639.000
N: 723700.000; 6171663.000
O: 723697.000; 6171690.000
P: 723692.000; 6171709.000
Q: 723685.000; 6171730.000
R: 723675.000; 6171753.000
S: 723659.000; 6171775.000
T: 723643.000; 6171794.000
U: 723625.000; 6171811.000
V: 723611.000; 6171821.000
X: 723594.000; 6171831.000
Y: 723536.000; 6171769.000
Z: 723538.000; 6171761.000
3 Areal øst for Bådehavnsgade
Koordinater til:"Fredede områder, som
affredes"
G: 722920.326; 6171469.523
B: 723132.484; 6171689.434
C: 723055.885; 6171766.295
D: 722878.731; 6171758.366
E: 722875.895; 6171752.388
F: 722865.703; 6171744.799
Koordinater til:"Strandbeskyttelsesområder, som
fjernes"
A: 722909.461; 6171458.249
G: 722920.326; 6171469.523
H: 723128.147; 6171684.746
I: 723054.871; 6171755.981
J: 723058.132; 6171760.393
K: 723054.903; 6171763.385
L: 723048.957; 6171763.460
M: 723048.802; 6171767.038
N: 722871.843; 6171758.996
O: 722873.021; 6171753.605
P: 722873.549; 6171680.647
Q: 722885.317; 6171626.741
R: 722877.712: 6171613.462
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
|
|
Indholdsfortegnelse |
|
1. Indledning |
2. Lovforslagets hovedpunkter |
2.1 Nye arealer indskydes i
Udviklingsselskabet By & Havn I/S og byudvikles |
2.1.1 Gældende
ret |
2.1.2. Transport-, Bygnings- og Boligministeriets
overvejelser og den foreslåede ordning |
2.2 Ophævelse af
fredninger og ændret fredningsbestemmelser |
2.2.1 Gældende
ret |
2.2.1.1 Vejlands
Allé |
2.2.1.2 Selinevej
Nord |
2.2.1.3
Bådehavnsgade |
2.2.1.4 Bellahøj
Campingplads |
2.2.2 Transport-, Bygnings-
og Boligministeriets overvejelser og den foreslåede
ordning |
2.3 Grøn
kile |
2.3.1 Gældende
ret |
2.3.2 Transport-, Bygnings-
og Boligministeriets overvejelser og den foreslåede
ordning |
2.4 Ørestad
Fælled Kvarter friholdes for bebyggelse |
2.4.1 Gældende
ret |
2.4.2 Transport-, Bygnings-
og Boligministeriets overvejelser og den foreslåede
ordning |
3. Økonomiske konsekvenser og
implementeringskonsekvenser for det offentlige |
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for
erhvervslivet m.v. |
5. Administrative konsekvenser for
borgerne |
6. Miljømæssige konsekvenser |
7. Forholdet til EU-retten |
8. Hørte myndigheder og
organisationer |
9. Sammenfattende skema |
|
1. Indledning
I efteråret 2017 meddelte
Københavns Kommunes overborgmester, at et flertal i
Københavns Borgerrepræsentation havde modsat sig at
medvirke til at gennemføre den fornødne
lokalplanlægning for det planlagte byggeri på
Ørestad Fælled Kvarter, som ejes af
Udviklingsselskabet By & Havn I/S. Københavns Kommune
har efterfølgende undersøgt et større antal
alternative byggefelter som kompensation for det aflyste
byggeri.
Et bredt flertal i
Københavns Borgerrepræsentation bestående af
Socialdemokratiet, Radikale Venstre, Socialistisk Folkeparti,
Venstre, Konservative Folkeparti, Dansk Folkeparti og Liberal
Alliance indgik i forbindelse med Københavns Kommunes
budgetaftale for 2019, en aftale om erstatning for det aflyste
byggeri på Ørestad Fælled Kvarter. Aftalen
indebærer, at det planlagte byggeri på Ørestad
Fælled kvarter skal erstattes med byggeri på
alternative byggefelter.
Realiseringen af Københavns
Kommunes aftale forudsætter, at staten foretager en
række handlinger.
Regeringen (Venstre, Liberal Alliance og Konservative
Folkeparti), Socialdemokratiet, Dansk Folkeparti, Socialistisk
Folkeparti og Radikale Venstre har den 25. oktober 2018
indgået en aftale om erstatning for byggeriet på
Ørestad Fælled Kvarter, som skal sikre at
Københavns Kommunes aftale kan realiseres.
Nærværende lovforslag udmønter denne
politiske aftale.
Lovforslaget skal give hjemmel til,
at Københavns Kommunes indskyder to arealer i
Udviklingsselskabet By & Havn I/S beliggende ved Vejlands
Allé (Campingarealet) og Selinevej Nord. Udviklingsselskabet
By & Havn I/S vil herefter forestå byudvikling af disse
arealer.
Arealerne er på
nuværende tidspunkt omfattet af en række
begrænsninger for arealanvendelsen, som medfører, at
der ikke kan bygges på arealerne. Arealerne er bl.a. fredet i
medfør af naturbeskyttelsesloven. Lovforslaget skal derfor
skabe mulighed for, at områderne kan byudvikles.
Lovforslaget skal desuden sikre, at
Ørestad Fælled Kvarter friholdes for bebyggelse og
øvrige indgreb ligesom de øvrige naturområder i
Ørestaden. Herved sikres det, at arealet på
Ørestad Fælled Kvarter med højere
naturværdi bevares til fordel for arealer på Amager
Fælled med lavere naturværdi, som Udviklingsselskabet
By & Havn I/S herefter kan byudvikle. Lovforslaget skal desuden
skabe mulighed for, at der kan rejses en fredningssag for
området efter de almindelige regler i naturbeskyttelsesloven.
En gennemført fredning vil gælde ved siden af
bestemmelserne i denne lovs § 16, stk. 2, indtil denne
bestemmelse ophæves ved en ny lov.
Lovforslaget skal herudover sikre,
at arealet øst for Bådehavnsgade, som ejes af
Udviklingsselskabet By & Havn I/S, kan byudvikles, hvilket
kræver, at fredningen på området ophæves,
ligesom strandbeskyttelsen efter naturbeskyttelsesloven på
området skal ophæves.
Lovforslaget skal således
skabe de juridiske rammer for, at de tre arealer beliggende
henholdsvis nord for Vejlands Allé (Campingarealet),
Selinevej Nord og øst for Bådehavnsgade kan udvikles.
