Fremsat den 12. december 2018 af Erhvervsministeren (Rasmus Jarlov)
Forslag
til
Lov om ændring af udbudsloven
§ 1
I udbudsloven, lov nr. 1564 af 15. december
2015, foretages følgende ændringer:
1 I
§ 24 indsættes som nr. 39:
»Evalueringsmodel: Det eller de
værktøjer, der anvendes af ordregiver til at
sammenstille tilbudsgivernes besvarelse af forskellige kriterier
for tildeling med henblik på at identificere det
økonomisk mest fordelagtige tilbud.«
2 I
§ 159 indsættes som stk. 8 og 9:
»Stk. 8.
Ved offentligt eller begrænset udbud af offentlige bygge- og
anlægskontrakter med en anslået værdi på
mere end 350.000.000 kr. eksklusive moms, og hvor ordregiver
anvender tildelingskriteriet bedste forhold mellem pris og
kvalitet, jf. § 162, stk. 1, nr. 3, skal ordregiver foretage
evalueringen af de kvalitative kriterier uden kendskab til
evalueringen af priskriteriet, jf. dog stk. 9. Ved
gennemførelse af udbud omfattet af første punktum
finder § 7 i lov om indhentning af tilbud i bygge- og
anlægssektoren ikke anvendelse.
Stk. 9. Stk. 8
finder ikke anvendelse, når ordregiver efter § 170
tilbagekalder sin tildelingsbeslutning.«
3 § 160,
stk. 1, affattes således:
»En
ordregiver skal i udbudsmaterialet fastlægge og beskrive
indholdet af alle dele af evalueringsmodellen. Specifikke parametre
i evalueringsmodellen kan afhænge af de indkomne tilbud, men
det skal entydigt fastlægges og beskrives på
forhånd, hvordan parametrene fastlægges. Parametrene i
evalueringsmodellen kan ikke afhænge af de indkomne tilbud
på en måde, der beror på ordregivers valg eller
vurdering efter åbningen af tilbuddene.«
§ 2
Stk. 1. Loven
træder i kraft den 1. juli 2019.
Stk. 2. Loven finder
ikke anvendelse på udbud, hvor udbudsbekendtgørelsen i
henhold til udbudslovens § 128 er offentliggjort inden den 1.
juli 2019.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
1. Indledning
Formålet med udbudsloven er
blandt andet at skabe en større klarhed om hvilke pligter,
der påhviler ordregivere i forbindelse med offentlige udbud.
Det foreslås med dette lovforslag at indføre pligt til
at fastlægge og beskrive indholdet af alle dele af
evalueringsmodellen i udbudsmaterialet. Med evalueringsmodellen
menes det eller de værktøjer, der anvendes af
ordregiver til at sammenstille tilbudsgivernes besvarelse af
forskellige kriterier for tildeling med henblik på at
identificere det økonomisk mest fordelagtige tilbud.
Herved styrkes den
forudgående gennemsigtighed for tilbudsgiverne, ligesom der
skabes større sikkerhed omkring, hvordan evaluering af
indkomne tilbud skal foregå. Derved understøttes
også hensynet til ligebehandling af alle indkomne tilbud.
Lovforslaget indeholder også
en pligt til at foretage evalueringen af de indkomne tilbuds
kvalitet uden kendskab til evalueringen af tilbuddenes pris i
forbindelse med gennemførelsen af offentligt eller
begrænset udbud af større bygge- og
anlægskontrakter, hvor tildelingskriteriet bedste forhold
mellem pris og kvalitet anvendes. Pligten indføres med
henblik på at sikre, at oplysningerne om pris ikke får
betydning for vurderingen af kvaliteten i de indkomne tilbud.
I udbudsloven er der en pligt til
at offentliggøre evalueringsmetoder. Det følger af
praksis fra Klagenævnet for Udbud, at denne pligt ikke
udelukker, at dele af evalueringsmodellen i visse situationer kan
undtages fra offentliggørelse. Det er ministeriets
vurdering, at retstilstanden bør ændres som angivet i
lovforslaget, hvorved ordregiver i udbudsmaterialet forpligtes til
at fastlægge og beskrive indholdet af alle dele af
evalueringsmodellen.
