Fremsat den 19. december 2018 af erhvervsministeren (Rasmus Jarlov)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om sikkerhed til
søs
(Sammensætning af Fiskeriets
Arbejdsmiljøråd)
§ 1
I lov om sikkerhed til søs, jf.
lovbekendtgørelse nr. 72 af 17. januar 2014, som
ændret bl.a. ved § 1 i lov nr. 139 af 28. februar 2018
og senest ved § 1 i lov nr. 374 af 1. maj 2018, foretages
følgende ændringer:
1. I
§ 27 indsættes efter stk. 1
som nyt stykke:
»Stk. 2.
For Fiskeriets Arbejdsmiljøråd gælder dog, at
det består af 10 medlemmer, som udnævnes af
erhvervsministeren på følgende måde:
1) 3 medlemmer
udnævnes efter indstilling fra Danmarks Fiskeriforening
Producent Organisation.
2) 1 medlem
udnævnes efter indstilling fra Danmarks Pelagiske
Producentorganisation.
3) 1 medlem
udnævnes efter indstilling fra Foreningen for Skånsomt
Kystfiskeri.
4) 4 medlemmer
udnævnes efter indstilling fra 3F.
5) 1 medlem
udnævnes efter indstilling fra CO-Søfart.«
Stk. 2-5 bliver herefter stk. 3-6.
2. I
§ 27, stk. 3, der bliver stk. 4,
ændres »2« til: »3«.
§ 2
Stk. 1. Loven
træder i kraft dagen efter bekendtgørelsen i
Lovtidende.
Stk. 2.
Udnævnelser af medlemmer af Fiskeriets
Arbejdsmiljøråd foretaget før lovens
ikrafttræden opretholdes, indtil erhvervsministeren har
foretaget udnævnelse i henhold til § 27, stk. 2, i lov
om sikkerhed til søs som indsat ved denne lovs § 1, nr.
1.
§ 3
Loven gælder ikke for Færøerne
og Grønland.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
1. Indledning
Forslaget er en opfølgning
på Vækst- og Udviklingspakken for dansk fiskeri (jf.
Beretning om en Vækst- og Udviklingspakke for dansk fiskeri
afgivet af Miljø- og Fødevareudvalget den 7. december
2016), som har tilslutning fra Alternativet, Dansk Folkeparti, Det
Konservative Folkeparti, Enhedslisten, Liberal Alliance, Radikale
Venstre, Socialdemokratiet, Socialistisk Folkeparti og Venstre.
Partierne bag fiskeripakken ønsker at sikre en bredere
repræsentation i Fiskeriets Arbejdsmiljøråd. For
at efterkomme dette ønske indeholder lovforslaget en
ændring af lov om sikkerhed til søs, der har til
formål at ændre sammensætningen af
rådet.
I Beretning om en Vækst- og
Udviklingspakke for dansk fiskeri afgivet af Miljø- og
Fødevareudvalget den 7. december 2016 indgår som punkt
15, at den økonomiske model for Fiskeriets
Arbejdsmiljøråd skal justeres for at sikre en mere
retfærdig fordeling af de økonomiske udgifter for
fiskerne, så det i højere grad er de bredeste skuldre,
som bærer de tungeste byrder.
Punkt 15 i Vækst- og
Udviklingspakken for dansk fiskeri blev gennemført ved, at
Fiskeriets Arbejdsmiljøråd udarbejdede en ny
økonomisk model for udgifternes fordeling efter
fiskeskibenes størrelse med virkning fra 2018. I
tillæg hertil blev søloven ændret, således
at den årlige afgift for bl.a. de mindre fiskeskibe blev
nedsat til 300 kr. pr. 1. marts 2018, jf. lov nr. 139 af 28.
februar 2018. Ændringen af søloven var afledt af de
forhandlinger, som havde fundet sted i Miljø- og
Fødevareministeriet om punkt 15 i beretningen om en
Vækst- og Udviklingspakke for dansk fiskeri.
I forbindelse med forhandlingerne
om gennemførelse af beretningens punkt 15 blev der i
forligskredsen bag fiskeripakken udtrykt ønske om, at
sammensætningen af rådet ændres, så det i
højere grad afspejler bredden i dansk fiskeri. Konkret er
ønsket, at Foreningen for Skånsomt Kystfiskeri og
eventuelt også Danmarks Pelagiske Producentorganisation
får mulighed for at deltage i beslutninger i Fiskeriets
Arbejdsmiljøråd.
