Fremsat den 6. februar 2019 af udlændinge- og integrationsministeren (Inger Støjberg)
Forslag
til
Lov om ændring af udlændingeloven
(Skærpelser som følge af
kriminalisering af psykisk vold)
§ 1
I udlændingeloven, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1117 af 2. oktober 2017, som
ændret bl.a. ved § 3 i lov nr. 1680 af 26. december
2017, § 1 i lov nr. 742 af 8. juni 2018, § 2 i lov nr.
1572 af 18. december 2018, og senest ved § 38 i lov nr. 1711
af 27. december 2018, foretages følgende
ændringer:
1. I
§ 9, stk. 13, § 9, stk. 15, nr. 2,
§ 9, stk. 23, § 9 j, stk. 7 og § 11, stk. 3, nr. 3, ændres
»244-246« til: »243-246«.
2. I
§ 22, nr. 6, ændres
»§ 244, § 245, § 245 a, § 246,«
til: »§§ 243-246,«.
3. I
§ 25 a, stk. 1, nr. 1,
indsættes efter »straffelovens §§
119,«: »243,«.
§ 2
Stk. 1. Loven
træder i kraft den 1. april 2019.
Stk. 2. Lovens § 1,
nr. 2 og 3, har virkning for lovovertrædelser begået
efter lovens ikrafttræden.
§ 3
Loven gælder ikke for Færøerne
og Grønland, men kan ved kongelig anordning helt eller
delvis sættes i kraft for Færøerne og
Grønland med de ændringer, som de henholdsvis
færøske og grønlandske forhold tilsiger.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
Indholdsfortegnelse | 1. | Indledning | 2. | Hovedpunkterne i
lovforslaget | | 2.1. | Udvisning af udlændinge | | | 2.1.1. | Gældende ret | | | 2.1.2. | Ministeriets overvejelser og den
foreslåede ordning | | 2.2. | Tidsubegrænset
opholdstilladelse | | | 2.2.1. | Gældende ret | | | 2.2.2. | Ministeriets overvejelser og den
foreslåede ordning | | 2.3. | De overførte betingelser ved
ægtefællesammenføring | | | 2.3.1. | Gældende ret | | | 2.3.2. | Ministeriets overvejelser og den
foreslåede ordning | | 2.4. | Karensperiode ved
familiesammenføring og au pair-ophold | | | 2.4.1. | Gældende ret | | | 2.4.2. | Ministeriets overvejelser og den
foreslåede ordning | 3. | Økonomiske
konsekvenser og implementeringskonsekvenser for det
offentlige | 4. | Økonomiske og
administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v. | 5. | Administrative
konsekvenser for borgerne | 6. | Miljømæssige konsekvenser | 7. | Forholdet til
EU-retten | 8. | Hørte
myndigheder m.v. | 9. | Sammenfattende
skema |
|
1. Indledning
Justitsministeren har den 9. januar
2019 fremsat et lovforslag om kriminalisering af psykisk vold, jf.
lovforslag nr. L 139 af 9. januar 2019 om ændring af
straffeloven og forskellige andre love (Selvstændig
bestemmelse om psykisk vold).
Det fremgår af lovforslaget,
at der er et ønske om at indføre en selvstændig
bestemmelse om psykisk vold i straffeloven.
Efter den foreslåede
bestemmelse i straffelovens § 243 straffes den, som
tilhører eller er nært knyttet til en andens husstand
eller tidligere har haft en sådan tilknytning til husstanden,
og som gentagne gange over en periode udsætter den anden for
groft nedværdigende, forulempende eller krænkende
adfærd, der er egnet til utilbørligt at styre den
anden, for psykisk vold med bøde eller fængsel indtil
3 år.
Med en selvstændig
bestemmelse i straffeloven, der kriminaliserer psykisk vold,
afspejles det, at psykisk vold kan være lige så
alvorlig og skadelig som fysisk vold, og at udøvelse af
psykisk vold er lige så strafværdigt som
udøvelse af vold i øvrigt.
Udlændingeloven indeholder
forskellige regler om konsekvenserne af kriminalitet for
udlændinges ret til ophold i Danmark.
Forslaget om indsættelse af
en ny bestemmelse om psykisk vold i straffelovens § 243 giver
derfor anledning til en række ændringer af
udlændingeloven.
Formålet med lovforslaget er
at gennemføre disse ændringer.
For det første
foreslås det at skærpe reglerne om udvisning,
således at der indføres adgang til udvisning af en
udlænding, der idømmes ubetinget frihedsstraf for
overtrædelse af den nye bestemmelse om psykisk vold, som
foreslås indsat i straffelovens § 243. Det gælder
uanset varigheden af udlændingens ophold her i landet. Det
foreslås også, at udlændinge, der ikke har haft
lovligt ophold her i landet i længere tid end de sidste 6
måneder, og som idømmes betinget straf eller en
bøde for overtrædelse af den foreslåede nye
bestemmelse i straffelovens § 243, kan udvises.
For det andet foreslås det,
at vandelskravet i forbindelse med muligheden for at opnå
tidsubegrænset opholdstilladelse skærpes, således
at en udlænding fremover vil være udelukket fra at
få tidsubegrænset opholdstilladelse, hvis den
pågældende idømmes ubetinget straf af mindst 60
dages fængsel for overtrædelse af den nye bestemmelse
om psykisk vold, som foreslås indsat i straffelovens §
243.
For det tredje foreslås det,
at visse herboende udlændinge, der idømmes straf af
mindst 60 dages fængsel for overtrædelse af den
foreslåede nye bestemmelse i straffelovens § 243, som
udgangspunkt ikke kan opnå
ægtefællesammenføring.
For det fjerde foreslås det,
at den foreslåede nye bestemmelse i straffelovens § 243
omfattes af reglerne om en 10-årig karensperiode, der
gælder ved ansøgninger om familiesammenføring
og au pair-ophold. Karensreglerne omfatter allerede i dag en
række straffelovsovertrædelser, der normalt er til
hinder for familiesammenføring henholdsvis au pair-ophold i
10 år, bl.a. hvis forholdet er begået af den herboende
mod en tidligere ægtefælle, samlever, barn eller au
pair, og der er idømt frihedsstraf. Det foreslås, at
det fremover som udgangspunkt heller ikke skal være muligt at
få familiesammenføring, hvis den herboende inden for
en periode på 10 år er idømt frihedsstraf for at
have udøvet psykisk vold mod en tidligere
ægtefælle, samlever eller barn. Tilsvarende
gælder i forhold til familiesammenføring med et barn,
hvis den herboendes ægtefælle eller samlever har
udøvet psykisk vold mod et barn. Det gælder
også, hvis en værtsperson er idømt frihedsstraf
for at have udøvet psykisk vold mod en tidligere au
pair.
Der henvises i øvrigt til
pkt. 2.1-2.5 nedenfor.
2. Hovedpunkterne i lovforslaget
2.1. Udvisning af udlændinge
2.1.1. Gældende ret
2.1.1.1. Udvisning af kriminelle udlændinge ved
dom
Reglerne om udvisning af
udlændinge ved dom er indeholdt i udlændingelovens
§§ 22-24 og § 25 c. Som udgangspunkt afhænger
adgangen til udvisning af den idømte frihedsstrafs karakter
og længde samt varigheden af udlændingens ophold her i
landet.
Udlændingelovens § 22,
nr. 4-8, indeholder en udvidet adgang til udvisning ved dom, hvis
en udlænding idømmes ubetinget frihedsstraf for
overtrædelse af nærmere angivne bestemmelser i navnlig
straffeloven. Det drejer sig bl.a. om visse forbrydelser i
familieforhold, seksualforbrydelser og forbrydelser mod liv og
legeme, jf. udlændingelovens § 22, nr. 6. Med
frihedsstraf sidestilles anden strafferetlig retsfølge, der
indebærer eller giver mulighed for frihedsberøvelse,
f.eks. dom til forvaring og dom til anbringelse i hospital for
sindslidende.
