Betænkning afgivet af Sundheds- og
Ældreudvalget den 26. februar 2019
1. Ændringsforslag
Der er stillet 9 ændringsforslag til
lovforslaget. Sundhedsministeren har stillet ændringsforslag
nr. 1-3 og 7-9. Enhedslistens medlemmer af udvalget har stillet
ændringsforslag nr. 4-6.
2. Indstillinger
Et flertal i
udvalget (S, DF, V, LA og KF) indstiller lovforslaget til vedtagelse med de af ministeren stillede
ændringsforslag. Flertallet vil stemme imod de af
Enhedslisten stillede ændringsforslag.
Et mindretal i
udvalget (EL og SF) indstiller lovforslaget til vedtagelse med de stillede
ændringsforslag.
Et andet
mindretal i udvalget (ALT og RV) vil redegøre for sin
stillling til lovforslaget ved 3. behandling og vil ved 2.
behandling redegøre for sin stilling til de stillede
ændringsforslag.
Inuit Ataqatigiit, Nunatta Qitornai,
Tjóðveldi og Javnaðarflokkurin havde ved
betænkningsafgivelsen ikke medlemmer i udvalget og dermed
ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske
bemærkninger i betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
3. Politiske bemærkninger
Enhedslisten
Enhedslistens medlemmer af udvalget har
under lovens udarbejdelse foreslået, at der implementeres
spærringsløsninger i sundhedsvæsenets
kildesystemer, som kan sikre, at patienter får mulighed for
helt at spærre for, at egne helbredsoplysninger m.v.
overføres til den digitale infrastruktur. Det har ikke
været muligt for ministeren at efterkomme dette med
henvisning til indholdet af den indgåede aftale om
sundhedsdata, og fordi forslaget vil have større
økonomiske konsekvenser, end der er afsat. EL havde dog
gerne set opbakning til, at lovforslaget bedre sikrede patientens
mulighed for selv at sætte egne grænser for
fortroligheden i læge-patient-forholdet, og derfor har EL
fremsat ændringsforslag herom.
EL har under lovarbejdet haft et
ønske om at give borgere mulighed for at fravælge brug
af automatisk beslutningsstøtte. Brug af automatisk
beslutningsstøtte er en ny og uprøvet teknologi med
risici for systematiske fejlbeslutninger, hvor patienter samtidig
kan opleve, at den automatiske beslutningsstøtte er
distraherende for konsultationen. At efterkomme ønsket om at
slukke for automatisk beslutningsstøtte kan for den enkelte
patient derfor betyde øget kvalitet i behandlingen,
højere tilfredshed og større tryghed. EL havde derfor
gerne set, at der var opbakning til, at automatisk
beslutningsstøtte, efter ønske fra patienten, kan
fravælges.
EL har under udarbejdelsen af loven rejst
bekymring over, om tekniske løsninger for automatisk
beslutningsstøtte kan ejes, drives eller være knyttet
til lægemiddelvirksomheder eller producenter af medicinske
hjælpemidler. Der gælder i dansk ret et
grundlæggende princip om, at den sundhedsfaglige
rådgivning, man som patient får, både skal
være solid og økonomisk uafhængig. Der er
på den baggrund i sundhedsloven fastsat regler om
industrisamarbejdet. Læger, tandlæger og apotekere
må efter sundhedsloven ikke uden Lægemiddelstyrelsens
tilladelse drive eller være knyttet til en
lægemiddelvirksomhed. Det er EL's opfattelse, at der
bør gælde samme habilitetskrav og krav om deklaration
af interesser ved udarbejdelse af beslutningsstøttesystemer.
Hensynet er at forhindre, at lægemiddelvirksomheder kan
skævvride den automatiske beslutningsstøtte og derved
understøtte salget af egne produkter. Det er en bekymring,
som EL vil forfølge, når de tekniske løsninger
udvikles og der fastsættes regler for brug af disse.
Socialistisk Folkeparti
Socialistisk Folkepartis medlemmer af
udvalget lægger vægt på, at sundhedsdata skal
give relevante fagpersoner en let og direkte adgang til vigtige
data om patientens helbred. SF har samtidig lagt vægt
på, at patienten selv har fuld adgang til egne data og selv
træffer beslutning om, hvem der kan få adgang til
konkrete patientdata.
4. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
Til § 1
Af sundhedsministeren, tiltrådt af et
flertal (udvalget med undtagelse af ALT
og RV):
1) I
nr. 2 indsættes efter
»§ 45 a, stk. 1,«: »1. og 2.
pkt.,«.
[Lovteknisk præcisering]
2) I
den under nr. 3 foreslåede
affattelse af § 42 a ændres
i stk. 4 »sundhedspersoner
omfattet af stk. 1« til: »sundhedspersoners indhentning
af oplysninger efter stk. 1 og 2«.
[Sproglig præcisering og
præcisering af adgangen til at benytte teknisk bistand til
indhentning af oplysninger efter værdispringsregel]
3) I
den under nr. 3 foreslåede
affattelse af § 42 a
indsættes i stk. 5 efter
»Patienten kan«: »ved tilkendegivelse«.
[Sproglig præcisering]
Af et mindretal
(EL), tiltrådt af et mindretal
(SF):
4) I
den under nr. 3 foreslåede
affattelse af § 42 a
indsættes i stk. 5 efter
»stk. 1«: », 2«.
[Patientens ret til at frabede sig
indhentning af oplysninger efter værdispringsreglen]
5) I
den under nr. 3 foreslåede
affattelse af § 42 a
indsættes i stk. 6 efter 1. pkt.
som nyt punktum:
»Sundhedsministeren kan endvidere
fastsætte nærmere regler om patientens ret til at
frabede sig indhentning af oplysninger som nævnt i 1.
pkt.«
[Bemyndigelsesbestemmelse til at
fastsætte regler om patientens ret til at frabede sig
indhentning af oplysninger til brug for
beslutningsstøtte]
6) I
den under nr. 3 foreslåede
affattelse af § 42 a ændres
i stk. 6, 2. pkt., der bliver 3.
pkt., »endvidere« til:
»herudover«.
[Sproglig præcisering som
følge af ændringsforslag nr. 6]
Af sundhedsministeren, tiltrådt af et
flertal (udvalget med undtagelse af ALT
og RV):
7) I
det under nr. 6 foreslåede § 42 b, stk. 3, indsættes efter
», og den«: »tilkendegivelse om«.
[Sproglig præcisering]
8) I
den under nr. 11 foreslåede
ændring af § 42 e, stk. 3,
ændres »§ 42 d, stk. 3« til: »§
42 d, stk. 4«.
[Lovteknisk præcisering]
9) I
den under nr. 16 foreslåede
affattelse af § 193 b affattes
stk. 3, nr. 5, således:
»5) den
dataansvarliges adgang og pligt til indberetning til den digitale
infrastruktur, herunder tekniske krav og formkrav til sådanne
indberetninger, og den dataansvarliges pligt til at opdatere og
korrigere urigtige oplysninger hidrørende fra den digitale
infrastruktur, herunder tekniske krav og formkrav til sådanne
opdateringer og korrektioner,«.
[Sproglig præcisering]
Bemærkninger
Til nr. 1
Efter lovforslagets § 1, nr. 2,
udgår »og øvrige rent private forhold«
bl.a. i § 45 a, stk. 1, og § 198, stk. 3.
Det foreslås, at det
præciseres, at »og øvrige rent private
forhold« efter forslaget udgår i både 1. og 2.
pkt. i sundhedslovens § 45 a, stk. 1.
Der er alene tale om en lovteknisk
præcisering.
Til nr. 2
Efter lovforslagets § 1, nr. 3,
vedrørende § 42 a, stk. 1, kan sundhedspersoner ved
opslag i elektroniske systemer i fornødent omfang indhente
oplysninger om en patients helbredsforhold og andre fortrolige
oplysninger, når det er nødvendigt i forbindelse med
aktuel behandling af patienten.
