Fremsat den 9. januar 2019 af børne- og socialministeren (Mai Mercado)
Forslag
til
Lov om ændring af
forældreansvarsloven
(Forældremyndighed, barnets
bopæl og samvær for forældre der er dømt
for visse former for kriminalitet af grovere karakter)
§ 1
I forældreansvarsloven, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1417 af 1. december 2017 som
ændret ved § 1 i lov nr. 1711 af 27. december 2018,
foretages følgende ændringer:
1.
Efter § 4 indsættes:
Ȥ 4 a. Er en part
idømt ubetinget fængselsstraf eller en anden
retsfølge efter §§ 68-70 i straffeloven for
incest, jf. § 210 i straffeloven, en seksualforbrydelse,
jf. 24. kapitel i straffeloven, dog undtaget overtrædelser
omfattet af § 228 i straffeloven, manddrab, jf. § 237 i
straffeloven, grov vold, jf. §§ 245 og 246 i
straffeloven, omskæring af kvinder, jf. § 245 a i
straffeloven, eller menneskehandel, jf. § 262 a i
straffeloven, kan der ikke træffes afgørelse om
følgende, medmindre det er bedst for barnet:
1) At parten har
forældremyndigheden eller del i forældremyndigheden
over barnet efter § 11, § 13, stk. 2, § 14,
§ 15, stk. 2 og 3, og §§ 15 a og 26-28.
2) At barnet har
bopæl hos parten efter § 17, stk. 1, og
§ 26.
3) At barnet har
samvær eller anden kontakt med parten efter §§
20-21, 22, 29 og 29 a.
Stk. 2.
Familieretshuset kan, hvis der foreligger mistanke om, at en part
er idømt ubetinget fængselsstraf eller en anden
retsfølge efter §§ 68-70 i straffeloven for
kriminalitet omfattet af stk. 1, indhente oplysninger herom fra Det
Centrale Kriminalregister.«
2. I
§ 11 indsættes som 3. pkt.:
»Dette gælder dog ikke i sager
omfattet af § 4 a.«
§ 2
Loven træder i kraft den 1. april 2019.
§ 3
Loven gælder ikke for Færøerne
og Grønland, men kan ved kongelig anordning helt eller
delvist sættes i kraft for Grønland med de
ændringer, som de grønlandske forhold tilsiger.
Bemærkninger til lovforslaget
1. Indledning
Børn har ret til omsorg og tryghed. Forældrene
spiller en afgørende rolle for, at dette bliver virkelighed
for det enkelte barn. Det fremgår derfor af
forældreansvarsloven, at foræl?dremyndighedsindehaveren
skal drage omsorg for barnet og kan træffe afgørelse
om barnets personlige forhold ud fra barnets interesse og
behov.
Afgørelser efter forældreansvarsloven om
forældremyndighed, barnets bopæl og samvær skal
træffes ud fra, hvad der er bedst for barnet.
Familieretshuset og familieretten skal, når der træffes
en afgørelse efter forældreansvarsloven, have fokus
på, at afgørelsen skal medvirke til at sikre barnets
trivsel og beskytte barnet mod vold eller anden behandling, der
udsætter barnet for skade eller fare, herunder at beskytte
barnet mod at være vidne til vold.
Der opstår uanset disse generelle principper for
beskyttelsen af barnet fra tid til anden tvivl om, hvorvidt en
konkret afgørelse i en sag vedrørende en
forælder, der er dømt for visse former for
personfarlig kriminalitet af grovere karakter sås?om manddrab
eller incest, er truffet af hensyn til barnet eller af hensyn til
den pågældende forælder.
Med henblik på i højere grad at sikre beskyttelsen
af barnet foreslås det med lovforslaget, at der
indføres en klar formodning om, at det ikke er bedst for
barnet, at en forælder, der er dømt for visse former
for personfarlig kriminalitet af grovere karakter, har
forældremyndigheden eller del i forældremyndigheden
over et barn, at barnet har samvær eller anden kontakt med
denne forælder, eller at barnet har bopæl hos denne
forælder. Formodningen kan fraviges, hvis det på grund
af en konkret og dybdegående vurdering findes at være
det bedste for det enkelte barn. Forslaget sikrer således, at
der i forældreansvarssager ikke opstår tvivl om, at
hensynet til barnets bedste og barnets ret til trivsel og
beskyttelse altid sættes over andre hensyn, herunder over
hensynet til en forælder, der har begået personfarlig
kriminalitet af grovere karakter.
2. Lovforslagets indhold
2.1. Gældende ret
Forældreansvarsloven vedrører navnligt
spørgsmål om forældremyndighed, barnets
bopæl, samvær og anden kontakt. Dette betegnes under
ét som sager om forældreansvar.
Forældreansvarsloven er ændret ved lov nr. 1711 af 27.
december 2018 om ændring af forældreansvarsloven, lov
om ægteskabs indgåelse og opløsning og
forskellige andre love (Ændringer som følge af lov om
Familieretshuset og skærpet fokus på beskyttelsen af
barnet i sager efter forældreansvarsloven).
Lovændringen er en del af udmøntningen af den
politiske aftale om ét samlet familieretligt system. Med
lovændringen er kompetencen til at træffe
afgørelser i sager efter forældreansvarsloven flyttet
fra Statsforvaltningen og domstolene til det nye familieretlige
system bestående af Fa?mi?lieretshuset og familieretten pr.
1. april 2019. I det følgende beskrives retstilstanden med
de ændringer, der følger af lov nr. 1711 af 27.
december 2018.
En forældremyndighedsindehaver skal drage omsorg for
barnet og kan træffe afgørelse om barnets personlige
forhold ud fra barnets interesse og behov. Har forældrene
fælles forældremyndighed, kræver væsentlige
beslutninger vedrørende barnets forhold enighed mellem
forældrene. Den forælder, som barnet har bopæl
hos, kan selvstændigt træffe afgørelse om
overordnede forhold i barnets daglige liv, herunder hvor i landet
bopælen skal være.
Afgørelse om forældremyndighed træffes efter
kapitel 2 i forældreansvarsloven. Det fremgår af §
11, at hvis forældre, der har fælles
forældremyndighed, og som ikke lever sammen, ikke er enige om
forældremyndigheden, kan der træffes afgørelse
om, hvorvidt den fælles forældremyndighed skal
fortsætte, eller om en af dem skal have
forældremyndigheden alene. Den fælles
forældremyndighed kan kun ophæves, hvis der er
holdepunkter for at antage, at forældrene ikke kan samarbejde
om barnets forhold til barnets bedste. Efter anmodning fra en
forælder, der ikke har forældremyndigheden, kan der
endvidere efter § 14, stk. 1, træffes afgørelse
om, at der skal være fælles forældremyndighed,
eller at forældremyndigheden skal overføres til
denne.
Forældremyndigheden fastsættes ligeledes ved
afgørelse, hvis en forælder, der havde
forældremyndigheden alene, dør, hvis begge
forældre, der havde fælles forældremyndighed,
dør, eller hvis den ene forælder har forvoldt den
anden forælders død, og forældrene havde
fælles forældremyndighed. Afgørelse i
sådanne sager træffes efter §§ 15 og 15
a.
Efter § 13, stk. 2, kan forældremyndigheden ved
aftale godkendt af Familieretshuset eller familieretten
overføres til andre end forældre.
Det fremgår af § 14, stk. 2, at en aftale efter
§ 13, stk. 2, og en afgørelse efter §§ 15 og
15 a kan ændres.
Afgørelse om barnets bopæl træffes efter
kapitel 3 i forældreansvarsloven. Det fremgår af §
17, stk. 1, at hvis forældre, der har fælles
forældremyndighed, ikke er enige om barnets bopæl, kan
der træffes afgørelse om, hos hvilken forælder
barnet har bopæl.
Afgørelse om samvær og anden kontakt træffes
efter kapitel 4 i forældreansvarsloven. Hvis der er uenighed
om omfanget og udøvelsen af samvær kan
Familieretshuset og familieretten efter § 21, stk. 1,
træffe afgørelse herom. Aftale eller afgørelse
om samvær kan efter § 21, stk. 3, ændres. Der kan
efter § 22 træffes afgørelse om anden kontakt
mellem barnet og forælderen og om ændring af en
sådan afgørelse.
Hvis en eller begge forældre er døde, en
forælder er ukendt, eller barnet ikke eller kun i yderst
begrænset omfang har samvær med den forælder, som
barnet ikke har bopæl hos, kan der ligeledes efter § 20
fastsættes samvær eller anden kontakt med barnets
nærmeste pårørende, som barnet er knyttet til.
Endvidere kan der efter § 20 a i helt særlige
tilfælde fastsættes samvær eller anden form for
kontakt med barnets oprindelige slægtninge, hvis barnet er
adopteret.
Endelig indeholder forældreansvarsloven i kapitel 5
bestemmelser om midlertidige afgørelser om
forældremyndighed, barnets bopæl, samvær og anden
kontakt.
Midlertidige afgørelser, der træffes under
behandlingen af en forældreansvarssag, gælder som
udgangspunkt, indtil der foreligger en endelig afgørelse
eller aftale. Efter § 26 kan Familieretshuset og familieretten
under en sag om forældremyndighed efter anmodning
træffe en midlertidig afgørelse om
forældremyndighed og barnets bopæl. Tilsvarende
gælder, at der under behandlingen af en sag om barnets
bopæl kan træffes en midlertidig afgørelse om
barnets bopæl. Efter § 29 kan der under
behandlingen af en sag om forældremyndighed, barnets
bopæl, samvær eller anden kontakt træffes en
midlertidig afgørelse om samvær eller anden kontakt.
