Skriftlig fremsættelse (31. januar
2019)
Finansministeren
(Kristian Jensen):
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov om tillægsbevilling
for finansåret 2018
(Lovforslag nr. L 142)
Tillægsbevillingslovforslaget (FTB) formaliserer de
bevillingsændringer, som i finansårets løb er
foretaget på forventet efterbevilling. FTB har dermed en
bevillingsretlig og ikke en statsfinansiel funktion. FTB er
udarbejdet med afsæt i den ressortfordeling, der
følger af kongelig resolution af 28. november 2016.
Bevillingsændringer på FTB for
2018
En stor del af
ændringerne i forhold til finansloven for 2018 har enten
tidligere været forelagt Folketinget i form af lovforslag
eller aktstykker eller har karakter af udgiftsneutrale
overførsler mellem bevillinger efter reglerne herom.
FTB for 2018
indeholder nettobevillingsændringer for i alt 5.217,6 mio.
kr. i forhold til finansloven for 2018. Bevillingsændringerne
skyldes bl.a. ny lovgivning og aktstykker, jf.
tabel 1.
Tabel
1. Fordeling af nettoudgifter
på kategorier på FTB18 | TB-kategorier | Mio. kr. | Ny lovgivning | -1.401,2 | Aktstykker | -3.791,9 | Overførsel mellem
ministerområder | 0,0 | Overførsel mellem hovedkonti | 0,0 | Dispositionsbegrænsninger | 17,4 | Direkte efterbevilling | -65,8 | Andre bevillingsforslag | -2.778,5 | I alt | -5.217,6 |
|
Ændringer der ikke optages på FTB
for 2018
Økonomiske dispositioner i finansåret, der foretages
inden for allerede givne bevillingsmæssige hjemler, optages
som udgangspunkt ikke på FTB.
Blandt de
væsentligste dispositioner, der således ikke optages
på FTB, kan nævnes ændrede skøn for
lovbundne udgifter og skatter mv. samt ikke-fradragsberettiget
købsmoms.
Folketinget er
løbende blevet orienteret om statsfinansernes udvikling i
2018 i de publikationer om udgiftslofter og statens finanser, som
Finansministeriet har offentliggjort. Der er heri blandt andet
redegjort for ændringerne i skønnene for statens
udgifter og indtægter på de lovbundne
områder.
Da
ændrede skøn mv. ikke medtages på FTB, er der
ikke nogen direkte sammenhæng mellem saldoen på statens
drifts-, anlægs- og udlånsbudget (DAU-saldoen) på
FTB og det endelige resultat i statsregnskabet, jf. tabel 2. I tabellen fremgår
DAU-saldoen i FTB og statsregnskabet samt det seneste skøn i
december i perioden fra 2008 til 2018.
|
|
|
| Tabel
2. DAU-saldoen i 2008-2018 på
FTB, decemberskøn samt statsregnskabet | Mia. kr. | 2008 | 2009 | 2010 | 2011 | 2012 | 2013 | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | FTB | 71,3 | -11,2 | -81,8 | -35,1 | -89,5 | -16,1 | -11,1 | -3,2 | -35,5 | -16,9 | -2,0 | Skøn, december | 59,1 | -52,5 | -95,3 | -49,3 | -67,7 | -11,9 | -2,1 | 8,2 | -14,8 | 18,9 | 35,9 | Statsregnskab | 72,3 | -29,8 | -88,7 | -33,1 | -75,7 | 5,8 | 6,7 | 28,4 | -8,5 | 30,9 | -1) | 1)
Statsregnskabet for 2018 planlægges offentliggjort medio
marts 2019. |
|
Specifikation af bevillingsændringer
på FTB 2018
Forslaget til
lov om tillægsbevilling for 2018 udviser
nettomindrebevillinger på 2.690,4 mio. kr. under delloftet
for driftsudgifter, nettomerbevillinger på 43,5 mio. kr.
under delloftet for indkomstoverførsler,
nettomindrebevillinger på 7.827,8 mio. kr. på udgifter
uden for loft samt nettomindreindtægter på 5.237,1 mio.
kr. på indtægtsbudgettet, jf.
tabel 3.
