Fremsat den 24. januar 2019 af sundhedsministeren (Ellen Trane Nørby)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om autorisation af
sundhedspersoner og om sundhedsfaglig virksomhed (Regulering af
nåleakupunktur på brystkassen og forbud mod
konstruktion af kunstig hymen ("jomfruhinde"))
§ 1
I lov om autorisation af sundhedspersoner og om
sundhedsfaglig virksomhed, jf. lovbekendtgørelse nr. 1141 af
13. september 2018, som senest ændret ved § 1 i lov nr.
1555 af 18. december 2018 foretages følgende
ændringer:
1.
Efter afsnit III indsættes:
»Afsnit III a
Forbud mod konstruktion af kunstig
hymen
Kapitel 25 a
§ 72 a. Det er ikke tilladt at
konstruere kunstig hymen for skedeindgangen.«
2. § 74,
stk. 3, ophæves.
3.
Efter § 74 indsættes i kapitel
26:
»§ 74 a. Enhver må
foretage nåleakupunkturbehandling, jf. dog stk. 2.
Stk. 2.
Nåleakupunkturbehandling på brystkassen er kun tilladt
at udføre for følgende:
1) Læger
og kiropraktorer.
2) Personer, der
udfører akupunktur på brystkassen som led i offentlig
sygehusbehandling.
3) Den, der har
gennemført et kursus i at forebygge, erkende og
håndtere skader på lungerne efter nåleakupunktur
på brystkassen.
Stk. 3. Den, der
efter stk. 2, nr. 3, udfører behandling med
nåleakupunktur på brystkassen, skal oplyse brugerne om,
at den pågældende har gennemført et kursus i at
forebygge, erkende og håndtere skader på lungerne efter
nåleakupunktur på brystkassen.
Stk. 4. Den, der
ønsker at udføre nåleakupunktur på
brystkassen på baggrund af et gennemført kursus, jf.
stk. 2, nr. 3, skal give meddelelse til Styrelsen for
Patientsikkerhed om, at kurset er gennemført, forinden den
pågældende må foretage nåleakupunktur
på brystkassen. Styrelsen for Patientsikkerhed
offentliggør en liste over de personer, der har
gennemført kurset.
Stk. 5.
Styrelsen for Patientsikkerhed fastsætter efter konsultation
med Sundhedsstyrelsen nærmere regler om krav til indhold og
omfang af det kursus, der er nævnt i stk. 2, nr. 3.
Stk. 6.
Styrelsen for Patientsikkerhed fastsætter regler om, at den,
der giver meddelelse til Styrelsen for Patientsikkerhed efter stk.
4, opkræves et gebyr herfor.«
4.
Efter § 79 indsættes:
Ȥ 79 a. Den, der i
strid med § 72 a konstruerer kunstig hymen for skedeindgangen,
straffes med bøde.«
Stk. 2. Den, der
i strid med § 74 a, stk. 2, udfører
nåleakupunktur på brystkassen, straffes med
bøde.«
§ 2
Stk. 1. Loven
træder i kraft den 1. juli 2019.
Stk. 2. Den, der ved
lovens ikrafttræden udøver virksomhed med
nåleakupunktur på brystkassen, kan uden at have
gennemført det i § 74 a, stk. 2, nr. 3, nævnte
kursus fortsat foretage nåleakupunktur på brystkassen
frem til den 30. juni 2021. Tilsvarende gælder for den, der
etablerer sig som akupunktør efter lovens ikrafttræden
og inden den 30. juni 2021.
§ 3
Loven gælder ikke for Færøerne
og Grønland, men kan ved kongelig anordning sættes
helt eller delvist i kraft for Færøerne med de
ændringer, som de færøske forhold tilsiger.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige
bemærkninger
1. Indledning
Med lovforslaget ønsker regeringen at
gennemføre to ændringer af lov om autorisation af
sundhedspersoner og om sundhedsfaglig virksomhed
(autorisationsloven). Der har på akupunkturområdet
været en række sager, hvor personer er kommet til skade
efter nåleakupunkturbehandling på brystkassen - i et
enkelt tilfælde med dødelig udgang. Det er kendt, at
nåleakupunkturbehandling på brystkassen indebærer
en risiko for en potentielt livsfarlig komplikation i form af
sammenklapning af en eller begge lunger. Der er derfor behov for
regulering af området og for at styrke
patie?ntsikkerheden.
Det foreslås derfor, at udførelse
af nåleakupunktur på brystkassen kun skal være
tilladt læger, kiropraktorer og andre personer, der
udfører akupunktur på brystkassen som led i
sygehusbehandling og for personer, der har gennemført et
kursus i at forebygge, erkende og håndtere skader på
lungerne efter nåleakupunktur.
Regeringen ønsker derudover at
indføre et forbud mod konstruktion af kunstig hymen for
skedeindgangen.
Idéen om hymen som en
»jomfruhinde«, der dækker skedeindgangen og
springer ved første vaginale samleje, er en myte. For mange
kvinder vil hymen hverken briste eller bløde ved
første samleje. Myten er særlig udbredt blandt visse
kulturer, hvor det tillægges stor betydning for kvinden og
familien som helhed, at »jomfruhinden« er intakt inden
bryllupsnatten. Dette medfører, at nogle kvinder får
foretaget et indgreb, hvor der konstrueres en kunstig
»jomfruhinde«.
2. Lovforslagets
hovedpunkter
2.1. Nåleakupunktur på brystkassen
2.1.1. Gældende
ret
Autorisationslovens § 74, stk. 1,
opregner de typer af behandlinger, som kun læger må
foretage. Efter bestemmelsen er det alene læger, som må
behandle en person for veneriske sygdomme i smittefarligt stadium,
tuberkulose eller anden smitsom sygdom.
Efter autorisationslovens § 74, stk. 2,
er det, medmindre andet er særligt lovhjemlet, tillige
forbeholdt læger at foretage operative indgreb,
bedøvelse, fødselshjælp, anvendelse af
receptpligtige lægemidler, røntgen- eller
radiumbehandling m.v.
Efter bestemmelsen i § 74, stk. 3, er
nåleakupunktur undtaget fra lægernes forbeholdte
virksomhedsområde i stk. 2. Bestemmelsen blev indført
ved lov nr. 451 af 22. maj 2006 om autorisation af sundhedspersoner
og om sundhedsfaglig virksomhed (autorisationsloven).
Nåleakupunktur var hidtil blevet kategoriseret som et
»operativt indgreb«, hvilket indebar, at alene
læger (og tandlæger) - og disses medhjælp -
lovligt kunne udføre akupunkturbehandling.
Baggrunden for, at
nåleakupunkturbehandling blev undtaget fra § 74, stk. 2,
og herefter kunne foretages af alle, det vil sige såvel
personer med som uden autorisation, var, at Sundhedsstyrelsen i et
notat af 3. januar 2000 om retlige og sundhedsfaglige
problemstillinger i forbindelse med ikke-lægers brug af
nåleakupunktur i behandlingsøjemed havde
tilkendegivet, at det burde overvejes at lempe adgangen til at
udføre akupunktur. Dette var også sket i Norge og
Sverige. Styrelsen vurderede samtidig risikoen ved behandling med
nåleakupunktur som værende minimal, når
elementære hygiejniske forholdsregler blev iagttaget.
2.1.2. Sundheds- og
Ældreministeriets overvejelser
Der har siden lovændringen i 2006
været en række sager, hvor personer er kommet til skade
efter nåleakupunkturbehandling på brystkassen - i et
enkelt tilfælde med dødelig udgang.