Hvis barnet ikke har samvær med den forælder, der
anmoder om samvær, skal Familieretshuset efter § 29 a
træffe en midlertidig afgørelse om kontaktbevarende
samvær.
Der kan endvidere træffes midlertidige afgørelser i
andre særlige situationer. Det drejer sig efter § 27 om,
at der kan træffes en midlertidig afgørelse om
forældremyndighed, hvis forældrene har fælles
forældremyndighed, og der er risiko for, at barnet
bortføres ud af landet. Det drejer sig endvidere om
situationer, hvor forældremyndighedsindehaveren eller begge
forældremyndighedsindehavere er forhindrede i at træffe
bestemmelse om barnets personlige forhold. Efter § 28 kan
Familieretshuset og familieretten i sådanne sager bestemme,
hvem forældremyndigheden skal tilkomme, så længe
forhindringen varer.
Afgørelse i sager om forældreansvar, herunder
midlertidige afgørelser, træffes afhængigt af
sagens karakter af Fa?mi?li?er?etshuset eller familieretten efter
bestemmelserne i lov om Familieretshuset (Familieretshusloven).
Midlertidige afgørelser efter § 27 træffes dog af
Børne- og Socialministeriet.
Afgørelser efter forældreansvarsloven skal
træffes ud fra, hvad der er bedst for barnet.
Familieretshuset og familieretten skal ved afgørelsen have
fokus på barnets trivsel og på at skærme barnet
mod vold og anden behandling, der udsætter barnet for skade
eller fare. Endvidere skal der være fokus på at
beskytte barnet mod at blive vidne til vold. Sidstnævnte kan
bl.a. have selvstændig betydning, hvis barnet tidligere har
været vidne til vold mellem forældrene, eller hvis der
har været vold mellem forældrene, som barnet ikke har
været vidne til, men hvor der er risiko for fremtidig vold,
som barnet kan blive vidne til. Det har ikke betydning hvem, der
har været offer for volden, og det skal dermed også
tillægges betydning, hvis der f.eks. har været vold i
forholdet mellem en forælder og dennes samlever.
Begrebet barnets bedste skal til enhver tid tolkes som den bedst
tænkelige løsning for det enkelte barn, og vurderingen
af barnets bedste skal altid ske ud fra en individuel vurdering af
det enkelte barns forhold. Vurderingen bygger på oplysninger
om barnet, herunder oplysninger fra børnesagkyndige
undersøgelser og sagkyndige erklæringer, og på
barnets egne synspunkter alt efter barnets alder og modenhed.
Ved vurderingen af, hvad der er bedst for barnet, skal der tages
hensyn til hovedprincipperne i forældreansvarsloven om, at et
barn har ret til to forældre, og at forældrene skal
tage ansvar for barnet, dels ved at drage omsorg for barnet, dels
ved at samarbejde om væsentlige beslutninger
vedrørende barnet. Forældreansvarsloven bygger
således på en formodning om, at det er bedst for barnet
at have kontakt med begge sine forældre.
Der skal dog altid foretages en konkret vurdering af barnets
bedste i den enkelte sag, og der kan således f.eks.
træffes afgørelse om at afslå eller ophæve
samvær, hvis det er bedst for barnet. Dette vil eksempelvis i
udgangspunktet være tilfældet, hvis en forælder
har udøvet vold mod barnet, ligesom vold mod den anden
forælder kan føre til, at barnets kontakt til den
voldelige forælder afskæres. Er en
samværsforælder dømt for personfarlig
kriminalitet, kan dette forhold efter en konkret vurdering
også i sig selv føre til, at en ansøgning om
samvær afslås, eller at et fastsat samvær
ophæves, også selvom kriminaliteten hverken var rettet
mod barnet eller barnets nærmeste. Dette vil være
særligt aktuelt, hvis der er tale om seksualforbrydelser
begået mod børn.
For så vidt angår forældremyndighed, kan der
træffes afgørelse om ophævelse af den
fælles forældremyndighed, hvis der er holdepunkter for
at antage, at forældrene ikke kan samarbejde om barnets
forhold til barnets bedste. Dette betyder, at der skal kunne
påvises konkrete holdepunkter for, at forældrene
må antages ikke at kunne samarbejde til bedste for barnet.
Det vil have betydning for denne vurdering, hvis en forælder
har begået seksuelle overgreb eller udøvet vold eller
lignende mod den anden forælder, barnet eller andre i
familien.
Det forhold, at en forælder er idømt ubetinget
fængselsstraf for personfarlig kriminalitet af grovere
karakter, herunder manddrab, incest eller en seksualforbrydelse,
indgår således i vurderingen af, hvorvidt det er bedst
for barnet, at der fastsættes samvær, at barnet har
bopæl hos forælderen, eller at forælderen har
forældremyndigheden eller del i forældremyndigheden
over barnet. Ligeledes indgår det i sager om
forældremyndighed i vurderingen af, hvorvidt forældrene
kan samarbejde om barnets forhold til barnets bedste.
2.2. Børne- og Socialministeriets
overvejelser
Forældreansvarslovens regler om forældremyndighed,
barnets bopæl, samvær og anden kontakt skal
administreres, så afgørelsen af forældrenes
uenighed afspejler den bedst mulige løsning for det konkrete
barn. Der er således efter de gældende regler fokus
på, at afgørelser efter loven skal være bedst
for barnet.
Der opstår imidlertid fra tid til anden situationer, hvor
det kan overvejes, om beskyttelsen af barnet i sager efter
forældreansvarsloven er tilstrækkelig stærk i
situationer, hvor en forælder er dømt for personfarlig
kriminalitet af grovere karakter, og der uanset dette forhold
træffes afgørelse om, at den pågældende
forælder har del i forældremyndigheden over barnet,
eller der fastsættes samvær med den
pågældende forælder.
Efter ministeriets opfattelse må der ikke opstå
tvivl om muligheden for at beskytte barnet og forpligtelsen til at
sætte barnets bedste højest i sager efter
forældreansvarsloven, når en forælder er
idømt ubetinget fængsel for visse former for
personfarlig kriminalitet af grovere karakter såsom manddrab,
jf. § 237 i straffeloven, seksualforbrydelser, jf. 24. kapitel
i straffeloven, og incest, jf. § 210 i straffeloven. Dette
gælder uanset, om det strafbare forhold er begået mod
egne børn, øvrige familiemedlemmer eller andre.
Ministeriet finder på den baggrund, at der bør
være en klar formodning imod, at en forælder er egnet
til at have samvær eller anden kontakt med barnet, have del i
forældremyndigheden eller have barnets bopæl hos sig,
hvis forælderen er dømt for visse former for
personfarlig kriminalitet af grovere karakter. Det er ministeriets
holdning, at formodningen alene bør finde anvendelse, hvis
forholdet har haft en så alvorlig karakter, at personen er
idømt ubetinget fængselsstraf, eller der er tale om,
at personen er idømt en anden retsfølge efter
§§ 68-70 i straffeloven, herunder forvaring. Grundet
handlingernes karakter, herunder at der bl.a. er tale om personer,
der er dømt for incest og voldtægt, finder ministeriet
ikke, at der bør være en tidsgrænse, hvorefter
forholdet ikke længere er relevant.
Ministeriet finder dog, at der helt undtagelsesvist kan
være enkelte børn, for hvem det efter en konkret og
individuel vurdering kan være bedst for barnet at opretholde
kontakten til en forælder, der er dømt for alvorlig
personfarlig kriminalitet. Det er samtidigt ministeriets
opfattelse, at det alene skal være af hensyn til barnets
trivsel og barnets bedste, at der træffes afgørelse om
f.eks. samvær uanset forælderens straffedom.
2.3. Den
foreslåede ordning
Med henblik på at styrke beskyttelsen af børn i
brudte familier foreslås en ændring af
forældreansvarsloven, således at der som § 4 a i
forældreansvarsloven indsættes en bestemmelse om, at
der er en klar formodning imod, at der kan træffes
afgørelse om, at en forælder har
forældremyndigheden eller del i forældremyndighed over
et barn, at barnet har bopæl hos en forælder, eller at
der fastsættes samvær eller anden kontakt med en
forælder, som er idømt ubetinget fængselsstraf
eller en anden retsfølge efter straffelovens
§§ 68-70 for visse former for personfarlig
kriminalitet af grovere karakter. Den foreslåede bestemmelse
finder ligeledes anvendelse for afgørelser i
forældreansvarssager vedrørende andre parter end
barnets forældre.
Det foreslås, at bestemmelsen finder anvendelse, hvis
forælderen er idømt ubetinget fængselsstraf
eller en anden retsfølge efter §§ 68-70 i
straffeloven for incest, jf. § 210 i straffeloven, en
seksualforbrydelse omfattet af 24. kapitel i straffeloven, dog
undtaget overtrædelser omfattet af § 228 i straffeloven,
manddrab, jf. § 237 i straffeloven, grov vold, jf.
