Fremsat den 31. januar 2019 af ældreministeren (Thyra Frank)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om social service
(Målretning af de forebyggende
hjemmebesøg)
§ 1
I lov om social service, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1114 af 30. august 2018, foretages
følgende ændringer:
1. I
§ 79 a, stk. 1, ændres
»80 år« til: »82 år«, og
»stk. 2 og 3« ændres til: »stk.
2-4«.
2. I
§ 79 a, stk. 2, indsættes
efter »75. år«: »og deres fyldte 80.
år«.
3. I
§ 79 a indsættes efter stk.
2 som nyt stykke:
»Stk. 3.
Kommunalbestyrelsen skal tilbyde et forebyggende hjemmebesøg
til alle borgere, som bor alene i kommunen, i deres fyldte 70.
år.«
Stk. 3-6 bliver herefter stk. 4-7.
4. I
§ 79 a, stk. 3, der bliver stk. 4,
ændres »79 år« til: »81
år«.
5. I
§ 79 a, stk. 4, der bliver stk. 5,
ændres »jf. dog stk. 1 og 2« til: »jf. dog
stk. 1-3«.
6. I
§ 79 a, stk. 6, der bliver stk. 7,
ændres »stk. 1-5« til: »stk.
1-6«.
§ 2
Stk. 1. Loven
træder i kraft den 1. juli 2019.
Stk. 2. Regler fastsat i
medfør af § 79 a, stk. 6, jf. lovbekendtgørelse
nr. 1114 af 30. august 2018, forbliver i kraft, indtil de
ophæves eller afløses af forskrifter udstedt i
medfør af § 79 a, stk. 7.
Stk. 3. Borgere, som pr.
1. juli 2019 har opnået ret til tilbud om et forebyggende
hjemmebesøg efter regler fra før 1. juli 2019, men
som ikke på dette tidspunkt endnu er blevet tilbudt et
sådant, skal fortsat efter den 1. juli 2019 tilbydes et
forebyggende hjemmebesøg.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige
bemærkninger | | Indholdsfortegnelse | 1. | Indledning | 2. | Lovforslagets
hovedindhold | | 2.1. | Gældende
ret | | 2.2. | Sundheds- og
Ældreministeriets overvejelser | | 2.3. | Den foreslåede
ordning | 3. | Økonomiske
konsekvenser og implementeringskonsekvenser for det
offentlige | 4. | Økonomiske og
administrative konsekvenser for erhvervslivet mv. | 5. | Administrative
konsekvenser for borgere | 6. | Miljømæssige konsekvenser | 7. | Forholdet til
EU-retten | 8. | Hørte
myndigheder og organisationer mv. | 9. | Sammenfattende
skema |
|
1. Indledning
Ældre er i risiko for at opleve og
føle sig ensomme, da livssituationer som eksempelvis at
forlade arbejdsmarkedet, blive alene efter mange års samliv
eller opleve et nedsat funktionsniveau er risikofaktorer for at
føle sig ensom. I værste fald kan ensomhed føre
til depression, vægttab, hjerte-kar-sygdomme og selvmord,
hvor ældre desværre er en overrepræsenteret
gruppe.
Da det øger risikoen for ensomhed at
være enlig ældre, ønsker regeringen med dette
forslag at styrke indsatsen i forhold til at opspore og forebygge
ensomhed blandt ældre. De forebyggende hjemmebesøg er
en unik måde at skabe kontakt til ældre, som kan have
et behov, som måske ikke er erkendt eller taget hånd
om, og på den måde iværksætte en
forebyggende indsats og henvise til relevante tilbud i forhold til
den enkeltes behov. Lovforslaget er således en del af
regeringens fokus på og målretning af indsatsen mod
ensomhed.
Med lovforslaget forpligtes kommunerne til at
tilbyde et forebyggende hjemmebesøg til alle borgere, som
bor alene, i deres fyldte 70. år. Formålet med
forslaget er at opspore og forebygge ensomhed i de år, hvor
mange er i risiko for at opleve ensomhed eksempelvis som
følge af overgangen fra arbejdsliv til pension og derudover
at styrke opsporingen af ældre i risiko for nedsat social,
psykisk og fysisk funktionsevne, som ikke har
nærtstående i hverdagen, som kan bistå dem.
Forslaget skal således bidrage til at styrke kommunernes
forebyggelsesindsats blandt ældre.
Med lovforslaget fastholdes
kommunalbestyrelsens pligt til at tilbyde forebyggende
hjemmebesøg til alle 75-årige, mens
aldersgrænsen for tilbud om årlige besøg flyttes
fra det fyldte 80 år til det fyldte 82 år.
Kommunalbestyrelsen skal efter lovforslaget dog fortsat tilbyde
alle 80-årige et forebyggende hjemmebesøg. Kommunens
forpligtelse til at tilbyde behovsbestemte forebyggende
hjemmebesøg til de borgere, som er i særlig risiko for
nedsat social, psykisk eller fysisk funktionsevne, udvides samtidig
til at omfatte de 81-årige.
