Betænkning afgivet af Miljø-
og Fødevareudvalget den 13. marts 2019
1. Ændringsforslag
Der er stillet 8 ændringsforslag til
lovforslaget. Miljø- og fødevareministeren har
stillet ændringsforslag nr. 1 og 4-8. Radikale Venstres og
Socialistisk Folkepartis medlemmer af udvalget har stillet
ændringsforslag nr. 2 og 3.
2. Indstillinger
Et flertal i
udvalget (V, DF, LA og KF) indstiller lovforslaget til vedtagelse med de af miljø- og
fødevareministeren stillede ændringsforslag.
Mindretallet vil stemme imod de øvrige
ændringsforslag.
Et mindretal i
udvalget (S) vil ved 2. behandling af lovforslaget redegøre
for sin stilling til lovforslaget og til de af RV og SF stillede
ændringsforslag. Mindretallet vil stemme for de af
miljø- og fødevareministeren stillede
ændringsforslag.
Et andet
mindretal i udvalget (EL og ALT) indstiller lovforslaget til
forkastelse ved 3. behandling.
Mindretallet vil stemme for de stillede ændringsforslag.
Et tredje
mindretal (RV og SF) indstiller lovforslaget til vedtagelse med de stillede
ændringsforslag. Hvis ændringsforslagene stillet af RV
og SF forkastes, vil mindretallet stemme imod lovforslaget ved 3.
behandling.
Inuit Ataqatigiit, Nunatta Qitornai,
Tjóðveldi og Javnaðarflokkurin havde ved
betænkningsafgivelsen ikke medlemmer i udvalget og dermed
ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske
bemærkninger i betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
3. Politiske bemærkninger
Enhedslisten og Alternativet
Et mindretal i
udvalget (EL og ALT) kan ikke støtte lovforslaget.
Enhedslisten og Alternativet bemærker, at indholdet i
lovforslaget ikke lever op til formålsparagraffen, der ellers
forsikrer om, at »Loven har til formål at regulere
jordbrugets anvendelse af gødning med henblik på at
begrænse udvaskningen af kvælstof og for i respekt for
menneskers livsvilkår at værne om natur og miljø
og bevare dyre- og plantelivet under hensyn til en smidig og
ensartet forvaltning på tværs af miljø- og
landbrugsområdet.« Lovforslaget forholder sig dog ikke
til den store udfordring, Danmark står over for med hensyn
til kvælstofbelastningen af naturen og kommer ikke med en
løsning på, hvordan man via en række virkemidler
og en målrettet regulering kunne sikre, at Danmark inden 2027
får nedbragt kvælstofforureningen fra ca. 60.000 t til
42.000 t og dermed kunne leve op til forpligtelserne i
vandrammedirektivet.
EL og ALT mener, at det er dybt bekymrende,
at regeringen med lovforslaget i stedet skubber problemet foran sig
ved at udskyde 6.200 t kvælstofreduktion til den tredje
vandplansperiode, dvs. efter 2021. Det vil uvægerligt betyde,
at man senere kommer til at stå med et enormt stort problem,
der skal løses på meget kort tid for at kunne sikre
god økologisk tilstand i de indre danske farvande. EL og ALT
bemærker, at såfremt man stemmer for lovforslaget,
blåstempler man kvælstofregnskabet i landbrugspakken,
da der i lovforslaget ligger som forudsætning, at
indsatsbehovet for en reduktion på 6.200 t kvælstof
udskydes til efter 2021 i tråd med landbrugspakkens
kvælstofregnskab, hvilket EL og ALT ikke kan
støtte.
Endvidere bemærker EL og ALT, at
landbruget ifølge landbrugspakken ad frivillighedens vej
årligt skulle reducere udledningen af kvælstof med
1.451 t i 2018 stigende til 2.907 t i 2021. Realiteterne viser
inklusive tal for 2018, at landbruget frivilligt kun har mindsket
udledningen med 12 t årligt. EL og ALT mener, at det er
bekymrende, at lovforslaget ikke tager hånd om denne
manglende realisering af landbrugets kvælstofreduktion via de
kollektive virkemidler. EL og ALT bemærker også, at
lovforslaget ikke forholder sig til, at den seneste NOVANA-rapport
viser, at kvælstofudledningen ikke er faldende som forudsat i
den såkaldte baseline, som indgår i landbrugspakkens
kvælstofregnskab.
