Ændringsforslag stillet den 15.
februar 2019 uden for betænkningen
Til § 1
Af udlændinge- og
integrationsministeren:
19) I
det under nr. 20 foreslåede § 59 b, stk. 2, indsættes efter
»frihedsberøvelse,«: »for en
lovovertrædelse,«.
[Lovteknisk korrektion]
20) Nr.
21 affattes således:
»21. I §
60, stk. 1, 1. pkt., ændres »§ 34, stk. 1-3
og 6« til: »§ 34, stk. 1-3 og 7«, og
»§ 42 a, stk. 8, 2. pkt.« til: »§ 42 a,
stk. 8, 2. og 5. pkt.««
[Teknisk ændring]
Til § 2
21) Nr.
1 affattes således:
»1. Overalt i loven ændres
»integrationsprogram« til:
»selvforsørgelses- og hjemrejseprogram eller
introduktionsprogram«, »integrationsprogrammer«
til: »selvforsørgelses- og hjemrejseprogrammer eller
introduktionsprogrammer«,
»integrationsprogrammet« til:
»selvforsørgelses- og hjemrejseprogrammet eller
introduktionsprogrammet«,
»integrationsprogrammets« til:
»selvforsørgelses- og hjemrejseprogrammets eller
introduktionsprogrammets«, »Integrationsprogram«
til: »Selvforsørgelses- og hjemrejseprogram eller
introduktionsprogram«, og
»Integrationsprogrammet« til:
»Selvforsørgelses- og hjemrejseprogrammet eller
introduktionsprogrammet«.«
[Teknisk ændring]
22) Nr.
3 affattes således:
»3. Overalt i loven ændres
»integrationskontrakt« til: »kontrakt«,
»integrationskontrakten« til: »kontrakten«,
»integrationskontrakter« til: »kontrakter«,
»Integrationskontrakt« til: »Kontrakt«, og
»Integrationskontrakten« til:
»Kontrakten«.«
[Teknisk ændring]
23) I
det under nr. 32 foreslåede § 45, stk. 5, 2. pkt., ændres
»§ 17 a, stk. 3, 4. pkt.« til: »§ 17 a,
stk. 3, 3. pkt.«
[Teknisk ændring]
24) I
nr. 36 udgår »og 5«
og »og 6«.
[Teknisk ændring]
25) Nr.
40 udgår, og i stedet indsættes:
»40. I §
57, stk. 1, 1. pkt., ændres »§ 2, stk.
2-4« til: »§ 2, stk. 2-4 og 6«, og i stk. 2, 1. pkt., ændres »§
16, stk. 7« til: »§ 16, stk. 8«.
01. I
§ 57, stk. 4, indsættes
efter »ikke anvises«: »et midlertidigt
opholdssted eller«.«
[Teknisk ændring]
Til § 3
26) I
nr. 5 affattes den indledende tekst
således: »Efter § 6 indsættes i kapitel 2:«.
[Teknisk ændring]
27) Nr.
14 og 15 udgår, og i
stedet indsættes:
»14. Efter kapitel 4
indsættes:
»Kapitel 5
Indberetning af afgørelser
efter repatrieringsloven
§ 11. Kommunalbestyrelsen
indberetter afgørelser efter denne lov til Udlændinge-
og Integrationsministeriet eller den, som ministeriet har
overdraget opgaven til, til brug for forvaltningen af ordningen,
herunder tilsyn, statistik og administration.««
[Teknisk ændring]
Til § 6
28) I
nr. 1 ændres »§ 5,
stk. 4, 1. pkt.« til: »§ 5, stk. 3«,
»§ 13, stk. 2, nr. 5 og nr. 8« ændres til:
»§ 13, stk. 2, nr. 4 og 7«, og »§ 13 a,
stk. 4, 2. pkt.« ændres til: »§ 13 a, stk.
4, 4. pkt.«
[Teknisk ændring]
29) I
nr. 3 ændres »§ 13 a,
stk. 1, 3. pkt., og to steder i stk. 2« til: »§ 13
a, stk. 1, 3. pkt., og stk. 2, 1. pkt.«
[Teknisk ændring]
30) I
nr. 4 udgår »§ 68,
stk. 8, 3. pkt.,«.
[Teknisk ændring]
31) I
nr. 5 udgår »§§
10 h, 10 i og 11, stk. 1, ændres
»integrationsydelse« til:
»selvforsørgelses- og hjemrejseydelse og
overgangsydelse«, og i«, og »§ 68, stk. 8,
3. pkt., § 71, stk. 5, § 74 a, stk. 7, 3.
pkt.,«.
[Teknisk ændring]
32) I
nr. 7 udgår »74 a, stk. 7,
3. pkt.,«.
[Teknisk ændring]
33) I
det under nr. 11 foreslåede § 22, stk. 3, ændres i nr. 1 »jf. dog stk. 4, nr. 1, stk.
5,« til: »jf. dog stk. 4, nr. 1, og stk. 5,«.
[Teknisk ændring]
34)
Efter nr. 12 indsættes som nye numre:
»01. I §
22, stk. 4, 1. pkt., der bliver stk. 6, 1. pkt.,
ændres »hjælp efter stk. 2« til:
»hjælp efter stk. 3«, og »jf. dog stk.
