Betænkning afgivet af Skatteudvalget
den 28. februar 2019
1. Ændringsforslag
Der er stillet 2 ændringsforslag til
lovforslaget, herunder om deling af lovforslaget.
Socialdemokratiets medlemmer af udvalget har stillet
ændringsforslag nr. 1, og Enhedslistens medlemmer af udvalget
har stillet ændringsforslag nr. 2.
2. Indstillinger
Et flertal i
udvalget (DF, V, LA og KF) indstiller lovforslaget til vedtagelse uændret.
Et mindretal i
udvalget (S) vil stemme for ændringsforslag nr. 1 om deling
af lovforslaget. Hvis lovforslaget ikke deles ved 2. behandling,
indstiller mindretallet lovforslaget til vedtagelse uændret.
Et andet
mindretal i udvalget (EL og SF) vil stemme for
ændringsforslag nr. 1 om deling af lovforslaget. Hvis
lovforslaget ikke deles ved 2. behandling, indstiller mindretallet
lovforslaget til forkastelse ved 3.
behandling. Mindretallet vil stemme for det af Enhedslisten
stillede ændringsforslag nr. 2.
Et tredje
mindretal i udvalget (ALT) vil stemme for
ændringsforslag nr. 1 om deling af lovforslaget. Hvis
lovforslaget ikke deles ved 2. behandling, indstiller mindretallet
lovforslaget til vedtagelse med det af
Enhedslisten stillede ændringsforslag nr. 2.
Et fjerde
mindretal i udvalget (RV) vil ved 2. behandling
redegøre for sin stilling til lovforslaget og
ændringsforslagene.
Inuit Ataqatigiit, Nunatta Qitornai,
Tjóðveldi og Javnaðarflokkurin havde ved
betænkningsafgivelsen ikke medlemmer i udvalget og dermed
ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske
bemærkninger i betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
3. Politiske bemærkninger
Socialdemokratiet
Socialdemokratiets medlemmer af udvalget
bemærker, at Socialdemokratiet støtter bedre
vilkår for pendlere i landets yderkommuner og på
øer og småøer. Det er vigtigt, at
vilkårene for at pendle fra landets yderområder og
øer er med til at sikre, at man kan bo og leve i alle dele
af landet. Socialdemokratiet støtter ikke Enhedslistens
ændringsforslag, da der endnu ikke er etableret kollektiv
transport på forbindelsen Kronprinsesse Marys Bro, men vil se
positivt på at indføre et fradrag, hvis en sådan
transport oprettes, herunder på at sikre den
nødvendige finansiering. Socialdemokratiet støtter
ikke den del af lovforslaget, der omhandler en bunds?kattelettelse
på 0,03 procentpoint. Partiet ser den samlede stigning i
kommuneskatten som et udtryk for, at velfærdsbudgetterne er
svære at få til at hænge sammen i en tid, hvor
der kommer flere børn og ældre, men pengene fra
regeringen ikke følger med. Socialdemokratiet har på
den baggrund stillet ændringsforslag om deling af
lovforslaget, så der er mulighed for at differentiere
stemmeafgivningen. Hvis der ikke er flertal for delingen, vil
Socialdemokratiet ud fra en samlet bedømmelse af
lovforslagets elementer dog stemme for lovforslaget.
Enhedslisten og Socialistisk
Folkeparti
Enhedslistens og Socialistisk Folkepartis
medlemmer af udvalget støtter ændringsforslaget om
deling af lovforslaget og støtter det under A nævnte
lovforslag. EL og SF finder det positivt, at forslaget gør
det forhøjede befordringsfradrag for yderkommuner permanent
og samtidig udvider ordningen til at omfatte de ti små
øer, som ikke i dag er omfattet. EL og SF mener, at det vil
indebære en hjælp til at sikre og fastholde
bosættelse på øerne og i kommunerne. EL og SF er
grundlæggende skeptisk over for ordninger, der tilskynder
mennesker til at køre langt til arbejde. EL og SF ser
hellere en større indsats for at få flere
uddannelsessteder og arbejdspladser tættere på de
studerendes og arbejdstagernes bopæl som en bedre
løsning for herved at undgå store pendlerafstande. EL
og SF erkender dog også, at det ikke er den udvikling, der er
i gang lige nu. Derfor er EL og SF positive over for det nye
fradrag for overnatning gældende for pen?dlere med bolig
på øerne.
EL og SF konstaterer, at der med
lovforslaget indføres et fradrag for personer, der krydser
den nye fjordforbindelse, Kronprinsesse Marys Bro ved
Frederikssund, når det sker i forbindelse med turen til og
fra arbejde. EL og SF er enige i, at pendlere over
fjordforbindelsen skal ligestilles med pen?dlere på
Storebæltsforbindelsen og Øresundsforbindelsen i
forhold til det foreslåede fradrag. EL og SF er samtidig
kritiske over for, at turen med kollektiv transport ikke er
berettiget til det samme fradrag for at krydse Kronprinsesse Marys
Bro. EL og SF mener, at personer, der benytter bussen over broen
for at komme til og fra arbejde, bør have samme fradrag som
dem, der benytter bilen. EL og SF mener, at fradraget er relevant,
da Frederikssund Kommune, som det fremgår af
spørgsmål 2, overvejer at etablere busforbindelse
mellem Hornsherred og den kommende Vinge Station. Enhedslisten
stiller derfor ændringsforslag nr. 2, som skal sikre
passagerer med kollektiv trafik et fradrag på 12 kr. pr.
passager, hvilket svarer til fradraget for passage med bil.
