Betænkning afgivet af
Beskæftigelsesudvalget den 13. december 2018
1. Ændringsforslag
Beskæftigelsesministeren har stillet
8 ændringsforslag til lovforslaget.
2. Indstillinger
Et flertal i
udvalget (DF, V, LA og KF) indstiller lovforslaget til vedtagelse med de stillede
ændringforslag.
Et mindretal i
udvalget (S, EL, ALT, RV og SF) indstiller lovforslaget til forkastelse ved 3. behandling, men vil stemme
for de stillede ændringsforslag.
Inuit Ataqatigiit, Nunatta Qitornai,
Tjóðveldi og Javnaðarflokkurin havde ved
betænkningsafgivelsen ikke medlemmer i udvalget og dermed
ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske
bemærkninger i betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
3. Politiske bemærkninger
Dansk Folkeparti, Venstre, Liberal
Alliance og Det Konservative Folkeparti
Dansk Folkepartis, Venstres, Liberal
Alliances og Det Konservative Folkepartis medlemmer af udvalget
konstaterer, at opholdskravet er med til at værne om retten
til danske velfærdsydelser, så personer fra tredjelande
ikke kan rejse til Danmark blot for at få ydelser.
Opholdskravet sender et helt klart signal om, at
forudsætningen for adgang til bl.a.
arbejdsløshedsdagpenge er, at man har en fast tilknytning
til det danske samfund, og at man har bidraget hertil gennem en
årrække.
DF, V, LA og KF understreger, at det er
helt rimeligt med et opholdskrav og krav om tilknytning til det
danske samfund, fordi dagpenge ikke er en helt almindelig privat
forsikringsordning. Der er tale om en forsikringsordning, hvor
staten og medlemmerne finansierer cirka lige store dele af
dagpengesystemet (50/50). Det betyder så også, at hvis
man ikke har ret til dagpenge, har man heller ikke ret til de andre
fordele, der er knyttet til retten til dagpenge.
DF, V, LA og KF har i forbindelse med
lovbehandlingen konstateret, at der er fremkommet eksempler, der
viser, at udlandsophold på lidt mere end 1 år kan ramme
for hårdt med et opholdskrav på 7 år ud af 8. DF,
V, LA og KF har lyttet til denne kritik og støtter derfor de
stillede ændringsforslag, der fuldt indfaset ændrer
opholdskravet til 7 år ud af 12. Ændringsforslagene
gør ordningen mere fleksibel, sådan at f.eks. danske
statsborgere, der tager ophold i tredjelande i mere end 1 år,
ikke rammes uhensigtsmæssigt af opholdskravet. DF, V, LA og
KF konstaterer, at en sådan ændring flugter med LO's og
FTF's høringssvar, hvoraf følgende bl.a.
fremgår: »Som minimum opfordrer LO og FTF til, at de
mest uhensigtsmæssige konsekvenser af forslaget undgås
ved, at opholdskravet ændres fra 7 år ud af 8 til
f.eks. 7 år ud af 12«. Ændringsforslagene
indfases parallelt med det oprindelige lovforslag over 3 år
(5 år ud af 12 i 2019, 6 år ud af 12 i 2020 og 7
år ud af 12 i 2021 og frem).
Med ændringsforslagene, hvor man skal
have været i Danmark i 7 år ud af 12 for at få
ret til dagpenge, kommer der en ny balance i lovforslaget, der i
endnu højere grad sikrer, at danske statsborgere fortsat kan
få dagpenge, selv om de har arbejdet i udlandet i mindre end
5 år. Ændringsforslagene undtager dog stadig personer,
der kommer fra tredjelande, retten til dagpenge. Med
ændringsforslagene vil over 80 pct. af de berørte
være tredjelandsborgere og under 20 pct. være danske
statsborgere. Med et optjeningskrav på 7 år ud af 8 var
det knap 40 pct., der var danske statsborgere.
DF, V, LA og KF støtter også
de stillede ændringsforslag for unge under 18 år,
så børn, der har en tilknytning til Danmark og er ude
at rejse med deres forældre, ikke bliver berørt af
opholdskravet. Når man samtidig ændrer opholdskravet
til 7 ud af 12 år, betyder det, at unge, der er ude at rejse
med deres forældre, kan være i et tredjeland, indtil de
fylder 23 år, og stadig vil kunne optjene ret til dagpenge,
når de kommer hjem til Danmark.
Samlet set er lovforslaget med de stillede
ændringsforslag endnu et bidrag til at værne om danske
velfærdsydelser på en balanceret og retfærdig
måde.