Efter udlændingelovens §
22, nr. 4-8, kan en udlænding således - uanset
varigheden af den pågældendes ophold her i landet -
udvises, hvis den pågældende for overtrædelse af
nærmere angivne bestemmelser i navnlig straffeloven
idømmes ubetinget frihedsstraf eller anden strafferetlig
retsfølge, der indebærer eller giver mulighed for
frihedsberøvelse, for en lovovertrædelse, der ville
have medført en straf af denne karakter.
Det følger af
udlændingelovens § 24, jf. § 23, at en
udlænding, der ikke har haft lovligt ophold her i landet i
mere end de sidste 5 år, også kan udvises, hvis
udlændingen idømmes betinget frihedsstraf.
Efter udlændingelovens §
26, stk. 2, skal en udlænding udvises efter
udlændingelovens §§ 22-24 og 25, medmindre dette
med sikkerhed vil være i strid med Danmarks internationale
forpligtelser, jf. dog § 26 b om udvisning af
udlændinge, der er omfattet af EU-reglerne.
2.1.1.2. Administrativ udvisning af kriminelle
udlændinge
Reglerne om administrativ udvisning
af udlændinge fremgår af udlændingelovens
§§ 25-25 b.
Det følger af
udlændingelovens § 25 a, stk. 1, nr. 1, at en
udlænding, der ikke har haft lovligt ophold i Danmark i
længere tid end de sidste 6 måneder, kan udvises, hvis
udlændingen uden for de i §§ 22-24 nævnte
tilfælde er dømt for visse nærmere angivne
overtrædelser i navnlig straffeloven, herunder bl.a.
straffelovens § 244, eller udlændingen over for politiet
har erkendt overtrædelsen eller er pågrebet under eller
i umiddelbar tilknytning til udøvelsen af det strafbare
forhold.
Efter udlændingelovens §
26, stk. 1, skal der ved afgørelsen om udvisning efter bl.a.
§ 25 a tages hensyn til, om udvisningen må antages at
virke særlig belastende på grund af udlændingens
tilknytning til det danske samfund, manglende eller ringe
tilknytning til hjemlandet m.v.
Der er således mulighed for
udvisning af en udlænding, der ikke har haft lovligt ophold
her i landet i længere tid end de sidste 6 måneder,
bl.a. hvis udlændingen idømmes en bøde for
overtrædelse af straffelovens § 244 om vold.
2.1.2. Ministeriets overvejelser og den foreslåede
ordning
Justitsministeren har som
nævnt i afsnit 1 fremsat et lovforslag om kriminalisering af
psykisk vold, jf. lovforslag nr. L 139 af 9. januar 2019 om
ændring af straffeloven og forskellige andre love
(Selvstændig bestemmelse om psykisk vold).
Som det fremgår af
lovforslaget, er der et ønske om at indføre en
selvstændig bestemmelse om psykisk vold i straffeloven,
så det afspejles, at psykisk vold kan være lige
så alvorlig og skadelig som fysisk vold, og at
udøvelse af psykisk vold er lige så strafværdigt
som udøvelse af vold i øvrigt.
Efter Udlændinge- og
Integrationsministeriets opfattelse bør udlændinge,
der idømmes ubetinget frihedsstraf for at have udøvet
psykisk vold, kunne udvises i samme omfang som udlændinge,
der idømmes ubetinget frihedsstraf for at have udøvet
fysisk vold. Det gælder uanset, om udlændingen har
opholdt sig længe her i landet.
Det foreslås derfor, at den
foreslåede nye bestemmelse i straffelovens § 243
omfattes af udlændingelovens § 22, nr. 6, der giver
adgang til udvisning, hvis en udlænding idømmes
ubetinget frihedsstraf for overtrædelse af nærmere
angivne bestemmelser i navnlig straffeloven. Det gælder
uanset varigheden af udlændingens ophold her i landet, og kun
hvis det med sikkerhed vil være i strid med Danmarks
internationale forpligtelser at udvise, skal udvisning undlades,
jf. § 26, stk. 2. Tilsvarende vil gælde, hvis
udlændingen idømmes en anden strafferetlig
retsfølge, der indebærer eller giver mulighed for
frihedsberøvelse, for at have overtrådt den
foreslåede nye bestemmelse i straffelovens § 243, og
udlændingen ville være idømt ubetinget
frihedsstraf, hvis ikke der var idømt en anden strafferetlig
retsfølge.
Udlændinge, der ikke har haft
lovligt ophold her i landet i mere end de sidste 5 år, vil
også kunne udvises, hvis der idømmes en betinget
frihedsstraf for overtrædelse af den foreslåede nye
bestemmelse i straffelovens § 243. Det vil følge af den
gældende bestemmelse i udlændingelovens § 24, nr.
2.
Det foreslås endvidere, at
der indføres adgang til udvisning af en udlænding, der
ikke har haft lovligt ophold her i landet i længere tid end
de sidste 6 måneder, og som uden for de i §§ 22-24
nævnte tilfælde dømmes for overtrædelse af
den foreslåede nye bestemmelse i straffelovens § 243
eller over for politiet har erkendt overtrædelsen eller er
pågrebet under eller i umiddelbar tilknytning til
udøvelsen heraf.
Det betyder, at en udlænding,
der ikke har haft lovligt ophold her i landet i længere tid
end de sidste 6 måneder, og som idømmes en bøde
for overtrædelse af den foreslåede nye bestemmelse i
straffelovens § 243, kan udvises. Tilsvarende gælder
bl.a., hvis den pågældende har erkendt
overtrædelsen over for politiet.
Den foreslåede ændring af udlændingelovens
§ 22, nr. 6, indebærer endvidere en tilpasning af
henvisningen til straffelovens bestemmelser om vold, der
foreslås oplistet samlet. Der er alene tale om en teknisk
ændring i forbindelse med, at udlændingelovens §
22, nr. 6, foreslås udvidet med den foreslåede nye
bestemmelse i straffelovens § 243.
Der henvises til lovforslagets § 1, nr. 2 og 3.
2.2. Tidsubegrænset opholdstilladelse
2.2.1. Gældende ret
2.2.1.1. De grundlæggende betingelser for
tidsubegrænset opholdstilladelse
For at opnå
tidsubegrænset opholdstilladelse skal en udlænding
bl.a. opfylde de grundlæggende betingelser i
udlændingelovens § 11, stk. 3, nr. 1-9, herunder
betingelsen i § 11, stk. 3, nr. 3, der indeholder et
vandelskrav.
Kravet indebærer, at en
udlænding ikke kan meddeles tidsubegrænset
opholdstilladelse, hvis udlændingen er idømt ubetinget
straf af mindst 60 dages fængsel for overtrædelse af
straffelovens kapitel 12 eller 13 eller §§ 210, 216 og
222-224, § 225, jf. § 216, eller §§
244-246.
Der er tale om bl.a. forbrydelser i
familieforhold, seksualforbrydelser og voldsforbrydelser.
Idømmelse af ubetinget straf
af mindst 60 dages fængsel for overtrædelse af de
nævnte bestemmelser i straffeloven er således til
hinder for at opnå tidsubegrænset opholdstilladelse,
jf. udlændingelovens § 11, stk. 3, nr. 3.
2.2.2. Ministeriets overvejelser og den foreslåede
ordning
Det er regeringens opfattelse, at
tidsubegrænset opholdstilladelse i Danmark er et privilegium.
Det er også regeringens opfattelse, at kriminalitet er
uacceptabelt, og at det bør have konsekvenser for
udlændinges mulighed for at få tidsubegrænset
opholdstilladelse, hvis de begår kriminalitet.
Det er i dag til hinder for
meddelelse af tidsubegrænset opholdstilladelse bl.a., hvis
udlændingen er idømt straf af mindst 60 dages
fængsel for straffelovsovertrædelser, der
vedrører vold, jf. straffelovens §§ 244-246.