Forskellige
løsningsmuligheder har ved flere lejligheder været
drøftet med Fiskeriets Arbejdsmiljøråd,
Danmarks Fiskeriforening Producent Organisation og 3F. Det har dog
ikke været muligt at finde frem til en brugbar løsning
i fælles forståelse med arbejdsmarkedets parter.
På den baggrund
foreslås i overensstemmelse med ønsket fra partierne
bag fiskeripakken en lovbaseret løsning, som
indebærer, at det ved lov fastsættes, hvem der
indstiller medlemmer til Fiskeriets Arbejdsmiljøråd,
og at medlemmerne udnævnes af erhvervsministeren.
For fortsat at sikre, at Fiskeriets
Arbejdsmiljøråd består af et ligeligt antal
repræsentanter for arbejdstagere om bord og arbejdsgivere for
disse foreslås endvidere med lovforslaget, at Fiskeriets
Arbejdsmiljøråd udvides til 10 medlemmer. Ud over
Foreningen for Skånsomt Kystfiskeri foreslås, at
også Danmarks Pelagiske Producentorganisation og
CO-Søfart kan indstille medlemmer til Fiskeriets
Arbejdsmiljøråd. Dette skal ses i lyset af
ønsket om, at Danmarks Pelagiske Producentorganisation
eventuelt også skal have plads i Fiskeriets
Arbejdsmiljøråd, og at CO-Søfart også
repræsenterer arbejdstagere ansat i større
fiskeskibe.
2. Lovforslagets
hovedpunkter
2.1. Udvælgelse
af medlemmer til Fiskeriets Arbejdsmiljøråd
2.1.1. Gældende ret
Fiskeriets
Arbejdsmiljøråd er oprettet i medfør af §
27, stk. 1, i lov om sikkerhed til søs, jf.
lovbekendtgørelse nr. 72 af 17. januar 2014, for at styrke
den arbejdsmiljømæssige indsats for fiskere, der
arbejder på danske fiskeskibe, jf. kapitel XII i
bekendtgørelse nr. 1246 af 11. december 2009 om Meddelelser
fra Søfartsstyrelsen A, teknisk forskrift om
arbejdsmiljø i skibe.
Fiskeriets
Arbejdsmiljøråd har oprettet en
arbejdsmiljøtjeneste til varetagelse af sikkerheds- og
sundhedsarbejdet for personer, der arbejder om bord, jf. også
§ 27, stk. 2, i lov om sikkerhed til søs og
ovennævnte bekendtgørelse. Fiskeriets
Arbejdsmiljøtjeneste varetager efter retningslinjer fastsat
af arbejdsmiljørådet rådgivning af reder,
skibsledelse og sikkerhedsorganisation om arbejdsmiljøet til
søs.
Fiskeriets
Arbejdsmiljøråd er således oprettet med det
formål at fremme de ansattes sundhed og sikkerhed både
fysisk og psykisk, at forebygge arbejdsmiljøskader og at
skabe og udbygge grundlaget for, at sikkerhedsorganisationer
sættes bedre i stand til at løse sundheds- og
sikkerhedsspørgsmål om bord i skibene. Alle
arbejdsgivere, som beskæftiger personer om bord i fiskeskibe,
skal være tilsluttet arbejdsmiljøtjenesten, jf.
ovennævnte bekendtgørelse.
Arbejdsmiljørådets indsats for arbejdsmiljøet i
fiskeskibe, som er et farligt erhverv, har medvirket til markante
forbedringer i fiskernes sikkerhed.
Arbejdsmiljørådet med
tilhørende arbejdsmiljøtjeneste er
arbejdsgiverfinansierede.
Det er besluttet, at erhvervet skal
have den størst mulige indflydelse på den
arbejdsmiljømæssige indsats, der ydes af
arbejdsmiljørådet og arbejdsmiljøtjenesten. Det
fremgår således af § 27, stk. 1, i lov om
sikkerhed til søs, at arbejdsmiljørådet skal
sammensættes med et ligeligt antal repræsentanter for
arbejdstagere om bord og arbejdsgivere for disse.
Skibstilsynsrådet fastlægger proceduren for
udvælgelse af medlemmerne til
arbejdsmiljørådet.
