Fremsat den 6. februar 2019 af justitsministeren (Søren Pape Poulsen)
Forslag
til
Lov om ændring af straffeloven
(Betydningen af tro, kulturelle forhold og
lignende i forbindelse med straffens fastsættelse)
§ 1
I straffeloven, jf. lovbekendtgørelse
nr. 1156 af 20. september 2018, foretages følgende
ændring:
1. §
80 indsættes som stk.
3:
»Stk. 3
Ved vurderingen efter stk. 2 kan det ikke indgå som
formildende omstændighed, at gerningen har baggrund i tro,
kulturelle forhold eller lignende.«
§ 2
Loven træder i kraft den 1. april 2019.
§ 3
Loven gælder ikke for Færøerne
og Grønland.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger | Indholdsfortegnelse | 1. | Indledning | 2. | Lovforslagets
hovedindhold | | 2.1. | Gældende
ret | | 2.2. | Justitsministeriets
overvejelser | | 2.3. | Den foreslåede
ordning | 3. | Ligestillingsvurdering
af lovforslaget | 4. | Økonomiske
konsekvenser og implementeringskonsekvenser for det
offentlige | 5. | Økonomiske og
administrative konsekvenser for erhvervslivet mv. | 6. | Administrative
konsekvenser for borgerne | 7. | Miljømæssige konsekvenser | 8. | Forholdet til
EU-retten | 9. | Hørte
myndigheder og organisationer mv. | 10. | Sammenfattende
skema |
|
1. Indledning
Regeringen vil ikke acceptere, at det i straffesager i
forbindelse med straffastsættelsen betragtes som en
undskyldende omstændighed, at gerningsmandens adfærd
kan tilskrives dennes tro, kulturelle baggrund eller lignende. Det
gælder såvel ved udmåling af en straf for f.eks.
overtrædelse af straffelovens regler om vold som ved valget
mellem betinget eller ubetinget fængsel.
Det er der set et eksempel på i praksis.
Kulturelle forhold kan efter regeringens opfattelse aldrig
være en undskyldning for lovovertrædelser. Det
gælder navnlig i sager om vold, herunder vold mod f.eks.
børn, men også voldtægt og andre alvorlige
overtrædelser af straffeloven og anden lovgivning.
Formålet med lovforslaget er på den baggrund at
slå fast, at det ved straffens fastsættelse og ved
valget mellem sanktionsformer ikke kan indgå som formildende
omstændighed, at gerningen har baggrund i tro, kulturelle
forhold eller lignende.
2. Lovforslagets hovedindhold
2.1. Gældende ret
2.1.1. Straffelovens kapitel 10 om straffens
fastsættelse
Reglerne om, hvad der i almindelighed skal tillægges
vægt i forbindelse med den konkrete strafudmåling,
herunder skærpende og formildende omstændigheder,
findes i kapitel 10 (§§ 80-89 a) i straffeloven, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1156 af 20. september 2018, om
straffens fastsættelse. Reglerne om valget mellem
sanktionsformerne betinget og ubetinget fængsel fremgår
af straffelovens kapitel 7 om betinget fængsel.
Straffelovens kapitel 10 handler således om straffens
fastsættelse.
Straffelovens § 80 regulerer strafudmålingen inden
for strafferammen. Bestemmelsen gælder i medfør af
straffelovens § 2 som udgangspunkt både straffelovs- og
særlovsovertrædelser, medmindre andet er bestemt ved
lov. Bestemmelsen finder endvidere anvendelse i forhold til
såvel bødestraf som fængselsstraf, herunder
også idømmelse af betingede domme med eller uden
vilkår om samfundstjeneste.
Det fremgår af straffelovens § 80, stk. 1, at der ved
straffens fastsættelse under hensyntagen til ensartethed i
retsanvendelsen skal lægges vægt på
lovovertrædelsens grovhed og på oplysninger om
gerningsmanden.