På linje hermed
foreslås det, at det heller ikke skal være muligt for
en udlænding at opnå tidsubegrænset
opholdstilladelse, hvis den pågældende idømmes
ubetinget straf af mindst 60 dages fængsel for at have
begået psykisk vold, jf. den foreslåede nye bestemmelse
i straffelovens § 243 i lovforslag nr. L 139 om ændring
af straffeloven og forskellige andre love (Selvstændig
bestemmelse om psykisk vold), fremsat af justitsministeren den 9.
januar 2019.
Det foreslås således,
at den foreslåede nye bestemmelse i straffelovens § 243
om psykisk vold omfattes af vandelskravet i udlændingelovens
§ 11, stk. 3, nr. 3.
Der henvises til lovforslagets § 1, nr. 1.
2.3. De
overførte betingelser ved
ægtefællesammenføring
2.3.1. Gældende ret
2.3.1.1. De overførte betingelser i
udlændingelovens § 9, stk. 15
Efter udlændingelovens § 9, stk. 1, nr. 1, kan der
efter ansøgning gives opholdstilladelse
(ægtefællesammenføring) til en udlænding,
som samlever på fælles bopæl i ægteskab
eller i fast samlivsforhold af længere varighed med en i
Danmark fastboende person, der a) har dansk indfødsret, b)
har statsborgerskab i et af de andre nordiske lande, c) har
opholdstilladelse efter § 7, stk. 1 eller 2, eller § 8,
d) har haft opholdstilladelse efter § 7, stk. 3, i mere end de
sidste 3 år, eller e) har haft tidsubegrænset
opholdstilladelse her i landet i mere end de sidste 3 år.
Udlændingelovens § 9,
stk. 1, nr. 1, litra e, indebærer, at andre udlændinge
end nordiske statsborgere og flygtninge m.fl. skal have haft
tidsubegrænset opholdstilladelse i Danmark i mere end de
sidste 3 år for at opnå
ægtefællesammenføring efter bestemmelsen.
Udlændingelovens § 9,
stk. 15, indeholder de såkaldte overførte betingelser
for tidsubegrænset opholdstilladelse, dvs. de betingelser,
der i dag stilles i forbindelse med tidsubegrænset
opholdstilladelse, og betingelserne i § 9, stk. 15,
gælder kun for herboende udlændinge med
tidsubegrænset opholdstilladelse, der er omfattet af
udlændingelovens § 9, stk. 1, nr. 1, litra e.
Formålet med de
overførte betingelser er at sikre, at udlændinge, der
er meddelt tidsubegrænset opholdstilladelse efter tidligere
og lempeligere regler, for at opnå
ægtefællesammenføring skal have den samme
tilknytning til det danske samfund som udlændinge, der
meddeles tidsubegrænset opholdstilladelse efter nyere og
skærpede regler.
En af de overførte
betingelser er bl.a., at der kun, medmindre ganske særlige
grunde, herunder hensynet til familiens enhed, taler derimod, kan
gives opholdstilladelse efter § 9, stk. 1, nr. 1,
såfremt den herboende person ikke er idømt ubetinget
straf af mindst 60 dages fængsel for overtrædelse af
straffelovens kapitel 12 eller 13 eller §§ 210, 216 og
222-224, § 225, jf. § 216, eller §§ 244-246.
Dette følger af udlændingelovens § 9, stk. 15,
nr. 2.
Reglerne om de overførte
betingelser for tidsubegrænset opholdstilladelse er senest
ændret ved lov nr. 742 af 8. juni 2018 om ændring af
udlændingeloven (Reform af reglerne om
ægtefællesammenføring med nyt integrationskrav i
stedet for tilknytningskravet, skærpet boligkrav m.v.),
så de afspejler de gældende betingelser for
tidsubegrænset opholdstilladelse i udlændingelovens
§ 11, stk. 3 og 4. Det betyder bl.a., at der er
tilføjet en række yderligere henvisninger til
straffelovens bestemmelser om bl.a. forbrydelser i familieforhold,
seksualforbrydelser og voldsforbrydelser i § 9, stk. 15, nr.
2.
2.3.2. Ministeriets overvejelser og den foreslåede
ordning
Ubetinget straf af mindst 60 dages
fængsel for at have begået bl.a. forbrydelser i
familieforhold, seksualforbrydelser og voldsforbrydelser er til
hinder for tidsubegrænset opholdstilladelse. Det er som
udgangspunkt også til hinder for
ægtefællesammenføring, hvilket skal ses i lyset
af, at herboende udlændinge bør bidrage til
ægtefællens integration på bedst tænkelige
måde. Der henvises til afsnit 2.3.1. ovenfor.
Det foreslås, at det som
udgangspunkt heller ikke skal være muligt at få
ægtefællesammenføring, hvis man er idømt
ubetinget straf af mindst 60 dages fængsel for at have
begået psykisk vold efter den foreslåede nye
bestemmelse i straffelovens § 243 i lovforslag nr. L 139 om
ændring af straffeloven og forskellige andre love
(Selvstændig bestemmelse om psykisk vold), fremsat af
justitsministeren den 9. januar 2019.
Forslaget indebærer, at det
fremover normalt også vil være til hinder for
ægtefællesammenføring med herboende
udlændinge, der ikke er nordiske statsborgere eller
flygtninge m.fl., hvis den herboende udlænding er
idømt straf af mindst 60 dages fængsel for at have
overtrådt den foreslåede nye bestemmelse i
straffelovens § 243.
Set i sammenhæng med, at det
også foreslås, at mindst 60 dages fængsel for
overtrædelse af den foreslåede nye bestemmelse i
straffelovens § 243 skal være til hinder for
opnåelse af tidsubegrænset opholdstilladelse, vil
betingelserne for tidsubegrænset opholdstilladelse og de
overførte betingelser i udlændingelovens § 9,
stk. 15, være overensstemmende. Der henvises til afsnit
2.2.2. ovenfor.
Der henvises til lovforslagets § 1, nr. 1.
2.4. Karensperiode ved familiesammenføring og au
pair-ophold
2.4.1. Gældende ret
2.4.1.1. 10-årig karensperiode for visse
straffelovsovertrædelser ved ansøgning om
familiesammenføring
Det følger af
udlændingelovens § 9, stk. 13, at opholdstilladelse
efter § 9, stk. 1, nr. 1
(ægtefællesammenføring), medmindre ganske
særlige grunde, herunder hensynet til familiens enhed, taler
derfor, ikke kan gives, såfremt den herboende person inden
for en periode på 10 år inden tidspunktet for
afgørelsen for et eller flere forhold begået mod en
ægtefælle eller samlever ved endelig dom er
idømt betinget eller ubetinget frihedsstraf eller anden
strafferetlig retsfølge, der indebærer eller giver
mulighed for frihedsberøvelse, for en lovovertrædelse,
der ville have medført en straf af denne karakter, for
overtrædelse af straffelovens § 213, § 216, stk. 1,
§ 225, jf. § 216, stk. 1, § 233, stk. 1 og 2,
§§ 233 a, 237, 244-246, 250, 260, 261, 262 a eller
266.
Det følger af
udlændingelovens § 9, stk. 23, at opholdstilladelse
efter § 9, stk. 1, nr. 2 (børnesammenføring),
medmindre ganske særlige grunde, herunder hensynet til
familiens enhed, taler derfor, ikke kan gives, såfremt den i
Danmark fastboende person eller dennes ægtefælle eller
samlever inden for en periode på 10 år inden
tidspunktet for afgørelsen for et eller flere forhold
begået mod et eller flere mindreårige børn ved
endelig dom er idømt betinget eller ubetinget frihedsstraf
eller anden strafferetlig retsfølge, der indebærer
eller giver mulighed for frihedsberøvelse, for en
lovovertrædelse, der ville have medført en straf af
denne karakter, for overtrædelse af straffelovens § 210,
stk. 1 eller 3, jf. stk. 1, §§ 213, 215, 216, 218, 219,
222, 223, § 224, stk. 1, § 225, jf. §§ 216,
218, 219, 222, 223 eller § 224, stk. 1, §§ 226, 232,
§ 233, stk. 1 og 2, §§ 233 a, 235, 237, 244-246,
250, 260, 261, § 262 a, stk. 2, eller § 266.