For at understøtte
ordregivers korrekte vurdering af indkomne tilbud, foreslås
det samtidigt at indføre regler, der sikrer, at viden om
pris på indkomne tilbud, ikke kan påvirke vurderingen
af kvalitet. Hvis ordregiver i de tilfælde, hvor
tildelingskriteriet er bedste forhold mellem pris og kvalitet,
kender prisen i tilbuddet på det tidspunkt, hvor tilbuddets
kvalitet skal vurderes, kan der således være risiko
for, at dette får en utilsigtet, afsmittende effekt på
vurderingen af kvaliteten. For at fjerne denne risiko, indeholder
lovforslaget en pligt til at sikre adskillelse mellem evalueringen
af pris og evalueringen af kvalitet i forbindelse med
gennemførelsen af udbud af større bygge- og
anlægskontrakter.
Pligten indføres kun for
offentligt eller begrænset udbud af større bygge- og
anlægskontrakter, da det er Erhvervsministeriets vurdering,
at risikoen som forslaget har til formål at fjerne, er
størst på denne type kontrakter og gælder ikke
for evalueringer, der er en konsekvens af ordregivers beslutning om
at tilbagekalde sin tildelingsbeslutning efter udbudslovens §
170.
Herudover undtages udbud af disse
kontrakter fra § 7 i lov om indhentning af tilbud på
visse offentlige og offentligt støttede kontrakter
(tilbudsloven). Baggrunden for denne undtagelse er, at det i visse
situationer ikke i praksis vil kunne lade sig gøre at
opfylde forpligtelserne i § 7 vedrørende adskilt
evaluering af pris og kvalitet. Undtagelsen er ikke udtryk for en
lempelse af det generelle gennemsigtighedsprincip, der finder
anvendelse i medfør af udbudslovens § 2.
2. Lovforslagets
hovedpunkter
2.1. Definition af
evalueringsmodel
2.1.1. Gældende ret
Udbudsloven gennemfører
udbudsdirektivet, Europa-Parlamentets og Rådets direktiv
2014/24/EU af 26. februar 2014 om offentlige udbud og om
ophævelse af direktiv 2004/18/EF, EU-Tidende 2014, nr. L 94,
side 65. Udbudsdirektivet indeholder ikke en definition af begrebet
evalueringsmodel i artikel 2. Udbudslovens § 24
gennemfører udbudsdirektivets artikel 2, og indeholder
heller ikke en definition af begrebet evalueringsmodel.
2.1.2. Erhvervsministeriets overvejelser
Med henblik på at sikre
øget gennemsigtighed og fjerne risikoen for favorisering
finder Erhvervsministeriet det hensigtsmæssigt at
indføre en definition af begrebet evalueringsmodel. Herved
tydeliggøres det, at en evalueringsmodel kan være et
eller flere værktøjer, der anvendes af ordregiver til
at sammenstille tilbudsgivernes besvarelse af forskellige kriterier
for tildeling med henblik på at identificere det
økonomisk mest fordelagtige tilbud. Definitionen skal ses i
sammenhæng med ændringsforslagets § 1, nr. 3,
hvoraf det fremgår, at alle dele af evalueringsmodellen skal
fastlægges og beskrives i udbudsmaterialet.
Formålet med pligten til at
fastlægge og beskrive evalueringsmodellen i udbudsmaterialet
er at styrke den forudgående gennemsigtighed og
understøtte hensynet til ligebehandling af tilbudsgiverne.
Ordregivere har et vidt skøn både i forhold til at
fastlægge evalueringsmodellen inden åbningen af
tilbuddene og i forhold til evalueringen af de kvalitative
kriterier for tildeling. Dette skøn berøres ikke i
lovforslaget.
Pligten indføres kun for
større bygge- og anlægskontrakter, da det er
Erhvervsministeriets vurdering, at risikoen som forslaget har til
formål at fjerne er størst på denne type
kontrakter og gælder ikke for evalueringer, der er en
konsekvens af ordregivers beslutning om at udnytte muligheden i
medfør af udbudslovens § 170 for at tilbagekalde sin
tildelingsbeslutning.
2.1.3. Den
foreslåede ordning
Det foreslås, at begrebet
evalueringsmodel defineres som det eller de værktøjer,
der anvendes af ordregiver til at sammenstille tilbudsgivernes
besvarelse af forskellige kriterier for tildeling med henblik
på at identificere det økonomisk mest fordelagtige
tilbud.
Der henvises i øvrigt til
lovforslagets § 1, nr. 1, og bemærkningerne hertil.