Efter straffelovens § 80, stk. 2, skal der ved vurderingen
af lovovertrædelsens grovhed tages hensyn til den med
lovovertrædelsen forbundne skade, fare og krænkelse
samt til, hvad gerningsmanden indså eller burde have indset
herom. Ved vurderingen af oplysninger om gerningsmanden skal der
tages hensyn til dennes almindelige personlige og sociale forhold,
dennes forhold før og efter gerningen samt dennes
bevæggrund til gerningen.
Straffelovens § 80 er i sit indhold i det væsentlige
uændret, siden bestemmelsen i 1866 blev indført i
§ 57 i den dagældende straffelov.
Straffelovens § 80, §§ 81og 82 blev
indført i deres nuværende form med lov nr. 218 af 31.
marts 2004 om ændring af straffeloven og retsplejeloven
(Ændring af strafferammer og bestemmelser om
straffastsættelse m.v.), hvor reglerne om straffens
fastsættelse blev affattet på ny og præciseret.
Loven bygger på Straffelovrådets betænkning nr.
1424/2002 om straffastsættelse og strafferammer. Af
lovforslaget, hvor nyaffatelsen af straffelovens § 80,
§§ 81 og 82 foreslås, fremgår følgende
(jf. Folketingstidende 2003-04, tillæg A, side 3293):
»Justitsministeriet kan tiltræde
Straffelovrådets forslag til nyaffattelse af §§
80-82, hvorved det nærmere angives i loven, hvilke
omstændigheder der skal tillægges vægt i
forbindelse med straffens fastsættelse, herunder i
formildende og skærpende retning.
Justitsministeriet lægger herved navnlig vægt
på, at der herved kan sikres en højere grad af
forudsigelighed og ensartethed i retsanvendelsen, idet det i videre
omfang end hidtil vil komme til at fremgå af straffedommes
præmisser, hvilke momenter der har haft betydning ved
strafudmålingen.
I lovforslagets § 80 angives de hovedhensyn, som skal
indgå ved straffastsættelsen. Lovforslagets
§§ 81 og 82 føjer hertil en ikke udtømmende
opregning af omstændigheder, som i almindelighed skal
tillægges henholdsvis skærpende og formildende
betydning.«
Der henvises til betænkningens side 251-291 for en
nærmere beskrivelse af Straffelovrådets overvejelser om
straffelovens regler om straffastsættelse.
Som det fremgår, indeholder straffelovens §§ 81
og 82 en række hensyn, der i almindelighed skal indgå i
strafudmålingen som henholdsvis skærpende og
formildende omstændigheder.
Som det ligeledes fremgår af forarbejderne til
§§ 81 og 82, er opregningen af skærpende og
formildende omstændigheder ikke udtømmende, jf.
Folketingstidende 2003-04, tillæg A, side 3320 ff. Der vil
derfor kunne forekomme andre hensyn, som kan tillægges
vægt i skærpende eller formildende retning.
Straffelovens § 80, §§ 81 og 82 indebærer
således, at der i forbindelse med strafudmålingen skal
foretages en samlet vurdering af sagens samtlige
omstændigheder, hvor de momenter, der fremgår af loven,
kan tillægges forskellig vægt af retten afhængig
af, hvordan de indgår i den konkrete straffesag.
Der blev i forbindelse med nyaffattelsen af straffelovens §
80, §§ 81 og 82 ikke fastsat bestemmelser om hensyn, som
ikke kan tillægges vægt i forbindelse med straffens
fastsættelse.
2.1.2. Forholdet mellem straffelovens § 56, stk. 1, om
betinget fængsel og § 80 om straffens
fastsættelse
Det følger af straffelovens § 56, stk. 1, at hvis
retten finder det upåkrævet, at fængselsstraf
kommer til fuldbyrdelse, bestemmes det i dommen, at fuldbyrdelsen
udsættes og bortfalder ved udløbet af
prøvetiden.
Bestemmelsen giver retten en bred skønsmæssig
beføjelse til at idømme betinget fængsel i
stedet for ubetinget fængsel, hvis retten ud fra sagens
omstændigheder finder, at anvendelse af ubetinget
fængsel er unødvendig.