Det er kendt, at
nåleakupunkturbehandling på brystkassen indebærer
en risiko for en potentielt livsfarlig komplikation i form af
sammenklapning af en eller begge lunger. Denne komplikation kan
indtræde, hvis akupunkturnålene indsættes
forkert, således at nålene ikke går parallelt med
brystvæggen, men igennem brystvæggen og ind i
lungevævet. Ved sammenklapning af lungen oplever patienten
ubehag og vejrtrækningsbesvær i relation til eller
umiddelbart efter akupunkturen. Patienter med sådanne
symptomer skal straks vurderes ved læge. En sammenklappet
lunge er en livstruende komplikation, som kræver akut
anlæggelse af pleuradræn (slange ind i mellemrummet
mellem lungehinderne) og sikring af udfoldning af lungen.
Styrelsen for Patientsikkerhed har vurderet,
at der generelt ikke er patientsikkerhedsmæssige problemer
forbundet med akupunktur på øvrige dele af kroppen.
Men styrelsen har i lyset af de aktuelle sager vurderet, at der af
hensyn til patie?ntsikkerheden bør indføres et krav
om, at den, der ønsker at udføre nåleakupunktur
på brystkassen, har gennemført et kursus i at
forebygge, erkende og håndtere skader på lungerne efter
nåleakupunktur.
Det vurderes samtidigt, at kravet om
gennemførelse af et kursus ikke bør omfatte
læger og kiropraktorer. Det skyldes, at læger og
kiropraktorer er uddannede til at erkende og håndtere
sådanne mulige komplikationer ved behandlingen. Det vurderes
samtidigt, at kravet heller ikke bør gælde, når
akupunkturbehandlingen sker som led i sygehusbehandling på et
offentligt sygehus, f.eks. i forbindelse med behandling på en
kræftafdeling, hos fysioterapeut eller hos en jordemoder. I
sådanne tilfælde forudsættes det, at regionerne -
som led i det almindelige driftsherreansvar og i lighed med hvad
der gælder ved andre behandlingstyper - sikrer, at personalet
har de nødvendige og tilstrækkelige kompetencer
hertil. Regionerne skal således sikre, at personalet har
kompetencer til at forebygge, erkende og håndtere eventuelle
skader på lungerne. Desuden skal det sikres, at der er
procedurer for at håndtere de patienter, hvor der erkendes
skade på lungerne.
På baggrund heraf vurderer Styrelsen for
Patientsikkerhed, at der ikke er behov for at stille krav om, at de
autoriserede sundhedspersoner, der alene udfører behandling
med nåleakupunktur på brystkassen på et
offentligt sygehus, skal gennemføre kurset. Det
bemærkes hertil, at ingen af de konkrete tilfælde, som
Styrelsen for Patientsikkerhed er bekendt med, hvor der er
opstået skader på lungerne efter nåleakupunktur
på brystkassen, har vedrørt behandling udført
på et offentligt sygehus.
Kurset, der skal udvikles af Styrelsen for
Patientsikkerhed og Sundhedsstyrelsen, skal sikre, at de, der har
gennemført kurset, har et nødvendigt kendskab til
anatomi, fysiologi, patofysiologi og i at tilkalde og advisere i
forhold til det danske sundhedsvæsen, hvis der er
opstået en skade. Sundhedsstyrelsen vurderer, at
undervisningen bør foregå i dialogbaseret form omkring
forebyggelse, erkendelse af og korrekt håndtering i
tilfælde af sammenklappet lunge/lunger. Det vurderes
samtidig, at undervisningen af flere af emnerne i kurset bør
foretages af læger.
Det er hensigten, at de, der har
gennemført kurset, skal være i stand til at foretage
nåleakupunkturbehandling på brystkassen på en
måde, så der ikke opstår komplikationer i form af
sammenklapning af lungen. Det er endvidere hensigten, at de
behandlere, der har gennemført kurset, skal være i
stand til at vurdere symptomerne korrekt, hvis der måtte
opstå komplikationer efter behandlingen, så der kan
iværksættes den relevante akutte lægelige
behandling.
Det vil efter Sundheds- og
Ældreministeriet opfattelse være hensigtsmæssigt
og naturligt, at kurset om at forebygge, erkende og håndtere
skader på lungerne efter nåleakupunktur på
brystkassen bliver en integreret del af de akupunktu?ruddannelser,
der udbydes i Danmark.
2.1.3. Den
foreslåede ordning
På baggrund af Sundhedsstyrelsens og
Styrelsen for Patie?ntsikkerheds vurdering findes det
hensigtsmæssigt at fastholde, at akupunktur ikke skal
være en behandling, som det vil være forbeholdt
læger at udføre. For at højne
patientsikkerheden i forbindelse med nåleakupunkturbehandling
på brystkassen, foreslås dog med lovforslaget, at der
skal stilles krav til den behandler, der ønsker at
udføre behandling med nåleakupunktur på
brystkassen. Lovforslaget berører ikke adgangen til at
udføre nåleakupunktur på andre dele af
kroppen.
Der foreslås med lovforslaget konkret
indsat en ny bestemmelse i loven, hvorefter
nåleakupunkturbehandling som hidtil som udgangspunkt må
udføres af enhver. Det foreslås derudover, at det
fastsættes, nåleakupunkturbehandling på
brystkassen kun må foretages af læger og kiropraktorer,
eller af personer, der udfører akupunktur på
brystkassen som led i sygehusbehandling, eller af personer, der har
gennemført et kursus i at forebygge, erkende og
håndtere skader på lungerne efter nåleakupunktur
på brystkassen. Kravet om gennemførelse af et kursus
foreslås ikke at gælde læger og kiropraktorer og
personer, der udfører akupunktur på brystkassen som
led i sygehusbehandling.
Sundheds- og Ældreministeriet
lægger i den forbindelse vægt på, at læger
og kiropraktorer er uddannede til at erkende og håndtere
sådanne komplikationer, og at det ved behandling på et
offentligt sygehus forudsættes, at regionerne - som led i det
almindelige driftsherreansvar og i lighed med, hvad der
gælder ved alle andre behandlingstyper - sikrer, at
personalet har de nødvendige og tilstrækkelige
kompetencer hertil. Regionerne skal således sikre, at
personalet har kompetencer til at forebygge, erkende og
primært håndtere eventuelle skader på lungerne.
Desuden skal det sikres, at der er procedurer for at håndtere
de patienter, hvor der erkendes skade på lungerne.
Det bemærkes dog i den forbindelse, at
hvis de pågældende autoriserede sundhedspersoner
også udfører behandling med nåleakupunktur
på brystkassen uden for sygehusregi af de offentlige
sygehuse, skal de gennemføre kurset i at forebygge, erkende
og håndtere skader på lungerne efter
nåleakupunktur, for at måtte fortsætte med at
udføre behandlinger med nåleakupunktur på
brystkassen.
Endvidere foreslås det med lovforslaget,
at Styrelsen for Patientsikkerhed efter konsultation med
Sundhedsstyrelsen bemyndiges til at fastsætte regler om
kursets nærmere indhold og omfang. Der lægges i den
forbindelse op til, at kursets varighed skal tilrettelægges
under hensyn til behandlerens/akupunktørens faglige
forudsætninger. Der vil på denne baggrund blive fastsat
regler om to forskellige kurser og persongrupper.
Gruppe 1 omfatter sundhedspersoner med en
uddannelse på professionsbachelorniveau. Det vil sige
fysioterapeuter, sygeplejersker og jordemødre.
Sundhedsstyrelsen vurderer, at disse personer i forvejen besidder
uddannelsesmæssige kompetencer, som bevirker, at de alene har
behov for et kursus af én dags varighed.