§ 245 i straffeloven, herunder vold med døden til
følge omfattet af § 246 i straffeloven, omskæring
af kvinder, jf. § 245 a i straffeloven, eller
menneskehandel, jf. § 262 a i straffeloven.
Den omfattede kriminalitet indeholder i alle tilfælde
handlinger, der er rettet mod andre mennesker, som er af alvorlig
karakter, og som findes at være af betydning for
forælderens evne til at drage omsorg for et barn. Grovheden
af de begåede handlinger understreges ved, at bestemmelsen
foreslås alene at finde anvendelse, hvis forælderen er
idømt ubetinget fængselsstraf. Dog foreslås
bestemmelsen ligeledes at finde anvendelse, hvis forælderen
er idømt en anden retsfølge efter straffelovens
§§ 68-70. Disse bestemmelser omfatter forvaring og andre
foranstaltninger, herunder anbringelse i institution, for tiltalte,
der er frifundet for straf i medfør af § 16 i
straffeloven grundet utilregnelighed på grund af sindssygdom
eller tilstande, der må ligestilles hermed, eller på
grund af mental retardering. Den foreslåede bestemmelse
omfatter også dom for forsøg, jf. § 21 i
straffeloven, eller medvirken, jf. § 23 i straffeloven, til de
nævnte former for kriminalitet. Bestemmelsen finder endvidere
anvendelse, uanset om der er tale om en dom afsagt af en dansk
domstol, eller der er tale om, at forælderen er idømt
ubetinget fængsel eller en tilsvarende foranstaltning i en
straffesag i udlandet for handlinger med tilsvarende
gerningsindhold til de ovenfor anførte bestemmelser i den
danske straffelov, eller som må ligestilles hermed. Der tages
dog ikke hensyn til en udenlandsk straffedom, hvis anerkendelse af
dommen vil være åbenbart uforenelig med
grundlæggende danske retsprincipper (ordre public), f.eks.
fordi den dømte ikke har haft mulighed for at forsvare sig i
sagen.
Ubetinget fængselsstraf for andre former for kriminalitet
end de, der er nævnt i bestemmelsen, herunder dom for simpel
vold efter § 244 i straffeloven, vil i lighed med efter
gældende ret indgå i den almindelige vurdering efter
§ 4 i forældreansvarsloven af, hvad der er bedst for
barnet, og i myndighedernes fokus på at afgørelser
efter forældreansvarsloven skal medvirke til at sikre barnets
trivsel og beskytte barnet mod vold og anden behandling, der
udsætter barnet for skade eller fare, herunder mod at
være vidne til vold. Tilsvarende gælder, hvis
forælderen er idømt anden straf end ubetinget
fængselsstraf eller en anden retsfølge efter
§§ 68-70 i straffeloven, herunder betinget frihedsstraf,
for alvorlig personfarlig kriminalitet omfattet af den
foreslåede bestemmelse i § 4 a eller for anden
kriminalitet.
Det foreslås, at formodningen imod, at det er bedst for
barnet, at der træffes afgørelse om, at en
forælder, der er dømt for kriminalitet omfattet af
bestemmelsen, f.eks. skal have del i forældremyndigheden over
barnet, vil kunne fraviges, hvis det efter en konkret vurdering vil
være bedst for barnet. Der er tale om en klar formodning
imod, at der kan træffes en sådan afgørelse, og
det skal således vurderes at være af hensyn til barnets
bedste, at undtagelsen finder anvendelse.
I vurderingen af, hvad der er til barnets bedste, skal
indgå barnets relation til den pågældende
forælder og barnets interesse i at bevare kontakten med
denne. Hensynet til den dømte forælder kan aldrig
føre til, at der træffes en afgørelse, som ikke
vurderes at være til barnets bedste.
I vurderingen af, hvad der er til barnets bedste, skal endvidere
indgå den nærmere karakter af forbrydelsen og
omstændighederne omkring forbrydelsen samt den tid, der er
forløbet siden forbrydelsen. Det forhold, at der foreligger
særlige omstændigheder, såsom at forælderen
var meget ung, da kriminaliteten blev begået, eller at der er
gået lang tid siden forælderens løsladelse, kan
ikke i sig selv føre til, at undtagelsen vil finde
anvendelse. Sådanne forhold kan dog være relevante for
den samlede vurdering af barnets bedste, herunder bl.a. af
forældrerens aktuelle evne til at drage omsorg for barnet og
af risikoen for at barnet udsættes for vold eller for at
blive vidne til vold.
Det kan således bl.a. være relevant for vurderingen
af barnets bedste, i hvilken kontekst forbrydelsen er begået.
Det vil f.eks. indgå i vurderingen, om kriminaliteten er
begået over for et familiemedlem m.v., idet dette kan have
betydning for vurderingen af forælderens evne til at drage
omsorg for barnet og risikoen for, at barnet udsættes for
vold eller for at blive vidne til vold, såfremt relationen
til forælderen opretholdes. Tilsvarende kan aktualiteten af
den alvorlige personfarlige kriminalitet have betydning for
vurderingen af barnets bedste. Det vil således generelt
indgå med vægt i vurderingen af, at det ikke er til
barnets bedste, hvis forældrenes samlivsophævelse
og/eller forældreansvarssagen er helt eller delvist
udløst af den ene forælders kriminalitet. Ligeledes
kan det være af relevans for vurderingen, hvis
forældrene har opretholdt samlivet i en længere
periode, hvor den anden forælder har været vidende om
kriminaliteten, og det ikke har givet anledning til bekymring for
den dømte forælders omsorgsevne. Der skal dog i denne
sammenhæng være fokus på parternes relation til
hinanden, herunder om der har været voldelig adfærd,
eller den ene part af andre grunde har været tilbageholdende
med at opløse samlivsforholdet og/eller rejse en
forældreansvarssag.
Vurderingen af barnets bedste, barnets trivsel og beskyttelsen
af barnet skal basere sig på en dybdegående og
tværfaglig undersøgelse. Der skal foretages en
børnesagkyndig undersøgelse og som klart udgangspunkt
ligeledes en belysning af forælderens personlige egenskaber
og evne til at drage omsorg for barnet. Det vil i de fleste sager
endvidere være relevant at indhente oplysninger fra den
kommune, der er forpligtet til at yde støtte til barnet
efter serviceloven, efter bestemmelserne i Familieretshusloven. Der
skal som led i oplysningen af sagen, som udgangspunkt
gennemføres en børnesamtale. Barnets egne synspunkter
skal tillægges vægt alt efter barnets alder og
modenhed. Det skal dog understreges, at barnets synspunkter ikke
kan stå alene, da der kan være situationer, hvor barnet
ikke kan overskue konsekvenserne af sine udtalelser, f.eks. hvis
forælderen er dømt for seksuelle overgreb, barnet og
forælderen har et usundt psykologisk
afhængighedsforhold, eller barnet føler sig presset
til at bevare kontakten til forælderen. Det vil ligeledes
være relevant at inddrage de forhold, der er lagt vægt
på i den strafferetlige dom, som forælderen har
modtaget, og som denne kan anmodes om at fremlægge som led i
sagens behandling. Særligt grovheden af kriminaliteten samt
hvorvidt dommeren har fundet, at der forelå formildende eller
skærpende omstændigheder, kan være af betydning
for vurderingen af barnets bedste.
Da der er tale om, at forælderen har begået alvorlig
personfarlig kriminalitet, skal der ved afgørelsen
være særligt fokus på forpligtelsen efter
forældreansvarsloven til at skærme barnet mod vold og
anden behandling, der udsætter barnet for skade eller fare,
herunder at barnet bliver vidne til vold. Det skal i den
forbindelse indgå i vurderingen af barnets bedste, om barnet
har været vidne til den kriminalitet, som forælderen er
dømt for.
Afgørelse efter forældreansvarsloven træffes
efter Fa?m?i?li?er?etshusloven af Familieretshuset eller
familieretten. Familieretten træffer afgørelse i
komplekse sager, i sager om forældremyndighed og barnets
bopæl og i sager om samvær, hvor afgørelsen har
indgribende betydning for barnet. Midlertidige afgørelser i
sager efter forældreansvarsloven træffes af den
myndighed, der behandler sagen, dvs. af Familieretshuset og
familieretten. I sager, hvor den foreslåede bestemmelse i
§ 4 a i forældreansvarsloven vil finde anvendelse, vil
det i langt de fleste tilfælde være familieretten, der
træffer afgørelse, fordi forælderens
kriminalitet vil medføre, at der er tale om en kompleks sag,
eller fordi der er tale om en sag vedrørende
forældremyndighed eller bopæl eller en sag om
samvær, hvor afgørelsen er indgribende for barnet.
Hvis afgørelse træffes af Familieretshuset, kan
afgørelsen indbringes for familieretten efter bestemmelserne
i lov om Familieretshuset.
Børn, der involveres i sager, hvor den foreslåede
bestemmelse vil finde anvendelse, vil ofte være særligt
sårbare. Det forudsættes derfor, at Børneenheden
i Familieretshuset har et særligt fokus på barnet og
sikrer, at barnet modtager den fornødne støtte,
f.eks. ved at barnet får en kontaktperson. Der kan endvidere
være et særligt behov for kontakt med den kommune, der
er forpligtet til at yde støtte til barnet efter lov om
social service (serviceloven), med henblik på at barnet
modtager den fornødne hjælp. Det bemærkes i den
forbindelse, at Familieretshuset ikke har indflydelse på,
hvorvidt og i givet fald hvilken støtte kommunen
vælger at yde til barnet. Medarbejderne i Familieretshuset er
omfattede af den skærpede underretningspligt efter § 153
i serviceloven og skal således underrette kommunen, hvis de
har kendskab til eller grund til at antage, at barnet kan have
behov for særlig støtte eller har været udsat
for overgreb.
