Betænkning afgivet af Skatteudvalget
den 28. februar 2019
1. Ændringsforslag
Der er stillet 11 ændringsforslag til
lovforslaget, herunder om deling af lovforslaget.
Socialdemokratiets medlemmer af udvaget har stillet
ændringsforslag nr. 1-4, og skatteministeren har stillet
ændringsforslag nr. 5-11.
2. Indstillinger
Et flertal i
udvalget (DF, V, LA og KF) indstiller lovforslaget til vedtagelse med de af skatteministeren
stillede ændringsforslag.
Et mindretal i
udvalget (S) vil stemme for ændringsforslag nr. 1-4 om deling
af lovforslaget. Mindretallet vil stemme imod det under A
nævnte forslag og for det under B nævnte forslag. Hvis
der ikke er flertal for en deling af lovforslaget ved 2.
behandling, vil mindretallet stemme for skatteministerens
ændringsforslag til det udelte lovforslag ved 2. behandling
og imod lovforslaget ved 3. behandling.
Et andet
mindretal i udvalget (EL) vil stemme for
ændringsforslag nr. 1-4 om deling af lovforslaget ved 2.
behandling. Mindretallet vil stemme imod de under A og B
nævnte forslag. Hvis der ikke er flertal for en deling af
lovforslaget ved 2. behandling, vil mindretallet stemme imod
lovforslaget ved 3. behandling. Mindretallet vil stemme hverken for
eller imod de af skatteministeren stillede
ændringsforslag.
Et tredje
mindretal i udvalget (ALT) indstiller lovforslaget til forkastelse ved 3. behandling. Mindretallet
vil stemme for de af skatteministeren stillede
ændringsforslag.
Et fjerde
mindretal (SF) vil stemme for ændringsforslag nr. 1-4
om deling af lovforslaget. Mindretallet vil stemme imod de under A
og B nævnte forslag. Hvis der ikke er flertal for en deling
af lovforslaget ved 2. behandling, vil mindretallet stemme for
skatteministerens ændringsforslag til det udelte lovforslag
ved 2. behandling og imod lovforslaget ved 3. behandling.
Et femte
mindretal (RV) vil ved 2. behandling redegøre for sin
holdning til lovforslaget og ændringsforslagene.
Inuit Ataqatigiit, Nunatta Qitornai,
Tjóðveldi og Javnaðarflokkurin havde ved
betænkningsafgivelsen ikke medlemmer i udvalget og dermed
ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske
bemærkninger i betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
3. Politiske bemærkninger
Socialdemokratiet
Socialdemokratiets medlemmer af udvalget
bemærker, at Socialdemokratiet stiller ændringsforslag
om deling af lovforslaget for at kunne differentiere
stemmeafgivningen. Socialdemokratiet er generelt optaget af at
gøre det nemt og attraktivt at drive virksomhed i Danmark og
mener, at det er fornuftigt løbende at se på
afgifterne. Dels for at mindske grænsehandelen, dels for ikke
unødigt at rykke job i detailbranchen uden for landets
grænser. Socialdemokratiet støtter derfor den del af
lovforslaget, som handler om en nedsættelse af afgiften
på øl og vin, ligesom partiet støtter en
forhøjelse af restskatteprocenten for selskabsskat.
Når Socialdemokratiet samlet set ikke
kan støtte lovforslaget, skyldes det de andre elementer. For
det første afskaffelsen af registreringsafgiften på
fly. Socialdemokratiet undrer sig over, at regeringen ikke er
villig til at prioritere en reel omstilling af bilbeskatningen og
samtidig vil gøre det billigere for velhavere at købe
og indregistrere fly. For det andet afskaffelsen af
foderfosfatafgiften. Det trækker i den forkerte retning i
forhold til at beskytte natur og miljø i Danmark. I
bemærkningerne til lovforslaget står det direkte, at en
afskaffelse isoleret set kan øge fosforoverskuddet på
kort sigt, hvilket også fremgår af Saneringsrapporten
fra 2017. Socialdemokratiet er heller ikke betrygget gennem
ministerens besvarelse af spørgsmål til lovforslaget i
forhold til perioden mellem en afskaffelse af foderfosfatafgiften i
2019 og den senere ikrafttrædelse af skærpede krav til
fosforlofter i 2022.
4. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
a
Ændringsforslag om
deling af lovforslaget
Af et mindretal (S),
tiltrådt af et mindretal (EL og
SF):
1)
Lovforslaget deles i to lovforslag med følgende titler og
indhold:
A. »Forslag
til lov om ophævelse af lov om afgift af mineralsk fosfor i
foderfosfat og ændring af opkrævningsloven og lov om
afgift af tinglysning og registrering af ejer- og panterettigheder
m.v. (tinglysningsafgiftsloven) (Afskaffelse af
registreringsafgiften på fly og ophævelse af lov om
afgift af mineralsk fosfor i foderfosfat)« omfattende
§§ 1, 2 og 4 og § 7, stk. 1-3.
B. »Forslag
til lov om ændring af selskabsskatteloven og øl- og
vinafgiftsloven (Nedsættelse af afgift på øl og
vin og forhøjelse af restskatteprocenten for
selskabsskat)« omfattende §§ 3, 5 og 6 og § 7,
stk. 1, 2 og 4.
[Forslag om deling af
lovforslaget]
b
Ændringsforslag til
det under A nævnte forslag
Til § 7
2) I
stk. 2 udgår »og §
5«.
[Konsekvensændring som
følge af ændringsforslag nr. 1]
c
Ændringsforslag til
det under B nævnte forslag
Til § 7
3) I
stk. 1 udgår »og
3«.
[Konsekvensændring som
følge af ændringsforslag nr. 1]
4) I
stk. 2 udgår »§ 2, nr.
1 og 2, § 4, nr. 1-15, 17 og 18, og«.
[Konsekvensændring som
følge af ændringsforslag nr. 1]
d
Ændringsforslag til
det udelte lovforslag
Til titlen
Af skatteministeren,
tiltrådt af et flertal (DF, V,
LA, ALT og KF):
5)
Titlen affattes således:
»Forslag
til
Lov om ophævelse af lov
om afgift af mineralsk fosfor i foderfosfat og ændring af
opkrævningsloven, selskabsskatteloven, lov om afgift af
tinglysning og registrering af ejer- og panterettigheder m.v.
(tinglysningsafgiftsloven) og øl- og
vinafgiftsloven
(Nedsættelse af afgift på
øl og vin, afskaffelse af registreringsafgiften på
fly, ophævelse af lov om afgift af mineralsk fosfor i
foderfosfat og forhøjelse af restskatteprocenten for
selskabsskat)«.
[Lovteknisk ændring]
Til § 2
6)
Paragraffen affattes således:
Ȥ 2
I opkrævningsloven, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1224 af 29. september 2016, som
ændret bl.a. ved § 2 i lov nr. 1434 af 5. december 2018
og senest ved § 15 i lov nr. 1728 af 27. december 2018,
foretages følgende ændringer:
1. I
§ 9, stk. 2, 1. pkt., ændres
»bilag 1, liste A, nr. 5, 6, 9-17 og 30« til:
»bilag 1, liste A, nr. 5, 6 og 9-16«.
2. I
bilag 1, liste A, nr. 28, udgår
»og registrering«.
3. Bilag 1,
liste A, nr. 29, ophæves.
Nr. 30 og 31 bliver herefter nr. 29 og
30.«
[Konsekvens af lov nr. 1728 af 27.
december 2018]
Til § 4
7)
Efter nr. 7 indsættes som nye numre:
»01. I §
4, stk. 3, 4. pkt., ændres »§ 3, stk. 3,
5.-7. pkt.« til: »6.-8. pkt.«, og
»tilsvarende« udgår, og i stk. 3 indsættes som 6.-8. pkt.:
»Den afgiftspligtige hæfter for
omkostningerne ved vurderingen. Skyldes vurderingen, at
værdiansættelsen efter told- og skatteforvaltningens
skøn har været for lav, bæres omkostningerne dog
af statskassen, medmindre vurderingen ligger mere end 10 pct. over
den afgiftspligtiges værdiansættelse. Told- og
skatteforvaltningen beregner afgiften, når vurderingen
foreligger.«
02. I
§ 4 indsættes som stk. 12:
»Stk. 12.
Skatteministeren kan fastsætte nærmere regler om
fremgangsmåden ved vurderingen af værdien efter stk. 3,
6.-8. pkt.«
03. §
4 affattes således:
Ȥ 4. For tinglysning af
ejerskifte af fast ejendom eller andele heraf udgør afgiften
1.660 kr. og 0,6 pct. af ejerskiftesummen. Dette gælder
også, hvis ejerskiftet er betinget. Ved anmeldelse til
tinglysning af ejerskiftet skal ejerskiftesummen være
oplyst.
