Fremsat den 6. februar 2019 af udlændinge- og integrationsministeren (Inger Støjberg)
Forslag
til
Lov om ændring af udlændingeloven
(Nægtelse af udstedelse af
særlig rejselegitimation til udlændinge, gebyr for
indgivelse af ansøgning om laissez-passer, spærring af
dansk udstedt rejselegitimation i Det Centrale Pasregister)
§ 1
I udlændingeloven, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1117 af 2. oktober 2017, som
ændret bl.a. ved lov nr. 318 af 25. april 2018, lov nr. 742
af 8. juni 2018, § 2 i lov nr. 1572 af 18. december 2018, og
senest ved § 38 i lov nr. 1711 af 27. december 2018 foretages
følgende ændringer:
1. § 39,
stk. 5, affattes således:
»Stk. 5.
Udstedelse af særlig rejselegitimation til udlændinge,
der ikke selv kan skaffe sig pas, eller som af andre grunde har
behov for et sådant dokument, kan, medmindre der foreligger
særlige omstændigheder, nægtes, jf. dog stk. 6, i
følgende tilfælde:
1)
Ansøgeren flere gange inden for de seneste år har
fået udstedt ny rejselegitimation i anledning af, at
rejselegitimationen er bortkommet.
2)
Udlændingestyrelsen har mistanke om, at ansøgeren i
ulovlig hensigt har forvansket eller fjernet dele af
rejselegitimationen eller deri indeholdte påtegninger eller
har ladet andre personer forvanske eller fjerne dele af
rejselegitimationen eller deri indeholdte påtegninger.
3)
Udlændingestyrelsen har mistanke om, at ansøgeren har
stillet eller forsøgt at stille sin rejselegitimation til
rådighed for tredjemand, eller hvis der er mistanke om, at
ansøgerens rejselegitimation er blevet benyttet til
uberettiget indrejse her i landet af en tredjemand.
4)
Ansøgeren ved bevidst urigtige oplysninger eller svigagtig
fortielse over for Udlændingestyrelsen uretmæssigt
skaffer sig en rejselegitimation eller bevirker, at en for
ansøgeren udfærdiget rejselegitimation ikke kommer til
at indeholde ansøgerens billede, rigtige navn,
fødselsdato eller andre persondata.
5) Det i
øvrigt skønnes nødvendigt af hensyn til den
nationale sikkerhed, den offentlige orden eller statens
omdømme.«
2. § 39,
stk. 7 og stk. 8, affattes
således:
»Stk. 7.
Nægtes udstedelse af særlig rejselegitimation efter
stk. 5 eller 6, vil ansøgeren i en periode på 5
år ikke kunne få udstedt ny rejselegitimation,
medmindre der foreligger ganske særlige
omstændigheder.
Stk. 8.
Udlændingestyrelsen kan spærre en dansk udstedt
rejselegitimation i Det Centrale Pasregister, hvis
1) en
udlænding er i besiddelse af både dansk udstedt
rejselegitimation og nationalt udstedt pas og ikke ønsker at
deponere den dansk udstedte rejselegitimation eller det nationalt
udstedte pas hos Udlændingestyrelsen, eller
2) der
konstateres misbrug eller forsøg på misbrug, jf. stk.
5 og 6, af en dansk udstedt rejselegitimation.«
3 I
§ 44, indsættes som stk. 4:
»Stk. 4.
Ved indgivelse af ansøgning om udstedelse af laissez-passer
af ansøgere, der er fyldt 18 år, betales et gebyr
på 300 kr.«
§ 2
Stk. 1. Loven
træder i kraft den 1. juni 2019.
Stk. 2. Loven finder
ikke anvendelse på ansøgninger om udstedelse af
særlig rejselegitimation til udlændinge eller
ansøgninger om udstedelse af laissez-passer indgivet
før lovens ikrafttræden. For sådanne
ansøgninger finder de hidtil gældende regler
anvendelse.
§ 3
Loven gælder ikke for Færøerne
og Grønland, men kan ved kongelig anordning helt eller
delvis sættes i kraft for Færøerne og
Grønland med de ændringer, som de henholdsvis
færøske eller grønlandske forhold tilsiger.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
Indholdsfortegnelse | 1. | Indledning | 2. | Skærpelse af reglerne om udstedelse
af særlig rejselegitimation for udlændinge i
Danmark | | 2.1. | Gældende ret | | | 2.1.1. | Rejsedokumenter for flygtninge og
fremmedpas til udlændinge | | | 2.1.2. | Konventionen af 28. juli 1951 om
flygtninges retsstilling (flygtningekonventionen) | | | 2.1.3. | Konventionen af 28. september 1954 om
statsløse personers retsstilling | | 2.2. | Ministeriets overvejelser | | 2.3. | Den foreslåede ændring | | | 2.3.1. | Nægtelse af udstedelse af
særlig rejselegitimation til udlændinge | | | 2.3.2. | Periode for nægtelse af udstedelse
af særlig rejselegitimation | | | 2.3.3. | Spærring af dansk udstedt
rejselegitimation | 3. | Indførelse af gebyr for indgivelse
af ansøgning om laissez-passer | | 3.1. | Gældende ret | | 3.2. | Ministeriets overvejelser og den
foreslåede ordning | 4. | Økonomiske konsekvenser for det
offentlige og implementeringskonsekvenser for det offentlige | 5. | Økonomiske og administrative
konsekvenser for erhvervslivet m.v. | 6. | Administrative konsekvenser for
borgerne | 7. | Miljømæssige
konsekvenser | 8. | Forholdet til EU-retten | 9. | Hørte myndigheder og organisationer
m.v. | 10. | Sammenfattende skema |
|
1. Indledning
Regeringen har i løbet af de
seneste år taget en række initiativer for at styrke
kontrol- og sikkerhedsindsatsen på
udlændingeområdet.
Det er vigtigt, at myndighederne er
i stand til at kende og kontrollere identiteten på de
udlændinge, der rejser ind og ud af Danmark, eller som
allerede opholder sig her i landet. Udlændinge her i landet,
som gør brug af en falsk identitet, eller som har ukendt
baggrund, vanskeliggør myndighedernes varetagelse af en
effektiv kontrol på udlændingeområdet.
Rejsedokument for flygtninge
(konventionspas) og fremmedpas, som i Danmark udstedes til
udlændinge, der ikke selv kan skaffe sig pas, eller som af
andre grunde har behov for et sådan dokument, er teknisk
avancerede og dermed vanskelige at forfalske.
I visse tilfælde får
udlændingemyndighederne og politiet mistanke om misbrug i
form af f.eks. udlån eller salg af identitets- eller
rejselegitimation med henblik på, at andre personer
(såkaldte "look-alikes") skal benytte dem. I andre
tilfælde får politiet og udlændingemyndighederne
mistanke om misbrug, hvis udlændingens rejselegitimation er
blevet forvansket eller ødelagt på anden måde,
f.eks. i den hensigt at skjule rejseaktiviteter.
Regeringen har senest ved lov nr.
122 af 26. februar 2018 om ændring af udlændingeloven
(Øget kontrol på udlændingeområdet)
gennemført en række tiltag med henblik på at
eliminere misbrug af særlig rejselegitimation.
Lovændringen var en
skærpelse af de eksisterende bestemmelser om udstedelse af
særlig rejselegitimation, som før primært blev
reguleret i udlændingebekendtgørelsen. Formålet
med lovforslaget var således at bekæmpe det misbrug med
rejselegitimation, som kunne skyldes, at det var relativt enkelt
for udlændinge at få udstedt ny rejselegitimation.
Det er imidlertid fortsat
vanskeligt for myndighederne at bekæmpe dette misbrug af
særlig rejselegitimation.
Dette lovforslag har til
formål yderligere at skærpe reglerne om udstedelse af
særlig rejselegitimation og derved styrke kontrolindsatsen
på udlændingeområdet ved at skabe hjemmel til at
nægte at udstede rejsedokument for flygtninge og fremmedpas
til udlændinge i tilfælde, hvor der er mistanke om
eller der konstateres misbrug af rejselegitimationen. Endvidere
skabes der med forslaget mulighed for at spærre et dansk
udstedt pas i Det Centrale Pasregister, såfremt der
konstateres misbrug af rejselegitimationen.
Endelig lægges der med
lovforslaget op til, at der skal indføres gebyr for
indgivelse af ansøgninger om laissez-passer til brug for
rejser til og fra Danmark.
2. Skærpelse af reglerne om
udstedelse af særlig rejselegitimation for udlændinge i
Danmark
2.1. Gældende ret
2.1.1. Rejsedokument for flygtninge og fremmedpas til
udlændinge
Efter udlændingelovens §
39, stk. 5, kan udstedelse af særlig rejselegitimation til
udlændinge, der ikke selv kan skaffe sig pas, eller som af
andre grunde har behov for et sådant dokument, medmindre der
foreligger særlige omstændigheder, nægtes, hvis
ansøgeren flere gange inden for de seneste år har
fået udstedt ny rejselegitimation i anledning af, at
rejselegitimationen er bortkommet, eller hvis det skønnes
nødvendigt af hensyn til den nationale sikkerhed, den
offentlige orden eller statens omdømme, jf. dog stk. 6.
Det fremgår af forarbejderne til denne bestemmelse, at der
med udtrykket »den nationale sikkerhed« forstås
især de interesser, der værnes af straffelovens kapitel
12 (Landsforræderi og andre forbrydelser mod statens
selvstændighed og sikkerhed) og kapitel 13 (Forbrydelser mod
statsforfatningen og de øverste statsmyndigheder, terrorisme
m.v.), jf. Folketingstidende 2017-18, A, L 96 som fremsat, side 6
f.
Videre fremgår det, at der med udtrykket »den
offentlige orden« sigtes til andre alvorlige forbrydelser end
dem, der er omfattet af straffelovens kapitel 12 og 13, som vil
kunne true den offentlige orden væsentligt, uden at der
herved dog er fare for den nationale sikkerhed.