Socialdemokratiet
Socialdemokratiets medlemmer af udvalget
opfordrer beskæftigelsesministeren til at trække
lovforslaget tilbage og i stedet drøfte en bedre
løsning med arbejdsmarkedets parter, idet det
nuværende lovforslag hverken er gennemtænkt eller
gennemarbejdet. Siden 1. behandling af lovforslaget er det kommet
frem, at lovforslaget vil været problematisk for a-kasserne
at administrere, at det rammer syge og personer på barsel, at
danskere, der arbejder i Storbritannien i dag, og som efter et
kommende brexit vender hjem, kan blive ramt, og senest at danskere,
der i årevis har betalt til deres a-kasse med en forventning
om at kunne trække på retten til dagpenge, hvis de
skulle blive arbejdsløse, nu står til blot ved et
kortere midlertidigt arbejdsophold i udlandet at miste deres
opsparede ret til dagpenge.
Socialdemokratiet vil, hvis regeringen ikke
vil trække lovforslaget tilbage, arbejde for hurtigst muligt
at få ændret reglerne og få dem erstattet med et
nyt opholdskrav for dagpenge, som udformes så det
1) kan
administreres af a-kasserne,
2) rammer
så få danskere som muligt,
3) i videst
muligt omfang ikke rammer syge og personer på barsel,
4) i videst
muligt omfang ikke rammer danskere, som efter brexit vender hjem
til Danmark, og
5) i videst
muligt omfang sikrer, at danskere, der i årevis har betalt
til a-kassen, ikke mister deres ret til dagpenge på grund af
kortere midlertidigt arbejdsophold i udlandet.
Det nye opholdskrav for dagpenge skal
drøftes med arbejdsmarkedets parter. På den baggrund
stemmer Socialdemokratiet imod lovforslaget.
Enhedslisten
Enhedslistens medlemmer af udvalget stemmer
imod lovforslaget, uanset om de af ministeren stillede
ændringsforslag bliver vedtaget. Retten til dagpenge
forudsætter allerede, at man bidrager til det danske samfund
gennem skatteindbetaling og medlemsbidrag til a-kassen. Ministerens
ændringsforslag medfører, at færre bliver ramt,
men det ændrer ikke på, at det vil skabe utryghed for
tusindvis af danske og udenlandske statsborgere, der mister deres
dagpengeret, eller som vil få endnu sværere ved at
opnå den. Det er et angreb på dagpengesystemet og
på lønmodtagernes tryghed som sådan. Det skal
især ses i lyset af de fattigdomsydelser, som bydes
mennesker, der mister deres dagpengeret, ydelser, som regeringen nu
vil sænke yderligere, jf. forslaget om den nye og endnu
lavere udgave af integrationsydelsen. Herudover er lovforslaget
diskriminerende, da det vil føre til, at
lønmodtagere, danske såvel som udenlandske, der lever
op til de samme forpligtelser med hensyn til at betale
medlemsbidrag, skat og stå til rådighed for
arbejdsmarkedet, ikke har de samme rettigheder til dagpenge.
Endelig er der tale om et angreb på det enkelte
a-kassemedlems retssikkerhed. Kravet om, at medlemmet skal
dokumentere sit ophold helt op til 12 år, og for børns
vedkommende 26 år, vil uundgåeligt føre til, at
nogle ikke kan opnå dagpengeret, selv om de egentlig lever op
til kravene, fordi oplysningerne ikke kan fremskaffes. I
øvrigt vil det også påføre a-kasserne
helt urimelige vilkår og en helt igennem overflødig
arbejdsbyrde. Det er i øvrigt tankevækkende, at
regeringen meget gerne vil importere arbejdskraft fra tredjelande,
men samtidig vil nægte dem samme tryghed som flertallet af
deres danske kolleger. Alt i alt bekræfter det indtrykket af
en regering, der bruger påstanden om at ville forhindre
udlændinges misbrug af dagpengesystemet til at skabe en
voksende gruppe af fattige mennesker med den hensigt at sætte
løn og arbejdsvilkår på arbejdsmarkedet under et
endnu større pres, end tilfældet allerede er. At
regeringen vil indføre et skrapt opholdskrav, samtidig med
at EU tvinger os til at gøre det endnu lettere for
EU-/EØS-borgere at opnå ret til danske dagpenge, viser
blot, hvor grotesk forslaget er.
4. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
Til § 1
Af beskæftigelsesministeren,
tiltrådt af udvalget:
1) I
det under nr. 3 foreslåede § 53 a, stk.
1, 1. pkt., ændres »mindst 7 år inden for
de seneste 8 år, jf. dog stk. 2-4« til: »mindst 7
år inden for de seneste 12 år, jf. dog stk.
2-5«.
[Referenceperioden for
opholdskravet ændres fra 8 år til 12 år. ]
2) I
den under nr. 3 foreslåede § 53 a indsættes efter stk. 3 som
nyt stykke:
»Stk. 4.