Straffelovens § 56 indeholder ikke nærmere
retningslinjer for valget mellem betinget og ubetinget
fængsel. Afgørelsen beror på rettens afvejning
af de mangeartede og ofte krydsende hensyn, der i almindelighed er
bestemmende for sanktionsvalget, jf. Kommenteret straffelov,
Almindelig del, 10. udgave, jf. Vagn Greve m.fl., s. 364. Den
almindelige strafudmålingsregel i straffelovens § 80
giver i den forbindelse vejledning i meget generelle vendinger.
Som nævnt finder straffelovens § 80 anvendelse i
forhold til såvel bødestraf som fængselsstraf,
herunder også idømmelse af betingede domme med eller
uden vilkår om samfundstjeneste.
Straffelovrådet har i forbindelse med betænkning nr.
1545/2014 om samfundstjeneste mv. bl.a. beskæftiget sig med
valget mellem betinget og ubetinget fængsel og forholdet til
hensynsafvejningen i straffelovens § 80. Straffelovrådet
har i den forbindelse udtalt følgende herom:
"[…]
Hverken straffelovens § 56 eller bestemmelsens forarbejder
indeholder nærmere anvisninger til domstolene om valget
mellem betinget fængsel og ubetinget fængsel. Valget
mellem betinget fængsel og ubetinget fængsel er derfor
navnlig styret af retspraksis - og i visse tilfælde af
forarbejder til bestemte strafbestemmelser - men i mange sager har
retten et reelt valg, som foretages ud fra en helt konkret
vurdering af den enkelte sag.
Ligesom det gælder for straffastsættelsen i
øvrigt - valget mellem bøde eller fængsel og
udmålingen af bødens størrelse henholdsvis
fængselsstraffens længde - afhænger valget mellem
betinget fængsel og ubetinget fængsel overordnet set af
dels lovovertrædelsens grovhed, dels gerningsmanden, jf.
straffelovens § 80.
[…]".
Højesteret har ved dom af 30. maj 2016 (gengivet i UfR
2016.3032 H) om bl.a. brandstiftelse efter straffelovens §
181, stk. 1, under henvisning til forarbejderne til straffelovens
regler om betinget dom med vilkår om samfundstjeneste udtalt
sig om valget mellem de tre sanktionsformer (ubetinget
fængsel og betinget fængsel med eller uden vilkår
om samfundstjeneste). Højesteret udtalte i den forbindelse
generelt, at det må afhænge af de konkrete
omstændigheder, herunder brandstiftelsens grovhed og
tiltaltes personlige forhold, om straffen skal være
ubetinget, helt eller delvist betinget med vilkår om
samfundstjeneste, eller om straffen i særlige tilfælde
skal være betinget uden vilkår om samfundstjeneste.
Ved Højesterets dom af 7. september 2016 (gengivet i UfR
2017.29 H), der vedrørte en overtrædelse af
straffelovens § 235, stk. 1 og 2, om besiddelse og udbredelse
af børnepornografisk materiale, udtalte Højesteret
under henvisning til ovennævnte dom af 30. maj 2016 sig
endvidere om valget mellem ubetinget dom, betinget dom med
vilkår om samfundstjeneste eller betinget dom uden
vilkår om samfundstjeneste. Højesteret udtalte i den
forbindelse bl.a., at der må tages hensyn til de konkrete
omstændigheder, herunder grovheden af materialet og tiltaltes
personlige forhold.
Ved Højesterets dom af 4. oktober 2017 (gengivet i UfR
2018.442 H) om valget mellem ubetinget eller betinget fængsel
med vilkår om samfundstjeneste udtalte Højesteret
under henvisning til de to ovennævnte højesteretsdomme
af 30. maj 2016 og 7. september 2016 i en sag om overtrædelse
af udlændingeloven bl.a., at det må afhænge af de
konkrete omstændigheder, herunder overtrædelsens
grovhed og tiltaltes personlige forhold, om en idømt
fængselsstraf skal være ubetinget eller betinget med
eller uden vilkår om samfundstjeneste.
