Betænkning afgivet af Skatteudvalget
den 22. januar 2019
1. Ændringsforslag
Skatteministeren har stillet 2
ændringsforslag til lovforslaget.
2. Indstillinger
Et flertal i
udvalget (S, DF, V, LA, RV og KF) indstiller lovforslaget til vedtagelse med de stillede
ændringsforslag.
Et mindretal i
udvalget (ALT og SF) indstiller lovforslaget til forkastelse ved 3. behandling. Mindretallet
vil stemme for de stillede ændringsforslag.
Et andet
mindretal i udvalget (EL) indstiller lovforslaget til forkastelse ved 3. behandling. Mindretallet
vil stemme hverken for eller imod de stillede
ændringsforslag.
Inuit Ataqatigiit, Nunatta Qitornai,
Tjóðveldi og Javnaðarflokkurin havde ved
betænkningsafgivelsen ikke medlemmer i udvalget og dermed
ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske
bemærkninger i betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
3. Politiske bemærkninger
Socialdemokratiet
Socialdemokratiets medlemmer af udvalget
bemærker, at lempelsen af elvarmeafgiften på
sommerhuse, så disse sidestilles med helårshuse, er et
fornuftigt tiltag til at fremme grønne varmekilder i
sommerhuse og til at fremme turismen. Socialdemokratiet finder dog,
at grænsen på 4.000 kWh om året er sat for
højt, idet denne grænse primært vil tilgodese
dyrere sommerhuse med installationer såsom sauna og opvarmet
pool. Socialdemokratiet ser derfor gerne, at grænsen
sættes lavere, og at der skabes tilskyndelse for flere til at
få en varmepumpe som varmekilde. Socialdemokratiet
bemærker, at flere organisationer påpeger samme
udfordring i deres høringssvar.
Socialdemokratiets medlemmer af udvalget
bemærker endvidere, at afgiften på forsikringssummen af
lystfartøjer medfører visse problemer, primært
at nogle ejere af lystfartøjer flytter deres fartøjer
til udlandet, hvilket medfører forskellige tab for Danmark.
Endvidere udgør afgiften en betydelig del af
forsikringssummen også for ejere af mindre og mere folkeligt
tilgængelig både, hvorfor partiet har noteret sig den
kritik, der har været af afgiften. Socialdemokratiet mener
dog ikke, der var et behov for at prioritere lavere afgifter for
ejere af de dyreste både. I stedet for en nedsættelse
som her foreslået burde man have afsat bedre tid til at finde
en anden løsning, der uden provenutab havde ændret
på metoden for opkrævning af afgift på
lystfartøjer. Socialdemokratiet har i den korte tid, der har
været til rådighed, stillet spørgsmål
bl.a. med inspiration fra forslag fra Danske Tursejlere. Det
står dog klart, at skatteministeren ikke støtter disse
forslag og heller ikke har villet tage sig længere tid til en
grundigere behandling af alternativerne til det foreliggende
forslag.
Enhedslisten
Enhedslistens medlemmer af udvalget
bemærker, at EL ønsker at støtte op om den
grønne omstilling, men mener ikke, at en lempelse af
elvarmeafgiften for sommerhuse, der bruger mere end 4.000 kWh el om
året, og som typisk vil være luksuriøse
sommerhuse med opvarmet pool m.m., er den rette måde at
fremme den grønne omstilling på.
Lovforslaget indeholder tillige en lempelse
af afgiften på lystfartøjsforsikringer, som
primært kommer høje indkom?ster med råd til
store både til gavn. Enhedslisten kan derfor ikke
støtte lovforslaget.
Radikale Venstre
Radikale Venstres medlemmer af udvalget
bemærker, at RV ønsker at fremme brugen af vedvarende
energi og at fremme turismen, som vil understøtte
landdistrikterne. Radikale Venstre støtter derfor op om den
del af lovforslaget, der omhandler lempelse af elafgiften for
sommerhuse. Radikale Venstre har ikke et ønske om at
nedsætte afgiften for lystfartøjsforsikringer, da RV
hellere ser de godt 20 mio. kr. brugt på andre formål.
Ud fra en samlet vurdering ender Radikale Venstre dog med at stemme
for det samlede lovforslag, da fremme af vedvarende energi og
understøttelse af landdistrikterne vejer højt.
4. Ændringforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
Til titlen
Af skatteministeren,
tiltrådt af et flertal (udvalget
med undtagelse af EL):
1)
Titlen affattes således:
»Forslag
til
Lov om ændring af lov om afgift af elektricitet,
lystfartøjsforsikringsafgiftsloven og lov om ændring
af tin?glysningsafgiftsloven og forskellige andre love og om
ophævelse af lov om afgift af antibiotika og
vækstfremmere anvendt i foderstoffer
(Lempet
elvarmeafgift for sommerhuse m.v. og nedsættelse af afgiften
på lystfartøjsforsikringer m.v.)«
[Ændring af lovens titel som
følge af ændringsforslag nr. 2]
Ny paragraf
2)
Efter § 2 indsættes:
Ȥ 01
I lov nr. 1728 af 27. december 2018 om
ændring af tinglysningsafgiftsloven og forskellige andre love
og om ophævelse af lov om afgift af antibiotika og
vækstfremmere anvendt i foderstoffer (Afgiftssaneringspakke
m.v.) foretages følgende ændring:
1. I
§ 26, stk. 6, ændres
»§ 5, nr. 1« til: »§ 5, nr. 1 og
2«.«
[Rettelse af
virkningstidspunkt]
Bemærkninger
Til nr. 1
Det foreslås ved lovforslaget at
ændre lov om afgift af elektricitet og
lystfartøjsforsikringsafgiftsloven. Idet der med
ændringsforslag nr. 2 foreslås en ændring af lov
nr. 1728 af 27. december 2018, foreslås det, at lovforslagets
titel ændres, så det fremgår, at der tillige
ændres i lov nr. 1728 af 27. december 2018 om ændring
af tinglysningsafgiftsloven og forskellige andre love og om
ophævelse af lov om afgift af antibiotika og
vækstfremmere anvendt i foderstoffer.
