Fremsat den 19. december 2018 af Martin Henriksen (DF),
Alex Ahrendtsen (DF), Pernille Bendixen (DF),
Kristian Thulesen Dahl (DF),
Karina Due (DF), Søren Espersen (DF),
Marie Krarup (DF), Christian Langballe (DF),
Peter Skaarup (DF) og Dorthe Ullemose (DF)
Forslag
til
Lov om ændring af udlændingeloven
(Fuld brugerbetaling for danskundervisning
under au pair-ordningen)
§ 1
I udlændingeloven, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1117 af 2. oktober 2017, som
ændret senest ved § 2 i lov nr. 1321 af 27. november
2018, foretages følgende ændring:
1. § 9 j,
stk. 6, affattes således:
»Stk. 6.
Opholdstilladelse efter stk. 1 skal betinges af, at
værtspersonen eller dennes ægtefælle eller
samlever betaler et beløb til Styrelsen for International
Rekruttering og Integration. Beløbet fastsættes en
gang årligt den 1. januar af udlændinge- og
integrationsministeren og skal svare til det offentliges forventede
udgift til at tilbyde danskundervisning til udlændingen samt
administrationsomkostningerne ved opkrævning af
beløbet.«
§ 2
Stk. 1. Loven
træder i kraft den 1. juli 2019.
Stk. 2. Loven finder
ikke anvendelse på eksisterende opholdstilladelser efter
udlændingelovens § 9 j, ansøgninger om
opholdstilladelse efter udlændingelovens § 9 j indgivet
før lovens ikrafttræden og ansøgninger om
forlængelse af opholdstilladelse efter udlændingelovens
§ 9 j. For sådanne ansøgninger eller
opholdstilladelser finder de hidtil gældende regler
anvendelse.
§ 3
Loven gælder ikke for Færøerne
og Grønland, men kan ved kongelig anordning helt eller
delvis sættes i kraft for Færøerne og
Grønland med de ændringer, som de færøske
og grønlandske forhold tilsiger.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
1. Indledning
Formålet med dette lovforslag er
så vidt muligt at indføre fuld brugerbetaling for
personer, som ønsker at benytte sig af au pair-ordningen i
Danmark. Med dette lovforslag foreslås det derfor at
ændre udlændingeloven, så familier, der
ønsker at være værtsfamilie for en au
pair-person, betaler det offentliges udgifter til at tilbyde
danskundervisning til au pair-personen.
Det er forslagsstillernes opfattelse, at au
pair-ordningen generelt ikke fungerer efter hensigten. Det
oprindelige formål med au pair-ordningen var kulturudveksling
mellem en værtsfamilie og en au pair, men i praksis har
ordningen udviklet sig til at være en adgang til billig
hushjælp.
I 2014 indgik den daværende regering
(Socialdemokratiet og Radikale Venstre) en aftale med Dansk
Folkeparti, Socialistisk Folkeparti og Enhedslisten om at forbedre
vilkårene for au pair-personer i Danmark. Aftalen blev
udmøntet i lov nr. 685 af 27. maj 2015 om ændring af
udlændingeloven og lov om ferie (Udmøntning af aftalen
om en bedre au pair-ordning m.v.), som bl.a. indførte et
krav til værtsfamilier om at betale et engangsbeløb
på 5.000 kr. som medfinansiering af tilbuddet om
danskundervisning for au pair-personer.
Flere partier i Folketinget finder fortsat, at
au pair-ordningen er problematisk, og derfor fremsatte Dansk
Folkeparti og Socialistisk Folkeparti i foråret 2018 et
lovforslag om afskaffelse af au pair-ordningen, jf. L 215, forslag
til lov om ændring af udlændingeloven, ferieloven og
lov om danskuddannelse til voksne udlændinge m.fl.,
folketingsåret 2017-18. Desværre var der ikke et
flertal i Folketinget, som støttede lovforslaget.
Udlændinge- og integrationsministeren
har oplyst, at der i 2016 blev meddelt 1.349 opholdstilladelser til
au pair-personer, og at der i 2016 blev indbetalt 6,8 mio. kr. til
finansiering af danskundervisningen for au pair-personer. Den
samlede offentlige udgift for undervisningen var ca. 15 mio. kr.,
jf. Udlændinge- og Integrationsudvalget, UUI alm. del - svar
på spørgsmål 932, folketingsåret 2016-17.
I 2018 er de forventede udgifter på ca. 13,3 mio. kr. til
danskundervisning for au pair-personer, og værtsfamiliernes
finansieringsbidrag forventes at være ca. 6,3 mio. kr., jf. L
215 - svar på spm. 5, folketingsåret 2017-18.
