Betænkning afgivet af Sundheds- og
Ældreudvalget den 26. marts 2019
1. Ændringsforslag
Enhedslistens medlemmer af udvalget har
stillet 5 ændringsforslag til lovforslaget, herunder om
deling af lovforslaget.
2. Indstillinger
Udvalget vil
stemme for ændringsforslag nr. 1 om deling af
lovforslaget.
Et flertal i
udvalget (S, DF og RV) indstiller lovforslag A og B til vedtagelse med de under nr. 2, 3 og 5
stillede ændringsforslag.
Flertallet vil stemme imod ændringsforslag nr. 4.
Et mindretal i
udvalget (V, LA og KF) indstiller lovforslag A og B til vedtagelse med de under nr. 3 og 5 stillede
ændringsforslag. Mindretallet vil
stemme imod ændringsforslag nr. 2 og 4.
Et andet
mindretal i udvalget (EL, ALT og SF) indstiller lovforslag A
og B til vedtagelse med de stillede
ændringsforslag.
Inuit Ataqatigiit, Nunatta Qitornai,
Tjóðveldi og Javnaðarflokkurin havde ved
betænkningsafgivelsen ikke medlemmer i udvalget og dermed
ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske
bemærkninger i betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
3. Politiske bemærkninger
Enhedslisten
Enhedslistens medlemmer af udvalget er helt
enige i, at myten om en jomfruhinde er dybt skadelig og kan
få store konsekvenser for unge kvinder. Det er helt
afgørende at styrke informations- og oplysningsindsatsen og
at sikre hjælp og støtte til de kvinder og familier,
der måtte være underlagt denne myte.
Derfor har EL først og fremmest
arbejdet for at styrke informations- og oplysningsindsatsen og i
den forbindelse fremsat et ændringsforslag, der ville
pålægge klinikker, der måtte tilbyde konstruktion
af kunstig hymen, en skærpet oplysnings- og
informationspligt, ud over det krav om informeret samtykke, der
allerede gælder for personer ansat i sundhedsvæsenet.
Erfaringer viser, at information og oplysning netop afholder langt
de fleste kvinder, der måtte overveje indgrebet, fra at
få det foretaget. Desværre har det ikke været
muligt at samle flertal bag dette ændringsforslag.
Socialistisk Folkeparti
Socialistisk Folkepartis medlemmer af
udvalget deler forslagets intentioner om ved forbud mod
konstruktion af kunstig hymen at signalere, at det er en myte, at
der skulle eksistere en jomfruhinde. SF mener imidlertid, at
forslaget alene er symptombehandling af de bagvedliggende
årsager til, at kvinder efterspørger rekonstruktion af
hymen. SF vil derfor arbejde for oplysningskampagner m.v., som er
målrettet miljøer, hvor myten om jomfruhinden har
forårsaget, at frygtsomme kvinder i hemmelighed har
søgt hjælp til rekonstruktion af hymen. SF vil
samtidig arbejde for at højne sikkerheden for kvinder, som
lever i miljøer, hvor myten om jomfruhinden fortsat
håndhæves.
4. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
a
Ændringsforslag om
deling af lovforslaget
Af et mindretal
(EL), tiltrådt af et flertal (det
øvrige udvalg):
1)
Lovforslaget deles i to lovforslag med følgende titler og
indhold:
A. »Forslag
til lov om ændring af lov om autorisation af sundhedspersoner
og om sundhedsfaglig virksomhed (Regulering af nåleakupunktur
på brystkassen)« omfattende § 1, nr. 2-4, og
§§ 2 og 3.
B. »Forslag
til lov om ændring af lov om autorisation af sundhedspersoner
og om sundhedsfaglig virksomhed (Forbud mod konstruktion af en
kunstig hymen (jomfruhinde))« omfattende § 1, nr. 1 og
4, § 2, stk. 1, og § 3.