Til nr. 2
Efter chokoladeafgiftslovens § 1, stk.
1, skal der betales afgift af chokolade- og sukkervarer. Afgiften
omfatter en lang række varer, herunder chokolade og
chokoladevarer, kakaomasse, kakaopulver, kakaosmør og
kakaopræparater af enhver art, lakridssaft, lakrids og
lakridsvarer af enhver art, marcipan- og nougatmasser og varer
heraf, konfekt, bolsjer, skumvarer, tyggegummi, kandiseret frugt
m.v.
Den såkaldte vaffelbestemmelse i
chokoladeafgiftslovens § 1, stk. 1, nr. 9, blev ophævet
ved lov nr. 1728 af 27. december 2018, jf. § 5, nr. 1.
Ophævelsen træder i kraft den 1. februar 2019, jf.
§ 26, stk. 1, og har virkning fra og med den 1. april 2019,
jf. § 26, stk. 6. Som konsekvens af ophævelsen af
chokoladeafgiftslovens § 1, stk. 1, nr. 9, blev henvisningen i
§ 1, stk. 1, nr. 11 (der bliver nr. 10), til nr. 1-9 samtidig
ændret til nr. 1-8, jf. § 5, nr. 2, i lov nr. 1728 af
27. december 2018.
Konsekvensændringen i § 5, nr.
2, i lov nr. 1728 af 27. december 2018 har fejlagtigt ikke
fået samme virkningstidspunkt som § 5, nr. 1. § 5,
nr. 2, træder således i kraft og har virkning fra og
med den 1. februar 2019, jf. § 26, stk. 1, i lov nr. 1728 af
27. december 2018.
Da henvisningen til § 5, nr. 2,
mangler i § 26, stk. 6, foreslås denne indsat,
således at § 5, nr. 2, i lov nr. 1728 af 27. december
2018 får virkning fra og med den 1. april 2019 ligesom §
5, nr. 1.
4. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 19. december
2018 og var til 1. behandling den 15. januar 2019. Lovforslaget
blev efter 1. behandling henvist til behandling i
Skatteudvalget.
Oversigt over lovforslagets
sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse
med udvalgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på
Folketingets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 2
møder.
Høringssvar
Et udkast til lovforslaget har inden
fremsættelsen været sendt i høring, og
skatteministeren sendte den 14. december 2018 dette udkast til
udvalget, jf. SAU alm. del - bilag 91. Den 14. januar 2019 sendte
skatteministeren høringssvarene og et høringsnotat
til udvalget.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 7 bilag
på lovforsla?get.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har under udvalgsarbejdet modtaget
2 skriftlige henvendelser om lovforslaget.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet
5 spørgsmål til skatteministeren til skriftlig
besvarelse, som ministeren har besvaret.
Dennis Flydtkjær (DF) Hans
Kristian Skibby (DF) Kim Christiansen (DF) Jan Rytkjær
Callesen (DF) Mikkel Dencker (DF) René Christensen (DF)
Louise Elholm (V) Jan E. Jørgensen (V) Kristian Pihl
Lorentzen (V) Jacob Jensen (V) Torsten Schack Pedersen (V) Carsten
Kissmeyer (V) Joachim B. Olsen (LA) nfmd. May-Britt Kattrup (LA) Anders
Johansson (KF) Ane Halsboe-Jørgensen (S) Jens Joel (S)
Daniel Toft Jakobsen (S) Jesper Petersen (S) Mattias Tesfaye (S)
Peter Hummelgaard Thomsen (S) Lea Wermelin (S) fmd. Rune Lund (EL) Pelle Dragsted (EL)
Julius Graakjær Grantzau (ALT) René Gade (ALT) Andreas
Steenberg (RV) Lisbeth Bech Poulsen (SF) Jacob Mark (SF)
Inuit Ataqatigiit, Nunatta Qitornai,
Tjóðveldi og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer
i udvalget.
Socialdemokratiet (S) | 46 | |
Dansk Folkeparti (DF) | 37 | |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 34 | |
Enhedslisten (EL) | 14 | |
Liberal Alliance (LA) | 13 | |
Alternativet (ALT) | 10 | |
Radikale Venstre (RV) | 8 | |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 7 | |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 6 | |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 | |
Nunatta Qitornai (NQ) | 1 | |
Tjóðveldi (T) | 1 | |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 | |