Valget mellem de tre sanktionsformer afhænger
således også i retspraksis af hensynet til
lovovertrædelsens grovhed og til gerningsmandens personlige
forhold, jf. straffelovens § 80.
2.1.3. Kulturelle forhold eller lignende som formildende
omstændighed ved straffens fastsættelse
Den 1. august 2014 trådte Europarådets konvention
til forebyggelse og bekæmpelse af vold mod kvinder og vold i
hjemmet i kraft i Danmark.
Justitsministeriet vurderede i forbindelse med implementering af
konventionen, at dansk lovgivning i vidt omfang opfylder de
forpligtelser, der er indeholdt i konventionen. Der henvises i den
forbindelse til ministeriets notat om lovgivningsmæssige
konsekvenser af Europarådets konvention til forebyggelse og
bekæmpelse af vold mod kvinder og vold i hjemmet, der blev
oversendt til Retsudvalget den 24. juni 2013 (2012-13, REU Alm.
del, bilag 340) og til Ligestillingsudvalget den 26. juni 2013
(2012-13, LIU, Alm. del, bilag 77). Ved vedtagelse af lov nr. 168
af 26. februar 2014 om ændring af straffeloven
(Gennemførelse af Europarådets konvention til
forebyggelse og bekæmpelse af vold mod kvinder og vold i
hjemmet) blev de lovændringer, som vurderedes at være
nødvendige for, at Danmark kunne ratificere konventionen,
gennemført.
Artikel 42 i Europarådets konvention til forebyggelse og
bekæmpelse af vold mod kvinder og vold i hjemmet
vedrører uacceptabel retfærdiggørelse af
kriminalitet, herunder kriminalitet, der begås under
henvisning til såkaldt "ære". Efter artikel 42, stk. 1,
skal de kontraherende parter sikre, at det i straffesager indledt
efter udøvelsen af en voldshandling omfattet af konventionen
ikke accepteres, at en sådan handling
retfærdiggøres med henvisning til kultur,
sædvane, religion, tradition eller såkaldt "ære".
Dette gælder især påstande om, at offeret har
overtrådt kulturelle, religiøse, sociale eller
traditionsbundne normer eller sædvaner for passende
adfærd.
Følgende er anført om artikel 42, stk. 1, under
pkt. 3.6 i ovennævnte notat om lovgivningsmæssige
konsekvenser af Europarådets konvention til forebyggelse og
bekæmpelse af vold mod kvinder og vold i hjemmet:
"Der er ikke i dansk ret bestemmelser, hvorefter det under en
straffesag betragtes som en undskyldende omstændighed, at
gerningsmandens adfærd kan tilskrives hans eller hendes
kultur, sædvane, religion, traditioner eller såkaldt
"ære" eller offerets overtrædelse af kulturelle,
religiøse, sociale eller traditionsbundne normer eller
sædvaner for passende adfærd. Et sådant motiv
udgør i almindelighed heller ikke efter straffelovens §
82 eller retspraksis en formildende omstændighed ved
straffens fastsættelse. Tværtimod kan et sådant
motiv efter retspraksis efter omstændighederne anses som en
skærpende omstændighed ved straffens
udmåling.
[…]
Konventionens artikel 42 vurderes på denne baggrund ikke
at have lovgivningsmæssige konsekvenser. "
Ovenstående er endvidere bl.a. gentaget i Danmarks rapport
vedrørende Europarådets konvention til forebyggelse og
bekæmpelse af vold mod kvinder og vold i hjemmet af 19.
januar 2016 under rapportens pkt. V, J.
