Ændringsforslag stillet den 11.
marts 2019 uden for betænkningen
Til § 4
Af skatteministeren:
16)
Efter nr. 7 indsættes som nye numre:
»04. I §
4, stk. 2, 1. pkt., ændres »boliger« til:
»ejendomme«.
05. § 4,
stk. 8, affattes således:
»Stk. 8.
Ved ejerskifte af de i stk. 4 anførte ejendomme, hvor
ejendommen anvendes som blandet beboelses- og erhvervsejendom,
beregnes afgiften efter stk. 2, 1. pkt.««
[Konsekvent anvendelse af samme
terminologi og rettelse af fejl i tinglysningsafgiftslovens §
4, stk. 8, som affattet ved § 8, nr. 1, i lov nr. 1729 af 27.
december 2018]
Til § 7
17) I
stk. 2 ændres »§ 4,
nr. 1-15, 17 og 18« til: »§ 4, nr. 1-7, 01, 02,
04, 05, 8-15, 17 og 18«.
[Konsekvensændring som
følge af ændringsforslag nr. 7, 01 og 02, og nr.
16]
Bemærkninger
Til nr. 16
Ad 04
Det
fremgår af tinglysningsafgiftslovens § 4, stk. 2, 1.
pkt., at ved ejerskifte af ejendomme, bortset fra de i stk. 4
anførte boliger, beregnes afgiften af det højeste
beløb af enten ejerskiftesummen eller den på
tidspunktet for anmeldelse til tinglysning senest offentliggjorte
ejendomsværdi. De anførte boliger i stk. 4 er
enfamilieshuse, flerfamilieshuse og fritidsboliger.
Ved henvisning
til boligerne i stk. 4 anvendes konsekvent »ejendomme«
i lovens § 4, bortset fra i stk. 2, hvor »boliger«
anvendes.
Det
foreslås derfor at ændre »boliger« til
»ejendomme« i tinglysningsafgiftslovens § 4, stk.
2, 1. pkt., med henblik på at sikre en konsekvent anvendelse
af samme terminologi i tinglysningsafgiftsloven.
Ad 05
Tinglysningsafgiftslovens § 4, stk. 7 og 8, der blev
nyaffattet ved § 8, nr. 1, i lov nr. 1729 af 27. december 2018
er enslydende. Der er sket en fejl i forbindelse med affattelse af
tinglysningsafgiftslovens § 4, stk. 8. De specielle
bemærkninger til tinglysningsafgiftslovens § 4, stk. 8,
der fremgår af lovforslag nr. L 115, folketingsåret
2018-19, er imidlertid korrekt affattet. Følgende
fremgår af de specielle bemærkninger til den konkrete
ændring:
»Det
fremgår af lovens stk. 8, at i de tilfælde, hvor der
sker ejerskifte af ejendomme, som anvendes som blandet beboelses-
og erhvervsejendom, skal afgiftsgrundlaget beregnes efter lovens
§ 4, stk. 2, 1. pkt. Det betyder, at den variable
tinglysningsafgift i disse tilfælde skal beregnes af den
højeste sum af enten ejerskiftesum eller
ejendomsværdi. Afgiftsgrundlaget svarer således til
det, der med lovforslaget gælder ved ejerskifte af
erhvervsejendomme. En blandet beboelses- og erhvervsejendom kan
f.eks. være en butik med en tilhørende
beboelseslejlighed. En ejendom med flere selvstændige
beboelseslejligheder, hvor en eller flere af lejlighederne udlejes,
er også en blandet beboelses- og erhvervsejendom. Dette
gælder både i de tilfælde, hvor ejeren selv bebor
en af beboelseslejlighederne og samtidig udlejer resterende
beboelseslejligheder, og i de situationer, hvor samtlige
beboelseslejligheder udlejes af ejeren. En ejendom, hvor et eller
flere værelser udlejes, eller som anvendes
erhvervsmæssigt, er også en blandet beboelses- og
erhvervsejendom.«
Det
foreslås derfor at nyaffatte tinglysningsafgiftslovens §
4, stk. 8, således at bestemmelsen er i overensstemmelse med
det tilsigtede, det vil sige, at der ved ejerskifte af de i stk. 4
nævnte ejendomme, herunder enfamilieshuse, flerfamilie?shuse
eller fritidsboliger, som anvendes som blandet beboelses- og
erhvervsejendom, beregnes afgift efter stk. 2, 1. pkt., hvilket
svarer til indholdet af de specielle bemærkninger til §
8, nr. 1, i lov nr. 1729 af 27. december 2018.
Til nr. 17
Med
ændringsforslaget foreslås det at ændre
lovforsla?gets § 7, stk. 2, så ændringsforslag nr.
7, 01 og 02, stillet i Skatteudvalgets betænkning af 28.
februar 2019 og ændringsforslag nr. 16 træder i kraft
den 1. april 2019. Samtidig tages ændringsforslag nr. 10
ligeledes stillet i betænkningen tilbage af lovtekniske
årsager.