Formålet med kurset for denne gruppe af
sundhedspersoner er først og fremmest, at deltagerne bliver
oplært i at være opmærksomme på symptomer
på, at patientens lunge er klappet sammen enten forud for
under eller efter behandlingen. Gruppen skal opnå
færdigheder i at holde patienten stabil og immobil og kunne
give førstehjælp, hvis patientens tilstand
forværres.
Gruppe 2 omfatter øvrige personer, som
ønsker at udføre akupunktur på brystkassen. Det
vil sige andre autoriserede eller ikke-autoriserede
sundhedspersoner. Denne gruppe skal gennemføre et kursus af
3 dages varighed.
Det forventes, at der medfør af den
foreslåede bemyndigelse vil blive fastsat regler om, at dette
kursus skal fokusere på forebyggelse, erkendelse og
håndtering af komplikationer (pneumothorax - punktering af
lungehinden med risiko for sammenfald af lunge/lunger) efter
nåleakupunktur på brystkassen.
Det er samtidig hensigten, at kurset skal give
deltagerne et nærmere kendskab til områderne anatomi,
fysiologi og patofysiologi.
Kursets del om anatomi skal give behandleren
en nærmere forståelse for placeringen af de vitale
organer i forhold til risici for f.eks. at påføre hul
på større kar og på lungehinden.
Undervisningsdelen vedrørende fysiologi skal give
behandleren et større kendskab til lungen og karrenes
funktioner set i relation til sygdomme og normalfysiologi. Den
patofysiologiske del af kurset skal give indsigt i de
komplikationer, der umiddelbart er i relation til akupunkturen, og
på hvordan behandleren umiddelbart skal agere i forhold til
patient og sundhedsvæsenet i øvrigt, hvis der
opstår skader. Herunder skal behandleren vide, hvordan der
skal ageres ved mistanke om komplikationer (pneumothorax -
punktering af lungehinden med risiko for sammenfald af
lunge/lunger), når patienten ikke længere er til stede
på behandlingsstedet. Endeligt skal kurset give behandleren
kendskab til at tilkalde og advisere i forhold til det
øvrige danske sundhedsvæsen, hvis der er blevet
påført en skade.
Det foreslås endvidere at
fastsætte regler om, at undervisningen skal foregå i
dialogbaseret form omkring forebyggelse, erkendelse af og korrekt
håndtering - i form af at tilkalde og advisere
sundhedsvæsenet, hvis det konstateres, at lungen/lungerne er
sammenklappet i forbindelse med nåleakupunktur på
brystkassen. Det vurderes hensigtsmæssigt, at undervisningen
i flere af emnerne på kurset foretages af læger.
Herudover foreslås det med lovforslaget,
at den, der har gennemført kurset i at forebygge, erkende og
håndtere skader på lungerne efter nåleakupunktur
på brystkassen, skal give meddelelse til Styrelsen for
Patientsikkerhed, når den pågældende har
gennemført kurset. Styrelsen vil herefter på sin
hjemmeside efter lovforslaget skulle offentliggøre en liste
over de behandlere, der har gennemført kurset.
Det foreslås desuden efter lovforslaget,
at den, der udfører behandling med nåleakupunktur
på brystkassen, skal oplyse brugerne om, at vedkommende har
gennemført kurset.
Denne oplysningspligt vil efter lovforslaget
være opfyldt ved, at behandleren offentliggør
informationen på sin hjemmeside om, at kurset er
gennemført eller ved at hænge kursusbeviset op i sit
venteværelse eller andre tilgængelige
områder.
Endelig foreslås det med lovforslaget,
at de der udfører nåleakupunktur i strid med de
foreslåede regler, skal kunne straffes med bøde.
Det bemærkes i den forbindelse, at hvis
den, der udfører behandlingen med nåleakupunktur
på brystkassen, er en autoriseret sundhedsperson, vil
personen, som det også er tilfældet i dag, være
underlagt autorisationslovens almindelige regler. Styrelsen for
Patientsikkerhed vil således kunne iværksætte
tilsynssanktioner over for den pågældende, hvis det
vurderes, at den enkelte er til fare for patientsikkerheden.
2.1.4. Overgangsordning
for akupunktører, der ønsker at udføre
nåleakupunktur på brystkassen
Det foreslås, at loven skal træde
i kraft den 1. juli 2019. Det foreslås dog samtidig, at der
indføres en overgangsperiode på 2 år
gældende for dem, der udfører virksomhed med
nåleakupunktur på brystkassen på tidspunktet for
lovens ikrafttræden, eller dem, der i overgangsperioden
etablerer sig som akupunktør. Overgangsordningen vil dermed
være gældende frem til den 30. juni 2021.
Overgangsperioden vil give Styrelsen for
Patientsikkerhed og Sundhedsstyrelsen tid til at udvikle kurset, og
til at Styrelsen for Patientsikkerhed kan indrette sig på at
skulle modtage meddelelse fra de behandlere, der har
gennemført kurset.
Den 2-årige overgangsperiode vil
endvidere sikre, at de personer, der på tidspunktet for
lovens ikrafttræden udfører nåleakupunktur
på brystkassen, har tid til at tage et kursus i at forebygge,
erkende og håndtere skader på lungerne efter
nåleakupunktur på brystkassen.
Når overgangsordningen udløber
den 30. juni 2021, må de personer, der ikke har taget et
kursus i at forebygge, erkende og håndtere skader på
lungerne efter nåleakupunktur på brystkassen, ikke
længere udføre nåleakupunktur på
brystkassen. Der vil dog fortsat være mulighed for at
udføre nåleakupunktur på resten af kroppen, idet
der efter lovforslaget ikke stilles fornyede krav til den, der
udfører akupunktur på øvrige dele af
kroppen.
2.2 Forbud mod konstruktion af kunstig
hymen
2.2.1 Gældende ret
I autorisationsloven er der ikke taget
stilling til spørgsmålet om konstruktion af kunstig
hymen (»jomfruhinde«) for skedeindgangen. Det vurderes,
at indgrebet kan foretages inden for autorisationslovens rammer
under iagttagelse af autorisationslovens § 17, hvorefter en
autoriseret sundhedsperson er forpligtet til at udvise omhu og
samvittighedsfuldhed under udøvelsen af sin virksomhed.
2.2.2 Sundheds- og Ældreministeriets
overvejelser
Idéen om hymen som en
»jomfruhinde«, der dækker skedeindgangen og
springer ved første vaginale samleje er en kulturelt skabt
myte. For mange kvinder vil hymen hverken briste eller bløde
ved første samleje. Hymen består af fleksible
slimhindefolder og ser forskellig ud fra kvinde til kvinde. Hos
nogle kvinder er det en tynd slimhindefold langs skedevæggen.
Hos andre dækker den en større del af
skedeindgangen.
Det følger af lægefaglige
undersøgelser, at det er muligt at skabe en kunstig
aflukning eller indsnævring af skedeindgangen og dermed
imitere tilstedeværelsen af en »jomfruhinde«. Det
foregår almindeligvis ved et mindre kirurgisk indgreb, hvor
man afskærer det yderste af slimhinden ved skedeindgangen,
så man får etableret en overfladisk læsion her.
Herefter sys områderne sammen igen, hvorved den
efterfølgende arvævsdannelse vil skabe en delvis
aflukning af skedeindgangen. Der sys med selvopløselig
tråd, og det vil nogle uger efter indgrebet sjældent
være synligt, at der er foretaget operation i området.
Indgrebet kan foregå ambulant i lokalbedøvelse.
Komplikationer efter et sådant indgreb
antages at være sjældne, men kan bestå i
blødning, infektion og smertefuld ardannelse.
