Betænkning afgivet af
Udlændinge- og Integrationsudvalget den 5. februar 2019
1. Ændringsforslag
Der er stillet 18 ændringsforslag til
lovforslaget. Udlændinge- og integrationsministeren har
stillet ændringsforslag nr. 10 og 16-18. Radikale Venstres og
Socialistisk Folkepartis medlemmer af udvalget har stillet
ændringsforslag nr. 1, 3 og 4. Enhedslistens og Radikale
Venstres medlemmer af udvalget har stillet ændringsforslag
nr. 2, 6, 11-13 og 15. Enhedslistens medlemmer af udvalget har
stillet ændringsforslag nr. 5, 7-9 og 14.
2. Indstillinger
Et flertal i
udvalget (DF, V, LA og KF) indstiller lovforslaget til vedtagelse med de af ministeren stillede
ændringsforslag.
Et mindretal i
udvalget (EL, ALT, RV og SF) indstiller lovforslaget til forkastelse ved 3. behandling. Mindretallet
stemmer for de stillede ændringsforslag.
Et andet
mindretal i udvalget (S) indstiller lovforslaget til vedtagelse med de under nr. 9, 10, 13, 14 og
16-18 stillede ændringsforslag. Mindretallet vil stemme
hverken for eller imod ændringsforslag nr. 1-4, 6, 11, 12 og
15. Mindretallet vil stemme imod ændringsforslag nr. 5, 7 og
8.
Inuit Ataqatigiit, Nunatta Qitornai,
Tjóðveldi og Javnaðarflokkurin havde ved
betænkningsafgivelsen ikke medlemmer i udvalget og dermed
ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske
bemærkninger i betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
3. Politiske bemærkninger
Dansk
Folkeparti, Venstre, Liberal Alliance og Konservative
Folkeparti
Dansk Folkepartis, Venstres, Liberal
Alliances og Det Konservative Folkepartis medlemmer af udvalget
finder, at den omlægning af tilgangen til flygtninge- og
asylområdet, som lovforslaget er udtryk for, er både
nødvendig og ønskelig. Lovforslaget er udtryk for en
ny hjemsendelsespolitik, hvor fokus på midlertidigheden af
den beskyttelse, som er grundlaget for retten til asyl, styrkes
markant.
Partierne forudsætter, at de
muligheder, som lovforslaget giver, bliver udnyttet, når
muligheden for at nægte forlængelse af eller at
inddrage en opholdstilladelse vurderes. Danmark skal gå til
grænsen af vores internationale forpligtelser. Det er
vigtigt, at udviklingen i retspraksis med hensyn til vores
internationale forpligtelser følges tæt, således
at det sikres, at der fremover altid sker inddragelse og
nægtelse af forlængelse, medmindre det vil være i
strid med Danmarks internationale forpligtelser.
Partierne vil fortsat følge
udviklingen på området med henblik på at vurdere,
om der er behov for yderligere justeringer. Partierne opfordrer
regeringen til ligeledes at have særlig opmærksomhed
på, om mulighederne bliver brugt i den udstrækning, som
det var tilsigtet af partierne bag paradigmeskiftet og
finanslovsaftalen for 2019.
Dansk Folkeparti, Venstre, Liberal Alliance
og Det Konservative Folkeparti støtter ligeledes de
øvrige elementer i lovforslaget, som er nødvendige
ændringer af udlændingepolitikken, og som bl.a. styrker
kontrollen med udlændinge, der opholder sig uønsket
her i landet.
Socialdemokratiet
Socialdemokratiets medlemmer af udvalget
finder, at paradigmeskiftet grundlæggende er udtryk for sund
fornuft. Vi skal hjælpe mennesker, der er på flugt, og
som har brug for beskyttelse. Det er og bliver vores
medmenneskelige forpligtelse. Flygtninge bør så vende
hjem igen, når forholdene i deres hjemlande tillader det. I
praksis er det dog desværre ikke sådan, det forholder
sig i dag. Når vi i dag giver flygtninge beskyttelse, er
virkeligheden den, at de stort set alle sammen bliver i Danmark
resten af deres liv. Det gælder for ni ud af ti flygtninge.