Tabel
3. Hovedoversigt over nettoudgifter
fordelt på udgiftslofter, FTB 2018 | Mio. kr.,
2018-pl |
|
|
|
| Delloftet for
driftsudgifter | Delloftet for
indkomst-overførsler | Udgifter uden for
loft | Indtægts- budget | § 1. Dronningen |
|
|
|
| § 2. Medlemmer af det kongelige hus
m. fl. |
|
|
|
| § 3. Folketinget |
|
| -9,6 |
| § 5. Statsministeriet | 0,1 |
|
|
| § 6. Udenrigsministeriet | 294,8 |
|
|
| § 7. Finansministeriet | 1.128,8 |
| 115,3 |
| § 8. Erhvervsministeriet | 113,7 |
|
|
| § 9. Skatteministeriet | 302,4 |
| 213,0 |
| § 10. Økonomi- og
Indenrigsministeriet | 5,7 |
| -2.985,3 |
| § 11. Justitsministeriet | 168,5 |
| 18,2 |
| § 12. Forsvarsministeriet | 791,0 |
| -1,5 |
| § 14. Udlændinge- og
Integrationsministeriet | -11,3 |
| 35,0 |
| § 15. Børne- og
Socialministeriet | -48,9 |
|
|
| § 16. Sundheds- og
Ældreministeriet | -403,3 |
| -2.187,8 |
| § 17.
Beskæftigelsesministeriet | 25,6 | 37,5 | -13,1 | 4,0 | § 19. Uddannelses- og
Forskningsministeriet | -174,7 | 1,8 |
|
| § 20. Undervisningsministeriet | -691,3 | 4,2 |
|
| § 21. Kulturministeriet | -7,8 |
| 191,3 |
| § 22. Kirkeministeriet | 4,2 |
|
|
| § 24. Miljø- og
Fødevareministeriet | 308,2 |
| 212,4 |
| § 28. Transport-, Bygnings- og
Boligministeriet | 179,3 |
| -506,6 | -545,8 | § 29. Energi-, Forsynings- og
Klimaministeriet | 308,2 |
| 1.070,0 |
| § 35. Generelle reserver | -4.983,6 |
| -3.979,1 | 105,0 | § 36. Pensionsvæsenet |
|
|
|
| § 37. Renter |
|
|
| 19,7 | § 38. Skatter og afgifter |
|
|
| -4.820 | I alt | -2.690,4 | 43,5 | -7.827,8 | -5.237,1 |
|
De
væsentligste bevægelser under delloftet for
driftsudgifter, delloftet for indkomstoverførsler, udgifter
uden for loft samt indtægtsbudgettet gennemgås i det
følgende.
1. Oversigt over
væsentlige bevægelser under delloftet for
driftsudgifter
Nettomerbevillingen på §
6. Udenrigsministeriet
på 294,8 mio. kr. kan primært henføres til
opjusteringen på 475,9 mio. kr. af den del af
udviklingsbistanden, som Udenrigsministeriet administrerer, jf. akt. 39 af 6.
december 2018. Opjusteringen foretages som følge af
mindreopgørelse af udgifter på asylområdet, der
kan opgøres som udviklingsbistand. Derudover er der på
§ 6. Udenrigsministeriet en indtægt på 162,0 mio.
kr. vedrørende afhændelse af et grundstykke i Dhaka,
Bangladesh, der tilfalder statskassen.
Nettomerbevillingen på §
7. Finansministeriet
på 1.128,8 mio. kr. kan henføres til nettomerudgifter
på i alt 1.291,0 mio. kr., som primært kan
henføres til tekniske justeringer af bidraget vedr. moms og
BNI til EU. Derudover er der optaget indtægter og udgifter
for 500,0 mio. kr. som følge af afskrivning af rente- og
afdragsfrit lån til Færøerne. Endelig er der
uddelt merbevilling fra reserve til flytning af statens
arbejdspladser for 89,9 mio. kr. fra Finansministeriet til
ministerområder berørt af Bedre Balance II.
Nettomerbevillingen på §
8. Erhvervsministeriet
på 113,7 mio. kr. kan primært henføres til en
række tiltrådte aktstykker, som bl.a. udmønter
Aftale om initiativer for Danmarks digitale vækst og Aftale
om vækstplan for life science. Hertil kommer
overførsel af midler til gennemførsel af projekt
vedr. plandata.dk samt overførsel af midler som følge
af flytningen af NemHandel fra Digitaliseringsstyrelsen til
Erhvervsstyrelsen.
Nettomerbevillingen på §
9. Skatteministeriet
på 302,4 mio. kr. kan primært henføres til
kompensation af ikke-statslige fordringhavere, jf. akt. 7 af 11.
oktober 2011.