6« ændres til: »jf. dog stk. 8«.
02. I
§ 22, stk. 6, 1. pkt., der bliver
stk. 8, 1. pkt., ændres »stk. 4« til: »stk.
6«.
03. I
§ 22, stk. 7, 1. pkt., der bliver
stk. 9, 1. pkt., ændres »stk. 6, 1. pkt.« til:
»stk. 8, 1. pkt.«, i stk. 7, 2.
pkt., der bliver stk. 9, 2. pkt., ændres »stk.
4« til: »stk. 6«, og i stk.
7, 3. pkt., der bliver stk. 9, 3. pkt., ændres
»stk. 6, 3. pkt.« til: »stk. 8, 3.
pkt.«
04. I
§ 22, stk. 8, der bliver stk. 10,
ændres tre steder »stk. 4« til: »stk.
6«.«
[Konsekvensændring]
35) I
den under nr. 21 foreslåede
ændring af § 43, stk. 1,
ændres »§ 22, stk. 4, nr. 3 eller 4, stk. 5, nr.
2,« til: »§ 22, stk. 3, nr. 2, 3 eller 4, eller
stk. 4, nr. 2,«, og »§ 22, stk. 4, nr. 3, 4, 5
eller 6, og stk. 6« ændres til: »§ 22, stk.
3, nr. 2, 3 eller 4, og stk. 6«.
[Teknisk ændring]
Nye paragraffer
36)
Efter § 10 indsættes:
Ȥ 01
I lov om institutioner for erhvervsrettet
uddannelse, jf. lovbekendtgørelse nr. 1269 af 29. november
2017, som ændret ved § 13 i lov nr. 745 af 8. juni 2018,
§ 40 i lov nr. 1518 af 18. december 2018 og § 5 i lov nr.
1736 af 27. december 2018, foretages følgende
ændring:
1. I
§ 15, stk. 5, nr. 1,
indsættes efter »er meddelt«:
»opholdstilladelse med henblik på midlertidigt ophold,
jf. udlændingelovens § 7, stk. 1 eller 2, eller §
8, stk. 1 eller 2,«.
§ 02
I lov om erhvervsuddannelser, jf.
lovbekendtgørelse nr. 282 af 18. april 2018, som
ændret ved § 1 i lov nr. 1692 af 26. december 2017,
§ 8 i lov nr. 745 af 8. juni 2018, § 7 i lov nr. 1701 af
27. december 2018, § 9 i lov nr. 1736 af 27. december 2018 og
§ 2 i lov nr. 1737 af 27. december 2018, foretages
følgende ændring:
1. I
§ 19, stk. 2, nr. 1,
indsættes efter »er meddelt«:
»opholdstilladelse med henblik på midlertidigt ophold,
jf. udlændingelovens § 7, stk. 1 eller 2, eller §
8, stk. 1 eller 2,«.
§ 03
I lov om kombineret ungdomsuddannelse, jf.
lovbekendtgørelse nr. 779 af 15. juni 2015, som ændret
ved § 30 i lov nr. 745 af 8. juni 2018, foretages
følgende ændring:
1. I
§ 20, stk. 1, nr. 1,
indsættes efter »er meddelt«:
»opholdstilladelse med henblik på midlertidigt ophold,
jf. udlændingelovens § 7, stk. 1 eller 2, eller §
8, stk. 1 eller 2,«.«
[Uændret tilskud til
erhvervsuddannelser og kombineret ungdomsuddannelse for personer
med opholdstilladelse efter udlændingelovens § 7, stk. 1
eller 2, eller § 8, stk. 1 eller 2]
Til § 11
37) I
stk. 1 ændres »stk.
2-7« til: »stk. 2-6«.
[Konsekvensrettelse]
38) Stk.
2 udgår, og i stedet indsættes:
»Stk. 2.
Lovens § 1, nr. 23, og § 8, nr. 3, træder i kraft
den 1. juni 2019.
Stk. 3. Lovens
§ 2, nr. 1, 5-9, 15-17, 21-26, 30, 31, 34, 39 og 40, § 5,
nr. 1, § 6, nr. 1 og 8, og § 10, nr. 1, træder i
kraft den 1. juli 2019.«
Stk. 3 og 4 bliver herefter stk. 4 og
5.
[Tekniske ændringer og
udskydelse af lovens ikrafttræden, for så vidt
angår de nye benævnelser af programmet og den nye
opdeling af integrationslovens målgruppe]
39) I
stk. 4, der bliver stk. 5,
indsættes efter »§ 2, nr. 2, 27, 28 og 29,«:
»og § 6, nr. 2-7, 9-12, 01, 02, 03, 04 og
13-21,«.
[Teknisk ændring]
40) Stk.
5 udgår.
[Konsekvensrettelse]
41) Stk.
7 udgår.
Stk. 8 bliver herefter stk. 7.
[Konsekvensrettelse]
42)
Efter stk. 8, der bliver stk. 7, indsættes som nyt
stykke:
»Stk. 8.