Skibstilsynsrådet er nedsat i
medfør af § 26 i lov om sikkerhed til søs og
skal rådgive Erhvervsministeriet og Søfartsstyrelsen
vedrørende sikkerhed til søs, følge
udviklingen inden for lovens område og fremsætte
ønsker og forslag vedrørende lovgivningen om
sikkerhed til søs og den dertil knyttede administration.
Skibstilsynsrådet består af en af erhvervsministeren
udnævnt formand samt i øvrigt af et af ministeren
nærmere fastsat antal medlemmer omfattende
repræsentanter for rederne, de søfarende og
skibsværfterne. Forretningsordenen for
Skibstilsynsrådet fremgår af bekendtgørelse nr.
883 af 3. oktober 1996. Danmarks Fiskeriforening Producent
Organisation og 3F, som repræsenterer henholdsvis rederne og
fiskerne inden for fiskerierhvervet, er begge medlemmer af
Skibstilsynsrådet.
Skibstilsynsrådet har i
medfør af § 27, stk. 1, i lov om sikkerhed til
søs fastlagt proceduren for udvælgelse af medlemmerne
til arbejdsmiljørådet, hvorefter Danmarks
Fiskeriforening Producent Organisation og 3F udgør de
organisationer, der kan indstille medlemmer til udnævnelse i
Fiskeriets Arbejdsmiljøråd.
Fiskeriets
Arbejdsmiljøråd udgøres i dag af 4 medlemmer
udnævnt af Søfartsstyrelsen efter indstilling fra
Danmarks Fiskeriforening Producent Organisation og 4 medlemmer
ligeledes udnævnt af Søfartsstyrelsen efter
indstilling fra 3F.
Staten bidrager i dag med et
årligt tilskud på finansloven, jf. også §
27, stk. 4, i lov om sikkerhed til søs, hvoraf
fremgår, at staten kan yde tilskud til Fiskeriets
Arbejdsmiljøråds arbejde med rådgivning,
vejledning, information, analyser, målinger og øvrige
forebyggelsesmæssige aktiviteter.
2.1.2. Erhvervsministeriets overvejelser
For at imødekomme
ønsket om, at Foreningen for Skånsomt Kystfiskeri og
eventuelt også Danmarks Pelagiske Producentorganisation
får mulighed for at deltage i beslutninger i Fiskeriets
Arbejdsmiljøråd, har Søfartsstyrelsen ved flere
lejligheder drøftet forskellige løsningsmuligheder
med Fiskeriets Arbejdsmiljøråd, Danmarks
Fiskeriforening Producent Organisation og 3F.
Det har dog ikke været muligt
at finde frem til en brugbar løsning uden lovændring,
idet begge organisationer klart har modsat sig forslaget om
inkludering af Foreningen for Skånsomt Kystfiskeri i
Fiskeriets Arbejdsmiljøråd. Organisationerne har som
alternativ løsning foreslået, at Foreningen for
Skånsomt Kystfiskeri tilbydes plads i hvert af de tre
sikkerhedsudvalg, der udgør sikkerhedsorganisationen for
mindre fiskeskibe. Begrundelsen for dette forslag var, at
Foreningen for Skånsomt Kystfiskeri derved ville blive
repræsenteret over hele landet og dermed ville få
indflydelse på det landsdækkende sikkerhedsarbejde for
mindre fiskeskibe. Organisationernes alternative
løsningsforslag er blevet afvist af partierne bag
fiskeripakken.
Det har således ikke
været muligt at finde en løsning i fælles
forståelse med arbejdsmarkedets parter.
Nærværende lovforslag fremsættes for at
imødekomme ønsket om, at Foreningen for
Skånsomt Kystfiskeri inkluderes i Fiskeriets
Arbejdsmiljøråd.
Det er samtidig vurderet, at
Danmarks Pelagiske Producentorganisation også bør
opnå mulighed for at indstille 1 medlem til Fiskeriets
Arbejdsmiljøråd. Herved foreslås
arbejdsgiversiden i Fiskeriets Arbejdsmiljøråds
bestyrelse udvidet med en plads og sammensat efter indstilling fra
tre organisationer. For at opretholde pariteten foreslås
arbejdstagersiden udvidet tilsvarende med en plads. I denne
forbindelse har Erhvervsministeriet vurderet, at CO-Søfart
som ny organisation bør berettiges til at indstille 1
medlem. Baggrunden herfor er, at CO-Søfart også
repræsenterer arbejdstagere ansat i større
fiskeskibe.
