Betænkning afgivet af Social-,
Indenrigs- og Børneudvalget den 21. februar 2019
1. Ændringsforslag
Børne- og socialministeren har
stillet 7 ændringsforslag til lovforslaget.
2. Indstillinger
Udvalget
indstiller lovforslaget til vedtagelse
med de stillede ændringsforslag.
Inuit Ataqatigiit, Nunatta Qitornai,
Tjóðveldi og Javnaðarflokkurin havde ved
betænkningsafgivelsen ikke medlemmer i udvalget og dermed
ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske
bemærkninger i betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
3. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
Til titlen
Af børne- og
socialministeren, tiltrådt af udvalget:
1) I
undertitlen indsættes efter »Familieretshuset«:
»m.v.«
[Konsekvensrettelse]
Til § 1
2)
Efter nr. 2 indsættes som nyt nummer:
»01. I §
21, stk. 2, og § 23, stk. 3, 1.
pkt., ændres »Ankestyrelsen« til:
»Familieretshuset«.«
[Konsekvensrettelse]
3)
Efter nr. 2 indsættes som nyt nummer:
»02. Efter § 42
indsættes før overskriften før § 43:
Ȥ 42 a. For
ægtefæller, som anmoder om skilsmisse efter § 29,
og som har fælles børn, der ikke er fyldt 18 år,
kan bevilling til skilsmisse først udstedes efter en
refleksionsperiode på 3 måneder fra Familieretshusets
modtagelse af anmodningen.
Stk. 2.
Familieretshuset udsteder bevilling til skilsmisse efter § 29,
når
1) begge
ægtefæller inden 1 måned efter udløbet af
refleksionsperioden efter stk. 1 har bekræftet anmodningen om
skilsmisse,
2) betingelserne
i § 42 er opfyldt og
3) begge
ægtefæller inden bekræftelsen af anmodningen
efter nr. 1 har gennemført det obligatoriske digitale
forløb efter § 22, stk. 1, i lov om Familieretshuset,
jf. dog stk. 3.
Stk. 3. En
ægtefælle, der efter § 58 d, stk. 3, ikke skal
anvende digital selvbetjening, skal gennemføre det
obligatoriske digitale forløb efter § 22, stk. 1, i lov
om Familieretshuset på skriftligt grundlag. Ved
bekræftelsen efter stk. 2, nr. 1, af anmodningen om
skilsmisse skal ægtefællen afgive erklæring om at
have gennemført forløbet.
Stk. 4. Stk. 1-3
gælder ikke for ægtefæller, der har været
separerede i 6 måneder.««
[Undtagelse af
ægtefæller, der har været separerede i 6
måneder, fra kravet om en refleksionsperiode]
Til § 3
4) Nr. 1
affattes således:
»1. § 2, nr. 2, ophæves.«
[Lovteknisk rettelse]
5)
Efter nr. 1 indsættes som nyt nummer:
»01. § 2, nr. 13, ophæves.«
[Konsekvensrettelse]
6)
Efter nr. 2 indsættes som nyt nummer:
»02. § 41, stk. 1, 1. pkt., affattes
således:
»§ 29 i lov om ægteskabs
indgåelse og opløsning som ændret ved denne lovs
§ 2, nr. 6, finder ikke anvendelse for anmodninger om
skilsmisse, som Statsforvaltningen har modtaget før lovens
ikrafttræden.««
[Konsekvensrettelse]
Til § 5
7) Som
stk. 7 indsættes:
»Stk. 7.
§ 42 a i lov om ægteskabs indgåelse og
opløsning som affattet ved denne lovs § 1, nr. 02,
finder ikke anvendelse for anmodninger om skilsmisse, som
Statsforvaltningen har modtaget før lovens
ikrafttræden. For sådanne anmodninger finder de hidtil
gældende regler anvendelse.«
[Konsekvensrettelse]
Bemærkninger
Til nr. 1
Ved ændringsforslag nr. 3 er der
stillet forslag om ændring af § 42 a i lov om
ægteskabs indgåelse og opløsning. Formålet
med forslaget er at rette en fejl i den bestemmelse, der
vedrører refleksionsperioden ved skilsmisse. Som konsekvens
af ændringsforslag nr. 3 foreslås det, at lovforslagets
undertitel ændres således, at undertitlen afspejler, at
lovforslaget ikke alene vedrører overførsel af
Statsforvaltningens opgaver med prøvelse af
ægteskabsbetingelserne til Familieretshuset, men også
vedrører refleksionsperioden ved skilsmisse.
Til nr. 2 og 4
Ægteskabsloven indeholder nogle
bestemmelser, der fastlægger Ankestyrelsens opgaver. Det
drejer sig bl.a. om opgaver efter § 21, stk. 2, om
afgørelse af, at en vielse er gyldig, uanset at kravene i
§ 21, stk. 1, ikke er opfyldt, efter § 23, stk. 3, 1.
pkt., om anlæggelse af sag til omstødelse af et
ægteskab og efter § 58 b, stk. 1, om behandling af klage
over prøvelsesmyndighedens afgørelse efter
§§ 1 a og 4, § 10, stk. 2, og § 11 a, stk. 2,
og afgørelse vedrørende anerkendelse af udenlandske
skilsmisser til brug for prøvelse af
ægteskabsbetingelser.