De nævnte bestemmelser om, at
en udlænding, der er idømt frihedsstraf for
overtrædelse af visse nærmere bestemte
straffelovsovertrædelser, normalt er afskåret fra at
få familiesammenføring i 10 år, blev
indført ved lov nr. 427 af 9. juni 2004 om ændring af
udlændingeloven og integrationsloven (Ændring af
reglerne om familiesammenføring med børn, herunder
begrænsning af adgangen til familiesammenføring med
børn for personer, der er dømt for seksuelle overgreb
eller vold m.v. mod børn, skærpelse af betingelserne
for opholdstilladelse til udenlandske religiøse forkyndere
m.v., begrænsning af adgangen til
ægtefællesammenføring for personer, der er
dømt for vold m.v. mod en tidligere ægtefælle
eller samlever, m.v.).
Det fremgår bl.a. af
forarbejderne til udlændingelovens § 9, stk. 10 (nu
§ 9, stk. 13), jf. lovforslag nr. L 171 om ændring af
udlændingeloven og integrationsloven, fremsat den 20. februar
2004 af integrationsministeren, Folketingstidende 2003-04,
tillæg A, L 171 som fremsat, side 6201 ff., at formålet
med bestemmelsen er at mindske risikoen for, at udlændinge,
som kommer hertil som led i en
ægtefællesammenføring - og som kan være i
en yderst sårbar situation, bl.a. som følge af deres
stærke afhængighed af den herboende person og manglende
indblik i skik og brug her i landet - udsættes for vold m.v.
fra herboende personer, som tidligere er blevet dømt for at
have udvist en sådan adfærd over for tidligere
ægtefæller og samlevere. Indskrænkningen i visse
herboende personers adgang til her i landet at opnå
ægtefællesammenføring med en udlænding var
således begrundet i hensynet til beskyttelsen af
ansøgerens liv og personlige integritet, herunder hensynet
til den pågældendes integrationsmuligheder.
Det fremgår af
betænkning over lovforslaget, afgivet den 11. maj 2004 af
Udvalget for Udlændinge- og Integrationspolitik, jf.
Folketingstidende 2003-04, tillæg B, betænkning til
lovforslag nr. L 171, side 1682 ff., at der var et ønske om
at udvide beskyttelsen af børn mod fremtidige seksuelle
overgreb eller anden personfarlig kriminalitet ved bl.a. at
indføre en karensperiode på 10 år for
familiesammenføring med børn, hvis den herboende
person eller dennes ægtefælle eller samlever er
idømt frihedsstraf for seksuelle overgreb eller anden
personfarlig kriminalitet mod mindreårige børn.
2.4.1.2. 10-årig karensperiode for visse
straffelovsovertrædelser ved ansøgning om au
pair-opholdstilladelse
Efter udlændingelovens §
9 j, stk. 7, kan opholdstilladelse efter § 9 j, stk. 1 (au
pair-ophold), ikke, medmindre særlige grunde taler derfor,
gives, hvis værtspersonen eller dennes ægtefælle
eller samlever inden for en periode på 10 år inden
tidspunktet for afgørelsen for et eller flere forhold
begået mod en person, der på gerningstidspunktet var au
pair hos den domfældte, ved endelig dom er idømt
betinget eller ubetinget frihedsstraf eller anden strafferetlig
retsfølge, der indebærer eller giver mulighed for
frihedsberøvelse, for en lovovertrædelse, der ville
have medført en straf af denne karakter, for
overtrædelse af straffelovens § 216, stk. 1, § 225,
jf. § 216, stk. 1, § 233, stk. 1 og 2, §§ 233
a, 237, 244-246, 250, 260, 261, 262 a eller 266.
Bestemmelsen blev indsat ved lov
nr. 505 af 6. juni 2007 om ændring af udlændingeloven
(Styrkelse af indsatsen mod misbrug af au pair-ordningen). Det
fremgår af afsnit 2 i lovforslag nr. L 198 af 28. marts 2007,
Folketingstidende 2006-07, tillæg A, L 198 som fremsat, side
6975 ff., at reglen blev indsat for at give unge udlændinge,
der kommer her til landet som led i et au pair-ophold, trygge
rammer for deres ophold i Danmark. Endvidere mindskes risikoen for,
at udlændinge, der kommer her til landet på et au
pair-ophold, udsættes for vold m.v. fra en person i
værtsfamilien. Ligeledes vil værtsfamilier til au
pairs, der allerede er meddelt opholdstilladelse her i landet,
få en tilskyndelse til ikke at udsætte en au pair for
vold m.v., da de ellers risikerer at blive afskåret fra i en
10-årig periode at være værtsfamilie for en ny au
pair.
2.4.2. Ministeriets overvejelser og den foreslåede
ordning
Formålet med karensreglerne
er at beskytte ægtefæller og børn samt au pairs
fra herboende personer, som tidligere er idømt frihedsstraf
for at have overtrådt visse nærmere angivne
bestemmelser i straffeloven.
Karensreglerne indeholder i dag
henvisninger til straffelovsovertrædelser, der omfatter
forbrydelser i familieforhold, seksualforbrydelser,
voldsforbrydelser, forbrydelser mod den personlige frihed samt
freds- og æreskrænkelser.
Det udløser således i
dag normalt en karensperiode på 10 år, bl.a. hvis man
idømmes frihedsstraf for straffelovsovertrædelser, der
vedrører vold, jf. straffelovens §§ 244-246.
På linje hermed
foreslås det, at det også skal kunne udløse en
karensperiode på 10 år i forbindelse med en
ansøgning om familiesammenføring og for au
pair-værtspersoner, så det fremover heller ikke er
muligt at få ægtefælle- eller
børnesammenføring eller en au pair til Danmark i 10
år, hvis den herboende er idømt frihedsstraf for
psykisk vold mod en tidligere ægtefælle,
mindreårige børn eller en tidligere au pair, jf. den
foreslåede nye bestemmelse i straffelovens § 243 i
lovforslag nr. L 139 om ændring af straffeloven og
forskellige andre love (Selvstændig bestemmelse om psykisk
vold), fremsat af justitsministeren den 9. januar 2019.
Der henvises til lovforslagets § 1, nr. 1, og
bemærkningerne hertil.
3. Økonomiske konsekvenser og
implementeringskonsekvenser for det offentlige
Lovforslaget forventes at have
ingen eller yderst begrænsede økonomiske og
implementeringsmæssige konsekvenser for det offentlige.
Eventuelle merudgifter finansieres inden for de eksisterende
rammer.
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for
erhvervslivet m.v.
Lovforslaget har ikke
økonomiske og administrative konsekvenser for
erhvervslivet.
5. Administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget har ikke
administrative konsekvenser for borgerne.
6. Miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget har ikke miljømæssige
konsekvenser.
7. Forholdet
til EU-retten
Lovforslaget berører ikke
udlændinge, der har ret til ophold på baggrund af
EU-reglerne om fri bevægelighed.
Det bemærkes, at udvisning af
en udlænding, som er omfattet af EU-reglerne, kun kan ske i
overensstemmelse med de principper, der efter EU-reglerne
gælder for begrænsning af retten til fri
bevægelighed, jf. udlændingelovens § 26 b.