Stk. 2. Ved
anmeldelse til tinglysning af ejerskifte af ejerboliger, jf.
ejendomsvurderingslovens § 4, skal den senest offentliggjorte
eller meddelte ejendomsværdi endvidere være oplyst
eller ved ejerskifte af en ideel andel af en fast ejendom den
forholdsmæssige andel heraf. Er ejendommen ikke
selvstændigt vurderet på tidspunktet for anmeldelse til
tinglysning, eller er der i tiden mellem den senest offentliggjorte
vurdering og anmeldelsen sket væsentlige forandringer med
hensyn til ejendommen, skal ejendommens værdi angives efter
bedste skøn.
Stk. 3. Angives
værdien efter stk. 2, 2. pkt., ikke, eller er
registreringsmyndigheden i tvivl om rigtigheden af værdien,
oversender registreringsmyndigheden spørgsmålet om
ejendommens værdi til told- og skatteforvaltningen til
afgørelse, når tinglysningsekspeditionen er afsluttet.
Registreringsmyndigheden underretter samtidig anmelderen om
oversendelsen. Told- og skatteforvaltningen foranlediger om
fornødent ejendommen vurderet efter ejendomsvurderingsloven.
Ved denne vurdering finder 6.-8. pkt. om, hvem der hæfter for
omkostningerne ved vurderingen, anvendelse. Told- og
skatteforvaltningen beregner herefter afgiften. Den afgiftspligtige
hæfter for omkostningerne ved vurderingen. Skyldes
vurderingen, at værdiansættelsen efter told- og
skatteforvaltningens skøn har været for lav,
bæres omkostningerne dog af statskassen, medmindre
vurderingen ligger mere end 10 pct. over den afgiftspligtiges
værdiansættelse. Told- og skatteforvaltningen beregner
afgiften, når vurderingen foreligger.
Stk. 4.
Foreligger der ved ejerskifte af en ejendom som nævnt i stk.
2 ikke en ejerskiftesum, hvoraf afgiften kan beregnes, beregnes
afgiften af den senest offentliggjorte eller meddelte
ejendomsværdi på tidspunktet for anmeldelse til
tinglysning eller ved ejerskifte af en ideel andel af en ejendom af
den forholdsmæssige andel heraf. Foreligger der ikke en
ejendomsværdi, eller er der i tiden mellem den senest
offentliggjorte vurdering og anmeldelsen sket væsentlige
forandringer med hensyn til boligen, beregnes afgiften af
værdien efter stk. 2, 2. pkt., eller stk. 3.
Stk. 5. Er
ejerskifte af en af ejendommene nævnt i stk. 2 ikke sket som
almindelig fri handel, og udgør ejerskiftesummen et
beløb, der er mindre end 80 pct. af den senest
offentliggjorte eller meddelte ejendomsværdi på
tidspunktet for anmeldelse til tinglysning eller den
skønnede værdi efter stk. 2, 2. pkt., eller den
fastsatte værdi efter stk. 3, beregnes afgiften af 80 pct. af
denne værdi. Ved ejerskifte af en ideel andel af en ejendom
efter stk. 4 gælder procentandelen i 1. pkt. den
forholdsmæssige andel af ejendomsværdien.
Stk. 6.
Foreligger der ved ejerskifte af fast ejendom bortset fra
ejendommene nævnt i stk. 2 ikke en ejerskiftesum, hvoraf
afgiften kan beregnes, skal den afgiftspligtige ved anmeldelsen
vedlægge en begrundet angivelse af værdien af
ejendommen efter bedste skøn. Vedlægges denne
angivelse ikke, eller er registreringsmyndigheden i tvivl om
rigtigheden af den angivne værdi, oversender
registreringsmyndigheden spørgsmålet om
opgørelse af værdien til told- og skatteforvaltningen
til afgørelse, når registreringsekspeditionen er
afsluttet. Registreringsmyndigheden underretter samtidig anmelderen
om oversendelsen. Told- og skatteforvaltningen foranlediger om
fornødent ejendommen vurderet efter ejendomsvurderingsloven.
Ved denne vurdering finder stk. 3, 6.-8. pkt., om, hvem der
hæfter for omkostningerne ved vurderingen, tilsvarende
anvendelse.