Den foreslåede bestemmelse i § 4 a i
forældreansvarsloven regulerer alene afgørelser efter
forældreansvarsloven, hvor der foreligger en konflikt om,
hvorvidt en forælder skal have del i
forældremyndigheden, om barnet skal have bopæl hos
forælderen, og om der skal fastsættes samvær
eller anden kontakt.
2.3.1. Oplysning af sagen
Den foreslåede bestemmelse i § 4 a i
forældreansvarsloven medfører ikke en forpligtelse for
Familieretshuset til af egen drift og uden noget grundlag herfor i
alle sager at søge oplyst, hvorvidt en forælder er
dømt for kriminalitet omfattet af bestemmelsen. Der skal
således foreligge en mistanke herom, inden der søges
indhentet oplysninger om en forælders eventuelle strafbare
forhold. Mistanken vil typisk være begrundet i oplysninger
fra den anden forælder, men kan også være
fremkommet på anden måde under behandlingen af sagen
f.eks. i Familieretshusets samarbejde med kommunen. Af hensyn til
beskyttelsen af barnet vil det ikke have betydning, hvornår i
sagsforløbet oplysningerne fremkommer.
Såfremt der opstår mistanke om, at en forælder
har begået kriminalitet, der er omfattet af den
foreslåede bestemmelse i § 4 a i
forældreansvarsloven, vil Familieretshuset kunne indhente
oplysninger om sådanne forhold fra Det Centrale
Kriminalregister (Kriminalregisteret) med hjemmel i den
foreslåede bestemmelse i § 4 a, stk. 2.
Der vil i forbindelse med lovforslagets ikrafttræden blive
etableret hjemmel til Kriminalregisterets videregivelse af
oplysningerne ved en ændring af bekendtgørelse nr. 881
af 4. juli 2014 om behandling af personoplysninger i Det Centrale
Kriminalregister (Kriminalregisteret). Der vil blive etableret
hjemmel til videregivelse fra Kriminalregisteret til
Familieretshuset af relevante oplysninger fra både
afgørelsesdelen og efterforskningsdelen af
Kriminalregisteret.
Videregivelse af oplysninger fra Kriminalregisteret vil ske
efter anmodning fra Familieretshuset. Idet udvekslingen af
oplysninger sker med hjemmel i § 4 a, stk. 2, og er
nødvendig for Familieretshusets varetagelse af opgaver efter
forældreansvarsloven vil videregivelsen ske i
overensstemmelse med artikel 6, stk. 1, og artikel 10 i
Europa-Parlamentets og Rådets forordning om beskyttelse af
fysiske personer i forbindelse med behandling af personoplysninger
og om fri udveksling af sådanne oplysninger og om
ophævelse af direktiv 95/46/EF (databeskyttelsesforordningen)
samt § 8, stk. 2, nr. 3, i databeskyttelsesloven.
Det følger af §§ 8 og 9 i bekendtgørelse
om behandling af personoplysninger i Det Centrale Kriminalregister
(Kriminalregisteret), at sletning af oplysninger i
afgørelsesdelen henholdsvis efterforskningsdelen i
Kriminalregisteret sker efter de i bilag 3 henholdsvis bilag 4 til
bekendtgørelsen fastsatte regler.
Der vil kunne opstå tilfælde, hvor der er mistanke
om, at en forælder har begået alvorlig personfarlig
kriminalitet omfattet af den foreslåede bestemmelse i §
4 a i forældreansvarsloven, men hvor oplysningerne grundet
slettereglerne i bekendtgørelse om behandling af
personoplysninger i Det Centrale Kriminalregister
(Kriminalregisteret) ikke længere fremgår af
Kriminalregisteret. I sådanne situationer vil
Fa?milieretshuset ikke kunne oplyse sagen ved indhentning af
oplysninger fra Kriminalregisteret, men vil i stedet skulle oplyse
sagen ved indhentning af oplysninger fra parterne, herunder ved at
anmode den part, der angiveligt har begået kriminaliteten, om
at fremlægge udskrift af dommen i straffesagen. Bestemmelsen
i § 11 i Familieretshusloven om processuel skadevirkning
finder anvendelse i denne forbindelse, idet der dog gælder et
almindeligt forvaltningsretligt proportionalitetsprincip.
Den foreslåede bestemmelse i § 4 a i
forældreansvarsloven finder alene anvendelse, hvis der
foreligger oplysninger om, at en forælder har begået
kriminalitet som nævnt i bestemmelsen. Hvis der ikke
foreligger oplysninger herom, vil bestemmelsen således ikke
finde anvendelse, men oplysninger om anden kriminalitet vil skulle
indgå i vurderingen af barnets bedste efter § 4 i
forældreansvarsloven. Familieretshuset og familieretten vil i
den forbindelse have en forpligtelse til at have fokus på, at
afgørelser efter forældreansvarsloven skal medvirke
til at sikre barnets trivsel og beskytte barnet mod vold eller
anden behandling, der udsætter barnet for skade eller fare,
herunder beskytte barnet mod at være vidne til vold.
Tilsvarende gør sig også gældende for
midlertidige afgørelser efter forældreansvarsloven,
hvor det ikke er muligt at indhente oplysninger fra
Kriminalregisteret eller andet steds fra inden det tidspunkt, hvor
der skal træffes en midlertidig afgørelse.
3. Forholdet til Danmarks internationale
forpligtelser
Med lovforslaget styrkes beskyttelsen betydeligt af et barn,
hvis forælder har begået visse former for personfarlig
kriminalitet af grovere karakter, idet alene hensynet til barnets
bedste kan tilsige, at der træffes afgørelse om, at
den pågældende forælder har
forældremyndigheden eller del i forældremyndigheden
over barnet, har samvær eller anden kontakt med barnet, eller
at barnet har bopæl hos forælderen.
FN's konvention om barnets rettigheder af 20. november 1989
(børnekonventionen) indeholder en regulering af børns
rettigheder på alle samfundsområder.
Det fremgår af artikel 19 i børnekonventionen, at
delta?gers?taterne skal træffe alle passende
lovgivningsmæssige, administrative, sociale og
uddannelsesmæssige forholdsregler til beskyttelse af barnet
mod alle former for fysisk eller psykisk vold, skade eller misbrug,
vanrøgt eller forsømmelig behandling, mishandling
eller udnyttelse, herunder seksuelt misbrug, medens barnet er i
forældrenes, værgens eller andre personers
varetægt. Det fremgår endvidere af artikel 34 i
børnekonventionen, at deltagerstaterne påtager sig at
beskytte barnet mod alle former for seksuel udnyttelse og seksuelt
misbrug.
Det grundlæggende hensyn til barnets tarv fastslås i
artikel 3, stk. 1, i børnekonventionen, hvorefter barnets
tarv i alle foranstaltninger vedrørende børn, hvad
enten disse udøves af offentlige eller private institutioner
for social velfærd, domstole, forvaltningsmyndigheder eller
lovgivende organer, skal komme i første række.
Efter artikel 9, stk. 3, i børnekonventionen skal
deltagerstaterne respektere retten for et barn, der er adskilt fra
den ene eller begge forældre til at opretholde
regelmæssig personlig forbindelse og direkte kontakt med
begge forældre, undtagen hvis dette strider mod barnets tarv.
Denne ret og hensynet til barnets tarv skal ses i sammenhæng
med artikel 19 og 34 i børnekonventionen. Børne- og
Socialministeriet finder i denne forbindelse, at det er
afgørende, at det med lovforslaget foreslås, at
hensynet til barnet og alene hensynet til barnet på baggrund
af en konkret vurdering kan begrunde, at der, uanset at en
forælder har begået kriminalitet omfattet af den
foreslåede bestemmelse i § 4 a i
forældreansvarsloven, træffes afgørelse om, at
forælderen har forældremyndigheden eller del i
forældremyndighed over barnet, har samvær, anden
kontakt med barnet, eller at barnet har bopæl hos
forælderen. Dette er i overensstemmelse med artikel 9, stk.
3, og artikel 3, stk. 1, i børnekonventionen.
Den foreslåede bestemmelse i § 4 a i
forældreansvarsloven bidrager endvidere til opfyldelse af
FN's verdensmål for bæredygtighed, delmål 5.2.
om, at alle former for vold mod alle kvinder og piger i de
offentlige og private rum skal elimineres, herunder menneskehandel
og seksuel og andre former for udnyttelse samt delmål 16.2.
om, at der skal sættes en stopper for mishandling, udnyttelse
og menneskehandel, og alle former for vold og tortur mod
børn.
Det følger af artikel 8, stk. 1, i Den Europæiske
Menneskerettighedskonvention (EMRK), at enhver har ret til respekt
for bl.a. sit familieliv. Beskyttelsen efter denne bestemmelse er
imidlertid ikke absolut. Der kan gøres indgreb i de
nævnte rettigheder, hvis indgrebet er foreskrevet ved lov og
er nødvendigt i et demokratisk samfund til varetagelse af
nærmere bestemte anerkendelsesværdige formål,
herunder at beskytte sundheden, sædeligheden eller andres
rettigheder og friheder, jf. artikel 8, stk. 2.