2. Lovforslagets
hovedindhold
2.1. Gældende
ret
2.1.1. Forebyggende
hjemmebesøg
Efter servicelovens § 79 a, stk. 1, skal
kommunalbestyrelsen tilbyde mindst et årligt forebyggende
hjemmebesøg til alle borgere, der er fyldt 80 år, og
som bor i kommunen jf. dog stk. 2 og 3.
Efter servicelovens § 79 a, stk. 2, skal
kommunalbestyrelsen tilbyde mindst et årligt forebyggende
hjemmebesøg til alle borgere, som bor i kommunen, i deres
fyldte 75. år. Tilbuddet om et forebyggende
hjemmebesøg til alle 75-årige er fastsat med henblik
på at sikre, at svage og udsatte borgere under 80 år
får et tilbud om forebyggende hjemmebesøg med henblik
på en afklaring af behovet for fremtidige besøg samt
at identificere borgere med særlig behov for en forebyggende
indsats.
Formålet med tilbud om forebyggende
hjemmebesøg er at understøtte den forebyggende og
sundhedsfremmende indsats over for ældre ved at yde råd
og vejledning om aktiviteter og støttemuligheder med henblik
på at bidrage til øget tryghed, trivsel og sundhed.
Formålet er derfor også at henlede de ældres
opmærksomhed på eksisterende
hjælpeforanstaltninger og aktiverende tilbud, som vil kunne
bidrage til at forebygge eller løse eventuelle problemer i
opløbet. Det kan f.eks. ske ved at henlede
opmærksomheden på frivillige organisationer, kommunale
tilbud og sociale netværk. De ældre kan således
tilskyndes til bedre at udnytte egne ressourcer og til at bevare
funktionsniveauet længst muligt. Tilbuddet om forebyggende
hjemmebesøg skal ses som et supplement til den kommunale
myndigheds almindelig rådgivnings- og
vejledningsforpligtelse.
Indholdsmæssigt er tilbuddet om de
forebyggende hjemmebesøg især koncentreret om, hvordan
den ældre mestrer sin tilværelse i bred forstand. Det
er ikke tanken at sygeliggøre de ældre ved at fokusere
på sygdom, symptomer mv. under det forebyggende
hjemmebesøg. Hovedvægten ligger på sociale
forhold og på at fastholde eller forøge funktionsevnen
i bred forstand. Samtalen med den ældre skal ske med lovens
formål for øje og kan f.eks. omhandle den ældres
dagligdag, trivsel, sociale netværk, bolig, økonomi,
sundhedstilstand, funktionsevne mv.
Efter servicelovens § 79 a, stk. 3, skal
kommunalbestyrelsen tilbyde forebyggende hjemmebesøg efter
behov til borgere i alderen 65 år til 79 år, som er i
særlig risiko for at få nedsat social, psykisk eller
fysisk funktionsevne, og som bor i kommunen. Det gælder for
eksempel borgere, som er i en vanskelig livssituation, eller som
har været igennem belastende livsforandrende begivenheder som
for eksempel tab af ægtefælle, borgere med et
overforbrug af alkohol, borgere der er udskrevet fra hospitalet,
borgere med sansetab og borgere, der er isoleret i særlig
grad. Formålet er således at have fokus på
borgerens samlede ressourcer og risiko for tab af funktionsevne.
Det er op til den enkelte kommune at målrette og
tilrettelægge indsatsen i forhold til de særlige
risikogrupper. Desuden skal kommunerne i deres kvalitetsstandard
beskrive, hvordan de vil målrette og tilrettelægge
indsatsen i forhold til de særlige målgrupper.
Sundhedsstyrelsen har udarbejdet en guide til opsporing af
ældre i særlig risiko for nedsat funktionsevne, som kan
understøtte kommunerne i vurderingen af og arbejdet med at
målrette og tilrettelægge indsatsen i forhold til de
særlige målgrupper.
Efter servicelovens § 79 a, stk. 4,
tilrettelægger kommunalbestyrelsen besøgene efter
behov.
Kommunalbestyrelsen kan efter servicelovens
§ 79 a, stk. 5, vælge at undtage de borgere, som
modtager både personlig pleje og praktisk hjælp efter
§ 83, fra ordningen om forebyggende hjemmebesøg.
Borgere, der alene modtager enten personlig eller praktisk
hjælp, har ret til at få tilbud om forebyggende
hjemmebesøg. Hvis en kommune har valgt ikke at tilbyde
forebyggende hjemmebesøg til gruppen af borgere, der
modtager både personlig og praktisk hjælp,
påhviler der kommunen en særlig forpligtelse til at
være opmærksom på, om der er behov for at
igangsætte særlige tiltag eller tilbyde forebyggende
hjemmebesøg til den enkelte borger i denne gruppe.