Nettomerbevillingen på §
11. Justitsministeriet
på 168,5 mio. kr. under delloftet for drift kan primært
henføres til merudgifter til den ekstraordinære
indsats i grænseområderne på i alt 85,3 mio. kr.,
jf. akt. 130
af 7. juni 2018 og akt. 60 af 13.
december 2018, merudgifter til udmøntning af aftale
om reform om indsatsen mod ungdomskriminalitet på 25,6 mio.
kr., jf. akt. 160 af 30. august 2018 og merudgifter til
etablering af midlertidig politiskole i Vestdanmark på 23,1
mio. kr., jf. akt. 61 af 13. december 2018. Hertil kommer, at
Justitsministeriet har overført netto 36,0 mio. kr. til
kommuner og regioner i forbindelse med DUT-aftale vedr.
databeskyttelsesforordningen- og loven., jf.
akt. 148 af 21. juni
2018.
Nettomerbevillingen på §
12. Forsvarsministeriet
på 791,0 mio. kr. kan primært henføres til det
substantielle bevillingsløft af forsvaret på 800,0
mio. kr., jf. aftale mellem regeringen, Socialdemokratiet, Dansk
Folkeparti og Radikale Venstre om forsvarsområdet 2018-2023
af januar 2018.
Nettomindrebevillingen på §
16. Sundheds- og
Ældreministeriet på 403,3 mio. kr. kan
primært henføres til overførsler til regioner
og kommuner med udgangspunkt i bloktilskudsaktstykket, jf. akt. 148 af 21.
juni 2018. Herudover vedrører flere bevægelser
også udmøntning af den sundhedspulje til højt
prioriterede indsatser på sundhedsområdet, som blev
afsat i forbindelse med FL18.
Nettomindrebevillingen på §
19. Uddannelses- og
Forskningsministeriet på 174,7 mio. kr. kan
primært henføres til mindreudgifter på 258,8
mio. kr. til de videregående uddannelsesinstitutioner vedr.
regulering af taxametertilskud som følge af
aktivitetsændringer.
Nettomindrebevillingen på §
20. Undervisningsministeriet på 691,3 mio.
kr. kan primært henføres til mindreudgifter på
704,7 mio. kr. som følge af ændret aktivitet på
de aktivitetsstyrede konti.
Nettomerbevillingen på §
24. Miljø- og
Fødevareministeriet på 308,2 mio. kr. kan
primært henføres til tilskud til dækning af
produktionsafgiftsfondenes aktiviteter i 2019 som aftalt i
hjælpepakke til landbruget, jf.
akt. 25 af 29. november
2018 samt udmøntning af reserve til dækning af
tilskud til økologisk arealtilskud under
landdistriktsprogrammet, jf.
akt. 114 af 21. juni
2018.
Nettomerbevillingen på §
28. Transport-, Bygnings- og
Boligministeriet på 179,3 mio. kr. kan primært
henføres til ændringer sfa. fortrolig akt. T af
17. maj 2018.
Nettomerbevillingen på §
29. Energi-, Forsynings- og
Klimaministeriet på 308,2 mio. kr. kan henføres
til tilførsel af midler til en pulje til energilagring,
jf. akt. 83
af 19. april 2018. Hertil kommer udgifter på 85,9 mio.
kr. pålagt ved dom vedr. TDC's underskud forbundet med
driften af Danmarks maritime nødradio i perioden 2008-2009,
jf. retssag mellem TDC og staten om underskudsdækning af
Danmarks maritime nødradio fra 2008-2009.
Nettomindrebevillingen på §
35. Generelle reserver
på 4.983,6 mio. kr. kan primært henføres til
udmøntningen af § 35.11.01. Merudgifter ved nye
bevillingsforslag på en række ministerområder
samt nulstilling af reserver mv.
2. Oversigt over
væsentlige bevægelser for udgifter under delloftet for
indkomstoverførsler
Der er ikke
nogen væsentlige bevillingsændringer for bevillinger
under det statslige delloft for indkomstoverførsler.