8. Hørte myndigheder m.v.
Lovforslaget har i perioden fra den
7. december 2018 til den 4. januar 2019 været i høring
hos følgende myndigheder og organisationer:
Advokatrådet (advokatsamfundet), Ankestyrelsen, Amnesty
International, Barnets Tarv Nu, Børnesagens
Fællesråd, Bryd Tavsheden, Børnerådet,
Børns Vilkår, Center for Voldsramte,
Centralorganisationernes Fællesudvalg CFU, Danmarks
Biblioteksforening, Danske Rederier, Danmarks Rejsebureau Forening,
Danner, Dansk Arbejdsgiverforening, Dansk Flygtningehjælp,
Dansk Kvindesamfund, Dansk Psykiatrisk Selskab, Dansk Psykolog
Forening, Dansk Socialrådgiverforening, Dansk Stalking
Center, Danske Advokater, Danske Familieadvokater, Den Danske
Dommerforening, Den Danske Helsinki-Komité for
Menneskerettigheder, Den Katolske Kirke i Danmark, Det
Kriminalpræventive Råd, DIGNITY - Dansk Institut Mod
Tortur, Dialog mod vold, Dokumentations- og
Rådgivningscentret om Racediskrimination (DRC),
Dommerfuldmægtigforeningen, Domstolsstyrelsen, Etnisk Ung,
Exit-cirklen, Finans Danmark (Finansrådet),
Folkehøjskolernes Forening i Danmark, Foreningen af
Advokater og Advokatfuldmægtige, Foreningen Far til
Støtte for Børn og Forældre, Foreningen mor,
ForældreLANDSforeningen FBU, Foreningen af Offentlige
Anklagere, Foreningen af Udlændingeretsadvokater,
Færøernes Landsstyre, Gadejuristen, Godfar,
Hjælp Voldsofre, Naalakkersuisut (Grønlands
Selvstyre), HK/Danmark, Indvandrermedicinsk klinik,
Indvandrerrådgivningen, Institut for Menneskerettigheder,
Kirkernes Integrationstjeneste, Justitia, KL, Kvinderådet,
Knud Vilby (på vegne af Fredsfonden), Kvinfo, Landsforeningen
Adoption & Samfund, Landsforeningen af Forsvarsadvokater,
Landsorganisation af kvindekrisecentre (LOKK), Landsforeningen for
Voldsramte Kvinder, Landsforeningen KRIM, Landsforeningen
Børn og Samvær, Landsforeningen for børn og
forældre, Lev uden Vold, Mary Fonden, Mellemfolkeligt
Samvirke, Mødrehjælpen, OAK Foundation Denmark,
Offerrådgivningerne i Danmark, Odense Universitetshospital,
Plums Fond for Fred, økologi og bæredygtighed,
PRO-Vest, Præsidenten for Venstre Landsret, Præsidenten
for Østre Landsret, Red Barnet, Red-Safehouse, Refugees
Welcome, Retspolitisk Forening, Rigsadvokaten, Rigspolitiet,
Røde Kors, Rådet for Etniske Minoriteter,
Samarbejdsgruppen om Børnekonventionen, samtlige byretter,
SOS mod Racisme, Udlændingenævnet, Work-live-stay
southern Denmark, Ældresagen, Ægteskab uden
grænser, Aarhus Erhverv / International Community og 3F.
9. Sammenfattende skema | | | Positive konsekvenser/mindreudgifter (hvis
ja, angiv omfang) | Negative konsekvenser/merudgifter (hvis
ja, angiv omfang) | Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen | Implementeringskonsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen | Miljømæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen | Forholdet til EU-retten | Lovforslaget berører ikke
udlændinge, der har ret til ophold på baggrund af
EU-reglerne om fri bevægelighed. Udvisning af en udlænding, som er
omfattet af EU-reglerne, kan kun ske i overensstemmelse med de
principper, der efter EU-reglerne gælder for
begrænsning af retten til fri bevægelighed, jf.
udlændingelovens § 26 b. | Er i strid med de fem principper for
implementering af erhvervsrettet EU-regulering /Går videre
end minimumskrav i EU-regulering (sæt X) | JA | NEJ X | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til §
1
Til nr. 1
Efter den gældende
bestemmelse i udlændingelovens § 9, stk. 13, kan der
ikke gives opholdstilladelse efter § 9, stk. 1, nr. 1
(ægtefællesammenføring), medmindre ganske
særlige grunde, herunder hensynet til familiens enhed, taler
derfor, såfremt den herboende person inden for en periode
på 10 år inden tidspunktet for afgørelsen for et
eller flere forhold begået mod en ægtefælle eller
samlever ved endelig dom er idømt betinget eller ubetinget
frihedsstraf eller anden strafferetlig retsfølge, der
indebærer eller giver mulighed for frihedsberøvelse,
for en lovovertrædelse, der ville have medført en
straf af denne karakter, for overtrædelse af straffelovens
§ 213, § 216, stk. 1, § 225, jf. § 216, stk. 1,
§ 233, stk. 1 og 2, §§ 233 a, 237, 244-246, 250,
260, 261, 262 a eller 266.
Bestemmelsen indebærer, at
der gælder en 10-årig karensperiode inden for hvilken,
der som udgangspunkt ikke kan gives familiesammenføring
på grundlag af ægteskab eller fast samliv af
længere varighed, hvis den herboende person ved endelig dom
er idømt betinget eller ubetinget frihedsstraf eller anden
strafferetlig retsfølge, der indebærer eller giver
mulighed for frihedsberøvelse, for de angivne former for
kriminalitet begået mod en tidligere ægtefælle
eller samlever.
Udlændingelovens § 9,
stk. 13, henviser til en række specifikke bestemmelser i
straffeloven, der ved overtrædelse kan medføre en
sådan 10-årig karensperiode.
Det foreslås, at § 9, stk. 13, udvides således, at
den foreslåede nye bestemmelse i straffelovens § 243 i
lovforslag nr. L 139 om ændring af straffeloven og
forskellige andre love (Selvstændig bestemmelse om psykisk
vold), fremsat af justitsministeren den 9. januar 2019, også
omfattes af bestemmelsen.
Forslaget indebærer, at der
fremover heller ikke kan meddeles opholdstilladelse efter
udlændingelovens § 9, stk. 1, nr. 1, medmindre ganske
særlige grunde taler derfor, såfremt den i Danmark
fastboende person inden for en periode på 10 år inden
tidspunktet for afgørelsen for et eller flere forhold
begået mod en tidligere ægtefælle eller samlever
ved endelig dom er idømt betinget eller ubetinget
frihedsstraf for overtrædelse af den foreslåede nye
bestemmelse i straffelovens § 243 om psykisk vold. Tilsvarende
gælder, hvis den pågældende idømmes en
anden strafferetlig retsfølge for at have overtrådt
den foreslåede nye bestemmelse i straffelovens § 243 og
ville være idømt frihedsstraf, hvis ikke der var
idømt en anden strafferetlig retsfølge.
Der henvises til pkt. 2.4. i
lovforslagets almindelige bemærkninger.
Udlændingelovens § 9,
stk. 15, indeholder de såkaldte overførte betingelser
for tidsubegrænset opholdstilladelse ved ansøgninger
om ægtefællesammenføring. De overførte
betingelser i § 9, stk. 15, finder anvendelse for herboende
udlændinge med tidsubegrænset opholdstilladelse, der er
omfattet af § 9, stk. 1, nr. 1, litra e (udlændinge, der
ikke er flygtninge eller har beskyttelsesstatus m.fl.).
Det følger af § 9, stk.
15, nr. 2, at ægtefællesammenføring efter §
9, stk. 1, nr. 1, litra e, medmindre ganske særlige grunde,
herunder hensynet til familiens enhed taler derimod, kun kan gives,
såfremt den herboende person ikke er idømt ubetinget
straf af mindst 60 dages fængsel for overtrædelse af
straffelovens kapitel 12 eller 13 eller §§ 210, 216 og
222-224, § 225, jf. § 216, eller §§
244-246.
Det foreslås, at § 9, stk. 15, nr. 2, ændres
således, at den foreslåede nye bestemmelse i
straffelovens § 243 i lovforslag nr. L 139 om ændring af
straffeloven og forskellige andre love (Selvstændig
bestemmelse om psykisk vold), fremsat af justitsministeren den 9.
januar 2019, også omfattes af bestemmelsen.