Efter servicelovens § 79 a, stk. 6,
fastsætter ældreministeren regler om de kommunale
forpligtelser efter stk. 1-5, herunder om samordning med andre
generelle kommunale forebyggende og aktiverende foranstaltninger og
om andre måder at gennemføre det forebyggende
hjemmebesøg.
I henhold til servicelovens § 139, stk.
2, kan ældreministeren fastsætte regler om, at
kommunalbestyrelsen skal træffe beslutninger om indhold,
omfang og udførelse af tilbud til voksne efter §§
79, 79 a, 83, 83 a, 84, 86, 119-122 og 192 samt følge disse
beslutninger op.
Ældreministeren har i
bekendtgørelsen nr. 304 af 20. marts 2016 om
tilrettelæggelse af samt kvalitetsstandarder for de
forebyggende hjemmebesøg efter servicelovens § 79 a,
fastsat regler om tilrettelæggelse af forebyggende
hjemmebesøg samt kvalitetsstandarder for de forebyggende
hjemmebesøg efter servicelovens § 79 a.
Efter bekendtgørelsens § 1
tilrettelægger kommunalbestyrelsen tilbud om forebyggende
hjemmebesøg i henhold til lovens § 79 a, stk. 1-5.
Disse tilbud kan bestå af et tilbud om besøg i
borgerens eget hjem eller et alternativ til dette som for eksempel
et tilbud om et kollektivt arrangement. Et kollektivt arrangement
kan fungere som et alternativ til individuelle besøg i
borgerens eget hjem med henblik på at nå borgere, som
normalt takker nej til et forebyggende hjemmebesøg. Efter
§ 2 skal borgere, der ikke ønsker at deltage i et
alternativt tilbud, i stedet tilbydes et individuelt besøg i
hjemmet. Formålet er at have fokus på den
pågældendes aktuelle livssituation og dermed blandt
andet at hjælpe borgeren til bedre at udnytte egne ressourcer
og bevare funktionsniveauet længst muligt.
Efter bekendtgørelsens § 3
bør kommunalbestyrelsen i forbindelse med
tilrettelæggelsen og organiseringen af de forebyggende
hjemmebesøg sammentænke ordningen med øvrige
relevante forebyggelsestiltag, herunder blandt andet
forebyggelsesindsatser efter sundhedsloven.
Efter bekendtgørelsens § 4 skal
kommunalbestyrelsen mindst én gang årligt udarbejde en
kvalitetsstandard for forebyggende hjemmebesøg efter lovens
§ 79 a. Kvalitetsstandarden skal indeholde generel
serviceinformation til borgerne om formålet med samt
indholdet i et forebyggende hjemmebesøg. Kvalitetsstandarden
skal desuden indeholde en beskrivelse af, hvordan
kommunalbestyrelsen tilrettelægger ordningen, herunder
beskrivelse af eventuelle andre former for forebyggende indsatser,
som kommunalbestyrelsen tilbyder som alternativ til et individuelt
hjemmebesøg. Herunder skal kvalitetsstandarden beskrive,
hvordan kommunalbestyrelsen vil opfylde forpligtelsen om at tilbyde
forebyggende hjemmebesøg efter behov til borgere i alderen
65 år til 79 år, som er i særlig risiko for at
få nedsat social, psykisk eller fysisk funktionsevne. Det
skal fremgå af beskrivelsen, hvilke særlige
risikogrupper kommunalbestyrelsen beslutter at målrette
tilbuddet imod.
2.2. Sundheds- og
Ældreministeriets overvejelser
Ensomhed hos ældre borgere er et udbredt
problem, som kan have store personlige og menneskelige omkostninger
i form af forringet livskvalitet og en række alvorlige,
sundhedsmæssige konsekvenser som for eksempel forhøjet
blodtryk, dårlig søvn, stress og hjerte-kar-sygdomme.
Der er endvidere en sammenhæng mellem ensomhed og øget
dødelighed.
Center for Folkesundhed og Kvalitetsudvikling
anslår, at 33.000 ældre føler sig ensomme i
Danmark. Tal fra Ældredatabasen viser blandt andet, at enlige
ældre er i øget risiko for at opleve ensomhed. Med
ensomhed stiger risikoen for depression og selvmord. Forekomsten af
depression stiger med alderen for både mænd og kvinder.
En opgørelse over antallet af selvmord i perioden 2007-2016
viser at ældres andel af selvmord er næsten dobbelt
så høj som den andel, de udgør af
befolkningen.
Overgangen fra arbejdsmarked til pension er en
stor livsforandrende begivenhed. Den tid, man brugte på
arbejdet, og det fællesskab, som man var en del af, skal
erstattes af andet meningsfuldt indhold i tilværelsen, men
for nogle kan det desværre ende i isolation og ensomhed.
Dertil kommer den ofte mere glidende overgang til en
tilværelse, hvor man kan mindre og måske har mistet
nogle vigtige relationer, eller ens fysiske formåen
ændres. Her er eksempelvis ældre med begrænset
socialt netværk eller med store fysiske begrænsninger i
særlig risiko for at opleve dårligere livskvalitet.