Lovforslaget giver ikke hjemmel til at igangsætte byggeri
på arealerne. Forud for igangsættelse af byggeri vil
der således skulle indhentes de tilladelser fra relevante
myndigheder, som følger af gældende lovgivning.
Udviklingsselskabet By & Havn
I/S vil i den videre planlægningsproces desuden
gennemføre VVM-undersøgelser af byudvikling af
arealerne.
Endelig indeholder lovforslaget
ændringer af de gældende fredningsbestemmelser for
Bellahøjmarken. Fredningsbestemmelserne ændres
således, så det bliver muligt at udvide
åbningstiden for campingpladsen samt at udvikle og udvide
faciliteterne til tidssvarende standard.
2. Lovforslagets hovedpunkter
2.1 Nye arealer indskydes i
Udviklingsselskabet By & Havn I/S og byudvikles
2.1.1 Gældende ret
Udviklingsselskabet By & Havn I/S har bl.a. til formål
at forestå udvikling af selskabets arealer, jf. § 15 i
lov nr. 551 af 6. juni 2007 om Metroselskabet I/S og
Udviklingsselskabet By & Havn I/S. Selskabet overtog ved
stiftelsen de arealer der tilhørte det daværende
Københavns Havn A/S og Ørestadsselskabet I/S, bortset
fra arealer tilknyttet driften af metroen. Arealerne er
primært beliggende i Ørestad, herunder bl.a.
Ørestad Fælled Kvarter. Men også langs
havnefronten, primært i Nordhavn og på
Prøvestenen.
Det har hele tiden været en forudsætning, at
Ørestad Fælled Kvarter skulle byudvikles.
Indtægterne fra udvikling af området har været
forudsat til nedbringelse af selskabets gæld og har ligget
til grund bl.a. ved indgåelse af aftalen om Sydhavnsmetroen i
2014.
I efteråret 2017 meddelte Københavns Kommunes
overborgmester imidlertid, at et flertal i Københavns
Borgerrepræsentation havde modsat sig at medvirke til at
gennemføre den fornødne lokalplanlægning for
det planlagte byggeri på Ørestad Fælled
Kvarter.
2.1.2 Transport-, Bygnings- og
Boligministeriets overvejelser og den foreslåede
ordning
Som erstatning for udvikling af Udviklingsselskabet By &
Havn I/S' areal på Ørestad Fælled Kvarter har
Københavns Borgerrepræsentation besluttet, at
Udviklingsselskabet By & Havn i stedet skal byudvikle to andre
byggefelter beliggende henholdsvis nord for Vejlands Allé
(Campingarealet) og på Selinevej Nord. Byggefelterne ejes i
dag af Københavns Kommune.
Da selskabet alene kan udvikle arealer, som selskabet ejer, skal
arealerne indskydes i selskabet. Derfor skal lovforslaget give
mulighed for, at de to føromtalte arealer beliggende nord
for Vejlands Allé (Campingarealet) og på Selinevej
Nord kan indskydes i Udviklingsselskabet By & Havn I/S.
Arealerne skal herefter ejes af Udviklingsselskabet By &
Havn I/S, som skal forestå udviklingen af arealerne. Ved
udvikling af arealerne forstås bl.a. omdannelse og salg
på markedsvilkår af arealerne til byudvikling med
henblik på etablering af boliger mv. Udvikling af arealerne
skal således ske efter samme model som selskabets
øvrige udviklingsområder.
Arealet beliggende nord for Vejlands Allé
(Campingarealet) udlægges til ca. 219.000 m2 etageareal og
arealet på Selinevej Nord udlægges til 81.400 m2
etageareal.
2.2. Ophævelse af fredninger og ændret
fredningsbestemmelser
2.2.1 Gældende ret
2.2.1.1. Vejlands Allé (Campingarealet)
Arealet beliggende nord for Vejlands Allé
(Campingarealet) er i dag omfattet af to fredninger truffet i
medfør af naturbeskyttelseslovens regler.
For det første er arealet omfattet af
Overfredningsnævnets afgørelse af 14. november 1990 om
fredning af "Kalvebodkilen" i Københavns, Tårnby og
Hvidovre Kommuner, "Kalvebodkile-fredningen". Af § 1 om
fredningens formål fremgår det, at den har til
formål at sikre en opretholdelse og muliggøre en
forbedring af de biologiske og landskabelige værdier, der er
knyttet til området, samt at fastholde og regulere
almenhedens ret til færdsel i området og dets
anvendelse til fritidsformål i øvrigt.
Om tilstandsændringer fremgår det af § 2, at
der ikke må foretages terrænændringer og
ændringer i de nuværende vegetationsforhold, og der
ikke må opføres bebyggelse eller etableres andre
anlæg, medmindre sådanne tilstandsændringer er
umiddelbart tilladt i de efterfølgende bestemmelser - som
omhandler vandstandsregulering, transportkorridorer,
havneanlæg mv. - tillades eller foretages af plejemyndigheden
efter fredningens § 7 omhandlende naturpleje, eller tillades
ved en dispensation.
For det andet er arealet omfatter af "Amager
Fælled-fredningen", jf. fredningen af dele af Amager
Fælled, Naturklagenævnets afgørelse af 7. juli
1994 om fredningen af en del af Amager Fælled i
Københavns Kommune. Af § 1 om fredningens formål
fremgår det, at den har til formål at sikre en
opretholdelse og muliggøre en forbedring af områdets
biologiske, landskabelige og rekreative værdier under
hensyntagen til de kulturhistoriske interesser, der er knyttet til
området, samt at fastholde og regulere almenhedens ret til
færdsel i området og dets anvendelse til
fritidsformål i øvrigt. Endvidere har fredningen til
formål, at området sikres sammenhæng med de
fredede landzonearealer på Amager Fælled og Vestamager
i øvrigt, og herunder at området for fremtiden
udformes og plejes ud fra en samlet vurdering af benyttelses- og
beskyttelseshensyn for hele området.
Af fredningens § 3 om bebyggelse følger det, at der
ikke må opføres bebyggelse, medmindre det er
umiddelbart tilladt i de efterfølgende bestemmelser eller
tillades ved en dispensation i medfør af
naturbeskyttelseslovens § 50. De efterfølgende
bestemmelser giver ikke hjemmel til at opføre
bebyggelse.
2.2.1.2. Selinevej Nord
Arealet beliggende på Selinevej Nord er omfattet af
Overfredningsnævnets afgørelse af 14. november 1990 om
fredning af "Kalvebodkilen" i Københavns, Tårnby og
Hvidovre Kommuner, "Kalvebodkile-fredningen". Af § 1 om
fredningens formål fremgår det, at den har til
formål at sikre en opretholdelse og muliggøre en
forbedring af de biologiske og landskabelige værdier, der er
knyttet til området, samt at fastholde og regulere
almenhedens ret til færdsel i området og dets
anvendelse til fritidsformål i øvrigt.