Det er endvidere præciseret, at hvis det er
åbenlyst, at en ansøger tidligere har misbrugt eller
forsøgt at misbruge en særlig rejselegitimation til
udlændinge, også selv om det kun er sket i et
enkeltstående tilfælde, vil udstedelse af særlig
rejselegitimation til udlændinge kunne nægtes under
hensyn til den offentlige orden. Dette kan f.eks. være
tilfældet, hvor ansøgeren indrømmer et
tidligere misbrug eller forsøg på misbrug, eller hvor
dette er blevet opdaget af Udlændingestyrelsen, jf.
Folketingstidende 2017-18, A, L 96 som fremsat, side 6 f.
Med udtrykket »statens omdømme« henvises til
situationer, hvor det vurderes, at ansøgeren ved sine
handlinger i udlandet vil kunne skade Danmarks relationer til andre
lande, jf. Folketingstidende 2017-18, A, L 96 som fremsat, side 6
f.
Efter udlændingelovens §
39, stk. 6, kan udstedelse af rejsedokument for flygtninge i
medfør af flygtningekonventionen af 28. juli 1951 og
fremmedpas til statsløse personer i medfør af
statsløsekonventionen af 28. september 1954 om
statsløse personers retsstilling kun nægtes efter stk.
5, hvis tvingende hensyn til den nationale sikkerhed eller den
offentlige orden tilsiger det.
Det følger af
udlændingelovens § 39, stk. 7, at nægtes
udstedelse af særlig rejselegitimation efter stk. 5 eller 6
med henvisning til, at ansøgeren flere gange inden for de
seneste år har fået udstedt ny rejselegitimation i
anledning af, at rejselegitimationen er bortkommet, vil
ansøgeren i en periode på 5 år ikke kunne
få udstedt ny rejselegitimation, medmindre der foreligger
ganske særlige omstændigheder.
Efter udlændingelovens §
39, stk. 8, kan Udlændingestyrelsen spærre en dansk
udstedt rejselegitimation i Det Centrale Pasregister, såfremt
en udlænding er i besiddelse af både dansk udstedt
rejselegitimation og nationalt udstedt pas og ikke ønsker at
deponere den dansk udstedte rejselegitimation eller det nationalt
udstedte pas hos Udlændingestyrelsen.
Efter udlændingelovens §
39, stk. 9, kan Udlændingestyrelsen spærre et dansk
udstedt fremmedpas i Det Centrale Pasregister, såfremt
indehaveren står registreret som udrejst i Det Centrale
Personregister.
Efter udlændingelovens §
39, stk. 10, 1. pkt., fastsætter udlændinge- og
integrationsministeren regler om udstedelse af særlig
rejselegitimation til udlændinge, der ikke kan skaffe sig
pas, eller som af andre grunde har behov for et sådant
dokument.
Særlig rejselegitimation til
udlændinge kan inddrages efter samme regler, som gælder
for pas til danske statsborgere, eller når grundlaget for
udstedelsen er bortfaldet.
Reglerne for udstedelse af
rejsedokument for flygtninge og fremmedpas fremgår af
bekendtgørelse nr. 330 af 24. april 2018 om
udlændinges adgang her til landet
(udlændingebekendtgørelsen).
Udlændingestyrelsen udsteder
efter udlændingebekendtgørelsens § 7, stk. 1,
efter ansøgning rejsedokument for flygtninge til en
udlænding, der har opholdstilladelse efter
udlændingelovens § 7, stk. 1, eller § 8, stk.
1.
Udlændingestyrelsen udsteder
efter udlændingebekendtgørelsens § 7, stk. 2,
efter ansøgning fremmedpas til:
1) en udlænding, der er
meddelt opholdstilladelse efter udlændingelovens § 7,
stk. 2 eller 3,
2) en udlænding, der er
meddelt opholdstilladelse efter udlændingelovens § 8,
stk. 2 eller 3,
3) en udlænding, der er
meddelt opholdstilladelse efter udlændingelovens § 9 c,
stk. 3, eller
4) en udlænding, der er
meddelt opholdstilladelse efter udlændingelovens § 9,
stk. 1, nr. 2, hvis én af den pågældendes
forældre har opholdstilladelse efter udlændingelovens
§§ 7 eller 8.
Efter
udlændingebekendtgørelsens § 7, stk. 3, udstedes
fremmedpas efter ansøgning til en udlænding, der ikke
er i stand til at skaffe sig pas eller anden rejselegitimation,
såfremt udlændingen er meddelt:
1) tidsubegrænset
opholdstilladelse efter udlændingelovens § 11, jf.
§§ 9-9 f, 9 i-9 n, 9 p eller § 9 q, stk. 2 eller
3,
2) tidsubegrænset
opholdstilladelse efter udlændingelovens § 9 q, stk. 8,
jf. § 9 q, stk. 1,
3) tidsbegrænset
opholdstilladelse med mulighed for varigt ophold efter
udlændingelovens §§ 9-9 f eller 9 q,
4) opholdstilladelse efter
udlændingelovens § 9 b,
5) opholdstilladelse efter
udlændingelovens § 9 c, når tilladelsen er meddelt
en udlænding, der har indgivet en ansøgning om
opholdstilladelse efter udlændingelovens § 7,
6) opholdstilladelse efter
udlændingelovens § 9 c, stk. 4, eller
7) opholdstilladelse efter
udlændingelovens § 9 e.
Det er op til udlændingen at
dokumentere, at den pågældende er forhindret i at
få udstedt et pas eller anden rejselegitimation af
myndighederne i hjemlandet. En statsløs person er ikke
omfattet af dette dokumentationskrav, idet en sådan
ansøgning behandles i medfør af
udlændingebekendtgørelsens § 7, stk. 4.
Fornøden dokumentation vil f.eks. være et skriftligt
afslag på udstedelse af pas eller rejselegitimation fra den
udstedende myndighed i udlændingens hjemland
(statsborgerskabsland) eller fra det pågældende lands
ambassade her i landet eller udlandet.
Efter
udlændingebekendtgørelsens § 7, stk. 4, kan
rejsedokument for flygtninge og fremmedpas efter ansøgning
udstedes til en udlænding, der ikke er omfattet af stk. 1-3,
når særlige grunde taler derfor.
Efter
udlændingebekendtgørelsens § 7, stk. 5, kan
udstedelse af særlig rejselegitimation nægtes, hvis
ansøgeren flere gange inden for de seneste år har
fået udstedt ny rejselegitimation i anledning af, at
rejselegitimationen er bortkommet, eller hvis det skønnes
nødvendigt af hensyn til den nationale sikkerhed, den
offentlige orden eller statens omdømme, jf. dog stk. 6.
Efter
udlændingebekendtgørelsens § 7, stk. 6, kan
rejsedokument for flygtninge og fremmedpas kun nægtes efter
stk. 5, hvis tvingende hensyn til den nationale sikkerhed eller den
offentlige orden tilsiger det.
Udlændingebekendtgørelsens § 7, stk. 3 og 4,
finder ikke anvendelse på udlændinge, der har
ansøgt om opholdstilladelse inden den 1. juli 2002. For
disse udlændinge finder bestemmelserne i § 6, stk. 3-5,
i bekendtgørelse nr. 181 af 20. marts 2001 fortsat
anvendelse, jf. udlændingebekendtgørelsens § 48,
stk. 9.
Efter § 6, stk. 3, i
bekendtgørelse nr. 181 af 20. marts 2001 kan fremmedpas
udstedes efter ansøgning til en udlænding, der ikke er
i stand til at skaffe sig pas eller anden rejselegitimation,
såfremt udlændingen er meddelt:
1) tidsubegrænset
opholdstilladelse efter udlændingelovens § 9,
2) tidsbegrænset
opholdstilladelse med henblik på varigt ophold efter
udlændingelovens § 9,
3) opholdstilladelse efter
udlændingelovens § 9, stk. 2, nr. 2,
4) opholdstilladelse efter
udlændingelovens § 9, stk. 2, nr. 4, når
tilladelsen er meddelt en udlænding, der har indgivet en
ansøgning om opholdstilladelse efter udlændingelovens
§ 7, eller
5) opholdstilladelse efter
udlændingelovens § 9, stk. 2, nr. 5 eller 6.
Efter § 6, stk. 4, i
bekendtgørelse nr. 181 af 20. marts 2001 kan rejsedokument
for flygtninge og fremmedpas efter ansøgning udstedes til en
udlænding, der ikke er omfattet af stk. 1-3, når
særlige grunde taler derfor.
Gyldighedstiden for
rejselegitimation efter § 7, stk. 1-3, for en udlænding,
der er fyldt 18 år og har tidsbegrænset
opholdstilladelse, fastsættes til 10 år, jf.
udlændingebekendtgørelsens § 8, stk. 2, 1. pkt.,
mens gyldighedsperioden for andre udlændinge, der er fyldt 18
år, fastsættes således, at den senest
udløber 6 måneder efter opholdstilladelsens
udløb, jf. § 8, stk. 2, 2. pkt. For udlændinge
mellem 2 og 18 år fastsættes gyldighedstiden for
rejselegitimation efter § 7, stk. 1-3, til 5 år, jf.
§ 8, stk. 2, 3. pkt., og for udlændinge under 2 år
fastsættes gyldighedstiden for rejselegitimation efter §
7, stk. 1-3, til 2 år, jf. § 8, stk. 2, 4. pkt.
Gyldighedstiden efter 3. og 4. pkt. fastsættes dog
således, at den senest udløber 6 måneder efter
opholdstilladelsens udløb eller for udlændinge, der
ikke er meddelt opholdstilladelse, jf. § 7, stk. 4,
således, at den senest udløber på det tidspunkt,
hvor formålet med udstedelsen er tilendebragt. Når
særlige grunde taler for det, kan der fastsættes
kortere gyldighedstid end anført i 1.-5. pkt.
Udstedelse efter § 7, stk. 1
og 2, skal betinges af, at udlændingens pas eller
rejselegitimation fra hjemlandet deponeres hos
Udlændingestyrelsen. Rejselegitimation udstedt efter §
7, stk. 2, nr. 4, eller § 7, stk. 3, kan inddrages, hvis
udlændingen får udstedt nationalitetspas, jf.
udlændingebekendtgørelsens § 8, stk. 3.
