Fremsat den 20. december 2018 af sundhedsministeren (Ellen Trane Nørby)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om anvendelse af
tvang i psykiatrien m.v.
(Præcisering af målgruppen til
de særlige pladser på psykiatrisk afdeling,
indstillingsret for regionsrådet og justering af
visitationskriterierne til de særlige pladser på
psykiatrisk afdeling)
§ 1
I lov om anvendelse af tvang i psykiatrien
m.v., jf. lovbekendtgørelse nr. 1160 af 29. september 2015,
som ændret ved § 7 i lov nr. 656 af 8. juni 2016 og
§ 1 i lov nr. 691 af 8. juni 2017, foretages følgende
ændringer:
1. I
§ 42 a, stk. 2, 1. pkt.,
indsættes efter »tilbyde«: »habile
patienter, der er fyldt 18 år og giver informeret samtykke
hertil,«.
2. I
§ 42 b, stk. 3, 1. pkt.,
indsættes efter »fra kommunalbestyrelsen i patientens
handlekommune«: »eller regionsrådet i patientens
bopælsregion«.
3. § 42 c,
stk. 1, affattes således:
»Visitationen til en af de særlige
pladser på psykiatrisk afdeling skal tage udgangspunkt i den
enkelte patients behov. Der kan visiteres til ophold på en af
de særlige pladser på psykiatrisk afdeling, hvis
patienten vurderes at være eller i risiko for at blive til
fare for andre og uforudsigelig i sin adfærd, har eller
må formodes at have en svær psykisk lidelse, og har
særlige sociale problemer, samt hvis:
1) Patientens
forløb er karakteriseret ved gentagne indlæggelser
eller én længerevarende indlæggelse i den
regionale psykiatri, eller
2) opholdet
vurderes at være det bedst egnede for at kunne
imødekomme den pågældendes særlige behov
for behandling, rehabilitering og støtte, herunder eventuelt
misbrugsbehandling, eller
3) opholdet
på baggrund af en begrundet formodning vurderes at være
egnet til at forhindre, at patienten vil indtage eller købe
rusmidler, anskaffe farlige genstande eller begå
kriminalitet, herunder udøve vold.«
4. I
§ 42 h, stk. 1, 1. pkt.,
indsættes efter »kommunalbestyrelsens«:
»eller regionsrådets« og efter
»kommunalbestyrelsen«: »,
regionsrådet«
§ 2
Loven træder i kraft den 1. april 2019.
§ 3
Loven gælder ikke for Færøerne
og Grønland, men lovens § 1 kan ved kongelig anordning
helt eller delvist sættes i kraft for Færøerne
med de ændringer, som de færøske forhold
tilsiger.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige
bemærkninger | | Indholdsfortegnelse | 1. | Indledning | 2. | Lovforslagets
hovedindhold | | 2.1 | Justering af visitationskriterierne til de
særlige pladser | | | 2.1.1 | Gældende
ret | | | 2.1.2 | Sundheds- og
Ældreministeriets overvejelser og den foreslåede
ordning | | 2.2 | Indstillingsret for
regionsrådet | | | 2.2.1 | Gældende
ret | | | 2.2.2 | Sundheds- og
Ældreministeriets overvejelser og den foreslåede
ordning | | 2.3 | Videregivelse af oplysninger | | | 2.3.1 | Gældende
ret | | | 2.3.2 | Sundheds- og
Ældreministeriets overvejelser og den foreslåede
ordning | | 2.4 | Præcisering af persongruppen til de
særlige pladser | 3. | Økonomiske
konsekvenser og implementeringskonsekvenser for det
offentlige | 4. | Økonomiske og
administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v. | 5. | Administrative
konsekvenser for borgere | 6. | Miljømæssige konsekvenser | 7. | Forholdet til
EU-retten | 8. | Hørte
myndigheder og organisationer m.v. | 9. | Sammenfattende
skema |
|
1. Indledning
Efter en række alvorlige hændelser
på botilbud i 2016 satte regeringen et skærpet fokus
på den eksisterende indsats i den regionale psykiatri,
på botilbuddene og samarbejdet imellem disse, samt
håndtering af behovene hos en mindre gruppe særlig
udsatte personer med blandt andet svære psykiske lidelser og
udadreagerende og uforudsigelig adfærd.
Regeringen indgik på denne baggrund i
efteråret 2016 en bred politisk aftale med satspuljepartierne
om at afsætte 400 mio. kr. til en handlingsplan til
forebyggelse af vold på botilbud. Som led i udmøntning
af aftalen vedtog Folketinget i juni 2017 en ændring af lov
nr. 1160 af 29. september 2015 om anvendelse af tvang i psykiatrien
(herefter psykiatriloven) om hjemmel til at etablere en ny type
særlige pladser på psykiatrisk afdeling.
Formålet med oprettelsen af de
særlige pladser er at stabilisere en mindre gruppe
særligt udsatte personer med behov for en specialiseret,
stabil og helhedsorienteret indsats. Denne behandlingsindsats skal
medvirke til at reducere antallet af voldepisoder og konflikter
på bosteder, og give tryggere forhold for både
medarbejdere og de øvrige beboere på bostederne.
Efter vedtagelsen af reglerne om de
særlige pladser har der dog vist sig udfordringer med i
tilstrækkeligt omfang at visitere patienter til de
særlige pladser, og en stor del af pladserne står
således tomme.
Danske Regioner og KL har i forbindelse med
økonomiforhandlingerne for 2018 samt ved drøftelser
med Sundheds- og Ældreministeriet bemærket, at
visitationskriterierne i psykiatriloven efter deres vurdering
begrænser muligheden for at visitere alle patienter i den
relevante målgruppe.
Da de særlige pladser ikke er blevet
anvendt i det omfang, der var intentionen med vedtagelsen af loven,
ønsker regeringen at justere visitationskriterierne til de
særlige pladser. Lovforslaget har således til hensigt
at sikre, at visitationskriterierne i psykiatriloven ikke virker
unødigt begrænsende, og at der i højere grad
bliver visiteret patienter til de særlige pladser inden for
den relevante målgruppe.