2.2. Pligt til at
foretage kvalitetsevalueringen uden kendskab til
prisevalueringen
2.2.1. Gældende ret
I henhold til udbudslovens §
162 skal ordregiver identificere det økonomisk mest
fordelagtige tilbud på grundlag af tildelingskriterierne
pris, omkostninger eller bedste forhold mellem pris og kvalitet.
Ved tildelingskriteriet bedste forhold mellem pris og kvalitet skal
tilbud vurderes på grundlag af underkriterier, der har
forbindelse til kontraktens genstand. Sådanne underkriterier
kan for eksempel udgøre kvalitative,
miljømæssige og sociale aspekter. Ordregiver skal
anføre, hvordan de fastsatte underkriterier skal
vægtes. Ordregiver kan imidlertid i henhold til de
gældende regler frit vælge, om evalueringen af pris og
evalueringen af kvalitet skal foretages adskilt eller ej.
I henhold til udbudslovens §
170 kan ordregiver tilbagekalde en beslutning om tildeling af en
offentlig kontrakt med henblik på at genoptage evalueringen
af de indkomne tilbud, når følgende fire betingelser
er opfyldt: 1) der er begået fejl ved den oprindelige
vurdering af tilbuddene, 2) kontrakten endnu ikke er indgået,
3) den fastsatte vedståelsesperiode ikke er udløbet og
4) samtlige tilbudsgivere underrettes om, at tildelingsbeslutningen
tilbagekaldes, og om, at vurderingen af tilbuddene genoptages.
Tilbagekalder ordregiveren sin tildelingsbeslutning, skal
ordregiveren træffe en ny tildelingsbeslutning på
grundlag af en fornyet vurdering af de samme tilbud, som lå
til grund for den oprindelige tildelingsbeslutning, med anvendelse
af den i udbudsmaterialet beskrevne fremgangsmåde.
I henhold til § 7 i lov om
indhentning af tilbud i bygge- og anlægssektoren skal
tilbuddene ved en licitation åbnes på licitationsstedet
på et forud fastsat tidspunkt. De bydende er berettiget til
at være til stede ved åbningen af tilbuddene og til at
blive bekendt med budsummer og eventuelle forbehold. Bestemmelsen
om åbning af tilbuddene gælder også for udbud,
der er omfattet af udbudsdirektivet, jf. § 1, stk. 1, i lov om
indhentning af tilbud i bygge- og anlægssektoren.
2.2.2. Erhvervsministeriets overvejelser
I henhold til gældende ret er
der ikke krav om, at ordregiver holder vurderingen af priskriteriet
adskilt fra vurderingen af de kvalitative kriterier. Dette kan
medføre risiko for, at pris og kvalitet ikke vurderes
uafhængigt af hinanden, og at evalueringen af de forskellige
tilbud dermed ikke fuldt ud afspejler de kriterier og hensyn, som
er meldt ud og dermed var tilsigtet, da udbuddet blev
bekendtgjort.
Hvis ordregiver kender prisen i
tilbuddet på det tidspunkt, hvor tilbuddets kvalitet skal
vurderes, kan der således være risiko for, at dette
får en utilsigtet, afsmittende effekt på vurderingen af
kvaliteten. Tilbud med en meget lav pris risikerer herved at
opnå en bedre kvalitetsvurdering end hvad der virker
rimeligt, fordi pris har fået større betydning i
evalueringsfasen end da udbuddet blev udformet.
En lav pris kan omvendt også
utilsigtet medføre lavere kvalitetsvurdering end, hvad der
forekommer rimeligt. Det kan være tilfældet, hvis den
lave pris tages som et signal om, at kvaliteten måske ikke er
helt så god, som tilbuddet ellers giver indtryk af.
For at fjerne risikoen for en
utilsigtet skævhed i vurderingen af kvalitet i selve
evalueringsprocessen, finder Erhvervsministeriet det
hensigtsmæssigt at indføre en regel om, at ordregiver
ved større bygge- og anlægsprojekter skal foretage
vurderingen af kvalitet uafhængigt af den tilbudte pris,
således at prisen ikke kendes når kvaliteten
vurderes.
2.2.3. Den
foreslåede ordning
Med den foreslåede ordning
indføres en pligt til at foretage evaluering af de
kvalitative kriterier uden kendskab til evalueringen af det
offentliggjorte priskriterium. Det vil derimod være tilladt
at vurdere priserne med kendskab til tilbuddenes kvalitet.