I en dom fra Retten i Næstved, der er afsagt den 10.
oktober 2017, blev et forældrepar fundet skyldige i vold mod
deres børn. Straffen blev fastsat til fængsel i
henholdsvis 3 måneder og fængsel i 60 dage. I begge
tilfælde blev straffen gjort betinget. Retten lagde i den
forbindelse vægt på, at der var tale om simpel vold og
enkelte tilfælde af trusler, at forholdene lå tilbage i
tid, at forholdene måtte anses for at være kulturelt
betingede, og at volden ophørte, efter at de tiltalte af
kommunen havde fået anvisninger på, hvordan
børneopdragelse håndteres i Danmark.
Det bemærkes, at Rigsadvokaten har oplyst, at den konkrete
strafudmåling i ovennævnte sag på henholdsvis 3
måneders betinget fængsel og 60 dages betinget
fængsel ikke ses at være i strid med retspraksis i
sager om vold mod børn begået af deres
forældre.
2.2. Justitsministeriets overvejelser
Som det fremgår ovenfor under pkt. 2.1.1, indebærer
straffelovens § 80, §§ 81 og 82, at der ved
straffens fastsættelse skal foretages en samlet vurdering af
sagens samtlige omstændigheder, hvor de momenter, der
fremgår af loven, kan tillægges forskellig vægt
af retten afhængig af, hvordan de indgår i den konkrete
straffesag.
Der er således ikke fastsat nogen regler, der
vedrører omstændigheder, som domstolene ikke kan tillægge vægt i
forbindelse med straffens fastsættelse.
Som nævnt ovenfor under pkt. 2.1.3 vurderede
Justitsministeriet, at der ikke var behov for lovændringer i
forbindelse med gennemførelsen af artikel 42, stk. 1, i
Europarådets konvention til forebyggelse og bekæmpelse
af vold mod kvinder og vold i hjemmet, idet der ikke i dansk ret er
bestemmelser, hvorefter det under en straffesag betragtes som en
undskyldende omstændighed, at gerningsmandens adfærd
kan tilskrives hans eller hendes kultur, sædvane, religion,
traditioner eller såkaldt "ære" eller offerets
overtrædelse af kulturelle, religiøse, sociale eller
traditionsbundne normer eller sædvaner for passende
adfærd. Samtidig pegede Justitsministeriet på, at et
sådant motiv i almindelighed heller ikke efter straffelovens
§ 82 eller retspraksis udgør en formildende
omstændighed ved straffens fastsættelse.
Som nævnt ovenfor under pkt. 2.1.3 afsagde Retten i
Næst-ved en dom den 10. oktober 2017, hvor retten i
forbindelse med straffens fastsættelse bl.a. lagde vægt
på, at voldsforholdene var kulturelt betingede.
På den baggrund har Justitsministeriet fundet anledning
til på ny at overveje, om der bør indføres
regler om, at det ved straffens fastsættelse ikke kan
indgå som en formildende omstændighed, at gerningen har
baggrund i bl.a. kulturelle forhold, herunder for at sikre, at
Danmark også i praksis lever op til Europarådets
konvention til forebyggelse og bekæmpelse af vold mod kvinder
og vold i hjemmet.
Kulturelle forhold bør efter regeringens opfattelse
aldrig være en undskyldning for at begå
lovovertrædelser. At det i nogle lande er accepteret, at
forældre i opdragelsesøjemed begår vold mod
deres børn, bør aldrig kunne betragtes som en
undskyldende omstændighed i forbindelse med
straffastsættelsen i en sag om vold mod børn her i
landet.
Regeringen vil således ikke acceptere, hvis man i Danmark
tillægger kulturelle forhold betydning som formildende
omstændighed ved strafudmålingen i konkrete
straffesager.
På den baggrund slås det nu fast, at der ved
straffens fastsættelse ikke kan lægges vægt
på tro, kulturelle forhold eller lignende som formildende
omstændighed eller som begrundelse for at gøre en
fængselsstraf betinget. Herved sikres det endvidere, at
Danmark også i praksis lever fuldt ud op til artikel 42 i
Europarådets konvention til forebyggelse af vold mod kvinder
og vold i hjemmet.