Konstruktioner af kunstig hymen er med til at
opretholde en myte om, at alle jomfruer bløder første
gang, de har samleje. Dermed opretholdes et pres over for kvinden
på baggrund af urealistiske forventninger, der ikke er
baseret på fakta.
Det vurderes, at konstruktion af kunstig hymen
kan foretages inden for autorisationslovens rammer. Det er
Sundheds- og Ældreministeriets vurdering, at konstruktion af
kunstig hymen ikke er udbredt i praksis. Styrelsen for
Patientsikkerhed har efter en søgning i styrelsens
tilsynssager, og Styrelsen for Patientklager i styrelsens klage- og
erstatningssager, ikke fundet sager eller oplysninger, der
indikerer, at der i Danmark udføres konstruktion af kunstig
hymen på privatklinikker eller offentlige sygehuse. Danske
Regioner har oplyst, at de ikke har anledning til at tro, at
sådanne indgreb udføres i det offentlige
sundhedsvæsen.
Sundheds- og Ældreministeriet har
imidlertid kunnet konstatere, at der er nogle privatklinikker, der
på deres hjemmesider tilbyder indgrebet »rekonstruktion
af jomfruhinden«. Sådanne indgreb er med til at
fastholde myten om en »jomfruhinde«. Samtidig
indebærer et kirurgisk indgreb altid risiko for
komplikationer såsom infektion, følgevirkninger af
bedøvelsen, dårlig sårheling, blodansamlinger og
ar.
Regeringen ønsker at aflive myten om en
»jomfruhinde«, der dækker skedeindgangen og
springer ved første samleje. Lovforslaget skal i
øvrigt ses i sammenhæng med regeringens initiativ
på området til, at undervisningen af fagfolk samt
ændring af seksualundervisning af unge bidrager til at mane
myten til jorden. Der skal ikke længere undervises i myter om
kvindens anatomi, der ikke er fagligt korrekte. Følgelig
skal der ikke udføres kirurgiske indgreb, der
medfører og fastholder en fejlagtig opfattelse af kvindens
anatomi.
2.2.3. Den
foreslåede ordning
Det foreslås ved en ændring af
autorisationsloven at forbyde konstruktion af kunstig hymen for
skedeindgangen. Forslaget indebærer, at det ikke er tilladt
at udføre et kirurgisk indgreb med henblik på at
etablere en kunstig hymen for skedeindgangen. Forbuddet
gælder offentlige såvel som private sygehuse og
klinikker.
3. Økonomiske og
implementeringskonsekvenser for det offentlige
Lovforslagets del om indførelse af
kursus i forebyggelse, erkendelse og håndtering af lungeskade
efter nåleakupunktur på brystkassen (pneumothorax) vil
indebære, at Styrelsen for Patientsikkerhed skal føre
og på sin hjemmeside offentliggøre en liste over de
personer, der giver meddelelse om, at de har gennemført
kursus i forebyggelse, erkendelse og håndtering af
lungeskader. Styrelsen vil desuden skulle give information til og
yde vejledning til potentielle kursusdeltagere.
Styrelsen for Patientsikkerheds udgifter til
at føre en liste over de behandlere, der har
gennemført kurses i forebyggelse, erkendelse og
håndtering af lungeskader, og vejledning af de personer, der
ønsker at udføre nåleakupunktur på
brystkassen, skønnes at medføre en samlet udgift
på i alt 186.000 kr. om året. Udgifterne finansieres
via gebyrer, der opkræves behandleren, når denne giver
meddelelse til Styrelsen for Patientsikkerhed om, at kursus er
gennemført.
Lovforslagets del om forbud mod konstruktion
af hymen (jomfruhinder), forventes ikke at medføre
økonomiske og implementeringskonsekvenser for det
offentlige.
Lovforslaget skønnes ikke herudover at
medføre økonomiske konsekvenser og
implementeringskonsekvenser for det offentlige.
4. Økonomiske og
administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.
De personer, der ønsker at
udføre nåleakupunktur på brystkassen, skal efter
lovforslaget gennemføre et kursus i at forebygge, erkende og
håndtere skader på lungerne efter nåleakupunktur
på brystkassen. Kursusudgiften afholdes af erhvervslivet selv
og forventes at udgøre 3.500 kr. pr. deltager for et kursus
af tre dages varighed. Udgiften nedsættes
forholdsmæssigt for et ét-dags kursus. Det forventes,
at der de første fire år vil være ca. 335 der
gennemfører kurset pr. år.
De personer, der ønsker at
udføre akupunktur på brystkassen, vil endvidere skulle
give meddelelse til Styrelsen for Patientsikkerhed om, at kursus er
gennemført. Behandleren vil skulle betale et gebyr på
318 kr. (2018-niveau) samtidig med, at der gives meddelelse til
Styrelsen for Patientsikkerhed om, at kursus er
gennemført.
For så vidt angår de fem
principper for agil erhvervsrettet lovgivning bemærkes det,
at den foreslåede ordning i lovforslaget ikke stiller
specifikke krav til, hvordan akupunktørerne indretter sig,
herunder hvilke digitale systemer institutionerne skal benytte sig
af. Lovforslaget vurderes på den baggrund at muliggøre
at akupunktørerne anvender nye forretningsmodeller og nye
digitale teknologier. Det er Sundheds- og Ældreministeriets
opfattelse, at lovforslaget således overholder de fem
principper for agil erhvervsrettet lovgivning.
Lovforslagets del om forbud mod konstruktion
af kunstig hymen (»jomfruhinder«), kan have mindre
økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet
i form af færre indtægter for enkelte privatklinikker,
der måtte foretage »rekonstruktion af
jomfruhinden«.
5. Administrative
konsekvenser for borgerne
Lovforslagets del om, at de personer, der
ønsker at udføre nåleakupunktur på
brystkassen, skal gennemføre et kursus i at forebygge,
erkende og håndtere skader på lungerne efter
nåleakupunktur på brystkassen, medfører ikke
administrative konsekvenser for borgerne. Lovforslaget vil
indføre en ordning, der giver større sikkerhed for
patienter i forbindelse med valg af den eller de personer, der
udfører nåleakupunktur på brystkassen.
Lovforslagets øvrige elementer
medfører ikke administrative konsekvenser for borgerne.
Lovforslagets øvrige elementer
medfører ikke administrative konsekvenser for borgerne.
6. Miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget medfører ingen
miljømæssige konsekvenser.
7. Forholdet til
EU-retten
Indførelsen af en kursusordning for akupunktører for
så vidt angår nåleakupunktur på
brystkassen, indebærer en regulering af erhvervet, der herved
bliver omfattet af Europa-Parlamentets og Rådets direktiv
2005/36/EF af 7. september 2005, om anerkendelse af
erhvervsmæssige kvalifikationer som ændret ved
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2013/55/EU af 20.
november 2013.
Det betyder, at alle statsborgere fra EU-
/EØS-lande m.v. samt statsborgere fra lande, som EU har
indgået aftale med herom, der i deres hjemland eller et andet
EU-/EØS-land m.v. har ret til at udføre
nåleakupunktur på brystkassen vil have adgang til at
udføre nåleakupunktur på brystkassen efter
direktivets generelle ordning for anerkendelse af
uddannelsesbeviser.
Hvis statsborgere fra EU-/EØS-lande
m.v. søger om anerkendelse af deres uddannelse og
erhvervserfaring vil Styrelsen for Patientsikkerhed foretage en
konkret vurdering af, hvorvidt der er væsentlige forskelle
mellem de erhvervskvalifikationer, som ansøgeren har
fået i hjemlandet og de erhvervskvalifikationer, som
kræves for at udføre nåleakupunktur på
brystkassen i Danmark. Hvis Styrelsen for Patie?ntsikkerhed
konstaterer, at der er tale om væsentlige forskelle, kan
styrelsen kræve, at ansøgeren dokumenterer
erhvervserfaring i udøvelse af nåleakupunktur på
brystkassen i hjemlandet, eller at ansøgeren gennemgår
en egnethedsprøve eller prøvetid.