Efter lovforslagets § 1, nr. 3,
vedrørende § 42 a, stk. 2, kan sundhedspersoner
endvidere ved opslag i elektroniske systemer indhente oplysninger
som nævnt i stk. 1, hvis indhentningen er nødvendig
til berettiget varetagelse af en åbenbar almen interesse
eller af væsentlige hensyn til patienten, herunder en
patient, der ikke kan varetage sine interesser, sundhedspersonen
eller andre.
Efter
lovforslagets § 1, nr. 3, vedrørende § 42 a, stk.
4, kan andre personer, der efter lovgivningen er undergivet
tavshedspligt, ved opslag i elektroniske systemer indhente
oplysninger om en patients helbredsforhold og andre fortrolige
oplysninger, hvis det er nødvendigt af hensyn til den
samlede aktuelle behandling af patienten, eller hvis det er
nødvendigt med henblik på at yde teknisk bistand til
sundhedspersoner omfattet af stk. 1, i det omfang ledelsen på
behandlingsstedet har givet tilladelse hertil.
Det
foreslås, at den foreslåede § 42 a, stk. 4,
ændres således, at det fastsættes, at andre
personer, der efter lovgivningen er undergivet tavshedspligt, ved
opslag i elektroniske systemer kan indhente oplysninger, hvis det
er nødvendigt med henblik på at yde teknisk bistand
til sundhedspersoner omfattet af både stk. 1 og stk. 2, i det
omfang ledelsen på behandlingsstedet har givet tilladelse
hertil.
Forslaget
indebærer, at sundhedspersoner - ud over at kunne anvende
teknisk bistand til indhentning af oplysninger efter stk. 1, dvs.
når det er nødvendigt i forbindelse med aktuel
patientbehandling - også vil kunne anvende teknisk bistand
til brug for indhentning af oplysninger i medfør af den
foreslåede værdispringsregel i § 42 a, stk. 2, i
det omfang ledelsen på behandlingsstedet har givet tilladelse
hertil.
Med forslaget
videreføres den mulighed, som sundhedspersoner allerede har
i dag for at kunne anvende teknisk bistand til brug for indhentning
af oplysninger i medfør af værdispringsreglen.
Værdispringsreglen findes i dag i sundhedslovens § 42 a,
stk. 5, hvoraf det fremgår, at sundhedspersoner, som er
omfattet af § 42 a, stk. 1, 1. pkt., eller af regler udstedt i
medfør af stk. 1, 2. pkt., kan indhente oplysninger som
nævnt i stk. 1, hvis indhentningen er nødvendig til
berettiget varetagelse af en åbenbar almen interesse eller af
væsentlige hensyn til patienten, herunder en patient, der
ikke kan varetage sine interesser, sundhedspersonen eller andre
patienter. Tilsvarende gælder sundhedspersoner med tilladelse
efter stk. 4. Tilsvarende gælder endvidere andre
sundhedspersoner ved opslag i elektroniske systemer omfattet af
stk. 2 og 3 på det behandlingssted, sundhedspersonen er
ansat.
Det
følger af den gældende bestemmelse i sundhedslovens
§ 42 a, stk. 9, at en sundhedsperson under dennes ansvar kan
lade sekretærer yde teknisk bistand til opslag i oplysninger,
som den pågældende sundhedsperson selv har adgang til
efter bl.a. sundhedslovens § 42 a, stk. 5.
Den
gældende bestemmelse i sundhedslovens § 42 a, stk. 9,
giver dermed mulighed for, at sundhedspersoner kan lade
sekretærer yde teknisk bistand til indhentning af oplysninger
efter værdispringsreglen.
Til nr. 3
Efter
lovforslagets § 1, nr. 3, vedrørende § 42 a, stk.
5, kan patienten frabede sig, at der indhentes oplysninger efter
stk. 1 og 4.
Det
foreslås, at den foreslåede § 42 a, stk. 5,
ændres således, at det fremgår, at patienten ved
tilkendegivelse kan frabede sig indhentning af oplysninger efter
stk. 1 og 4.
Der er alene
tale om en sproglig præcisering.