Et rejsedokument for flygtninge
giver som udgangspunkt den pågældende udlænding
samme adgang til at rejse som danske statsborgere med dansk
nationalitetspas. Passet vil dog som udgangspunkt ikke være
gyldigt for rejser til hjemlandet (statsborgerskabslandet) eller de
lande, hvor den myndighed, der har givet opholdstilladelsen, har
fundet, at udlændingen risikerer forfølgelse omfattet
af udlændingelovens § 7, jf.
udlændingebekendtgørelsens § 8, stk. 4.
Rejsedokument for flygtninge og fremmedpas, der udstedes til
udlændinge med tidsbegrænset opholdstilladelse på
grundlag af konventionsstatus eller beskyttelsesstatus, forsynes
med en påtegning om rejsebegrænsningen. En
udlænding, der har fået udstedt fremmedpas, skal i
forhold til de fleste lande ansøge om visum før
indrejsen, men har herudover samme rejseadgang som
udlændinge, der har fået udstedt rejsedokument for
flygtninge.
En udlænding med
tidsbegrænset opholdstilladelse på grundlag af en
opholdstilladelse meddelt efter udlændingelovens § 7
eller 8 skal ansøge Udlændingestyrelsen om at få
ophævet rejsebegrænsningen, hvis udlændingen
ønsker at rejse til hjemlandet eller et andet land omfattet
af rejsebegrænsningen. Ansøgningen skal bl.a.
indeholde oplysninger om formålet med ophævelsen af
rejsebegrænsningen, og om udlændingen finder at kunne
indrejse og opholde sig problemfrit i hjemlandet og om baggrunden
herfor.
Det følger endvidere af
udlændingebekendtgørelsens § 8, stk. 15, at
reglerne om udstedelse af pas til danske statsborgere i
øvrigt finder tilsvarende anvendelse.
Det følger af pasloven, jf.
lovbekendtgørelse nr. 76 af den 19. januar 2017, § 2,
stk. 1, at politiet kan nægte udstedelse af pas til en dansk
statsborger eller inddrage et allerede udstedt pas i
følgende tilfælde:
1) når der er rejst sigtelse
mod den pågældende for et strafbart forhold, som kan
antages at medføre frihedsstraf, og der på grund af
sagens beskaffenhed eller den sigtedes forhold er grund til at
antage, at han vil unddrage sig ansvaret ved udrejse af landet
eller forbliven i udlandet,
2) når den
pågældende er idømt frihedsstraf, som ikke er
afsonet, eller er pålagt bødestraf eller konfiskation,
som ikke er erlagt, eller for hvilken sikkerhed ikke foreligger, og
der på grund af sagens beskaffenhed eller den sigtedes
forhold er grund til at antage, at han vil unddrage sig ansvaret
ved udrejse af landet eller forbliven i udlandet,
3) når den
pågældendes udrejse ville stride imod bestemmelser i
lovgivningen, der har til formål at sikre en persons
tilstedeværelse her i landet, indtil han har opfyldt ham
påhvilende forpligtelser over for det offentlige eller over
for private, eller
4) når der er grund til at
antage, at den pågældende har til hensigt i udlandet at
deltage i aktiviteter, hvor dette kan indebære eller
forøge en fare for statens sikkerhed, andre staters
sikkerhed eller en væsentlig trussel mod den offentlige
orden.
Det følger endvidere af
paslovens § 5, stk. 2, nr. 3, at den, som i ulovlig hensigt
forvansker eller fjerner dele af et pas eller anden
rejselegitimation eller deri indeholdte påtegninger, kan
straffes med bøde eller fængsel indtil 6
måneder.
2.1.2. Konventionen
af 28. juli 1951 om flygtninges retsstilling
(flygtningekonventionen)
For så vidt angår
udlændinge, der er meddelt opholdstilladelse med
konventionsstatus, jf. udlændingelovens § 7, stk. 1,
skal reglerne om udstedelse af rejselegitimation administreres i
overensstemmelse med artikel 28 i flygtningekonventionen af 28.
juli 1951.
Efter artikel 28 har de
kontraherende stater pligt til at udstede rejsedokument til
flygtninge, der er omfattet af konventionen, og som lovligt bor
inden for statens område, til brug for rejse uden for statens
område, medmindre tvingende hensyn til den nationale
sikkerhed eller den offentlige orden tilsiger andet. Formålet
hermed er at forsyne flygtningen med rejselegitimation, som kan
anvendes i stedet for nationalitetspas.
Det fremgår endvidere af
artikel 28, at de kontraherende stater kan udstede sådant
rejsedokument til enhver anden flygtning inden for deres
område, og at staterne navnlig velvilligt skal overveje
muligheden for at udstede sådant rejsedokument til en
flygtning inden for deres område, som ikke er i stand til at
opnå et rejsedokument fra det land, i hvilket de lovligt er
bosat.
Herudover følger det af
tillægget til flygtningekonventionen, at såfremt
indehaveren af et rejsedokument for flygtninge tager fast ophold i
et andet land end det, der har udstedt dokumentet, skal den
pågældende, hvis han eller hun på ny
ønsker at rejse, ansøge myndighederne i opholdslandet
om udstedelse af nyt rejsedokument. Den myndighed, som udsteder det
nye rejsedokument, vil skulle inddrage det gamle rejsedokument og
tilbagesende det til den udstedende myndighed.
2.1.3. Konventionen
af 28. september 1954 om statsløse personers retsstilling
(statsløsekonventionen)
For så vidt angår
statsløse personer, der er meddelt opholdstilladelse efter
udlændingelovens § 7 eller 8 (asyl), skal reglerne om
udstedelse af rejselegitimation administreres i overensstemmelse
med artikel 28 i statsløsekonventionen af 28. september
1954.
Efter artikel 28 i
statsløsekonventionen har de kontraherende stater pligt til
at udstede rejsedokument for flygtninge, der er omfattet af
konventionen, og som lovligt bor inden for statens område,
som sætter dem i stand til at rejse uden for statens
område, medmindre tvingende hensyn til den nationale
sikkerhed eller den offentlige orden tilsiger andet.
Det fremgår også af
artikel 28, at de kontraherende stater kan udstede sådant
rejsedokument til enhver anden statsløs person inden for
deres område, og at staterne navnlig velvilligt skal overveje
muligheden for at udstede sådant rejsedokument til
statsløse personer inden for deres område, som ikke er
i stand til at opnå et rejsedokument fra det land, i hvilket
de har lovlig bopæl.
Herudover følger det af
tillægget til statsløsekonventionen, at såfremt
indehaveren af et rejsedokument bosætter sig i et andet land
end det, der har udstedt dokumentet, skal den statsløse
person, hvis han eller hun på ny ønsker at rejse og
det tidligere udstedte rejsedokumentet ikke længere er
gyldigt, ansøge myndighederne i bosættelseslandet om
udstedelse af nyt rejsedokument. Den myndighed, som udsteder det
nye rejsedokument, vil skulle inddrage det gamle rejsedokument og
tilbagesende det til den udstedende myndighed.
2.2. Ministeriets overvejelser
Der er efter de gældende
regler hjemmel til at nægte udstedelse af rejselegitimation,
hvis ansøgeren flere gange inden for de seneste år har
fået udstedt ny rejselegitimation i anledning af, at
rejselegitimationen er bortkommet, eller hvis det skønnes
nødvendigt af hensyn til den nationale sikkerhed, den
offentlige orden eller statens omdømme.
Udlændingestyrelsen oplever
et ikke uvæsentligt omfang af misbrug af rejselegitimation i
form af, at en udlændings pas fremstår med forvanskede
eller fjernede dele, eller at påtegninger i passet ses
fjernet. Eksempler på dette er, at sider er blevet revet
eller klippet ud, rejsebegrænsninger er fjernet eller
påskrevet at være annulleret, samt at visastickers og
rejsestempler ses fjernet.
Udlændingestyrelsen formoder,
at passene i nogle tilfælde beskadiges af udlændingen
for at skjule, hvor længe udlændingen har opholdt sig
uden for Danmark, eller for at forsøge at kunne rejse til
hjemlandet på trods af en påført
rejsebegrænsning.
Såfremt et pas er
ødelagt på den ovenfor beskrevne måde,
politianmeldes udlændingen, jf. § 8, stk. 15, i
udlændingebekendtgørelsen, jf. § 5, stk. 2, nr.
3, i lov om pas til danske statsborgere, og
Udlændingestyrelsen vil vurdere, om udlændingens
opholdstilladelse eventuelt er bortfaldet eller muligvis skal
inddrages.
Der er således i dag mulighed
for en strafferetlig sanktion i de tilfælde, hvor en
udlænding bevidst har ødelagt eller beskadiget sin
rejselegitimation, men udlændingen har stadig mulighed for at
få udstedt et nyt fremmedpas eller rejsedokument for
flygtninge.
Udlændingestyrelsen oplever
endvidere i praksis misbrug i forbindelse med ansøgning om
udstedelse af nyt pas samt misbrug af pas, der stadig er gyldige.
Styrelsen har bl.a. set en stigende tendens til, at
udlændinge med opholdstilladelse i Danmark angiver at have
mistet deres pas, mens de er på ferie, og hvor styrelsen
på baggrund af sagens oplysninger har mistanke om, at passet
er blevet sat til salg eller givet til et familiemedlem med henblik
på, at vedkommende kan indrejse ulovligt.
Styrelsen oplever herudover, at
udlændinge forsøger at få udstedt pas med en
anden persons billede, samt at der er skrevet forfalskede
forlængelser i pas eller er lavet forfalskede
ophævelser af rejsebegrænsninger i pas.
Det er ministeriets vurdering, at
der ikke inden for rammerne af den nugældende bestemmelse i
udlændingelovens § 39, stk. 5, er mulighed for at
nægte udstedelse af særlig rejselegitimation i de
ovenfor nævnte tilfælde af misbrug af
rejselegitimation, som Udlændingestyrelsen oplever i
praksis.
Dette skal ses i lyset af, at den
gældende bestemmelse i udlændingelovens § 39, stk.
