Betænkning afgivet af Transport-,
Bygnings- og Boligudvalget den 12. marts 2019
1. Ændringsforslag
Socialistisk Folkepartis og Radikale
Venstres medlemmer af udvalget har stillet 3 ændringsforslag
til lovforslaget.
2. Indstillinger
Et flertal i
udvalget (S, DF, V, LA og KF) indstiller lovforslaget til vedtagelse uændret.
Et mindretal i
udvalget (EL og ALT) indstiller lovforslaget til forkastelse ved 3. behandling. Mindretallet
vil stemme for de stillede ændringsforslag.
Et andet
mindretal i udvalget (SF og RV) indstiller lovforslaget til
vedtagelse med de stillede
ændringsforslag.
Inuit Ataqatigiit, Nunatta Qitornai,
Tjóðveldi og Javnaðarflokkurin havde ved
betænkningsafgivelsen ikke medlemmer i udvalget og dermed
ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske
bemærkninger i betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
3. Politiske bemærkninger
Enhedslisten
Enhedslistens medlemmer af udvalget kan
ikke støtte lovforslaget. Lovforslaget vil efter EL's
opfattelse betyde, at værdifuld bynær natur lider
skade. Samtidig ødelægger man et område, der har
historisk og kulturel betydning for København.
Lovforslaget står efter EL's
opfattelse i skarp kontrast til alle de lokale ønsker og til
en generel bevægelse i befolkningen om at bevare
naturværdier. Lovforslaget trækker på den
måde i den helt forkerte retning, da en vedtagelse af
forslaget betyder, at fredningerne af Lærkesletten og
Stejlepladsen fjernes.
EL kan konstatere, at det er hensigten med
lovforslaget, at der skal rejses fredningsforslag vedrørende
Strandengen. Imidlertid giver lovforslaget mulighed for, at der
på Lærkesletten umiddelbart vest for Strandengen
opføres boliger med helt op til 4.500 nye indbyggere. Det er
uundgåeligt, at de nye indbyggere kommer til at få
deres daglige gang hen over Strandengen for at nå hen til den
nærmeste metrosta?tion. Sandsynligvis kommer det til at ske
via asfalterede og belyste stier, så der kan ikke efter
Enhedslistens opfattelse være tale om, at Strandengen og dens
sårbare dyre- og plantearter reelt og i praksis fredes.
Dertil kommer, at belysningen i og uden for det nye
boligområde på Lærkesletten sandsynligvis vil
være til skade for flere lysfølsomme insektarter, der
i dag findes på Strandengen.
EL konstaterer, at der med lovforslaget
gives mulighed for at bebygge den indtil nu fredede Stejleplads i
Københavns Sydhavn. Området er efter EL's opfattelse
et unikt område, som er en af de sidste rester af det gamle
København. Det fortæller en vigtig del af byens
historie - nemlig historien om, at København er anlagt, ikke
af Absalon, men af fiskere. Dette historiske åndehul skal nu
fjernes, hvis lovforslaget vedtages. Det vil efter EL's opfattelse
være et kæmpe tab.
Grønne områder i
København og naturværdier er generelt en knap
ressource, som EL ønsker at værne om. EL kan
konstatere, at denne prioritering deles af mange af de
organisationer, der har udtalt sig om lovforslaget. De samme
organisationer har gentagne gange demonstreret for at vise deres
modstand og gjort indsigelser til lovforslaget.
Socialistisk Folkeparti og Radikale
Venstre
Socialistisk Folkeparti og Radikale Venstre
har gennem årene prioriteret genfredning af Strandengen
højt. Socialistisk Folkepartis og Radikale Venstres
medlemmer af udvalget mener også, at Folketinget skal blande
sig mindst muligt i det lokale plan- og fredningsarbejde. De
fremsatte ændringsforslag skal ses i dette lys.