Lovforslagets del om forbud mod konstruktion
af hymen (jomfruhinder) har ingen EU-retlige aspekter.
8. Hørte
myndigheder og organisationer m.v.
Et udkast til lovforslag har fra den 6.
november til den 3. december 2018 været sendt i høring
hos følgende myndigheder, organisationer m.v.: 3F,
Advokatrådet, Alzheimerforeningen, Ankestyrelsen, Ansatte
Tandlægers Organisation, Bedre Psykiatri, Dakobe, Danmarks
Apotekerforening, Danmarks Optikerforening, Dansk Akupunktur Union,
Dansk Handicap Forbund, Dansk Kiropraktor Forening, Dansk Muslimsk
Union, Dansk Psykiatrisk Selskab, Dansk Psykolog Forening, Dansk
Psykoterapeutforening, Dansk Selskab for Almen Medicin, Dansk
Selskab for Anæstesiologi og Intensiv Medicin, Dansk Selskab
for Klinisk Farmakologi, Dansk Selskab for Palliativ Medicin, Dansk
Selskab for Obstetrik og Gynækologi (DSOG), Dansk Selskab for
Patientsikkerhed, Dansk Selskab for Retsmedicin, Dansk
Socialrådgiverforening, Dansk Standard, Dansk
Sygeplejeråd, Dansk Tandplejerforening, Danske
Akupunktører, Danske Bandagister, Danske Behandlerforbund,
Danske Bioanalytikere, Danske Dental Laboratorier, Danske
Fodterapeuter, Danske Fysioterapeuter, Danske
Handicaporganisationer, Danske Patienter, Danske Regioner, Danske
Seniorer, Danske Ældreråd, Datatilsynet, Den Danske
Dommerforening, Den Nationale Videnskabsetiske Komité, Det
Centrale Handicapråd, Det Etiske Råd,
Diabetesforeningen, Ergoterapeutforeningen, EtniskUng, Exitcirklen,
Farmakonomforeningen, FOA, Forbrugerrådet, Forenede Danske
Zoneterapeuter, Foreningen af Kliniske Diætister, Foreningen
af Kommunale Social-, Sundheds- og Arbejdsmarkedschefer i Danmark,
Foreningen af Speciallæger, Foreningen Registrerede
Fysiurgiske Massører, Forsikring & Pension,
Landsforeningen En Værdig Død, Landsforeningen
Liv&død, Læger for aktiv dødshjælp,
Retspolitisk Forening, Færøernes Landsstyre,
Gigtforeningen, Grønlands Selvstyre (Naalakkersuisut),
Hjernesagen, Hjerteforeningen, Høreforeningen,
Indvandrermedicinsk klinik, Odense Universitetshospital,
Indvandrerrådgivningen, Institut for Menneskerettigheder,
Jordemoderforeningen, KL, Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen, Kost-
og Ernæringsforbundet, Kræftens Bekæmpelse,
Københavns Universitet, Juridiske Fakultet og
Sundhedsvidenskabelige Fakultet, Landsforeningen af Kliniske
Tandteknikere, Landsforeningen af nuværende og tidligere
psykiatribrugere (LAP), Landsforeningen LEV, Landsforeningen mod
spiseforstyrrelser og selvskade (LMS), Landsforeningen SIND,
Muskelsvindfonden, Lægeforeningen, Lægemiddelstyrelsen,
Organisationen af Lægevidenskabelige Selskaber,
Patienterstatningen, Patientforeningen, Patientforeningen i
Danmark, Patientforeningernes Samvirke, Praktiserende
Akupunktører, Praktiserende Lægers Organisation,
Praktiserende Tandlægers Organisation, Psykolognævnet,
Radiograf Rådet, Region Hovedstaden, Region Midtjylland,
Region Nordjylland, Region Sjælland, Region Syddanmark,
Regionernes Lønnings- og Takstnævn,
Retslægerådet, Rigsadvokaten, Rigsombudsmanden på
Færøerne, Rigsombudsmanden i Grønland,
Rådet for Digital Sikkerhed, Rådet for Etniske
Minoriteter, Rådet for Socialt Udsatte, Scleroseforeningen,
Sex og Samfund, Sjældne Diagnoser, Socialpædagogernes
Landsforbund, Sygeplejeetisk Råd, Sundhed Danmark, Syddansk
Universitet, Samfundsvidenskabelige Fakultet og
Sundhedsvidenskabelige Fakultet, Tandlægeforeningen,
Tandlægeforeningens Tandskadeerstatning, Videncenter for
Rehabilitering og Palliation, Udviklingshæmmedes
Landsforbund, Yngre Læger, Zoneconnections Terapeutforening,
ÆldreForum, Ældresagen, Özlem Cekic, Aalborg
Universitet, Juridisk Institut og Sundhedsvidenskabelige Fakultet
og Aarhus Universitet, Juridisk Institut og Health.
9. Sammenfattende skema | Positive konsekvenser/mindreudgifter (hvis
ja, angiv omfang/hvis nej, anfør »ingen«) | Negative konsekvenser/merudgifter (hvis
ja, angiv omfang/hvis nej, anfør »ingen«) | Positive konsekvenser/mindreudgifter (hvis
ja, angiv omfang/hvis nej, anfør »ingen«) | Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Indførelse af et kursus for visse
grupper som betingelse for udøvelse af nåleakupunktur
på brystkassen indebærer, at Styrelsen for
Patientsikkerhed skal føre og offentliggøre en liste
over de personer, der giver meddelelse om, at de har
gennemført det pågældende kursus. Styrelsen for Patientsikkerheds udgifter
til at føre ovennævnte liste, skønnes at
medføre en samlet udgift på i alt 186.000 kr. om
året, som opkræves behandleren via gebyrer. Lovforslaget skønnes ikke herudover
at medføre økonomiske og implementeringskonsekvenser
for det offentlige. | Implementeringskonsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Styrelsen for Patientsikkerhed vil skulle
føre og offentliggøre en liste over de personer, der
har gennemført ovennævnte kursus. | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet m.v. | Ingen | De personer, der ønsker at
udføre nåleakupunktur på brystkassen, skal
betale 3.500 kr. for et kursus af tre dages varighed i at
forebygge, erkende og håndtere skader på lungerne efter
nåleakupunktur på brystkassen. Endvidere skal der
betales et et gebyr på 318 kr. for at blive
påført Styrelsen for Patientsikkerheds
ovennævnte liste. | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet m.v. | Ingen | Personer, der ønsker at
udføre nåleakupunktur på brystkassen, skal give
meddelelse til Styrelsen for Patientsikkerhed om, at kurset er
gennemført. | Miljømæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
borgerne | Lovforslaget del om, at de personer, der
ønsker at udføre nåleakupunktur på
brystkassen, skal gennemføre et kursus i at forebygge,
erkende og håndtere skader på lungerne efter
nåleakupunktur på brystkassen, sikrer borgerne at den
eller de personer der udfører nåleakupunktur på
brystkassen har kendskab til at forebygge, erkende og
håndtere skader på lungerne efter nåleakupunktur
på brystkassen. | Ingen | Forholdet til EU-retten | Alle EU statsborgere, uanset
registreringsordning i hjemlandet, kan benytte retten til fri
bevægelighed og søge om anerkendelse af deres
uddannelse og erhvervserfaring, hvis de i deres hjemland har ret
til at udføre nåleakupunktur på
brystkassen. En kursusordningen for akupunktører
indebærer en regulering af erhvervet, der herved bliver
omfattet af Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2005/36/EF
af 7. september 2005 om anerkendelse af erhvervsmæssige
kvalifikationer, som ændret ved Europa-Parlamentets og
Rådets direktiv 2013/55/EU af 20. november 2013. Alle statsborgere fra EU-/EØS-lande
og statsborgere fra lande, som EU har indgået aftale med
herom, der i deres hjemland eller et andet EU-/EØS-land har
ret til at udføre nåleakupunktur på brystkassen,
i Danmark vil have adgang til at udføre akupunktur på
brystkassen efter direktivets generelle ordning for anerkendelse af
uddannelsesbeviser. Styrelsen for Patientsikkerhed foretager
en konkret vurdering af, om kurset taget i hjemlandet, lever op til
indholdet af kurset i Danmark. | Er i strid med de fem principper for
implementering af erhvervsrettet EUregulering /Går videre end
minimumskrav i EU-regulering (sæt X) | JA | NEJ X |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til §
1
Til nr.