Forslaget indebærer, at
ubetinget straf af mindst 60 dages fængsel for
overtrædelse af den foreslåede nye bestemmelse om
psykisk vold i straffelovens § 243 fremover vil kunne
være til hinder for, at den pågældende herboende
udlænding kan få
ægtefællesammenføring.
Der henvises til pkt. 2.3. i
lovforslagets almindelige bemærkninger.
Det fremgår af
udlændingelovens § 9, stk. 23, at opholdstilladelse
efter § 9, stk. 1, nr. 2 (børnesammenføring),
medmindre ganske særlige grunde, herunder hensynet til
familiens enhed, taler derfor, ikke kan gives, såfremt den i
Danmark fastboende person eller dennes ægtefælle eller
samlever inden for en periode på 10 år inden
tidspunktet for afgørelsen for et eller flere forhold
begået mod et eller flere mindreårige børn ved
endelig dom er idømt betinget eller ubetinget frihedsstraf
eller anden strafferetlig retsfølge, der indebærer
eller giver mulighed for frihedsberøvelse, for en
lovovertrædelse, der ville have medført en straf af
denne karakter, for overtrædelse af straffelovens § 210,
stk. 1 eller 3, jf. stk. 1, §§ 213, 215, 216, 218, 219,
222, 223, § 224, stk. 1, § 225, jf. §§ 216,
218, 219, 222, 223 eller § 224, stk. 1, §§ 226, 232,
§ 233, stk. 1 og 2, §§ 233 a, 235, 237, 244-246,
250, 260, 261, § 262 a, stk. 2, eller § 266.
Bestemmelsen indebærer, at
der gælder en 10-årig karensperiode inden for hvilken,
der som udgangspunkt ikke kan meddeles familiesammenføring
med børn, hvis den herboende person eller dennes
ægtefælle eller samlever ved endelig dom er
idømt betinget eller ubetinget frihedsstraf eller anden
strafferetlig retsfølge, der indebærer eller giver
mulighed for frihedsberøvelse, for de angivne former for
kriminalitet begået mod mindreårige børn.
Udlændingelovens § 9,
stk. 23, henviser således til en række specifikke
bestemmelser i straffeloven, der ved overtrædelse kan
medføre en sådan 10-årig karensperiode.
Det foreslås, at § 9, stk. 23, udvides således, at
den foreslåede nye bestemmelse i straffelovens § 243 i
lovforslag nr. L 139 om ændring af straffeloven og
forskellige andre love (Selvstændig bestemmelse om psykisk
vold), fremsat af justitsministeren den 9. januar 2019, også
omfattes af bestemmelsen.
Forslaget indebærer, at der
fremover heller ikke kan meddeles opholdstilladelse efter
udlændingelovens § 9, stk. 1, nr. 2, medmindre ganske
særlige grunde taler derfor, såfremt den i Danmark
fastboende person eller dennes ægtefælle eller samlever
inden for en periode på 10 år inden tidspunktet for
afgørelsen for et eller flere forhold begået mod et
eller flere mindreårige børn ved endelig dom er
idømt betinget eller ubetinget frihedsstraf for
overtrædelse af den foreslåede nye bestemmelse i
straffelovens § 243 om psykisk vold. Tilsvarende gælder,
hvis den pågældende idømmes en anden
strafferetlig retsfølge for at have overtrådt den
foreslåede nye bestemmelse i straffelovens § 243 og
ville være idømt frihedsstraf, hvis ikke der var
idømt en anden strafferetlig retsfølge.
Efter udlændingelovens §
9 j, stk. 7, kan opholdstilladelse efter § 9 j, stk. 1 (au
pair-ophold), ikke, medmindre særlige grunde taler derfor,
gives, hvis værtspersonen eller dennes ægtefælle
eller samlever inden for en periode på 10 år inden
tidspunktet for afgørelsen for et eller flere forhold
begået mod en person, der på gerningstidspunktet var au
pair hos den domfældte, ved endelig dom er idømt
betinget eller ubetinget frihedsstraf eller anden strafferetlig
retsfølge, der indebærer eller giver mulighed for
frihedsberøvelse, for en lovovertrædelse, der ville
have medført en straf af denne karakter, for
overtrædelse af straffelovens § 216, stk. 1, § 225,
jf. § 216, stk. 1, § 233, stk. 1 og 2, §§ 233
a, 237, 244-246, 250, 260, 261, § 262 a eller 266.
Det foreslås, at § 9 j, stk. 7, ændres
således, at bestemmelsen også omfatter den
foreslåede nye bestemmelse i straffelovens § 243 om
psykisk vold i lovforslag nr. L 139 om ændring af
straffeloven og forskellige andre love (Selvstændig
bestemmelse om psykisk vold), fremsat af justitsministeren den 9.
januar 2019.
Forslaget indebærer, at der
som udgangspunkt ikke kan gives opholdstilladelse til en au pair,
hvis værtspersonen eller dennes ægtefælle eller
samlever inden for en periode på 10 år inden
tidspunktet for afgørelsen for et eller flere forhold
begået mod en person, der på gerningstidspunktet var au
pair hos den domfældte, ved endelig dom er idømt
betinget eller ubetinget frihedsstraf for overtrædelse af den
foreslåede bestemmelse i straffelovens § 243 om psykisk
vold. Tilsvarende gælder, hvis den pågældende
idømmes en anden strafferetlig retsfølge for at have
overtrådt den foreslåede nye bestemmelse i
straffelovens § 243 og ville være idømt
frihedsstraf, hvis ikke der var idømt en anden strafferetlig
retsfølge.
Der henvises til pkt. 2.4. i
lovforslagets almindelige bemærkninger.
Udlændingelovens § 11
regulerer betingelserne for at få tidsubegrænset
opholdstilladelse. Det følger af § 11, stk. 3, nr. 3,
at der, medmindre der er grundlag for at inddrage
opholdstilladelsen efter § 19, kan meddeles
tidsubegrænset opholdstilladelse til en udlænding over
18 år, hvis udlændingen ikke er idømt ubetinget
straf af mindst 60 dages fængsel for overtrædelse af
straffelovens kapitel 12 eller 13 eller §§ 210, 216 og
222-224, § 225, jf. § 216, eller §§
244-246.
Det foreslås, at § 11, stk. 3, nr. 3, ændres
således, at bestemmelsen også omfatter den
foreslåede nye bestemmelse i straffelovens § 243 om
psykisk vold i lovforslag nr. L 139 om ændring af
straffeloven og forskellige andre love (Selvstændig
bestemmelse om psykisk vold), fremsat af justitsministeren den 9.
januar 2019.
Ændringen indebærer, at
en udlænding, der er idømt ubetinget straf af mindst
60 dages fængsel for overtrædelse af den
foreslåede nye bestemmelse i straffelovens § 243
fremover vil være udelukket fra at opnå
tidsubegrænset opholdstilladelse.
Der henvises til pkt. 2.2. i
lovforslagets almindelige bemærkninger.
Til nr. 2
Efter udlændingeloven kan
udlændinge udvises, hvis de idømmes ubetinget
frihedsstraf for nærmere bestemte overtrædelser af
navnlig straffeloven. Det gælder uanset frihedsstraffens
længde og varigheden af udlændingens ophold i Danmark,
jf. udlændingelovens § 22, nr. 4-8, § 23, nr. 1, og
§ 24, nr. 1.
Det følger således af
den gældende bestemmelse i udlændingelovens § 22,
nr. 6, at en udlænding kan udvises, hvis udlændingen
efter bestemmelser i straffelovens kapitel 12 og 13 eller efter
straffelovens § 119, stk. 1 og 2 og stk. 3, 2. pkt., jf. 1.
pkt., § 123, § 136, § 180, § 181, § 183,
stk. 1 og 2, § 183 a, § 184, stk. 1, § 186, stk. 1,
§ 187, stk. 1, § 193, stk. 1, § 208, stk. 1, §
210, stk. 1 og 3, jf. stk. 1, § 215, § 216, § 222,
§ 225, jf. §§ 216 og 222, § 226, § 235,
§ 237, § 244, § 245, § 245 a, § 246,
§ 250, § 252, stk. 1 og 2, § 261, stk. 2, § 262
a, § 276, jf. § 286, § 276 a, jf. § 286,
§§ 278-283, jf. § 286, § 279, jf. § 285,
hvis forholdet angår socialt bedrageri, § 288, §
289, § 289 a, § 290, stk. 2, § 291, stk. 1, jf. stk.