Partierne forudsætter, at eventuelle
stier gennem Strandengen udføres med maksimalt hensyn til
dyr og fauna.
SF og RV ønsker samtidighed i
processerne omkring affredning og fredning, men dette kan
øjensynligt ikke lade sig gøre. Det er derfor
afgørende for partiernes støtte til lovforslaget, at
Strandengen fredes på et senere tidspunkt.
Der er forskel på fredninger.
Strandengen skal fredes af hensyn til bevarelse af natur og
biodiversitet i dette specielle område og med mindst muligt
slid og påvirkning som følge af færdsel. Det er
op til kommunen og fredningsnævnet at fastlægge
rammerne herfor i en høringsproces med involvering af
borgerne. Andre dele af Amager Fælled er fredet af hensyn til
de rekreative naturværdier. Skal der dispenseres fra disse
fredninger, fordi der ønskes etableret en vej til
projektområdet på Lærkesletten, bør det
efter partiernes opfattelse også ske efter en lokal proces,
der involverer det lokale fredningsnævn.
SF og RV mener, at affredning ved lov skal
være en absolut undtagelse.
4. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
Til § 1
Af et mindretal (SF
og RV), tiltrådt af et mindretal
(EL og ALT):
1) I
den under nr. 1 foreslåede § 15 a affattes stk. 2 således:
»1. § 15 a, stk. 2, affattes
således:
»Stk. 2.
Københavns Kommune indskyder et areal beliggende på
Selinevej Nord i Udviklingsselskabet By & Havn I/S, som
forestår byudvikling af arealet. Arealets beliggenhed
fremgår af bilag 3. Arealet får status af byzone.
Eksisterende afgørelser om naturfredning efter
naturbeskyttelsesloven gælder ikke for dette areal. Arealet
udgår af den grønne kile udlagt i landsplandirektivet
for hovedstadsområdets planlægning.««
[Med den foreslåede
bestemmelse udgår den del om, at der kan etableres
fornøden vejadgang til arealer syd for Selinevej Nord]
2) I
den under nr. 3 foreslåede
affattelse af § 16, stk. 2,
indsættes i 2. pkt. efter
»stier«: », jf. dog stk. 3«.
[Konsekvensrettelse af
ændringsforslag nr. 3]
3)
Efter nr. 3 indsættes som nyt nummer:
»01. I §
16 indsættes efter stk. 2 som nyt stykke:
»Stk. 3.
Bestemmelsen i stk. 2 om, at der ved denne lov kan foretages
naturpleje og anlæg af stier, gælder ikke for
Ørestad Fælled Kvarter.««
[Med ændringsforslaget bliver
Ørestad Fælled Kvarter omfattet af bilag 1, hvorefter
området ikke kan bebygges, benyttes til anlæg eller
gøres til genstand for andre indgreb]
Bemærkninger
Til nr. 1
Med ændringsforslaget udgår den
del af lovforslaget, hvor naturbeskyttelseslovens § 15 om
strandbeskyttelse af arealer syd for Selinevej Nord og eksisterende
afgørelser om naturfredning efter naturbeskyttelsesloven for
arealer, der omgrænser Selinevej Nord, ikke er til hinder
for, at der ved udvidelse, forlængelse og lign. af
eksisterende veje og stier i det henholdsvis strandbeskyttede og
fredede område etableres den fornødne vejadgang til
betjening af området.
Det foreslås, at § 15 a, stk. 2, 6.
pkt., udgår, så der med lovforslaget ikke tages
stilling til mulighed for fremtidig etablering af den
fornødne vejadgang til betjening af området.
Det vil herefter alene være op til de
lokale plan- og fredningsmyndigheder at bestemme, hvorvidt der kan
etableres den fornødne vejadgang gennem det henholdsvis
fredede og strandbeskyttede område til betjening af
området på Selinevej Nord.
Til nr. 2
Der er tale om en konsekvensrettelse som
følge af den foreslåede nye bestemmelse i § 16,
stk. 3.