1
I autorisationsloven er der ikke taget
stilling til spørgsmålet om konstruktion af
»jomfruhinder« forstået som etablering af kunstig
hymen for skedeindgangen. Det vurderes, at indgrebet kan foretages
inden for autorisationslovens rammer under iagttagelse af
autorisationslovens § 17, hvorefter en autoriseret
sundhedsperson er forpligtet til at udvise omhu og
samvittighedsfuldhed under udøvelsen af sin virksomhed.
Med lovforslaget indsættes afsnit III a, kapitel 25 a og § 72 a,
hvorved det forbydes at konstruere kunstig hymen for
skedeindgangen.
Forslaget indebærer, at det ikke er
tilladt at udføre et kirurgisk indgreb med henblik på
at etablere en kunstig hymen for skedeindgangen. Dette gælder
offentlige såvel som private sygehuse og klinikker.
Til nr.
2
Autorisationslovens § 74, stk. 1 og 2,
opregner de behandlinger, som alene læger og lægers
medhjælp må udføre. Det gælder bl.a.
operative indgreb.
Efter autorisationslovens § 74, stk. 3,
er nåleakupunktur ikke omfattet af stk. 2, hvilket betyder,
at nåleakupunktur efter gældende ret kan udføres
af andre end læger og lægers medhjælp. Det
indebærer, at der er vid adgang til at udføre
nåleakupunkturbehandling, idet der ikke stilles krav om, at
behandleren skal tilhøre en bestemt faggruppe. Alle kan
således efter gældende ret udføre
nåleakupunktur.
Det foreslås at § 74, stk. 3
ophæves.
Med bestemmelsen fastholdes udgangspunktet om,
at operative indgreb, herunder gennembrud af hud, er et
lægeforbeholdt område, men at udførelse af
nåleakupunktur er en undtagelse til dette
lægeforbeholdte virksomhedsområde. Bestemmelsen
indebærer, at nåleakupunktur må foretages efter
reglerne i § 74 a, jf. nedenfor.
Til nr.
3
Der er ikke efter gældende ret fastsat
særlige betingelser for foretage akupunktur. Det
følger dog af den gældende § 74, stk. 3, i
autorisationslovens, som foreslås nyaffattet, at
nåleakupunktur ikke et forbeholdt virksomhedsområde for
læger.
Det foreslås, at der i
autorisationsloven indsættes en §
74 a om de nærmere betingelser for at foretage
nåleakupunktur.
Efter det foreslåede § 74 a, stk. 1, må enhver, jf. dog
stk. 2, foretage nåleakupunkturbehandling.
Med bestemmelsen fastholdes den hidtidige
retsstilling, hvorefter enhver må foretage
nåleakupunkturbehandling. Bestemmelsen betyder, at alle
uanset uddannelse og baggrund må foretage
nåleakupunkturbehandling.
Denne adgang for enhver til at foretage
nåleakupunkturbehandling gælder dog ikke
nåleakupunkturbehandling på brystkassen, jf. det
foreslåede stk. 2.
Med det foreslåede § 74 a, stk. 2, fastsættes
begrænsninger for, hvem der må udføre
nåleakupunkturbehandling på brystkassen. Ved
brystkassen (thorax) forstås området fra
nøglebenet (claviklen) opadtil og ribbenskurvaturen
nedadtil. Det gælder både brystkassens forside og
rygside samt området mellem skulderrundingens region (regio
deltoidea) og siden af halsens nedre del (regio cervicalis
lateralis), som tillige omfatter fordybningen over
nøglebenet (fossa supraclavicularis major/det store saltkar)
og fordybningen (fossa supraclavicularis minor) mellem de to
udspringshoveder af halsens skrå muskel (musculus
sternocleidomastoidea).
Det foreslås med § 74 a, stk. 2, nr. 1, at
nåleakupunkturbehandling på brystkassen er tilladt at
foretage for læger og kiropraktorer. Forslaget om, at
læger og kiropraktorer må foretage
nåleakupunkturbehandling skyldes, at disse personer er
uddannede til at erkende og håndtere sådanne mulige
komplikationer ved nåleakupunkturbehandling.
Med § 74 a, stk. 2,
nr. 2, foreslås det, at nåleakupunkturbehandling
på brystkassen også er tilladt for personer, der
udfører akupunktur på brystkassen som led i offentlig
sygehusbehandling.
Dette gælder f.eks. fysioterapeuter,
sygeplejersker og jordemødre. Dette skyldes, at det
vurderes, at i det omfang behandling med nåleakupunktur
på brystkassen bliver tilbudt som led i behandlingen på
et sygehus, f.eks. i forbindelse med behandling på en
kræftafdeling, forudsættes det, at regionerne - som led
i det almindelige driftsherreansvar og i lighed med alle andre
behandlingstyper - sikrer, at personalet har de nødvendige
og tilstrækkelige kompetencer hertil. Regionerne skal
således sikre, at personalet har kompetencer til at
forebygge, erkende og primært håndtere eventuelle
skader på lungerne. Desuden skal det sikres, at der er
procedurer for at håndtere de patienter, hvor der erkendes
skade på lungerne.
Ved sygehusbehandling forstås
undersøgelse, diagnosticering, sygdomsbehandling,
fødselshjælp, genoptræning på et
offentligt sygehus, sundhedsfaglig pleje samt forebyggelse og
sundhedsfremme i forhold til den enkelte patient, jf. § 2 i
bekendtgørelse nr. 293 af 27. marts 2017 om ret til
sygehusbehandling m.v.
Nåleakupunkturbehandling på den
resterende del af kroppen berøres ikke af den
foreslåede bestemmelse.
Det foreslås med § 74 a, stk.
2, nr. 3, at nåleakupunkturbehandling på
brystkassen også er tilladt at foretage for den, der har
gennemført et kursus i at forebygge, erkende og
håndtere skader på lungerne efter nåleakupunktur
på brystkassen. Der stilles ikke krav om eksamen.
Styrelsen for Patientsikkerhed kan efter
konsultation med Sundhedsstyrelsen fastsætte regler om de
nærmere krav til indhold og omfang af dette kursus, jf. det
foreslåede stk. 5 nedenfor.
Det bemærkes, at personer, der ikke har
gennemført kurset, fortsat vil kunne udføre
nåleakupunktur på andre dele af kroppen end på
brystkassen, f.eks. fødder, ansigt, arme og ben.
Andre personer end dem, der er nævnt i
de forslåede § 74, stk. 2, nr. 1-2, må ikke
udføre nåleakupunkturbehandling på
brystkassen.