Om tilstandsændringer fremgår det af § 2, at
der ikke må foretages terrænændringer og
ændringer i de nuværende vegetationsforhold, og der
ikke må opføres bebyggelse eller etableres andre
anlæg, medmindre sådanne tilstandsændringer er
umiddelbart tilladt i de efterfølgende bestemmelser - som
omhandler vandstandsregulering, transportkorridorer,
havneanlæg mv. - tillades eller foretages af plejemyndigheden
efter § 7 omhandlende naturpleje, eller tillades ved en
dispensation.
2.2.1.3. Bådehavnsgade
Arealet Øst for Bådehavnsgade er omfattet af
Overfredningsnævnets afgørelse af 14. november 1990 om
fredning af "Kalvebod kilen" i Københavns, Tårnby og
Hvidovre Kommuner, "Kalvebodkile-fredningen". Af § 1 om
fredningens formål fremgår det, at den har til
formål at sikre en opretholdelse og muliggøre en
forbedring af de biologiske og landskabelige værdier, der er
knyttet til området, samt at fastholde og regulere
almenhedens ret til færdsel i området og dets
anvendelse til fritidsformål i øvrigt.
Om tilstandsændringer fremgår det af § 2, at
der ikke må foretages terrænændringer og
ændringer i de nuværende vegetationsforhold, og der
ikke må opføres bebyggelse eller etableres andre
anlæg, medmindre sådanne tilstandsændringer er
umiddelbart tilladt i de efterfølgende bestemmelser - som
omhandler vandstandsregulering, transportkorridorer,
havneanlæg mv. - tillades eller foretages af plejemyndigheden
efter kendelsens § 7 omhandlende naturpleje, eller tillades
ved en dispensation.
Arealet er ejet af Udviklingsselskabet By & Havn I/S.
2.2.1.4. Bellahøj Campingplads
Området som Bellahøj
campingplads er beliggende på er fredet ved
Overfredningsnævnets afgørelse af 4. december 1981 om
fredning af Bellahøjmarken i Københavns Kommune, og
campingpladsen er derfor omfattet af en række
fredningsbestemmelser, som lægger begrænsninger
på campingpladsens åbningstid og indretning.
Ifølge Overfredningsnævnets afgørelse
må der ikke opføres ny bebyggelse (herunder boder,
skure o. lign.) eller anbringes andre indretninger af varig
karakter på området. Der må desuden ikke
foretages tilbygning til eller ombygning af eksisterende
bebyggelse, hvorved bebyggelsens ydre fremtræden
ændres.
2.2.2 Transport-, Bygnings- og
Boligministeriets overvejelser og den foreslåede
ordning
Da arealerne henholdsvis nord for Vejlands Allé
(Campingarealet), på Selinevej Nord og øst for
Bådehavnsgade med dette lovforslag foreslås udlagt til
byudvikling, foreslås det samtidig, at fredningerne, som
disse områder er omfattet af, ophæves på de
pågældende arealer. Arealerne vil dermed ikke
være omfattet af fredningsbestemmelserne. Derimod vil
lovforslaget ikke påvirke den resterende del af det areal,
hvor fredningerne gælder.
Såfremt fredningerne for de tre ovennævnte arealer
ikke ophæves for de områder, vil det ikke være
muligt at foretage de byggerier, som det er forudsat i aftalen
indgået af et flertal i Københavns
Borgerrepræsentation om erstatning for det aflyste byggeri
på Ørestad Fælled Kvarter.
Københavns Kommune har tidligere planlagt at etablere en
campingplads på arealet nord for Vejlands Allé
(Campingarealet), som med dette lovforslag foreslås
overdraget til Udviklingsselskabet By & Havn I/S med henblik
på byudvikling. Campingpladsen kan således ikke
etableres på dette område som planlagt. Der er derfor
med lovforslaget behov for at sikre, at der kan etableres en
tidssvarende centralt beliggende campingplads.
Lovforslaget skal ændre de gældende
fredningsbestemmelser for Bellahøj Camping.
Fredningsbestemmelserne skal ændres, så der skabes
mulighed for at ændre åbningstiden og udvikle samt
udvide faciliteterne til tidssvarende standard på
Bellahøj Camping. Dette skal ses som et alternativ til den
tidligere planlagte campingplads på arealet nord for Vejlands
Allé (Campingarealet).
Konkret ønskes mulighed for helårsåbent og
mulighed for, at der i fuldt omfang tilsvarende pladsens
størrelse og byens behov kan etableres teltpladser, pladser
til campingvogne og autocampere, campinghytter og nødvendige
servicefaciliteter op til et samlet etageareal på 4.000 m2,
jf. bekendtgørelse nr. 844 af 302. juni 2010 om tilladelse
til udlejning af arealer til campering og om indretning og
benyttelse af campingpladser.
2.3. Grøn kile
2.3.1. Gældende ret
Det følger af Fingerplan 2017 - landsplandirektiv for
hovedstadsområdets planlægning, at både arealet
beliggende nord for Vejlands Allé (Campingarealet) og
arealet ved Selinevej indgår i Fingerplanens indre
grønne kiler og kystkiler.
Det betyder, at der er restriktioner for, hvilke dispositioner
der må foretages på arealerne. Konkret skal
kommuneplanlægning i de indre grønne kiler og
kystkiler navnlig sikre, at kilearealerne ikke inddrages til
byzone, at de overvejende forbeholdes almen, ikke bymæssig
friluftsanvendelse, og at de friholdes for bebyggelse og
anlæg til bymæssig fritidsformål, jf. § 18 i
Fingerplan 2017.
2.3.2. Transport-, Bygnings- og Boligministeriets
overvejelser og den foreslåede ordning
Arealerne skal udgå af de indre grønne kiler og
kystkiler mod, at Ørestad Fælled Kvarter indgår
i de indre grønne kiler og kystkiler. Arealerne udtages af
de indre grønne kiler og kystkiler, udlagt i Fingerplan 2017
- landsplandirektiv for hovedstadsområdets
planlægning.
Inddragelsen af Ørestad Fælled Kvarter i
Fingerplanens indre grønne kiler og kystkiler sker ved
først kommende ændring af Fingerplanen, ligesom
tilpasningen for så vidt angår de ny udlagte arealer
vil blive konsekvensrettet.