Ved opgørelsen af opholdskravet i stk. 1 sidestilles ophold
i udlandet, før medlemmet fyldte 18 år, med ophold her
i riget, når medlemmet har opholdt sig her i riget i
sammenlagt mindst 7 år, før medlemmet fyldte 18
år.«
Stk. 4 og 5 bliver herefter stk. 5 og
6.
[Undtagelse vedrørende
ophold i udlandet for børn under 18 år]
3) I
det under nr. 3 foreslåede § 53 a, stk.
5, 1. pkt., der bliver stk. 6, 1. pkt., ændres
»stk. 1-4« til: »stk. 1-5«.
[Konsekvensændring]
4) I
det under nr. 6 foreslåede § 90 b, stk. 4, 1. pkt. ændres »§ 53 a, stk.
1« til: »§ 53 a, stk. 1 og 4«, og
»inden for de seneste 8 år« ændres til:
»inden for de seneste 12 år og for perioden fra et
medlem blev født, til medlemmet fyldte 18
år«.
[Udvidelse af
arbejdsløshedskassernes adgang til oplysninger i CPR til
brug for undtagelsen vedrørende ophold i udlandet for
børn under 18 år]
Til § 2
5)
Indledningen affattes således:
»I lov om sygedagpenge, jf.
lovbekendtgørelse nr. 809 af 20. juni 2018, som ændret
ved § 3 i lov nr. 701 af 8. juni 2018, og som ændres ved
§ 1 i det af Folketinget den 6. december 2018 vedtagne forslag
til lov om ændring af lov om sygedagpenge og lov om aktiv
socialpolitik (Arbejdsgivers ret til at blive gjort bekendt med
helbredsmæssige og lægelige oplysninger om
lønmodtageren i sager om sygedagpenge og
jobafklaringsforløb), foretages følgende
ændring:«.
[Konsekvensændring som
følge af L 69, forslag til lov om ændring lov om
sygedagpenge og lov om aktiv socialpolitik (Arbejdsgivers ret til
at blive gjort bekendt med helbredsmæssige og lægelige
oplysninger om lønmodtageren i sager om sygedagpenge og
jobafklaringsforløb) som vedtaget af Folketinget ved 3.
behandling den 6. december 2018]
6) Nr. 1
affattes således:
»1. Efter § 68 a
indsættes:
Ȥ 68 b. Til brug for
kommunens afgørelse om en persons ret til sygedagpenge,
herunder sats, kan kommunen anmode den arbejdsløshedskasse,
som personen er medlem af, om at opgøre, om personen ville
have haft ret til arbejdsløshedsdagpenge og med hvilken
sats, hvis personen ikke havde været uarbejdsdygtig på
grund af sygdom.
Stk. 2.
Beskæftigelsesministeren fastsætter nærmere
regler om, hvordan kommunens anmodning skal ske, og hvordan
oplysningerne videregives fra arbejdsløshedskassen til
kommunen m.v.««
[Konsekvensændring som
følge af forslag til lov om ændring lov om
sygedagpenge og lov om aktiv socialpolitik (Arbejdsgivers ret til
at blive gjort bekendt med helbredsmæssige og lægelige
oplysninger om lønmodtageren i sager om sygedagpenge og
jobafklaringsforløb) som vedtaget af Folketinget ved 3.
behandling den 6. december 2018]
Til § 5
7) I
stk. 2 ændres »mindst 5
år inden for de seneste 8 år« til: »mindst
5 år inden for de seneste 12 år«.
[Den gradvise indfasning af
opholdskravet konsekvensændres]
8) I
stk. 3 ændres »mindst 6
år inden for de seneste 8 år« til: »mindst
6 år inden for de seneste 12 år«.
[Den gradvise indfasning af
opholdskravet konsekvensændres]
Bemærkninger
Til nr. 1
Det følger af det foreslåede
§ 53 a, stk. 1, at retten til dagpenge skal være
betinget af, at medlemmet har haft lovligt ophold her i riget i
sammenlagt mindst 7 år inden for de seneste 8 år, det
såkaldte opholdskrav.
Forslaget betyder, at en person, der har
haft ophold i udlandet i mere end 1 år inden for de seneste 8
år, og som ikke kan sidestille udlandsopholdet med ophold her
i riget, ikke vil have ret dagpenge. Det vurderes at være
mere fleksibelt, at et eller flere kortere ophold i udlandet ikke
får betydning for retten til dagpenge.