I 2016 var 6 procent af alle
selvmordsforsøg og 23 procent af alle selvmord relateret til
ældre over 70 år.
Sundheds- og Ældreministeriet vurderer
på den baggrund, at indførelse af et obligatorisk
tilbud om et forebyggende hjemmebesøg til alle borgere, der
bor alene, i deres fyldte 70. år, kan være med til at
forebygge ensomhed. Det forebyggende hjemmebesøg kan
således nå de ældre, som føler sig ensomme
og som kan have et behov, som ikke er erkendt eller taget
hånd om.
Det følger allerede af lovgivningen
vedrørende de forebyggende hjemmebesøg, at
kommunalbestyrelsen kan beslutte, at hjemmebesøgene skal
fokusere på en række udvalgte temaer som eksempelvis
ensomhed. Formålet med de forebyggende hjemmebesøg er
således, at den forebyggende medarbejder kan henvise til
forskellige forebyggende og aktiverende tilbud i frivilligt eller
kommunalt regi. Tilbud i frivilligt regi kan eksempelvis være
ældreidræt og netværksskabende aktiviteter, som
vil være relevant, hvis den ældre føler sig
ensom. På den baggrund skal kommunen, hvis der er behov for
det, tilbyde opfølgende besøg mv. på baggrund
af samtalen med den ældre.
Et obligatorisk tilbud om forebyggende
hjemmebesøg til alle 70-årige, der bor alene, er
hensigtsmæssigt i forhold til at nå ensomme
ældre, før problemet med ensomhed vokser sig for
stort. Aldersgrænsen skal ses i forhold til den stigende
tilbagetrækningsalder fra arbejdsmarkedet, hvor ensomhed for
nogle enlige vil opstå i forlængelse af arbejdslivets
ophør.
På den baggrund er det Sundheds- og
Ældreministeriets opfattelse, at man kan sætte
systematisk ind for at nå disse ældre med henblik
på at forebygge ensomhed samt de utilsigtede konsekvenser
heraf. Lovforslaget skal derfor også understøtte
kommunernes arbejde med ensomhed og forebyggelse heraf
generelt.
2.3. Den
foreslåede ordning
Med lovforslaget forpligtes
kommunalbestyrelsen til at tilbyde et forebyggende
hjemmebesøg til alle borgere, som bor alene i kommunen, i
deres fyldte 70. år. Formålet er at opspore og på
den baggrund igangsætte eventuelt nødvendige
foranstaltninger, som kan forebygge og afhjælpe eksempelvis
ensomhed blandt målgruppen. Lovændringen skal ses som
en generel forebyggende indsats, da eksempelvis overgangen fra
arbejdsmarked til pension for nogle kan ende i isolation og
ensomhed. Formålet er derfor også at styrke opsporingen
af ældre i risiko for nedsat social, psykisk og fysisk
funktionsevne - herunder enlige ældre, som kan være i
risiko for at blive ensomme, eksempelvis fordi de ikke har
nærtstående til at bistå dem i hverdagen.
Forslaget skal således bidrage til at styrke kommunernes
forebyggelsesindsats blandt ældre. Det bemærkes hertil,
at "bor alene" eksempelvis kan defineres som, at en person er den
eneste registeret med bopæl på
folkeregisteradressen.
Indholdet i de forebyggende hjemmebesøg
fastholdes således, at de forebyggende hjemmebesøg
fortsat blandt andet skal anvendes til at identificere eventuelle
problemer hos de ældre og til at indgå i en dialog med
de ældre om eventuelle behov for støtte. Ligeledes
fastholdes det, at formålet blandt andet er, at den
forebyggende medarbejder på baggrund af samtalen kan henvise
til forskellige forebyggende og aktiverende tilbud eksempelvis i
frivilligt eller kommunalt regi. Derudover skal besøget
bruges til afklaring af behovet for fremtidige besøg i
perioden fremadrettet.
Kommunalbestyrelsen forpligtes efter
lovforslaget til fortsat at tilbyde et forebyggende
hjemmebesøg til ældre i det 75. og 80. år med
henblik på en afklaring af behovet for fremtidige
besøg i perioden frem til, at borgeren fylder 82 år,
hvor vedkommende får årlige tilbud om et forebyggende
hjemmebesøg.
Kommunalbestyrelsen skal fortsat efter
gældende regler tilbyde borgere i særlig risiko for
nedsat social, psykisk eller fysisk funktionsevne, behovsbestemte
forebyggende hjemmebesøg. Bestemmelsen omfatter tilbud til
borgere med behov for et forebyggende hjemmebesøg i
aldersgruppen 65-79 år, der bor i kommunen. Aldersgruppen
udvides med den foreslåede bestemmelse til at omfatte
65-81-årige i særlig risiko for nedsat social, psykisk
eller fysisk funktionsevne. Forslaget sikrer således, at
borgerne i aldersgruppen 65-81 år, som er i særlig
risiko, og som har behov for et forebyggende hjemmebesøg,
tilbydes dette. Der kan være tale om for eksempel borgere,
som er i en vanskelig livssituation, eller som har været
igennem belastende livsforandrende begivenheder som for eksempel
tab af ægtefælle, borgere med et overforbrug af
alkohol, borgere der er udskrevet fra hospitalet, borgere med
sansetab eller borgere, der er isoleret i særlig grad.