3. Oversigt over
væsentlige bevægelser for udgifter uden for
udgiftsloft
Nettomerbevillingen på §
7. Finansministeriet
på 115,3 mio. kr. kan primært henføres til
mindreindtægter på 388,0 mio. kr. som følge af
nedjusteret skøn for de danske toldindtægter og
mindreudgifter på 310,0 mio. kr. som følge af
nedjusteringen af det danske toldbidrag som følge af det
lavere skøn for danske toldindtægter. Hertil kommer
merudgifter på 72,6 mio. kr. som følge af indskud af
ejendomme i Statens Ejendomssalg (Freja).
Nettomerbevillingen på § 9. Skatteministeriet på 213,0 mio. kr. kan
henføres til kompensation af ikke-statslige fordringhavere,
jf. akt. 7 af
11. oktober 2011.
Nettomindrebevillingen på §
10. Økonomi- og
Indenrigsministeriet på 2.985,3 mio. kr. kan
henføres til mindreudgifter som følge af regulering
af de generelle tilskud til kommuner og merudgifter samt
mindreudgifter som følge af midtvejsregulering af
årets beskæftigelsestilskud til kommuner og
efterregulering af foregående års
beskæftigelsestilskud, jf.
akt. 148 af 21. juni
2018.
Nettomindrebevillingen på §
16. Sundheds- og
Ældreministeriet på 2.187,8 mio. kr. kan
henføres til tilbageførsel af kommunal
medfinansiering til kommunerne som følge af merproduktivitet
i regionerne.
Nettomerbevillingen på §
21. Kulturministeriet
på 191,3 mio. kr. kan primært henføres til en
kompensation til DR på 197,8 mio. kr. som følge af en
ekstraordinær afskrivning af en række fordringer
på grund af udfordringerne med EFI/DMI, jf. akt. 38 af 6.
december 2018.
Nettomerbevillingen på §
24. Miljø- og
Fødevareministeriet på 212,4 mio. kr. kan
primært henføres til etablering af multifunktionel
jordfordelingsfond som aftalt i hjælpepakke til landbruget,
jf. akt. 25
af 29. november 2018, udmøntning af succesionsmidler
til hhv. ekkodalen, kystbeskyttelse i Hjørring kommune mv.,
jf. akt. 83
af 19. april 2018 samt midler til igangsættelse af
dyrehegn vedr. afrikansk svinepest, jf.
akt. 107 af 7. juni
2018.
Nettomindrebevillingen på §
28. Transport-, Bygnings- og
Boligministeriet på 506,6 mio. kr. kan primært
henføres til ændrede aktivitetsforudsætninger
på det almene boligområde, som medvirker til
nettomindreudgifter til ydelsesstøtte til almene boliger og
ungdomsboligbidrag til almene boliger, der dog delvist modsvares af
mindreindtægter fra Landsbyggefondens medfinansiering af
ydelsesstøtten.
Nettomerbevillingen på §
29. Energi-, Forsynings- og
Klimaministeriet på 1.070,0 mio. kr. kan primært
henføres til afregning af moms vedr. statens udbetalinger af
støtte til vedvarende energi, jf.
akt. 53 af 13. december
2018. Momsudgifterne modsvares af tilsvarende
momsindtægter for staten på § 38.
Nettomindrebevillingen på §
35. Generelle reserver
på 3.979,1 mio. kr. kan primært henføres til
udmøntning af § 35.11.39. Reserve til JobReform fase 2
samt delvis udmøntning og nulstilling af § 35.11.09.
Midtvejs- og efterregulering af det kommunale bloktilskud mv.
4. Oversigt over
væsentlige bevægelser under
indtægtsbudgettet
Nettomindreindtægten på §
28. Transport-, Bygnings- og
Boligministeriet på 545,8 mio. kr. kan primært
henføres til udgifter, jf. fortrolig akt T af 17. maj. 2018,
samt øgede indtægter som følge af fortrolig
akt. AA af 21. september 2018.
Nettomindrebevillingen på §
35. Generelle Reserver
på 105,0 mio. kr. kan henføres til udmøntningen
af § 35.11.23. Reserve til erhvervs- og
iværksætterinitiativer, jf. L 102
Forslag til lov om ændring af ligningsloven,
ejendomsværdiskatteloven, lov om et indkomstregister,
personskatteloven og skatteindberetningsloven.
Nettomindreindtægten på § 38. Skatter og afgifter
på 4.820,0 mio. kr. kan primært henføres til
lavere skat på arbejdsindkomst og større fradrag for
pensionsindbetalinger jf. lov nr. 724 af 8.
juni 2018 om ændring af ligningsloven og
personskatteloven.