Formålet med denne pligt er at fjerne risikoen for, at
kendskabet til pris utilsigtet påvirker vurderingen af
kvaliteten af de indkomne tilbud. Pligten omfatter kun offentligt
eller begrænset udbud af bygge- og anlægskontrakter med
en anslået kontraktværdi på mere end 350.000.000
kr. eksklusive moms.
Pligten vil dog kun finde
anvendelse for offentligt eller begrænset udbud af bygge- og
anlægskontrakter med en anslået værdi på
mere end 350.000.000 kr. eksklusive moms, og hvor ordregiver
anvender tildelingskriteriet bedste forhold mellem pris og
kvalitet. Pligten finder ikke anvendelse, når ordregiver har
tilbagekaldt sin tildelingsbeslutning efter udbudslovens §
170.
De kontrakter, der bliver omfattet
af denne ordning, vil samtidig blive undtaget fra pligten i §
7 i lov om indhentning af tilbud på visse offentlige og
offentligt støttede kontrakter (tilbudsloven). Ordregivere
omfattet af ordningen vil således ikke være forpligtet
til at åbne tilbuddene på et forud fastsat tidspunkt og
de bydende vil heller ikke være berettiget til at være
til stede ved åbningen af tilbuddene eller til at blive
bekendt med budsummer og eventuelle forbehold.
2.3. Pligt til at
fastlægge og beskrive indholdet af alle dele af
evalueringsmodellen
2.3.1
Gældende ret
Udbudsloven gennemfører
udbudsdirektivet, Europa-Parlamentets og Rådets direktiv
2014/24/EU af 26. februar 2014 om offentlige udbud og om
ophævelse af direktiv 2004/18/EF, EU-Tidende 2014, nr. L 94,
side 65. Udbudsloven og udbudsdirektivet indeholder regler om
tilbudsevaluering, men udbudsdirektivet indeholder ikke en
bestemmelse, der regulerer, hvorvidt ordregivere har pligt til at
offentliggøre evalueringsmodellen. Derimod indeholder
udbudslovens § 160, stk. 1, en pligt til på
forhånd i udbudsmaterialet at beskrive den valgte
evalueringsmetode samt beskrive, hvad der tillægges betydning
ved tilbudsevalueringen.
EU-Domstolen har i præmis 27
i sag C-6/15, TNS Dimarso NV mod Vlaams Gewest, af 14. juli 2016,
konstateret, at hverken udbudsdirektivet fra 2004, eller
retspraksis fastsætter en forpligtelse til "gennem
offentliggørelse i udbudsbekendtgørelsen eller
udbudsbetingelserne at oplyse eventuelle tilbudsgivere om den
bedømmelsesmetode, som den ordregivende myndighed har
anvendt med henblik på at vurdere og konkret klassificere
tilbuddene i forhold til tildelingskriterierne og den relative
vægtning heraf, der forud blev fastsat i dokumenterne
vedrørende den pågældende kontrakt. " Mens der
ikke som udgangspunkt er en pligt til at offentliggøre
evalueringsmodellen, er det vurderingen, at det følger af
dommens præmis 31, at evalueringsmodellen i udgangspunktet
skal fastlægges før ordregivere åbner
tilbuddene, således enhver risiko for favorisering
undgås.
Klagenævnet for Udbud har i
en kendelse fra 8. august 2017 konstateret, at pligten i
udbudsloven til at offentliggøre evalueringsmetoden ikke
udelukker, at dele af evalueringsmodellen i visse situationer kan
undtages fra offentliggørelse.
2.3.2
Erhvervsministeriets overvejelser
I henhold til gældende ret
udelukker pligten i udbudsloven til at offentliggøre
evalueringsmetoden ikke, at dele af evalueringsmodellen i visse
situationer kan undtages fra offentliggørelse.
Erhvervsministeriet finder det i
denne forbindelse hensigtsmæssigt at indføre et
tydeligt krav om, at alle dele af evalueringsmodellen skal
fremgå af udbudsmaterialet. Formålet med den
foreslåede bestemmelse er at styrke den forudgående
gennemsigtighed, herunder tilbudsgiveres mulighed for at optimere
tilbud.
Samtidig understøttes
hensynet til ligebehandling af tilbudsgiverne. Ordregivere har et
vidt skøn i forhold til at fastlægge
evalueringsmodellen, men indholdet af alle dele af
evalueringsmodellen skal beskrives i udbudsmaterialet.