Til nr. 4
Efter lovforslagets § 1, nr. 3,
vedrørende § 42 a, stk. 2, kan sundhedspersoner ved
opslag i elektroniske systemer indhente oplysninger om en patients
helbredsforhold og andre fortrolige oplysninger, hvis indhentningen
er nødvendig til berettiget varetagelse af en åbenbar
almen interesse eller af væsentlige hensyn til patienten,
herunder en patient, der ikke kan varetage sine interesser,
sundhedspersonen eller andre.
Efter lovforslagets § 1, nr. 3,
vedrørende § 42 a, stk. 5, kan patienten frabede sig,
at der indhentes oplysninger efter stk. 1 og 4.
Det foreslås, at den foreslåede
bestemmelse i § 42 a, stk. 5, ændres således, at
patienten kan frabede sig, at der indhentes oplysninger efter stk.
1, 2 og 4.
Ændringsforslaget indebærer, at
patienten - ud over at kunne frabede sig, at der indhentes
oplysninger efter stk. 1 og 4 - også vil kunne frabede sig,
at der indhentes oplysninger efter værdispringsreglen i
§ 42 a, stk. 2.
Til nr. 5
Efter lovforslagets § 1, nr. 3,
vedrørende § 42 a, stk. 6, 1. pkt., kan
sundhedsministeren fastsætte nærmere regler for
autoriserede sundhedspersoners adgang til at indhente oplysninger i
elektroniske systemer om helbredsforhold og andre fortrolige
oplysninger om en patient, der aktuelt er i behandling, og om andre
patienter med henblik på at støtte sundhedspersonen i
at træffe sundhedsfaglige beslutninger som led i
patientbehandling (beslutningsstøtte).
Det foreslås, at der indsættes
en ny bemyndigelsesbestemmelse i § 42 a, stk. 6, der
fastsætter, at sundhedsministeren endvidere kan
fastsætte nærmere regler om patientens ret til at
frabede sig autoriserede sundhedspersoners indhentning af
oplysninger i elektroniske systemer om helbredsforhold og andre
fortrolige oplysninger om en patient, der aktuelt er i behandling,
og om andre patienter med henblik på at støtte
sundhedspersonen i at træffe sundhedsfaglige beslutninger som
led i patientbehandling.
Det er hensigten, at den foreslåede
bemyndigelsesbestemmelse vil blive anvendt til at fastsætte
regler om, at patienten ved tilkendegivelse kan frabede sig
indhentning af oplysninger efter § 42 a, stk. 6, 1. pkt.
Til nr. 6
Det
foreslås, at det fastsættes i § 42 a, stk. 6, 2.
pkt., der bliver 3. pkt., at sundhedsministeren herudover kan
fastsætte nærmere regler om de pågældende
autoriserede sundhedspersoners mulighed for at anvende teknisk
bistand i forbindelse med indhentning af oplysninger om en patients
helbredsforhold eller andre fortrolige oplysninger.
Der er alene tale
om en sproglig præcisering som følge af
ændringsforslag nr. 5.
Til nr. 7
Efter
lovforslagets § 1, nr. 6, vedrørende § 42 b, stk.
3, fastsætter sundhedsministeren nærmere regler om det
samtykke, der er nævnt i § 42 a, stk. 3, og den
frabedelse, der er nævnt i § 42 a, stk. 5.
Det
foreslås, at den foreslåede § 42 b, stk. 3,
ændres således, at det fremgår, at
sundhedsministeren fastsætter nærmere regler om det
samtykke, der er nævnt i § 42 a, stk. 3, og den
tilkendegivelse om frabedelse, der er nævnt i § 42 a,
stk. 5.
Der er alene
tale om en sproglig præcisering.
Til nr. 8
Efter
lovforslagets § 1, nr. 11, ændres
bemyndigelsesbestemmelsen i § 42 e, stk. 3, således, at
sundhedsministeren, ud over at kunne fastsætte regler om det
samtykke, der er nævnt i § 42 d, stk. 1, også vil
kunne fastsætte nærmere regler om den tilkendegivelse,
der er nævnt i § 42 d, stk. 3.
Det
foreslås, at § 42 e, stk. 3, ændres således,
at det fremgår, at sundhedsministeren kan fastsætte
nærmere regler om den tilkendegivelse, der er nævnt i
§ 42 d, stk. 4 i stedet for § 42 d, stk. 3.