Med lovforslaget stilles der forslag om at
lempe tre af de seks visitationskriterier i psykiatriloven, ligesom
det foreslås, at der alene skal ske opfyldelse af i alt fire
af visitationskriterierne. For bedre at bringe den regionale
psykiatris indsigt og viden om de enkelte borgeres behov i spil,
stilles der endvidere forslag om, at også regionsrådet
i patientens bopælsregion får mulighed for at anmode
visitationsforummet om at udfærdige en indstilling til en
særlig plads.
2. Lovforslagets
hovedindhold
2.1
Justering af visitationskriterierne til de særlige
pladser
2.1.1 Gældende ret
De særlige pladser er særlige
psykiatriske sengeafsnit med fokus på rehabilitering og
behandling. Det følger således af psykiatrilovens
§ 42 a, stk. 2, at formålet med de særlige pladser
er at tilbyde en intensiv og helhedsorienteret behandlings- og
rehabiliteringsindsats med henblik på at stabilisere
patientens helbred og forbedre patientens evne til at mestre
hverdagen, herunder ved psykiatrisk behandling og frivillig
misbrugsbehandling og ved socialfaglige indsatser,
beskæftigelse og aktiviteter. Formålet er endvidere at
nedbringe antallet af voldsepisoder og konflikter, at opnå
bedre sikkerhed for andre patienter og medarbejdere og at forebygge
anvendelse af tvang over for målgruppen.
For så vidt angår personkredsen
omfattet af psykiatrilovens § 42 a, fremgår det af
bemærkningerne til lovforslaget, jf. Folketingstidende
2016-2017, tillæg A, L 207, side 4, der dannede grundlag for
bestemmelsen, at der er tale om frivillige ophold for patienter,
som skal afgive informeret samtykke til opholdet efter de
almindelige regler i kapitel 5 i sundhedsloven. Det fremgår
endvidere, at børn og unge under 18 år ikke vil
være omfattet af reglerne om de særlige pladser
på psykiatrisk afdeling.
I henhold til psykiatrilovens § 42 c,
stk. 1, skal visitationen til en særlig plads på
psykiatrisk afdeling tage udgangspunkt i den enkelte patients
behov. Der kan visiteres til et ophold på en af de
særlige pladser på psykiatrisk afdeling, hvis patienten
vurderes at være til nærliggende og væsentlig
fare for andre, uforudsigelig i sin adfærd, have en
svær psykisk lidelse, særlige sociale problemer, og
hvis patientens forløb er karakteriseret ved gentagne
indlæggelser eller én længerevarende
indlæggelse i den regionale psykiatri. Opholdet skal
derudover vurderes at have afgørende betydning for at kunne
imødekomme den pågældendes særlige behov
for behandling, rehabilitering og støtte, herunder eventuelt
misbrugsbehandling, ligesom opholdet på baggrund af en
begrundet formodning skal vurderes at være egnet til at
forhindre, at patienten vil indtage eller købe rusmidler,
anskaffe farlige genstande eller begå kriminalitet, herunder
udøve vold.
Samtlige af de seks visitationskriterier i
psykiatrilovens § 42 c, stk. 1, skal således være
opfyldt for at en patient kan visiteres til en særlig
plads.
Bestemmelsen betyder endvidere, at patienten
ikke bør være indskrevet på en af de
særlige pladser på psykiatrisk afdeling, hvis
vedkommendes behov kan dækkes via andre indsatser efter
serviceloven, herunder socialpædagogisk bistand, botilbud
m.v.
Det fremgår af bemærkningerne til
lovforslaget, jf. Folketingstidende 2016-2017, tillæg A, L
207, side 9, der dannede grundlag for bestemmelsen, at faren, som
nævnt i bestemmelsens nr. 1, skal være
nærliggende og væsentlig. Farlighedsbegrebet omfatter
en vis kvalificeret og aktuel fare, herunder også trusler om
vold, brandstiftelse og lignende handlinger.
Kriteriet i bestemmelsens nr. 2 om
tilstedeværelse af en svær psykisk lidelse omfatter et
meget bredt spektrum af tilstande, med lidelser af meget forskellig
karakter i forhold til årsag, naturhistorie,
fremtrædelsesform m.v., ligesom de enkelte tilstande, uanset
diagnose, hos den enkelte kan fremtræde af meget varierende
sværhedsgrad. Efter kriteriets ordlyd skal der således
foreligge en diagnose hos patienten.
Kriteriet i bestemmelsens nr. 3 om
særlige sociale problemer indebærer, at blandt andet
patienter med psykiatriske lidelser, misbrug eller en flerhed af
sociale problemer, som samtidig eksempelvis ikke kan bo for sig
selv og har brug for hjælp og støtte til at klare
hverdagen, vil kunne være omfattet af bestemmelsen.
Kriteriet i bestemmelsens nr. 4 om at
patientens forløb er karakteriseret ved gentagne
indlæggelser eller én længerevarende
indlæggelse i den regionale psykiatri, indebærer, at
patienten enten har været indlagt 3-5 gange inden for det
seneste år, eller minimum 2-3 uger inden for det seneste
år.
Kriteriet i bestemmelsens nr. 5
indebærer, at opholdet skal vurderes at have afgørende
betydning for at kunne imødekomme den
pågældendes særlige behov for behandling,
rehabilitering og støtte, herunder eventuelt
misbrugsbehandling. Det er dermed forudsat i
lovbemærkningerne, jf. Folketingstidende 2016-2017,
tillæg A, L 207, side 18, at målgruppen for de
særlige pladser er en mindre gruppe patienter, der har behov
for en specialiseret, stabil og helhedsorienteret indsats, der
rummer både behandling for psykiske lidelser, en social
indsats, rehabilitering og i mange tilfælde også
misbrugsbehandling. Patienterne vil være patienter, som er
særligt udsatte med svære psykiske lidelser,
udadreagerende og uforudsigelig adfærd, gentagne
indlæggelser, afbrudte behandlingsforløb og ofte
misbrug og/eller dom til behandling.