[Forslag om deling af
lovforslaget]
b
Ændringsforslag til
det under A nævnte forslag
Til § 1
Af et mindretal
(EL), tiltrådt af et flertal (S,
DF, ALT, SF og RV):
2) I
den under nr. 3 foreslåede § 74 a, stk. 3, indsættes som
2. pkt.:
»Ikke autoriserede sundhedspersoner,
der har gennemført det kursus, der er nævnt i stk. 2,
nr. 3, skal tillige have gennemført en sundhedsmæssig
uddannelse på sammenlagt minimum 660 undervisningstimer,
hvoraf 250 timer skal omfatte akupunktur, for at kunne udøve
nåleakupunktur på brystkassen.«
[Indførelse af et
uddannelseskrav inden for akupunktur som betingelse for at
udøve nåleakupunktur på brystkassen for personer
uden en sundhedsfaglig autorisation]
Af et mindretal
(EL), tiltrådt af et flertal (det
øvrige udvalg):
3) Nr. 4
affattes således:
»4. Efter § 79
indsættes:
Ȥ 79 a. Den, der i
strid med § 74 a, stk. 2, udfører nåleakupunktur
på brystkassen, straffes med bøde.««
[Konsekvensændring af
ændringsforslag nr. 1]
c
Ændringsforslag til
det under B nævnte forslag
Til § 1
Af et mindretal
(EL), tiltrådt af et mindretal
(ALT og SF):
4)
Efter afsnit III indsættes:
»Afsnit III a?Skærpet
oplysningspligt for enhver, der tilbyder konstruktion af en kunstig
hymen
Kapitel 25 a
§ 72 a. Enhver, der tilbyder
konstruktion af en kunstig hymen for skedeindgangen, har en
skærpet oplysningspligt om hymens anatomi og mulige
konsekvenser af indgrebet.«
[Indførelse af en
skærpet oplysningspligt for enhver, der tilbyder konstruktion
af en kunstig hymen]
Af et mindretal
(EL), tiltrådt af et flertal (det
øvrige udvalg):
5) Nr. 4
affattes således:
»4. Efter § 79
indsættes:
Ȥ 79 a. Den, der i
strid med § 72 a konstruerer en kunstig hymen for
skedeindgangen, straffes med bøde.««
[Konsekvensændring af
ændringsforslag nr. 1]
Bemærkninger
Til nr. 1, 3 og 5
Det foreslås, at lovforslaget opdeles
i to lovforslag, således at et lovforslag omfatter regler om
regulering af nåleakupunktur på brystkassen og et
lovforslag omfatter regler om forbud mod konstruktion af en kunstig
hymen (jomfruhinde).
Efter en opdeling af lovforslaget som
foreslået vil det ene lovforslag have titlen »Forslag
til lov om ændring af lov om autorisation af sundhedspersoner
og om sundhedsfaglig virksomhed (Regulering af nåleakupunktur
på brystkassen)« og omfatte § 1, indledningen, nr.
2 og 3 og nr. 4 vedrørende § 79 a, stk. 2, og
§§ 2 og 3 i det oprindelige lovforslag. Der er tale om de
dele af lovforslaget, der omhandler regulering af
nåleakupunktur på brystkassen.
Det andet lovforslag vil have titlen
»Forslag til lov om ændring af lov om autorisation af
sundhedspersoner og om sundhedsfaglig virksomhed (Forbud mod
konstruktion af en kunstig hymen (jomfruhinde))« og omfatte
§ 1, indledningen, nr. 1 og nr. 4 vedrørende § 79
a, stk. 1, § 2, stk. 1, og § 3 i det oprindelige
lovforslag. Der er tale om de dele af lovforslaget, der omhandler
forbud mod konstruktion af en kunstig hymen (jomfruhinde).
Til nr. 2
Efter § 74, stk. 3, i lov om
autorisation af sundhedspersoner og om sundhedsfaglig virksomhed
(autorisationsloven) er nåleakupunktur undtaget fra
lægernes forbeholdte virksomhedsområde i stk. 2.
Bestemmelsen blev indført ved lov nr. 451 af 22. maj 2006.
Nåleakupunktur var hidtil blevet kategoriseret som et
operativt indgreb, hvilket indebar, at alene læger og
tandlæger og disses medhjælp lovligt kunne
udføre akupunkturbehandling.
Baggrunden for, at nåleakupunktur
blev undtaget fra § 74, stk. 2, og herefter kunne foretages af
alle, det vil sige personer med og uden autorisation, var, at
Sundhedsstyrelsen i et notat af 3. januar 2000 om retlige og
sundhedsfaglige problemstillinger i forbindelse med
ikkelægeuddannedes brug af nåleakupunktur i
behandlingsøjemed havde tilkendegivet, at det burde
overvejes at lempe adgangen til at udføre akupunktur.
Med ændringsforslaget indføres
der et krav om, at sundhedspersoner uden en sundhedsfaglig
autorisation, der ønsker at udøve
nåleakupunktur på brystkassen, ud over at have
gennemført kurset i at forebygge, erkende og håndtere
skader på lungerne efter akupunktur på brystkassen
tillige skal have gennemført et kursus, der svarer til de
krav, der stilles til registrerede alternative behandlere.
Ændringsforslaget medfører, at
denne persongruppe tillige vil skulle have gennemført en
sundhedsmæssig uddannelse på minimum 660
undervisningstimer. Uddannelsen vil skulle omfatte minimum 250
undervisningstimer i det primære fagområde, i dette
tilfælde akupunktur.