5, fastslår, at udstedelse af rejselegitimation kan
nægtes, hvis det skønnes nødvendigt af hensyn
til blandt andet den offentlige orden, hvorefter der ifølge
forarbejderne sigtes til forbrydelser, som vil kunne true den
offentlige orden væsentligt, uden at der herved dog er fare
for den nationale sikkerhed. Det er videre præciseret, at
hvis det er åbenlyst, at en ansøger tidligere har
misbrugt eller forsøgt at misbruge en særlig
rejselegitimation til udlændinge, også selv om det kun
er sket i et enkeltstående tilfælde, vil udstedelse af
særlig rejselegitimation til udlændinge endvidere kunne
nægtes under hensyn til den offentlige orden. Dette kan
f.eks. være tilfældet, hvor ansøgeren
indrømmer et tidligere misbrug eller forsøg på
misbrug, eller hvor dette er blevet opdaget af
Udlændingestyrelsen.
2.3. Den foreslåede
ordning
2.3.1. Nægtelse af udstedelse af særlig
rejselegitimation til udlændinge
For at imødegå de
under pkt. 2.2 beskrevne former for misbrug med rejselegitimation,
som Udlændingestyrelsen oplever, foreslås det, at
hjemlen i udlændingelovens § 39, stk. 5, udvides,
således at udstedelse af særlig rejselegitimation til
udlændinge kan nægtes, medmindre der foreligger
særlige omstændigheder, i følgende
tilfælde:
1) Ansøgeren flere gange inden for de seneste år
har fået udstedt ny rejselegitimation i anledning af, at
rejselegitimationen er bortkommet.
2) Ansøgeren i ulovlig hensigt forvansker eller fjerner
dele af rejselegitimationen eller deri indeholdte
påtegninger, eller har ladet andre personer forvanske eller
fjerne dele af rejselegitimationen eller deri indeholdte
påtegninger.
3) Udlændingestyrelsen har mistanke om, at
ansøgeren har stillet eller forsøgt at stille sin
rejselegitimation til rådighed for tredjemand, eller hvis der
er mistanke om, at ansøgerens rejselegitimation er blevet
benyttet til uberettiget indrejse her i landet af en
tredjemand.
4) Ansøgeren ved bevidst urigtige oplysninger eller
svigagtig fortielse over for Udlændingestyrelsen
uretmæssigt skaffer sig en rejselegitimation eller bevirker,
at en for ansøgeren udfærdiget rejselegitimation ikke
kommer til at indeholde ansøgers billede, rigtige navn,
fødselsdato, eller andre persondata.
5) Det i øvrigt
skønnes nødvendigt af hensyn til den nationale
sikkerhed, den offentlige orden eller statens omdømme.
Den foreslåede § 39,
stk. 5, nr. 1, er en videreførelse af den gældende
§ 39, stk. 5, og der er således ikke tilsigtet nogen
ændring af den gældende praksis herfor.
Med de foreslåede § 39,
stk. 5, nr. 2-4, tilsigtes en udvidelse af de tilfælde, hvor
der af hensyn til den offentlige orden kan nægtes udstedelse
af særlig rejselegitimation. Nægtelse af udstedelse af
særlig rejselegitimation af hensyn til den offentlige orden i
øvrigt er omfattet af den foreslåede § 39, stk.
5, nr. 5, som også omfatter nægtelse af udstedelse af
særlig rejselegitimation af hensyn til den nationale
sikkerhed eller statens omdømme. Der er med den
foreslåede § 39, stk. 5, nr. 5, tale om en
videreførelse af den gældende § 39, stk. 5, og
der er således ikke tilsigtet nogen ændring af den
gældende praksis herom.
Det vil bero på en konkret
vurdering af de samlede omstændigheder i hver enkelt sag, om
der foreligger tilstrækkelige oplysninger til at danne
grundlag for en mistanke om misbrug, der kan begrunde, at
udstedelse af rejselegitimation kan nægtes.
I forhold til den foreslåede
§ 39, stk. 5, nr. 2, tænkes der på tilfælde,
hvor en tidligere udstedt dansk rejselegitimation er blevet
ødelagt eller beskadiget, og hvor Udlændingestyrelsen
vurderer, at ødelæggelsen kan være udført
med den hensigt at skjule oplysninger om rejseaktiviteter. Med
ulovlig hensigt forstås f.eks. forsøg på at
skjule, hvor udlændingen har opholdt sig, f.eks. ved
hjemlandrejser eller ved ophold i krigszoner, hvor længe
udlændingen har opholdt sig uden for Danmark, eller rejser
til hjemlandet på trods af en påført
rejsebegrænsning.
Ødelæggelse og
beskadigelse omfatter f.eks. tilfælde, hvor sider er blevet
revet eller klippet ud, rejsebegrænsninger er fjernet eller
påskrevet at være annullerede, samt hvor visastickers
og rejsestempler ses fjernet.
Der vil normalt ikke kunne
statueres ulovlig hensigt, hvis en eller flere sider i passet er
revet ud, og samtlige sider indsendes sammen med passet til
styrelsen i hel stand, således at det fortsat er muligt at se
udlændingens rejseaktiviteter, eller hvis skaderne i passet
eller bortkomsten i øvrigt stemmer overens med
udlændingens troværdige forklaring.
Der kan endvidere være
tilfælde, hvor rejselegitimationen i øvrigt er
forsøgt ændret ved forfalskning, f.eks. hvis der er
skrevet en forlængelse af rejselegitimationens gyldighed, der
ikke er foretaget af Udlændingestyrelsen.
For så vidt angår den
foreslåede § 39, stk. 5, nr. 3, tænkes der her
på tilfælde, hvor der er mistanke om, at
rejselegitimationen er blevet stillet eller forsøgt stillet
til rådighed for tredjemand, eller hvor rejselegitimationen
er blevet givet til tredjemand med henblik på, at vedkommende
kan indrejse ulovligt. Dette kan f.eks. være tilfældet,
hvor gyldig rejselegitimation konstateres sat til salg på
internettet, eller hvor rejselegitimationen er blevet benyttet af
en ukendt tredjemand til at indrejse i Schengen-området.
Dette vil tillige efter omstændighederne være
tilfældet, hvis ansøgeren mister sit pas under et
familiebesøg i udlandet, og et af de besøgte
familiemedlemmer efterfølgende indrejser og ansøger
om asyl i Danmark. Det kan indgå som et moment i vurderingen,
om ansøgeren har udvist passivitet i forhold til at
forhindre tredjemands misbrug, f.eks. om ansøgeren uden
unødigt ophold har meldt sin rejselegitimation bortkommet
til myndighederne.
I forhold til den foreslåede
§ 39, stk. 5, nr. 4, tænkes der her på
tilfælde, hvor ansøgeren har forsøgt at
få udstedt rejselegitimation med urigtige oplysninger i den
hensigt, at tredjemand skal anvende rejselegitimationen, f.eks. en
anden person billede, navn, underskrift, fødselsdato eller
anden persondata.
Efter den foreslåede
bestemmelse vil ny rejselegitimation undtagelsesvis kunne udstedes,
hvis der foreligger særlige omstændigheder. Der er tale
om en videreførelse af den gældende bestemmelse.
Således kan særlige
omstændigheder begrunde, at der undtagelsesvist alligevel
skal udstedes ny rejselegitimation, hvor det lægges til
grund, at der har været tale om undskyldelige
omstændigheder og ikke et misbrugstilfælde.
Sådanne særlige omstændigheder, der kan begrunde,
at udstedelse af ny rejselegitimation ikke nægtes, selv om
ansøgeren flere gange inden for de seneste år har
fået udstedt ny rejselegitimation som følge af
rejselegitimationens bortkomst, kan f.eks. foreligge, hvis
udlændingen kan godtgøre, at passet er bortkommet ved
brand. Det kan også være tilfældet, hvis
udlændingen har anmeldt, at et rejsedokument for flygtninge
eller fremmedpas er bortkommet som følge af tyveri, og
politiet efterfølgende tilvejebringer passet, uden at det i
mellemtiden er blevet forsøgt misbrugt eller misbrugt af
tredjemand.
Det bemærkes, at der ved den
foreslåede bestemmelse i udlændingelovens § 39,
stk. 5, ikke er tilsigtet nogen ændring i forhold til
muligheden for at påklage Udlændingestyrelsens
afgørelser om nægtelse af udstedelse af rejsedokument
for flygtninge og fremmedpas. Udlændingestyrelsens
afgørelser om rejselegitimation efter den foreslåede
bestemmelse kan således påklages til
Udlændingenævnet, jf. udlændingelovens § 52
b, stk. 1, nr. 15, for så vidt angår afgørelser
om fremmedpas, og til Flygtningenævnet, jf.
udlændingelovens § 53 a, stk. 1, nr. 4, for så
vidt angår afgørelser om nægtelse af
rejsedokument for flygtninge.
Efter udlændingelovens 39, stk. 6, kan udstedelse af
rejsedokument for flygtninge i medfør af
flygtningekonventionen af 28. juli 1951 og fremmedpas til
statsløse i medfør af statsløsekonventionen af
28. september 1954 om statsløse personers retsstilling kun
nægtes efter stk. 5, hvis tvingende hensyn til den nationale
sikkerhed eller den offentlige orden tilsiger det.
Det bemærkes i den
forbindelse, at tærsklen for, hvornår mistanke om
misbrug kan føre til nægtelse af udstedelse af
rejsedokumenter for flygtninge eller fremmedpas til
statsløse personer efter § 39, stk. 6, er højere
end nægtelse efter § 39, stk. 5, idet nægtelse af
udstedelse af rejsedokumenter for flygtninge eller fremmedpas til
statsløse personer efter § 39, stk. 6,
forudsætter tvingende hensyn til den nationale sikkerhed
eller den offentlige orden.
2.3.2. Periode for nægtelse
af udstedelse
Efter den gældende § 39,
stk. 7, vil udlændingen i en periode på 5 år ikke
kunne få udstedt ny rejselegitimation, medmindre der
foreligger ganske særlige omstændigheder, hvis
udstedelse af rejsedokument for flygtninge eller fremmedpas
nægtes efter § 39, stk. 5 og 6, med henvisning til, at
ansøgeren flere gange inden for de seneste år har
fået udstedt ny rejselegitimation i anledning af, at
rejselegitimationen er bortkommet.