Kriteriet i bestemmelsens nr. 6
indebærer, at visitationsforummet skal foretage en vurdering
af, om opholdet på baggrund af en begrundet formodning
vurderes at være egnet til at forhindre, at patienten vil
indtage eller købe rusmidler, anskaffe farlige genstande
eller begå kriminalitet, herunder udøve vold.
2.1.2 Sundheds- og Ældreministeriets
overvejelser og den foreslåede ordning
De første særlige pladser
på psykiatrisk afdeling stod klar til brug i marts 2018, og
primo oktober 2018 var der blevet oprettet 83 særlige pladser
på psykiatrisk afdelinger rundt omkring i landet.
Kun få borgere er dog blevet visiteret
til en særlig plads, hvorfor en stor del af pladserne
står tomme. Således stod 43 ud af de 83 særlige
pladser tomme primo oktober 2018.
Danske Regioner og KL har i forbindelse med
økonomiforhandlingerne for 2018 samt ved drøftelser
med Sundheds- og Ældreministeriet bemærket, at
visitationskriterierne efter deres vurdering begrænser
muligheden for at visitere alle patienter i den relevante
målgruppe. Ud over opfyldelsen af de konkrete kriterier, har
det endvidere vist sig unødigt begrænsende, at
patienter, som opfylder størstedelen, men ikke samtlige af
de seks kriterier, og som vurderes at få gavn af ophold
på en særlig plads, ikke kan visitereres hertil.
Sundheds- og Ældreministeriet finder det
på den baggrund hensigtsmæssigt at justere
visitationskriterierne for ophold på en særlig plads
for at sikre, at der i højere grad bliver visiteret
særligt udsatte personer med behov for en specialiseret,
stabil og helhedsorienteret indsats til de særlige pladser.
Dette vil kunne medvirke til at reducere antallet af voldsepisoder
og konflikter på bosteder og give tryggere forhold for
både medarbejdere og de øvrige beboere på
bostederne.
Det foreslås derfor, at tre af de seks
visitationskriterier justeres, og at der alene skal ske opfyldelse
af fire af de seks af visitationskriterier.
Med den foreslåede ændring vil det
således fremgå af § 42 c, stk. 1, at der kan
visiteres til ophold på en særlig plads på
psykiatrisk afdeling, hvis patienten vurderes at være eller i
risiko for at blive til fare for andre og uforudsigelig i sin
adfærd, har eller må formodes at have en svær
psykisk lidelse, og har særlige sociale problemer. Disse tre
betingelser vil efter forslaget skulle være opfyldt.
Derudover skal ét af de følgende
tre kriterier være opfyldt: Patientens forløb skal
være karakteriseret ved gentagne indlæggelser eller
én længerevarende indlæggelse i den regionale
psykiatri, patientens ophold skal vurderes at være det bedst
egnede for at kunne imødekomme den pågældendes
særlige behov for behandling, rehabilitering og
støtte, herunder eventuelt misbrugsbehandling, eller
opholdet skal på baggrund af en begrundet formodning vurderes
at være egnet til at forhindre, at patienten vil indtage
eller købe rusmidler, anskaffe farlige genstande eller
begå kriminalitet, herunder udøve vold.
Den foreslåede bestemmelse
indebærer således i modsætning til den
gældende bestemmelse, at de tre første
visitationskriterier i § 42, c, stk. 1, skal være
opfyldt, samt herudover blot ét af visitationskriterierne i
bestemmelsens nr. 1-3. Det bemærkes i den forbindelse, at de
tre første kriterier betragtes som de mest væsentlige
i forbindelse med visitationen til ophold på en særlig
plads på psykiatrisk afdeling.
Det foreslås, at farlighedskriteriet i
den nugældende § 42 c, stk. 1, nr. 1, lempes,
således at det vil være tilstrækkeligt, at
patienten vurderes at være eller i risiko for at blive til
fare for andre. Farlighedsbegrebet vil således ikke
længere nødvendigvis omfatte et krav om en vis
kvalificeret og aktuel fare. Det vil være
tilstrækkeligt, hvis eksempelvis personale på et bosted
eller lignende vurderer, at patienten er i risiko for at blive til
fare for andre eller utilregnelig i sin adfærd.
Det foreslås derudover, at kriteriet i
den nugældende § 42 c, stk. 1, nr. 2 lempes
således, at patienten har eller må formodes at have en
svær psykisk lidelse. Med ændringen vil det fremover
ikke være påkrævet, at patienten har fået
stillet en endelig diagnose for at blive visiteret til en
særlig plads på psykiatrisk afdeling. Formålet
med lempelsen er at undgå situationer, hvor patienter grundet
eksempelvis afbrudte behandlingsforløb og kaotiske
livsforhold ikke har fået stillet en endelig diagnose, men
hvor sundhedspersoner formoder, at patienten har en svær
psykisk lidelse.
Det foreslås endvidere, at kriteriet i
den nugældende § 42 c, stk. 1, nr. 5 lempes
således, at opholdet vurderes at være det bedst egnede
for at kunne imødekomme den pågældendes
særlige behov for behandling, rehabilitering og
støtte, herunder eventuelt misbrugsbehandling. Baggrunden
for ændringen er, at det i praksis har vist sig udfordrende
for visitationsforummet at vurdere, om opholdet på en
særlig plads på psykiatrisk afdeling vil have
"afgørende" betydning for patienten. Det vil således
være mere hensigtsmæssigt, at visitationsforummet
foretager en vurdering af, om et ophold på en særlig
plads vil være det bedst egnede for at kunne
imødekomme patientens særlige behov.