For udlændinge, der på tidspunktet for lovens
ikrafttræden er meddelt opholdstilladelse efter
udlændingelovens § 7, stk. 1 eller 2, eller § 8,
stk. 1 eller 2, gælder lovens § 1, nr. 4, først
fra den 1. juli 2019. Afgørelser om forlængelse af
opholdstilladelser til udlændinge, der på tidspunktet
for lovens ikrafttræden er meddelt opholdstilladelse efter
§ 7, stk. 1 eller 2, eller § 8, stk. 1 eller 2, og
udlændinge, der er meddelt opholdstilladelse efter § 9,
stk. 1, eller § 9 c, stk. 1, som følge af en
familiemæssig tilknytning til en udlænding med
opholdstilladelse efter § 7, stk. 1 eller 2, eller § 8,
stk. 1 eller 2, meddeles efter lovens ikrafttræden med
henblik på midlertidigt ophold.«
[Indsættelse af
overgangsregel vedrørende behandling af sager om
forlængelse af opholdstilladelser til flygtninge og
familiesammenførte til flygtninge, der er meddelt
opholdstilladelse på tidspunktet for lovens
ikrafttræden]
43) I
stk. 9 ændres »efter §
7 eller § 8, stk. 1 eller 2, som har påbegyndt et
ophold« til: »efter § 7, stk. 1 eller 2, eller
§ 8, stk. 1 eller 2, og som har påbegyndt et
ophold«.
[Lovtekniske
præciseringer]
44) I
stk. 10 indsættes efter
»udlændingelovens 35 b«: », jf.
lovbekendtgørelse nr. 1117 af 2. oktober 2017,«, efter
»straffuldbyrdelseslovens § 8, stk. 5, § 20, stk.
3, nr. 1, § 46, stk. 5 og 6, og § 106, stk. 2«:
», jf. lovbekendtgørelse nr. 1491 af 13. december
2017«, og efter »straffelovens § 124, stk. 5, nr.
2 og 4,«: »jf. lovbekendtgørelse nr. 1156 af 20.
september 2018,«.
[Teknisk ændring]
Bemærkninger
Til nr. 19
I den
foreslåede bestemmelse i udlændingelovens § 59 b,
stk. 2, jf. lovforslagets § 1, nr. 20, foreslås indsat
ordene »for en lovovertrædelse,«.
Herved bringes
den foreslåede bestemmelses ordlyd i overensstemmelse med
andre bestemmelser i udlændingeloven, der sidestiller
frihedsstraf med anden strafferetlig retsfølge, der
indebærer eller giver mulighed for frihedsberøvelse,
f.eks. dom til forvaring og dom til anbringelse i hospital for
sindslidende.
Der er alene
tale om en præciserende rettelse, og forslaget
indebærer således ingen indholdsmæssig
ændring.
Til nr. 20
Der er tale
om, at der i lovforslaget manglede en konsekvensændring i
§ 60, stk. 1, 1. pkt., som følge af at der med loven
indsættes et nyt stykke i § 34, jf. lovforslagets §
1, nr. 7. Baggrunden for ændringen er alene at rette op
på dette.
Der er tale om
et teknisk ændringsforslag.
Til nr. 21-27
Der er tale om
tekniske ændringsforslag.
Til nr. 28
Der er tale om
en teknisk korrektion, idet der i lovforslaget fejlagtigt henvises
til § 5, stk. 4, 1. pkt., i lov om aktiv socialpolitik i
stedet for til § 5, stk. 3, og til § 13, stk. 2, nr. 5 og
8, i stedet for § 13 stk. 2, nr. 4 og 7, og til § 13 a,
stk. 4, 2. pkt., i stedet for § 13 a, stk. 4, 4. pkt., i lov
om aktiv socialpolitik.
Til nr. 29
Der er tale om
en teknisk korrektion, idet der i lovforslaget fejlagtigt henvises
til § 13 a, stk. 1, 3. pkt., og to steder i stk. 2 i lov om
aktiv socialpolitik i stedet for til § 13 a, stk. 1, 3 pkt.,
og stk. 2, 1. pkt., i lov om aktiv socialpolitik.
Til nr. 30
Der er tale om
en teknisk korrektion, idet der i lovforslaget fejlagtigt henvises
til § 68, stk. 8, 3. pkt., i lov om aktiv socialpolitik.
Til nr. 31
Der er tale om
en teknisk korrektion, idet der i lovforslaget fejlagtigt henvises
til §§ 10 h, og 10 i i lov om aktiv socialpolitik to
gange og til § 11, stk. 1, der er behandlet i nr. 3. Ligeledes
henvises der fejlagtigt til § 68, stk. 8, 3. pkt., og §
71, stk. 5, i lov om aktiv socialpolitik.
Til nr. 32
Der er tale om
en teknisk korrektion, idet der i lovforslaget fejlagtigt henvises
til 74 a, stk. 7, 3. pkt., i lov om aktiv socialpolitik.
Til nr. 33
Der er tale om
en teknisk korrektion, idet der i den under nr. 11 foreslåede
ændring af § 22, stk. 3, nr. 1, fejlagtigt henvises til
stk. 4, nr. 1, stk. 5, i lov om aktiv socialpolitik i stedet for
stk. 4, nr. 1, og stk. 5, i lov om aktiv socialpolitik.