2.3. Den
foreslåede ordning
Med lovforslaget foreslås det at indsætte et nyt
stykke i straffelovens § 80, som angiver, at det ved straffens
fastsættelse ikke kan indgå som formildende
omstændighed, at gerningen har baggrund i tro, kulturelle
forhold eller lignende.
Med den foreslåede ordning omfattes situationer, hvor
gerningen har baggrund i f.eks. gerningsmandens egen kulturelle
baggrund.
Herudover omfattes også situationer, hvor gerningen har
baggrund i forurettedes overtrædelse af kulturelle,
religiøse, sociale eller traditionsbundne normer eller
sædvaner for passende adfærd. Det betyder, at
påstande om, at forurettede har opført sig i strid med
normer for god opførsel efter en bestemt kultur, ikke vil
kunne tillægges vægt som formildende omstændighed
i overensstemmelse med det anførte herom i artikel 42, stk.
1, 2. pkt., i Europarådets konvention til forebyggelse og
bekæmpelse af vold mod kvinder og vold i hjemmet.
Der tilsigtes ingen ændring i de forhold, der i
almindelighed skal anses som skærpende eller formildende
omstændigheder ved straffens fastsættelse i henhold til
straffelovens §§ 81 og 82.
Som det fremgår ovenfor under pkt. 2.1.2, følger
det af retspraksis, at valget mellem de tre sanktionsformer
(ubetinget fængsel og betinget fængsel med eller uden
vilkår om samfundstjeneste) overordnet set afhænger af
dels lovovertrædelsens grovhed, dels af gerningsmandens
personlige forhold, jf. straffelovens § 80.
Med den foreslåede ordning forudsættes det på
den baggrund, at der heller ikke i forbindelse med valget mellem
sanktionsformer vil kunne lægges vægt på, at
gerningen har baggrund i tro, kulturelle forhold eller
lignende.
Den konkrete strafudmåling vil fortsat bero på
domstolenes konkrete vurdering af samtlige omstændigheder i
sagen, jf. herved de almindelige regler om straffens
fastsættelse i straffelovens kapitel 10.
Der henvises til lovforslagets § 1 og bemærkningerne
hertil.
3. Ligestillingsvurdering af lovforslaget
Med lovforslaget slås det fast det, at tro, kulturelle
forhold eller lignende ikke kan tillægges formildende
betydning ved straffens fastsættelse.
Med lovforslaget sikres det bl.a., at Danmark også i
praksis lever fuldt ud op til artikel 42 i Europarådets
konvention til forebyggelse af vold mod kvinder og vold i hjemmet,
der navnlig har fokus på vold mod kvinder. Lovforslaget
vurderes på den baggrund at indeholde
ligestillingsmæssige aspekter.
4. Økonomiske konsekvenser og
implementeringskonsekvenser for det offentlige
Lovforslaget vurderes ikke at have økonomiske
konsekvenser eller implementeringskonsekvenser for det
offentlige.
5. Økonomiske og administrative konsekvenser for
erhvervslivet mv.
Lovforslaget vurderes ikke at have økonomiske eller
administrative konsekvenser for erhvervslivet.
6. Administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget har ingen administrative konsekvenser for
borgerne.
7. Miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen miljømæssige
konsekvenser.
8. Forholdet
til EU-retten
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter.
9. Hørte myndigheder og organisationer
mv.