Udlændinge- og integrationsministeren vurderede i 2017, at
værtsfamiliernes bidrag til danskundervisning skulle
hæves til ca. 11.000 kr., hvis der blev indført fuld
brugerbetaling for danskundervisning, jf. UUI, alm. del - svar
på spørgsmål 932, folketingsåret
2016-17.
Med dette lovforslag håber
forslagsstillerne, at der i det mindste kan findes et flertal i
Folketinget, som vil indføre fuld brugerbetaling for
sprogundervisningen, da det ikke er rimeligt, at alle dem, der ikke
har en au pair, betaler for dem, der benytter sig af au
pair-ordningen.
2. Gældende regler
Ifølge § 24 c i lov om integration
af udlændinge (integrationsloven), jf.
lovbekendtgørelse nr. 1127 af 11. oktober 2017, skal en
indvandrer, som på tidspunktet for kommunalbestyrelsens
overtagelse af ansvaret er fyldt 18 år, have tilbudt et
introduktionsforløb, som tilrettelægges af den
ansvarlige kommunalbestyrelse. Introduktionsforløbet
består bl.a. af en danskuddannelse, jf. § 24 c, stk. 2.
Ved en indvandrer forstås i integrationsloven bl.a. en
udlænding med opholdstilladelse som au pair-person efter
udlændingelovens § 9 j, jf. integrationslovens § 2,
stk. 4, nr. 2.
Opholdstilladelse som au pair-person efter
udlændingelovens § 9 j er betinget af, at
værtsfamilien betaler en del af udgifterne til
danskundervisningen for au pair-personer samt
administrationsomkostningerne ved opkrævning af
beløbet. Værtspersonen eller dennes
ægtefælle eller samlever skal således indbetale
et beløb på 5.000 kr. til Styrelsen for International
Rekruttering og Integration. Beløbet reguleres årligt
den 1. januar efter satsreguleringsprocenten, jf. lov om en
satsreguleringsprocent, og beløbet afrundes til det
nærmeste beløb, som er deleligt med 5, jf.
udlændingelovens § 9 j, stk. 6. Beløbet
udgør på 2018-niveau 5.275 kr., jf. § 4, stk. 1,
nr. 6, i bekendtgørelse nr. 1769 af 29. december 2017 om
meddelelse af opholdstilladelse med henblik på au
pair-ophold.
Beløbet, som fremgår af
udlændingelovens § 9 j, stk. 6, skal kun betales i
sager, hvor au pair-personen får en opholdstilladelse, men
beløbet skal betales, uanset om den enkelte
værtsfamilies au pair-person vælger at tage imod
tilbuddet om danskundervisning. Beløbet skal desuden
betales, uanset om værtsfamilien tidligere har haft en au
pair, og uanset om udlændingen, der søger ophold,
tidligere har haft opholdstilladelse som au pair i Danmark.
Beløbet refunderes ikke, hvis au pair-personen efter udstedt
opholdstilladelse alligevel ikke indrejser i Danmark, eller hvis
kontrakten mellem au pair-personen og værtsfamilien
opsiges.
Sagsbehandlingen i Styrelsen for International
Rekruttering og Integration er gebyrfinansieret, og en
værtsfamilie skal således ud over at betale for en del
af udgifterne til danskundervisning betale et sagsbehandlingsgebyr.
Udlændinge- og integrationsministeren har oplyst til
Folketingets Udlændinge- og Integrationsudvalg, at gebyret
på 2017-niveau udgjorde 2.890 kr., jf. UUI alm. del - svar
på spørgsmål 932, folketingsåret
2016-17.
3. Den
foreslåede ordning
Med lovforslaget foreslås det at
ændre udlændingelovens § 9 j, stk. 6,
således at der så vidt muligt indføres fuld
brugerbetaling for danskundervisning til au pair-personer. I stedet
for at betale en del af det offentliges udgifter til
danskundervisning til au pair-personer, vil værtsfamilier
altså blive pålagt at betale det offentliges fulde
forventede udgift til at tilbyde danskundervisning til den
pågældende au pair-person. Med lovforslaget betinges
opholdstilladelser til au pair-personer således af, at
værtsfamilien indbetaler et beløb til Styrelsen for
International Rekruttering og Integration, som modsvarer det
offentliges forventede udgifter til at tilbyde danskundervisning
til au pair-personen samt administrationsomkostninger forbundet med
opkrævning af beløbet. Det er forslagsstillernes
forventning, at lovforslaget vil medføre, at
værtsfamiliers betaling for tilbud om danskundervisning til
en au pair-person vil stige fra 5.275 kr. på 2018-niveau til
ca. 11.000 kr., jf. UUI alm. del - svar på
spørgsmål 932, folketingsåret 2016-17.