EL og ALT bemærker desuden, at
miljø- og fødevareministeren i udvalgsbehandlingen
ikke har været villig til at oversende et opdateret skema
over landbrugspakkens kvælstofregnskab. EL og ALT finder det
dybt beklageligt, at der ikke svares fyldestgørende på
spørgsmål 2 til L 147 om oversendelse af en opdateret
version af den tabel over kvælstofregnskabet, som er bilagt
svaret på spørgsmål S 426 (folketingsåret
2015-16), idet ministeren i besvarelsen på MOF alm. del -
spørgsmål 837 skriver, at der »udarbejdes en
direktivbestemt statusrapportering af gennemførsel af
indsatserne, som skal indrapporteres til EU-kommissionen ved
udgangen af 2018. Sideløbende gennemføres der, jf.
aftale om målrettet regulering, i efteråret 2018 en
overordnet vurdering af indsatsen for at reducere udledningen af
kvælstof til vandmiljøet.« EL og ALT finder
derfor, at der burde kunne svares på
spørgsmålet.
EL og ALT mener, at hvis
formålsparagraffen om at værne om miljø og natur
skulle have reel betydning i lovforslaget, ville der ikke med
lovforslaget ske en udsættelse af en væsentlig del af
kvælstofreduktionen til efter 2021. Man havde i stedet f.eks.
indlejret nogle principper i lovforslaget, som sikrede, at Danmark
ville nå i mål med forpligtigelserne.
Endelig pointerer EL og ALT, at det er
problematisk, at der med lovforslaget flere steder gives
uforholdsvis meget magt til ministeren. F.eks. giver § 19 i
lovforslaget miljø- og fødevareministeren hjemmel til
at fastsætte den andel af den totale mængde af
kvælstof i de enkelte gødningstyper, som skal anvendes
ved beregning af forbruget af kvælstof i de
pågældende gødningstyper. Det mener EL og ALT
ikke er hensigtsmæssigt.
4. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
Til titlen
Af miljø- og
fødevareministeren, tiltrådt af udvalget:
1) I
noten til lovens titel ændres
»nr. L 20, side 7, som ændret senest ved Rådets
direktiv 2013/17/EU« til: »nr. L 20, side 7, som
ændret ved Rådets direktiv 2013/17/EU«.
[Lovteknisk rettelse]
Til § 1
Af et mindretal (RV
og SF), tiltrådt af et mindretal
(EL og ALT):
2) I
overskriften før paragraffen
ændres »og anvendelsesområde« til: »,
anvendelsesområde og indsatsniveau«.
[Ændringen er en konsekvens
af ændringsforslag nr. 3]
3) Som
stk. 2 indsættes:
»Stk. 2.
Miljø- og fødevareministeren er ved udøvelsen
af sine beføjelser efter loven forpligtet til at standse og
neutralisere enhver stigning i udvaskning og tilførsler af
nitrat og kvælstof til grundvand og overfladevand.«
[Forpligtelse til at standse enhver
stigning i udvaskning]
Til § 12
Af miljø- og
fødevareministeren, tiltrådt af udvalget:
4)
Efter »§§ 13-17« indsættes: »og
regler fastsat i medfør heraf«.
[Lovteknisk rettelse]
Ny paragraf
5)
Efter § 56 indsættes som ny paragraf:
Ȥ 01. I lov nr. 1715 af
27. december 2016 om Miljø- og
Fødevareklagenævnet foretages følgende
ændring:
1. I
§ 19 indsættes som nr. 8:
»8) Klager
over afgørelser truffet i henhold til regler fastsat i
medfør af § 40 i lov om jordbrugets anvendelse af
gødning og om næringsstofreducerende
tiltag.««
[Konsekvensændring af regler
om gebyrfritagelse ved klage til Miljø- og
Fødevareklagenævnet]
Til § 57
6) I
stk. 1 ændres datoen »1.
april« til: »5. april«.
[Ændret
ikrafttrædelsestidspunkt]
7) I
stk. 3 indsættes efter »25.
juni 2018«: », og tidligere planperioder«.
[Regel om, at loven heller ikke
finder anvendelse på forhold, der vedrører tidligere
planperioder end planperioden 2018-2019]
8) I
stk. 4, 2. pkt., indsættes efter
»finder«: »de hidtil gældende regler
i«.