De foreslåede ændringer
ændrer i øvrigt ikke ved kommunernes og regionernes
nuværende forpligtelser i forhold til forebyggelses- og
sundhedsfremmende indsatser. Og det fastholdes, at
kommunalbestyrelsen tilrettelægger besøgene efter
behov, således at der kan tilbydes op til flere besøg
i samme år eller et besøg året efter, hvis det
vurderes, at der er behov for dette.
Det bemærkes, at der i øvrigt
ikke med lovforslaget er tilsigtet indholdsmæssige
ændringer af bestemmelserne. Det vil således fortsat
være kommunalbestyrelsen, der træffer beslutning om
tilrettelæggelsen og administrationen af ordningen om de
forebyggende hjemmebesøg, herunder hvorledes den vil
målrette og tilrettelægge indsatsen i forhold til de
særlige risikogrupper. Kommunalbestyrelsen kan dermed
tilrettelægge tilbuddet om forebyggende hjemmebesøg,
som det lokalt findes mest hensigtsmæssigt. Det er
således muligt for eksempel at tilbyde et eller flere
kollektive arrangementer, som kan erstatte det individuelle
besøg i borgerens hjem. Desuden fastholdes de allerede
fastsatte regler om, at hvis en borger ikke ønsker at
deltage i et kollektivt arrangement, skal kommunalbestyrelsen i
stedet tilbyde borgeren et individuelt besøg i hjemmet.
Det bemærkes, at bekendtgørelse
nr. 304 af 20. marts 2016 om tilrettelæggelse af samt
kvalitetsstandarder for de forebyggende hjemmebesøg efter
servicelovens § 79 a, som følge af lovforslaget
forventes opdateret.
3. Økonomiske
konsekvenser og implementeringskonsekvenser for det
offentlige
Den foreslåede ændring af reglerne
vedrørende de forebyggende hjemmebesøg vurderes
samlet set ikke at medføre merudgifter for kommunerne. En
ændring af aldersgrænsen for de årlige
forebyggende hjemmebesøg til 82 år, hvor tilbuddet om
besøg i det 80. år dog fastholdes, betyder, at 81
årige som udgangspunkt ikke længere skal tilbydes
forebyggende hjemmebesøg, medmindre de er i særlig
risiko for nedsat funktionsevne. Den gennemsnitlige udgift pr.
hjemmebesøg er opgjort til ca. 1.000 kr. (2018-pl).
Besparelsen ved, at 81-årige kun får tilbud om et
forebyggende hjemmebesøg, hvis de er i særlig risiko
for nedsat funktionsevne, anslås til at være godt 3
mio. kr. årligt. Besparelsen, anvendes til at tilbyde
målrettet forebyggende hjemmebesøg til 70-årige,
der bor alene, inklusiv eventuelle systemjusteringer mv., jf.
nedenfor.
Lovforslaget vurderes kun at have meget
begrænsede implementeringskonsekvenser for kommunerne.
Kommunerne skal allerede tilbyde forebyggende hjemmebesøg
til forskellige aldersgrupper og særlige risikogrupper. Med
lovændringen skal kommunerne nu tilbyde forebyggende
hjemmebesøg til personer i deres fyldte 70. år, hvis
de bor alene, og det kan muligvis medføre mindre justeringer
i kommunernes systemer. Det vurderes, at lovforslaget ikke
medfører væsentlige ændringer i forhold til
organisering og kompetencedeling mellem myndigheder. Ligeledes
vurderes lovforslaget at være digitaliseringsklart, da der er
tale om enkle og klare regler i forhold til, hvilke grupper der
skal tilbydes besøg - at man skal være 70 år og
enlig. Lovforslaget understøtter desuden digital
kommunikation og anvendelse af offentlig infrastruktur, da
kommunerne kan benytte for eksempel e-boks med en direkte
henvendelse til borgerne med et tilbud om et forebyggende
hjemmebesøg. Det skal dog hertil bemærkes, at nogle
ældre er fritaget for digital post.
Lovforslaget vurderes ikke at have
økonomiske konsekvenser og implementeringskonsekvenser for
stat og regioner.
4. Økonomiske og
administrative konsekvenser for erhvervslivet mv.
Lovforslaget har ingen økonomiske og
administrative konsekvenser for erhvervslivet mv.
5. Administrative
konsekvenser for borgere
Lovforslaget har ingen administrative
konsekvenser for borgere.
6. Miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen
miljømæssige konsekvenser.
7. Forholdet til
EU-retten
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter.
8. Hørte
myndigheder og organisationer mv.