2.4. Ørestad Fælled Kvarter friholdes for
bebyggelse
2.4.1 Gældende ret
Udviklingsselskabet By & Havn I/S overtog ved stiftelsen i
2007 bl.a. arealer fra det tidligere Ørestadsselskabet I/S,
herunder bl.a. arealet på Ørestad Fælled
Kvarter, med henblik på udvikling af arealerne.
Det har siden stiftelsen af Ørestadsselskabet I/S i 1992
været forudsat, at arealet beliggende på Ørestad
Fælled Kvarter skulle byudvikles med henblik på
etablering af boliger og erhverv mv.
Det følger af lovens § 16, stk. 1, at de
naturfredningsmæssige hensyn vedrørende
arealanvendelsen inden for Ørestadsområdet alene
varetages ved denne lov (lov om Metroselskabet I/S og
Udviklingsselskabet By & Havn I/S) og gennem den fysiske
planlægning.
Af stk. 2 følger det, at de på bilag 1 viste
naturområder - som i dag ikke omfatter Ørestad
Fælled Kvarter - herunder de kanaler og søarealer, som
skal etableres inden for disse områder, ikke må
bebygges, benyttes til anlæg eller gøres til genstand
for andre indgreb bortset fra naturpleje.
Det betyder, at regulering af arealanvendelsen sker gennem den
fysiske planlægning og ikke f.eks. gennem fredning. Derimod
gælder reglerne i naturbeskyttelsesloven om offentlighedens
adgang til naturen og bestemmelser om beskyttelse af plante- og
dyrearter. I forhold til arealanvendelse fremgår det klart af
lovens bemærkninger, jf. Folketingstidende, 2006-2007, A, L
158, side 5226, at området ikke må bebygges, benyttes
til anlæg eller gøres til genstand for andre indgreb
bortset fra naturpleje. Det er altså restriktivt, hvad der
må foretages på områderne.
2.4.2 Transport-, Bygnings- og
Boligministeriets overvejelser og den foreslåede
ordning
Henset til at et flertal i Københavns
Borgerrepræsentation har modsat sig at medvirke til at
gennemføre den fornødne lokalplanlægning for
det planlagte byggeri på Ørestad Fælled Kvarter,
er det besluttet, at arealet på Ørestad Fælled
Kvarter ikke skal bebygges.
Samtidig er der udtrykt politisk ønske om, at der
gennemgøres en fredning for området, hvilket kan ske
via en fredning efter gældende bestemmelser i
naturbeskyttelsesloven eller besluttes ved lov.
Det foreslås på den baggrund, at arealet på
Ørestad Fælled Kvarter indgår i den oversigt til
lovens bilag 1 over naturområder i Ørestad, som ikke
må bebygges m.v. Herved friholdes området for byggeri,
og Ørestad Fælled Kvarter vil blive omfattet af de
samme regler, der gælder for det tilgrænsende
naturområde.
Der vil med lovforslaget blive skabt en sammenhængende
beskyttelse af den kile, der strækker sig rundt om
Grønjordssøen fra DR Byen i nord til Ørestad
Fælled Kvarter i syd.
Samtidig hermed foreslås det, at der gives hjemmel til, at
det skal være muligt at rejse en fredningssag efter
naturbeskyttelseslovens kapitel 6 for området omfattet af
bilag 1 over naturområder i Ørestad, uanset
bestemmelsen i lovens § 16, stk. 1, hvorefter de
naturfredningsmæssige hensyn vedrørende
arealanvendelsen inden for Ørestadsområdet alene
varetages ved lov om Metroselskabet og Udviklingsselskabet By &
Havn I/S og gennem den fysiske planlægning. Den
foreslåede bestemmelse giver mulighed for, at der kan rejses
en fredningssag med tilsvarende formål som fredningen af
Amager Fælled og som sikrer beskyttelse af områdets
natur.
Områdets nærmere anvendelse fastlægges derfor
ikke med dette lovforslag, men kan fastlægges af
fredningsnævnet efter de almindelige regler herfor. Det
forudsættes, at en eventuel kommende fredning af
området kan gennemføres således, at der samtidig
sikres mulighed for, at fremtidige beboere - særligt
børn der skal til og fra skole og fritidsinteresser - kan
færdes trygt og i grønne omgivelser mellem arealet
nord for Vejlands Allé (Campingarealet) og Sundby
Metrostation, således at stisystemet udgør et reelt
alternativ til at færdes langs Vejlands Allé og
Ørestad Boulevard.
Hvis der gennemføres en fredningssag kan lovens §
16, stk. 2 efterfølgende ophæves ved en ny lov,
således at området alene er beskyttet af en fredning
svarende til de omgivende arealer på Amager Fælled.
3. Økonomiske konsekvenser og
implementeringskonsekvenser for det offentlige
Lovforslaget medfører ikke økonomiske konsekvenser
for det offentlige.
Lovforslaget skal skabe mulighed for, at Udviklingsselskabet By
& Havn I/S kan udvikle en række områder og herved
opnå en værdi, som svarer til værdien af den
tabte udviklingsmulighed ved Ørestad Fælled Kvarter.
Omkostningerne til udviklingen af områderne finansieres af
Udviklingsselskabet By & Havn I/S samt de samarbejdspartnere,
selskabet måtte indgå aftaler med.
Lovforslaget medfører ikke implementeringskonsekvenser
for det offentlige.
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for
erhvervslivet m.v.
Lovforslaget pålægger ikke erhvervslivet
økonomiske og administrative byrder.
Principper for agil erhvervsrettet regulering vurderes ikke at
være relevante i nærværende lovforslag.
5. Administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget har ikke administrative konsekvenser for
borgerne.
6. Miljømæssige konsekvenser
Byggefeltet ved Vejlands Allé (Campingarealet) er en del
af et større område, Amager Fælled.
Størstedelen af Amager Fælled er opfyldt
søterritorium overladt til naturlig succession, hvor naturen
mere eller mindre frit har kunnet udvikle sig på egne
vilkår. Københavns Kommune udfører i dag
naturpleje (høslæt og græsning med køer
og heste) for at bekæmpe invasive arter og for at holde dele
af fælleden lysåben, samtidig med at andre
områder får lov til at springe i krat og skov. Dette
skaber overordnet set variation og grundlag for høj
biodiversitet (mangfoldighed af naturtyper og vildtlevende
arter).