Et udkast til lovforslag har i perioden fra den 7. december 2018
til den 4. januar 2019 været sendt i høring hos
følgende myndigheder og organisationer mv.:
Østre og Vestre Landsret, samtlige byretter,
Advokatrådet, Amnesty International, Børne- og
Kulturchefforeningen, Børne- og Ungdomspsykiatrisk Selskab,
Børnerådet, Børnesagens Fællesråd,
Børns Vilkår, Center for Voldtægtsofre,
Rigshospitalet, Center for Voldtægtsofre, Århus, Center
mod Menneskehandel, Danner, Dansk Kvindesamfund, Dansk
Flygtningehjælp, Dansk Psykolog Forening, Dansk Stalking
Center, Danske Advokater, Danske Regioner, Det
Kriminalpræventive Råd, Den Danske Dommerforening,
Dokumentations- og Rådgivningscentret om Racediskrimination,
Dommerfuldmægtigforeningen, Domstolsstyrelsen, Exitcirklen,
Foreningen Far, Foreningen af Offentlige Anklagere, Foreningen af
Udlændingeretsadvokater, Gadejuristen, Hjælp Voldsofre,
Indvandrerrådgivningen, Institut for Menneskerettigheder,
Joan-Søstrene, Justitia, KFUKs sociale arbejde,
Kompetencecenter Prostitution, KL, Kvinderådet,
Landsforeningen af Socialpædagoger, Landsforeningen af
Forsvarsadvokater, Landsforeningen for Voldsramte Kvinder,
Landsorganisationen af Kvindekrisecentre (LOKK), Landsforeningen
KRIM, Landsorganisationen mod seksuelle overgreb, Lev Uden Vold,
LOS - De private sociale tilbud, Mødrehjælpen,
Offerrådgivningerne i Danmark, Politiforbundet, Pro Vest, Red
Barnet, Reden International, Reden København, Reden Odense,
Reden Aarhus, Retspolitisk Forening, Rigsadvokaten, Rigspolitiet,
Røde Kors i Danmark, RådgivningsDanmark, Rådet
for Etniske Minoriteter, Seksualpolitisk Forum, Sexarbejdernes
Interesseorganisation, Socialpædagogernes Landsforbund,
SSP-Samrådet, SOS mod Racisme og Tænketanken VM Viden
om Mænd.
10. Sammenfattende skema
| Positive konsekvenser/mindreudgifter (hvis
ja, angiv omfang/hvis nej, anfør »Ingen«) | Negative konsekvenser/merudgifter (hvis
ja, angiv omfang/hvis nej, anfør »Ingen«) | Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen af betydning | Ingen af betydning | Implementeringskonsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Miljømæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen | Forholdet til EU-retten | Lovforslaget indeholder ingen EU-retlige
aspekter. | Er i strid med de fem principper for
implementering af erhvervsrettet EU-regulering / Går videre
end minimumskrav i EU-regulering (sæt X) | JA | NEJ X |
|
Til §
1
Til nr. 1
I straffelovens § 80 angives de hovedhensyn, som skal
indgå ved straffastsættelsen. Straffelovens
§§ 81 og 82 føjer hertil en ikke udtømmende
opregning af omstændigheder, som i almindelighed skal
tillægges henholdsvis skærpende og formildende
betydning.
I straffelovens § 80, stk. 2, anføres de hensyn, der
skal indgå ved vurderingen af dels lovovertrædelsens
grovhed (1. pkt.), dels af oplysninger om gerningsmanden (2. pkt.).
Ved vurderingen af lovovertrædelsens grovhed skal der tages
hensyn til den skade, fare og krænkelse, som er forbundet med
lovovertrædelsen. Ved vurderingen af oplysninger om
gerningsmanden skal der tages hensyn til dennes almindelige
personlige og sociale forhold, dennes forhold før og efter
gerningen samt dennes bevæggrunde til gerningen.
Det foreslås, at der indsættes en ny bestemmelse som
stk. 3 i straffelovens § 80,
hvorefter det ved vurderingen efter § 80, stk. 2, om
henholdsvis lovovertrædelsernes grovhed og oplysninger om
gerningsmanden, ikke kan indgå som formildende
omstændighed, at gerningen har baggrund i tro, kulturelle
forhold eller lignende.
Med den foreslåede ordning slås det således
fast, at tro, kulturelle forhold eller lignende ikke kan
tillægges formildende betydning ved straffens
fastsættelse.
Herved sikres det endvidere, at Danmark også i praksis
lever fuldt ud op til kravene i artikel 42 i Europarådets
konvention til forebyggelse af vold mod kvinder og vold i
hjemmet.