Det forudsættes med lovforslaget, at
varigheden af opholdet på en særlig plads vil
være mellem tre til 12 måneder. Det fremgår af
bemærkningerne til lovforslaget, som dannede grundlag for
lovforslaget, jf. Folketingstidende 2016-2017, tillæg A, L
207, side 5, at den vejledende behandlingsperiode er tre til seks
måneder. Dette er efter KL's praktiske erfaringer for kort
tid i forhold til den behandlingsindsats, der typisk vil være
behov for, da der blandt andet skal være en dialog med
borgeren samt planlægning af opholdet. Længden af
opholdet vil dog skulle fastsættes ud fra en konkret
lægefaglig vurdering, og nogle patienters ophold på en
særlig plads vil således være af kortere varighed
end tre måneder, mens andre ophold vil vare længere end
12 måneder. Det forudsættes dog, at opholdet på
en særlig plads på psykiatrisk afdeling fortsat er af
midlertidig karakter.
2.2
Indstillingsret for regionsrådet
2.2.1 Gældende ret
Efter psykiatrilovens § 42 b, stk. 2,
opretter regionsrådene i hver region et visitationsforum.
Regionsrådet afholder udgifterne til etablering og drift
heraf og sekretariatsbetjener visitationsforummet.
Visitationsforummet udfærdiger efter
anmodning fra kommunalbestyrelsen i patientens handlekommune
snarest og senest inden 14 kalenderdage en indstilling til
kommunalbestyrelsen i patientens handlekommune om visitation til en
af de særlige pladser på psykiatrisk afdeling, jf.
psykiatrilovens § 42 b, stk. 3.
Indstillingen skal indeholde en
redegørelse for, om de enkelte visitationskriterier i
henhold til psykiatrilovens § 42 c, stk. 1, er opfyldt. Forud
for fremsendelse af indstillingen til kommunalbestyrelsen skal
patienten og en eventuel værge eller en anden relevant person
i patientens netværk så vidt muligt inddrages, og
eventuelle bemærkninger fra de pågældende skal
indgå i indstillingen.
Det er således alene kommunalbestyrelsen
i patientens handlekommune, som kan anmode visitationsforummet om
at udfærdige en indstilling til kommunalbestyrelsen i
patientens handlekommune.
2.2.2 Sundheds- og Ældreministeriets
overvejelser og den foreslåede ordning
På baggrund af, at de særlige
pladser ikke er blevet anvendt i det forventede omfang, finder
Sundheds- og Ældreministeriet det hensigtsmæssigt, at
den regionale psykiatris indsigt og viden om de enkelte borgeres
behov bringes bedre i spil ved vurderingen af patienter, som
allerede har en kontakt med det regionale sygehusvæsen.
Med den foreslåede ændring vil det
derfor fremgå af psykiatrilovens § 42 b, stk. 3, 1.
pkt., at både kommunalbestyrelsen i patientens handlekommune
og regionsrådet i patientens bopælsregion, kan anmode
visitationsforummet om snarest og senest inden for 14 kalenderdage
at udfærdige en indstilling til kommunalbestyrelsen i
patientens handlekommune om visitation til en af de særlige
pladser.
Med forslaget får regionsrådet som
noget nyt mulighed for at anmode visitationsforummet om at
indstille en patient til ophold på en særlig plads. Det
er således hensigten, at regionsrådet, eksempelvis
på baggrund af oplysninger fra en overlæge eller andre
ansatte tilknyttet en psykiatrisk afdeling, som har kendskab til
eller indsigt i en patients behov, kan anmode visitationsforummet
om at udfærdige en indstilling. Det vil være op til
regionsrådet at fastsætte den nærmere
organisering og administrative struktur for
anmodningsprocessen.
Det bemærkes, at det med forslaget
fortsat vil være kommunalbestyrelsen i patientens
handlekommune, der træffer afgørelse om visitation af
patienten til ophold på en af de særlige pladser
på psykiatrisk afdeling, jf. psykiatrilovens § 42 b,
stk. 1.
2.3
Videregivelse af oplysninger
2.3.1 Gældende ret
I henhold til psykiatrilovens § 42 h,
stk. 1, kan kommunalbestyrelsen og visitationsforummet indhente
relevante oplysninger, herunder helbredsoplysninger og sociale
oplysninger, om patienten fra sygehusafdelinger, den ambulante
psykiatri, myndigheder, privatpraktiserende sundhedspersoner m.fl.,
til brug for kommunalbestyrelsens afgørelse om visitation af
patienten til en særlig plads på psykiatrisk afdeling,
til brug for visitationsforummets indstilling om visitation af
patienten efter § 42 b og til brug for visitationsforummets
revurdering efter § 42 d. De pågældende
sygehusafdelinger, myndigheder, privatpraktiserende
sundhedspersoner m.fl. skal videregive de pågældende
oplysninger, hvis videregivelsen må anses for
nødvendig af hensyn til vurderingen af, om patienten skal
visiteres til afdelingen.
2.3.2 Sundheds- og Ældreministeriets
overvejelser og den foreslåede ordning
Det foreslås, at der som en konsekvens
af forslaget om regionrådets indstillingsret, foretages en
ændring i psykiatrilovens § 42 h, stk. 1, om
videregivelse af oplysninger, så regionsrådet får
mulighed for at indhente relevante oplysninger om patienten
på tilsvarende vis som kommunalbestyrelsen og
visitationsforummet.
2.4
Præcisering af persongruppen til de særlige pladser
Det fremgår alene af
bemærkningerne til lovforslagets § 42 a, stk. 2, der
dannede grundlag for det nugældende kapitel 12, jf.
Folketingstidende 2016-2017, tillæg A, L 207, side 4, at
børn og unge under 18 år ikke vil være omfattet
af reglerne om de særlige pladser, og at patienterne skal
afgive informeret samtykke til opholdet efter de almindelige regler
i kapitel 5 i sundhedsloven.