Et udkast til lovforslag har i perioden fra
den 18. oktober 2018 til 16. november 2018 været sendt i
høring hos følgende myndigheder og organisationer
m.v.:
Advokatrådet, Alzheimerforeningen,
Ankestyrelsen, Center for Sund Aldring - KU, Dansk
Arbejdsgiverforening, Dansk Erhverv, Dansk Industri, Danske
socialrådgivere, Dansk Sygeplejeråd, Danske Diakonhjem,
Danske Fysioterapeuter, Danske Handicaporganisationer, Hjernesagen,
Danske Regioner, Danske Seniorer, Danske Ældreråd,
Datatilsynet, DemensKoordinatorer i Danmark, Den Danske
Dommerforening, Den Uvildige Konsulentordning på
Handicapområdet, De sammenvirkende Menighedsplejere,
Domstolsstyrelsen, Det Centrale Handicapråd, EGV,
Ergoterapeutforeningen, FOA, Foreningen af Kommunale Social-,
Sundheds- og Arbejdsmarkedschefer i Danmark (FDS),
Funktionærernes og Tjenestemændenes
Fællesråd (FTF), Institut for Menneskerettigheder, KL,
Forhandlingsfællesskabet, Kost &
Ernæringsforbundet, Faglige Seniorer, Lægeforeningen,
National Videnscenter for Demens, OK-Fonden, PLO, Selveje Danmark,
Socialpædagogernes Landsforbund, SUFO (Landsforeningen for
ansatte i sundhedsfremmende og forebyggende hjemmebesøg),
VIVE og Ældre Sagen.
9. Sammenfattende skema | | Positive konsekvenser/mindreudgifter (hvis
ja, angiv omfang/hvis nej, anfør »Ingen«) | Negative konsekvenser/merudgifter (hvis
ja, angiv omfang/hvis nej, anfør »Ingen«) | Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Mindreudgifter, i forbindelse med at
81-årige kun får tilbud om et forebyggende
hjemmebesøg, hvis de er i særlig risiko for nedsat
funktionsevne, anslås til at være godt 3 mio. kr.
årligt. | Merudgifter på godt 3 mio. kr.
årligt til at tilbyde målrettet forebyggende
hjemmebesøg til 70-årige, der bor alene, inklusiv
eventuelle systemjusteringer mv. | Implementeringskonsekvenser for stat,
kommuner og regioner. | Lovforslaget vurderes kun at have meget
begrænsede implementeringskonsekvenser for kommunerne.
Kommunerne skal allerede tilbyde forebyggende hjemmebesøg
til forskellige aldersgrupper og særlige risikogrupper. Med
lovforslaget forpligtes kommunerne til at tilbyde forebyggende
hjemmebesøg til personer i deres fyldte 70. år, hvis
de bor alene. Der er ikke implementeringskonsekvenser
for stat og regioner. | Ingen | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet, mv. | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet, mv. | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen | Miljømæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen | Forholdet til EU-retten | Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter. | Er i strid med de fem principper for
implementering af erhvervsrettet EU-regulering (sæt X) | JA | NEJ X |
|
Bemærkninger til lovforslagets enkelte
bestemmelser
Til §
1
Til nr.
1
Efter de gældende regler i servicelovens
§ 79 a, stk. 1, skal kommunalbestyrelsen tilbyde mindst et
årligt forebyggende hjemmebesøg til alle borgere, der
er fyldt 80 år, og som bor i kommunen jf. dog stk. 2 og
3.
Formålet med et forebyggende
hjemmebesøg er eksempelvis at drøfte den
pågældendes aktuelle livssituation og hjælpe den
pågældende til bedre at udnytte egne ressourcer og
bevare funktionsniveauet længst muligt.
Med den foreslåede ændring af
servicelovens § 79 a, stk. 1, skal
kommunalbestyrelsen tilbyde mindst et årligt forebyggende
hjemmebesøg til alle borgere, som er fyldt 82 år, og
som bor i kommunen jf. dog stk. 2-4.
Med forslaget ændres aldersgrænsen
for tilbagevendende årlige tilbud om forebyggende
hjemmebesøg således fra 80 til 82 år. Det
betyder, at de 81-årige fremover ikke skal tilbydes et
forebyggende hjemmebesøg - medmindre de er i særlig
risiko for at få nedsat social, psykisk eller fysisk
funktionsevne jf. stk. 2-4.
Det bemærkes, at ændringen af stk.
2 og 3, som nu bliver stk. 2-4, er en konsekvensrettelse ift. at
der indsættes et nyt stk. 3.
Til nr.
2
Efter de gældende regler i servicelovens
§ 79 a, stk. 2, skal
kommunalbestyrelsen tilbyde et forebyggende hjemmebesøg til
alle ældre borgere, som bor i kommunen, i deres fyldte 75.
år. Dette fastholdes.
Det foreslås i § 79 a, stk. 2, at kommunalbestyrelsen også
skal tilbyde et forebyggende hjemmebesøg til alle borgere,
som bor i kommunen, i deres fyldte 80. år.