Den foreslåede ordning indebærer, at der vil
være en klar formodning imod, at der kan træffes
afgørelse om, at en forælder har
forældremyndigheden eller del i forældremyndigheden
over barnet, at barnet har bopæl hos en forælder, eller
at der fastsættes samvær eller anden kontakt med
forælderen, hvis forælderen er idømt ubetinget
fængselsstraf eller en anden retsfølge efter
straffelovens §§ 68-70 for visse former for personfarlig
kriminalitet af grovere karakter. Der vil imidlertid i hver enkelt
sag altid skulle foretages en konkret vurdering af, om hensynet til
barnets bedste tilsiger, at denne formodning fraviges.
Ordningen indebærer et indgreb i retten til respekt for
fa?mi?lielivet efter EMRK artikel 8, stk. 1. Indgrebet er begrundet
i hensynet til at beskytte barnet mod vold og overgreb, herunder
seksuelle overgreb, og varetager derfor et
anerkendelsesværdigt hensyn omfattet af artikel 8, stk. 2.
Spørgsmålet er herefter, om indgrebet går videre
end nødvendigt for at opnå det tilsigtede
formål, dvs. hvorvidt indgrebet er proportionalt.
Den Europæiske Menneskerettighedsdomstol har i den
forbindelse i flere familieretlige sager udtalt, at artikel 8
kræver, at de nationale myndigheder skal finde en rimelig
balance mellem barnets og forældrenes interesser, og at der i
den forbindelse skal lægges særlig vægt på
hensynet til barnets tarv, jf. f.eks. Bronda
mod Italien, dom af 9. juni 1998, præmis 62 og Sahin mod Tyskland (Storkammeret), dom af 8.
juli 2003, præmis 66.
Efter Børne- og Socialministeriets opfattelse sikrer den
foreslåede ordning en sådan balance mellem hensynet til
barnets og forælderens interesser.
Børne- og Socialministeriet lægger i den
forbindelse vægt på, at ordningen er begrænset
til grov kriminalitet og seksualforbrydelser, hvor forælderen
er idømt en ubetinget fængselsstraf eller anden
retsfølge, og at den nærmere karakter af forbrydelsen
og omstændighederne i den forbindelse samt den tid, der er
forløbet siden forbrydelsen, vil kunne indgå i
vurderingen af, om det er til barnets bedste, at forælderen
har forældremyndigheden eller del i forældremyndigheden
over barnet, at barnet har bopæl hos forælderen, eller
at der fastsættes samvær eller anden kontakt.
Endvidere lægger Børne- og Socialministeriet
vægt på, at barnets interesse i at bevare kontakten til
den dømte forælder skal indgå i vurderingen af,
hvad der er til barnets bedste.
Det er på denne baggrund Børne- og
Socialministeriets opfattelse, at indgrebet ikke går videre
end nødvendigt for at opnå det tilsigtede
formål, og at den foreslåede ordning kan
gennemføres inden for rammerne af EMRK artikel 8.
4. Ligestillingsmæssige konsekvenser
Den foreslåede bestemmelse i § 4 a i
forældreansvarsloven om del i forældremyndigheden,
samvær, anden kontakt og barnets bopæl for
forældre, der er dømt for visse former for
personfarlig kriminalitet af grovere karakter, er efter sin ordlyd
kønsneutral. Der er således ikke forskel på
mænds og kvinders retsstilling efter bestemmelsen.
Det fremgår af oplysninger fra Danmarks Statistik, at i
2017 var 98,2 pct. af personer anholdt for seksualforbrydelser og
incest mænd, 90,3 pct. af personer anholdt for drab eller
drabsforsøg mænd, og 90,1 pct. af personer anholdt for
grov vold eller vold med døden til følge mænd.
Der foreligger ikke oplysninger om kønsfordelingen af
personer dømt for disse overtrædelser.
Det må på baggrund af oplysninger om
kønsfordelingen af personer, der anholdes for alvorlig
personfarlig kriminalitet som nævnt i den foreslåede
§ 4 a i forældreansvarsloven, forventes, at bestemmelsen
vil finde anvendelse i flere sager vedrørende mænds
ønske om forældremyndigheden eller del i
forældremyndighed, samvær, anden kontakt eller barnets
bopæl end for kvinders. Dette skal dog ses i sammenhæng
med, at den foreslåede bestemmelse forventes at finde
anvendelse i et meget begrænset antal sager.
5. Økonomiske konsekvenser og
implementeringskonsekvenser for det offentlige
Lovforslaget medfører ikke økonomiske konsekvenser
for det offentlige.
Med lovforslaget foreslås indført en forpligtelse
for Fa?mi?lieretshuset til at søge oplyst, hvorvidt en
person er idømt ubetinget fængselsstraf eller anden
retsfølge efter §§ 68-70 i straffeloven for
de typer af kriminalitet, der er oplistet i den foreslåede
bestemmelse i § 4 a i forældreansvarsloven, hvis der
foreligger en mistanke herom. Fa?m?i?li?er?etshuset kan oplyse
sagen ved indhentning af oplysninger fra Kriminalregisteret. Den
foreslåede bestemmelse forventes at finde anvendelse i et
meget begrænset antal sager. I disse sager vil det
skøn, der skal foretages af myndighederne, være
enklere end efter gældende ret, idet den foreslåede
bestemmelse indeholder en klar formodningsregel, hvor alene barnets
bedste skal indgå i skønnet. Lovforslaget findes
på baggrund af ovenstående samlet set ikke at
medføre administrative konsekvenser for det offentlige.
Lovforslaget følger principperne om digitaliseringsklar
lovgivning, idet der dog tages højde for, at
afgørelsen af, hvorvidt det uanset forælderens
kriminalitet er bedst for barnet, at forælderen har del i
forældremyndighed, at barnet har bopæl hos
forælderen, eller at der fastsættes samvær eller
anden kontakt, nødvendiggør et skøn.
6. Økonomiske og administrative konsekvenser for
erhvervslivet m.v.
Lovforslaget medfører ikke økonomiske eller
administrative konsekvenser for erhvervslivet.
7. Administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget vil medføre, at i sager efter
forældreansvarsloven, hvor der er mistanke om, at en
forælder er idømt ubetinget fængselsstraf eller
en anden retsfølge efter §§ 68-70 i straffeloven
for kriminalitet omfattet af den foreslåede bestemmelse i
§ 4 a, stk. 2, i forældreansvarsloven, skal dette
forhold oplyses i forbindelse med sagens behandling.
Fa?mi?lieretshuset kan i den forbindelse anmode forælderen om
at medvirke til at oplyse sagen. Familieretshuset kan efter §
11 i Familieretshusloven tillægge manglende medvirken til
oplysning af sagen processuel skadevirkning under hensyn til det
almindelige forvaltningsretlige proportionalitetsprincip. Der
henvises i denne forbindelse til det under punkt 2.1.3.
anførte.
Såfremt en forælder er idømt ubetinget
fængselsstraf eller en anden retsfølge efter
§§ 68-70 i straffeloven for alvorlig personfarlig
kriminalitet som nævnt ovenfor, kan der, medmindre det er til
barnets bedste, ikke træffes afgørelse om, at
forælderen skal have del i forældremyndighed, at barnet
skal have bopæl hos forælderen, eller at der skal
være samvær eller anden kontakt. Dette kan dog
fraviges, hvis hensynet til barnet tilsiger det. Med lovforslaget
styrkes beskyttelsen af barnet således i sådanne
sager.
Hensynet til retssikkerheden sikres ved, at det er
familieretten, der efter §§ 27 og 32 i
Familieretshusloven træffer afgørelse i komplekse
forældreansvarssager, i sager om forældremyndighed og
bopæl og i sager om samvær, hvor afgørelsen er
indgribende for barnet. Familierettens afgørelse kan ankes
til landsretten. Såfremt Familieretshuset træffer
afgørelse efter § 26 i Familieretshusloven, dvs. i en
sag om samvær, hvor afgørelsen ikke er indgribende for
barnet, eller i en sag om anden kontakt, kan Familieretshusets
afgørelse indbringes for familieretten, jf. § 39 i
Familieretshusloven.
8. Miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget medfører ikke miljømæssige
konsekvenser.
9. Forholdet til EU-retten
Forslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter.
10. Hørte myndigheder og organisationer
m.v.