4, eller § 291, stk. 2, idømmes ubetinget frihedsstraf
eller anden strafferetlig retsfølge, der indebærer
eller giver mulighed for frihedsberøvelse, for en
lovovertrædelse, der ville have medført en straf af
denne karakter.
Det foreslås, at § 22, nr. 6, ændres, således
at bestemmelsen også omfatter den foreslåede nye
bestemmelse i straffelovens § 243 om psykisk vold i lovforslag
nr. L 139 om ændring af straffeloven og forskellige andre
love (Selvstændig bestemmelse om psykisk vold), fremsat af
justitsministeren den 9. januar 2019.
Ændringen indebærer, at
en udlænding - uanset varigheden af udlændingens ophold
her i landet og uanset den pågældendes opholdsgrundlag
- kan udvises, hvis den pågældende idømmes
ubetinget frihedsstraf for overtrædelse af den
foreslåede nye bestemmelse i straffelovens § 243 om
psykisk vold. Tilsvarende gælder, hvis den
pågældende idømmes en anden strafferetlig
retsfølge for at have overtrådt den foreslåede
nye bestemmelse i straffelovens § 243 og ville være
idømt ubetinget frihedsstraf, hvis ikke der var idømt
en anden strafferetlig retsfølge.
Den foreslåede ændring indebærer endvidere en
tilpasning af henvisningen til straffelovens bestemmelser om vold,
der foreslås oplistet samlet. Der er alene tale om en teknisk
ændring i forbindelse med, at udlændingelovens §
22, nr. 6, foreslås udvidet med den foreslåede nye
bestemmelse i straffelovens § 243.
Der henvises til pkt. 2.1. i
lovforslagets almindelige bemærkninger.
Til nr. 3
Det følger af
udlændingelovens § 25 a, stk. 1, nr. 1, at en
udlænding, der ikke har haft lovligt ophold i Danmark i
længere tid end de sidste 6 måneder, kan udvises, hvis
udlændingen uden for de i §§ 22-24 nævnte
tilfælde er dømt for visse nærmere angivne
lovovertrædelser, herunder overtrædelse af
straffelovens § 244, eller udlændingen over for politiet
har erkendt overtrædelsen eller er pågrebet under eller
i umiddelbar tilknytning til udøvelsen af det strafbare
forhold.
Det foreslås, at § 25 a, stk. 1, nr. 1, udvides til
også at omfatte den foreslåede nye bestemmelse i
straffelovens § 243 om psykisk vold i lovforslag nr. L 139 om
ændring af straffeloven og forskellige andre love
(Selvstændig bestemmelse om psykisk vold), fremsat af
justitsministeren den 9. januar 2019.
Forslaget indebærer, at der
fremover vil kunne udvises, hvis udlændingen idømmes
en bøde efter straffelovens § 243, eller
udlændingen over for politiet har erkendt overtrædelsen
eller er pågrebet under eller i umiddelbar tilknytning til
udøvelsen af det strafbare forhold.
Der henvises til pkt. 2.1. i
lovforslagets almindelige bemærkninger.
Til §
2
Det foreslås i § 2, stk. 1, at loven træder i
kraft den 1. april 2019.
Efter lovforslag nr. L 139 om
ændring af straffeloven og forskellige andre love
(Selvstændig bestemmelse om psykisk vold), fremsat af
justitsministeren den 9. januar 2019, træder
ændringerne af straffeloven, herunder indsættelsen af
den foreslåede nye bestemmelse i straffelovens § 243, i
kraft den 1. marts 2019. Ændringerne finder anvendelse
på handlinger, der er begået efter lovens
ikrafttræden den 1. marts 2019.
Den foreslåede bestemmelse i
§ 2, stk. 1, betyder, at udlændinge, der er idømt
ubetinget straf af mindst 60 dages fængsel for
overtrædelse af den foreslåede nye bestemmelse i
straffelovens § 243, fra og med den 1. april 2019 vil
være udelukket fra at opnå tidsubegrænset
opholdstilladelse, jf. den foreslåede ændring af
udlændingelovens § 11, stk. 3, nr. 3, i lovforslagets
§ 1, nr. 1. Det gælder uanset, om ansøgningen om
tidsubegrænset opholdstilladelse er indgivet før
lovens ikrafttræden den 1. april 2019.
Herboende udlændinge, der er
omfattet af udlændingelovens § 9, stk. 1, nr. 1, litra
e, vil fra og med den 1. april 2019 som udgangspunkt ikke kunne
få ægtefællesammenføring, hvis de er
idømt ubetinget straf af mindst 60 dages fængsel for
overtrædelse af den foreslåede nye bestemmelse i
straffelovens § 243, jf. den foreslåede ændring af
udlændingelovens § 9, stk. 15, nr. 2, i lovforslagets
§ 1, nr. 1. Det gælder uanset, om ansøgningen om
ægtefællesammenføring er indgivet før
lovens ikrafttræden den 1. april 2019.
Endelig vil herboende
udlændinge, som er idømt frihedsstraf efter den
foreslåede nye bestemmelse i straffelovens § 243 for et
forhold begået mod en ægtefælle eller samlever,
et barn eller en au pair, fra og med den 1. april 2019 som
udgangspunkt være afskåret fra at få meddelt
opholdstilladelse til henholdsvis den pågældendes
samlever eller ægtefælle, børn eller en au pair,
i en periode på 10 år efter, at den
pågældende ved endelig dom er straffet for
overtrædelsen, jf. de foreslåede ændringer af
udlændingelovens § 9, stk. 13 og 23, og § 9 j, stk.
7, i lovforslagets § 1, nr. 1. Det gælder uanset, om
ansøgningen om opholdstilladelse er indgivet før
lovens ikrafttræden 1. april 2019.
Det fremgår af den
foreslåede bestemmelse i § 2, stk.
2, at de foreslåede ændringer af
udlændingelovens § 22, nr. 6, og § 25 a, stk. 1,
nr. 1, har virkning for lovovertrædelser, der er begået
efter lovens ikrafttræden.
Det betyder, at en udlænding
vil kunne udvises efter udlændingelovens § 22, nr. 6,
jf. lovforslagets § 1, nr. 2, hvis udlændingen
idømmes ubetinget frihedsstraf efter den foreslåede
nye bestemmelse i straffelovens § 243 for forhold, der er
begået efter lovens ikrafttræden den 1. april 2019.
Endvidere vil udlændinge, der
ikke har opholdt sig her i landet i mere end de sidste 5 år,
kunne udvises efter den gældende bestemmelse i
udlændingelovens § 24, nr. 2, hvis udlændingen
idømmes en betinget frihedsstraf efter den foreslåede
nye bestemmelse i straffelovens § 243 for forhold, der er
begået efter den 1. april 2019.
I forhold til § 22, nr. 6, og
§ 24, nr. 2, gælder det samme, hvis udlændingen
idømmes en anden strafferetlig retsfølge for at have
overtrådt den foreslåede nye bestemmelse i
straffelovens § 243 og ville være idømt
henholdsvis ubetinget eller betinget frihedsstraf, hvis ikke der
var idømt en anden strafferetlig retsfølge.
Endelig vil udlændinge kunne
udvises efter udlændingelovens § 25 a, stk. 1, nr. 1,
jf. lovforslagets § 1, nr. 3, hvis overtrædelsen af den
foreslåede nye bestemmelse i straffelovens § 243 er sket
efter den 1. april 2019.