Der er alene
tale om en lovteknisk præcisering, som følge af at den
gældende bestemmelse i sundhedslovens § 42 d, stk. 3,
med lovforslagets § 1, nr. 9, bliver til stk. 4.
Til nr. 9
Efter
lovforslagets § 1, nr. 16, vedrørende § 193 b,
stk. 3, nr. 5, fastsætter sundhedsministeren nærmere
regler om den dataansvarliges adgang og pligt til indberetning til
den digitale infrastruktur, herunder pligt til at opdatere
oplysninger hidrørende fra den digitale infrastruktur og
korrigere urigtige oplysninger, herunder tekniske krav og formkrav
til sådanne indberetninger, opdateringer og korrektioner.
Det
foreslås, at den foreslåede bestemmelse i § 193 b,
stk. 3, nr. 5, nyaffattes således, at det fremgår, at
sundhedsministeren fastsætter nærmere regler om den
dataansvarliges adgang og pligt til indberetning til den digitale
infrastruktur, herunder tekniske krav og formkrav til sådanne
indberetninger, og den dataansvarliges pligt til at opdatere og
korrigere urigtige oplysninger hidrørende fra den digitale
infrastruktur, herunder tekniske krav og formkrav til sådanne
opdateringer og korrektioner.
Der er alene
tale om en sproglig præcisering, der sikrer, at det tydeligt
fremgår, at sundhedsministeren fastsætter nærmere
regler om tekniske krav og formkrav til både indberetninger,
opdateringer og korrektioner.
5. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 13. december
2018 og var til 1. behandling den 10. januar 2019. Lovforslaget
blev efter 1. behandling henvist til behandling i Sundheds- og
Ældreudvalget.
Oversigt over lovforslagets
sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse
med udvalgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på
Folketingets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 4
møder.
Høringssvar
Et udkast til lovforslaget har inden
fremsættelsen været sendt i høring, og
sundhedsministeren sendte den 24. september 2018 dette udkast til
udvalget, jf. Sundheds- og Ældreudvalget alm. del - bilag
468, folketingsåret 2017-18. Den 13. december 2018 sendte
sundhedsministeren høringssvarene og et høringsnotat
til udvalget.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 11
bilag på lovforslaget.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har under udvalgsarbejdet modtaget
3 skriftlige henvendelser om lovforslaget.
Deputationer
Udvalget har under udvalgsarbejdet modtaget
1 deputation, der mundtligt har redegjort for deres holdning til
lovforslaget.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet
51 spørgsmål til sundhedsministeren til skriftlig
besvarelse, som ministeren har besvaret.
Liselott Blixt (DF) fmd. Karin Nødgaard (DF) Karina
Adsbøl (DF) Susanne Eilersen (DF) Jeppe Jakobsen (DF) Jan
Erik Messmann (DF) Jane Heitmann (V) Hans Christian Schmidt (V)
Hans Andersen (V) Martin Geertsen (V) Thomas Danielsen (V) Jacob
Jensen (V) Laura Lindahl (LA) May-Britt Kattrup (LA) Mette
Abildgaard (KF) Astrid Krag (S) Flemming Møller Mortensen
(S) Malte Larsen (S) Julie Skovsby (S) nfmd. Karin Gaardsted (S) Lea Wermelin
(S) Yildiz Akdogan (S) Peder Hvelplund (EL) Finn Sørensen
(EL) Pernille Schnoor (ALT) Torsten Gejl (ALT) Lotte Rod (RV)
Kirsten Normann Andersen (SF) Trine Torp (SF)
Inuit Ataqatigiit, Nunatta Qitornai,
Tjóðveldi og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer
i udvalget.
Socialdemokratiet (S) | 46 | |
Dansk Folkeparti (DF) | 37 | |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 34 | |
Enhedslisten (EL) | 14 | |
Liberal Alliance (LA) | 13 | |
Alternativet (ALT) | 10 | |
Radikale Venstre (RV) | 8 | |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 7 | |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 6 | |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 | |
Nunatta Qitornai (NQ) | 1 | |
Tjóðveldi (T) | 1 | |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 | |