Årsagen til, at patienter under 18
år ikke er omfattet af reglerne om de særlige pladser
er, at målgruppen for de særlige pladser er mennesker,
som har dybtgående, udadreagerende adfærd,
tværfaglige og komplicerede problemer, og har været
indlagt gentagne gange. Kombinationen af disse forhold vil oftest
gøre sig gældende for voksne patienter over 18
år. Patienter under 18 år vil desuden som oftest
være omfattet af andre indsatser inden for både
psykiatriområdet og socialområdet.
Sundheds- og Ældreministeriet finder det
på denne baggrund hensigtsmæssigt, at der foretages en
præcisering af, hvad der allerede er gældende i §
42 a, stk. 2, så det nu fremgår udtrykkeligt af loven,
at patienterne skal være habile, fyldt 18 år og give
informeret samtykke til en intensiv og helhedsorienteres behandling
på en særlig plads på en psykiatrisk afdeling.
Der er således ikke tale om en materiel ændring af
loven.
3. Økonomiske
konsekvenser og implementeringskonsekvenser for det
offentlige
Lovforslaget vurderes ikke at have
økonomiske konsekvenser eller implementeringskonsekvenser af
betydning for det offentlige. Der vil dog være positive
konsekvenser i forhold til en bedre kapacitetsudnyttelse af de
særlige pladser.
4. Økonomiske og
administrative konsekvenser for erhvervslivet
Lovforslaget vurderes ikke at medføre
økonomiske eller administrative konsekvenser for
erhvervslivet.
5. Administrative
konsekvenser for borgere
Lovforslaget har ingen administrative
konsekvenser for borgerne.
6. Miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen
miljømæssige konsekvenser.
7. Forholdet til
EU-retten
Lovforslaget indeholder ingen EU-retlige
aspekter.
8. Hørte
myndigheder og organisationer m.v.
Et udkast til lovforslaget har i perioden fra
den 29. oktober 2018 til den 21. november 2018 været sendt i
høring hos følgende myndigheder og organisationer
m.v.:
Danske Regioner, KL, Regionernes
Lønnings- og Takstnævn, Region Hovedstaden, Region
Sjælland, Region Syddanmark, Region Midtjylland, Region
Nordjylland, 3F, Ansatte Tandlægers Organisation, Danmarks
Apotekerforening, Danmarks Optikerforening, Dansk Kiropraktor
Forening, Dansk Psykolog Forening, Dansk Psykoterapeutforening,
Dansk Socialrådgiverforening, Dansk Sygeplejeråd, Dansk
Tandplejerforening, Danske Bandagister, Danske Bioanalytikere,
Danske Dental Laboratorier, Danske Fodterapeuter, Danske
Fysioterapeuter, De Offentlige Tandlæger, Den Danske
Dommerforening, Den Danske Dyrlægeforening,
Ergoterapeutforeningen, Farmakonomforeningen, FOA, Foreningen af
Kliniske Diætister, Foreningen af Speciallæger,
Jordemoderforeningen, Landsforeningen af Kliniske Tandteknikere,
Lægeforeningen, Organisationen af Lægevidenskabelige
Selskaber, Praktiserende Lægers Organisation, Praktiserende
Tandlægers Organisation, Psykolognævnet, Radiograf
Rådet, Socialpædagogernes Landsforbund,
Tandlægeforeningen, Yngre Læger, Alzheimerforeningen,
Bedre Psykiatri, Dansk Handicap Forbund, Danske
Handicaporganisationer, Danske Patienter, Danske
Ældreråd, Det Centrale Handicapråd,
Diabetesforeningen, Gigtforeningen, Hjernesagen, Hjerteforeningen,
Høreforeningen, Kost- og Ernæringsforbundet,
Kræftens Bekæmpelse, Landsforeningen af nuværende
og tidligere psykiatribrugere (LAP), Landsforeningen LEV,
Landsforeningen mod spiseforstyrrelser og selvskade (LMS),
Landsforeningen SIND, Patientforeningen, Patientforeningen i
Danmark, Patientforeningernes Samvirke, Scleroseforeningen,
Sjældne Diagnoser, Udviklingshæmmedes Landsforbund,
ÆldreForum, Ældresagen, Advokatrådet,
Brancheforeningen for Private Hospitaler og Klinikker, Dansk
Erhverv, Dansk Industri, Dansk IT - Råd for IT-og
persondatasikkerhed, Dansk Psykiatrisk Selskab, Dansk Selskab for
Almen Medicin, Dansk Selskab for Patientsikkerhed, Dansk Selskab
for Klinisk Farmakologi, Dansk Selskab for Retsmedicin, Dansk
Standard, Danske Dental Laboratorier, Danske Seniorer, Dignity -
Dansk Institut mod Tortur, Forbrugerrådet, Foreningen af
Kommunale Social-, Sundheds- og Arbejdsmarkedschefer i Danmark,
Forsikring & Pension, Retspolitisk Forening,
Tandlægeforeningens Tandskadeerstatning, Ankestyrelsen,
Datatilsynet, Den Nationale Videnskabsetiske Komité, Det
Etiske Råd, Erhvervsstyrelsen, Finanstilsynet,
Færøernes Landsstyre, Grønlands Selvstyre,
Institut for Menneskerettigheder, Konkurrence- og
Forbrugerstyrelsen, Lægemiddelstyrelsen, Patienterstatningen,
Rigsadvokaten, Rigsombudsmanden på Færøerne,
Rigsombudsmanden på Grønland, Rigspolitiet,
Rådet for Digital Sikkerhed, Rådet for Socialt Udsatte,
Statens Serum Institut, Sundhedsstyrelsen, Sundhedsdatastyrelsen og
Styrelsen for Patientsikkerhed.