Det har aldrig været meningen med asylpolitikken, og det
betyder, at vi kan hjælpe færre. Når der er fred,
skal Danmark hjælpe flygtninge hjem at deltage i
genopbygningen af deres eget land. Sådan bliver der plads til
at hjælpe dem, som bliver drevet på flugt fra den
næste krig.
Det var årsagen til, at den
daværende SR-regering indførte en helt ny bestemmelse
om midlertidig beskyttelse i udlændingeloven og dermed lagde
grundstenen for et paradigmeskifte i dansk asylpolitik. Flere
tusind syriske flygtninge har efterfølgende fået
opholdstilladelse på denne baggrund. Dette lovforslag har til
formål at videreføre paradigmeskiftet og ligger dermed
i naturlig forlængelse af den midlertidighed, som
Socialdemokratiet indførte. Det støtter
Socialdemokratiet derfor op om.
Socialdemokratiet støtter derimod
ikke den del af lovforslaget, som sænker integrationsydelsen
med op til 2.000 kr. om måneden for børnefamilier. Det
er Socialdemokratiet imod, fordi vi er bekymrede for, hvordan de
lave ydelser rammer særlig børnene.
Fattiggørelse af børn løser ingen
flygtningeudfordringer, men forværrer
integrationsudfordringerne. Samtidig er det ikke holdbart, at de
laveste ydelser hele tiden ændres. Der er brug for en holdbar
løsning på de laveste ydelser.
Derfor vil Socialdemokratiet nedsætte
en ydelseskommission, som senest 12 måneder efter valget skal
komme med et bud på, hvordan vi får skabt et bredt og
stabilt flertal om ydelserne. Det tror vi er en bedre måde at
finde de rigtige balancer på end gennem konstante
ændringer vedtaget af små flertal i Folketinget. Indtil
det nye ydelsessystem er på plads, vil vi kompensere de
berørte familier og investere målrettet i
daginstitutioner og skoler i udsatte områder.
Socialdemokratiet har på den baggrund
ønsket at dele lovforslaget op, da ydelsesnedsættelsen
ikke har noget at gøre med paradigmeskiftet og bør
behandles for sig selv. Det har desværre ikke været
muligt, da regeringen har været mere optaget af taktiske
hensyn.
Med det forbehold og ud fra en samlet
vurdering kan Socialdemokratiets medlemmer af udvalget
støtte lovforslaget.
Enhedslisten
Enhedslistens medlemmer af udvalget kan
ikke støtte lovforslaget, der på alle væsentlige
områder går i den forkerte retning.
Lovændringerne har først og fremmest til formål
at signalere til omverdenen, at flygtninge er uønskede her i
landet, og at Danmark ikke ønsker at tage medansvar for at
løse den største globale flygtningekrise siden anden
verdenskrig.
De lovændringer, der foreslås,
skal sende signal om, at en flygtning opholder sig midlertidigt i
asyllandet. Det bygger på en fiktion om, at krig og
forfølgelse typisk ophører inden for en kort
årrække. Erfaringen fra talrige konflikter og
undertrykkende regimer fortæller, at der ofte går mange
år, før flugtårsagen er væk. Enhedslisten
er enig i, at en flygtning, når der efter en kortere
årrække bliver fred og forfølgelsen
ophører i flygtningens hjemland, skal kunne miste
opholdstilladelsen. Men efter nogle år har flygtninge - og
ikke mindst deres eventuelle børn - typisk slået rod i
asyllandet. Når flygtninge har boet i en årrække
i asyllandet, vil det være forkert at inddrage
opholdstilladelsen. Enhedslisten stemte imod L 72 (2014-15, 1.
samling), som banede vej for, at flygtninge med opholdstilladelse
efter udlændingelovens § 7, stk. 2 og 3, og § 8,
stk. 2, kan få inddraget opholdstilladelsen, med henvisning
til at de kan sendes til oprindelseslandet til
»skrøbelige og uforudsigelige forhold«.
Enhedslisten ønsker, at alle flygtninge - herunder
flygtninge med beskyttelsesstatus og midlertidig beskyttelsesstatus
- kun kan få inddraget opholdstilladelsen, hvis der, jf.
flygtningekonventionens artikel 1, litra c, er indtrådt
fundamentale, stabile og varige ændringer i hjemlandet.
