Betænkning afgivet af Social-,
Indenrigs- og Børneudvalget den 13. december 2018
1. Ændringsforslag
Der er stillet 2 ændringsforslag til
lovforslaget. Socialistisk Folkepartis medlemmer af udvalget har
stillet ændringsforslag nr. 1. Økonomi- og
indenrigsministeren har stillet ændringsforslag nr. 2.
2. Indstillinger
Et flertal i
udvalget (S, DF, V, LA og KF) indstiller lovforslaget til vedtagelse med det af økonomi- og
indenrigsministeren stillede ændringsforslag. Flertallet vil
stemme imod det af SF stillede ændringsforslag.
Et mindretal i
udvalget (EL, RV, SF og ALT) indstiller lovforslaget til forkastelse ved 3. behandling. Mindretallet
vil stemme for det af SF stillede ændringsforslag og imod det
af økonomi- og indenrigsministeren stillede
ændringsforslag.
Inuit Ataqatigiit, Nunatta Qitornai,
Tjóðveldi og Javnaðarflokkurin havde ved
betænkningsafgivelsen ikke medlemmer i udvalget og dermed
ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske
bemærkninger i betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
3. Politiske bemærkninger
Socialdemokratiet, Dansk Folkeparti, Venstre,
Liberal Alliance og Det Konservative Folkeparti
Socialdemokratiets, Dansk Folkepartis,
Venstres, Liberal Alliances og Det Konservative Folkepartis
medlemmer af udvalget støtter vedtagelsen af lovforslaget
med det af økonomi- og indenrigsministeren stillede
ændringsforslag og udtaler:
S, DF, V, LA og KF har indgået en
politisk aftale om lovforslaget, der sikrer, at
ghettorepræsentanterne kan følge alle aktørers
indsatser som led i gennemførelsen af
parallelsamfundsstrategien, og som giver
ghettorepræsentanterne de nødvendige beføjelser
hertil. Partierne støtter fuldt ud op om ambitionen om at
bekæmpe parallelsamfund.
Enhedslisten og
Radikale Venstre
Enhedslistens og Radikale Venstres
medlemmer af udvalget stemmer for det af SF stillede
ændringsforslag, da dette ændringsforslag trods alt
giver de såkaldte ghettorepræsentanter mulighed for at
afbryde en udviklingsplan. EL og RV stemmer imod det af ministeren
stillede ændringsforslag, da det udvider de såkaldte
ghettorepræsentanters beføjelser til også at
kunne blande sig i fordelingen af børn i daginstitutioner.
EL og RV stemmer imod lovforslaget, også selv om SF's
ændringsforslag vedtages. SF's ændringsforslag
ændrer ikke på, at lovforslaget som helhed er en helt
uacceptabel begrænsning af det kommunale selvstyre.
Socialistisk
Folkeparti
SF's medlemmer af udvalget mener, det er
vigtigt, at vi i fremtiden får skabt mere blandede
boligområder. Blandede boligområder og
dertilhørende folkeskoler, hvor elevsammensætningen
afspejler samfundet som helhed, kan styrke den vigtige
sammenhængskraft i samfundet. SF har derfor også
deltaget i en række forlig, som netop skal fremme det
mål.
Ideen om at udpege såkaldte
ghettorepræsentanter kunne for SF give mening, hvis
repræsentanterne ikke ensidigt havde haft til opgave at
følge boligorganisationers, kommuners og statslige
myndigheders indsatser rettet mod ghettoområder og udsatte
boligområder, herunder også indsatsen for at afvikle
disse, men i højere grad også kunne få til
opgave at tage bestik af den positive udvikling i
lokalområderne - en udvikling, som lovgivningen og de
forskellige udviklings- og afviklingsplaner for områderne
måske ikke har taget højde for.
Det har desværre ikke været
muligt at få opbakning til ideen om, at
ghettorepræsentanterne også med fordel kunne have
større fokus på positiv udvikling og lokalpolitiske
nuancer, så de derigennem kunne bidrage med
helhedsorienterede vurderinger og anbefalinger og dermed bidrage
med et mere retvisende grundlag for eventuelle beslutninger om et
lokalområdes fremtid. SF mener, at et sådant
helhedsorienteret perspektiv er en altafgørende
forudsætning for at kunne træffe de rigtige
beslutninger om et lokalområdes fremtid.
4. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
Til § 1
Af et mindretal
(SF), tiltrådt af et mindretal (EL, RV og ALT):
1) I
den under nr. 1 foreslåede § 63 b indsættes efter stk. 2 som
nyt stykke:
»Stk. 3.
Ghettorepræsentanterne kan indstille til transport-,
bygnings- og boligministeren, at en udviklingsplan, som
indebærer nedrivning eller afhændelse af familieboliger
i et hårdt ghettoområde, jf. § 61 a, stk. 4, i lov
om almene boliger m.v., kan sættes i bero for en
nærmere angivet periode, såfremt det er
ghettorepræsentanternes vurdering, at det
pågældende boligområde er inde i en positiv
udvikling.«
Stk. 3-7 bliver herefter stk. 4-8.
[Mulighed for, at
ghettorepræsentanterne kan indstille, at en udviklingsplan
for et hårdt ghettoområde sættes i bero]
Af økonomi- og
indenrigsministeren, tiltrådt af et flertal (S, DF, V, LA og KF):
2) I
den under nr. 1 foreslåede § 63 b udgår stk. 4, 2. pkt.
[Udvidelse af
ghettorepræsentanternes mulighed for at stille forslag, som
en kommunalbestyrelse skal behandle, til at omfatte
spørgsmål om fordeling af børn i
daginstitutioner]
Bemærkninger
Til nr. 1
Ændringsforslaget indebærer, at
ghettorepræsentanterne får mulighed for at indstille
til transport-, bygnings- og boligministeren, at en udviklingsplan,
som indebærer nedrivning eller afhændelse af
familieboliger i et ghettoområde, kan sættes
midlertidigt i bero. En sådan indstilling kan komme på
tale, hvis ghettorepræsentanterne vurderer, at det
pågældende område er inde i en positiv udvikling
på grund af lokale indsatser og initiativer. Eksempelvis kan
ghettorepræsentanterne vurdere, at et givent
boligområde allerede nu eller inden for kort tid ikke
længere vil opfylde betingelserne for at være et
hårdt ghettoområde, jf. § 61 a, stk. 4, i lov om
almene boliger m.v.
Formålet med ændringsforslaget
er at forhindre, at eksekvering af planlagt nedrivning og
afhændelse af familieboliger sker på et forkert eller
uaktuelt grundlag, f.eks. forældede data om beboernes
sammensætning eller ufuldstændige data i
folkeregisteret.
Man kan forestille sig situationer, hvor en
konstruktiv udvikling i et boligområde betyder, at
boligområdet formår at komme af ghettolisten efter
vedtagelsen eller under effektueringen af en udviklingsplan. I
sådanne tilfælde vil ændringsforslaget betyde, at
ghettorepræsentanterne kan gøre ministeriet
opmærksom herpå og indstille til en midlertidig
suspendering af udviklingsplanen, hvis det er
hensigtsmæssigt.
Ydermere har boligorganisationer peget
på, at der i nogle områder er en ret betragtelig
diskrepans mellem folkeregisterets oplysninger og de faktiske
personer, der bor på adresserne, i byer, hvor kommunen ikke
kræver dokumentation for, at personen, der er tilmeldt
adressen i folkeregisteret, også bor på adressen. Hvis
en ghettorepræsentant konstaterer, at de oplysninger om
området, der ligger til grund for udviklingsplanen, ikke
umiddelbart stemmer overens med den reelle
beboersammensætning i et område, kan det også
være relevant at indstille, at en udviklingsplan sættes
i bero.
Baggrunden for ændringsforslaget skal
kort sagt ses som en udvidelse af det formål,
ghettorepræsentanterne tilskrives i forvejen, nemlig ansvar
for, at en udviklingsplan skrider frem i overensstemmelse med
aftalen om parallelssamfund.