Det foreslås derfor, at medlemmet i
stedet skal have haft lovligt ophold her i riget i sammenlangt
mindst 7 år inden for de seneste 12 år. Det
medfører, at opholdskravet på 7 år skal
være opfyldt inden for en referenceperiode på 12
år i stedet for en referenceperiode på 8 år. Det
vil være mere fleksibelt, da kortere ophold i udlandet ikke
vil få betydning for retten til dagpenge, samtidig med at det
sikres, at retten til dagpenge er betinget af, at man har en fast
tilknytning til det danske samfund og har bidraget hertil gennem en
længere årrække.
Der
foreslås endvidere en konsekvensændring som
følge af ændringsforslag nr. 2, hvor der
indsættes et nyt stk. 4 i den foreslåede § 53
a.
Til nr. 2
Det følger af det foreslåede
§ 53 a, stk. 1, at retten til dagpenge skal være
betinget af, at medlemmet lovligt har haft ophold her i riget i
sammenlagt mindst 7 år inden for de seneste 8 år, det
såkaldte opholdskrav.
I det foreslåede § 53 a, stk. 2,
fremgår en række undtagelser, hvor udlandsophold kan
sidestilles med ophold her i riget i forbindelse med
opgørelsen af opholdskravet. Det følger desuden af
det foreslåede stk. 3, at ægtefæller, samlevere,
registrerede partnere og til børn under 18 år af
personer, der er omfattet af en af undtagelserne i stk. 2,
også kan sidestille udlandsopholdet med ophold her i
riget.
Det er således en betingelse for, at
et barn under 18 år skal kunne sidestille et ophold i
udlandet med ophold her i riget, at en af barnets forældre er
omfattet af en af undtagelserne. Det forekommer ikke rimeligt, at
børns ret til dagpenge efter det fyldte 18. år skal
være afhængig af forælderenes beslutning om at
opholde sig i udlandet i en periode, hvor barnet er umyndigt. Det
foreslås på den baggrund, at ophold i udlandet,
før medlemmet fyldte 18 år, sidestilles med ophold her
i riget ved opgørelsen af opholdskravet, når medlemmet
har opholdt sig her i riget i sammenlagt mindst 7 år,
før medlemmet fyldte 18 år.
Ændringsforslaget medfører, at
et medlem, der har opholdt sig i Danmark i sammenlagt mindst 7
år før det fyldte 18. år, kan sidestille
eventuelle udlandsophold i samme periode med ophold her i riget,
uanset årsagen til, at barnet opholdt sig i udlandet. Ophold
i et andet EU-/EØS-land eller Schweiz vil ligesom ophold
på Grønland og Færøerne kunne sidestilles
med ophold i riget i forbindelse med opgørelsen af de 7
år.
Et barn, der rejser med sine forældre
til f.eks. Australien i 5 år, kan dermed medregne
udlandsopholdet til opfyldelsen af opholdskravet, selv om
forældrene ikke opfylder en af undtagelserne.
Ændringsforslaget betyder desuden, at
a-kassen skal opgøre, om et medlem opfylder betingelsen om
ophold her i riget i mindst 7 år før det fyldte 18.
år, hvis et medlem melder sig ledigt før det fyldte
26. år. Opholdet i riget, et EØS-land eller Schweiz
skal som udgangspunkt dokumenteres på samme måde som
opholdskravet i det foreslåede § 53 a, stk. 1.
Ved opgørelsen af, om et medlem har
haft ophold her i riget i mindst 7 år, lægges dermed
som udgangspunkt oplysninger om bopælsregistrering i Det
Centrale Personregister til grund. Arbejdsløshedskasserne
kan efter forudgående samtykke fra medlemmet indhente
bopælsoplysningerne direkte i CPR, eller medlemmet kan selv
fremlægge dokumentation i form af en udskrift fra CPR.
Ophold i et andet EU-/EØS-land eller
i Schweiz samt på Færøerne skal dokumenteres
på anden vis, da oplysninger om bopæl herom som
udgangspunkt ikke foreligger i CPR. I disse tilfælde kan
medlemmet selv fremlægge dokumentation for opholdet.
Til nr. 3
Det er tale om en konsekvensændring
som følge af ændringsforslag nr. 2, hvor der
indsættes et nyt stk. 4 i den foreslåede § 53
a.
Til nr. 4
Det følger af det foreslåede
§ 90 b, stk. 4, at arbejdsløshedskasserne, i det omfang
det er nødvendigt til brug for opgørelsen af
opholdskravet i § 53 a, stk. 1, efter forudgående
samtykke fra et medlem, der søger om ydelser, har adgang til
oplysninger i CPR om tidligere adresser, herunder beskyttede
adresser, inden for de seneste 8 år.
Arbejdsløshedskasserne har ligeledes adgang til
oplysningerne i 1. pkt. om en person, der ønsker at blive
medlem af arbejdsløshedskassen, når personen har givet
forudgående samtykke til det.