Til nr. 4
Efter det foreslåede afsnit III a,
kapitel 25 a og § 72 a er det ikke tilladt at konstruere en
kunstig hymen for skedeindgangen.
Det foreslås, at det foreslåede
afsnit III a, kapitel 25 a og § 72 a ændres
således, at der i stedet indføres en skærpet
oplysningspligt for enhver, der tilbyder konstruktion af en kunstig
hymen for skedeindgangen.
Forslaget indebærer, at enhver, der
tilbyder konstruktion af kunstig hymen, pålægges en
skærpet oplysningspligt. Det vil sige, at eksempelvis
sygehuse og klinikker, der tilbyder konstruktion af en kunstig
hymen, skal give brugerne fagligt korrekt oplysning om hymens
anatomi og om alle de mulige konsekvenser af indgrebet, herunder at
indgrebet ikke er garanti for blødning.
Der skal bl.a. oplyses om, at hymen
består af fleksible slimhindefolder og ser forskellig ud fra
kvinde til kvinde, at idéen om hymen som en intakt hinde,
der dækker skedeindgangen og springer ved første
samleje, er en myte, at hymen for mange kvinder hverken vil briste
eller bløde ved første samleje, at indgrebet ikke er
garanti for, at kvinden bløder, første gang hun har
samleje efter indgrebet, at det ikke ved en undersøgelse kan
ses, om kvinden har haft et samleje, og at indgrebet kan
medføre komplikationer i form af blødning, infektion
og smertefuld ardannelse m.m.
Den skærpede oplysningspligt
indebærer, at enhver, der tilbyder konstruktion af kunstig
hymen, både på deres hjemmesider, ved den første
kontakt med den pågældende kvinde og lige forud for
indgrebet, skal oplyse kvinden om bl.a. ovennævnte
forhold.
Oplysningspligten vil gælde for
enhver, herunder offentlige og private sygehuse og klinikker.
Hvis ændringsforslaget vedtages, vil
forslagsstillerne stille konsekvensændringsforslag til titlen
og til strafbestemmelser.
5. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 24. januar
2019 og var til 1. behandling den 8. februar 2019. Lovforslaget
blev efter 1. behandling henvist til behandling i Sundheds- og
Ældreudvalget.
Oversigt over lovforslagets
sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse
med udvalgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på
Folketingets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 3
møder.
Høringssvar
Et udkast til lovforslaget har inden
fremsættelsen været sendt i høring, og
sundhedsministeren sendte den 6. november 2018 dette udkast til
udvalget, jf. Sundheds- og Ældreudvalget, alm. del - bilag
70. Den 24. januar 2019 sendte sundhedsministeren
høringssvarene og et høringsnotat til udvalget.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 10
bilag på lovforslaget.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har under udvalgsarbejdet modtaget
5 skriftlige henvendelser om lovforslaget.
Deputationer
Udvalget har under udvalgsarbejdet modtaget
1 deputation, der mundtligt har redegjort for deres holdning til
lovforslaget.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet
23 spørgsmål til sundhedsministeren til skriftlig
besvarelse, som ministeren har besvaret.
Liselott Blixt (DF) fmd. Karin Nødgaard (DF) Karina
Adsbøl (DF) Susanne Eilersen (DF) Jeppe Jakobsen (DF) Jan
Erik Messmann (DF) Jane Heitmann (V) Hans Christian Schmidt (V)
Hans Andersen (V) Martin Geertsen (V) Thomas Danielsen (V) Jacob
Jensen (V) Laura Lindahl (LA) May-Britt Kattrup (LA) Mette
Abildgaard (KF) Astrid Krag (S) Flemming Møller Mortensen
(S) Malte Larsen (S) Julie Skovsby (S) nfmd. Karin Gaardsted (S) Lea Wermelin
(S) Yildiz Akdogan (S) Peder Hvelplund (EL) Finn Sørensen
(EL) Pernille Schnoor (ALT) Torsten Gejl (ALT) Lotte Rod (RV)
Kirsten Normann Andersen (SF) Trine Torp (SF)
Inuit Ataqatigiit, Nunatta Qitornai,
Tjóðveldi og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer
i udvalget.
Socialdemokratiet (S) | 46 | |
Dansk Folkeparti (DF) | 37 | |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 34 | |
Enhedslisten (EL) | 14 | |
Liberal Alliance (LA) | 13 | |
Alternativet (ALT) | 10 | |
Radikale Venstre (RV) | 8 | |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 7 | |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 6 | |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 | |
Nunatta Qitornai (NQ) | 1 | |
Tjóðveldi (T) | 1 | |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 | |