L 132 Forslag til lov om ændring af lov om afgift af elektricitet, lystfartøjsforsikringsafgiftsloven og lov om ændring af tinglysningsafgiftsloven og forskellige andre love og om ophævelse af lov om afgift af antibiotika og vækstfremmere anvendt i foderstoffer.

(Lempet elvarmeafgift for sommerhuse m.v. og nedsættelse af afgiften på lystfartøjsforsikringer m.v.).

Af: Skatteminister Karsten Lauritzen (V)
Udvalg: Skatteudvalget
Samling: 2018-19 (1. samling)
Status: Stadfæstet

Betænkning

Afgivet: 22-01-2019

Afgivet: 22-01-2019

Betænkning afgivet af Skatteudvalget den 22. januar 2019

20181_l132_betaenkning.pdf
Html-version

Betænkning afgivet af Skatteudvalget den 22. januar 2019

1. Ændringsforslag

Skatteministeren har stillet 2 ændringsforslag til lovforslaget.

2. Indstillinger

Et flertal i udvalget (S, DF, V, LA, RV og KF) indstiller lovforslaget til vedtagelse med de stillede ændringsforslag.

Et mindretal i udvalget (ALT og SF) indstiller lovforslaget til forkastelse ved 3. behandling. Mindretallet vil stemme for de stillede ændringsforslag.

Et andet mindretal i udvalget (EL) indstiller lovforslaget til forkastelse ved 3. behandling. Mindretallet vil stemme hverken for eller imod de stillede ændringsforslag.

Inuit Ataqatigiit, Nunatta Qitornai, Tjóðveldi og Javnaðarflokkurin havde ved betænkningsafgivelsen ikke medlemmer i udvalget og dermed ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske bemærkninger i betænkningen.

En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt i betænkningen.

3. Politiske bemærkninger

Socialdemokratiet

Socialdemokratiets medlemmer af udvalget bemærker, at lempelsen af elvarmeafgiften på sommerhuse, så disse sidestilles med helårshuse, er et fornuftigt tiltag til at fremme grønne varmekilder i sommerhuse og til at fremme turismen. Socialdemokratiet finder dog, at grænsen på 4.000 kWh om året er sat for højt, idet denne grænse primært vil tilgodese dyrere sommerhuse med installationer såsom sauna og opvarmet pool. Socialdemokratiet ser derfor gerne, at grænsen sættes lavere, og at der skabes tilskyndelse for flere til at få en varmepumpe som varmekilde. Socialdemokratiet bemærker, at flere organisationer påpeger samme udfordring i deres høringssvar.

Socialdemokratiets medlemmer af udvalget bemærker endvidere, at afgiften på forsikringssummen af lystfartøjer medfører visse problemer, primært at nogle ejere af lystfartøjer flytter deres fartøjer til udlandet, hvilket medfører forskellige tab for Danmark. Endvidere udgør afgiften en betydelig del af forsikringssummen også for ejere af mindre og mere folkeligt tilgængelig både, hvorfor partiet har noteret sig den kritik, der har været af afgiften. Socialdemokratiet mener dog ikke, der var et behov for at prioritere lavere afgifter for ejere af de dyreste både. I stedet for en nedsættelse som her foreslået burde man have afsat bedre tid til at finde en anden løsning, der uden provenutab havde ændret på metoden for opkrævning af afgift på lystfartøjer. Socialdemokratiet har i den korte tid, der har været til rådighed, stillet spørgsmål bl.a. med inspiration fra forslag fra Danske Tursejlere. Det står dog klart, at skatteministeren ikke støtter disse forslag og heller ikke har villet tage sig længere tid til en grundigere behandling af alternativerne til det foreliggende forslag.

Enhedslisten

Enhedslistens medlemmer af udvalget bemærker, at EL ønsker at støtte op om den grønne omstilling, men mener ikke, at en lempelse af elvarmeafgiften for sommerhuse, der bruger mere end 4.000 kWh el om året, og som typisk vil være luksuriøse sommerhuse med opvarmet pool m.m., er den rette måde at fremme den grønne omstilling på.

Lovforslaget indeholder tillige en lempelse af afgiften på lystfartøjsforsikringer, som primært kommer høje indkom?ster med råd til store både til gavn. Enhedslisten kan derfor ikke støtte lovforslaget.

Radikale Venstre

Radikale Venstres medlemmer af udvalget bemærker, at RV ønsker at fremme brugen af vedvarende energi og at fremme turismen, som vil understøtte landdistrikterne. Radikale Venstre støtter derfor op om den del af lovforslaget, der omhandler lempelse af elafgiften for sommerhuse. Radikale Venstre har ikke et ønske om at nedsætte afgiften for lystfartøjsforsikringer, da RV hellere ser de godt 20 mio. kr. brugt på andre formål. Ud fra en samlet vurdering ender Radikale Venstre dog med at stemme for det samlede lovforslag, da fremme af vedvarende energi og understøttelse af landdistrikterne vejer højt.