9. Sammenfattende skema | | Positive konsekvenser/mindreudgifter (hvis
ja, angiv omfang/Hvis nej, anfør »Ingen«) | Negative konsekvenser/merudgifter (hvis
ja, angiv omfang/Hvis nej, anfør »Ingen«) | Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Positive konsekvenser i forhold til en
bedre kapacitetsudnyttelse af de særlige pladser | Ingen | Implementeringskonsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen | Miljømæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen | Forholdet til EU-retten | Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter. | Er i strid med de fem principper for
implementering af erhvervsrettet EU-regulering/Går videre end
minimumskrav i EU-regulering | JA | NEJ X |
|
Bemærkninger til lovforslagets enkelte
bestemmelser
Til §
1
Til nr.
1
Det følger af psykiatrilovens § 42
a, stk. 2, at formålet med de særlige pladser er at
tilbyde en intensiv og helhedsorienteret behandlings- og
rehabiliteringsindsats med henblik på at stabilisere
patientens helbred og forbedre patientens evne til at mestre
hverdagen, herunder ved psykiatrisk behandling og frivillig
misbrugsbehandling og ved socialfaglige indsatser,
beskæftigelse og aktiviteter. Formålet er også at
nedbringe antallet af voldsepisoder og konflikter, at opnå
bedre sikkerhed for andre patienter og medarbejdere og at forebygge
anvendelsen af tvang over for målgruppen.
Det fremgår af bemærkningerne til
lovforslaget, jf. Folketingstidende 2016-2017, tillæg A, L
207, side 4, der dannede grundlag for § 42 a, stk. 2, at der
er tale om frivillige ophold for patienter over 18 år, som
skal afgive informeret samtykke til opholdet efter de almindelige
regler i kapitel 5 i sundhedsloven.
Årsagen til, at patienter under 18
år ikke er omfattet af reglerne om de særlige pladser
er, at målgruppen for de særlige pladser er mennesker,
som har dybtgående, udadreagerende adfærd,
tværfaglige og komplicerede problemer, og har været
indlagt gentagne gange. Kombinationen af disse forhold vil oftest
gøre sig gældende for voksne patienter over 18
år. Patienter under 18 år vil desuden som oftest
være omfattet af andre indsatser inden for både
psykiatriområdet og socialområdet.
Det foreslås at ændre § 42 a,
stk. 2, således at det udtrykkeligt fremgår, at
formålet med pladserne er at tilbyde habile patienter, der er
fyldt 18 år og giver informeret samtykke hertil, en intensiv
og helhedsorienteret behandlings- og rehabiliteringsindsats.
Til nr.
2
Det følger af psykiatrilovens § 42
b, stk. 3, at visitationsforummet efter anmodning fra
kommunalbestyrelsen i patientens handlekommune snarest og senest
inden 14 kalenderdage udfærdiger en indstilling til
kommunalbestyrelsen i patientens handlekommune om visitation til en
af de særlige pladser på psykiatrisk afdeling.
Indstillingen skal indeholde en redegørelse for, om de
enkelte visitationskriterier i henhold til psykiatrilovens §
42 c, stk. 1, er opfyldt. Forud for fremsendelse af indstillingen
til kommunalbestyrelsen skal patienten og en eventuel værge
eller anden relevant person i patientens netværk så
vidt muligt inddrages, og eventuelle bemærkninger fra de
på pågældende skal indgå i
indstillingen.
Det foreslås med en ændring af
§ 42 b, stk. 3, at fastsætte, at også
regionsrådet i patientens bopælsregion skal have
mulighed for at anmode visitationsforummet om at udfærdige
indstilling til kommunalbestyrelsen i patientens handlekommune om
visitation til en af de særlige pladser på psykiatrisk
afdeling.
Formålet med den foreslåede
bestemmelse er at bringe den regionale psykiatris indsigt og viden
om de enkelte borgeres behov bedre i spil ved vurderingen af
patienter, som allerede har en kontakt med det regionale
sygehusvæsen.
Til nr.
3
Det følger af psykiatrilovens § 42
c, stk. 1, at visitationen til en af de særlige pladser
på psykiatrisk afdeling skal tage udgangspunkt i den enkelte
patients behov. Der kan visiteres til ophold på en
særlig plads på psykiatrisk afdeling, hvis
følgende kriterier er opfyldt:
I henhold til § 42 c, stk. 1, nr. 1, skal
patienten vurderes at være til nærliggende og
væsentlig fare for andre og uforudsigelig i sin adfærd.
Farlighedsbegrebet omfatter en vis kvalificeret og aktuel fare,
herunder også trusler om vold, brandstiftelse og lignende
handlinger.
I henhold til § 42 c, stk. 1, nr. 2, skal
patienten desuden have en svær psykisk lidelse, hvilket
omfatter et meget bredt spektrum af tilstande, med lidelser af
meget forskellig karakter i forhold til årsag, naturhistorie,
fremtrædelsesform, m.v.
I henhold til § 42 c, stk. 1, nr. 3, skal
patienten have særlige sociale problemer, hvilket
indebærer, at blandt andet patienter med psykiatriske
lidelser, misbrug eller en flerhed af sociale problemer, som
samtidig eksempelvis ikke kan bo for sig selv og har brug for
hjælp og støtte til at klare hverdagen, vil kunne
være omfattet.
I henhold til § 42 c, stk. 1, nr. 4 skal
patientens forløb være karakteriseret af gentagne
indlæggelser eller én længerevarende
indlæggelse i den regionale psykiatri. Dette indebærer,
at patienten enten har været indlagt 3-5 gange inden for det
seneste år, eller minimum 2-3 uger inden for det seneste
år
I henhold til § 42 c, stk. 1, nr. 5, skal
opholdet vurderes at have afgørende betydning for at kunne
imødekomme den pågældendes særlige behov
for behandling, rehabilitering og støtte, herunder eventuelt
misbrugsbehandling. Det forudsættes dermed, at
målgruppen for de særlige pladser er en mindre gruppe
patienter, der har behov for en specialiseret, stabil og
helhedsorienteret indsats, der rummer både behandling for
psykiske lidelser, en social indsats, rehabilitering og i mange
tilfælde også misbrugsbehandling.