Det foreliggende lovforslag
indebærer, at flygtninges opholdstilladelser fremover gives
med henblik på midlertidigt ophold frem for som hidtil med
mulighed for varigt ophold. Denne ændring har ikke i sig selv
nogen effekt på varigheden eller omfanget af konflikter eller
forfølgelse i hjemlandet, men kan bidrage til en generel
usikkerhed og frygt hos den enkelte flygtning - til skade for
integrationen.
Lovforslaget indeholder en række
sproglige ændringer, som peger i retning af, at integration
ikke længere er et mål i dansk flygtningepolitik.
Integration er efter Enhedslistens opfattelse et vigtigt mål
for flygtningepolitikken, og Enhedslisten kan på denne
baggrund ikke støtte de sproglige ændringer.
Enhedslisten har fra starten været
modstander af indførelsen af den særlig lave
integrationsydelse, hvis vigtigste effekt er, at flygtninge - og
ikke mindst flygtningebørn - lever i fattigdom. Enhedslisten
kan naturligvis ikke støtte en yderligere nedsættelse
af satserne for integrationsydelsen og vil arbejde for, at de
persongrupper, der i dag er omfattet af ydelsen, modtager en ydelse
på kontanthjælpsniveau.
Lovforslaget vil afskaffe kommunernes pligt
til at stille en permanent bolig til rådighed for flygtninge.
En god og tryg bolig af rimelig standard og størrelse er en
vigtig forudsætning for en vellykket integration. Derfor kan
Enhedslisten ikke støtte denne del af lovforslaget.
Lovforslaget indebærer, at al
statsrefusion af kommunernes hjælp til flygtninge i
særlige tilfælde afskaffes. Denne ændring kan
føre til, at kommunerne bliver mere tilbageholdende med at
yde nødvendig hjælp i særlige tilfælde, og
på den baggrund kan Enhedslisten ikke støtte denne del
af forslaget.
Endelig indebærer lovforslaget, at
tredjelandsstatsborgeres opnåelse af kommunal og regional
valgret og valgbarhed først opnås efter 4 år mod
hidtil 3. Uanset hvor længe en person forventer at opholde
sig her i landet, er det vigtigt, at vedkommende har indflydelse
på lokale og regionale beslutninger. Så også
dette element er medvirkende til Enhedslistens samlede afvisning af
lovforslaget.
Radikale
Venstre
Radikale Venstres medlemmer af udvalget
anser lovforslaget for at være et egentligt opgør med
enhver form for sund fornuft. Ingen høringssvar kan
påvise, at det kommer til at løse nogen problemer.
Mange kan til gengæld påvise, at det skaber en lang
række nye problemer.
Og så er det tilmed dyrt. Det er
symbollovgivning, der bl.a. sender 750 mio. kr. ud af vinduet til
en øde ø i Stege Bugt. Nu skal beboerne i Kalvehave
og omegn overtage problemerne med at stuve en gruppe mennesker, der
har opgivet alt håb, sammen et sted. Det virker
uigennemtænkt.
Nedsættelsen af ydelser til
flygtninge til et eksistensminimum er Radikale Venstre lodret imod.
Der synes at blive spekuleret i forarmelse og fattiggørelse
af en helt bestemt gruppe. Det fører til yderligere
fattigdom blandt børnefamilier, og det er skadeligt for
Danmark.
I Radikale Venstre er vi ligeledes
stærke modstandere af, at ordet integration slettes alle de
steder, man kan komme til det i loven. Integration er
forudsætningen for at klare sig godt i Danmark, og det
underminerer regeringen og flertallet ved nu at slette ambitionen
om integration. Både arbejdsgivere og arbejdstagere advarer
om, at det vil betyde problemer i forhold til at få
flygtninge i arbejde.