4. Ændringforslag med bemærkninger

Ændringsforslag

Til titlen

Af skatteministeren, tiltrådt af et flertal (udvalget med undtagelse af EL):

1) Titlen affattes således:

»Forslag

til

Lov om ændring af lov om afgift af elektricitet, lystfartøjsforsikringsafgiftsloven og lov om ændring af tin?glysningsafgiftsloven og forskellige andre love og om ophævelse af lov om afgift af antibiotika og vækstfremmere anvendt i foderstoffer

(Lempet elvarmeafgift for sommerhuse m.v. og nedsættelse af afgiften på lystfartøjsforsikringer m.v.)«

[Ændring af lovens titel som følge af ændringsforslag nr. 2]

Ny paragraf

2) Efter § 2 indsættes:

Ȥ 01

I lov nr. 1728 af 27. december 2018 om ændring af tinglysningsafgiftsloven og forskellige andre love og om ophævelse af lov om afgift af antibiotika og vækstfremmere anvendt i foderstoffer (Afgiftssaneringspakke m.v.) foretages følgende ændring:

1. I § 26, stk. 6, ændres »§ 5, nr. 1« til: »§ 5, nr. 1 og 2«.«

[Rettelse af virkningstidspunkt]

Bemærkninger

Til nr. 1

Det foreslås ved lovforslaget at ændre lov om afgift af elektricitet og lystfartøjsforsikringsafgiftsloven. Idet der med ændringsforslag nr. 2 foreslås en ændring af lov nr. 1728 af 27. december 2018, foreslås det, at lovforslagets titel ændres, så det fremgår, at der tillige ændres i lov nr. 1728 af 27. december 2018 om ændring af tinglysningsafgiftsloven og forskellige andre love og om ophævelse af lov om afgift af antibiotika og vækstfremmere anvendt i foderstoffer.

Til nr. 2

Efter chokoladeafgiftslovens § 1, stk. 1, skal der betales afgift af chokolade- og sukkervarer. Afgiften omfatter en lang række varer, herunder chokolade og chokoladevarer, kakaomasse, kakaopulver, kakaosmør og kakaopræparater af enhver art, lakridssaft, lakrids og lakridsvarer af enhver art, marcipan- og nougatmasser og varer heraf, konfekt, bolsjer, skumvarer, tyggegummi, kandiseret frugt m.v.

Den såkaldte vaffelbestemmelse i chokoladeafgiftslovens § 1, stk. 1, nr. 9, blev ophævet ved lov nr. 1728 af 27. december 2018, jf. § 5, nr. 1. Ophævelsen træder i kraft den 1. februar 2019, jf. § 26, stk. 1, og har virkning fra og med den 1. april 2019, jf. § 26, stk. 6. Som konsekvens af ophævelsen af chokoladeafgiftslovens § 1, stk. 1, nr. 9, blev henvisningen i § 1, stk. 1, nr. 11 (der bliver nr. 10), til nr. 1-9 samtidig ændret til nr. 1-8, jf. § 5, nr. 2, i lov nr. 1728 af 27. december 2018.

Konsekvensændringen i § 5, nr. 2, i lov nr. 1728 af 27. december 2018 har fejlagtigt ikke fået samme virkningstidspunkt som § 5, nr. 1. § 5, nr. 2, træder således i kraft og har virkning fra og med den 1. februar 2019, jf. § 26, stk. 1, i lov nr. 1728 af 27. december 2018.

Da henvisningen til § 5, nr. 2, mangler i § 26, stk. 6, foreslås denne indsat, således at § 5, nr. 2, i lov nr. 1728 af 27. december 2018 får virkning fra og med den 1. april 2019 ligesom § 5, nr. 1.

4. Udvalgsarbejdet

Lovforslaget blev fremsat den 19. december 2018 og var til 1. behandling den 15. januar 2019. Lovforslaget blev efter 1. behandling henvist til behandling i Skatteudvalget.

Oversigt over lovforslagets sagsforløb og dokumenter

Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse med udvalgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på Folketingets hjemmeside www.ft.dk.

Møder

Udvalget har behandlet lovforslaget i 2 møder.

Høringssvar

Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været sendt i høring, og skatteministeren sendte den 14. december 2018 dette udkast til udvalget, jf. SAU alm. del - bilag 91. Den 14. januar 2019 sendte skatteministeren høringssvarene og et høringsnotat til udvalget.

Bilag

Under udvalgsarbejdet er der omdelt 7 bilag på lovforsla?get.

Skriftlige henvendelser

Udvalget har under udvalgsarbejdet modtaget 2 skriftlige henvendelser om lovforslaget.

Spørgsmål

Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet 5 spørgsmål til skatteministeren til skriftlig besvarelse, som ministeren har besvaret.

Dennis Flydtkjær (DF) Hans Kristian Skibby (DF) Kim Christiansen (DF) Jan Rytkjær Callesen (DF) Mikkel Dencker (DF) René Christensen (DF) Louise Elholm (V) Jan E. Jørgensen (V) Kristian Pihl Lorentzen (V) Jacob Jensen (V) Torsten Schack Pedersen (V) Carsten Kissmeyer (V) Joachim B. Olsen (LA) nfmd. May-Britt Kattrup (LA) Anders Johansson (KF) Ane Halsboe-Jørgensen (S) Jens Joel (S) Daniel Toft Jakobsen (S) Jesper Petersen (S) Mattias Tesfaye (S) Peter Hummelgaard Thomsen (S) Lea Wermelin (S) fmd. Rune Lund (EL) Pelle Dragsted (EL) Julius Graakjær Grantzau (ALT) René Gade (ALT) Andreas Steenberg (RV) Lisbeth Bech Poulsen (SF) Jacob Mark (SF)

Inuit Ataqatigiit, Nunatta Qitornai, Tjóðveldi og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.

Socialdemokratiet (S)46
Dansk Folkeparti (DF)37
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)34
Enhedslisten (EL)14
Liberal Alliance (LA)13
Alternativet (ALT)10
Radikale Venstre (RV)8
Socialistisk Folkeparti (SF)7
Det Konservative Folkeparti (KF)6
Inuit Ataqatigiit (IA)1
Nunatta Qitornai (NQ)1
Tjóðveldi (T)1
Javnaðarflokkurin (JF)1