Efter den foreslåede bestemmelse
forpligtes kommunalbestyrelsen således til at tilbyde et
forebyggende hjemmebesøg til alle borgere i kommunen i deres
fyldte 80. år. Ligesom kommunen allerede tilbyder
forebyggende hjemmebesøg i det fyldte 75. år.
Det betyder, at alle 80-årige skal
tilbydes et forebyggende hjemmebesøg blandt andet med
henblik på at afklare behovet for fremtidige besøg.
Det bemærkes at ændringen er en konsekvens af
ændringen i stk. 1., da man flytter aldersgrænsen for
de risikobaseret forebyggende hjemmebesøg fra 65-79 år
til 65-81 år. Det betyder, at ældre i deres fyldte 80.
år fortsat skal tilbydes et forebyggende
hjemmebesøg.
Det bemærkes, at det er Sundheds- og
Ældreministeriets opfattelse, at tilbuddet om et forebyggende
hjemmebesøg til alle borgere, som bor i kommunen, i deres
fyldte 75. år, skal forstås i lighed § 79 a stk.1.
Det vil sige, at når borgeren fylder 75 eller 80 år,
så er kommunen forpligtet til at tilbyde personen, inden for
en rimelig tidsperiode, et tilbud om et forebyggende
hjemmebesøg.
Det er op til kommunalbestyrelsen konkret at
tage stilling til, hvad der i det konkrete tilfælde kan anses
for en rimelig frist.
Til nr.
3
I dag skal kommunalbestyrelsen tilbyde
70-årige et forebyggende hjemmebesøg, hvis de er i
særlig risiko for at få nedsat social, psykisk eller
fysisk funktionsevne.
Det foreslås, at der i § 79 a
indsættes et nyt stk. 3,
hvorefter kommunalbestyrelsen skal tilbyde et forebyggende
hjemmebesøg til alle borgere, som bor alene i kommunen, i
deres fyldte 70. år.
Det betyder, at kommunalbestyrelsen
fremadrettet forpligtes til at tilbyde alle 70-årige et
forebyggende hjemmebesøg, hvis de bor alene.
Kommunalbestyrelsen skal således,
når borgere, som bor alene, bliver 70 år
fremsætte tilbud om et forebyggende hjemmebesøg.
Indholdet af og formålet med de
forebyggende hjemmebesøg ændres ikke ved forslaget. De
forebyggende hjemmebesøg skal således fortsat bl.a.
anvendes til at identificere eventuelle problemer hos de
ældre og til at indgå i en dialog med de ældre om
eventuelle behov for støtte.
Til nr.
4
Efter de gældende regler i servicelovens
§ 79 a, stk. 3, skal kommunalbestyrelsen tilbyde forebyggende
hjemmebesøg efter behov til borgere i alderen 65 år
til 79 år, som er i særlig risiko for at få
nedsat social, psykisk eller fysisk funktionsevne, og som bor i
kommunen.
Med det foreslåede ændring af
§ 79 a, stk. 3, der bliver stk. 4,
vil kommunalbestyrelsen have pligt til at tilbyde forebyggende
hjemmebesøg efter behov til borgere i aldersgruppen 65-81
år, som er i særlig risiko for at få nedsat
social, psykisk eller fysisk funktionsevne.
Det betyder, at bestemmelsen dermed udvider
aldersgruppen fra 65-79 år til aldersgruppen fra 65-81
år. Udvidelsen af aldersgruppen skal ses på baggrund
af, at aldersgrænsen for det årlige besøg til
alle borgere er flyttet fra 80 år til 82 år.
Til nr.
5
Efter de gældende regler i servicelovens
§ 79 a, stk. 4, tilrettelægger kommunalbestyrelsen
besøgene efter behov, jf. dog stk. 1-2.
Det foreslås, at henvisningen til stk.
1-2 ændres til stk. 1-3.
Ændringen er en konsekvens af, at der
med lovforslaget er indsat et nyt stk. 3. Ændringen er en
konsekvensrettelse ift., at der i loven blev henvist til, at
kommunalbestyrelsen tilrettelægger besøgene efter
behov, jf. stk. 1-2. Som følge af at der bliver indsat et
nyt stk. 3, så ændres henvisningen til at opfatte stk.
1-3. Således er det nye stk. 3 også omfattet af
bestemmelserne om, at kommunalbestyrelsen tilrettelægger
besøgene efter behov, jf. dog stk. 1-3.
Til nr.
6
Efter den gældende bemyndigelse i
servicelovens § 79 a, stk. 6 fastsætter
ældreministeren reglerne om de kommunale forpligtelser efter
stk. 1-5, herunder om samordning med andre generelle kommunale
forebyggende og aktiverende foranstaltninger og andre måder
at gennemføre det forebyggende hjemmebesøg på
end ved besøg i hjemmet.