Det er for Radikale Venstre ubegribeligt,
at kommunerne ikke længere kan hjælpe de familier, der
ikke har råd, ekstraordinært ved behov for
lægehjælp, tandlægehjælp eller hjælp
til børn med vanskeligheder. Endelig er Radikale Venstre
helt uenige i, at kvoteflygtninge skal have ophold som
midlertidige. Det er i strid med selve ideen i
kvoteflygtningeordningen, som handler om genplacering af de mest
udsatte flygtninge. Det risikerer at underminere selve ordningen og
den kontrol med fordeling af flygtninge i verden, som denne ordning
giver.
4. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
Til § 1
Af et mindretal (RV
og SF), tiltrådt af et mindretal
(EL og ALT):
1) I
nr. 1 udgår »og § 8,
stk. 1 og 2,«
[Kvoteflygtninge undtages for
midlertidighed]
Af et mindretal (EL
og RV), tiltrådt af et mindretal
(ALT og SF):
2) Nr. 2
udgår.
[Fastholdelse af betegnelserne
integrationsprogram, integrationsydelse og integrationskontrakt
samt erklæring om integration og aktivt medborgerskab]
Af et mindretal (RV
og SF), tiltrådt af et mindretal
(EL og ALT):
3) Nr. 4
affattes således:
»4. I §
11, stk. 2, 2. pkt., udgår », stk.
3«.«
[Kvoteflygtninge undtages for
midlertidighed]
4) I
den under nr. 6 foreslåede § 19 a ændres i 1. pkt. »§§ 7 og 8, stk. 1 og
2,« til: »§ 7«, og i 2.
pkt. udgår »eller § 8, stk. 1 eller
2«.
[Kvoteflygtninge undtages for
midlertidighed]
Af et mindretal
(EL), tiltrådt af et mindretal
(ALT, RV og SF):
5) Nr.
12 udgår.
[Loft over antallet af
familiesammenføringer til herboende flygtninge fjernes]
Til § 2
Af et mindretal (EL
og RV), tiltrådt af et mindretal
(ALT og SF):
6) Nr. 1-3, 15,
20 og 38 udgår.
[Fastholdelse af betegnelserne
integrationsprogram, integrationsydelse og integrationskontrakt
samt erklæring om integration og aktivt medborgerskab]
Af et mindretal
(EL), tiltrådt af et mindretal
(ALT, RV og SF):
7) Nr. 4
udgår.
[Uændret
formålsbestemmelse i integrationsloven]
8) Nr.
10-14 udgår.
[Uændret anvisningspligt til
permanente boliger for flygtninge]
Af et mindretal
(EL), tiltrådt af et mindretal
(S, ALT, RV og SF):
9) Nr. 29, 32,
33, 35 og 36 udgår.
[Opretholdelse af den eksisterende
statsrefusion for kommunernes udgifter til hjælp i
særlige tilfælde]
Af udlændinge- og
integrationsministeren, tiltrådt af udvalget:
10) Nr.
40 udgår, og i stedet indsættes:
»40. I §
57, stk. 1, 1. pkt., ændres »§ 2, stk.
2-4« til: »§ 2, stk. 2-4 og 6«, og i stk. 2, 1. pkt., ændres »§
16, stk. 7« til: »§ 16, stk. 8«.
01. I
§ 57, stk. 4, indsættes
efter »ikke anvises«: »et midlertidigt
opholdssted eller«.«
[Teknisk ændring]
Til § 5
Af et mindretal (EL
og RV), tiltrådt af et mindretal
(ALT og SF):
11) Nr.
1-3 udgår.
[Fastholdelse af betegnelserne
integrationsprogram, integrationsydelse og integrationskontrakt
samt erklæring om integration og aktivt medborgerskab]
Til § 6
12) Nr. 1-3, 5,
6, 8-10, 12 og 16-20
udgår.
[Fastholdelse af betegnelserne
integrationsprogram, integrationsydelse og integrationskontrakt
samt erklæring om integration og aktivt medborgerskab]
Af et mindretal (EL
og RV), tiltrådt af et mindretal
(S, ALT og SF):
13) Nr.
11 og 13-15 udgår.
[Fastholdelse af integrationsydelse
på det eksisterende niveau]
Til § 7
Af et mindretal
(EL), tiltrådt af et mindretal
(S, ALT, RV og SF):
14)
Paragraffen udgår.