Til nr. 3
Det foreslås med det nye § 16,
stk. 3, at naturområdet omfattet af bilag 1 om, at der
må foretages naturpleje og anlæg af stier på
området, ikke skal fastlægges ved lov for
Ørestad Fælled Kvarter.
Med den foreslåede bestemmelse kan
der ikke foretages naturpleje eller anlæg af stier i
området, hvilket ellers er tilfældet for det
øvrige område omfattet af bilag 1. Der tages alene
stilling til, at området ikke må bebygges.
Spørgsmålet om anlæg af stier, naturpleje m.v.
bestemmes af fredningsnævnet efter naturbeskyttelseslovens
kapitel 6, såfremt en sag måtte blive rejst herom.
Spørgsmålet om naturpleje
eller anlæg af stier i området vil
fredningsnævnet efter naturbeskyttelseslovens kapitel 6 kunne
træffe beslutning om, såfremt der på et senere
tidspunkt rejses en fredningssag for området.
Fredningsnævnet vil dermed også
kunne bestemme, at der ikke skal anlægges stier i
området.
4. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 6. februar
2019 og var til 1. behandling den 19. februar 2019. Lovforslaget
blev efter 1. behandling henvist til behandling i Transport-,
Bygnings- og Boligudvalget.
Oversigt over lovforslagets
sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse
med udvalgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på
Folketingets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 4
møder.
Høringssvar
Et udkast til lovforslaget har inden
fremsættelsen været sendt i høring, og
transport-, bygnings- og boligministeren sendte den 30. november
2018 dette udkast til udvalget, jf. Transport-, Bygnings- og
Boligudvalget, alm. del - bilag 99. Den 6. februar 2019 sendte
transport-, bygnings- og boligministeren høringssvarene og
et høringsnotat til udvalget.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 12
bilag på lovforslaget.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har under udvalgsarbejdet modtaget
7 skriftlige henvendelser om lovforslaget.
Deputationer
Udvalget har under udvalgsarbejdet modtaget
4 deputa?tioner, der mundtligt har redegjort for deres holdning til
lovforslaget.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet
48 spørgsmål til transport-, bygnings- og
boligministeren til skriftlig besvarelse, som ministeren har
besvaret.
Kim Christiansen (DF) nfmd. Merete Dea Larsen (DF) Claus
Kvist Hansen (DF) Mette Hjermind Dencker (DF) Jan Erik Messmann
(DF) Henrik Brodersen (DF) Kristian Pihl Lorentzen (V) Hans
Andersen (V) Hans Christian Schmidt (V) Jane Heitmann (V) Louise
Schack Elholm (V) Carsten Kissmeyer (V) Leif Mikkelsen (LA) Villum
Christensen (LA) Brigitte Klintskov Jerkel (KF) Christian Rabjerg
Madsen (S) Erik Christensen (S) Kaare Dybvad (S) Lennart
Damsbo-Andersen (S) fmd. Magnus
Heunicke (S) Rasmus Prehn (S) Mette Reissmann (S) Daniel Toft
Jakobsen (S) Henning Hyllested (EL) Øjvind Vilsholm (EL)
Roger Courage Matthisen (ALT) Andreas Steenberg (RV) Karsten
Hønge (SF) Kirsten Normann Andersen (SF)
Inuit Ataqatigiit, Nunatta Qitornai,
Tjóðveldi og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer
i udvalget.
Socialdemokratiet (S) | 46 | |
Dansk Folkeparti (DF) | 37 | |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 34 | |
Enhedslisten (EL) | 14 | |
Liberal Alliance (LA) | 13 | |
Alternativet (ALT) | 10 | |
Radikale Venstre (RV) | 8 | |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 7 | |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 6 | |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 | |
Nunatta Qitornai (NQ) | 1 | |
Tjóðveldi (T) | 1 | |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 | |