Til nr. 34
Der er tale om
konsekvensændringer med præcisering af, at der i §
22, stk. 4, 1. pkt., som bliver stk. 6, 1. pkt., skal henvises til
stk. 3 i stedet for stk. 2 og til stk. 8 i stedet for stk. 6.
Endvidere præciseres det, at der i § 22, stk. 6, 1.
pkt., som bliver stk. 8, 1. pkt., skal henvises til stk. 6 i stedet
for stk. 4. Endvidere sker der i § 22, stk. 7, 1. pkt., som
bliver stk. 9, 1. pkt., en ændring, så stk. 6, 1. pkt.,
bliver stk. 8, 1. pkt., og at der i stk. 7, 2. pkt., som bliver
stk. 9, 2. pkt. sker en ændring, så stk. 4 bliver stk.
6, og endvidere at der i stk. 7, 3. pkt., sker en ændring,
så stk. 6, 3. pkt., bliver stk. 8, 3. pkt. Endelig
præciseres det, at der i stk. 8, som bliver stk. 10, sker en
ændring, så stk. 4 tre steder bliver stk. 6.
Til nr. 35
Der er tale om
en teknisk korrektion, hvor den under nr. 21 foreslåede
ændring af § 43, stk. 1, ændrer § 22, stk. 4,
nr. 3 eller 4, stk. 5, nr. 2, til § 22, stk. 3, nr. 2, 3 eller
4, eller stk. 4, nr. 2, og ændrer § 22, stk. 4, nr. 3,
4, 5 eller 6, og stk. 6 til § 22, stk. 3, nr. 2, 3 eller 4, og
stk. 6.
Til nr. 36
Som
anført i besvarelse af spørgsmål 38 til
lovforslaget, er der med lovforslaget ikke tiltænkt nogle
ændringer af, hvilke afledte rettigheder
konventionsflygtninge og udlændinge med beskyttelsesstatus
har.
Konventionsflygtninge og udlændinge med beskyttelsesstatus,
der er omfattet af de foreslåede ændringer i
lovforslaget, skal derfor fortsat have adgang til uddannelse uden
betaling efter en ikrafttrædelse af lovforslaget.
Ad § 01 og § 02 Ændringer af lov om
institutioner for erhvervsrettet uddannelse og lov om
erhvervsuddannelser
Der er i
§ 15, stk. 5-7, i lov om institutioner for erhvervsrettet
uddannelse og § 19, stk. 2-4, i lov om erhvervsuddannelser
bestemmelser, som regulerer, i hvilke tilfælde udenlandske
elever på erhvervsuddannelser kan indgå i beregningen
af en række aktivitetsbestemte statslige tilskud til
uddannelsesinstitutionerne.
Det
følger af de nævnte bestemmelser, at udenlandske
elever på erhvervsuddannelserne kun kan indgå i
beregningen af tilskud, hvis de
- er meddelt
tidsubegrænset opholdstilladelse eller tidsbegrænset
opholdstilladelse med mulighed for varigt ophold i Danmark,
- er meddelt
opholdstilladelse efter udlændingelovens § 9 m som
medfølgende barn af en udlænding, som dels er
statsborger i et land, der ikke er tilsluttet Den Europæiske
Union eller omfattet af EØS-aftalen, dels er meddelt
opholdstilladelse efter udlændingelovens § 9 a
(uddannelsen kan færdiggøres, selv om
forældrenes opholdstilladelse efter udlændingelovens
§ 9 a ophører efter tidspunktet for påbegyndelsen
af uddannelsen),
- er udvekslet
med danske deltagere efter aftale mellem institutionen og en
institutionen i udlandet eller
- efter
EU-retten, herunder EØS-aftalen, eller internationale
aftaler, som Danmark har indgået, har krav på
ligestilling med danske statsborgere.
Udenlandske
elever på erhvervsuddannelser, der er meddelt
opholdstilladelse efter udlændingelovens gældende
§ 7, stk. 1 og 2, og § 8, stk. 1 og 2, dvs. har
tidsbegrænset opholdstilladelse med mulighed for varigt
ophold i Danmark, kan dermed efter de gældende bestemmelser i
§ 15, stk. 5, nr. 1, i lov om institutioner for erhvervsrettet
uddannelse og § 19, stk. 2, nr. 1, i lov om
erhvervsuddannelser indgå i beregningen af de statslige
tilskud.
Udbud af
erhvervsuddannelser til udenlandske elever, der ikke indgår i
beregningen af tilskud til uddannelsesinstitutionen, skal ske som
indtægtsdækket virksomhed.
Der er
endvidere en række bestemmelser i lovgivningen, hvor det er
af betydning, at en elev opfylder de betingelser, der følger
af § 15, stk. 5 og 6, i lov om institutioner for
erhvervsrettet uddannelse og § 19, stk. 2 og 3, i lov om
erhvervsuddannelser.
Det
følger af § 66 k, stk. 4, i lov om erhvervsuddannelser,
at det med hensyn til udenlandske elever er en betingelse for at
opnå ret til skolepraktikydelse efter samme bestemmelses stk.