Ved § 2, nr. 2, i lov nr. 1711 af 27.
december 2018 om ændring af forældreansvarsloven, lov
om ægteskabs indgåelse og opløsning og
forskellige andre love (Ændringer som følge af lov om
Familieretshuset og skærpet fokus på beskyttelsen af
barnet i sager efter forældreansvarsloven) blev § 21,
stk. 2, § 23, stk. 3, 1. pkt., og § 58 b, stk. 1, i
ægteskabsloven ændret således, at Ankestyrelsens
opgaver efter de tre bestemmelser varetages af
Familieretshuset.
Begrundelsen for disse ændringer er,
at varetagelsen af de familieretlige opgaver med lov om
Familieretshuset samles i en ny myndighed, Familieretshuset. Dette
gælder også de opgaver på det familieretlige
område, som hidtil har været varetaget af
Ankestyrelsen, herunder at træffe afgørelse efter
§ 21, stk. 2, anlægge sag efter § 23, stk. 3, og
træffe afgørelse i klager omfattet af § 58 b,
stk. 1. Ændringerne træder i kraft den 1. april
2019.
Som det fremgår af § 1, nr. 4, i
lovforslaget foreslås § 58 b i ægteskabsloven
nyaffattet. Som konsekvens heraf foreslås det med § 3,
nr. 1, i lovforslaget, at § 2, nr. 2, i lov nr. 1711 af 27.
december 2018 om ændring af forældreansvarsloven, lov
om ægteskabs indgåelse og opløsning og
forskellige andre love (Ændringer som følge af lov om
Familieretshuset og skærpet fokus på beskyttelsen af
barnet i sager efter forældreansvarsloven) ændres
således, at ændringen af § 58 b, stk. 1, i
ægteskabsloven udgår. Der er imidlertid her tale om
ændring af en ændringsbestemmelse, der endnu ikke er
trådt i kraft. Af lovtekniske grunde bør § 2, nr.
2, i lov nr. 1711 af 27. december 2018 ikke ændres, men
ophæves. Denne ophævelse af bestemmelsen foreslås
gennemført ved ændringsforslag nr. 4, der indeholder
forslag til ændring af § 3, nr. 1, i lovforslaget.
Som konsekvens af dette foreslås det,
at ændringen af Ankestyrelsen til Familieretshuset i §
21, stk. 2, og § 23, stk. 3, 1. pkt., i ægteskabsloven
gennemføres ved ændringsforslag nr. 2. Dette
indebærer ikke indholdsmæssige ændringer i
forhold til de ændringer af de to bestemmelser, der er
vedtaget ved § 2, nr. 2, i lov nr. 1711 af 27. december
2018.
Til nr. 3 og 5-7
Med § 2, nr. 13, i lov nr. 1711 af 27.
december 2018 om ændring af forældreansvarsloven, lov
om ægteskabs indgåelse og opløsning og
forskellige andre love (Ændringer som følge af lov om
Familieretshuset og skærpet fokus på beskyttelsen af
barnet i sager efter forældreansvarsloven) blev der indsat en
ny bestemmelse som § 42 a i lov om ægteskabs
indgåelse og opløsning (ægteskabsloven).
Bestemmelsen vedrører indførelsen af en
refleksionsperiode forud for skilsmisse og træder i kraft den
1. april 2019.
Efter bestemmelsen i § 42 a, stk. 1, i
ægteskabsloven kan bevilling til skilsmisse efter § 29 i
ægteskabsloven først udstedes for
ægtefæller med fælles børn, der ikke er
fyldt 18 år, efter udløbet af en refleksionsperiode
på 3 måneder. Det er endvidere efter § 42 a, stk.
2, et krav for udstedelse af bevilling til skilsmisse, at begge
ægtefæller inden 1 måned efter udløbet af
refleksionsperioden har bekræftet anmodningen om skilsmisse,
at kravene i § 42 i ægteskabsloven om enighed m.v. er
opfyldt, og at begge ægtefæller har gennemført
det obligatoriske digitale forløb efter § 22, stk. 1, i
lov om Familieretshuset.
Det fremgår af bemærkningerne
til § 42 a i ægteskabsloven, jf. lovforslag L 91, at
bestemmelsen finder anvendelse for alle ægtefæller, der
anmoder om direkte skilsmisse efter § 29 i
ægteskabsloven. Det fremgår videre, at dette betyder,
at bestemmelsen også omfatter ægtefæller, der er
separerede efter § 30 i ægteskabsloven, og som inden
udløbet af separationsperioden på 6 måneder i
§ 30, stk. 2, anmoder om direkte skilsmisse efter § 29.