Det foreslås, at
arbejdsløshedskasserne desuden til brug for
opgørelsen af § 53 a, stk. 4, vil få adgang til
oplysninger i CPR om tidligere adresser, herunder beskyttede
adresser, i perioden fra et medlem blev født, til medlemmet
fyldte 18 år.
Ændringen sker som følge af
ændringsforslag nr. 2, hvori det foreslås, at ophold i
udlandet før medlemmet fyldte 18 år vil kunne
sidestilles med ophold her i riget ved opgørelsen af
opholdskravet, når medlemmet har opholdt sig her i riget i
sammenlagt mindst 7 år, før medlemmet fyldte 18
år. Ved opgørelsen af, om et medlem har haft ophold
her i riget i mindst 7 år, før medlemmet fyldte 18
år, lægges som udgangspunkt oplysninger om
bopælsregistrering i CPR til grund.
Arbejdsløshedskasserne har derfor brug for yderligere adgang
til historiske oplysninger i CPR i perioden fra medlemmet blev
født, til medlemmet fyldte 18 år. Det medfører,
at det i nogle tilfælde vil være nødvendigt at
indhente oplysninger fra CPR i op til de seneste 26 år. Det
er en betingelse, at medlemmet har givet forudgående
samtykke, og at indhentelsen af oplysningerne er nødvendig
til brug for opgørelsen af opholdskravet.
Det
foreslås desuden, at arbejdsløshedskassernes adgang
til oplysninger i Det Centrale Personregister om tidligere
adresser, herunder beskyttede adresser, ændres fra inden for
de seneste 8 år til inden for de seneste 12 år.
Ændringen
sker som følge af ændringsforslag nr. 1, hvor det
foreslås, at opholdskravet på 7 år skal
være opfyldt inden for en referenceperiode på 12
år i stedet for en referenceperiode på 8 år.
Ændringsforslaget betyder, at arbejdsløshedskasserne
ligeledes vil få adgang til oplysningerne i CPR om en person,
der ønsker at blive medlem af arbejdsløshedskassen,
når personen har givet forudgående samtykke til
det.
Til nr. 5
Ændringsforslaget skyldes
Folketingets vedtagelse af lovforslag nr. L 69, forslag til lov om
ændring lov om sygedagpenge og lov om aktiv socialpolitik
(Arbejdsgivers ret til at blive gjort bekendt med
helbredsmæssige og lægelige oplysninger om
lønmodtageren i sager om sygedagpenge og
jobafklaringsforløb) ved 3. behandling den 6. december
2018.
Til nr. 6
Ændringsforslaget skyldes
Folketingets vedtagelse af forslag nr. L 69, til lov om
ændring lov om sygedagpenge og lov om aktiv socialpolitik
(Arbejdsgivers ret til at blive gjort bekendt med
helbredsmæssige og lægelige oplysninger om
lønmodtageren i sager om sygedagpenge og
jobafklaringsforløb) ved 3. behandling den 6. december
2018.
Ved den nævnte lovs § 1, nr. 1,
indsættes § 68 a i lov om sygedagpenge.
Til nr. 7 og 8
Det følger
af den foreslåede affattelse af § 5, stk. 2 og 3, at
opholdskravet for medlemmer, der indplaceres i en dagpengeperiode i
perioden fra den 1. januar 2019 til og med den 31. december 2019,
er sammenlagt mindst 5 år inden for de seneste 8 år, og
for medlemmer, der indplaceres i en dagpengeperiode i perioden fra
den 1. januar 2020 til og med den 31. december 2020, er
opholdskravet sammenlagt mindst 6 år inden for de seneste 8
år.
Det
foreslås, at § 5, stk. 2 og 3, affattes således,
at opholdskravet for medlemmer, der indplaceres i en
dagpengeperiode i perioden fra den 1. januar 2019 til og med den
31. december 2019, er sammenlagt mindst 5 år inden for de
seneste 12 år, og for medlemmer, der indplaceres i en
dagpengeperiode i perioden fra den 1. januar 2020 til og med den
31. december 2020, er opholdskravet sammenlagt mindst 6 år
inden for de seneste 12 år. Forslaget skal ses i
sammenhæng med ændringsforslag nr. 1, hvor det
forslås, at opholdskravet på 7 år skal være
opfyldt inden for en referenceperiode på 12 år, i
stedet for en referenceperiode på 8 år.
Økonomiske konsekvenser af
ændringsforslag 2, 3, 5 og 6.
Det
skønnes med en betydelig usikkerhed, at forslaget
berører et helt marginalt antal personer og dermed ikke
medfører væsentlige økonomiske konsekvenser. De
økonomiske konsekvenser vurderes derfor at ligge inden for
rammerne af den økonomi, der allerede fremgår af
bemærkningerne til lovforslaget.