Byggefeltet ved Vejlands Allé (Campingarealet) er ikke
kendetegnet ved høj biodiversitet. Det er i sin helhed
formet af tidligere opfyldninger og anvendelse som losseplads og
har generelt en ensartet og ung flora og fauna. Der er overvejende
tale om et stort ruderatområde, der blev nulstillet ved
jordpåfyldning i 2002 - 2010, mens et mindre kratområde
i det nordøstlige hjørne har henligget uden
nævneværdige indgreb i 40 - 50 år. Artsrigdommen
og variationen er derfor ikke så høj som på
resten af Amager Fælled. Byggefeltet er vurderet som
værende i 'ringe' til 'moderat' naturtilstand.
Ruderatområdet på Amager Fælled (her inklusiv
arealer uden for byggefeltet) er levested for et relativt stort
antal insektarter (113 arter blev registreret i 2018), herunder
enkelte sjældne arter, ligesom det er levested for ynglende
lærke og vibe. Lærke og vibe er som almindelige
agerlandsarter også til stede på Kalvebod Fælled,
hvor der er en række egnede levesteder. I alt er der i 2018
registreret 27 par ynglefugle fordelt på 11 almindeligt
forekommende arter. En registreret § 3-beskyttet sø
på arealet er opstået efter jordpåfyldning
på grund af ujævnheder og er således kun få
år gammel.
Byggefeltet rummer desuden parkeringsplads uden
naturværdi.
Ovenstående bygger på feltundersøgelserne i
2018 suppleret med tidligere undersøgelser og artsfund,
hvorfor Københavns Kommune vurderer, at
undersøgelserne er aktuelle og dækkende for
byggefeltets naturindhold og tilstand.
Bådehavnsgade Øst (Stejlepladsen) er gammelt
lavvandet marint område, som er opfyldt fra ca. 1945 til
1970. Området er kendetegnet ved en græsdomineret flora
med en del stier og kørespor igennem samt spredt selvgroet
bevoksning af træer og buske. Området er ikke genstand
for naturpleje. Der er ikke registreret beskyttede naturtyper
omfattet af naturbeskyttelseslovens § 3. Der er ikke
registreret forekomster af orkidéer eller andre
særligt beskyttede organismer. Naturkvaliteten vurderes
på dette grundlag at være relativt lav.
Byggefeltet på Selinevej Nord er færdig opfyldt med
forurenet jord (jorddeponi drevet at Københavns Kommune)
omkring 2003. Områdets flora og fauna har således
først kunnet udvikle sig fra dette tidspunkt. Området
er omgivet af barrierer (vej, bane), der afskærer
sammenhængen med tilstødende områder. Arealet er
siden deponeringens afslutning holdt lysåbent ved
græsning. Der er ikke registreret beskyttede naturtyper
omfattet af naturbeskyttelseslovens § 3. Naturkvaliteten
vurderes på dette grundlag at være relativt lav.
Udviklingsselskabet By & Havn I/S har oplyst, at selskabet i
den videre planlægningsproces vil gennemføre
VVM-undersøgelser af arealerne.
7. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget gennemfører ikke EU-regulering.
8. Hørte myndigheder og
organisationer
Et udkast til lovforslag har i perioden fra den 30. november
2018 til den 6. januar 2019 været sendt i høring hos
følgende myndigheder og organisationer:
Advokatsamfundet, Arbejderbevægelsens Erhvervsråd,
BAT-kartellet, Beredskabsstyrelsen, Brancheforeningen Danske
Advokater, Cyklistforbundet, Danmarks Meteorologiske Institut,
Danmarks Naturfredningsforening, Dansk arbejdsgiverforening, Dansk
byggeri, Dansk Erhverv, Dansk Erhvervsfremme, Dansk Handicap
forbund, Dansk Industri, Dansk Ornitologisk forening, Dansk
Transport og Logistik - DTL, Dansk Vand- og Spildevandsforening,
Dansk Vejforening, Danske handicaporganisationer, Danske Regioner,
DI Transport, Domstolsstyrelsen, Forbrugerrådet,
Friluftsrådet, Geodatastyrelsen, HK Trafik & Jernbane,
Håndværksrådet, Kommissarius ved Statens
Ekspropriationer på øerne, Kommunernes Landsforening,
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen, Slots- og Kulturstyrelsen,
Københavns Kommune, Københavns Museum, Landbrug &
Fødevarer, LO, Miljøstyrelsen, Metroselskabet I/S,
Naturstyrelsen, Region Hovedstaden, Region Sjælland,
Rigsrevisionen og Udviklingsselskabet By & Havn I/S.
| | Positive konsekvenser/mindre udgifter
(hvis ja, angiv omfang) | | Negative konsekvenser/ merudgifter (hvis
ja, angiv omfang) | | Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | | Ingen | | Ingen | | Implementeringskonsekvenser for stat,
kommuner og regioner | | Ingen | | Ingen | | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | | Ingen | | Ingen | | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | | Ingen | | Ingen | | Administrative konsekvenser for
borgerne | | Ingen | | Ingen | | Miljømæssige
konsekvenser | | Ørestad Fælled Kvarter med
højere naturværdi friholdes for bebyggelse til fordel
for arealer med lavere naturværdi. | | Fredninger ophæves og
fredningsbestemmelser ændres. | | Forholdet til EU-retten | | Lovforslaget indeholder ingen EU-retlige
aspekter | | Er i strid med de fem principper for
implementering af erhvervsrettet EU-regulering/går videre end
minimumskrav i EU-regulering (sæt X) | JA | NEJ X |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til §
1
Til nr. 1
Der foreslås indsat en ny § 15 a.
Det foreslås i § 15 a, stk. 1,
1. pkt., at Københavns Kommune indskyder et areal
nord for Vejlands Allé (Campingarealet) i
Udviklingsselskabet By & Havn I/S, som forestår udvikling
af arealet.
Københavns Kommune indskyder arealet momsfrit i
Udviklingsselskabet By & Havn I/S som delvis kompensation for
arealet ved Ørestad Fælled Kvarter, som med
vedtagelsen af lovforslaget ikke må bebygges.
Udviklingsselskabet By & Havn I/S kan herefter forestå
udviklingen af arealet nord for Vejlands Allé
(Campingarealet).
Ved udvikling af arealet forstås bl.a. omdannelse og salg
på markedsvilkår af arealet til byudvikling. Udvikling
af arealet skal således ske efter samme model som selskabets
øvrige udviklingsområder. Københavns Kommune
tilvejebringer det nødvendige plangrundlag for, at arealet
kan udvikles.