Beløbet i § 9 j, stk. 6, skal
reguleres årligt den 1. januar og vil blive fastlagt af
udlændinge- og integrationsministeren. Udlændinge- og
integrationsministeren skal så vidt muligt sikre, at
tilbuddet om danskundervisning til personer med ophold efter
udlændingelovens § 9 j bliver udgiftsneutralt for det
offentlige ved at pålægge værtsfamilierne at
betale udgifterne til danskundervisningen. Ministeren kan en gang
årligt regulere beløbet under hensyntagen til antallet
af ansøgninger om opholdstilladelse som au pair-person og
andelen af au pair-personer, som tager imod tilbuddet om
danskundervisning, osv. Beløbet afrundes af ministeren til
det nærmeste beløb, som er deleligt med 5.
Med lovforslaget vil beløbet, som skal
betales i henhold til udlændingelovens § 9 j, stk. 6,
fortsat kun skulle betales, hvis en udlænding får
opholdstilladelse som au pair-person, og beløbet skal
fortsat betales, uanset om den enkelte værtsfamilies au
pair-person vælger at tage imod tilbuddet om
danskundervisning. Beløbet skal desuden betales, uanset om
værtsfamilien tidligere har haft en au pair, og uanset om
udlændingen, der søger ophold, tidligere har haft
opholdstilladelse som au pair i Danmark. Beløbet refunderes
ikke, hvis au pair-personen efter udstedt opholdstilladelse
alligevel ikke indrejser i Danmark, eller hvis kontrakten mellem au
pair-personen og værtsfamilien opsiges.
Med lovforslaget vil værtsfamilien
desuden fortsat skulle betale et sagsbehandlingsgebyr til Styrelsen
for International Rekruttering og Integration.
4. Økonomiske konsekvenser og
implementeringskonsekvenser for det offentlige
Lovforslaget ventes at medføre en
besparelse for det offentlige i form af fuld brugerbetaling for
danskundervisning for personer med opholdstilladelse som au
pair-person.
5. Økonomiske og administrative konsekvenser for
erhvervslivet m.v.
Lovforslaget har ingen økonomiske eller
administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.
6. Administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget har ingen administrative
konsekvenser for borgerne.
7. Miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen
miljømæssige konsekvenser.
8. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget vurderes ikke at indeholde
EU-retlige aspekter.
9. Hørte myndigheder og organisationer
m.v.
Lovforslaget har ikke været sendt i
høring forud for fremsættelsen, men vil blive sendt i
høring efterfølgende.
10. Sammenfattende skema
| Positive konsekvenser/mindreudgifter (hvis ja, angiv omfang/Hvis nej,
anfør »Ingen«) | Negative konsekvenser/merudgifter (hvis ja, angiv omfang/Hvis nej,
anfør »Ingen«) | Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Lovforslaget ventes at medføre en
besparelse i form af fuld brugerbetaling for danskundervisning for
personer med opholdstilladelse som au pair-person. | Ingen | Implementeringskonsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen | Miljømæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen | Forholdet til EU-retten | Lovforslaget indeholder ingen EU-retlige
aspekter | Går videre end minimumskrav i
EU-regulering (sæt X) | JA | NEJ X |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1
Udlændingelovens § 9 j, stk. 6,
foreslås ændret, således at der så vidt
muligt indføres fuld brugerbetaling for danskundervisning
til au pair-personer. Opholdstilladelse efter § 9 j, stk. 1,
skal derfor betinges af, at værtspersonen eller dennes
ægtefælle eller samlever betaler et beløb til
Styrelsen for International Rekruttering og Integration, som svarer
til det offentliges forventede udgift til at tilbyde
danskundervisning til udlændingen samt
administrationsomkostningerne ved opkrævning af
beløbet. Beløbet fastsættes af
udlændinge- og integrationsministeren, som regulerer
beløbet årligt den 1. januar. Udlændinge- og
integrationsministeren skal så vidt muligt sikre, at
beløbets størrelse medfører, at tilbuddet om
danskundervisning til personer med ophold efter
udlændingelovens § 9 j bliver udgiftsneutralt for det
offentlige. Ministeren kan eksempelvis regulere beløbet
under hensyntagen til antallet af ansøgninger om
opholdstilladelse som au pair-person og andelen af au
pair-personer, som tager imod tilbuddet om danskundervisning, osv.
Ministeren afrunder beløbet til det nærmeste
beløb, som er deleligt med 5.