Stk. 7. Er
ejerskifte af fast ejendom bortset fra ejendommene nævnt i
stk. 2 ikke sket som almindelig fri handel mellem uafhængige
parter, skal der ved anmeldelsen til tinglysning afgives en
erklæring om, at ejerskiftet ikke er sket som almindelig fri
handel. Afgiften skal i disse tilfælde beregnes af en
ejerskiftesum, der skal svare til det, som ville være
opnået, hvis ejerskiftet var sket på almindelige
markedsvilkår. Der skal ved anmeldelsen til tinglysning
endvidere angives en ejerskiftesum opgjort efter 2. pkt. Afgives
der ikke erklæring om ejerskiftesummen efter 1. og 3. pkt.,
eller er registreringsmyndigheden eller told- og
skatteforvaltningen i tvivl om den angivne værdis rigtighed,
finder stk. 6, 2.-5. pkt., tilsvarende anvendelse.
Stk. 8.
Skatteministeren kan fastsætte regler om pligt til at afgive
erklæringer, dokumentation og oplysninger til brug for
beregningen af og kontrollen med afgift efter stk. 2-7.
Stk. 9.
Skatteministeren kan fastsætte nærmere regler om
fremgangsmåden ved vurderingen af værdien efter stk. 3,
6.-8. pkt.««
[Konsekvens af lovforslagets §
4, nr. 7]
Ny paragraf
8)
Efter § 6 indsættes som ny paragraf:
Ȥ 01
I lov nr. 1729 af 27. december 2018 om
ændring af ejendomsvurderingsloven og forskellige andre love
(Videreførelse af vurderingerne, ændring af
vurderingsterminen, udskydelse af fremrykning af
beskatningsgrundlaget m.v.) foretages følgende
ændring:
1. § 8,
nr. 2, ophæves.«
[Konsekvens af lovforslagets §
4, nr. 7]
Til § 7
9) I
stk. 1 ændres »jf. dog stk.
2 og 3« til: »jf. dog stk. 2-4«.
[Konsekvens af
ændringsforslag nr. 11]
10) I
stk. 2 ændres »§ 4,
nr. 1-15, 17 og 18« til: »§ 4, nr. 1-7, 01, 02,
8-15, 17 og 18«.
[Konsekvensændring som
følge af ændringsforslag nr. 7, 01 og 02]
11)
Efter stk. 2 indsættes som nyt stykke:
»Stk. 3.
§ 4, nr. 03, træder i kraft den 1. januar
2022.«
Stk. 3 og 4 bliver herefter stk. 4 og
5.
[Forslag om, at nyaffattelsen af
tinglysningsafgiftslovens § 4, jf. ændringsforslag nr.
7, 03, træder i kraft den 1. januar 2022]
Bemærkninger
Til nr. 1
Ved ændringsforslaget foreslås,
at lovforslaget deles i to separate lovforslag. Det ene lovforslag
(A) vedrører forslag om at afskaffe registreringsafgiften
på fly og forslag om at afskaffe foderfosfatafgiften.
Forslaget omfatter herudover en række
konsekvensændringer af opkrævningsloven, der udspringer
af de førnævnte forslag. Det andet lovforslag (B)
vedrører forslag om at nedsætte afgift på
øl og vin og forslag om at forhøje
restskatteprocenten for selskabsskat. Forslaget omfatter herudover
en konsekvensændring af lov nr. 526 af 7. juni 2006.
Til nr. 2
Der foreslås en
konsekvensændring af ikrafttrædelsesbestemmelsen i
lovforslagets § 7, stk. 2, som følge af at det i
ændringsforslag nr. 1 foreslås at dele
lovforslaget.
Til nr. 3
Der foreslås en
konsekvensændring af ikrafttrædelsesbestemmelsen i
lovforslagets § 7, stk. 1, som følge af at det i
ændringsforslag nr. 1 foreslås at dele
lovforslaget.
Til nr. 4
Der foreslås en
konsekvensændring af ikrafttrædelsesbestemmelsen i
lovforslagets § 7, stk. 2, som følge af at det i
ændringsforslag nr. 1 foreslås at dele
lovforslaget.
Til nr. 5
Der foreslås en ændring af
lovteknisk karakter i forbindelse med ændring af lovtitel for
lov om afgift af tinglysning og registrering af ejer- og
panterettigheder m.v. (tingly?sningsafgiftsloven) samt
ændring af rækkefølgen af lovtitler i
lovforslagets titel.