Et udkast til lovforslag har i perioden fra den 20. september
2018 til den 19. oktober 2018 været sendt i høring hos
følgende myndigheder og organisationer m.v.:
Aalborg Universitet (Juridisk Institut), Aarhus Universitet
(Juridisk Institut), Advokatrådet, Amnesty International,
Ankestyrelsen, Barnets Tarv Nu, Byretterne, Børn og
Familier, Børnerådet, Børnesagens
Fællesråd, Børns Vilkår, Danner, Danske
Advokater, Danske Familieadvokater, Datatilsynet, Den Danske
Dommerforening, Det grønlandske Departement for Sociale
Anliggender og Justitsvæsenet, Digitaliseringsstyrelsen,
Dommerfuldmægtigforeningen, Domstolenes
Tjenestemandsforening, Domstolsstyrelsen, Foreningen af Advokater
og Advokatfuldmægtige, Foreningen Far til Støtte for
Børn og Forældre, Foreningen Mor,
ForældreLANDSforeningen FBU, Godfar, Institut for
Menneskerettigheder, KL, Kriminalregisteret, Kvinderådet,
Københavns Universitet (Det Juridiske Fakultet),
Landsforeningen Børn og Samvær, Landsorganisationen af
Kvindekrisecentre (LOKK), Landsforeningen for børn og
forældre, Mandecentret, Mødrehjælpen, Red
Barnet, Rigsombudsmanden i Grønland, Statsforvaltningen,
Syddansk Universitet (Juridisk Institut), Unicef Danmark, Vestre
Landsret, VIVE og Østre Landsret.
| Positive konsekvenser/mindreudgifter (hvis
ja, angiv omfang/Hvis nej, anfør »Ingen«) | Negative konsekvenser/merudgifter (hvis
ja, angiv omfang/Hvis nej, anfør »Ingen«) | Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen | Implementeringskonsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen |
|
Miljømæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen | Forholdet til EU retten | Forslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter. |
|
Er i strid med de principper for
implementering af erhvervsrettet EU-regulering/Går videre end
minimumskrav i EU-regulering (sæt X) | Ja | Nej X |
|
Bemærkninger til lovforslagets enkelte
bestemmelser
Til §
1
Til nr. 1
Afgørelser om forældremyndighed, barnets
bopæl, samvær og anden kontakt træffes efter
forældreansvarsloven. Afgørelser om, at en part har
forældremyndigheden eller del i forældremyndigheden
over et barn, træffes efter § 11, § 13, stk. 2,
§ 14, § 15, stk. 2 og 3, og § 15 a. Der kan
endvidere træffes midlertidige afgørelser om
forældremyndigheden efter §§ 26-28.
Afgørelser om barnets bopæl træffes efter
§ 17, stk. 1, og midlertidige afgørelser om
bopæl efter § 26. Endelig træffes
afgørelser om samvær og anden kontakt efter
§§ 20-21 og 22 og midlertidige afgørelser om
samvær og anden kontakt efter § 29.
Efter § 4 i forældreansvarsloven skal
afgørelser efter loven træffes ud fra, hvad der er
bedst for barnet. Familieretshuset og familieretten skal endvidere
have fokus på, at afgørelser efter
forældreansvarsloven skal medvirke til at sikre barnets
trivsel og beskytte barnet mod vold eller anden behandling, der
udsætter barnet for skade eller fare, herunder at beskytte
barnet mod at være vidne til vold. Bestemmelsen finder
anvendelse for alle afgørelser efter
forældreansvarsloven, herunder afgørelser om
forældremyndighed, bopæl, samvær og anden
kontakt.
Begrebet barnets bedste skal til enhver tid tolkes som den bedst
tænkelige løsning for det enkelte barn, og vurderingen
af barnets bedste skal altid ske ud fra en individuel vurdering af
det enkelte barns forhold. Vurderingen bygger på de
foreliggende oplysninger om barnet, herunder oplysninger fra
børnesagkyndige undersøgelser og sagkyndige
erklæringer og på barnets egne synspunkter, alt efter
barnets alder og modenhed. Der henvises til Folketingstidende
2006-07, tillæg A, s. 4427. Der skal i vurderingen ses
på barnets samlede situation med særlig vægt
på barnets trivsel. Der henvises til Folketingstidende
2018-19, tillæg A, L 91 som fremsat, side 64.
I vurderingen af, hvad der er bedst for barnet, skal der tages
hensyn til hovedprincipperne i forældreansvarsloven om, at et
barn har ret til to forældre, og at forældrene skal
tage ansvar for barnet, dels ved at drage omsorg for barnet, dels
ved at samarbejde om væsentlige beslutninger om barnet. Der
henvises til Folketingstidende 2006-07, tillæg A, s.
4486f.
Forældreansvarsloven bygger således på en
formodning om, at det er bedst for et barn at have kontakt med
begge sine forældre. Dette skal dog fraviges, hvis det ikke
er bedst for barnet, hvilket bl.a. fremgår af § 21, stk.
2 og 3, i forældreansvarsloven om, at samvær
fastsættes efter en konkret vurdering af barnets forhold, at
fastsættelse af samvær kan afslås, og at en
aftale eller afgørelse om samvær kan ændres
eller ophæves. Det vil eksempelvis i udgangspunktet
være tilfældet, hvis en forælder har
udøvet vold mod barnet, ligesom vold mod den anden
forælder kan føre til, at barnets kontakt til den
voldelige forælder afskæres. Der henvises til
Folketingstidende 2006-07, tillæg A, s. 4462.
Er en samværsforælder dømt for kriminalitet,
kan dette forhold efter en konkret vurdering også i sig selv
føre til, at en ansøgning om samvær
afslås, eller at et fastsat samvær ophæves,
også selvom kriminaliteten hverken var rettet mod barnet
eller barnets nærmeste. Dette er særligt relevant, hvis
der er tale om seksualforbrydelser begået mod
børn.
For så vidt angår ophævelse af fælles
forældremyndighed, fremgår det af § 11 i
forældreansvarsloven, at fælles forældremyndighed
kun kan ophæves, hvis der er holdepunkter for at antage, at
forældrene ikke kan samarbejde om barnets forhold til barnets
bedste. Der henvises til bemærkningerne til lovforslagets
§ 1, nr. 2.
Det foreslås, at der som § 4 a,
stk. 1, i forældreansvarsloven indsættes en
bestemmelse om, at hvis en part er idømt ubetinget
fængselsstraf eller en anden retsfølge efter
§§ 68-70 i straffeloven for incest, seksualforbrydelser
omfattet af kapitel 24 i straffeloven, dog undtaget
overtrædelser omfattet af § 228 i straffeloven,
manddrab, grov vold, omskæring af kvinder eller
menneskehandel, kan der ikke træffes afgørelse om, at
denne part har forældremyndigheden eller del i
forældremyndigheden over et barn, at barnet har bopæl
hos parten, eller at barnet har samvær eller anden kontakt
med parten, medmindre det er bedst for barnet. Bestemmelsen
vedrører afgørelser efter § 11, § 13, stk.
2, § 14, § 15, stk. 2 og 3, § 15 a, § 17, stk.
1, og §§ 20-21, 22 og 26-29 i forældreansvarsloven.
Midlertidige afgørelser om forældremyndighed, barnets
bopæl, samvær og anden kontakt er således
også omfattede af den foreslåede bestemmelse.
For så vidt angår seksualforbrydelser
bemærkes, at kapitel 24 i straffeloven om seksualforbrydelser
navnlig omfatter voldtægt, misbrug af
afhængighedsforhold til at skaffe sig samleje med et barn,
samleje med stedbarn eller plejebarn under 18 år, samleje med
et barn under 15 år, andet seksuelt forhold end samleje med
et barn under 15 år eller et stedbarn eller plejebarn under
18 år, blufærdighedskrænkelser samt optagelse,
udbredelse eller besiddelse af børneporno. Det
foreslås dog, at en handling omfattet af § 228 i
straffeloven om strafnedsættelse ved uagtsomt ukendskab til
barnets alder ikke vil være omfattet. En sådan handling
vil i stedet indgå i den skønsmæssige vurdering
af barnets bedste efter § 4 i forældreansvarsloven.
Bestemmelsen foreslås også at finde anvendelse,
såfremt parten er idømt ubetinget fængselsstraf
eller en anden retsfølge efter §§ 68-70 i
straffeloven efter §§ 21 eller 23 i straffeloven for
medvirken til eller forsøg på de i den
foreslåede bestemmelse nævnte former for
kriminalitet.
Det er uden betydning, om den person, som volden eller
seksualforbrydelsen m.v. er udøvet mod, eller som var
genstand for menneskehandlen, bor i Danmark eller i udlandet, om
parten bor i Danmark eller i udlandet, og om handlingen er
udøvet i Danmark eller i udlandet. Det afgørende er,
at der er tale om en pådømt handling, at dommen er
endelig, og at der er idømt ubetinget fængselsstraf
eller en anden retsfølge efter §§ 68-70 i
straffeloven. Dette omfatter også udenlandske straffedomme,
hvor der er idømt en anden retsfølge, der svarer til
de retsfølger, der er fastsat i §§ 68-70 i
straffeloven. Det gælder dog ikke, hvis anerkendelse af den
udenlandske straffedom vil være åbenbart uforenelig med
grundlæggende danske retsprincipper (ordre public), f.eks.
fordi den dømte ikke har haft mulighed for at forsvare sig i
sagen. Det er et krav, at den udenlandske straffedom
vedrører handlinger med tilsvarende gerningsindhold til de i
§ 4 a, stk. 2, anførte bestemmelser i den danske
straffelov.
Er en handling udøvet i udlandet, og er forholdet ikke
strafbart i det pågældende land, men ville handlingen
blive betragtet som en af de i § 4 a, stk. 2, nævnte
former for kriminalitet, hvis forholdet var udøvet i
Danmark, er forholdet ikke omfattet af den foreslåede
bestemmelse i § 4 a, stk. 1. Dokumenterede oplysninger om
handlingen vil i stedet indgå i en konkret vurdering af
barnets bedste efter § 4 i for?æl?dreansvarsloven.