Med den foreslåede
bestemmelse vil en udlænding i en periode på 5 år
ikke kunne få udstedt ny rejselegitimation, medmindre der
foreligger ganske særlige omstændigheder, såfremt
udstedelse af rejsedokument for flygtninge eller fremmedpas
nægtes efter den foreslåede § 39, stk. 5, og stk.
6, jf. stk. 5.
Den foreslåede bestemmelse
udvider således den gældende 5-årige
karensperiode til tillige at omfatte de foreslåede nye
nægtelsestilfælde i § 39, stk. 5.
Det fremgår af
bemærkningerne til den gældende § 39, stk. 7, at
perioden på 5 år, hvor udlændingen ikke kan
få udstedt ny rejselegitimation, medmindre der foreligger
ganske særlige omstændigheder, regnes fra den dag, hvor
afgørelsen om nægtelse af udstedelse af
rejselegitimation er truffet.
Det fremgår videre, at en
afgørelse om at nægte at udstede et rejsedokument for
flygtninge eller et fremmedpas kan gribe ind i bl.a. den
pågældendes ret til respekt for privat- og familieliv
samt i den pågældendes ret til fri bevægelighed
efter EU-retten. På denne baggrund følger det af
bestemmelsen, at Udlændingestyrelsen under ganske
særlige omstændigheder kan udstede et rejsedokument for
flygtninge eller et fremmedpas til en udlænding med henblik
på at foretage en specifik rejse ud af landet.
Med ganske særlige
omstændigheder forstås, at der undtagelsesvist
alligevel skal udstedes ny rejselegitimation, som udgangspunkt et
laissez-passer, til en udlænding med henblik på at
foretage en specifik rejse ud af landet, selv om der ikke er
forløbet fem år fra tidspunktet for
Udlændingestyrelsens afgørelse om nægtelse af
rejselegitimation som følge af mistanke om misbrug. Det kan
f.eks. være tilfældet, hvis der opstår
dødsfald eller alvorlig sygdom hos et
nærtstående familiemedlem. Der vil efter
omstændighederne også kunne gives tilladelse til, at en
person foretager en specifik rejse som led i sit arbejde, hvis det
vil medføre betydelig ulempe eller økonomisk tab for
den pågældende eller dennes arbejdsgiver, såfremt
rejsen ikke kan gennemføres.
Det bemærkes i den
forbindelse, at rejselegitimation udstedt som følge af en
sådan ganske særlig omstændighed alene skal
udstedes for det tidsrum, som er påkrævet af hensyn til
rejsens varighed, og alene skal være gyldigt for rejse til de
lande, som udlændingen planlægger at transitere og
opholde sig i. Rejselegitimationen udstedes mod sædvanlig
betaling. Rejselegitimationen skal afleveres efter benyttelsen.
Der vil efter
omstændighederne også kunne gives tilladelse til, at en
person foretager en specifik rejse som led i sit arbejde, hvis det
vil medføre betydelig ulempe eller økonomisk tab for
den pågældende eller dennes arbejdsgiver, såfremt
rejsen ikke kan gennemføres.
Eksemplerne ovenfor er ikke udtryk
for en udtømmende opremsning af tilfælde, hvor
konkrete hensyn kan tale med afgørende vægt for at
tillade en udlænding at foretage en specifik rejse, og hvor
det derfor vil være berettiget at udstede e ny
rejselegitimation til brug for rejsen.
Der er ikke med
nærværende lovforslag tilsigtet nogen ændring af
den ovenfor beskrevne praksis.
2.3.3. Spærring af dansk
udstedt rejselegitimation
Efter den gældende § 39,
stk. 8 i udlændingeloven, kan Udlændingestyrelsen
spærre et udstedt rejsedokument for flygtninge eller et
fremmedpas i Det Centrale Pasregister, såfremt det
konstateres, at udlændingen er i besiddelse af både et
dansk udstedt rejsedokument for flygtninge eller fremmedpas og et
nationalt udstedt pas, som er udstedt efter, at udlændingen
er meddelt opholdstilladelse i Danmark, og udlændingen ikke
ønsker at deponere det ene pas hos
Udlændingestyrelsen.
Det fremgår af
bemærkningerne til den gældende § 39, stk. 8, at
der ved spærring af rejsedokument for flygtninge eller
fremmedpas i medfør af de foreslåede bestemmelser i
udlændingelovens § 39, stk. 8 og 9, vil ske indberetning
til de relevante databaser, herunder Schengeninformationssystemet
(SIS II) og Interpols database for stjålne, ulovligt
handlede, mistede eller ugyldiggjorte rejsedokumenter. Herved
sikres, at grænsemyndighederne i såvel Danmark som
andre lande har mulighed for at standse den pågældende
i forbindelse med en eventuel kontrol, der foretages ved ind- og
udrejsekontrol.
Med den foreslåede § 39,
stk. 8, foreslås det, at hjemlen i § 39, stk. 8, udvides
til, at Udlændingestyrelsen får mulighed for at
spærre en gyldig rejselegitimation, hvis der konstateres
misbrug af dette, jf. de foreslåede bestemmelser i § 39,
stk. 5.
3. Indførelse af gebyr for
indgivelse af ansøgning om laissez-passer
3.1. Gældende ret
Efter udlændingelovens §
39, stk. 10, 1. pkt., fastsætter udlændinge- og
integrationsministeren regler om udstedelse af særlig
rejselegitimation til udlændinge, der ikke kan skaffe sig
pas, eller som af andre grunde har behov for et sådan
dokument.
Reglerne for udstedelse af
rejsedokument for flygtninge og fremmedpas fremgår
nærmere af udlændingebekendtgørelsen som
nævnt ovenfor under punkt 2.1.1.
Udstedelse af laissez-passer er
ikke i dag nærmere reguleret i udlændingeloven eller
udlændingebekendtgørelsen, men følger af
praksis på udlændingeområdet.
Et laissez-passer er en midlertidig
rejselegitimation, som både Udlændingestyrelsen og
Styrelsen for International Rekruttering og Integration i
særlige tilfælde kan udstede til en udlænding til
brug for indrejse i Danmark eller til udrejse fra eller
tilbagerejse til Danmark, såfremt den pågældende
ikke er i besiddelse af et nationalitetspas eller anden gyldig
rejselegitimation.
Laissez-passer er en midlertidig
rejselegitimation til en specifik rejse for udlændinge, der
ikke har anden rejselegitimation. Det er udlændingens eget
ansvar at sikre sig, at et laissez-passer, udstedt i Danmark,
gyldigt kan anvendes som rejselegitimation i de lande, som
udlændingen vil rejse til.
Ved udstedelse af et dansk
laissez-passer garanterer Danmark, at indehaveren kan indrejse i
Danmark. Det er derfor en betingelse, at det er en udlænding,
der er meddelt opholdstilladelse, visum eller har lovligt ophold i
Danmark.
Udlændingestyrelsen udsteder
laissez-passer i meget begrænset omfang. Det kan f.eks.
være ved første indrejse i Danmark for et
familiesammenført familiemedlem til en herboende flygtning
eller ud- og tilbagerejse for en herboende udlænding, hvis
nationalitetspas kun kan udstedes eller forlænges ved
personligt fremmøde på hjemlandets ambassade i et
andet land end Danmark. Endvidere kan der f.eks. udstedes
laissez-passer i situationer, hvor en ansøger akut skal
besøge udlandet, f.eks. på grund af dokumenteret
kritisk sygdom eller dødsfald i nærmeste familie.
Opholder udlændingen sig i
udlandet, vil Udlændingestyrelsen eller Styrelsen for
International Rekruttering og Integration bemyndige en
repræsentation i udlandet til at udstede laissez-passer.
Udstedelse af laissez-passer kræver, at udlændingen
møder personligt op, således at en dansk
repræsentation eller en repræsentation, som Danmark har
indgået repræsentationsaftale med, kan foretage den
fornødne identifikation af den pågældende.
Opholder udlændingen sig her
i landet, kan Udlændingestyrelsen eller Styrelsen for
International Rekruttering og Integration udstede laissez-passer.
Udstedelse af laissez-passer kræver, at udlændingen
møder personligt op, således at styrelserne eller
politiet kan foretage den fornødne identifikation af den
pågældende.
Der kan som udgangspunkt kun
bemyndiges et laissez-passer til varigheden af den
pågældende rejse, som begrunder behovet for
laissez-passer. Gyldighedsperioden begrænses mest muligt, og
laissez-passer udstedes som udgangspunkt med en varighed på 5
dage, medmindre ganske særlige grunde taler for en
længere gyldighed.
Efter endt brug skal
laissez-passer'et indsendes til den udstedende myndighed. Dette
skal endvidere angives i bemyndigelsen til repræsentationen
eller i forbindelse med udstedelsen i styrelserne.
Er ansøger ikke berettiget
til laissez-passer, meddeles afslag skriftligt med begrundelse
herfor.
Afslag på udstedelse af
laissez-passer kan påklages til Udlændingenævnet
(inden 8 uger efter, at ansøgeren har fået meddelelse
om afgørelsen), jf. udlændingelovens § 52 b, stk.
1, nr. 12, og § 52 b, stk. 2, nr. 9, og til
Flygtningenævnet, jf. § 53 a, stk. 1, nr. 8.
Udlændingelovens § 44
vedrører betaling for indgivelse af ansøgning om og
forlængelse af visum, udstedelse af dansk rejselegitimation
til udlændinge og for genudstedelse af opholdskort.
Efter udlændingelovens §
44, stk. 2, skal der for udstedelse af dansk rejselegitimation til
udlændinge og for optagelse af digitale fingeraftryk til brug
for udstedelsen betales et gebyr svarende til gebyret for
udstedelse af danske pas og optagelse af digitale fingeraftryk til
brug for udstedelsen, jf. paslovens § 4 a og § 4 b.
3.2. Ministeriets overvejelser og
den foreslåede ordning
Udstedelse af laissez-passer er
ikke i dag nærmere reguleret i udlændingeloven eller
udlændingebekendtgørelsen, men følger af
praksis på udlændingeområdet.
Imidlertid er udstedelse af
både fremmedpas og rejsedokument for flygtninge i dag
gebyrbelagt med et ikke-omkostningsbestemt gebyr, jf.
udlændingelovens § 44, stk. 2.