EL og SF støtter ikke den del af
lovforslaget, der handler om nedsættelse af bundskatten.
Efter EL's og SF's opfattelse går den foreslåede
sænkning af bundskatten ud på at modvirke, at
kommunerne i budgetterne tilsyneladende har hævet skatterne.
EL og SF mener, at kommunerne skal have frihed til at
fastlægge skatten selv, og at statens indblanding er en
dårlig idé. Samtidig er det set med EL's og SF's
øjne et problem, at grundlaget for bundskatten er bredere,
og det sammenholdt med disse stigninger på kommunalt niveau
vil betyde en mindre social balance, altså en
forøgelse af den økonomiske ulighed.
4. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
a
Ændringsforslag om
deling af lovforslaget
Af et mindretal (S),
tiltrådt af et mindretal (EL, ALT
og SF):
1)
Lovforslaget deles i to lovforslag med følgende titler og
indhold:
A. »Forslag
til lov om ændring af ligningsloven (Permanent
forhøjet befordringsfradrag i yderkommuner og på visse
øer, indførelse af øfradrag i yderkommuner og
på visse øer, fradrag for passage af Fjordforbindelsen
Frederikssund m.v.)« omfattende §§ 1 og 3.
B. »Forslag
til lov om ændring af personskatteloven (Nedsættelse af
bundskatten)« omfattende § 2 og § 3, stk. 1.
[Forslag om deling af
lovforslaget]
b
Ændringsforslag til
det udelte lovforslag
Til § 1
Af et mindretal
(EL), tiltrådt af et mindretal
(ALT og SF):
2) Nr. 6
affattes således:
»6. I § 9
c, stk. 9, indsættes efter 3. pkt. som nyt
punktum:
»Fradraget for benyttelse af
Fjordforbindelsen Frederikssund kan foretages med 12 kr. pr.
passage ved benyttelse af bil og med 12 kr. pr. passage for brugere
af kollektiv trafik.««
[Fradrag på 12 kr. pr.
passage af Fjordforbindelsen Frederikssund ved benyttelse af
kollektiv trafik]
Bemærkninger
Til nr. 1
Det foreslås at dele lovforslaget i
to separate lovforslag. Det ene lovforslag (A) vedrører
permanent forhøjet befordringsfradrag i yderkommuner og
på visse øer, indførelse af øfradrag i
yderkommuner og på visse øer og fradrag for passage af
Fjordforbindelsen Frederikssund m.v. Det andet lovforslag (B)
vedrører nedsættelse af bundskatten.
Til nr. 2
Det foreslås at indføre
fradrag for passage af Fjordforbindelsen Frederikssund, når
brugere af kollektiv trafik passerer broen som led i den normale
transportvej mellem hjem og arbejde. Fradraget foreslås
fastsat til 12 kr. pr. passage.
5. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 30. januar
2019 og var til 1. behandling den 7. februar 2019. Lovforslaget
blev efter 1. behandling henvist til behandling i
Skatteudvalget.
Oversigt over lovforslagets
sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse
med udvalgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på
Folketingets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 1
møde.
Høringssvar
Et udkast til lovforslaget har inden
fremsættelsen været sendt i høring, og
Skatteministeriet sendte den 19. december 2018 dette udkast til
udvalget, jf. SAU alm. del - bilag 99. Den 30. januar 2019 sendte
skatteministeren høringssvarene og et høringsnotat
til udvalget.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 5 bilag
på lovforslaget.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet
5 spørgsmål til skatteministeren til skriftlig
besvarelse, som ministeren har besvaret.
Dennis Flydtkjær (DF) Hans
Kristian Skibby (DF) Kim Christiansen (DF) Jan Rytkjær
Callesen (DF) Mikkel Dencker (DF) René Christensen (DF)
Louise Schack Elholm (V) Jan E. Jørgensen (V) Kristian Pihl
Lorentzen (V) Jacob Jensen (V) Torsten Schack Pedersen (V) Carsten
Kissmeyer (V) Joachim B. Olsen (LA) nfmd. May-Britt Kattrup (LA) Anders
Johansson (KF) Ane Halsboe-Jørgensen (S) Jens Joel (S)
Daniel Toft Jakobsen (S) Jesper Petersen (S) Mattias Tesfaye (S)
Peter Hummelgaard Thomsen (S) Lea Wermelin (S) fmd. Rune Lund (EL) Pelle Dragsted (EL)
Julius Graakjær Grantzau (ALT) René Gade (ALT) Andreas
Steenberg (RV) Lisbeth Bech Poulsen (SF) Jacob Mark (SF)
Inuit Ataqatigiit, Nunatta Qitornai,
Tjóðveldi og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer
i udvalget.
Socialdemokratiet (S) | 46 | |
Dansk Folkeparti (DF) | 37 | |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 34 | |
Enhedslisten (EL) | 14 | |
Liberal Alliance (LA) | 13 | |
Alternativet (ALT) | 10 | |
Radikale Venstre (RV) | 8 | |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 7 | |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 6 | |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 | |
Nunatta Qitornai (NQ) | 1 | |
Tjóðveldi (T) | 1 | |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 | |