Det foreslås i § 79 a, stk. 6, der
bliver til stk. 7, at henvisningen til
stk. 1-5 ændres til stk. 1-6
Det betyder, at ældreministeren fortsat
har bemyndigelse til at fastsætte regler om de kommunale
forpligtelser efter § 79 a, herunder om samordning med andre
generelle kommunale forebyggende og aktiverende foranstaltninger
samt bemyndigelse til at fastsætte regler om
kommunalbestyrelsernes tilrettelæggelse af de forebyggende
hjemmebesøg.
Det følger heraf at,
bekendtgørelse om tilrettelæggelse af samt
kvalitetsstandarder for de forebyggende hjemmebesøg efter
servicelovens § 79 a fortsat er gældende.
Til §
2
Bestemmelsen vedrører lovens
ikrafttrædelsestidspunkt. Det foreslås i stk. 1, at
loven træder i kraft den 1. juli 2019. Det betyder, at alle
personer, som bor alene, og som fylder 70 år efter den 1.
juli 2019, skal tilbydes et forebyggende hjemmebesøg.
Som følge af at servicelovens § 79
a, stk. 6, rykkes til stk. 7, jf. lovforslagets § 1, nr. 3,
foreslås det i stk. 2, af ordensmæssige hensyn, at
bekendtgørelse nr. 304 af 20. marts 2016 om
tilrettelæggelse af samt kvalitetsstandarder for de
forebyggende hjemmebesøg udstedt i medfør af efter
servicelovens § 79 a, stk. 6, fortsat er gældende efter
lovens ikrafttrædelse indtil den ophæves eller
afløses af nye regler.
Således fastsætter
ældreministeren fortsat regler om de kommunale forpligtelser
i forhold til tilrettelæggelsen af de forebyggende
hjemmebesøg - herunder tilrettelæggelse af tilbuddet
og krav om årligt at udarbejde kvalitetsstandarder for de
forebyggende hjemmebesøg.
Det foreslås i stk. 3, at de personer,
der før lovens ikrafttræden den 1. juli 2019 efter den
nugældende § 79 a har opnået retten til et
forebyggende hjemmebesøg, men som ikke på dette
tidspunkt endnu er blevet tilbudt et sådant, skal fortsat
efter den 1. juli 2019 tilbydes et forebyggende hjemmebesøg.
Det gælder borgere, der er fyldt 81 år før
lovens ikrafttrædelse, men som ikke er blevet tilbudt et
forebyggende hjemmebesøg. Disse borgere skal fortsat
tilbydes et besøg efter 1. juli 2019.
Det følger af servicelovens § 196,
at serviceloven ikke gælder for Færøerne og
Grønland.
Bilag
Lovforslaget sammenholdt med gældende
lov
Gældende
lov | | Lovforslaget | | | | | | § 1 | | | | | | I lov om social service, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1114 af 30. august 2018, foretages
følgende ændring: | | | | § 79 a.
Kommunalbestyrelsen skal tilbyde mindst et årligt
forebyggende hjemmebesøg til alle borgere, der er fyldt 80
år, og som bor i kommunen, jf. dog stk. 2 og 3. | | 1. I § 79 a, stk. 1, ændres »80
år« til: »82 år«, og »stk. 2 og
3« ændres til: »stk. 2-4«. | | | | Stk. 2.
Kommunalbestyrelsen skal tilbyde et forebyggende hjemmebesøg
til alle borgere, som bor i kommunen, i deres fyldte 75.
år. | | 2. I § 79 a, stk. 2, indsættes efter
»75. år«: »og deres fyldte 80.
år«. | | | | Stk. 3.
Kommunalbestyrelsen skal tilbyde forebyggende hjemmebesøg
efter behov til borgere i alderen 65 år til 79 år, som
er i særlig risiko for at få nedsat social, psykisk
eller fysisk funktionsevne, og som bor i kommunen. | | 3. I § 79 a indsættes efter stk. 2 som
nyt stykke: »Stk. 3.
Kommunalbestyrelsen skal tilbyde et forebyggende hjemmebesøg
til alle borgere, som bor alene i kommunen, i deres fyldte 70.
år«. Stk. 3-6 bliver herefter stk. 4-7. | | | | Stk. 4.
Kommunalbestyrelsen tilrettelægger besøgene efter
behov, jf. dog stk. 1 og 2. | | 4. I § 79 a, stk. 3, der bliver stk. 4,
ændres »79 år« til: »81
år«. | | | | Stk. 5. - -
- | | 5. I § 79 a, stk. 4, der bliver stk. 5,
ændres »jf. dog stk. 1 og 2« til: »jf. dog
stk. 1-3«. | | | | Stk. 6.
Ældreministeren kan fastsætte regler om de kommunale
forpligtelser efter stk. 1-5, herunder om samordning med andre
generelle kommunale forebyggende og aktiverende foranstaltninger og
om andre måder at gennemføre det forebyggende
hjemmebesøg på end ved besøg i hjemmet. | | 6. I § 79 a, stk. 6, der bliver stk. 7,
ændres »stk. 1-5« til: »stk.
1-6«. |
|