Skriftlig fremsættelse (3. oktober
2018)
Beskæftigelsesministeren (Troels Lund
Poulsen):
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov om ændring af lov om
arbejdsløshedsforsikring m.v., lov om sygedagpenge og
barselsloven (Opholdskrav for ret til arbejdsløshedsdagpenge
m.v.)
(Lovforslag nr. L 13)
Regeringen (Venstre, Liberal Alliance og
Det Konservative Folkeparti) og Dansk Folkeparti har den 6. februar
2018 indgået "Aftale om lavere skat på arbejdsindkomst
og større fradrag for pensionsindbetalinger". Aftalen
finansieres blandt andet ved indførelsen af et opholdskrav
for ret til dagpenge.
Opholdskravet sender et signal om, at
forudsætningen for adgang til de fulde ydelser er, at man har
en fast tilknytning til det danske samfund og har bidraget hertil
gennem en længere årrække. Lovforslaget
udmønter den del af aftalen, der omhandler et opholdskrav
for ret til dagpenge.
Det foreslås, at der indføres
et opholdskrav for ret til arbejdsløshedsdagpenge, så
medlemmer af en arbejdsløshedskasse som udgangspunkt skal
have opholdt sig lovligt her i riget eller i et andet
EU/EØS-land eller Schweiz i sammenlagt mindst 7 år
inden for de seneste 8 år for at kunne få ret til
arbejdsløshedsdagpenge.
Det foreslås derudover, at
følgende ophold i udlandet sidestilles med ophold her i
riget:
1) Hyre på et dansk skib.
2) Ophold i udlandet som udsendt
repræsentant for en dansk offentlig myndighed.
3) Ophold i udlandet i øvrigt som
beskæftiget i offentlig dansk interesse.
4) Ophold i udlandet som ansat i en dansk
virksomhed, herunder filial eller datterselskab.
5) Ophold i udlandet med henblik på
erhvervskompetencegivende uddannelse, når medlemmet har
opfyldt kravet om bopæl og ophold, umiddelbart før
uddannelsen blev påbegyndt.
6) Ophold i udlandet som forsker ved et
udenlandsk universitet, forskningsinstitution eller virksomhed,
når medlemmet har opfyldt kravet om bopæl og ophold,
umiddelbart før udlandsopholdet blev påbegyndt.
Det foreslås i øvrigt, at
ægtefæller, samlevere, registrerede partnere og
umyndige børn til personer, der opfylder en af
undtagelserne, kan sidestille et ophold i udlandet med ophold her i
riget, samt at personer, der har gennemført en
integrationsgrunduddannelse (igu), undtages fra opholdskravet.
Opholdskravet vil i øvrigt have
betydning i sager om sygedagpenge efter sygedagpengeloven og
dagpenge efter barselsloven i de tilfælde, hvor retten til
sygedagpenge og dagpenge efter barselsloven afhænger af, at
personen opfylder betingelserne for ret til
arbejdsløshedsdagpenge. Det foreslås derfor, at
arbejdsløshedskasserne får pligt til at opgøre,
om et medlem ville være berettiget til
arbejdsløshedsdagpenge, herunder opholdskravet, hvis
kommunen og Udbetaling Danmark anmoder om oplysninger herom til
brug for deres afgørelser om medlemmets ret til hhv.
sygedagpenge og barselsdagpenge.
Det vurderes, at forslaget vil
medføre mindreudgifter for det offentlige på 198,5
mio. kr. efter skat og tilbageløb fuldt indfaset i 2023 og
frem. I økonomien er indregnet afledte konsekvenser for
tilbøjeligheden til at forsikre sig mod ledighed, samt
afledte konsekvenser for retten til sygedagpenge og barselsdagpenge
i de tilfælde, hvor retten til disse forudsætter, at
personen opfylder betingelserne for ret til dagpenge.
Det foreslås, at loven træder i
kraft den 1. januar 2019. Det foreslås endvidere, at
opholdskravet indfases trinvis således, at opholdskravet for
medlemmer, som indplaceres i en dagpengeperiode i perioden fra den
1. januar 2019-31. december 2019, er 5 år inden for de
seneste 8 år, og for medlemmer, som indplaceres i en
dagpengeperiode i perioden fra den 1. januar 2020-31. december
2020, er 6 år inden for de seneste 8 år.
Idet jeg i øvrigt henviser til
lovforslaget og bemærkninger hertil, skal jeg anbefale
lovforslaget til Folketingets velvillige behandling.