Med »tro« forstås
bevæggrunde, der har baggrund i den pågældendes
trosretning, herunder bevæggrunde, der er betinget af en
fælles trosretning, f.eks. kristendom, jødedom eller
islam.
Med »kulturelle forhold«
forstås, at gerningen har baggrund i f.eks. normer for
opførsel hos en bestemt befolkningsgruppe. Det kan bl.a.
være handlinger eller udtalelser, som af én
befolkningsgruppe tilhørende én kultur accepteres som
værende i overensstemmelse med faste normer, men som af en
anden befolkningsgruppe tilhørende en anden kultur anses for
at være forkerte eller strafbare. Baggrunden for, at der
begås vold, kan således efter omstændighederne
have baggrund i en særlig kulturel eller religiøs
praksis, hvor vold mod f.eks. børn er en del af
opdragelsen.
Det bemærkes, at vold mod børn i
opdragelsesøjemed i en række lande ikke anses for at
være strafbart. Revselsesretten blev derimod afskaffet i
Danmark med vedtagelsen af lov nr. 416 af 10. juni 1997 om
ændring af lov om forældremyndighed (Afskaffelse af
revselsesretten).
Med »eller lignende« forstås, at også
kulturelle eller religiøse sædvaner, traditioner eller
såkaldt ære samt andre kulturelle eller
religiøse normer er omfattet af bestemmelsen.
Med den foreslåede ordning omfattes situationer, hvor
gerningen har baggrund i f.eks. gerningsmandens egen kulturelle
baggrund. Herudover omfattes også situationer, hvor gerningen
har baggrund i forurettedes overtrædelse af kulturelle,
religiøse, sociale eller traditionsbundne normer eller
sædvaner for passende adfærd.
Det betyder, at påstande om, at forurettede har
opført sig i strid med normer for god opførsel efter
en bestemt kultur, ikke vil kunne tillægges betydning som
formildende omstændighed i overensstemmelse med det
anførte herom i artikel 42, stk. 1, 2. pkt., i
Europarådets konvention til forebyggelse og bekæmpelse
af vold mod kvinder og vold i hjemmet.
Med den foreslåede ordning forudsættes det, at der
heller ikke i forbindelse med valget mellem sanktionsformer vil
kunne lægges vægt på i formildende retning, at
gerningen har baggrund i tro, kulturelle forhold eller
lignende.
Den konkrete strafudmåling vil fortsat bero på
domstolenes konkrete vurdering af samtlige omstændigheder i
sagen, jf. herved de almindelige regler om straffens
fastsættelse i straffelovens kapitel 10.
Til §
2
Det foreslås, at loven træder i kraft den 1. april
2019.
Til §
3
Den foreslåede bestemmelse vedrører lovens
territoriale gyldighed og fastslår, at loven ikke
gælder for Færøerne og Grønland.
Færøerne har pr. 1. marts 2010 overtaget
lovgivningskompetencen på det strafferetlige område.
For Grønland gælder en særlig kriminallov. Der
er derfor ikke foreslået hjemmel til at sætte loven i
kraft for Færøerne og Grønland.
Bilag
Lovforslaget sammenholdt med gældende
lov
| | | | | | | | § 1 | | | I straffeloven, jf. lovbekendtgørelse
nr. 1156 af 20. september 2018, foretages følgende
ændring: | §
80. --- Stk. 2. Ved
vurderingen af lovovertrædelsens grovhed skal der tages
hensyn til den med lovovertrædelsen forbundne skade, fare og
krænkelse samt til, hvad gerningsmanden indså eller
burde have indset herom. Ved vurderingen af oplysninger om
gerningsmanden skal der tages hensyn til dennes almindelige
personlige og sociale forhold, dennes forhold før og efter
gerningen samt dennes bevæggrunde til gerningen. | | | | | 1. I § 80 indsættes som stk. 3: »Stk.
3. Ved vurderingen efter stk. 2 kan det ikke indgå som
formildende omstændighed, at gerningen har baggrund i tro,
kulturelle forhold eller lignende.« |
|