[Lovteknisk rettelse]
Bemærkninger
Til nr. 1
Den foreslåede ændring er en
lovteknisk rettelse, som følge af at Europa-Parlamentets og
Rådets direktiv 2009/147/EF af 30. november 2009 om
beskyttelse af vilde fugle kun er ændret én gang.
Til nr. 2
Den foreslåede ændring er en
konsekvens af, at der ved ændringsforslag nr. 3
foreslås indsat en bestemmelse i kapitlet, der
vedrører miljø- og fødevareministerens
forpligtelse til at standse og neutralisere enhver stigning i
udvaskning og tilførsler af nitrat og kvælstof til
grundvand og overfladevand. Med den foreslåede ændring
angives det i overskriften, at kapitlet også vedrører
denne forpligtelse.
Til nr. 3
Med den forslåede ændring
forpligtes miljø- og fødevareministeren til ved
udøvelsen af sine beføjelser efter loven at standse
og neutralisere enhver stigning i udvaskning og tilførsler
af nitrat og kvælstof til grundvand og overfladevand,
så snart stigningen konstateres.
Ændringsforslaget forpligter
ministeren til at gribe ind - også midt i en vandplanperiode
- så det sikres, at en konstateret stigning i
kvælstofudvaskning med det samme imødegås med
reducerende tiltag, der neutraliserer stigningen.
Det fremgår af ministerens svar
på spørgsmål nr. 23, at udledningstallene for
2017 blev offentliggjort i starten af 2019, dvs. allerede 2
år efter at stigningen er forekommet. Med
ændringsforslaget forpligtes ministeren således til at
gribe tidligere ind, nemlig allerede 2 år efter at en
stigning er forekommet, i stedet for at vente med at gribe ind til
næste gang, vandområdeplanerne skal revideres, hvilket
kun sker hvert sjette år.
De beføjelser, som vil være
relevante i forhold til at standse en eventuel stigning i
udvaskning og tilførsler af nitrat og kvælstof til
grundvand og overfladevand, vil f.eks. være de
efterafgrødekrav, der kan fastsættes med hjemmel i det
foreslåede § 38, stk. 1, og de dyrkningsrelaterede
tiltag, der kan fastsættes regler om efter den
foreslåede § 38, stk. 2.
Til nr. 4
Den foreslåede ændring er en
lovteknisk ændring. Med den foreslåede ændring
tydeliggøres, at der også tages hensyn til regler
fastsat i medfør af §§ 13-17 ved vurderingen af,
om en virksomheds forbrug af kvælstof til
gødningsformål overstiger virksomhedens samlede kvote
for kvælstof.
Til nr. 5
Efter § 19, stk. 1, nr. 5, i lov nr.
1715 af 27. december 2016 om Miljø- og
Fødevareklagenævnet opkræves og betales ikke
gebyr for klager over afgørelser, der træffes efter de
love på fødevareområdet, landbrugsområdet
og fiskeriets område, som giver klageadgang til nævnet
efter bestemmelserne i §§ 49-72 i lov om Miljø- og
Fødevareklagenævnet.
§ 49, stk. 1, i lov om Miljø-
og Fødevareklagenævnet giver klageadgang til
Miljø- og Fødevareklagenævnet for
afgørelser truffet i henhold til regler udstedt i
medfør af tekstanmærkninger ad § 24 på
finansloven.
I 2017 og 2018 blev etableret en
tilskudsordning som led i den frivillige del af den
målrettede efterafgrødeordning med hjemmel i
tekstanmærkning nr. 170 til § 24.23.07 i finanslovene
for 2017 og 2018. Klage over afgørelser om tilskud var
derfor efter § 49 i lov om Miljø- og
Fødevareklagenævnet fritaget gebyr, jf. § 19,
stk. 1, nr. 5, i lov om Miljø- og
Fødevareklagenævnet.
Med lov nr. 497 af 22. maj 2018 om
ændring af lov om jordbrugets anvendelse af gødning og
om plantedække og lov om husdyrbrug og anvendelse af
gødning m.v. (Målrettet kvælstofregulering m.v.)
blev der i gødskningslovens § 24 c, stk. 1, etableret
hjemmel til, at miljø- og fødevareministeren kunne
yde nationalt tilskud til kvælstofreducerende virkemidler i
særlige områder.
Samtidig blev der indsat en bestemmelse om
adgang til klage til Miljø- og
Fødevareklagenævnet over afgørelser
vedrørende tilskudsordningen i gødskningslovens
§ 26, stk. 1.