I § 15 a, stk. 1, 2. pkt.,
henvises der til, at arealets beliggenhed fremgår af bilag 3,
hvilket er bilag 2 til dette lovforslag.
Det foreslås i § 15 a, stk. 1,
3. pkt., at arealet nord for Vejlands Allé
(Campingarealet) får status som byzone.
Arealet har i dag status som landzone. Da byudvikling og
byomdannelse i det indre storbyområde skal ske inden for
eksisterende byzone, jf. planlovens § 5 j, stk. 1,
foreslås det, at arealet får status som byzone.
Det følger heraf, at planlovens § 5 b om
planlægning i kystnærhedszoner ikke længere vil
gælde for området.
Det foreslås i § 15 a, stk. 1,
4. pkt., at eksisterende afgørelser om fredning ikke
gælder for området.
Arealet beliggende nord for Vejlands Allé er i dag
omfattet af "Kalvebodkile-fredningen" fra 1990 og "Amager
Fælled-fredningen" fra 1994. De to fredninger ophører
for dette areal samtidig med, at loven træder i kraft. Der
henvises til lovforslagets almindelige bemærkninger
herom.
Det foreslås i § 15 a, stk. 1,
5. pkt., at naturbeskyttelseslovens § 3 ikke skal
gælde for området. Baggrunden herfor er, at det
følger af naturbeskyttelseslovens § 3, at der ikke
må foretages ændring i tilstanden af diverse
områder, såfremt de har karakter af at være
omfattet af bestemmelsen.
Med forslaget om at naturbeskyttelseslovens § 3 ikke skal
gælde for området sikres det, at der kan foretages de
dispositioner på arealet, som er forudsat i den politiske
aftale, som ligger til grund for dette lovforslag. Uagtet at der
på området er en midlertidig sø, som er §
3-beskyttet, og som går igennem området og dermed er
beliggende dels uden for dels inden for området, vil
naturbeskyttelseslovens § 3 ikke begrænse byudvikling
inden for området.
I § 15 a, stk. 1, 6. pkt.,
foreslås det, at arealet udtages af grøn kile, udlagt
i Fingerplan 2017 -landsplandirektiv for hovedstadsområdets
planlægning. Derimod vil Ørestad Fælled Kvarter
blive omfattet heraf. Det sker dog ikke i forbindelse med dette
lovforslag. Inddragelsen af Ørestad Fælled Kvarter i
Fingerplanens grønne kile sker ved først kommende
ændring af Fingerplanen, ligesom tilpasningen for så
vidt angår de ny udlagte arealer vil blive
konsekvensrettet.
Det foreslås i § 15 a, stk. 2,
1. pkt., at Københavns Kommune indskyder et areal
på Selinevej Nord i Udviklingsselskabet By & Havn I/S,
som forestår udvikling af arealet.
Københavns Kommune indskyder arealet momsfrit i
Udviklingsselskabet By & Havn I/S som delvis kompensation for
arealet ved Ørestad Fælled Kvarter, som med
vedtagelsen af lovforslaget ikke må bebygges.
Udviklingsselskabet By & Havn I/S kan herefter forestå
udviklingen af arealet på Selinevej Nord.
Ved udvikling af arealet forstås bl.a. omdannelse og salg
på markedsvilkår af arealet til byudvikling. Udvikling
af arealet skal således ske efter samme model som selskabets
øvrige udviklingsområder. Københavns Kommune
tilvejebringer det nødvendige plangrundlag for, at arealet
kan udvikles.
I § 15 a, stk. 2, 2. pkt.,
henvises der til, at arealets beliggenhed fremgår af bilag 3,
hvilket er bilag 2 til dette lovforslag.
Det foreslås i § 15 a, stk. 2,
3. pkt., at arealet på Selinevej Nord får status
som byzone.
Arealet har i dag status som landzone. Da byudvikling og
byomdannelse i det indre storbyområde skal ske inden for
eksisterende byzone, jf. planlovens § 5 j, stk. 1,
foreslås det, at arealet får status som byzone.
Det følger heraf, at planlovens § 5 b om
planlægning i kystnærhedszoner ikke længere
gælder for området.
Det foreslås i § 15 a, stk. 2,
4. pkt., at eksisterende afgørelser om fredning ikke
længere skal gælde for området.
Arealerne beliggende på Selinevej Nord er omfattet af
Kalvebodkile-fredningen fra 1990. Denne fredning ophører for
dette areal samtidig med, at loven træder i kraft.
I § 15 a, stk. 2, 5. pkt.,
foreslås det, at arealet udtages af grøn kile, udlagt
i Fingerplan 2017 -landsplandirektiv for hovedstadsområdets
planlægning. Derimod vil Ørestad Fælled Kvarter
blive omfattet heraf. Det sker dog ikke i forbindelse med dette
lovforslag. Inddragelsen af Ørestad Fælled Kvarter i
Fingerplanens grønne kile sker ved først kommende
ændring af Fingerplanen, ligesom tilpasningen for så
vidt angår de ny udlagte arealer vil blive
konsekvensrettet.
Det foreslås i § 15 a, stk. 2,
6. pkt., at naturbeskyttelseslovens § 15 om
strandbeskyttelseslinjen på arealer syd for Selinevej Nord og
eksisterende afgørelser om naturfredning efter
naturbeskyttelsesloven for arealer, der omgrænser Selinevej
Nord ikke er til hinder for, at der ved udvidelse,
forlængelse og lignende af eksisterende veje og stier i det
strandbeskyttede henholdsvis fredede område etableres den
fornødne vejadgang til betjening af området.
Selinevej Nord udlægges til 81.400 m2 etageareal, og er i
dag stort set kun betjent med stier. Der er derfor behov for at
skabe nye vejtilslutninger til det overordnede vejnet. Det er
kompliceret at lave nye vejtilslutninger på
Centrumforbindelsen (regional vej) eller på Vejlands
Allé ved Sjællandsbroen (fordelingsgade). Alternativt
skal nuværende stier udbygges til veje og tilsluttes ved
eksisterende krydsninger af det overordnede vejnet. Ved alle de
nævnte løsninger vil der blive behov for at øge
vej-/stibredder samt kryds på fredede og/eller
strandbeskyttede arealer. De forskellige løsninger vil blive
belyst under hensyn til alle væsentlige hensyn
(trafikafvikling og -sikkerhed, hensyn til natur og rekreative
interesser mv.), før den endelige løsning kan
vælges.
Det foreslås i § 15 a, stk.
3, at Ørestad Fælled Kvarter, jf. bilag 1, ikke
må bebygges, jf. dog § 16, stk. 2.
