Skriftlig fremsættelse (19. december
2018)
Skatteministeren
(Karsten Lauritzen):
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov om ændring af lov om
afgift af elektricitet og lov om afgift af
lystfartøjsforsikringer (Lempet elvarmeafgift til
sommerhuse m.v. og nedsættelse af afgiften på
lystfartøjsforsikringer)
(Lovforslag nr. L 132)
Regeringen (Venstre, Liberal Alliance og
Det Konservative Folkeparti) og Dansk Folkeparti har den 30.
november indgået aftale om finansloven for 2019. Med aftalen
gennemføres bl.a. en række afgiftslempelser, der
gør det billigere at være dansker og lettere at drive
virksomhed i Danmark. Det gælder fx i konkurrenceudsatte
erhverv som bl.a. turisme. Forslaget har til formål at
udmønte to af de aftalte afgiftslempelser.
Lovforslaget har således til
formål at lempe elafgiften for el til elvarme anvendt i
ferielejligheder til eget brug og sommerhuse. Elvarmeafgiften -
dvs. afgiften på elektricitet anvendt til opvarmning af
elopvarmede helårsboliger og afgiften på elektricitet
anvendt til eksempelvis vandvarmere og varmepumper i
momsregistrerede virksomheder - udgør ca. 25 øre pr.
kWh i 2018. Det foreslås, at elafgiften for el til elvarme
anvendt i ferielejligheder til eget brug og sommerhuse lempes,
så der betales en nedsat afgift på 25 øre pr.
kWh af det elforbrug, der overstiger 4.000 kWh årligt,
ligesom det er tilfældet for elopvarmede
helårsboliger.
Lempelsen har til formål at styrke
turismeerhvervet i Danmark og øge aktiviteten i
sommerhusområderne, særligt i vinterhalvåret,
hvor der kræves meget el til opvarmning.
Lovforslaget har derudover til formål
at nedsætte afgiften på lystfartøjsforsikringer.
Konkret foreslås det, at afgiften nedsættes fra 1,34
pct. til 1 pct. årligt af den værdi, som
lystfartøjet er forsikret for. Nedsættelsen vil
gøre det billigere at forsikre både.
Nedsættelsen kan desuden potentielt medføre, at
omfanget af både, der sejles til vinteropbevaring i udlandet,
reduceres.
Lovforslaget indebærer en fravigelse
af de fælles ikrafttrædelsesdatoer, idet det
foreslås, at loven træder i kraft den 1. februar
2019.
Grundet tidspunktet for indgåelse af
finanslovsaftalen for 2019 har det ikke været muligt at
færdiggøre høringsprocessen inden lovforslagets
fremsættelse. Lovforslaget er sendt i 4 ugers høring
fra den 14. december 2018 til den 11. januar 2019.
Idet jeg i øvrigt henviser til
lovforslaget og de ledsagende bemærkninger, skal jeg hermed
anbefale lovforslaget til det Høje Tings velvillige
behandling.