Til nr. 6
I lovforslagets § 2 foreslås en
række konsekvensændringer i opkrævningslovens
§ 9, stk. 2, 1. pkt., og bilag 1, liste A, som følge af
lovforslagets § 1 og § 4, nr. 1.
Med dette ændringsforslag
foreslås det, at lovforslagets § 2 affattes på ny,
da bilag 1, liste A, nr. 17, i opkrævningsloven er
ophævet ved § 15 i lov nr. 1728 af 27. december 2018.
Lov nr. 1728 af 27. december 2018 trådte i kraft den 1.
februar 2019, hvorfor det ikke var muligt at tage højde for
ophævelsen af bilag 1, liste A, nr. 17, ved lovforslagets
fremsættelse den 30. januar 2019.
Til nr. 7
Ad 01
Tinglysningsafgiftslovens § 4, som
vedrører tinglysning af ejerskifte af fast ejendom, er
ændret ved lov nr. 688 af 8. juni 2017, der trådte i
kraft den 1. januar 2018. Efter ændringslovens
overgangsbestemmelse, jf. § 22, stk. 11, i lov nr. 688 af 8.
juni 2017, får ændringen dog først virkning for
ejerskifter, der er anmeldt til tinglysning fra og med den 1.
januar 2020.
Tinglysningsafgiftslovens § 4 er
nyaffattet med ikrafttrædelse den 1. januar 2019, jf. §
8, nr. 1, og § 13, nr. 1, i lov nr. 1729 af 27. december 2018.
Nyaffattelsen skal bl.a. sikre, at den affattelse af
tinglysningsafgiftsloven, der er tilpasset den tidligere
gældende vurderingslov og dermed det tidligere gældende
vurderingssystem, bliver tilpasset i forhold til § 1, nr.
22-35, i lov nr. 1729 af 27. december 2018, hvorefter de nye
ejendomsvurderinger og dermed også det nye
ejendomsvurderingssystem udskydes med 2 år. I
tin?gly?sningsafgiftslovens § 4, stk. 3, 4. pkt., henvises der
til § 3, stk. 3, 5.-7. pkt.
I lovforslagets § 4, nr. 7,
foreslås det at ophæve tin?gly?sningsafgiftslovens
§ 3, stk. 3, der omhandler situationer, hvor der ved
registrering af ejerrettigheder over fly ikke foreligger en
ejerskiftesum efter § 13. § 3, stk. 3, 5.-7. pkt.,
regulerer, hvem der hæfter for omkostningerne ved en
vurdering. Forslaget om ophævelse af § 3, stk. 3, er en
konsekvens af lovforslagets § 4, nr. 8, hvori
tinglysningsafgiftslovens § 13 foreslås
ophævet.
Ordlyden af tinglysningsafgiftslovens
§ 3, stk. 3, 5.-7. pkt., som er »Den afgiftspligtige
hæfter for omkostningerne ved vurderingen. Skyldes
vurderingen, at værdiansættelsen efter told- og
skatteforvaltningens skøn har været for lav,
bæres omkostningerne dog af statskassen, medmindre
vurderingen ligger mere end 10 pct. over den afgiftspligtiges
værdiansættelse. Told- og skatteforvaltningen beregner
afgiften, når vurderingen foreligger.«, foreslås
indsat i § 4, stk. 3, som 6.-8. pkt. med dette
ændringsforslag, jf. ændringsforslag nr. 7, 01, til
lovforslagets § 4. Som følge heraf skal endvidere
henvisningen i § 4, stk. 3, 4. pkt., ændres fra
»§ 3, stk. 3, 5.-7. pkt.« til: »6.-8.
pkt.«, ligesom »tilsvarende« skal udgå.
Ad 02
Efter tinglysningsafgiftslovens § 3,
stk. 3, 5.-7. pkt., hæfter den afgiftspligtige for
omkostningerne ved vurderingen. Skyldes vurderingen, at
værdiansættelsen efter Skatteforvaltningens skøn
har været for lav, bæres omkostningerne dog af
statskassen, medmindre vurderingen ligger mere end 10 pct. over den
afgiftspligtiges værdiansættelse. Det er
Skatteforvaltningen, der beregner afgiften, når vurderingen
foreligger.