Herved vil Ørestad Fælled Kvarter blive omfattet af
regler, der svarer til de regler, der gælder for det
tilgrænsende naturområde, og der vil blive skabt en
sammenhængende beskyttelse af den kile, der strækker
sig rundt om Grønjordssøen fra DR Byen i nord til
Ørestad Fælled Kvarter i syd.
Det foreslås i § 15 a, stk.
4, 1. pkt., at den eksisterende
fredningsbestemmelse, som begrænser anvendelsen af
Bellahøjmark til camping i højest 4 måneder om
året fra juni til september ophæves.
Bellahøjmark vil herefter kunne benyttes til camping hele
året.
Det foreslås i § 15 a, stk. 4,
2. pkt., at det tillades grundejer at etablere pladser til
telte, campingvogne og autocampere samt at opføre hytter og
nødvendige servicefaciliteter op til samlet 4.000
etagemeter.
Bellahøjmarken, hvor Bellahøj Camping er
beliggende, er omfattet af en række fredningsbestemmelser,
som bl.a. lægger begrænsninger på campingpladsens
åbningstider samt hvilke faciliteter, der kan etableres
på arealet. Det fremgår bl.a. af
fredningsbestemmelserne, at der ikke må opføres ny
bebyggelse (herunder boder, skure o. lign.) eller anbringes andre
indretninger af varierende karakter. Der må ikke foretages
tilbygning til eller ombygning af eksisterende bebyggelse, hvorved
bebyggelsens ydre fremtræden ændres.
Det foreslås i § 15 a, stk. 5,
1. pkt., at den eksisterende afgørelse om fredning,
som bl.a. omfatter området øst for
Bådehavnsgade, ikke skal gælde herfor. Arealet
beliggende øst for Bådehavnsgade er omfattet af
"Kalvebodkile-fredningen" fra 1990, som det altså
foreslås ikke skal gælde for området beliggende
øst for Bådehavnsgade.
Arealet er ejet af Udviklingsselskabet By & Havn I/S, og
selskabet skal forestå udvikling af arealet. Det kan
imidlertid kun ske, hvis fredningen ophæves for
området.
Ved udvikling af arealet forstås bl.a. omdannelse og salg
på markedsvilkår af arealet til byudvikling. Udvikling
af arealet skal således ske efter samme model som selskabets
øvrige udviklingsområder. Københavns Kommune
tilvejebringer det nødvendige plangrundlag for, at arealet
kan udvikles.
I § 15 a, stk. 5, 2. pkt.,
henvises der til, at arealets beliggenhed fremgår af bilag 3,
hvilket er bilag 2 til dette lovforslag.
Det foreslås i § 15 a, stk. 5,
3. pkt., at den fastlagte strandbeskyttelseslinje efter
naturbeskyttelseslovens § 15 ophæves, da den
primært omfattet en vej og havneanlægget.
Til nr. 2
Det følger af lovens § 16, stk. 1, at de
naturfredningsmæssige hensyn vedrørende
arealanvendelsen inden for Ørestadsområdet alene
varetages ved denne lov og gennem den fysiske
planlægning.
Af forarbejderne til bestemmelsen, jf. Folketingstidende
2006-2007, A, L158, side 5226, fremgår det eksplicit, at der
hermed ikke skal ske fredning af arealerne. Derimod gælder
f.eks. reglerne i naturbeskyttelsesloven om offentlighedens adgang
til naturen og bestemmelserne om beskyttelse af plante- og
dyrearter.
Med forslaget udgår "alene" i bestemmelsen samtidig med,
at der tilføjes en henvisning til bestemmelsens stk. 2.
Ændringen skal ses i lyset af det politiske ønske
om, at der kan rejses en fredningssag i medfør af
naturbeskyttelseslovens regler for arealer omfattet af
Ørestadsområdet. Under de nuværende regler vil
det ikke være i overensstemmelse med lovens § 16.
Således ønskes det afspejlet i bestemmelsen, at de
naturfredningsmæssige hensyn vedrørende
arealanvendelsen inden for Ørestadsområdet varetages
af denne lov og gennem den fysiske planlægning dog med den
undtagelse, som følger af § 16, stk. 2, som giver
hjemmel til, at der kan rejses en fredningssag for
naturområdet i lovens bilag 1.
For de arealer i Ørestadsområdet, som ikke er
omfattet af lovens bilag 1, vil lovændringen ikke ændre
på, hvad der også gælder i dag.
Til nr. 3
Af lovens § 16, stk. 2, fremgår det, at de på
bilag 1 viste naturområder, herunder de kanaler og
søarealer, som skal etableres inden for disse områder,
ikke må bebygges, benyttes til anlæg eller gøres
til genstand for andre indgreb bortset fra naturpleje og
anlæg af stier. Miljøministeren kan godkende mindre
afvigelser fra afgrænsningen og udformningen af
naturområderne.
Med forslaget i § 1, nr. 3, foreslås en ny affattelse
af bestemmelsen, som skal give hjemmel til, at der kan rejses en
fredningssag for fredningsnævnet i medfør af
naturbeskyttelseslovens regler.
Det foreslås, at det af § 16,
stk. 2, 1. pkt., følger, at naturbeskyttelseslovens
kapitel 6 skal gælde for de på bilag 1 viste
områder. Forslaget skal ses i lyset af, at der politisk har
været udtrykt ønske om, at der for arealet omfattet af
bilag 1 skal ske en administrativ fredning i medfør af
naturbeskyttelseslovens regler.
Med forslaget sikres det, at naturbeskyttelseslovens regler om
fredning i lovens kapitel 6 gælder for arealet. Det
bemærkes, at der med forslaget gives hjemmel til, at der kan
ske en fredning af området. Lovforslaget ændrer
således ikke ved, at en eventuel fredning skal ske i
overensstemmelse med naturbeskyttelseslovens regler herfor, hvor
der i sidste ende træffes en afgørelse af
fredningsnævnet. Lovforslaget pålægger endvidere
ikke, at områder bliver fredet. Det vil i sidste ende
være en vurdering, som foretages af
fredningsnævnet.
Med § 16, stk. 2, 2. pkt.,
foreslås det, at områderne ikke må bebygges,
benyttes til anlæg eller gøres til genstand for andre
indgreb bortset fra naturpleje og anlæg af stier, medmindre
der er truffet afgørelse herom efter
naturbeskyttelsesloven.
Forslaget viderefører, at naturområder omfattet af
bilag 1 ikke må bebygges, benyttes til anlæg eller
gøres til genstand for andre indgreb bortset fra naturpleje
og anlæg af stier.