Økonomiske konsekvenser af
ændringsforslag 1, 4, 7 og 8
Der
indføres et opholdskrav for ret til
arbejdsløshedsdagpenge, så medlemmer af en
arbejdsløshedskasse (med enkelte undtagelser) skal have
opholdt sig lovligt her i riget eller i et andet
EU-/EØS-land i sammenlagt 7 år ud af de seneste 12
år for at kunne få ret til
arbejdsløshedsdagpenge. Hvis kravet ikke er opfyldt, kan den
ledige have ret til integrationsydelse, hvis betingelserne herfor i
øvrigt er opfyldt.
Opholdskravet
gælder ikke i forhold til retten til efterløn.
Lovforslaget
medfører mindre udgifter til dagpenge og aktivering af
dagpengemodtagere, herunder løntilskud. Lovforslaget
skønnes fuldt indfaset at medføre en reduktion af
antallet af dagpengemodtagere på ca. 1.125
helårspersoner. Den mindre udgift modsvares delvis af
merudgifter til integrationsydelse og aktivering af
integrationsydelsesmodtagere. Lovforslaget skønnes fuldt
indfaset at medføre en stigning i antallet af
integrationsydelsesmodtagere på ca. 560 helårspersoner
som følge af tilgangen af dagpengemodtagere.
Indførelsen af opholdskravet vil endvidere have betydning
for modtagere af sygedagpenge og barselsdagpenge i de
tilfælde, hvor retten til sygedagpenge og barselsdagpenge
forudsætter, at personen opfylder betingelserne for ret til
arbejdsløshedsdagpenge. De berørte personer kan i
stedet have ret til integrationsydelse, hvis betingelserne herfor
er opfyldt.
Lovorslaget
medfører på den baggrund mindre udgifter til
sygedagpenge, ressourceforløbsydelse under jobafklaring og
barselsdagpenge. Fuldt indfaset svarer det til, at antallet af
sygedagpengemodtagere reduceres med ca. 110 helårspersoner,
modtagere af ressourceforløbsydelse under jobafklaring med
ca. 45 helårspersoner, mens antallet af helårspersoner
på barselsdagpenge reduceres med ca. 125. De mindre udgifter
modsvares delvis af merudgifter til integrationsydelse svarende til
210 helårspersoner, som følge af at
størstedelen i stedet forventes at have ret til
integrationsydelse. Der er ikke indarbejdet afledte konsekvenser af
aktivering.
Et opholdskrav
for retten til dagpenge fjerner retten til dagpenge for de
berørte personer. Det kan indebære afledte
konsekvenser for tilbøjeligheden til at forsikre sig mod
ledighed. Beregningsteknisk skønnes lovforslaget fuldt
indfaset at medføre, at ca. 13.600 personer vil melde sig ud
af arbejdsløshedskasserne, hvilket medfører
mindreindtægter for staten fra medlemsbidrag fra
kasserne.
Lovforslaget
indebærer endvidere statslige omkostninger til etablering af
en it-løsning, der giver arbejdsløshedskasserne
mulighed for efter samtykke at hente historik på
bopælsforhold fra CPR-register via Det Fælles
Datagrundlag. Dette forventes at medføre merudgifter
på 0,1 mio. kr. årligt i årene 2019-2023 på
Beskæftigelsesministeriets ressort.
Et opholdskrav
for retten til dagpenge vil øge gevinsten ved at
overgå fra offentlig forsørgelse til
beskæftigelse. Forslaget skønnes fuldt indfaset at
medføre en stigning i beskæftigelsen på ca. 350
helårspersoner.
Det
skønnes, at det samlede lovforslag inklusive
beskæftigelseseffekten vil medføre mindre udgifter for
det offentlige (før skat og tilbageløb, inklusive
it-udgifter i STAR) på 51,9 mio. kr. i 2019, 91,4 mio. kr. i
2020, 133,0 mio. kr. i 2021, 144,5 mio. kr. i 2022 og 145,0 mio.
kr. fuldt indfaset i 2023, jf. tabel 1 nedenfor. Heraf vil staten
samlet set have mindreudgifter på 12,9 mio. kr. i 2019, 22,2
mio. kr. i 2020, 32,2 mio. kr. i 2021, 35,0 mio. kr. i 2022 og 35,1
mio. kr. fuldt indfaset i 2023, og kommunerne vil samlet set have
mindreudgifter på 39,0 mio. kr. i 2019, 69,2 mio. kr. i 2020,
100,8 mio. kr. i 2021, 109,5 mio. kr. i 2022 og 110,0 mio. kr.
fuldt indfaset i 2023. (Alle beløb er angivet i
2019-pl.)