Modsætningsvis følger, at det ikke har været
hensigten, at ægtefæller med fælles børn,
der ikke er fyldt 18 år, og som har været separerede i
6 måneder eller længere, skal være omfattede af
kravet om en refleksionsperiode efter § 42 a. Denne gruppe er
dog ved en fejl ikke blevet undtaget fra kravene i § 42 a.
Undtagelsen gælder, uanset om ægtefællerne var
enige om separationen og bevilling til separation derfor blev givet
efter § 29 eller uenige og bevilling til separation derfor
blev givet efter § 30.
Det foreslås med
ændringsforslag nr. 3, at der indsættes en ny
bestemmelse som § 42 a, stk. 4, i ægteskabsloven, hvoraf
fremgår, at bestemmelserne i § 42 a, stk. 1-3, om en
refleksionsperiode m.v. ikke gælder for
ægtefæller, der har været separerede i 6
måneder. Perioden på 6 måneder regnes fra
tidspunktet for udstedelsen af bevilling til separation til
tidspunktet for indgivelsen af anmodning om skilsmisse efter §
29.
Der foreslås af lovtekniske grunde en
nyaffattelse af bestemmelserne i § 42 a, stk. 1-3.
Ændringsforslaget indeholder ikke ændringer i forhold
til de bestemmelser i § 42 a, stk. 1-3, der blev vedtaget med
§ 2, nr. 13, i lov nr. 1711 af 27. december 2018.
Der foreslås samtidig af lovtekniske
grunde med ændringsforslag nr. 5 en ophævelse af §
2, nr. 13, i lov nr. 1711 af 27. december 2018 om ændring af
forældreansvarsloven, lov om ægteskabs indgåelse
og opløsning og forskellige andre love.
Ligeledes af lovtekniske grunde
foreslås med ændringsforslag nr. 6 en nyaffattelse af
ikrafttrædelsesbestemmelsen i § 41, stk. 1, 1. pkt., i
lov nr. 1711 af 27. december 2018, således at denne
bestemmelse ikke omfatter den i lov nr. 1711 af 27. december 2018
affattede § 42 a i ægteskabsloven. I forlængelse
heraf foreslås det med ændringsforslag nr. 7, at der
som § 5, stk. 7, i dette lovforslag indsættes en ny
bestemmelse om ikrafttrædelsen af den i ændringsforslag
nr. 3 foreslåede § 42 a i ægteskabsloven.
Ændringerne i ændringsforslag nr. 6 og 7 har ikke
materiel betydning for ikrafttrædelsen af bestemmelserne i
§§ 29 og 42 a om en refleksionsperiode.
4. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 9. januar
2019 og var til 1. behandling den 15. januar 2019. Lovforslaget
blev efter 1. behandling henvist til behandling i Social-,
Indenrigs- og Børneudvalget.
Oversigt over lovforslagets
sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse
med udvalgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på
Folketingets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 2
møder.
Høringssvar
Et udkast til lovforslaget har inden
fremsættelsen været sendt i høring, og
børne- og socialministeren sendte den 18. september 2018
dette udkast til udvalget, jf. SOU alm. del - bilag 350
(folketingsåret 2017-18). Den 9. januar 2019 sendte
børne- og socialministeren høringssvarene og et
høringsnotat til udvalget.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 8 bilag
på lovforslaget.
Karin Nødgaard (DF) nfmd. Susanne Eilersen (DF) Karina
Adsbøl (DF) Dorthe Ullemose (DF) Pernille Bendixen (DF)
Morten Marinus (DF) Martin Geertsen (V) Carl Holst (V) Jane
Heitmann (V) Hans Andersen (V) Jan E. Jørgensen (V) Anni
Matthiesen (V) Henrik Dahl (LA) Laura Lindahl (LA) Brigitte
Klintskov Jerkel (KF) Karen J. Klint (S) Magnus Heunicke (S) Orla
Hav (S) Pernille Rosenkrantz-Theil (S) Troels Ravn (S) fmd. Ane Halsboe-Jørgensen (S)
Malou Lunderød (S) Finn Sørensen (EL) Pernille
Skipper (EL) Torsten Gejl (ALT) Marianne Jelved (RV) Lotte Rod (RV)
Trine Torp (SF) Kirsten Normann Andersen (SF)
Inuit Ataqatigiit, Nunatta Qitornai,
Tjóðveldi og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer
i udvalget.
Socialdemokratiet (S) | 46 | |
Dansk Folkeparti (DF) | 37 | |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 34 | |
Enhedslisten (EL) | 14 | |
Liberal Alliance (LA) | 13 | |
Alternativet (ALT) | 10 | |
Radikale Venstre (RV) | 8 | |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 7 | |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 6 | |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 | |
Nunatta Qitornai (NQ) | 1 | |
Tjóðveldi (T) | 1 | |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 | |