Det bemærkes, at Danmarks
Fiskeriforening Producent Organisation har oplyst, at Danmarks
Pelagiske Producentorganisation de facto allerede har fået
sæde i bestyrelsen. Dette ændrer dog ikke ved, at
foreningen efter de gældende regler ikke er
indstillingsberettiget.
2.1.3. Den
foreslåede ordning
Den foreslåede ordning
indebærer, at det ved lov fastsættes, hvem der
indstiller medlemmer til bestyrelsen for Fiskeriets
Arbejdsmiljøråd. Med forslaget vil det således
ikke længere være Skibstilsynsrådet, der
fastsætter regler om udvælgelse af medlemmer til
Fiskeriets Arbejdsmiljøråd.
Det foreslås endvidere, at
erhvervsministeren får tillagt beføjelse til at
udnævne medlemmerne af Fiskeriets
Arbejdsmiljøråd efter indstilling fra organisationer
for arbejdstagere om bord og arbejdsgivere i fiskerierhvervet.
Konkret foreslås, at Fiskeriets Arbejdsmiljøråd
udvides fra 8 til 10 medlemmer, hvor 3 medlemmer udnævnes
efter indstilling fra Danmarks Fiskeriforening Producent
Organisation, 1 medlem udnævnes efter indstilling fra
Danmarks Pelagiske Producentorganisation, 1 medlem udnævnes
efter indstilling fra Foreningen for Skånsomt Kystfiskeri, 4
medlemmer udnævnes efter indstilling fra 3F og 1 medlem
udnævnes efter indstilling fra CO-Søfart.
Udvidelsen giver plads til
medlemmer indstillet af de nye organisationer (Danmarks Pelagiske
Producentorganisation, Foreningen for Skånsomt Kystfiskeri og
CO-Søfart) samtidig med, at ordningen opretholder princippet
i loven om, at Fiskeriets Arbejdsmiljøråd skal
bestå af et ligeligt antal repræsentanter for
arbejdsgivere og arbejdstagere.
3. Økonomiske og
implementeringsmæssige konsekvenser for det
offentlige
Lovforslaget har ikke
økonomiske og implementeringsmæssige konsekvenser for
stat, regioner og kommuner.
4. Økonomiske og
administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.
Lovforslaget har ikke
økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet
m.v.
5. Administrative
konsekvenser for borgere
Lovforsalget har ikke
administrative konsekvenser for borgere.
6. Miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget har ikke
miljømæssige konsekvenser.
7. Forholdet til
EU-retten
Lovforslaget indeholder ikke
EU-retslige aspekter.
8. Hørte
myndigheder og organisationer m.v.
Et udkast til lovforslag har i
perioden fra den 18. oktober 2018 til den 15. november 2018
været sendt i høring hos følgende myndigheder
og organisationer m.v.:
Advokatrådet -
Advokatsamfundet, Arbejderbevægelsens Erhvervsråd,
CO-Søfart, Danmarks Fiskeriforening Producent Organisation,
Danmarks Pelagiske Producentorganisation, Dansk
Arbejdsgiverforening, Dansk Erhverv, Dansk Industri, Danske
Advokater, Fagligt Fælles Forbund (3F), Fiskeriets
Arbejdsmiljøråd, Fiskernes Forbund, Foreningen for
Skånsomt Kystfiskeri, Færøernes Hjemmestyre,
Grønlands Selvstyre, Landsorganisation i Danmark,
Maskinmestrenes Forening, Metals Maritime Afdeling og
Skibstilsynsrådet.