De
økonomiske konsekvenser efter skat og tilbageløb
inklusive de forventede adfærdsmæssige konsekvenser
skønnes at udgøre en mindreudgift på 143,6 mio.
kr. fuldt indfaset i 2023.
Lovforslagets
elementer træder i kraft den 1. januar 2019. Økonomien
er beregnet under forudsætning af, at indfasningen sker
gradvis i årene 2019-2021. Således udgør
opholdskravet 5 ud af 12 år i 2019, 6 ud af 12 år i
2020 og 7 ud af 12 år i 2021 og frem. Personer, der allerede
har påbegyndt et dagpengeforløb før
ikrafttrædelsestidspunktet, omfattes først, når
personen genindplaceres i dagpengesystemet. Opholdskravet finder
således kun anvendelse på medlemmer, der indplaceres i
en dagpengeperiode den 1. januar 2019 eller senere.
I
nedenstående tabel fremgår de økonomiske
konsekvenser fordelt på stat og kommuner.
Tabel 1. Opholdskrav
for ret til arbejdsløshedsdagpenge (7 ud af 12 år)
m.v.
Mio. kr. (2019-pl) | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | Fuldt indfaset | Stat | -12,9 | -22,2 | -32,2 | -35,0 | -35,1 | Arbejdsløshedsdagpenge | -27,4 | -47,2 | -69,0 | -75,2 | -75,6 | Løntilskud (forsikrede) | -0,8 | -1,4 | -2,0 | -2,2 | -2,2 | Aktivering (forsikrede og
ikkeforsikrede) | -0,5 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | Integrationsydelse (dp) | 4,9 | 8,1 | 11,9 | 13,0 | 13,1 | Løntilskud
(integrationsydelse) | 0,2 | 0,4 | 0,6 | 0,6 | 0,6 | Integration, driftsudgifter | 0,8 | 1,3 | 1,9 | 2,0 | 2,0 | Boligstøtte | 0,5 | 0,5 | 1,0 | 1,1 | 1,1 | Medlemsbidrag | 20,5 | 35,4 | 51,8 | 56,4 | 56,7 | Sygedagpenge | -2,8 | -4,9 | -7,1 | -7,7 | -7,7 | Ressourceforløbsydelse under
jobafklaring | -0,5 | -0,9 | -1,3 | -1,4 | -1,4 | Barselsdagpenge | -9,7 | -16,7 | -24,4 | -26,6 | -26,7 | Integrationsydelse (sdp og bdp) | 1,8 | 3,0 | 4,5 | 4,8 | 4,8 | It-udgifter | 0,1 | 0,1 | 0,1 | 0,1 | 0,1 | Kommune | -39,0 | -69,2 | -100,8 | -109,5 | -110,0 | Heraf beskæftigelsestilskud | -52,4 | -90,7 | -132,5 | -144,2 | -145,0 | Heraf budgetgaranti | 12,8 | 21,0 | 30,6 | 33,6 | 33,9 | Heraf DUT (øvrige
indkomstoverførsler) | 0,5 | 0,5 | 1,0 | 1,1 | 1,1 | I alt (før skat
og tilbageløb) | -51,9 | -91,4 | -133,0 | -144,5 | -145,0 | I alt (efter skat og
tilbageløb) | -49,4 | -90,0 | -131,3 | -142,8 | -143,6 |
|
Anmærkning:
Som følge af initiativet om forenkling af den
økonomiske styring af beskæftigelsesindsatsen, jf.
Aftale mellem regeringen, Dansk Folkeparti og Radikale Venstre om
Erhvervs- og Iværksætterinitiativer af november 2017,
afskaffes driftsloftet og refusionen af driftsudgifter ved
aktivering af modtagere af dagpenge, kontant- og
uddannelseshjælp samt integrationsydelse, som ikke er
omfattet af integrationsprogrammet. Det forudsættes, at
refusionen, for så vidt angår
integrationsydelsesmodtagere, som ikke er omfattet af
integrationsprogrammet, afskaffes pr. 1. januar 2019 og for
dagpengemodtagere pr. 1. juli 2019.
Der er foretaget
afrundinger.
Et opholdskrav
på 7 år ud af 12 frem for det tidligere
foreslåede opholdskrav på 7 ud af 8 år
indebærer en opdatering af lovforslagets økonomiske
virkninger. De økonomiske konsekvenser efter skat og
tilbageløb inklusive de forventede
adfærdsmæssige konsekvenser af den ændrede
referenceperiode skønnes at udgøre en merudgift
på 14,9 mio. kr. i 2019, 35,6 mio. kr. i 2020, 52,8 mio. kr.
i 2021, 57,1 mio. kr. i 2022 og 57,5 mio. kr. i 2023.