Med § 74 a, stk.
3, foreslås det, at den, der udfører behandling
med nåleakupunktur på brystkassen efter § 74 a,
stk. 2, nr. 3, skal oplyse brugerne om, at den
pågældende har gennemført det kursus i
forebyggelse, erkendelse og håndtering af lungeskader.
Denne oplysningspligt vil være opfyldt
ved, at den registrerede behandler offentliggør
informationen på sin hjemmeside eller ved opslag i
behandlerens venteværelse om, at den pågældende
har gennemført kurset. Der stilles ikke specifikke krav til
placering af denne information, men det forudsættes, at den
er let tilgængelig for enhver bruger, derved at informationen
ikke må være skjult, gemt væk eller placeret i
lokaler, hvortil der ikke er almindelig adgang.
Oplysningspligten gælder ikke for
læger, kiropraktorer og andre personer, der udfører
akupunktur på brystkassen som led i offentlig
sygehusbehandling.
Efter det foreslåede § 74 a, stk. 4, skal den, der
ønsker at udføre nåleakupunktur på
brystkassen på baggrund af et gennemført kursus, jf.
stk. 2, nr. 3, give meddelelse til Styrelsen for Patientsikkerhed
om, at kurset er gennemført, forinden den
pågældende må foretage
nåleakupunkturbehandling på brystkassen.
Meddelelsen skal gives til Styrelsen for
Patientsikkerhed, for at styrelsen på sin hjemmeside kan
offentliggøre en liste over de personer, der har
gennemført kurset. Offentliggørelsen vil betyde, at
det bliver muligt for brugerne at indhente oplysninger om, hvilke
behandlere, der må udføre nåleakupunktur
på brystkassen.
Efter databeskyttelsesforordningen er det
lovligt at fastsætte nationale regler for behandling af
ikke-følsomme personoplysninger, hvis behandlingen opfylder
mindst én af betingelserne i artikel 6, stk. 1, litra a-f og
i øvrigt indeholder grundlæggende principper for
behandling af personoplysninger i forordningen.
Behandling af ikke-følsomme oplysninger
kan efter artikel 6, stk. 1, litra e, ske, hvis det er
nødvendigt af hensyn til udførelse af en opgave i
samfundets interesse. Det er Sundheds- og Ældreministeriets
opfattelse, at den foreslåede ordning med
offentliggørelse af en liste over personer, der har
gennemgået ovennævnte kursus er nødvendig og i
samfundets interesse, idet formålet med
offentliggørelse af listen vil være at styrke
patientsikkerheden for så vidt angår
nåleakupunktur på brystkassen.
Da offentliggørelse af ovennævnte
liste i ikke-anonymiseret form over personer, der har
gennemført kursus vil være en indgribende
behandlingssituation, skal principperne for behandling i
forordningens artikel 5 overholdes. Det er Sundheds- og
Ældreministeriets opfattelse, at principperne i artikel 5
overholdes ved den foreslåede ordning.
Det er Sundheds- og Ældreministeriets
opfattelse, at lovforslaget ligger inden for rammerne af
databeskyttelsesforordningen. Det bemærkes i den forbindelse,
at der er væsentlige samfundsmæssige interesser
forbundet med den påtænkte
offentliggørelsesordning, idet sigtet er at styrke
patientsikkerheden og dermed højne forbrugernes
sikkerhed.
Med § 74 a, stk.
5, foreslås det, at Styrelsen for Patientsikkerhed
efter konsultation med Sundhedsstyrelsen bemyndiges til at
fastsætte nærmere regler om krav til indhold og omfang
af det kursus, der er nævnt i stk. 2, nr. 3.
Der lægges i den forbindelse op til, at
kursets varighed skal tilrettelægges under hensyn til
behandlerens/akupunktørens faglige forudsætninger. Det
forventes på den baggrund, at der vil blive fastsat krav om
to forskellige kurser, hvorefter gruppe 1 (fysioterapeuter,
sygeplejersker og jordemødre) skal gennemføre et
kursus af én dags varighed, mens gruppe 2 (øvrige
personer, der ønsker at udføre akupunktur på
brystkassen) skal gennemføre et kursus af tre dages
varighed. Med øvrige personer forstås enhver anden
person, der ikke er fysioterapeut, sygeplejerske eller jordemor
eller omfattet af det foreslåede stk. 2, nr. 2, dvs. andre
sundhedspersoner, der udfører akupunktur på brystkasse
som led i offentlig sygehusbehandling.
Læger, kiropraktorer og andre
sundhedspersoner, der udfører akupunktur på brystkasse
som led i offentlig sygehusbehandling er undtaget fra kravet om
kursus.
Det forudsættes, at der i medfør
af den foreslåede bemyndigelse vil blive fastsat regler om,
at kurset skal fokusere på forebyggelse, erkendelse og
håndtering af komplikationer (pneumothorax - punktering af
lungehinden med risiko for sammenfald af lunge/lunger), efter
nåleakupunktur på brystkassen.
Det er samtidig hensigten, at kurset for
personkredsen omfattet af gruppe 2 skal give deltagerne et
nærmere kendskab til områderne anatomi, fysiologi og
patofysiologi.
Kursets del om anatomi skal give behandleren
en nærmere forståelse for placeringen af de vitale
organger i forhold til risici for f.eks. at påføre hul
på større kar og på lungehinden.
Undervisningsdelen vedrørende fysiologi skal give
behandleren et større kendskab til lungen og karrenes
funktioner set i relation til sygdomme og normalfysiologi. Den
patofysiologiske del af kurset skal give indsigt i de
komplikationer, der umiddelbart er i relation til akupunkturen, og
på hvordan behandleren umiddelbart skal agere i forhold til
patient og sundhedsvæsenet i øvrigt, hvis der
opstår skader. Herunder skal behandleren vide, hvordan der
skal ageres ved mistanke om komplikationer (pneumothorax -
punktering af lungehinden med risiko for sammenfald af
lunge/lunger), når patienten ikke længere er til stede
på behandlingsstedet. Endelig skal kurset give behandleren
kendskab til at tilkalde og advisere i forhold til det
øvrige danske sundhedsvæsen, hvis der er blevet
påført en skade.
Det foreslås endvidere at
fastsætte regler om, at undervisningen skal foregå i
dialogbaseret form omkring forebyggelse, erkendelse af og korrekt
håndtering - i form af at tilkalde og advisere
sundhedsvæsenet, hvis det konstateres, at lungen/lungerne er
sammenklappet i forbindelse med nåleakupunktur på
brystkassen. Det vurderes hensigtsmæssigt, at undervisningen
i flere af emnerne på kurset foretages af læger.
I § 74 a, stk.
6, foreslås det, at Styrelsen for Patientsikkerhed
bemyndiges til at fastsætte regler om, at den, der giver
meddelelse efter stk. 4, opkræves et gebyr for Styrelsen for
Patientsikkerheds udgifter i forbindelse med
meddelelsesordningen.
Styrelsen for Patientsikkerhed kan efter
lovforslaget opkræve det foreslåede gebyr én
gang i forbindelse med, at der gives meddelelse om, at kurset i at
forebygge, erkende og håndtere skader på lungerne efter
nåleakupunktur på brystkassen er gennemført.
Til nr.
4
Der er ikke efter gældende ret forbud
mod konstruktion af kunstig hymen for skedeindgangen.
Det foreslås, at der indsættes en
straffebestemmelse om konstruktion af kunstig hymen for
skedeindgangen. Med det foreslåede§
79 b, stk. 1, foreslås
det, at den, der i strid med § 72 a konstruerer kunstig hymen
for skedeindgangen, straffes med bøde.