[Tredjelandsstatsborgere
opretholder valgret og valgbarhed]
Til § 10
Af et mindretal (EL
og RV), tiltrådt af et mindretal
(ALT og SF):
15)
Paragraffen udgår.
[Fastholdelse af betegnelserne
integrationsprogram, integrationsydelse og integrationskontrakt
samt erklæring om integration og aktivt medborgerskab]
Til § 11
Af udlændinge- og
integrationsministeren, tiltrådt af udvalget:
16) I
stk. 1 ændres »stk.
2-7« til: »stk. 2-8«.
[Konsekvensrettelse]
17)
Efter stk. 3 indsættes som nyt stykke:
»Stk. 4.
§ 2, nr. 1, 5-9, 15-17, 21-26, 30, 31, 34, 39 og 40, § 5,
nr. 1, § 6, nr. 1 og 8, og § 10 træder i kraft den
1. juli 2019.«
Stk. 4-11 bliver herefter stk. 5-12.
[Udskydelse af lovens
ikrafttræden, for så vidt angår de nye
benævnelser af programmet og den nye opdeling af
integrationslovens målgruppe]
18) I
stk. 7, der bliver stk. 8, ændres
»§ 6, nr. 1, 3-7, og 9-22,« til: »§ 6,
nr. 2-7 og 9-21,«.
[Teknisk ændring]
Bemærkninger
Til nr. 1, 3 og 4
Med ændringsforslagene sikres det, at
kvoteflygtninge undtages fra bestemmelserne om midlertidighed.
Kvoteflygtninge opnår deres beskyttelse gennem en
særskilt aftale med UNHCR, der betoner, at kvoteflygtninges
genbosættelse skal indbefatte en varig løsning
på deres beskyttelsesbehov. Derfor er det
uhensigtsmæssigt og i strid med ordningens nuværende
rammer at betone kvoteflygtninges midlertidige
beskyttelsesbehov.
Til nr. 2, 6, 11, 12 og
15
Med lovforslaget foreslås
integrationsprogram, integrationsydelse og integrationskontrakt
omdøbt, så de fremover ikke henviser til integration.
I stedet ønskes med lovforslaget at sætte fokus
på hjemrejse. Ændringsforslaget tilbageruller det
signal, som ændringen af sprogbrugen medfører,
så det fremover fortsat er integrationen, der skal være
grundstenen i den danske tilgang til flygtninge. Integration er det
bedste grundlag for en vellykket eventuel repatriering eller
alternativt for et godt liv i Danmark i de tilfælde, hvor
forfølgelse eller krig ikke ophører i hjemlandet
inden for en overskuelig årrække, og det er derfor
vigtigt, at termer og indsatser understøtter dette.
Ændringsforslaget fastholder de nugældende termer.
Hvis ændringsforslagene vedtages, vil
forslagsstiller stille yderligere konsekvensændringsforslag
til 3. behandling, herunder til undertitel og
ikrafttrædelsesbestemmelser.
Til nr. 5
I lovforslaget foreslås, at
ministeren skal have mulighed for at fastsætte et loft over
antallet af familiesammenføringer, hvis
absorptionskapaciteten i kommunerne og håndteringsevnen i
Udlændingestyrelsen m.m. er under pres.
Ændringsforslaget fastholder reglerne, som de er i dag uden
et fastsat loft. Flygtninge har ikke mulighed for at udøve
deres ret til familieliv i hjemlandet, jf. Den Europæiske
Menneskerettighedskonventions artikel 8. Derfor ønsker
forslagsstillerne, at familiesammenføring kan ske hurtigst
muligt i asyllandet, så retten til familieliv respekteres
uden indskrænkninger.
Til nr. 7
I regeringens lovforslag ændres
formålsbestemmelsen i integrationsloven, så integration
ikke fremgår direkte af formålsbeskrivelsen.
Ændringsforslaget sikrer, at den nuværende formulering
med vægt på integration fastholdes.
Til nr. 8
Med lovforslaget ønsker regeringen
at fjerne kommunernes anvisningspligt til permanente boliger for
flygtninge og erstatte det med en pligt til at anvise en
midlertidig bolig. Formålet med ændringsforslaget er at
sikre, at der også fremover vil være pligt til at
anvise en permanent bolig til flygtninge, idet en god, permanent
bolig efter forslagsstillernes opfattelse er et vigtigt element i
en god start på flygtninges liv i Danmark.