Det foreslås med § 4 a, stk. 1, at hensynet til
barnets bedste efter en konkret vurdering kan medføre, at
der uanset kriminaliteten kan træffes afgørelse om, at
parten skal have forældremyndigheden eller del i
forældremyndigheden over barnet, at barnet skal have
bopæl hos parten, eller at barnet skal have samvær
eller anden kontakt med parten. Undtagelsesmuligheden skal anvendes
restriktivt. Det skal således vurderes at være af
hensyn til barnets bedste, at undtagelsesmuligheden finder
anvendelse.
I vurderingen af, hvad der er til barnets bedste, skal
indgå barnets relation til den pågældende
forælder og barnets interesse i at bevare kontakten. Hensynet
til den dømte forælder kan aldrig føre til, at
der træffes en afgørelse, som ikke vurderes at
være til barnets bedste. I vurderingen af, hvad der er til
barnets bedste, skal endvidere indgå den nærmere
karakter af forbrydelsen og omstændighederne i den
forbindelse samt den tid, der er forløbet, siden
forbrydelsen. Det forhold, at der foreligger særlige
omstændigheder, såsom at parten var meget ung, da
kriminaliteten blev begået, eller at der er gået lang
tid siden partens løsladelse, kan dog ikke i sig selv
føre til, at undtagelsen finder anvendelse. Sådanne
forhold kan dog være relevante for vurderingen af barnets
bedste, herunder bl.a. for vurderingen af partens evne til at drage
omsorg for barnet og af risikoen for, at barnet udsættes for
vold eller for at blive vidne til vold.
Det kan således bl.a. være relevant for vurderingen
af barnets bedste, i hvilken kontekst forbrydelsen er begået.
Det skal f.eks. indgå i vurderingen, om kriminaliteten er
begået over for et familiemedlem m.v., da dette kan have
betydning for vurderingen af forælderens evne til at drage
omsorg for barnet og risikoen for, at barnet udsættes for
vold eller for at blive vidne til vold, såfremt relationen
til forælderen opretholdes. Tilsvarende kan aktualiteten af
kriminaliteten have betydning for vurderingen af barnets bedste.
Det vil således generelt indgå med vægt i
vurderingen af, at det ikke er til barnets bedste, hvis
forældrenes samlivsophævelse og/eller
forældreansvarssagen er helt eller delvist udløst af
den ene forælders kriminalitet. Ligeledes kan det være
af relevans for vurderingen, hvis forældrene har opretholdt
samlivet i en længere periode, hvor den anden forælder
har været vidende om kriminaliteten, og det ikke har givet
anledning til bekymring for den dømte forælders
omsorgsevne. Der skal dog i denne sammenhæng være fokus
på parternes relation til hinanden, herunder om der har
været voldelig adfærd, eller den ene part af andre
grunde har været tilbageholdende med at opløse
samlivsforholdet og/eller rejse en forældreansvarssag.
Der skal i vurderingen af barnets bedste anlægges en
helhedsvurdering. Barnets synspunkter, der bl.a. kan være
fremkommet under en børnesamtale, skal tillægges
vægt under hensyn til barnets alder og modenhed. Barnets
synspunkter kan dog ikke stå alene, da der kan være
situationer, hvor barnet ikke kan overskue konsekvenserne, f.eks.
hvis parten er dømt for seksuelle overgreb, barnet og parten
har et usundt psykisk afhængighedsforhold, eller barnet
føler sig presset til at bevare kontakten til parten. Det
skal i vurderingen af barnets bedste tillægges vægt, om
barnet har været vidne til den kriminalitet, som parten er
dømt for.
Muligheden for at gøre undtagelse efter en konkret
vurdering af barnets bedste kan f.eks. være relevant i
tilfælde, hvor barnets mor som kulmination på et
forhold, hvor hun har været udsat for vold, slår sin
samlever, der ikke er barnets far, ihjel, og hvor barnet har en
meget tæt relation til sin mor, der tilsiger, at det er bedst
for barnet, at moren har del i forældremyndigheden, at barnet
har bopæl hos moren, eller at der fastsættes
samvær eller anden kontakt med moren.
Tilsvarende kan undtagelsesmuligheden efter en konkret vurdering
af barnets bedste, relationen mellem barnet og parten, og partens
evne til at drage omsorg for barnet bl.a. være relevant i
tilfælde, hvor barnets far har udsat moren for vold over en
længere periode, og hvor moren i affekt begår grov vold
mod faren.
Endvidere bør undtagelsesmuligheden overvejes, hvor
forælderen for en længere årrække siden er
dømt for en mindre alvorlig voldshændelse, der dog
klassificeres som grov vold, forælderen og offeret ikke havde
en nær relation, den anden forælder har været
vidende om kriminaliteten under parternes forhold, barnet og
forælderen har et nært og godt forhold, og der i
øvrigt ikke er forhold, der tilsiger, at det ikke vil
være til barnets bedste at opretholde kontakten til
forælderen.
Undtagelsesbestemmelsen kan endvidere have særlig relevans
i tilfælde, hvor begge forældre er dømt for
kriminalitet omfattet af § 4 a, stk. 1.
I vurderingen af barnets bedste vil § 4, 2. pkt., i
forældreansvarsloven have betydning, idet Fa?milieretshuset
og fa?mi?lieretten efter denne bestemmelse skal have fokus
på, at afgørelser efter forældreansvarsloven
skal medvirke til at sikre barnets trivsel og beskytte barnet mod
vold eller anden behandling, der udsætter barnet for skade
eller fare, herunder at beskytte barnet mod at være vidne til
vold.
Der er med den foreslåede bestemmelse i § 4 a, stk.
1, ikke tilsigtet en begrænsning af mulighederne efter
gældende ret for at afskære eller begrænse et
barns kontakt til en part, hvor det efter en konkret vurdering
må anses for at være bedst for barnet.
Det foreslås med § 4 a, stk.
2, at Familieretshuset kan indhente oplysninger om en part
fra Kriminalregisteret, hvis der foreligger mistanke om, at parten
er idømt ubetinget fængselsstraf eller en anden
retsfølge efter §§ 68-70 i straffeloven for
kriminalitet, der er omfattet af den foreslåede bestemmelse i
§ 4 a, stk. 1.
Med den foreslåede bestemmelse skabes hjemmel til, at
Fa?milieretshuset kan indhente oplysninger fra Kriminalregisteret i
sager, hvor der er mistanke om, at en part er idømt
ubetinget fængsel eller en anden retsfølge for
kriminalitet omfattet af den foreslåede bestemmelse i §
4 a, stk. 1. Hjemmel til Kriminalregisterets videregivelse af
oplysningerne vil blive etableret ved en ændring af
bekendtgørelse nr. 881 af 4. juli 2014 om behandling af
personoplysninger i Det Centrale Kriminalregister
(Kriminalregisteret) i forbindelse med ikrafttræden af
lovforslaget. Der henvises i denne forbindelse til afsnit 2.3.1. i
de almindelige bemærkninger.
Den foreslåede bestemmelse i § 4 a, stk. 2, giver
hjemmel til indhentning af relevante oplysninger fra både
afgørelsesdelen og efterforskningsdelen af
Kriminalregisteret.
Det er et krav for indhentning af oplysninger med hjemmel i den
foreslåede bestemmelse, at der foreligger en mistanke om, at
parten er idømt ubetinget fængselsstraf eller en anden
retsfølge efter §§ 68-80 i straffeloven for
kriminalitet, der er omfattet af den foreslåede bestemmelse i
§ 4 a, stk. 1. Mistanken vil i de fleste tilfælde basere
sig på udtalelser fra den anden part i sagen. Mistanken kan
dog også bygge på oplysninger, som Familieretshuset
under behandlingen af sagen har indhentet fra andre myndigheder,
herunder de sociale myndigheder i kommunen.
Indhentningen af oplysninger fra Kriminalregisteret vil ske i
overensstemmelse med databeskyttelseslovgivningen, idet
indhentningen har hjemmel i national ret som foreskrevet i artikel
6, stk. 3, litra b, i databeskyttelsesforordningen, i § 4 a,
stk. 2, i forældreansvarsloven, og er nødvendig for at
overholde en retlig forpligtelse, som påhviler den
dataansvarlige, jf. artikel 6, stk. 1, litra c, i
databeskyttelsesforordningen, og for varetagelsen af
Familieretshusets opgaver, jf. § 8, stk. 1, i
databeskyttelsesloven. Familieretshusets indhentning af oplysninger
og behandling af disse skal ske under overholdelse af artikel 10 i
databeskyttelsesforordningen.
Den foreslåede bestemmelse i § 4 a er begrundet i, at
der findes behov for en styrkelse af beskyttelsen af barnet i
tilfælde, hvor barnets forælder er dømt for
personfarlig kriminalitet af grovere karakter, herunder manddrab,
jf. § 237 i straffeloven, og incest, jf. § 210 i
straffeloven. Der bør således være en klar
formodning for, at den pågældende part er uegnet til at
have forældremyndigheden eller del i
forældremyndigheden, have barnets bopæl hos sig eller
have samvær eller anden kontakt med barnet. Det findes
endvidere, at fravigelse herfra alene bør kunne begrundes i
en konkret vurdering af barnets bedste.
Der henvises til de almindelige bemærkninger, punkt 2.