Udlændingestyrelsen oplever i
et ikke uvæsentligt omfang, at udlændinge, der har
ansøgt om laissez-passer, ikke afhenter dokumentet efter
udstedelse, og at udlændinge ansøger om laissez-passer
i stedet for at ansøge om et pas, fordi det er nemmere og
omkostningsfrit. Dette er ikke hensigtsmæssigt.
Ministeriet foreslår derfor,
at der indføres et ikke-omkostningsbestemt gebyr for
indgivelse af ansøgning om udstedelse af laissez-passer.
Det foreslås således
med indførelsen af udlændingelovens § 44, stk. 4,
at der ved indgivelse af ansøgning om udstedelse af
laissez-passer betales et gebyr på 300 kr.
Det foreslåede gebyr
indføres primært med et adfærdsregulerende
sigte. Gebyret er skønsmæssigt fastsat under
hensynstagen til bl.a. prisen på konventions- og fremmedpas,
som udgør 627 kr. i 2019-niveau for en voksen.
Børn under 18 år
fritages for gebyr.
4. Økonomiske konsekvenser
for det offentlige og implementeringskonsekvenser for det
offentlige
Lovforslagets element om hjemmel
til at nægte udstedelse af rejsedokumenter til flygtninge og
fremmedpas til udlændinge forventes på kort sigt at
medføre en række merudgifter forbundet med øget
administration. På længere sigt forventes forslaget at
være udgiftsneutralt, idet forslaget forventes at have en vis
adfærdsregulerende effekt. Merudgifterne på kort sigt
afholdes inden for de eksisterende rammer.
Forslaget vil således
medføre merudgifter til administration af
gebyropkrævning for indgivelse af ansøgning om
laissez-passer, der forventes dækket af gebyret for
indgivelse af ansøgning om laissez-passer. Lovforslagets
element om indførelse af gebyr for indgivelse af
ansøgninger om laissez-passer til brug for rejser til og fra
Danmark forventes samlet set at være udgiftsneutralt.
Lovforslaget medfører
implementeringskonsekvenser for det offentlige i form af
øgede kontrolforanstaltninger i forbindelse med
skærpelse af reglerne om udstedelse af særlig
rejselegitimation for udlændinge i Danmark.
Lovforslaget medfører
endvidere implementeringskonsekvenser for det offentlige i form af
den foreslåede indførelse af gebyr for indgivelse af
ansøgning om laissez-passer.
Den foreslåede
indførelse af gebyr for indgivelse af ansøgning om
laissez-passer forventes ikke at have digitaliseringsmæssige
konsekvenser.
Lovforslaget vurderes samlet set at
følge principperne for digitaliseringsklar lovgivning.
5. Økonomiske og
administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.
Lovforslaget har ingen økonomisk eller administrative
konsekvenser for erhvervslivet m.v.
6. Administrative konsekvenser for
borgerne
Lovforslaget medfører
yderligere skærpelse af reglerne om udstedelse af
særlig rejselegitimation ved at skabe hjemmel til at
nægte at udstede rejsedokument for flygtninge og fremmedpas
til udlændinge i tilfælde, hvor der er mistanke om
eller der konstateres misbrug af rejselegitimationen. Endvidere
skabes der med forslaget mulighed for at spærre et dansk
udstedt pas i Det Centrale Pasregister, såfremt der
konstateres misbrug af rejselegitimationen. Med lovforslaget
indføres endvidere gebyr for indgivelse af
ansøgninger om laissez-passer til brug for rejser til og fra
Danmark.
7. Miljømæssige
konsekvenser
Lovforslaget har ingen
miljømæssige konsekvenser.
8. Forholdet til EU-retten
For så vidt angår
lovforslagets pkt. 1 om bekæmpelse af misbrug af
rejselegitimation, bemærkes det, at det følger af
artikel 21 i Traktaten om Den Europæiske Unions
Funktionsmåde (TEUF), at enhver unionsborger har ret til at
færdes og opholde sig frit på medlemsstaternes
område med de begrænsninger og på de betingelser,
der er fastsat i traktaterne og i
gennemførelsesbestemmelserne hertil.
Bestemmelsen er, for så vidt
angår retten til udrejse fra en medlemsstat, nærmere
udmøntet i artikel 4 i Europa-Parlamentets og Rådets
direktiv 2004/38/EF om unionsborgeres og deres familiemedlemmers
ret til at færdes og opholde sig frit på
medlemsstaternes område mv. (opholdsdirektivet).
Det følger af artikel 4, at
uden at dette berører de bestemmelser for rejsedokumenter,
der gælder ved national grænsekontrol, har alle
unionsborgere samt deres familiemedlemmer, der ikke er statsborgere
i en medlemsstat, som er i besiddelse af et gyldigt identitetskort
eller pas, ret til at forlade en medlemsstats område for at
rejse til en anden medlemsstat.
Unionsborgeres og deres
familiemedlemmers ret til indrejse i en medlemsstat er
nærmere udmøntet i opholdsdirektivets artikel 5, mens
retten til ophold i en anden medlemsstat er reguleret i direktivets
kapitel III og IV. Det følger heraf, at unionsborgere og
deres familiemedlemmer har ret til at indrejse og tage ophold i
andre medlemsstater i indtil tre måneder.
Under nærmere betingelser har
unionsborgere og deres familiemedlemmer ret til at opholde sig i
andre medlemsstater i mere end tre måneder.
Medlemsstaterne kan begrænse
den frie bevægelighed og ophold for en unionsborger eller et
familiemedlem uanset nationalitet af hensyn til den offentlige
orden, sikkerhed eller sundhed, jf. opholdsdirektivets artikel 27,
stk. 1. Efter opholdsdirektivets artikel 27, stk. 2, skal
foranstaltninger truffet af hensyn til den offentlige orden eller
sikkerhed være i overensstemmelse med
proportionalitetsprincippet og kan udelukkende begrundes i
vedkommendes personlige adfærd.
En afgørelse om at
nægte at udstede rejsedokument for flygtninge eller et
fremmedpas udgør et indgreb i retten til fri
bevægelighed for tredjelandsstatsborgere, som har lovligt
ophold i Danmark som familiemedlem til en unionsborger, og som
ønsker at udrejse til en anden medlemsstat, og kan derfor
kun ske i overensstemmelse med bl.a. betingelserne i
opholdsdirektivets artikel 27, stk. 2.
De i pkt. 2.3. anførte
hensyn bag de foreslåede ordninger er efter Udlændinge-
og Integrationsministeriets opfattelse omfattet af hensynene til
offentlig orden og sikkerhed i EU-rettens forstand. Det er
endvidere Udlændinge- og Integrationsministeriets opfattelse,
at de foreslåede ordninger ikke går videre end
nødvendigt for at varetage disse hensyn.
Det bemærkes i den
forbindelse, at vurderingen af, om en persons formodede deltagelse
i aktiviteter i udlandet kan indebære eller forøge en
fare for statens sikkerhed, en væsentlig trussel mod den
offentlige orden, eller skade statens omdømme, vil bero
på et konkret skøn i hvert enkelt tilfælde.
Det bemærkes i øvrigt,
at ordningerne indeholder en række undtagelsesmuligheder.
Herudover giver den
foreslåede ordning mulighed for, at Udlændingestyrelsen
under ganske særlige omstændigheder alligevel kan
udstede rejselegitimation og give tilladelse til at foretage en
specifik rejse til en person, som er blevet nægtet
udstedelse af rejselegitimation,
ligesom Udlændingestyrelsen har mulighed for i det konkrete
tilfælde at undlade at træffe afgørelse om
afslag på en ansøgning om rejselegitimation.
9. Hørte myndigheder og
organisationer m.v.
Et udkast til lovforslag er i perioden fra den 3. december 2018
til den 3. januar 2019 sendt i høring hos følgende
myndigheder og organisationer mv.:
Advokatrådet
(Advokatsamfundet), Amnesti Nu, Amnesty International,
Ankestyrelsen, Asylret, Centralorganisationernes Fællesudvalg
CFU, Danes Worldwide, Danmarks Biblioteksforening, Danmarks
Rederiforening, Danmarks Rejsebureau Forening, Dansk
Arbejdsgiverforening, Dansk Flygtningehjælp, Dansk
Socialrådgiverforening, Danske Advokater, Danske
Universiteter, Den Danske Dommerforening, Den Danske
Helsinki-Komité for Menneskerettigheder, Den Katolske Kirke
i Danmark, DIGNITY - Dansk Institut mod Tortur, Dokumentations- og
Rådgivningscentret om Racediskrimination,
Dommerfuldmægtigforeningen, Domstolsstyrelsen,
Finansrådet, Flygtningenævnet, Folkehøjskolernes
Forening i Danmark, FOA - Fag og Arbejde, Foreningen af
fængsels- og arresthuspræster, Foreningen af
Socialchefer i Danmark, Foreningen af statsforvaltningsjurister,
Foreningen af Udlændingeretsadvokater, Færøernes
Landsstyre, HK Danmark, HK/kommunal, Indvandrermedicinsk Klinik,
Odense Universitetshospital, Indvandrerrådgivningen, Institut
for Menneskerettigheder, Justitia, Kirkernes Integrationstjeneste,
KL, Knud Vilby (på vegne af Fredsfonden),
Kriminalforsorgsforeningen, Kristelig Fagbevægelse,
Kvindernes Internationale Liga for Fred og Frihed
(Kvindefredsligaen), Københavns Byret, Landsforeningen
Adoption & Samfund, Landsforeningen af Forsvarsadvokater,
Landsforeningen af kvindekrisecentre - LOKK, Mellemfolkeligt
Samvirke, Naalakkersuisut (Grønlands Selvstyre), Plums Fond
for fred, økologi og bæredygtighed (Tidl.