1, refusion af lønudgifter m.v. efter bestemmelsens stk. 2
og tilskud til virksomheder, som indgår uddannelsesaftale med
en elev, der uforskyldt har mistet en uddannelsesaftale, efter
bestemmelsens stk. 3, at eleven opfylder de betingelser, der er
nævnt i § 15, stk. 5 og 6, i lov om institutioner for
erhvervsrettet uddannelse og § 19, stk. 2 og 3, i lov om
erhvervsuddannelser. Efter § 67 a, stk. 4, i lov om
erhvervsuddannelser gælder disse betingelser tilsvarende i
forhold til udenlandske elevers mulighed for at udløse ret
til tilskud til delvis dækning af de faglige udvalgs udgifter
til svendeprøver og opnå økonomisk
støtte til værktøj, værnemidler,
befordring og lign., i det omfang elever med en uddannelsesaftale i
det relevante hovedforløb er berettiget til at modtage
sådanne ydelser fra arbejdsgiveren til uddannelser efter
kapitlerne 7 a og 7 b i lov om erhvervsuddannelser.
§ 66 k,
stk. 4, og § 67 a, stk. 4, i lov om erhvervsuddannelser skaber
sammenhæng mellem retten til elevhenførbare ydelser
fra Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag og de omtalte generelle
bestemmelser om udløsning af statstilskud for deltagelse i
erhvervsuddannelse, jf. § 19, stk. 2 og 3, i lov om
erhvervsuddannelser og i § 15, stk. 5 og 6, i lov om
institutioner for erhvervsrettet uddannelse. Såfremt en
udenlandsk elev efter erhvervsuddannelsesloven og lov om
institutioner for erhvervsrettet uddannelse ikke kan udløse
statstilskud til institutionen, opnår eleven således
heller ikke selv ret til ydelser og kan ikke udløse ret for
arbejdsgiveren eller det faglige udvalg til ydelser efter
erhvervsuddannelsesloven.
Det
følger videre af § 17 b, 1. pkt., i lov om
Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag, at det med hensyn til
udenlandske elever er en betingelse for at opnå
lønrefusion efter lovens kapitel 2, refusion af udgifter til
elevers ophold på kostafdelinger efter kapitel 2 a, tilskud
til befordringsudgifter efter kapitel 3, mobilitetsfremmende
ydelser efter kapitel 4 og præmie og bonus efter kapitel 5 b,
at eleven opfylder de betingelser, der er nævnt i § 19,
stk. 2 og 3, i lov om erhvervsuddannelser og § 15, stk. 5 og
6, i lov om institutioner for erhvervsrettet uddannelse. Tilskud
m.v. efter lovens kapitel 2, 2 a, 3, 4 og 5 b kan opnås af
arbejdsgivere, mens elever, faglige udvalg m.fl. kan modtage
ydelser efter kapitel 4. Det følger endvidere af § 17
b, 2. pkt., i lov om Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag, at det med
hensyn til udenlandske elever er en betingelse for at indgå i
opgørelsen af praktikårselever og bonus efter kapitel
5 c og 5 d, at eleven opfylder de betingelser, der er nævnt i
§ 19, stk. 2 og 3, i lov om erhvervsuddannelser og § 15,
stk. 5 og 6, i lov om institutioner for erhvervsrettet uddannelse.
Opgørelsen af praktikårselever og bonus efter lovens
kapitel 5 c og 5 d er en del af det praktikpladsafhængige
AUB-bidrag, som vedrører udbetalinger til og
opkrævninger hos arbejdsgivere.
Udenlandske
elever på erhvervsuddannelser, der er meddelt
opholdstilladelse efter udlændingelovens § 7, stk. 1 og
2, og § 8, stk. 1 og 2, dvs. har tidsbegrænset
opholdstilladelse med mulighed for varigt ophold i Danmark og
dermed opfylder betingelserne i § 19, stk. 2, nr. 1, i lov om
erhvervsuddannelser og § 15, stk. 5, nr. 1, i lov om
institutioner for erhvervsrettet uddannelse, har således
hidtil været omfattet af ovenfor nævnte bestemmelser i
§ 66 k, stk. 4, og § 67 a, stk. 4, i lov om
erhvervsuddannelser og § 17 b i lov om Arbejdsgivernes
Uddannelsesbidrag, dvs. kunnet indgå i beregningen af de
nævnte statstilskud m.v. på ovennævnte
uddannelsesinstitutioner og dermed udløse
skolepraktikydelser m.v. for elever i erhvervsuddannelser og
tilskud m.v. i henhold til lov om Arbejdsgivernes
Uddannelsesbidrag.