Til nr. 9
I lovforslaget afskaffes statens refusion
til kommunerne for de ydelser, der afholdes til hjælp i
særlige tilfælde efter integrationsloven.
Ændringsforslaget sikrer, at der fortsat vil være
statslig refusion på 50 pct. af kommunernes udgifter, idet en
uændret gennemførelse af regeringens lovforslag efter
forslagsstillernes opfattelse vil skabe en risiko for, at
kommunerne vil være tilbageholdende med at bevilge helt
nødvendig hjælp i særlige tilfælde.
Hvis ændringsforslaget vedtages, vil
forslagsstiller stille yderligere konsekvensændringsforslag
til 3. behandling, herunder til undertitel og
ikrafttrædelsesbestemmelser.
Til nr. 10
Der er tale om et
teknisk ændringsforslag.
Til nr. 13
Med ændringsforslaget fastholdes
satserne for den nuværende integrationsydelse uændret i
forhold til i dag. Forslagsstillerne henviser til, at Institut for
Menneskerettigheder i oktober 2018 på baggrund af en
undersøgelse påpegede, at der er god grund til at
antage, at der er familier på den eksisterende
integrationsydelse, der falder under grundlovens eksistensminimum.
Forslagsstillerne ønsker på denne baggrund at
forhindre, at satserne sænkes yderligere.
Hvis ændringsforslagene vedtages, vil
forslagsstiller stille yderligere konsekvensændringsforslag
til 3. behandling, herunder til undertitel og
ikrafttrædelsesbestemmelser.
Til nr. 14
Med ændringsforslaget fastholdes de
nugældende regler for valgret og valgbarhed ved kommunale og
regionale valg. Udlændinge skal have opholdt sig i Danmark i
3 år, før man er valgbar og har valgret. Uanset om en
tredjelandsstatsborger opholder sig i Danmark i en kortere
årrække eller resten af livet, er vedkommendes mulighed
for indflydelse på lokale og regionale valg og beslutninger
efter forslagsstillernes opfattelse vigtig for
sammenhængskraften i det danske samfund. Derfor er det
uhensigtsmæssigt at kræve mere end 3 års ophold
inden opnåelse af kommunal og regional valgret og
valgbarhed.
Hvis ændringsforslaget vedtages, vil
forslagstiller stille yderligere ændringsforslag til
ikrafttrædelsesbestemmelsen.
Til nr. 16
Der er tale om en konsekvensrettelse, da
der med ændringsforslag nr. 17 indsættes et nyt stykke
i lovforslagets § 11.
Til nr. 17
Med forslaget præciseres det, at de
foreslåede nye benævnelser af integrationsprogrammet og
den nye opdeling af integrationslovens målgruppe først
skal træde i kraft den 1. juli 2019.
Baggrunden for forslaget er, at KL i sit
høringssvar til lovforslaget har gjort opmærksom
på, at den foreslåede ikrafttrædelsesdato den 1.
marts 2019, der gælder for væsentlige dele af de
foreslåede ændringer, er for kort tid til at forberede
de administrative og tekniske ændringer, der følger af
lovforslaget i kommunerne. Dette gælder især for de
foreslåede nye benævnelser af integrationsprogrammet og
målgruppeændringer i integrationsloven.
På baggrund af KL's
høringssvar har ministeriet efter fornyede overvejelser
fundet, at der er behov for en justering af
ikrafttrædelsesbestemmelsen, således at kommunerne har
den fornødne tid til at forberede implementeringen af de
foreslåede nye benævnelser af integrationsprogrammet og
den foreslåede nye opdeling af integrationslovens
målgruppe.
Det bemærkes, at den samtidig
foreslåede ændring af benævnelserne af ydelserne
implementeres parallelt med nedsættelsen af ydelsen og
først træder i kraft den 1. januar 2020. Der henvises
herved til lovforslagets § 11, stk. 4.