Til nr. 2
Efter § 4 i forældreansvarsloven skal
afgørelser efter loven træffes ud fra, hvad der er
bedst for barnet. Familieretshuset og familieretten skal endvidere
have fokus på, at afgørelser efter
forældreansvarsloven skal medvirke til at sikre barnets
trivsel og beskytte barnet mod vold og anden behandling, der
udsætter barnet for skade eller fare, herunder beskytte
barnet mod at være vidne til vold. Bestemmelsen finder
anvendelse for alle afgørelser efter
forældreansvarsloven, herunder afgørelser om
forældremyndighed.
Efter § 11 i forældreansvarsloven kan fælles
forældremyndighed ophæves, hvis der er holdepunkter for
at antage, at forældrene ikke kan samarbejde om barnets
forhold til barnets bedste.
Bestemmelsen fik dette indhold ved en ændring af
forældreansvarsloven i 2012 for herved at skabe større
rum for at foretage et skøn over barnets bedste i
forbindelse med en afgørelse om ophævelse af
fælles forældremyndighed. Der henvises til
Folketingstidende 2011-12, A, L 157 som fremsat, side 25.
De kriterier, som skulle inddrages i vurderingen af
spørgsmålet om ophævelse af den fælles
forældremyndighed forud for ændringen af § 11 i
forældreansvarsloven i 2012, skal efter lovændringen i
2012 fortsat inddrages, da disse forhold også vil have
betydning for samarbejdspotentialet. Det vil således fortsat
have betydning for vurderingen, hvis en forælder har
udøvet vold eller lignende mod den anden forælder,
barnet eller andre i familien. Voldsudøvelsen kan
påvirke familien som helhed i en sådan grad, at det
ikke kan antages at være i barnets interesse, at der i disse
situationer dømmes til fælles forældremyndighed.
Det samme vil være tilfældet, hvis der er sket
seksuelle krænkelser af barnet, den anden forælder
eller andre familiemedlemmer.
Det kan som udgangspunkt heller ikke anses for at være i
barnets interesse, at der dømmes til fælles
forældremyndighed, hvis en forælder er uegnet som
forældremyndighedsindehaver, f.eks. på grund af massivt
misbrug, en alvorlig psykisk lidelse eller andet, der gør
forælderen uegnet til at deltage i væsentlige
beslutninger vedrørende barnets liv. Der kan også
være tale om, at en forælder ikke er interesseret i at
varetage omsorgen for barnet og ved sin adfærd har vist, at
den pågældende ikke har til hensigt at deltage i
barnets liv. Det kan f.eks. være en forælder, som efter
praksis ikke vil få samvær, eksempelvis fordi den
pågældende ikke har formået at være i
stabil kontakt med barnet eller har været fraværende i
barnets liv i flere år, og den manglende kontakt kan
tilskrives samværsforælderens egne forhold.
Som det fremgår ovenfor, kan den fælles
forældremyndighed kun ophæves, hvis der er holdepunkter
for at antage, at forældrene ikke kan samarbejde om barnets
forhold til barnets bedste. Dette vil afhænge af en konkret
vurdering, hvor det kan tillægges betydning, i hvilken grad
forældrene kommunikerer med hinanden om barnet og barnets
forhold, idet kommunikationen skal kunne danne fundament for et
egentligt samarbejde.
Fælles forældremyndighed forudsætter
således, at forældrene realistisk set er i stand til
sammen og inden for rimelig tid at blive enige om
spørgsmål om barnet, og at forældrene ikke
regelmæssigt har behov for myndighedernes hjælp til at
kunne træffe beslutninger om barnet. Manglende tillid til den
anden forælder eller manglende vilje eller evne til at
være fleksibel og tilpasse sin egen opfattelse til den anden
forælders opfattelse kan indikere, at fælles
forældremyndighed ikke er bedst for barnet.
Det foreslås, at det tilføjes i § 11, at
bestemmelsen om, at den fælles forældremyndighed kun
kan ophæves, hvis der er holdepunkter for at antage, at
forældrene ikke kan samarbejde om barnets forhold til barnets
bedste, ikke finder anvendelse, hvis § 4 a i
forældreansvarsloven finder anvendelse.
Efter den i lovforslagets § 1, nr. 1, foreslåede
§ 4 a, stk. 1, i forældreansvarsloven kan der som
udgangspunkt ikke træffes afgørelse om, at en
forælder har forældremyndigheden eller del i
forældremyndigheden, hvis forælderen er idømt
ubetinget fængselsstraf eller en anden retsfølge efter
§§ 68-70 i straffeloven for de i bestemmelsen
nævnte former for kriminalitet, herunder manddrab, jf. §
237 i straffeloven, og incest, jf. § 210 i straffeloven. Det
bør derfor fremgå af bestemmelsen i § 11, at
kriteriet i § 11 for ophævelse af den fælles
forældremyndighed ikke finder anvendelse i sager omfattet af
§ 4 a.
Der henvises til bemærkningerne til § 1, nr. 1, og de
almindelige bemærkninger, punkt 2.
Til §
2
Den foreslåede bestemmelse i § 2 vedrører
lovens ikrafttræden. Det foreslås således, at loven træder i kraft den 1. april
2019. Dette indebærer, at loven finder anvendelse på
sager efter forældreansvarsloven, som Familieretshuset og
fa?mi?lie?retten har under behandling ved lovens
ikrafttræden.
Den foreslåede bestemmelse indebærer herunder, at
lovforslaget finder anvendelse på sager efter
forældreansvarsloven, som er overført til
Familieretshuset og familieretten til færdigbehandling efter
§ 47, stk. 1, i Familieretshusloven og efter § 41 i lov
nr. 1711 af 27. december 2018 om ændring af
forældreansvarsloven, lov om ægteskabs indgåelse
og opløsning og forskellige andre love, og på
afgørelser, der er truffet inden lovens ikrafttræden,
og som først efter lovens ikrafttræden indbringes for
familieretten, jf. herved § 47, stk. 5, i Familieretshusloven.
Dette er begrundet i, at den foreslåede bestemmelse i §
4 a styrker beskyttelsen af barnet i sager, hvor en part er
dømt for alvorlig personfarlig kriminalitet.
Til §
3
Den foreslåede bestemmelse i § 3 vedrører
lovens territoriale anvendelsesområde. Det foreslås
således, at loven ikke skal gælde for
Færøerne og Grønland, men ved kongelig
anordning kan sættes helt eller delvist i kraft for
Grønland med de ændringer, som de grønlandske
forhold tilsiger.
Det fremgår af § 49 i forældreansvarslo??ven,
at for?æl?drean?svarsloven ved kongelig anordning kan
sættes helt eller delvist i kraft for Grønland og
Færøerne med de ændringer, som de særlige
færøske og grønlandske forhold tilsiger. Det
foreslås, at nærværende lov ikke kan sættes
i kraft for Færøerne, da de færøske
myndigheder den 29. juli 2018 overtog sagsområdet person-,
familie- og arveret.
Forældreansvarsloven er ved kongelig anordning nr. 680 af
6. juni 2016 sat i kraft for Grønland.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende
lov
| | | | | | | | § 1 | | | | | | I forældreansvarsloven, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1417 af 1. december 2017 som
ændret ved lov nr. 1711 af 27. de?cember 2018, foretages
følgende ændringer: | | | | | | 1. Efter
§ 4 indsættes: | | | | | | »§ 4 a.
Er en part idømt ubetinget fængselsstraf eller en
anden retsfølge efter §§ 68-70 i straffeloven for
incest, jf. § 210 i straffeloven, en seksualforbrydelse,
jf. 24. kapitel i straffeloven, dog undtaget overtrædelser
omfattet af § 228 i straffeloven, manddrab, jf. § 237 i
straffeloven, grov vold, jf. §§ 245 og 246 i
straffeloven, omskæring af kvinder, jf. § 245 a i
straffeloven, eller menneskehandel, jf. § 262 a i
straffeloven, kan der ikke træffes afgørelse om
følgende, medmindre det er bedst for barnet: | | | 1) At parten har
forældremyndigheden eller del i forældremyndigheden
over barnet efter § 11, § 13, stk. 2, § 14, §
15, stk. 2 og 3, og §§ 15 a og 26-28. | | | 2) At barnet har bopæl hos parten
efter § 17, stk. 1, og § 26. | | | 3) At barnet har samvær eller
anden kontakt med parten efter §§ 20-21, 22, 29 og 29
a. | | | Stk. 2.
Familieretshuset kan, hvis der foreligger mistanke om, at en part
er idømt ubetinget fængselsstraf eller en anden
retsfølge efter §§ 68-70 i straffeloven for
kriminalitet omfattet af stk. 1 indhente oplysninger herom fra Det
Centrale Kriminalregister.« | | | | | | 2. I § 11 indsættes som 3. pkt.: | § 11. Er
forældre, der har fælles forældremyndighed, og
som ikke lever sammen, ikke enige om forældremyndigheden,
afgør retten, om den fælles forældremyndighed
skal fortsætte, eller om en af dem skal have
forældremyndigheden alene. Retten kan kun ophæve den
fælles forældremyndighed, hvis der er holdepunkter for
at antage, at forældrene ikke kan samarbejde om barnets
forhold til barnets bedste. | | »Dette gælder dog ikke i sager
omfattet af § 4 a.« | | | |
|