De
forslåede ændringer af § 15, stk. 5, nr. 1, i lov
om institutioner for erhvervsrettet uddannelse og af § 19,
stk. 2, nr. 1, i lov om erhvervsuddannelser er en konsekvens af, at
opholdstilladelser til personer omfattet af udlændingelovens
§ 7, stk. 1 og 2, og § 8, stk. 1 og 2, fremover udstedes
med henblik på midlertidigt ophold og ikke som
tidsbegrænset opholdstilladelse med mulighed for varigt
ophold i Danmark. De foreslåede ændringer sikrer, at
der ikke sker en ændring af de pågældendes
afledte rettigheder i forhold til adgang til erhvervsuddannelser
med statslige tilskud eller rettigheder vedrørende
skolepraktikydelser m.v. for elever i erhvervsuddannelser og
tilskud m.v. i henhold til lov om Arbejdsgivernes
Uddannelsesbidrag.
Ad § 03 Ændring af lov om kombineret
ungdomsuddannelse
Der er i
§ 20 i lov om kombineret ungdomsuddannelse bestemmelser, som
regulerer, i hvilke tilfælde udenlandske elever på
kombineret ungdomsuddannelse kan indgå i beregningen af
aktivitetsbestemte statslige tilskud til uddannelsesinstitutionerne
efter § 17 i lov om kombineret ungdomsuddannelse.
Det
følger af § 20 i lov om kombineret ungdomsuddannelse,
at udenlandske elever på erhvervsuddannelserne kun kan
indgå i beregningen af tilskud, hvis de
- er meddelt
tidsubegrænset opholdstilladelse eller tidsbegrænset
opholdstilladelse med mulighed for varigt ophold i Danmark,
- er meddelt
opholdstilladelse efter udlændingelovens § 9 m som
medfølgende barn af en udlænding, som dels er
statsborger i et land, der ikke er tilsluttet Den Europæiske
Union eller omfattet af EØS-aftalen, dels er meddelt
opholdstilladelse efter udlændingelovens § 9 a
(uddannelsen kan færdiggøres, selv om
forældrenes opholdstilladelse efter udlændingelovens
§ 9 a ophører efter tidspunktet påbegyndelsen af
uddannelsen) eller
- efter
EU-retten, herunder EØS-aftalen, eller internationale
aftaler, som Danmark har indgået, har krav på
ligestilling med danske statsborgere.
Udbud af
kombineret ungdomsuddannelse til udenlandske elever, der ikke
indgår i beregningen af tilskud til uddannelsesinstitutionen,
skal ske som indtægtsdækket virksomhed.
Den
forslåede ændring af § 20, stk. 1, nr. 1, i lov om
kombineret ungdomsuddannelse er en konsekvens af, at
opholdstilladelser til personer omfattet af udlændingelovens
§ 7, stk. 1 og 2, og § 8, stk. 1 og 2, fremover udstedes
med henblik på midlertidigt ophold og ikke som
tidsbegrænset opholdstilladelse med mulighed for varigt
ophold i Danmark. Den foreslåede ændring sikrer, at der
ikke sker en ændring af de pågældende afledte
rettigheder i forhold til adgang til kombineret ungdomsuddannelse
med statslige tilskud.
Lov om
kombineret ungdomsuddannelse ophæves den 1. august 2019, jf.
§ 30, stk. 6, i lov nr. 745 af 8. juni 2018 om ændring
af avu-loven, lov om befordringsrabat til uddannelsessøgende
i ungdomsuddannelser m.v., lov om Danmarks Evalueringsinstitut, lov
om forberedende voksenundervisning og ordblindeundervisning for
voksne, lov om individuel boligstøtte og forskellige andre
love og om ophævelse af lov om erhvervsgrunduddannelse m.v.,
lov om kombineret ungdomsuddannelse, lov om produktionsskoler og
lov om Rådet for Ungdomsuddannelser (Ændringer som
følge af lovgivning om forberedende grunduddannelse m.v.).
Tilskudsbestemmelserne i lov om kombineret ungdomsuddannelse finder
dog også efter den 1. august 2019 anvendelse med hensyn til
de statslige tilskud til uddannelsesinstitutioner vedrørende
elever, der er i gang med en kombineret ungdomsuddannelse, jf.
§ 30, stk. 9, i nævnte lov.
Til nr. 37
Der er tale om
en konsekvensrettelse.
Til nr. 38
Den
foreslåede ændring af stk.
2, hvorved lovforslagets § 11, stk. 2 og 5, samskrives,
idet tidspunktet for bestemmelsernes ikrafttrædelse er
sammenfaldende, er af teknisk karakter.
Med forslagets
stk. 3 præciseres det, at de
foreslåede nye benævnelser af integrationsprogrammet og
nye opdeling af integrationslovens målgruppe først
skal træde i kraft den 1. juli 2019.
Baggrunden for
forslaget er, at KL i sit høringssvar til lovforslaget har
gjort opmærksom på, at den foreslåede
ikrafttrædelsesdato den 1. marts 2019, der gælder for
væsentlige dele af de foreslåede ændringer, er
for kort tid til at forberede de administrative og tekniske
ændringer, der følger af lovforslaget, i kommunerne.
Dette gælder især for de foreslåede nye
benævnelser af integrationsprogrammet og
målgruppeændringer i integrationsloven.
På
baggrund af KL's høringssvar har ministeriet efter fornyet
overvejelse fundet, at der er behov for en justering af
ikrafttrædelsesbestemmelsen, således at kommunerne har
den fornødne tid til at forberede implementeringen af de
foreslåede nye benævnelser af integrationsprogrammet og
den foreslåede nye opdeling af integrationslovens
målgruppe.