Til §
3
Efter udlændingelovens §
66 gælder loven ikke for Færøerne og
Grønland, men kan ved kongelig anordning helt eller delvis
sættes i kraft for disse landsdele med de afvigelser, som de
særlige færøske eller grønlandske forhold
tilsiger.
Det foreslås derfor, at loven ikke gælder for
Færøerne og Grønland, men ved kongelig
anordning helt eller delvist kan sættes i kraft for
Færøerne og Grønland med de ændringer,
som de henholdsvis færøske eller grønlandske
forhold tilsiger.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende
lov
| | | | | | | | § 1 | | | | | | I udlændingeloven, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1117 af 2. oktober 2017, som
ændret bl.a. ved § 3 i lov nr. 1680 af 26. december 2017
og § 1 i lov nr. 742 af 8. juni 2018 og senest ved § 3 i
lov nr. 743 af 8. juni 2018, foretages følgende
ændringer: | | | | §
9. --- Stk.
2-12. --- Stk. 13.
Opholdstilladelse efter stk. 1, nr. 1, kan, medmindre ganske
særlige grunde, herunder hensynet til familiens enhed, taler
derfor, ikke gives, såfremt den herboende person inden for en
periode på 10 år inden tidspunktet for
afgørelsen for et eller flere forhold begået mod en
ægtefælle eller samlever ved endelig dom er
idømt betinget eller ubetinget frihedsstraf eller anden
strafferetlig retsfølge, der indebærer eller giver
mulighed for frihedsberøvelse, for en lovovertrædelse,
der ville have medført en straf af denne karakter, for
overtrædelse af straffelovens § 213, § 216, stk. 1,
§ 225, jf. § 216, stk. 1, § 233, stk. 1 og 2,
§§ 233 a, 237, 244-246, 250, 260, 261, 262 a eller
266. | | 1. I § 9, stk. 13, § 9, stk. 15, nr. 2, §
9, stk. 23, § 9 j, stk. 7 og § 11, stk. 3, nr. 3, ændres
»244-246« til: »243-246«. | | | | | Stk. 14.
--- | | | Stk. 15.
Opholdstilladelse efter stk. 1, nr. 1, litra e, kan, medmindre
ganske særlige grunde, herunder hensynet til familiens enhed,
taler derimod, kun gives, såfremt den herboende person | | | 1) --- | | | 2) ikke er idømt ubetinget straf af
mindst 60 dages fængsel for overtrædelse af
straffelovens kapitel 12 eller 13 eller §§ 210, 216 og
222-224, § 225, jf. § 216, eller §§
244-246 | | | 3)-8) --- | | | Stk. 16-22.
--- | | | Stk. 23.
Opholdstilladelse efter stk. 1, nr. 2, kan, medmindre ganske
særlige grunde, herunder hensynet til familiens enhed, taler
derfor, ikke gives, såfremt den i Danmark fastboende person
eller dennes ægtefælle eller samlever inden for en
periode på 10 år inden tidspunktet for
afgørelsen for et eller flere forhold begået mod et
eller flere mindreårige børn ved endelig dom er
idømt betinget eller ubetinget frihedsstraf eller anden
strafferetlig retsfølge, der indebærer eller giver
mulighed for frihedsberøvelse, for en lovovertrædelse,
der ville have medført en straf af denne karakter, for
overtrædelse af straffelovens § 210, stk. 1 eller 3, jf.
stk. 1, §§ 213, 215, 216, 218, 219, 222, 223, § 224,
stk. 1, § 225, jf. §§ 216, 218, 219, 222, 223 eller
§ 224, stk. 1, §§ 226, 232, § 233, stk. 1 og 2,
§§ 233 a, 235, 237, 244-246, 250, 260, 261, § 262 a,
stk. 2, eller § 266. | | | Stk. 24-42.
--- | | | | | | § 9 j.
--- | | | Stk. 2-6.
--- | | | Stk. 7.
Opholdstilladelse efter stk. 1 kan, medmindre særlige grunde
taler derfor, ikke gives, hvis værtspersonen eller dennes
ægtefælle eller samlever inden for en periode på
10 år inden tidspunktet for afgørelsen for et eller
flere forhold begået mod en person, der på
gerningstidspunktet var au pair hos den domfældte, ved
endelig dom er idømt betinget eller ubetinget frihedsstraf
eller anden strafferetlig retsfølge, der indebærer
eller giver mulighed for frihedsberøvelse, for en
lovovertrædelse, der ville have medført en straf af
denne karakter, for overtrædelse af straffelovens § 216,
stk. 1, § 225, jf. § 216, stk. 1, § 233, stk. 1 og
2, §§ 233 a, 237, 244-246, 250, 260, 261, 262 a eller
266. | | | Stk. 8-11.
--- | | | | | | § 11.
--- | | | Stk. 2.
--- | | | Stk. 3.
Medmindre der er grundlag for at inddrage opholdstilladelsen efter
§ 19, kan der efter ansøgning meddeles
tidsubegrænset opholdstilladelse til en udlænding over
18 år, hvis: | | | 1)-2) --- | | | 3) Udlændingen er ikke idømt
ubetinget straf af mindst 60 dages fængsel for
overtrædelse af straffelovens kapitel 12 eller 13 eller
§§ 210, 216 og 222-224, § 225, jf. § 216, eller
§§ 244-246 | | | 4)-9) --- | | | Stk. 4-18.
--- | | | | | | § 22. En
udlænding, som har haft lovligt ophold her i landet i mere
end de sidste 9 år, og en udlænding med
opholdstilladelse efter § 7 eller § 8, stk. 1 eller 2,
som har haft lovligt ophold her i landet i mere end de sidste 8
år, kan udvises, hvis | | 2. I § 22, nr. 6, ændres »§
244, § 245, § 245 a, § 246,« til:
»§§ 243-246,«. | 1)-5) --- | | | 6) udlændingen efter bestemmelser i
straffelovens kapitel 12 og 13 eller efter straffelovens §
119, stk. 1 og 2 og stk. 3, 2. pkt., jf. 1. pkt., § 123,
§ 136, § 180, § 181, § 183, stk. 1 og 2, §
183 a, § 184, stk. 1, § 186, stk. 1, § 187, stk. 1,
§ 193, stk. 1, § 208, stk. 1, § 210, stk. 1 og 3,
jf. stk. 1, § 215, § 216, § 222, § 225, jf.
§§ 216 og 222, § 226, § 235, § 237, §
244, § 245, § 245 a, § 246, § 250, § 252,
stk. 1 og 2, § 261, stk. 2, § 262 a, § 276, jf.
§ 286, § 276 a, jf. § 286, §§ 278-283, jf.
§ 286, § 279, jf. § 285, hvis forholdet angår
socialt bedrageri, § 288, § 289, § 289 a, §
290, stk. 2, § 291, stk. 1, jf. stk. 4, eller § 291, stk.
2, idømmes ubetinget frihedsstraf eller anden strafferetlig
retsfølge, der indebærer eller giver mulighed for
frihedsberøvelse, for en lovovertrædelse, der ville
have medført en straf af denne karakter, | | | 7-8) --- | | | | | | § 25 a. En
udlænding, som ikke har haft lovligt ophold her i landet i
længere tid end de sidste 6 måneder, kan endvidere
udvises, hvis | | 3. I § 25 a, stk. 1, nr. 1, indsættes
efter »straffelovens §§ 119,«:
»243,«. | 1) udlændingen uden for de i
§§ 22-24 nævnte tilfælde er dømt for
overtrædelse af § 42 a, stk. 7, 4. pkt., jf. § 60,
stk. 1, straffelovens §§ 119, 244, 266, 276-283 eller
290, toldlovens § 73, stk. 2, jf. stk. 1, nr. 1, lov om
våben og eksplosivstoffer eller lov om knive og
blankvåben m.v. eller udlændingen over for politiet har
erkendt overtrædelsen eller er pågrebet under eller i
umiddelbar tilknytning til udøvelsen af det strafbare
forhold, eller | | | 2) --- | | | Stk. 2.
--- | | |
|