Til nr. 18
Med ændringsforslaget
præciseres det, at den nye benævnelse af
integrationsydelse, som ændres til selvforsørgelses-
og hjemrejseydelse eller overgangsydelse i integrationsloven,
træder i kraft i lov om aktiv socialpolitik den 1. januar
2020.
I lovforslagets § 11, stk. 7, henvises
til, at bestemmelserne i lovforslagets § 6, nr. 1, 3-7 og 9-22
træder i kraft den 1. januar 2020. Der er fejlagtigt henvist
til § 6, nr. 1, som vedrører de nye benævnelser
af integrationsprogrammet. Der burde rettelig i stedet - i
overensstemmelse med lovforslagets afsnit 18.2 - have været
henvist til § 6, nr. 2, der vedrører de nye
benævnelser af integrationsydelse. Endvidere har § 6
ikke 22, men alene 21 numre, hvorfor henvisningen til nr. 22
slettes.
Bestemmelserne i § 6, nr. 1 og 8, der
vedrører de nye benævnelser af programmet,
træder således i kraft den 1. juli 2019, jf.
ændringsforslag nr. 17, mens de resterende bestemmelser i
§ 6, nr. 2-7 og 9-21, om ydelser træder i kraft den 1.
januar 2020.
Der er således tale om en teknisk
ændring og en præcisering af, at benævnelserne af
ydelserne implementeres parallelt med nedsættelsen af ydelsen
og først træder i kraft den 1. januar 2020. Der
henvises herved til lovforslagets § 11, stk. 4.
5. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 15. januar
2019 og var til 1. behandling den 24. januar 2019. Lovforslaget
blev efter 1. behandling henvist til behandling i Udlændinge-
og Integrationsudvalget.
Oversigt over lovforslagets
sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse
med udvalgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på
Folketingets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 2
møder.
Høringssvar
Et udkast til lovforslaget har inden
fremsættelsen været sendt i høring, og
udlændige- og integrationsministeren sendte den 21. december
2018 dette udkast til udvalget, jf. UUI alm. del - bilag 80. Den
18. og 19. januar 2019 sendte ministeren de modtagne
høringssvar til udvalget, og den 21. januar 2019 sendte
ministeren et høringsnotat til udvalget. Ministeren har
efterfølgende sendt supplerende høringssvar og
kommenteret høringsoversigter til udvalget den 22., 23.,
25., 29. og 31. januar 2019.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 16
bilag på lovforslaget.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har under udvalgsarbejdet modtaget
2 skriftlige henvendelser om lovforslaget.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet
38 spørgsmål til udlændinge- og
integrationsministeren til skriftlig besvarelse, som ministeren har
besvaret, undtagen spørgsmål 38, der ventes bevaret
inden 2. behandling.
Martin Henriksen (DF) fmd. Peter Skaarup (DF) Christian
Langballe (DF) Marie Krarup (DF) Peter Kofod (DF) Pernille Bendixen
(DF) Mads Fuglede (V) Britt Bager (V) Preben Bang Henriksen (V)
Martin Geertsen (V) Erling Bonnesen (V) Carsten Kissmeyer (V) Laura
Lindahl (LA) Joachim B. Olsen (LA) Naser Khader (KF) Dan
Jørgensen (S) Kaare Dybvad (S) Thomas Jensen (S) Karen J.
Klint (S) Astrid Krag (S) nfmd.
Mattias Tesfaye (S) Rosa Lund (EL) Søren Søndergaard
(EL) Carolina Magdalene Maier (ALT) Julius Graakjær Grantzau
(ALT) Andreas Steenberg (RV) Sofie Carsten Nielsen (RV) Jacob Mark
(SF) Holger K. Nielsen (SF)
Inuit Ataqatigiit, Nunatta Qitornai,
Tjóðveldi og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer
i udvalget.
Socialdemokratiet (S) | 46 | |
Dansk Folkeparti (DF) | 37 | |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 34 | |
Enhedslisten (EL) | 14 | |
Liberal Alliance (LA) | 13 | |
Alternativet (ALT) | 10 | |
Radikale Venstre (RV) | 8 | |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 7 | |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 6 | |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 | |
Nunatta Qitornai (NQ) | 1 | |
Tjóðveldi (T) | 1 | |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 | |