Det
bemærkes, at den samtidig foreslåede ændring af
benævnelserne af ydelserne implementeres parallelt med
nedsættelsen af ydelsen og først træder i kraft
den 1. januar 2020. Der henvises herved til lovforslagets §
11, stk. 4.
Til nr. 39
Med
ændringsforslaget præciseres det, at den nye
benævnelse af integrationsydelse, som ændres til
selvforsørgelses- og hjemrejseydelse eller overgangsydelse i
integrationsloven, træder i kraft i lov om aktiv
socialpolitik den 1. januar 2020.
I
lovforslagets § 11, stk. 7, henvises til, at bestemmelserne i
lovforslagets § 6, nr. 1, 3-7 og 9-22, træder i kraft
den 1. januar 2020. Der er fejlagtigt henvist til § 6, nr. 1,
som vedrører de nye benævnelser af
integrationsprogrammet. Der burde rettelig i stedet - i
overensstemmelse med lovforslagets afsnit 18.2 - have været
henvist til § 6, nr. 2, der vedrører de nye
benævnelser af integrationsydelse. Endvidere har § 6
ikke 22, men alene 21 numre, hvorfor henvisningen til nr. 22
slettes.
Bestemmelserne
i § 6, nr. 1 og 8, der vedrører de nye
benævnelser af programmet træder således i kraft
den 1. juli 2019, jf. nr. 3 i dette ændringsforslag, mens de
resterende bestemmelser i § 6, nr. 2-7 og 9-21, om ydelser
træder i kraft den 1. januar 2020.
Der er
således tale om en teknisk ændring og en
præcisering af, at benævnelserne af ydelserne
implementeres parallelt med nedsættelsen af ydelsen og
først træder i kraft den 1. januar 2020. Der henvises
herved til lovforslagets § 11, stk. 4.
Til nr. 40 og 41
Der er tale om
konsekvensrettelse som følge af ændringsforslaget.
Til nr. 42
Med
ændringsforslaget præciseres det, at den
foreslåede ændring af reglerne for ex
officio-behandling af ansøgninger om forlængelse af
opholdstilladelser meddelt efter udlændingelovens § 7,
stk. 1 eller 2, eller § 8, stk. 1 eller 2, først skal
gælde fra den 1. juli 2019 for udlændinge, der på
tidspunktet for lovens ikrafttræden er meddelt
opholdstilladelse efter udlændingelovens § 7, stk. 1
eller 2, eller § 8, stk. 1 eller 2.
Med
ændringsforslaget anføres det endvidere, at de
afgørelser om forlængelse, der træffes efter
lovens ikrafttræden, vedrørende udlændinge, der
er meddelt opholdstilladelse på tidspunktet for lovens
ikrafttræden efter udlændingelovens § 7, stk. 1
eller 2, eller § 8, stk. 1 eller 2, og udlændinge, der
er meddelt opholdstilladelse efter § 9, stk. 1, eller § 9
c, stk. 1, som følge af en familiemæssig tilknytning
til en udlænding med opholdstilladelse efter § 7, stk. 1
eller 2, eller § 8, stk. 1 eller 2, meddeles med henblik
på midlertidigt ophold.
Baggrunden for
ændringsforslaget er, at det allerede fremgår af
bemærkningerne til ikrafttrædelsesbestemmelsen i
lovforslag L 140, at udlændinge, der før den 1. marts
2019 er meddelt opholdstilladelse efter § 7, stk. 1 og 2,
eller § 8, stk. 1 og 2, og udlændinge, der er meddelt
opholdstilladelse efter § 9, stk. 1, eller § 9 c, stk. 1,
som følge af en familiemæssig tilknytning til en
udlænding med opholdstilladelse efter § 7, stk. 1 eller
2, eller § 8, stk. 1 eller 2, fortsat selv vil skulle indgive
en ansøgning om forlængelse af den meddelte
opholdstilladelse.
Det
fremgår endvidere, at henset til, at sigtet med lovforslaget
er, at midlertidigt ophold for flygtninge m.v. reelt skal
være midlertidigt og opholdstilladelser skal inddrages,
så snart det er muligt, skal behandlingen af en
ansøgning om forlængelse til disse udlændinge
behandles efter reglerne i lovforslaget.
Det
fremgår imidlertid af lovforslagets § 11, stk. 1, at den
foreslåede § 1, nr. 4, om ex officio-behandling af
ansøgninger om forlængelse træder i kraft den 1.
marts 2019. Der er således ikke i lovforslaget hjemmel til
det i bemærkningerne anførte om, at udlændinge,
der før den 1. marts 2019 er meddelt opholdstilladelse efter
§ 7, stk. 1 eller 2, eller § 8, stk. 1 eller 2, selv vil
skulle indgive en ansøgning om forlængelse af den
meddelte opholdstilladelse.