| | | | | | 9. Sammenfattende skema | | | | Positive konsekvenser/ mindreudgifter
(hvis ja, angiv omfang/Hvis nej, anfør
»Ingen«) | Negative konsekvenser/ merudgifter (hvis
ja, angiv omfang/Hvis nej, anfør »Ingen«) | Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen | Implementeringskonsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen | Miljømæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen | Forholdet til EU-retten | Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter. | Går videre end minimumskrav i
EU-regulering (sæt X) | Ja | Nej X |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til §
1
Til nr. 1
Efter § 27, stk. 1, 3. pkt., i
lov om sikkerhed til søs er det Skibstilsynsrådet, som
fastsætter regler om udvælgelse af medlemmer til
arbejdsmiljørådene. Det fremgår af kapitel XII,
Afsnit B, regel 1, i bekendtgørelse nr. 1246 af 11. december
2009 om Meddelelser fra Søfartsstyrelsen A, teknisk
forskrift om arbejdsmiljø i skibe, at Fiskeriets
Arbejdsmiljøråd ledes af en bestyrelse med indtil 8
medlemmer, der udgør en ligelig repræsentation for
henholdsvis partsfiskere og redere. Det fremgår endvidere, at
repræsentanter og stedfortrædere til bestyrelsen
udnævnes af Søfartsstyrelsen efter indstilling fra de
mest repræsentative fiskeriorganisationer efter en af
Skibstilsynsrådet udarbejdet særlig
udvælgelsesprocedure.
Efter Skibstilsynsrådets
udvælgelsesprocedure er det Danmarks Fiskeriforening
Producent Organisation (tidligere Danmarks Havfiskeriforening og
Dansk Fiskeriforening) og 3F (tidligere Specialarbejderforbundet i
Danmark), som udgør de organisationer, der kan indstille
medlemmer til udnævnelse i Fiskeriets
Arbejdsmiljøråd. Selve udnævnelsen foretages af
Søfartsstyrelsen.
Det foreslås med forslaget
til § 27, stk. 2, i lov om
sikkerhed til søs, at for Fiskeriets
Arbejdsmiljøråd gælder dog, at det består
af 10 medlemmer, som udnævnes af erhvervsministeren på
følgende måde:
1) 3 medlemmer
udnævnes efter indstilling fra Danmarks Fiskeriforening
Producent Organisation.
2) 1 medlem
udnævnes efter indstilling fra Danmarks Pelagiske
Producentorganisation.
3) 1 medlem
udnævnes efter indstilling fra Foreningen for Skånsomt
Kystfiskeri.
4) 4 medlemmer
udnævnes efter indstilling fra 3F.
5) 1 medlem
udnævnes efter indstilling fra CO-Søfart.
Med forslaget vil
Skibstilsynsrådet ikke længere skulle fastsætte
regler om udvælgelse af medlemmer til Fiskeriets
Arbejdsmiljøråd. Erhvervsministeren får med
forslaget tillagt beføjelse til at udnævne medlemmerne
af Fiskeriets Arbejdsmiljøråd efter indstilling fra
organisationer for henholdsvis arbejdstagere og arbejdsgivere i
fiskerierhvervet som fastsat i lovforslaget. På baggrund af
de modtagne indstillinger vil ministeren træffe
afgørelse om udnævnelserne.
Fiskeriets
Arbejdsmiljøråd er ikke omfattet af § 8 i
ligestillingsloven, men der bør ved indstilling og
udnævnelse af medlemmer til rådet alligevel
tilstræbes en ligelig fordeling af mænd og kvinder. Der
skal dog gøres opmærksom på, at fiskerierhvervet
overvejende udøves af mænd, hvorfor det i praksis kan
vise sig ikke at være muligt at sikre, at de enkelte
indstillinger omfatter både mænd og kvinder.
Med forslaget vil antallet af
medlemmer af Fiskeriets Arbejdsmiljøråd blive udvidet
fra 8 til 10 medlemmer. Udvidelsen vil give plads til medlemmer
indstillet af tre nye organisationer - Danmarks Pelagiske
Producentorganisation, Foreningen for Skånsomt Kystfiskeri og
CO-Søfart - samtidig med, at ordningen opretholder
princippet i loven om, at Fiskeriets Arbejdsmiljøråd
skal bestå af et ligeligt antal arbejdsgivere og
arbejdstagere. Forslaget vurderes hermed at imødekomme
ønsket om en ændret sammensætning af Fiskeriets
Arbejdsmiljøråd med henblik på, at Fiskeriets
Arbejdsmiljøråd i højere grad vil afspejle
bredden i dansk fiskeri.
Med behandlingen af lovforslaget
får Folketinget mulighed for at tage stilling til hvilke
organisationer, der kan indstille medlemmer til Fiskeriets
Arbejdsmiljøråd samtidig med, at Foreningen for
Skånsomt Kystfiskeri sikres retten til at indstille et medlem
af rådet.