Bestemmelsen medfører, at både
autoriserede sundhedspersoner og personer uden autorisation, der
konstruerer kunstig hymen for skedeindgangen
(»jomfruhinde«) vil kunne straffes med bøde.
Der er ikke efter gældende ret fastsat
bestemmelser om begrænsninger i retten til at foretage
nåleakupunktur på brystkassen. Der er således
heller ikke fastsat bestemmelser om straf herom. Det fremgår
imidlertid af § 75 i autorisati?onsloven, at en autoriseret
sundhedsperson, der gør sig skyldig i grovere eller gentagen
forsømmelse eller skødesløshed i
udøvelsen af sin virksomhed, straffes med bøde eller
fængsel.
En person, der uden autorisation efter
autorisationsloven behandler syge og i den forbindelse
udsætter nogens helbred for påviselig fare, jf. §
73, kan efter autorisationslovens § 87 straffes med
bøde eller fængsel.
Det foreslås, at der indsættes en
straffebestemmelse om nåleakupunktur på brystkassen.
Efter det foreslåede § 79 b, stk.
2, straffes den, der i strid med §
74 a, stk. 2, udfører nåleakupunktur på
brystkassen, med bøde.
Bestemmelsen betyder, at personer, der
foretager nåleakupunktur på brystkassen uden at
være omfattet af en af de persongrupper, der er nævnt i
§ 74 a, stk. 2, nr. 1-3, straffes med bøde.
Det betyder, at personer, der foretager
akupunktur på brystkassen uden at være læge eller
kiropraktor, eller uden at det sker som led i offentlig
sygehusbehandling, eller uden at have gennemført et kursus i
at forebygge, erkende og håndtere skader på lungerne
efter nåleakupunktur på brystkassen, straffes med
bøde.
Det betyder også, at den
akupunktør, der - uden at være læge eller
kiropraktor, eller uden at nåleakupunktur på
brystkassen foretages som led i offentlig sygehusbehandling -
fortsætter med at udføre nåleakupunktur på
brystkassen, udløbet af den overgangsperiode som
foreslås gennemført med lovforslaget, straffes med
bøde, hvis den pågældende ikke har
gennemført kurset i at forebygge, erkende og håndtere
skader på lungerne efter nåleakupunktur på
brystkassen.
Det vurderes, at straffen for
overtrædelse af de foreslåede bestemmelser ikke
bør være lavere end en bøde på 10.000
kr.
Fastsættelsen af
bødestørrelsen vil fortsat bero på domstolenes
konkrete vurdering i det enkelte tilfælde af samtlige
omstændigheder i sagen, og det angivne strafniveau vil kunne
fraviges i op- og nedgående retning, hvis der i den konkrete
sag foreligger skærpende eller formildende
omstændigheder, jf. herved de almindelige regler om straffens
fastsættelse i straffelovens kapitel 10.
Til §
2
Det foreslås i stk.
1, at loven træder i kraft den 1. juli 2019.
Det foreslås dog i stk. 2, at den, der ved lovens
ikrafttræden udøver virksomhed med
nåleakupunktur på brystkassen, kan uden at have
gennemført det i § 74 a, stk. 2, nr. 3, nævnte
kursus fortsat foretage nåleakupunktur på brystkassen
frem til den 30. juni 2021. Det vil ligeledes være tilladt
for den, der etablerer sig som akupunktør efter lovens
ikrafttræden men inden overgangsperiodens udløb at
foretage nåleakupunktur på brystkassen uden at have
gennemført det i § 74 a, stk. 2, nr. 3, nævnte
kursus.
Overgangsordningen vil dermed være
gældende frem til den 30. juni 2021.
Det skal sikre, Styrelsen for Patientsikkerhed
og Sundhedsstyrelsen har tid til at opstille de nærmere krav
til kurset i at forebygge, erkende og håndtere skader
på lungerne efter nåleakupunktur på brystkassen.
Overgangsordningen skal desuden sikre, at der er tid til, at en
kursusudbyder kan udvikle kurset og behandlere har tid til at
gennemføre kurset.
Til § 3
Efter autorisationslovens § 97
gælder loven ikke for Færøerne og
Grønland, men loven kan ved kongelig anordning sættes
helt eller delvist i kraft for Færøerne med de
afvigelser, som de særlige færøske forhold
tilsiger.
Det foreslås på den baggrund, at
loven ikke gælder for Færøerne og
Grønland, men ved kongelig anordning kan sættes helt
eller delvist i kraft for Færøerne med de
ændringer, som de færøske forhold tilsiger.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende
lov
Gældende
lov | | Lovforslaget | | | | | | § 1 | | | | | | I autorisationsloven, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1141 af 13. september 2018, som
ændret ved § 1 i lov nr. 1555 af 18. december 2018, som
ændret ved § 1 i lov nr. 1555 af 18. december 2018,
foretages følgende ændringer: | | | | | | 1. Efter afsnit
III indsættes: | | | »Afsnit III
a | | | Forbud mod konstruktion
af kunstig hymen | | | | | | Kapitel 25 a | | | | | | § 72 a. Det
er ikke tilladt at konstruere kunstig hymen for
skedeindgangen.« | | | | §
74. - - - | | 2. § 74, stk. 3, ophæves. | Stk. 3.
Nåleakupunkturbehandling er ikke omfattet af bestemmelsen i
stk. 2. | | | | | | | | 3. Efter § 74 indsættes i kapitel 26: | | | | | | § 74 a.
Enhver må foretage nåleakupunkturbehandling, jf. dog
stk. 2. | | | Stk. 2.
Nåleakupunkturbehandling på brystkassen er kun tilladt
at udføre for følgende: | | | 1) Læger og kiropraktorer. | | | 2) Personer, der udfører akupunktur
på brystkassen som led i offentlig sygehusbehandling. | | | 3) Den, der har gennemført et kursus
i at forebygge, erkende og håndtere skader på lungerne
efter nåleakupunktur på brystkassen. | | | Stk. 3. Den, der
efter stk. 2, nr. 3, udfører behandling med
nåleakupunktur på brystkassen, skal oplyse brugerne om,
at den pågældende har bestået kursus i at
forebygge, erkende og håndtere skader på lungerne efter
nåleakupunktur på brystkassen. | | | Stk. 4. Den, der
ønsker at udføre nåleakupunktur på
brystkassen på baggrund af et gennemført kursus, jf.
stk. 2, nr. 3, skal give meddelelse til Styrelsen for
Patientsikkerhed om, at kurset er gennemført, forinden den
pågældende må foretage nåleakupunktur
på brystkassen. Styrelsen for Patientsikkerhed
offentliggør en liste over der personer, der har
gennemført kurset. | | | Stk. 5.
Styrelsen for Patientsikkerhed fastsætter efter konsultation
med Sundhedsstyrelsen de nærmere regler om krav til indhold
og omfang af det kursus, der er nævnt i stk. 2, nr. 3. | | | Stk. 6.
Styrelsen for Patientsikkerhed fastsætter regler om, at den,
der giver meddelelse til Styrelsen for Patientsikkerhed efter stk.
4, opkræves et gebyr herfor. | | | | | | 4. Efter § 79 indsættes: | | | | | | § 79 a. Den,
der i strid med § 72 a konstruerer kunstig hymen for
skedeindgangen straffes med bøde. | | | Stk. 2. Den, der
i strid med § 74 a, stk. 2, udfører
nåleakupunktur på brystkassen straffes med
bøde.« | | | | | | § 3 | | | | | | Loven gælder ikke for
Færøerne og Grønland, men kan ved kongelig
anordning sættes helt eller delvist i kraft for
Færøerne med de ændringer, som de
færøske forhold tilsiger. |
|