Der
indsættes derfor med dette ændringsforslag en hjemmel
til, at de pågældende udlændinge først
efter den 1. juli 2019, når deres opholdstilladelse meddelt
før lovens ikrafttræden tillige overgår fra at
være meddelt med mulighed for varigt ophold til at være
meddelt med henblik på midlertidig ophold, vil blive omfattet
af den foreslåede ændring om ex officio-behandling af
ansøgninger om forlængelse som affattet ved
lovforslagets § 1, nr. 4.
Ændringsforslaget indebærer således, at
Udlændingestyrelsen i sager om forlængelse af
opholdstilladelser meddelt til udlændinge, der før
lovens ikrafttræden er meddelt opholdstilladelse efter §
7, stk. 1 og 2, og § 8, stk. 1 og 2, fra den 1. juli 2019 af
egen drift vil skulle træffe afgørelse om
forlængelse af de pågældende udlændinges
opholdstilladelser, såfremt grundlaget herfor fortsat er til
stede.
Som det
fremgår af ikrafttrædelsesbestemmelsen, får
udlændingelovens § 7, stk. 1 og 2, og § 8, stk. 1
og 2, som affattet ved lovforslagets § 1, nr. 1, virkning fra
den 1. juli 2019 for udlændinge, der allerede er meddelt
opholdstilladelse efter § 7, stk. 1 eller 2, eller § 8,
stk. 1 eller 2, på tidspunktet for lovens ikrafttræden.
Det fremgår endvidere af ikrafttrædelsesbestemmelsen,
at hvis en opholdstilladelse efter § 9, stk. 1, eller § 9
c, stk. 1, som er meddelt som følge af en
familiemæssig tilknytning til en udlænding med
opholdstilladelse efter § 7, stk. 1 eller 2, eller § 8,
stk. 1 eller 2, er meddelt med mulighed for varigt ophold, anses
opholdstilladelsen efter den 1. juli 2019 for at være meddelt
med henblik på midlertidigt ophold.
Disse
udlændinge vil således indtil den 1. juli 2019 have
ophold i Danmark med mulighed for varigt ophold. Ved en
ansøgning om forlængelse af opholdstilladelsen i
perioden fra den 1. marts til den 1. juli 2019 vil disse
udlændinge derfor få deres ansøgning vurderet
efter den foreslåede § 11, stk. 2, 1. pkt., jf. §
19 a, stk. 2.
Det
bemærkes dog, som anført i det fremsatte lovforslags
§ 11, stk. 8, at alle tidsbegrænsede opholdstilladelser
meddelt efter § 7, stk. 1 eller 2, eller § 8, stk. 1
eller 2, og opholdstilladelser meddelt til udlændinge efter
§ 9, stk. 1, eller § 9 c, stk. 1, som følge af en
familiemæssig tilknytning til en udlænding med
opholdstilladelse efter § 7, stk. 1 eller 2, eller § 8,
stk. 1 eller 2, overgår til at være meddelt med henblik
på midlertidig opholdstilladelse fra den 1. juli 2019.
Når den
pågældende udlændings opholdstilladelse efter 1.
juli 2019 er ændret til at være meddelt med henblik
på midlertidigt ophold, vil en ansøgning om
forlængelse derefter skulle behandles efter reglerne for
forlængelse af opholdstilladelser meddelt med henblik
på midlertidigt ophold, hvilket betyder, at hensynene i
udlændingelovens § 26, stk. 1, ikke længere finder
anvendelse. Vurderingen om, hvorvidt betingelserne for
forlængelse er opfyldt, vil i stedet skulle ske under
inddragelse af Danmarks internationale forpligtelser, herunder
relevant praksis fra Den Europæiske
Menneskerettighedsdomstol. Det samme vil gælde for
udlændinge, der er meddelt opholdstilladelse efter § 9,
stk. 1, eller § 9 c, stk. 1, som følge af en
familiemæssig tilknytning til en udlænding med
opholdstilladelse efter § 7, stk. 1 eller 2, eller § 8,
stk. 1 eller 2.
Baggrunden for
det i ændringsforslagets anførte om, at en
afgørelse om forlængelse, der træffes efter
lovens ikrafttræden, vedrørende udlændinge, der
er meddelt opholdstilladelse på tidspunktet for lovens
ikrafttræden efter udlændingelovens § 7, stk. 1
eller 2, eller § 8, stk. 1 eller 2, samt udlændinge, der
er meddelt opholdstilladelse efter § 9, stk. 1, eller § 9
c, stk. 1, som følge af en familiemæssig tilknytning
til en udlænding med opholdstilladelse efter § 7, stk. 1
eller 2, eller § 8, stk. 1 eller 2, meddeles med henblik
på midlertidigt ophold, er bl.a., at den
pågældende udlænding, der er omfattet af
afgørelsen, fra den 1. juli 2019, alligevel vil være
meddelt ophold med henblik på midlertidigt ophold. Det
vurderes derfor mest hensigtsmæssigt, at afgørelsen om
forlængelse meddeles med henblik på midlertidigt
ophold, således at oplysningerne på den
pågældende udlændings opholdskort og
forlængelsesbrev pr. 1. juli 2019 vil være
retvisende.
Til nr. 43
Der er alene
tale om lovtekniske præciseringer.
Til nr. 44
Der er tale om
et teknisk ændringsforslag.