Efter tinglysningsafgiftslovens § 3,
stk. 3, 8. pkt., kan skatteministeren fastsætte nærmere
regler om fremgangsmåden ved vurderingen af
værdien.
I lovforslagets § 4, nr. 7,
foreslås det at ophæve tin?gly?sningsafgiftsloven
§ 3, stk. 3, som en konsekvens af lovforslagets § 4, nr.
8, hvori tinglysningsafgiftslovens § 13 foreslås
ophævet. I tinglysningsafgiftslovens § 4, stk. 3, 4.
pkt., henvises der til § 3, stk. 3, 5.-7. pkt. Som
følge heraf foreslås ordlyden af § 3, stk. 3,
5.-7. pkt., indsat i § 4, stk. 3, som 6.-8. pkt., jf.
ændringsforslag nr. 7, 01, til lovforslagets § 4.
Følgelig foreslås ordlyden af § 3, stk. 3, 8.
pkt., endvidere indsat som stk. 12 i lovens § 4, jf.
ændringsforslag nr. 7, 02, til lovforslagets § 4.
Ad 03
Tinglysningsafgiftslovens § 4, som
vedrører tinglysning af ejerskifte af fast ejendom, er
ændret ved lov nr. 688 af 8. juni 2017, der trådte i
kraft den 1. januar 2018. Efter ændringslovens
overgangsbestemmelse, jf. § 22, stk. 11, i lov nr. 688 af 8.
juni 2017, får ændringen dog først virkning for
ejerskifter, der er anmeldt til tinglysning fra og med den 1.
januar 2020.
Tinglysningsafgiftslovens § 4 er
endvidere nyaffattet med virkning fra den 1. januar 2019, jf.
§ 8, nr. 1, og § 13, stk. 1, i lov nr. 1729 af 27.
december 2018, der trådte i kraft den 1. januar 2019.
Nyaffattelsen skal bl.a. sikre, at den affattelse af
tinglysningsafgiftsloven, der er tilpasset den tidligere
gældende vurderingslov, bliver tilpasset i forhold til §
1, nr. 22-35, i lov nr. 1729 af 27. december 2018, hvorefter de nye
ejendomsvurderinger og dermed også det nye
ejendomsvurderingssystem udskydes med 2 år.
Herudover er tinglysningsafgiftslovens
§ 4 også nyaffattet med ikrafttrædelse den 1.
januar 2022, jf. § 8, nr. 2, og § 13, stk. 3, i lov nr.
1729 af 27. december 2018, således at ordlyden svarer til
den, der blev vedtaget ved lov nr. 688 af 8. juni 2017 og
trådte i kraft den 1. januar 2018. Der er således
ligeledes tale om en konsekvensændring i lyset af den
samtidig vedtagne videreførelse af ejendomsvurderingerne med
2 år. I tinglysningsafgiftslovens § 4, stk. 3 og 6,
henvises der til lovens § 3, stk. 3, 5.-7. pkt., der
omhandler, hvem der hæfter for omkostningerne ved en
vurdering.
I lovforslagets § 4, nr. 7,
foreslås det at ophæve tin?gly?sningsafgiftslovens
§ 3, stk. 3, som en konsekvens af lovforslagets § 4, nr.
8, hvori tinglysningsafgiftslovens § 13 foreslås
ophævet. Som følge heraf foreslås lovens §
4 nyaffattet på ny med virkning for ejerskifter, der er
anmeldt til tinglysning fra og med den 1. januar 2022.
Til nr. 8
Tinglysningsafgiftslovens § 4
vedrører tinglysning af ejerskifte af fast ejendom.
Bestemmelsen er nyaffattet med
ikrafttrædelse den 1. januar 2022, jf. § 8, nr. 2, og
§ 13, stk. 3, i lov nr. 1729 af 27. december 2018,
således at ordlyden svarer til den, der blev vedtaget ved lov
nr. 688 af 8. juni 2017 og trådte i kraft den 1. januar 2018.
Der er således tale om en konsekvensændring i lyset af
den samtidig vedtagne videreførelse af ejendomsvurderingerne
med 2 år. I tinglysningsafgiftslovens § 4, stk. 3 og 6,
henvises der til lovens § 3, stk. 3, 5.-7. pkt., der
omhandler, hvem der hæfter for omkostningerne ved en
vurdering.
I lovforslagets § 4, nr. 7,
foreslås det at ophæve tin?gly?sningsafgiftslovens
§ 3, stk. 3, som en konsekvens af lovforslagets § 4, nr.