Fredsfonden), PRO-Vest, Præsidenten for Vestre Landsret,
Præsidenten for Østre Landsret, Red Barnet, Refugees
Welcome, Retspolitisk Forening, Rigsadvokaten, Rigspolitiet,
Røde Kors, Rådet for Etniske Minoriteter, Rådet
for Socialt Udsatte, Samtlige byretter, SOS mod Racisme,
Statsforvaltningen, Sø- og Handelsretten, TABUKA, Tilsynet
med Efterretningstjenesterne, Udlændingenævnet, UNHCR
Regional Representation for Northern Europe, UNICEF Danmark,
Work-live-stay southern Denmark, Ægteskab uden grænser,
Ældresagen, Aarhus Erhverv / International Community, 3
F.
| | 10. Sammenfattende skema | | | Positive konsekvenser/mindreudgifter (hvis
ja, angiv omfang) | Negative konsekvenser/merudgifter (hvis
ja, angiv omfang) | Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen. | Lovforslaget forventes samlet set at
medføre ingen eller begrænsede merudgifter for det
offentlige. | Implementeringskonsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen. | Lovforslaget medfører
implementeringskonsekvenser for det offentlige i form af den
foreslåede indførelse af gebyr for indgivelse af
ansøgning om laissez-passer. | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen. | Ingen. | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen. | Ingen. | Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen. | Ingen. | Miljømæssige
konsekvenser | Ingen. | Ingen. | Forholdet til EU-retten | Lovforslaget medfører et indgreb i
retten til fri bevægelighed for tredjelandsstatsborgere, som
har lovligt ophold i Danmark som familiemedlem til en unionsborger,
og som ønsker at udrejse til en anden medlemsstat, jf.
opholdsdirektivets artikel 27, stk. 2. | Overimplementering af EU-retlige
minimumsforpligtigelser (sæt X) | Ja | Nej X | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til §
1
Til nr. 1
Efter den gældende
bestemmelse i udlændingelovens § 39, stk. 5, kan
udstedelse af særlig rejselegitimation til udlændinge,
der ikke selv kan skaffe sig pas, eller som af andre grunde har
behov for et sådant dokument, medmindre der foreligger
særlige omstændigheder, nægtes, hvis
ansøgeren flere gange inden for de seneste år har
fået udstedt ny rejselegitimation i anledning af, at
rejselegitimationen er bortkommet, eller hvis det skønnes
nødvendigt af hensyn til den nationale sikkerhed, den
offentlige orden eller statens omdømme, jf. dog stk. 6.
Efter udlændingelovens 39, stk. 6, kan udstedelse af
rejsedokument for flygtninge i medfør af
flygtningekonventionen af 28. juli 1951 og fremmedpas til
statsløse i medfør af statsløsekonventionen af
28. september 1954 om statsløse personers retsstilling kun
nægtes efter stk. 5, hvis tvingende hensyn til den nationale
sikkerhed eller den offentlige orden tilsiger det.
Med den foreslåede
ændring af § 39, stk. 5,
udvides den eksisterende hjemmel, således at udstedelse af
særlig rejselegitimation til udlændinge kan
nægtes, medmindre der foreligger særlige
omstændigheder, jf. dog stk. 6, i følgende
tilfælde:
1) Ansøgeren flere gange
inden for de seneste år har fået udstedt ny
rejselegitimation i anledning af, at rejselegitimationen er
bortkommet.
2) Udlændingestyrelsen har
mistanke om, at ansøgeren i ulovlig hensigt har forvansket
eller fjernet dele af rejselegitimationen eller deri indeholdte
påtegninger eller har ladet andre personer forvanske eller
fjerne dele af rejselegitimationen eller deri indeholdte
påtegninger.
3) Udlændingestyrelsen har
mistanke om, at ansøgeren har stillet eller forsøgt
at stille sin rejselegitimation til rådighed for tredjemand,
eller hvis der er mistanke om, at ansøgerens
rejselegitimation er blevet benyttet til uberettiget indrejse her i
landet af en tredjemand.
4) Ansøgeren ved bevidst
urigtige oplysninger eller svigagtig fortielse over for
Udlændingestyrelsen uretmæssigt skaffer sig en
rejselegitimation eller bevirker, at en for ansøgeren
udfærdiget rejselegitimation ikke kommer til at indeholde
ansøgers billede, rigtige navn, fødselsdato eller
andre persondata.
5) Det i øvrigt
skønnes nødvendigt af hensyn til den nationale
sikkerhed, den offentlige orden eller statens omdømme.
Den foreslåede § 39,
stk. 5, nr. 1, er en
videreførelse af den gældende § 39, stk. 5, og
der er således ikke tilsigtet nogen ændring af den
gældende praksis herfor.
Med de foreslåede § 39,
stk. 5, nr. 2-4, tilsigtes en udvidelse
af de tilfælde, hvor der af hensyn til den offentlige orden
kan nægtes udstedelse af særlig rejselegitimation.
Nægtelse af udstedelse af særlig rejselegitimation af
hensyn til den offentlige orden i øvrigt er omfattet af den
foreslåede § 39, stk. 5, nr. 5, som også omfatter
nægtelse af udstedelse af særlig rejselegitimation af
hensyn til den nationale sikkerhed eller statens omdømme.
Der er med den foreslåede § 39, stk. 5, nr. 5, tale om
en videreførelse af den gældende § 39, stk. 5, og
der er således ikke tilsigtet nogen ændring af den
gældende praksis herom.
Det vil bero på en konkret
vurdering af de samlede omstændigheder i hver enkelt sag, om
der foreligger tilstrækkelige oplysninger til at danne
grundlag for en mistanke om misbrug, der kan begrunde, at
udstedelse af rejselegitimation kan nægtes.
I forhold til den foreslåede
§ 39, stk. 5, nr. 2, tænkes der på tilfælde,
hvor en tidligere udstedt dansk rejselegitimation er blevet
ødelagt eller beskadiget, og hvor Udlændingestyrelsen
vurderer, at ødelæggelsen kan være udført
med den hensigt at skjule oplysninger om rejseaktiviteter. Med
ulovlig hensigt forstås f.eks. forsøg på at
skjule, hvor udlændingen har opholdt sig, f.eks. ved
hjemlandrejser eller ved ophold i krigszoner, hvor længe
udlændingen har opholdt sig uden for Danmark, eller rejser
til hjemlandet på trods af en påført
rejsebegrænsning.
Ødelæggelse og
beskadigelse omfatter f.eks. tilfælde, hvor sider er blevet
revet eller klippet ud, rejsebegrænsninger er fjernet eller
påskrevet at være annullerede, samt hvor visastickers
og rejsestempler ses fjernet.
Der vil normalt ikke kunne
statueres ulovlig hensigt, hvis en eller flere sider i passet er
revet ud, og samtlige sider indsendes sammen med passet til
styrelsen i hel stand, således at det fortsat er muligt at se
udlændingens rejseaktiviteter, eller hvis skaderne i passet
eller bortkomsten i øvrigt stemmer overens med
udlændingens troværdige forklaring.
Der kan endvidere være
tilfælde, hvor rejselegitimationen i øvrigt er
forsøgt ændret ved forfalskning, f.eks. hvis der er
skrevet en forlængelse af rejselegitimationens gyldighed, der
ikke er foretaget af Udlændingestyrelsen.
For så vidt angår den
foreslåede § 39, stk. 5, nr. 3, tænkes der her
på tilfælde, hvor der er mistanke om, at
rejselegitimationen er blevet stillet eller forsøgt stillet
til rådighed for tredjemand, eller hvor rejselegitimationen
er blevet givet til tredjemand med henblik på, at vedkommende
kan indrejse ulovligt. Dette kan f.eks. være tilfældet,
hvor gyldig rejselegitimation konstateres sat til salg på
internettet, eller hvor rejselegitimationen er blevet benyttet af
en ukendt tredjemand til at indrejse i Schengen-området.
Dette vil tillige efter omstændighederne være
tilfældet, hvis ansøgeren mister sit pas under et
familiebesøg i udlandet, og et af de besøgte
familiemedlemmer efterfølgende indrejser og ansøger
om asyl i Danmark. Det kan indgå som et moment i vurderingen,
om ansøgeren har udvist passivitet i forhold til at
forhindre tredjemands misbrug, f.eks. om ansøgeren uden
unødigt ophold har meldt sin rejselegitimation bortkommet
til myndighederne.
I forhold til den foreslåede
§ 39, stk. 5, nr. 4, tænkes der her på
tilfælde, hvor ansøgeren har forsøgt at
få udstedt rejselegitimation med urigtige oplysninger i den
hensigt, at tredjemand skal anvende rejselegitimationen, f.eks. en
anden person billede, navn, underskrift, fødselsdato eller
anden persondata.
Efter den foreslåede
bestemmelse vil ny rejselegitimation undtagelsesvis kunne udstedes,
hvis der foreligger særlige omstændigheder. Der er tale
om en videreførelse af den gældende bestemmelse.
Således kan særlige
omstændigheder begrunde, at der undtagelsesvist alligevel
skal udstedes ny rejselegitimation, hvor det lægges til
grund, at der har været tale om undskyldelige
omstændigheder og ikke et misbrugstilfælde.
Sådanne særlige omstændigheder, der kan begrunde,
at udstedelse af ny rejselegitimation ikke nægtes, selv om
ansøgeren flere gange inden for de seneste år har
fået udstedt ny rejselegitimation som følge af
rejselegitimationens bortkomst, kan f.eks. foreligge, hvis
udlændingen kan godtgøre, at passet er bortkommet ved
brand. Det kan også være tilfældet, hvis
udlændingen har anmeldt, at et rejsedokument for flygtninge
eller fremmedpas er bortkommet som følge af tyveri, og
politiet efterfølgende tilvejebringer passet, uden at det i
mellemtiden er blevet forsøgt misbrugt eller misbrugt af
tredjemand.
Til nr. 2
Efter den gældende
bestemmelse i udlændingelovens § 39, stk. 7, kan
ansøgeren i en periode på 5 år ikke få
udstedt ny rejselegitimation, medmindre der foreligger ganske
særlige omstændigheder, såfremt udstedelse af
særlig rejselegitimation nægtes efter stk. 5 eller 6,
med henvisning til, at ansøgeren flere gange inden for de
seneste år har fået udstedt ny rejselegitimation i
anledning af, at rejselegitimationen er bortkommet.
Med den foreslåede
ændring af § 39, stk. 7, kan
en ansøger i en periode på 5 år ikke få
udstedt ny rejselegitimation, medmindre der foreligger ganske
særlige omstændigheder, såfremt udstedelse af
særlig rejselegitimation nægtes efter stk. 5 eller
6.