Til nr. 2
Det
fremgår af det i lovforslaget foreslåede § 63 b,
stk. 4, 1. pkt., i lov om kommunernes styrelse, at
ghettorepræsentanterne i særlige tilfælde, hvor
de vurderer, at indsatserne rettet imod ghettoområder og
udsatte boligområder ikke har tilstrækkelig effekt, og
at en bestemt kommunal beslutning er nødvendig for at sikre
en tilfredsstillende udvikling, i enighed kan anmode
kommunalbestyrelsen om at behandle ghettorepræsentanternes
begrundede forslag til denne beslutning. Efter det i lovforslaget
foreslåede § 63 b, stk. 4, 2. pkt., i lov om kommunernes
styrelse, gælder dette dog ikke spørgsmål om
fordeling af børn i daginstitutioner. Kommunalbestyrelsen
skal efter det i lovforslaget foreslåede § 63 b, stk. 4,
4. pkt., i lov om kommunernes styrelse tage stilling til forslaget,
inden 3 måneder efter at ghettorepræsentanterne
skriftligt har fremsat det begrundede forslag over for
kommunalbestyrelsen. Vedtager kommunalbestyrelsen ikke forslaget,
skal den efter det i lovforslaget foreslåede § 63 b,
stk. 4, 5. pkt., i lov om kommunernes styrelse offentliggøre
begrundelsen eller begrundelserne herfor sammen med udskriften af
beslutningsprotokollen fra kommunalbestyrelsesmødet.
Ændringsforslaget, hvorefter det foreslåede § 63
b, stk. 4, 2. pkt., i lov om kommunernes styrelse udgår af
lovforslaget, indebærer, at ghettorepræsentanternes
forslag efter det i lovforslaget foreslåede § 63 b, stk.
4, 1. pkt., i lov om kommunernes styrelse vil kunne omfatte
spørgsmål om fordeling af børn i
daginstitutioner. Dermed vil ghettorepræsentanterne kunne
anvende beføjelsen efter det foreslåede § 63 b,
stk. 4, i lov om kommunernes styrelse til at fremsætte
forslag, som en kommunalbestyrelse er forpligtet til at behandle,
vedrørende alle dele af indsatserne rettet imod
ghettoområder og udsatte boligområder.
3. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 3. oktober
2018 og var til 1. behandling den 26. oktober 2018. Lovforslaget
blev efter 1. behandling henvist til behandling i Social-,
Indenrigs- og Børneudvalget.
Oversigt over lovforslagets
sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse
med udvalgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på
Folketingets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 3
møder.
Høringssvar
Et udkast til lovforslaget har inden
fremsættelsen været sendt i høring, og
økonomi- og indenrigsministeren sendte den 17. august 2018
dette udkast til udvalget, jf. SOU alm. del - bilag 313
(folketingsåret 2017-18). Den 3. oktober 2018 sendte
økonomi- og indenrigsministeren høringssvarene og et
høringsnotat til udvalget.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 7 bilag
på lovforslaget.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet
2 spørgsmål til økonomi- og indenrigsministeren
til skriftlig besvarelse, som ministeren har besvaret.
Karin Nødgaard (DF) nfmd. Susanne Eilersen (DF) Karina
Adsbøl (DF) Jens Henrik Thulesen Dahl (DF) Pernille Bendixen
(DF) Morten Marinus (DF) Martin Geertsen (V) Carl Holst (V) Jane
Heitmann (V) Hans Andersen (V) Jan E. Jørgensen (V) Anni
Matthiesen (V) Henrik Dahl (LA) Laura Lindahl (LA) Brigitte
Klintskov Jerkel (KF) Karen J. Klint (S) Magnus Heunicke (S) Orla
Hav (S) Pernille Rosenkrantz-Theil (S) Troels Ravn (S) fmd. Ane Halsboe-Jørgensen (S)
Malou Lunderød (S) Finn Sørensen (EL) Rasmus
Vestergaard Madsen (EL) Torsten Gejl (ALT) Anne Marie Geisler
Andersen (RV) Lotte Rod (RV) Trine Torp (SF) Kirsten Normann
Andersen (SF)
Inuit Ataqatigiit, Nunatta Qitornai,
Tjóðveldi og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer
i udvalget.
Socialdemokratiet (S) | 46 | |
Dansk Folkeparti (DF) | 37 | |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 34 | |
Enhedslisten (EL) | 14 | |
Liberal Alliance (LA) | 13 | |
Alternativet (ALT) | 10 | |
Radikale Venstre (RV) | 8 | |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 7 | |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 6 | |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 | |
Nunatta Qitornai (NQ) | 1 | |
Tjóðveldi (T) | 1 | |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 | |