Merudgifterne i
2019 håndteres ved modgående mindreforbrug på
reserven til merudgifter ved nye bevillingsforslag (§
35.11.01.). Udgifterne fra 2020 og frem finansieres i forbindelse
med finansloven for 2020
I
nedestående tabel fremgår de økonomiske
konsekvenser (angivet i mio. kr.) af at ændre
referenceperioden for opholdskravet.
| 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | Økonomiske konsekvenser af
ændret referenceperiode (efter skat og tilbageløb) | -14,9 | -35,6 | -52,8 | -57,1 | -57,5 |
|
De
økonomiske konsekvenser for kommunerne af lovforslaget skal
forhandles med de kommunale parter.
Lovforslaget
medfører i øvrigt ikke økonomiske konsekvenser
for regionerne.
Lovforslaget om
indførelsen af et opholdskrav medfører
implementeringskonsekvenser for staten, idet forslaget
indebærer statslige omkostninger til etablering af en
IT-løsning, der giver arbejdsløshedskasserne mulighed
for efter samtykke at hente historik på bopælsforhold
fra CPR-registret via Det fælles Data Grundlag, hvilket
forventes at medføre merudgifter på 0,1 mio. kr.
årligt i årene 2019-2023 på
Beskæftigelsesministeriets ressortområde.
I øvrigt
vurderes forslaget ikke at have implementeringskonsekvenser for det
offentlige, da administrationen af opholdskravet varetages af
arbejdsløshedskasserne.
5. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 3. oktober
2018 og var til 1. behandling den 23. oktober 2018. Lovforslaget
blev efter 1. behandling henvist til behandling i
Beskæftigelsesudvalget.
Oversigt over lovforslagets
sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse
med udvalgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på
Folketingets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 4
møder.
Høringssvar
Et udkast til lovforslaget har inden
fremsættelsen været sendt i høring, og
beskæftigelsesministeren sendte den 4. juli 2018 dette udkast
til udvalget, jf. BEU alm. del - bilag 418 (folketingsåret
2017-18). Den 3. oktober 2018 sendte beskæftigelsesministeren
høringssvarene og et høringsnotat til udvalget. Den
5. oktober 2018 sendte beskæftigelsesministeren et redigeret
brev med høringssvarene og høringsnotat til
udvalget.
Den 9. november 2018 sendte
beskæftigelsesministeren et yderligere høringssvar og
et tillæg til høringsnotatet til udvalget.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 28
bilag på lovforslaget.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har under udvalgsarbejdet modtaget
15 skriftlige henvendelser om lovforslaget.
Deputationer
Udvalget har under udvalgsarbejdet modtaget
2 deputationer, der mundtligt har redegjort for deres holdning til
lovforslaget.
Samråd
Udvalget har stillet 6
spørgsmål til beskæftigelsesministeren til
mundtlig besvarelse, som denne har besvaret i et åbent
samråd med udvalget den 28. november 2018.
Beskæftigelsesministeren vil
efterfølgende sende udvalget sit talepapir, der danner
grundlag for ministerens besvarelse af
spørgsmålene.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet
73 spørgsmål til beskæftigelsesministeren til
skriftlig besvarelse, som ministeren har besvaret.
Bent Bøgsted (DF) fmd. Jens Henrik Thulesen Dahl (DF)
Claus Kvist Hansen (DF) Karina Adsbøl (DF) Marlene
Harpsøe (DF) Jeppe Jakobsen (DF) Hans Andersen (V) Peter
Juel-Jensen (V) Louise Schack Elholm (V) Carl Holst (V) Anni
Matthiesen (V) Martin Geertsen (V) Joachim B. Olsen (LA) Laura
Lindahl (LA) Erik Lund (KF) Ane Halsboe-Jørgensen (S) Bjarne
Laustsen (S) nfmd. Mattias
Tesfaye (S) Leif Lahn Jensen (S) Lennart Damsbo-Andersen (S)
Pernille Rosenkrantz-Theil (S) Jan Johansen (S) Henning Hyllested
(EL) Christian Juhl (EL) Finn Sørensen (EL) Julius
Graakjær Grantzau (ALT) Torsten Gejl (ALT) Rasmus Helveg
Petersen (RV) Karsten Hønge (SF)
Inuit Ataqatigiit, Nunatta Qitornai,
Tjóðveldi og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer
i udvalget.
Socialdemokratiet (S) | 46 | |
Dansk Folkeparti (DF) | 37 | |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 34 | |
Enhedslisten (EL) | 14 | |
Liberal Alliance (LA) | 13 | |
Alternativet (ALT) | 10 | |
Radikale Venstre (RV) | 8 | |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 7 | |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 6 | |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 | |
Nunatta Qitornai (NQ) | 1 | |
Tjóðveldi (T) | 1 | |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 | |