I henhold til § 42 c, stk. 1, nr. 6 skal
opholdet på baggrund af en begrundet formodning vurderes at
være egnet til at forhindre, at patienten vil indtage eller
indkøbe rusmidler, anskaffe farlige genstande eller
begå kriminalitet, herunder udøve vold.
Det foreslås at nyaffatte § 42 c,
stk. 1, hvorefter tre af de seks visitationskriterierne lempes, og
der alene skal ske opfyldelse af i alt fire af de seks af
visitationskriterier. Følgende tre visitationskriterier
foreslås lempet:
For så vidt angår kriteriet i den
nugældende § 42 c, stk. 1, nr. 1, foreslås det, at
kriteriet lempes således, at det vil være
tilstrækkeligt, at patienten vurderes at være eller i
risiko for at blive til fare for andre. Farlighedsbegrebet vil
derfor ikke længere nødvendigvis omfatte et krav om en
vis kvalificeret og aktuel fare.
For så vidt angår kriteriet i den
nugældende § 42 c, stk. 1, nr. 2, foreslås det, at
kriteriet lempes således, at patienten har eller må
formodes at have en svær psykisk lidelse. Med ændringen
vil det fremover ikke være påkrævet, at patienten
har fået stillet en endelig diagnose, for at blive visiteret
til en særlig plads på psykiatrisk afdeling.
For så vidt angår kriteriet i den
nugældende § 42 c, stk. 1, nr. 5, foreslås det, at
kriteriet lempes således, at opholdet vurderes at være
det bedst egnede for at kunne imødekomme den
pågældendes særlige behov for behandling,
rehabilitering og støtte, herunder eventuelt
misbrugsbehandling. Baggrunden for ændringen er, at det i
praksis har vist sig udfordrende for visitationsforummet at
vurdere, om opholdet på en særlig plads på
psykiatrisk afdeling vil have "afgørende" betydning for
patienten.
Der foreslås ikke lempelser af
kriterierne i de nugældende § 42 c, stk. 1, nr. 3, 4 og
6, som således skal forstås som beskrevet i
bemærkningerne, der dannede grundlag for bestemmelsen.
Med den foreslåede ændring kan der
således visiteres til ophold på en særlig plads
på psykiatrisk afdeling, hvis patienten vurderes at
være eller i risiko for at blive til fare for andre og
uforudsigelig i sin adfærd, har eller må formodes at
have en svær psykisk lidelse, og har særlige sociale
problemer.
Derudover skal ét af følgende
kriterier være opfyldt: Patientens forløb skal
være karakteriseret ved gentagne indlæggelser eller
én længerevarende indlæggelse i den regionale
psykiatri, patientens ophold skal vurderes at være det bedst
egnede for at kunne imødekomme den pågældendes
særlige behov for behandling, rehabilitering og
støtte, herunder eventuelt misbrugsbehandling, eller
opholdet skal på baggrund af en begrundet formodning vurderes
at være egnet til at forhindre, at patienten vil indtage
eller købe rusmidler, anskaffe farlige genstande eller
begå kriminalitet, herunder udøve vold.
Formålet med forslaget er at sikre, at
der i højere grad bliver visiteret særligt udsatte
personer med behov for en specialiseret, stabil og
helhedsorienteret indsats til de særlige pladser, og at
visitationskriterierne ikke virker unødigt begrænsende
i denne forbindelse.
Det fremgår endvidere af
bemærkningerne til lovforslaget jf. Folketingstidende
2016-2017, tillæg A, L 207, side 6, at det er hensigten, at
et ophold på en af de særlige pladser på
psykiatrisk afdeling skal være af midlertidig karakter
på ca. tre til seks måneder, hvor stabile behandlings-
og recoveryforløb sikres gennem faste rammer og en
helhedsorienteret indsats.
Det har dog i praksis vist sig, at der findes
patienter, som har behov for et længere ophold end seks
måneder. Den vejledende opholdslængde udvides derfor
fra tre til seks måneders ophold til tre til 12
måneders ophold.
Længden af opholdet er vejledende og
fastsættes ud fra en konkret lægefaglig vurdering. Der
vil derfor være nogle ophold, der er af kortere varighed end
tre måneder, mens andre ophold vil vare længere end 12
måneder.
Til nr.
4
I henhold til psykiatrilovens § 42 h,
stk. 1, kan kommunalbestyrelsen og visitationsforummet indhente
relevante oplysninger, herunder helbredsoplysninger og sociale
oplysninger, om patienten fra sygehusafdelinger, den ambulante
psykiatri, myndigheder, privatpraktiserende sundhedspersoner m.fl.,
til brug for kommunalbestyrelsens afgørelse om visitation af
patienten til en af de særlige pladser på psykiatrisk
afdeling, til brug for visitationsforummets indstilling om
visitation af patienten efter § 42 b og til brug for
visitationsforummets revurdering efter § 42 d. De
pågældende sygehusafdelinger, myndigheder,
privatpraktiserende sundhedspersoner m.fl. skal videregive de
pågældende oplysninger, hvis videregivelsen må
anses for nødvendig af hensyn til vurderingen af, om
patienten skal visiteres til afdelingen.
Det foreslås, at der som en konsekvens
af forslaget om regionrådets indstillingsret, foretages en
ændring i psykiatrilovens § 42 h, stk. 1, om
videregivelse af oplysninger, så regionsrådet får
mulighed for at indhente relevante oplysninger om patienten
på tilsvarende vis som kommunalbestyrelsen og
visitationsforummet til brug for visitationen til en særlig
plads.
Til §
2
Bestemmelsen vedrører lovens
ikrafttrædelsestidspunkt.
Det foreslås med bestemmelsen, at loven
træder i kraft den 1. april 2019.
Til §
3
Loven gælder ikke for
Færøerne og Grønland, men lovens § 1 kan
ved kongelig anordning sættes helt eller delvist i kraft for
Færøerne med de ændringer, som de
færøske forhold tilsiger.