Det bemærkes i den
forbindelse, at de siddende medlemmer af Fiskeriets
Arbejdsmiljøråd ikke er udnævnt for en bestemt
periode. Erhvervsministeren vil derfor, når loven er
trådt i kraft, kunne udnævne nye medlemmer på
baggrund af indstillinger i henhold til loven. Der henvises
endvidere til den foreslåede overgangsregel i lovforslagets
§ 2, stk. 2, hvorefter de nuværende udnævnelser
opretholdes, indtil der er foretaget udnævnelse efter de nye
regler.
Det forudsættes i
øvrigt, at erhvervsministeren vil kunne udnytte
bemyndigelsen til at udnævne medlemmerne for en nærmere
bestemt periode, som vil kunne forlænges.
Til nr. 2
Det fremgår af § 27, stk. 3, i lov om sikkerhed til
søs, at stk. 1 og 2 ikke finder anvendelse på
arbejdsmiljøråd og arbejdsmiljøtjeneste
omfattet af lov om Handelsflådens Arbejdsmiljø- og
Velfærdsråd.
Det foreslås, at henvisningen til stk. 2, i § 27,
stk. 3, ændres til stk. 3, som følge af, at der ved
lovforslagets § 1, nr. 1, indsættes et nyt stk. 2, i
§ 27. Der er ikke tilsigtet realitetsændringer med
ændringsforslaget.
Til §
2
Det foreslås i stk. 1, at
loven træder i kraft dagen efter bekendtgørelsen i
Lovtidende. Årsagen hertil er, at der snarest muligt vil
skulle kunne udnævnes et nyt
arbejdsmiljøråd.
Efter forslaget til stk. 2
opretholdes udnævnelser foretaget før lovens
ikrafttræden, indtil erhvervsministeren har foretaget
udnævnelse i henhold til § 27, stk. 2, i lov om
sikkerhed til søs som indsat ved dette lovforslags § 1,
nr. 1.
Forslaget skyldes, at grundlaget
for de nuværende udnævnelser af medlemmer af Fiskeriets
Arbejdsmiljøråd bortfalder, når loven
træder i kraft. Forslaget har til formål at sikre, at
der fortsat vil være udnævnt medlemmer til Fiskeriets
Arbejdsmiljøråd, såfremt der opstår en
periode efter lovens ikrafttræden, hvor de nye
udnævnelser endnu ikke foreligger.
Til §
3
Det foreslås, at loven ikke gælder
for Færøerne og Grønland.
Søsikkerhed er et færøsk
særanliggende, mens det er et rigsanliggende i forhold til
Grønland. De foreslåede ændringer af § 27 i
lov om sikkerhed til søs vedrører
sammensætningen af Fiskeriets Arbejdsmiljøråd i
Danmark. Det vurderes på den baggrund ikke relevant at kunne
sætte bestemmelsen i kraft for Grønland.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende
lov
| | | | | | | | § 1 I lov om sikkerhed til søs, jf.
lovbekendtgørelse nr. 72 af 17. januar 2014, som
ændret bl.a. ved § 1 i lov nr. 139 af 28. februar 2018
og senest ved § 1 i lov nr. 374 af 1. maj 2018, foretages
følgende ændringer: | | | | §
27. --- Stk. 2.-5.
--- | | 1. I § 27 indsættes efter stk. 1 som
nyt stykke: »Stk. 2.
For Fiskeriets Arbejdsmiljøråd gælder dog, at
det består af 10 medlemmer, som udnævnes af
erhvervsministeren på følgende måde: 1) 3 medlemmer udnævnes efter indstilling
fra Danmarks Fiskeriforening Producent Organisation. 2) 1 medlemmer udnævnes efter indstilling
fra Danmarks Pelagiske Producentorganisation. 3) 1 medlem udnævnes efter indstilling fra
Foreningen for Skånsomt Kystfiskeri. 4) 4 medlemmer udnævnes efter indstilling
fra 3F. 5) 1 medlem udnævnes efter indstilling fra
CO-Søfart.« Stk. 2-5 bliver herefter stk. 3-6. | | | | §
27. --- Stk.
2. --- Stk. 3. Stk. 1
og 2 finder ikke anvendelse på arbejdsmiljøråd
og arbejdsmiljøtjeneste omfattet af lov om
Handelsflådens Arbejdsmiljø- og
Velfærdsråd. Stk. 4. og 5. --- | | 2. I § 27, stk. 3, der bliver stk. 4,
ændres »2« til: »3«. | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | |
|