Dette betyder, at den 5-årige
karensperiode udvides til at omfatte alle
nægtelsestilfældene i den foreslåede § 39,
stk. 5.
Med ganske særlige
omstændigheder forstås, at der undtagelsesvist
alligevel skal udstedes ny rejselegitimation, som udgangspunkt et
laissez-passer, til en udlænding med henblik på at
foretage en specifik rejse ud af landet, selv om der ikke er
forløbet fem år fra tidspunktet for
Udlændingestyrelsens afgørelse om nægtelse af
rejselegitimation som følge af mistanke om misbrug. Det kan
f.eks. være tilfældet, hvis der opstår
dødsfald eller alvorlig sygdom hos et
nærtstående familiemedlem. Der vil efter
omstændighederne også kunne gives tilladelse til, at en
person foretager en specifik rejse som led i sit arbejde, hvis det
vil medføre betydelig ulempe eller økonomisk tab for
den pågældende eller dennes arbejdsgiver, såfremt
rejsen ikke kan gennemføres.
Det bemærkes i den
forbindelse, at rejselegitimation udstedt som følge af en
sådan ganske særlig omstændighed alene skal
udstedes for det tidsrum, som er påkrævet af hensyn til
rejsens varighed, og alene skal være gyldigt for rejse til de
lande, som udlændingen planlægger at transitere og
opholde sig i. Rejselegitimationen udstedes mod sædvanlig
betaling. Rejselegitimationen skal afleveres efter benyttelsen.
Der vil efter
omstændighederne også kunne gives tilladelse til, at en
person foretager en specifik rejse som led i sit arbejde, hvis det
vil medføre betydelig ulempe eller økonomisk tab for
den pågældende eller dennes arbejdsgiver, såfremt
rejsen ikke kan gennemføres.
Eksemplerne ovenfor er ikke udtryk
for en udtømmende opremsning af tilfælde, hvor
konkrete hensyn kan tale med afgørende vægt for at
tillade en udlænding at foretage en specifik rejse, og hvor
det derfor vil være berettiget at udstede ny
rejselegitimation til brug for rejsen.
Efter den gældende
bestemmelse i udlændingelovens § 39, stk. 8, kan
Udlændingestyrelsen spærre en dansk udstedt
rejselegitimation i Det Centrale Pasregister, såfremt en
udlænding er i besiddelse af både dansk udstedt
rejselegitimation og nationalt udstedt pas og ikke ønsker at
deponere den dansk udstedte rejselegitimation eller det nationalt
udstedte pas hos styrelsen.
Med den foreslåede
ændring af § 39, stk. 8,
udvides den eksisterende hjemmel, således, at
Udlændingestyrelsen endvidere kan spærre et dansk
udstedt rejselegitimation i Det Centrale Pasregister, såfremt
der konstateres misbrug eller forsøg på misbrug, jf.
stk. 5 og 6, af en dansk udstedt rejselegitimation.
Dette kunne f.eks. være, hvis
et dansk udstedt rejsedokument konstateres sat til salg på
internettet.
Efter gældende praksis, skal
der ved spærring af et dansk udstedt rejselegitimation i Det
centrale Pasregister endvidere ske indberetning til de relevante
databaser, herunder Schengeninformationssystemet (SIS II) og
Interpols database for stjålne, ulovligt handlede, mistede
eller ugyldiggjorte rejsedokumenter. Herved sikres, at
grænsemyndighederne i såvel Danmark som andre lande har
mulighed for at standse den pågældende i forbindelse
med en eventuel kontrol, der foretages ved ind- og
udrejsekontrol.
Til nr. 3
En ansøgning om indgivelse
af laissez-passer er ikke i dag gebyrbelagt.
Det foreslås med
indførelsen af udlændingelovens § 44, stk. 4, at
der ved indgivelse af ansøgning om udstedelse af
laissez-passer betales et gebyr på 300 kr.
Børn under 18 år
fritages for gebyr.
Til §
2
Det foreslås i stk. 1, at
loven træder i kraft den 1. juni 2019.
Det foreslås i stk. 2, at
loven ikke finder anvendelse på ansøgninger om
udstedelse af særlig rejselegitimation til udlændinge
eller ansøgninger om udstedelse af laissez-passer indgivet
før lovens ikrafttræden. For sådanne
ansøgninger finder de hidtil gældende regler
anvendelse.
Til §
3
Bestemmelsen vedrører lovens
territoriale gyldighed.
Loven gælder ikke for Færøerne og
Grønland, men kan ved kongelig anordning helt eller delvis
sættes i kraft for Færøerne og Grønland
med de ændringer, som de henholdsvis færøske og
grønlandske forhold tilsiger.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende
lov
| | | | | | | | § 1 | | | | | | I udlændingeloven, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1117 af 2. oktober 2017, som
ændret bl.a. ved lov nr. 318 af 25. april 2018, lov nr. 742
af 8. juni 2018, § 2 i lov nr. 1572 af 18. december 2018, og
senest ved § 38 i lov nr. 1711 af 27. december 2018, foretages
følgende ændringer: | §
39. --- | | | Stk. 2-4. --- | | | | | | Stk. 5. Udstedelse af særlig
rejselegitimation til udlændinge, der ikke selv kan skaffe
sig pas, eller som af andre grunde har behov for et sådant
dokument, kan, medmindre der foreligger særlige
omstændigheder, nægtes, hvis ansøgeren flere
gange inden for de seneste år har fået udstedt ny
rejselegitimation, i anledning af at rejselegitimationen er
bortkommet, eller hvis det skønnes nødvendigt af
hensyn til den nationale sikkerhed, den offentlige orden eller
statens omdømme, jf. dog stk. 6. | | 1. § 39, stk. 5, affattes
således: »Stk. 5.
Udstedelse af særlig rejselegitimation til udlændinge,
der ikke selv kan skaffe sig pas, eller som af andre grunde har
behov for et sådant dokument, kan, medmindre der foreligger
særlige omstændigheder, nægtes, jf. dog stk. 6, i
følgende tilfælde: 1) Ansøgeren flere gange inden for de
seneste år har fået udstedt ny rejselegitimation i
anledning af, at rejselegitimationen er bortkommet. 2) Udlændingestyrelsen har mistanke
om, at ansøgeren i ulovlig hensigt har forvansket eller
fjernet dele af rejselegitimationen eller deri indeholdte
påtegninger, eller har ladet andre personer forvanske eller
fjerne dele af rejselegitimationen eller deri indeholdte
påtegninger. 3) Udlændingestyrelsen har mistanke
om, at ansøgeren har stillet eller forsøgt at stille
sin rejselegitimation til rådighed for tredjemand, eller hvis
der er mistanke om, at ansøgerens rejselegitimation er
blevet benyttet til uberettiget indrejse her i landet af en
tredjemand. 4) Ansøgeren ved bevidst urigtige
oplysninger eller svigagtig fortielse over for
Udlændingestyrelsen uretmæssigt skaffer sig en
rejselegitimation eller bevirker, at en for ansøgeren
udfærdiget rejselegitimation ikke kommer til at indeholde
ansøgers billede, rigtige navn, fødselsdato, eller
andre persondata. 5) Det i øvrigt skønnes
nødvendigt af hensyn til den nationale sikkerhed, den
offentlige orden eller statens omdømme.« | | | | | | | | | | | | | | | | Stk. 6. --- | | | | | 2. § 39,
stk.7, affattes således: | Stk. 7. Nægtes udstedelse af
særlig rejselegitimation efter stk. 5 eller 6, med henvisning
til at ansøgeren flere gange inden for de seneste år
har fået udstedt ny rejselegitimation, i anledning af, at
rejselegitimationen er bortkommet, vil udlændingen i en
periode på fem år ikke kunne få udstedt ny
rejselegitimation, medmindre der foreligger ganske særlige
omstændigheder. | | »Stk.
7. Nægtes udstedelse af særlig rejselegitimation
efter stk. 5, eller stk. 6, vil ansøgeren i en periode
på 5 år ikke kunne få udstedt ny
rejselegitimation, medmindre der foreligger ganske særlige
omstændigheder.« | | | | | | § 39, stk.
8, affattes således: | Stk. 8. Udlændingestyrelsen kan
spærre dansk udstedt rejselegitimation i Det Centrale
Pasregister, såfremt udlændingen er i besiddelse af
både dansk udstedt rejselegitimation og nationalt udstedt pas
og ikke ønsker at deponere det ene pas hos styrelsen.
Afgørelse efter 1. pkt. kan ikke påklages. | | »Stk.
8. Udlændingestyrelsen kan spærre dansk udstedt
rejselegitimation i Det Centrale Pasregister, hvis 1) en udlænding er i besiddelse af
både dansk udstedt rejselegitimation og nationalt udstedt pas
og ikke ønsker at deponere den dansk udstedte
rejselegitimation eller det nationalt udstedte pas hos
Udlændingestyrelsen, eller 2) der konstateres misbrug eller
forsøg på misbrug, jf. stk. 5 og 6, af en dansk
udstedt rejselegitimation.« | Stk. 9-10. --- | | | | | | | §
44. --- | | 3. I § 44 indsættes efter stk. 3 som
nyt stykke: | Stk. 2-3. --- | | »Stk.
4. Ved indgivelse af ansøgning om udstedelse af
laissez-passer af ansøgere, der er fyldt 18 år,
betales et gebyr på 300 kr.« | | | | | | § 2 | | | | | | »Stk.
1. Loven træder i kraft den 1. juni 2019. | | | Stk. 2.
Loven finder ikke anvendelse på ansøgninger om
udstedelse af særlig rejselegitimation til udlændinge
eller ansøgninger om udstedelse af laissez-passer indgivet
før lovens ikrafttræden. For sådanne
ansøgninger finder de hidtil gældende regler
anvendelse.« | | | | | | § 3 | | | | | | »Loven gælder ikke for
Færøerne og Grønland, men kan ved kongelig
anordning helt eller delvis sættes i kraft for
Færøerne og Grønland med de ændringer,
som de henholdsvis færøske eller grønlandske
forhold tilsiger.« |
|