8, hvori tinglysningsafgiftslovens § 13 foreslås
ophævet. Som følge heraf foreslås nyaffattelsen,
der har virkning for ejerskifter, der er anmeldt til tinglysning
fra og med den 1. januar 2022, ophævet.
Til nr. 9
Lovforslagets
ikrafttrædelsesbestemmelser fremgår af § 7. Det
fremgår af stk. 1, at loven træder i kraft den 1. juli
2019, jf. dog stk. 2 og 3. Det følger af stk. 2, at lovens
§ 2, nr. 1 og 2, § 4, nr. 1-15, 17 og 18, og § 5
træder i kraft den 1. april 2019.
Efter stk. 3 træder lovens § 4,
nr. 16, i kraft den 1. januar 2020, og efter stk. 4 har lovens
§ 3 virkning for indkomståret 2019 og senere
indkomstår. Stk. 3 og 4 bliver stk. 4 og 5 efter
ændringsforslag nr. 11.
Da det med ændringsforslag nr. 11
foreslås, at der indsættes et nyt stk. 3 i
lovforslagets § 7, foreslås henvisningen i stk. 1
ændret.
Til nr. 10
Med ændringsforslaget foreslås
det at ændre stk. 2 i lovforslagets § 7, så
ændringsforslag nr. 7, 01 og 02, træder i kraft den 1.
april 2019.
Til nr. 11
Det foreslås, at der indsættes
et nyt stk. 3 i lovforslagets § 7.
Den foreslåede ændring er en
konsekvensændring af ændringsforslag nr. 7, 03, til
§ 4, hvor der foreslås en nyaffattelse af
tinglysningsafgiftslovens § 4, som efter
nærværende ændringsforslag skal træde i
kraft den 1. januar 2022 og have virkning for ejerskifter, der er
anmeldt til tinglysning fra og med den 1. januar 2022.
5. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 30. januar
2019 og var til 1. behandling den 7. februar 2019. Lovforslaget
blev efter 1. behandling henvist til behandling i
Skatteudvalget.
Oversigt over lovforslagets
sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse
med udvalgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på
Folketingets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 1
møde.
Høringssvar
Et udkast til lovforslaget har inden
fremsættelsen været sendt i høring, og
Skatteministeriet sendte den 19. december 2018 dette udkast til
udvalget, jf. SAU alm. del - bilag 102. Den 31. januar 2019 sendte
skatteministeren høringssvarene og et høringsnotat
til udvalget.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 7 bilag
på lovforslaget.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har under udvalgsarbejdet modtaget
1 skriftlig henvendelse om lovforslaget.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet
4 spørgsmål til ministeren til skriftlig besvarelse,
som ministeren har besvaret.
Dennis Flydtkjær (DF) Hans
Kristian Skibby (DF) Kim Christiansen (DF) Jan Rytkjær
Callesen (DF) Mikkel Dencker (DF) René Christensen (DF)
Louise Schack Elholm (V) Jan E. Jørgensen (V) Kristian Pihl
Lorentzen (V) Jacob Jensen (V) Torsten Schack Pedersen (V) Carsten
Kissmeyer (V) Joachim B. Olsen (LA) nfmd. May-Britt Kattrup (LA) Anders
Johansson (KF) Ane Halsboe-Jørgensen (S) Jens Joel (S)
Daniel Toft Jakobsen (S) Jesper Petersen (S) Mattias Tesfaye (S)
Peter Hummelgaard Thomsen (S) Lea Wermelin (S) fmd. Rune Lund (EL) Pelle Dragsted (EL)
Julius Graakjær Grantzau (ALT) René Gade (ALT) Andreas
Steenberg (RV) Lisbeth Bech Poulsen (SF) Jacob Mark (SF)
Inuit Ataqatigiit, Nunatta Qitornai,
Tjóðveldi og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer
i udvalget.
Socialdemokratiet (S) | 46 | |
Dansk Folkeparti (DF) | 37 | |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 34 | |
Enhedslisten (EL) | 14 | |
Liberal Alliance (LA) | 13 | |
Alternativet (ALT) | 10 | |
Radikale Venstre (RV) | 8 | |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 7 | |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 6 | |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 | |
Nunatta Qitornai (NQ) | 1 | |
Tjóðveldi (T) | 1 | |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 | |