Det er forslagsstillernes umiddelbare
forventning, at lovforslaget vil medføre, at
værtsfamiliers betaling for tilbud om danskundervisning til
en au pair-person vil stige fra 5.275 kr. i 2018-niveau til ca.
11.000 kr.
Beløbet, som skal betales i henhold til
udlændingelovens § 9 j, stk. 6, skal kun betales, hvis
udlændingen får opholdstilladelse som au pair-person.
Beløbet skal betales, uanset om den enkelte
værtsfamilies au pair-person vælger at tage imod
tilbuddet om danskundervisning. Beløbet skal desuden
betales, uanset om værtsfamilien tidligere har haft en au
pair, og uanset om udlændingen, der søger ophold,
tidligere har haft opholdstilladelse som au pair i Danmark.
Beløbet refunderes ikke, hvis au pair-personen efter udstedt
opholdstilladelse alligevel ikke indrejser i Danmark, eller hvis
kontrakten mellem au pair-personen og værtsfamilien
opsiges.
Til § 2
Det foreslås, at loven træder i
kraft den 1. juli 2019.
I stk. 2 præciseres det, at loven ikke
finder anvendelse for udlændinge, der har en eksisterende
opholdstilladelse efter udlændingelovens § 9 j eller
inden lovens ikrafttræden har indgivet ansøgning om
opholdstilladelse i henhold til udlændingelovens § 9 j.
Loven finder heller ikke anvendelse for ansøgninger om
forlængelse af opholdstilladelser efter
udlændingelovens § 9 j. For disse udlændinge
finder de hidtil gældende regler anvendelse.
Til § 3
Den foreslåede bestemmelse
vedrører lovens territoriale gyldighed og fastslår, at
loven ikke gælder for Færøerne og
Grønland, men ved kongelig anordning helt eller delvis kan
sættes i kraft for Færøerne og Grønland
med de ændringer, som de færøske og
grønlandske forhold tilsiger.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende
lov
| | | | | § 1 I udlændingeloven, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1117 af 2. oktober 2017, som
ændret senest ved § 2 i lov nr. 1321 af 27. november
2018, foretages følgende ændring: | § 9
j. Der kan efter ansøgning gives
opholdstilladelse til en udlænding med henblik på au
pair-ophold her i landet. Stk. 2-5.
--- | | | Stk. 6.
Opholdstilladelse efter stk. 1 skal betinges af, at
værtspersonen eller dennes ægtefælle eller
samlever betaler et beløb på 5.000 kr. til Styrelsen
for International Rekruttering og Integration. Beløbet
reguleres fra og med 2016 en gang årligt den 1. januar efter
satsreguleringsprocenten, jf. lov om en satsreguleringsprocent. Det
regulerede beløb afrundes dog til det nærmeste
beløb, som er deleligt med 5 kr. | | 1. § 9 j, stk. 6, affattes
således: »Stk. 6.
Opholdstilladelse efter stk. 1 skal betinges af, at
værtspersonen eller dennes ægtefælle eller
samlever betaler et beløb til Styrelsen for International
Rekruttering og Integration. Beløbet fastsættes en
gang årligt den 1. januar af udlændinge- og
integrationsministeren og skal svare til det offentliges forventede
udgift til at tilbyde danskundervisning til udlændingen samt
administrationsomkostningerne ved opkrævning af
beløbet.« | | | § 2 Stk. 1. Loven
træder i kraft den 1. juli 2019. Stk. 2. Loven
finder ikke anvendelse på eksisterende opholdstilladelser
efter udlændingelovens § 9 j, ansøgninger om
opholdstilladelse efter udlændingelovens § 9 j indgivet
før lovens ikrafttræden og ansøgninger om
forlængelse af opholdstilladelse efter udlændingelovens
§ 9 j. For sådanne ansøgninger eller
opholdstilladelser finder de hidtil gældende regler
anvendelse. | | | § 3 Loven gælder ikke for
Færøerne og Grønland, men kan ved kongelig
anordning helt eller delvis sættes i kraft for
Færøerne og Grønland med de ændringer,
som de færøske og grønlandske forhold
tilsiger. | | | | | | | | | | | | |
|
Skriftlig fremsættelse
Martin Henriksen
(DF):
Som ordfører for forslagsstillerne
tillader jeg mig herved at fremsætte:
Forslag til lov om ændring af
udlændingeloven (Fuld brugerbetaling for danskundervisning
under au pair-ordningen).
(Lovforslag nr. L 133)
Jeg henviser i øvrigt til de
bemærkninger, der ledsager lovforslaget, og anbefaler det til
Tingets velvillige behandling.