En undtagelse til forbuddet mod bebyggelse mv. er, såfremt
der er truffet beslutning herom efter naturbeskyttelsesloven. Da
der gives hjemmel til, at der kan rejses en fredningssag i
medfør af naturbeskyttelsesloven, finder ministeriet, at der
er behov for en undtagelse til udgangspunktet om, at der ikke
må bebygges mv. Baggrunden herfor er, at en
fredningsafgørelse potentielt kan være i modstrid med
forbuddet. Med forslaget tydeliggøres det, at
fredningsnævnets afgørelse kan fravige forbuddet.
Til nr. 4
Af bilag 1 til metroselskabsloven fremgår en oversigt over
naturområder i Ørestad, som er omfattet af lovens
§ 16, stk. 2.
Det foreslås, at Ørestad Fælled Kvarter
indgår i denne oversigt over naturområder i
Ørestad, som er omfattet af lovens § 16, stk. 2.
Det foreslås endvidere, at den sydvestlige
afgrænsning af området indsnævres, idet
afgrænsningen af arealet nord for Vejlands Allé
(Campingarealet) tilsvarende udvides mod øst, jf. bilag 3,
som er bilag 2 til dette lovforslag. Det betyder, at en mindre del
af området udgår som naturområde på bilag 1
og i stedet indgår som en del af arealet nord for Vejlands
Allé (Campingarealet), jf. lovforslagets § 15 a, stk.
1. Denne justering foretages for at sikre vejadgang til arealet
nord for Vejlands Allé (campingarealet) og for at sikre en
naturlig afgrænsning af de to områder.
Til nr. 5
Det foreslås, at bilag 2 til dette lovforslag bliver bilag
3 til loven.
Bilaget viser en oversigt over de arealer, der med dette
lovforslag indskydes i Udviklingsselskabet By & Havn I/S og
hvilke fredninger, der ophæves for disse arealer samt arealet
øst for Bådehavnsgade.
Til §
2
Det foreslås, at loven træder i kraft den 1. april
2019.
Det fremgår af § 34 i lov om Metroselskabet I/S og
Udviklingsselskabet By & Havn I/S, jf. lov nr. 551 af 6. juni
2007 med senere ændringer, at loven ikke gælder for
Færøerne og Grønland. Dette lovforslag
gælder derfor ikke for Færøerne og
Grønland.
Bilag
1. Kort over naturområder i Ørestad, jf. § 16,
stk. 2.
2. Kort over arealernes afgrænsning, jf. § 15a.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende
lov
Gældende
formulering | | Lovforslaget | | | | | | § 1 | | | | | | I lov nr. 551 af 6. juni 2007 om
Metroselskabet I/S og Udviklingsselskabet By & Havn I/S, som
senest ændret ved § 2 i lov nr. 1566 af 18. december
2018, foretages følgende ændringer: | | | | | | 1. Efter §
15 indsættes: | | | »§ 15
a. Københavns Kommune indskyder et areal beliggende
nord for Vejlands Allé (Campingarealet) i
Udviklingsselskabet By og Havn I/S, som forestår udvikling af
arealet. Arealets beliggenhed fremgår af bilag 3. Arealet
får status af byzone. Eksisterende afgørelser om
naturfredning efter naturbeskyttelsesloven, gælder ikke for
dette areal. Naturbeskyttelseslovens § 3 gælder ikke for
dette areal. Arealet udgår af den grønne kile udlagt i
landsplandirektiv for hovedstadsområdets
planlægning. | | | Stk. 2.
Københavns Kommune indskyder et areal beliggende på
Selinevej Nord i Udviklingsselskabet By og Havn I/S, som
forestår byudvikling af arealet. Arealets beliggenhed
fremgår af bilag 3. Arealet får status af byzone.
Eksisterende afgørelser om naturfredning efter
naturbeskyttelsesloven, gælder ikke for dette areal. Arealet
udgår af den grønne kile udlagt i landsplandirektiv
for hovedstadsområdets planlægning.
Naturbeskyttelseslovens § 15 om strandbeskyttelse af arealer
syd for Selinevej Nord og eksisterende afgørelser om
naturfredning efter naturbeskyttelsesloven for arealer, der
omgrænser Selinevej Nord, er ikke til hinder for, at der ved
udvidelse, forlængelse og lignende af eksisterende veje og
stier i det strandbeskyttede henholdsvis fredede område
etableres den fornødne vejadgang til betjening af
området. | | | Stk. 3.
Ørestad Fælled Kvarter, jf. bilag 1, må ikke
bebygges, jf. i øvrigt § 16, stk. 2. | | | Stk. 4. Den
eksisterende begrænsning på anvendelsen af
Bellahøjmark til camping i højest 4 måneder om
året i medfør af fredningen, ophæves. Det
tillades grundejer at etablere pladser til telte, campingvogne og
autocampere samt at opføre hytter og nødvendige
servicefaciliteter op til samlet 4.000 etagemeter. | | | Stk. 5.
Eksisterende afgørelser om fredning gælder ikke for
arealet beliggende øst for Bådehavnsgade. Arealets
beliggenhed fremgår af bilag 3. På dette areal
ophæves den fastlagte strandbeskyttelseslinje, jf. § 15
i naturbeskyttelsesloven. | § 16. De naturfredningsmæssige
hensyn vedrørende arealanvendelsen inden for
Ørestadsområdet varetages alene ved denne lov og
gennem den fysiske planlægning. | | 2. I § 16, stk. 1, udgår "alene", og
efter "planlægning", indsættes: ", jf. dog stk.
2" | Stk. 2. De på bilag 1 viste
naturområder, herunder de kanaler og søarealer, som
skal etableres inden for disse områder, må ikke
bebygges, benyttes til anlæg eller gøres til genstand
for andre indgreb bortset fra naturpleje og anlæg af stier.
Miljøministeren kan godkende mindre afvigelser fra
afgrænsningen og udformningen af naturområderne. | 3. § 16, stk. 2, affattes
således: | "Stk. 2.
Naturbeskyttelseslovens kapitel 6 gælder for de på
bilag 1 viste naturområder. Områderne må ikke
bebygges, benyttes til anlæg eller gøres til genstand
for andre indgreb bortset fra naturpleje og anlæg af stier,
medmindre der er truffet afgørelse herom efter
naturbeskyttelsesloven. | 4. Bilag 1 affattes som bilag 1 til denne
lov. | | | | | 5. Som bilag 3 indsættes bilag 2 til denne
lov. |
|