Lovændringen indebar således,
at reglerne om tilskud som led i den frivillige del af den
målrettede efterafgrødeordning og om klage
vedrørende tilskud blev flyttet fra en tekstanmærkning
på finansloven til gødskningsloven. Ved en fejl blev
henvisningen i § 19 i lov om Miljø- og
Fødevareklagenævnet om, hvilke klager der er
afgiftsfritaget, ikke konsekvensrettet.
Med § 40 i forslag til lov om
jordbrugets anvendelse af gødning og om
næringsstofreducerende tiltag videreføres
bemyndigelsen til at yde tilskud til kvælstofreducerende
virkemidler i særlige områder, og med den
foreslåede § 47 videreføres klageadgangen til
Miljø- og Fødevareklagenævnet over
afgørelser om tilskud.
Med den foreslåede ændring
konsekvensrettes lov om Miljø- og
Fødevareklagenævnet, så det fremgår af
lovens § 19, at klager over afgørelser truffet i
henhold til regler fastsat i medfør af den foreslåede
§ 40 i lov om jordbrugets anvendelse af gødning og om
næringsstofreducerende tiltag er fritaget fra gebyr.
Til nr. 6
Det foreslås, at lovens
ikrafttrædelsestidspunkt ændres fra den 1. april 2019
til den 5. april 2019. Ændringsforslaget stilles for at sikre
en bedre proces for behandling af lovforslaget i Folketinget.
Til nr. 7
Den foreslåede ændring
indebærer, at sager, der vedrører forhold fra
planperioderne før planperioden 2018-2019, ligeledes skal
behandles efter de hidtil gældende regler. Det gælder
både for førsteinstansens behandling af sagen og for
behandling i forbindelse med eventuel rekurs. Det gælder
også, for så vidt angår strafferetlige
forhold.
Lovforlaget vil som konsekvens heraf have
virkning for forhold, der vedrører planperioden 2019-2020 og
fremad med de undtagelser herfra, der følger af de
foreslåede § 57, stk. 4 og 5.
Til nr. 8
Ændringen er en sproglig forbedring,
og den er alene af lovteknisk karakter.
5. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 31. januar
2019 og var til 1. behandling den 7. februar 2019. Lovforslaget
blev efter 1. behandling henvist til behandling i Miljø- og
Fødevareudvalget.
Oversigt over lovforslagets
sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse
med udvalgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på
Folketingets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 3
møder.
Høringssvar
Et udkast til lovforslaget har inden
fremsættelsen været sendt i høring, og
miljø- og fødevareministeren sendte den 15. november
2018 dette udkast til udvalget, jf. MOF alm. del - bilag 145. Den
31. januar 2019 sendte miljø- og fødevareministeren
høringssvarene og et høringsnotat til udvalget.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 10
bilag på lovforslaget.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet
23 spørgsmål til miljø- og
fødevareministeren til skriftlig besvarelse, som denne har
besvaret.
Pia Adelsteen (DF) fmd. Lise Bech (DF) René
Christensen (DF) Ib Poulsen (DF) Karina Due (DF) Erling Bonnesen
(V) Kristian Pihl Lorentzen (V) Thomas Danielsen (V) Torsten Schack
Pedersen (V) Anni Matthiesen (V) Hans Christian Schmidt (V) Carsten
Bach (LA) May-Britt Kattrup (LA) Mette Abildgaard (KF) Erik Lund ()
Orla Østerby (KF) Bjarne Laustsen (S) Lea Wermelin (S) nfmd. Christian Rabjerg Madsen (S)
Jesper Petersen (S) Kirsten Brosbøl (S) Simon Kollerup (S)
Søren Egge Rasmussen (EL) Øjvind Vilsholm (EL)
Christian Poll (ALT) Roger Courage Matthisen (ALT) Rasmus Helveg
Petersen (RV) Ida Auken (RV) Trine Torp (SF) Pia Olsen Dyhr
(SF)
Inuit Ataqatigiit, Nunatta Qitornai,
Tjóðveldi og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer
i udvalget.
Socialdemokratiet (S) | 46 | |
Dansk Folkeparti (DF) | 37 | |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 34 | |
Enhedslisten (EL) | 14 | |
Liberal Alliance (LA) | 13 | |
Alternativet (ALT) | 10 | |
Radikale Venstre (RV) | 8 | |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 7 | |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 6 | |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 | |
Nunatta Qitornai (NQ) | 1 | |
Tjóðveldi (T) | 1 | |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 | |