Ved L 1406 af den 27. december 2008 om
ændring af sundhedsvæsenet i Grønland overtog
hjemmestyret sagsområdet tvang i psykiatrien pr. 1. januar
2009 i henhold til hjemmestyrelovens § 7, jf. § 5,
hvorfor loven ikke kan sættes i kraft for
Grønland.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende
lov
Gældende
formulering | | Lovforslaget | | | | | | § 1 | | | | | | I lov om anvendelse af tvang i psykiatrien
m.v., jf. lovbekendtgørelse nr. 1160 af 29. september 2015,
som ændret ved § 7 i lov nr. 656 af 8. juni 2016 og
§ 1 i lov nr. 691 af 8. juni 2017, foretages følgende
ændringer: | | | | § 42 a.
--- Stk. 2.
Formålet med pladserne er at tilbyde en intensiv og
helhedsorienteret behandlings- og rehabiliteringsindsats med
henblik på at stabilisere patientens helbred og forbedre
patientens evne til at mestre hverdagen, herunder ved psykiatrisk
behandling og frivillig misbrugsbehandling og ved socialfaglige
indsatser, beskæftigelse og aktiviteter. Formålet er
også at nedbringe antallet af voldsepisoder og konflikter, at
opnå bedre sikkerhed for andre patienter og medarbejdere og
at forebygge anvendelsen af tvang over for målgruppen. | | 1. I § 42 a, stk. 2, 1. pkt., indsættes
efter »tilbyde«: »habile patienter, der er fyldt
18 år og giver informeret samtykke hertil,«. | | | Stk. 3.
--- | | | | | | § 42 b.
--- Stk. 2.
--- Stk. 3. Efter
anmodning fra kommunalbestyrelsen i patientens handlekommune
udfærdiger visitationsforummet snarest og senest inden for 14
kalenderdage en indstilling til kommunalbestyrelsen i patientens
handlekommune om visitation til en af de særlige pladser
på psykiatrisk afdeling. Indstillingen skal indeholde en
redegørelse for, om de enkelte visitationskriterier, jf.
§ 42 c, er opfyldt. Forud for fremsendelse af indstillingen
til kommunalbestyrelsen skal patienten og eventuel værge
eller en anden relevant person i patientens netværk så
vidt muligt inddrages, og eventuelle bemærkninger fra de
pågældende skal indgå i indstillingen. Stk. 4-7.
--- | | 2. I § 42 b, stk. 3, 1. pkt., indsættes
efter »fra kommunalbestyrelsen i patientens
handlekommune«: »eller regionsrådet i patientens
bopælsregion«. | | | | § 42 c.
Visitationen til en af de særlige pladser på
psykiatrisk afdeling skal tage udgangspunkt i den enkelte patients
behov. Der kan visiteres til et ophold på en af de
særlige pladser på psykiatrisk afdeling hvis: 1) patienten vurderes at være til
nærliggende og væsentlig fare for andre uforudsigelig i
sin adfærd, 2) patienten har en svær psykisk
lidelse, 3) patienten har særlige sociale
problemer 4) patientens forløb er
karakteriseret ved gentagne indlæggelser eller én
længerevarende indlæggelse i den regionale
psykiatri. 5) opholdet vurderes at have
afgørende betydning for at kunne imødekomme den
pågældendes særlige behov for behandling,
rehabilitering og støtte, herunder eventuelt
misbrugsbehandling, og 6) opholdet på baggrund af en
begrundet formodning vurderes at være egnet til at forhindre,
at patienten vil indtage eller købe rusmidler, anskaffe
farlige genstande eller begå kriminalitet, herunder
udøve vold. Stk. 2.
--- | | 3. § 42 c, stk. 1, affattes således:
»Visitation til en af de særlige pladser på
psykiatrisk afdeling skal tage udgangspunkt i den enkeltes behov.
Der kan visiteres til ophold på en af de særlige
pladser på psykiatrisk afdeling, hvis patienten vurderes at
være eller i risiko for at blive til fare for andre og
uforudsigelig i sin adfærd, har eller må formodes at
have en svær psykisk lidelse, har særlige sociale
problemer, samt hvis: 1) Patientens forløb er
karakteriseret ved gentagne indlæggelser eller én
længerevarende indlæggelse i den regionale psykiatri,
eller 2) opholdet vurderes at være det bedst
egnede for at kunne imødekomme den pågældendes
særlige behov for behandling, rehabilitering og
støtte, herunder eventuelt misbrugsbehandling, eller 3) opholdet på baggrund af en
begrundet formodning vurderes at være egnet til at forhindre,
at patienten vil indtage eller købe rusmidler, anskaffe
farlige genstande eller begå kriminalitet, herunder
udøve vold.« | | | | § 42 h. Til
brug for kommunalbestyrelsens afgørelse om visitation af
patienten til en af de særlige pladser på psykiatrisk
afdeling, til brug for visitationsforummets indstilling om
visitation af patienten efter § 42 b og til brug for
visitationsforummets revurdering efter § 42 d kan
kommunalbestyrelsen og visitationsforummet indhente relevante
oplysninger, herunder helbredsoplysninger og sociale oplysninger,
om patienten fra sygehusafdelinger, den ambulante psykiatri,
myndigheder, privatpraktiserende sundhedspersoner m.fl. De
pågældende sygehusafdelinger, myndigheder,
privatpraktiserende sundhedspersoner m.fl. skal videregive de
pågældende oplysninger, hvis videregivelsen må
anses for nødvendig af hensyn til vurderingen af, om
patienten skal visiteres til afdelingen. Stk. 2.
--- | | 4. I § 42 h, stk. 1, 1. pkt., indsættes
efter »kommunalbestyrelsens«: »eller
regionsrådets« og efter
»kommunalbestyrelsen«: »,
regionsrådet.« |
|