2.3.3. Den
foreslåede ordning
Med den foreslåede ordning
forpligtes ordregiveren til i udbudsmaterialet at fastlægge
og beskrive indholdet af alle dele af evalueringsmodellen.
I overensstemmelse med denne
forpligtelse vil det være muligt at lade specifikke parametre
i evalueringsmodellen afhænge af de indkomne tilbud. Alle
parametre i evalueringsmodellen skal fastlægges og beskrives
på forhånd, og parametrene kan ikke afhænge af de
indkomne tilbud på en måde, der beror på
ordregivers valg eller vurdering efter åbningen af
tilbuddene.
Der henvises til lovforslagets
§ 1, nr. 3, og bemærkningerne hertil.
3. Økonomiske konsekvenser og
implementeringskonsekvenser for det offentlige
De økonomiske- og
implementeringskonsekvenser for stat, kommuner og regioner som
lovforslagets hovedpunkt vedrørende adskillelse af
evaluering af kvalitative kriterier og priskriteriet for visse
udbud vil medføre, vurderes at være bagatelagtige. Der
er først og fremmest tale om et lille antal udbud, der vil
blive omfattet af lovforslaget, grundet den høje
tærskelværdi. Herudover vurderes det at være
forbundet med relativt små økonomiske og
implementeringskonsekvenser for ordregiver at sikre adskillelse
imellem vurderingen af henholdsvis pris og kvalitet.
For de økonomiske- og
implementeringskonsekvenser for stat, kommuner og regioner i
forbindelse med lovforslagets hovedpunkt om pligt til at
fastlægge og beskrive evalueringsmodellen i udbudsmaterialet,
henvises til den konsekvensanalyse der blev lavet forud for
fremsættelse af udbudsloven. Baggrunden herfor er, at
udbudsloven med dette forslag bringes i overensstemmelse med de
præmisser der blev lagt til grund, da konsekvensanalysen blev
foretaget forud for fremsættelsen af udbudsloven.
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for
erhvervslivet m.v.
Forslaget forventes ikke at
medføre økonomiske eller administrative konsekvenser
for erhvervslivet.
I henhold til principperne om agil
erhvervsrettet regulering er der foretaget en vurdering af, hvordan
lovforslaget understøtter virksomhedernes muligheder for at
anvende nye digitale teknologier og forretningsmodeller, og om
lovforslagets eventuelle digitale løsninger er
brugervenlige. Principperne for agil erhvervsrettet regulering
vurderes at være efterlevet.
5. Administrative
konsekvenser for borgerne
Lovforslaget medfører ikke
administrative konsekvenser for borgerne.
6. Miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget har ikke
miljømæssige konsekvenser.
7. Forholdet til
EU-retten
Lovforslaget indeholder ikke
EU-retlige aspekter.
8. Hørte myndigheder og organisationer
m.v.
Et udkast til lovforslag har i
perioden den 5. oktober 2018 til den 5. november 2018 været
sendt i høring hos følgende myndigheder og
organisationer m.v.:
Akademikernes centralorganisation,
Amagerforbrænding, AMGROS, Arbejderbevægelsens
Erhvervsråd, Asfaltindustrien, Banedanmark, BAT-kartellet,
Bryggeriforeningen, Byggesocietetet, Bygherreforeningen,
Børne og Socialministeriet,
Børsmæglerforeningen, Clean clothes campaign,
CO-industri, Damarks Fiskeriforening, Danmarks Almene Boliger,
Danmarks Apotekerforening, Danmarks Eksportråd, Danmarks
Nationalbank, Danmarks Rederiforening, Dansk Affaldsforening, Dansk
Annoncørforening, Dansk Arbejdsgiverforening, Dansk Byggeri,
Dansk Energi, Dansk Erhverv, Dansk Fjernvarme, Dansk Industri,
Dansk Initiativ for Etisk Handel, Dansk IT, Dansk
Landbrugsrådgivning, Dansk Skovforening, Dansk Taxi
Råd, Dansk Transport og Logistik, Danske Advokater, Danske
Arkitektvirksomheder, Danske Busvognmænd, Danske Dagblades
Forening, Danske Havne, Danske Malermestre, Danske Regioner, Danske
Revisorer, Danske Service, DANVA, De Samvirkende
Købmænd, Den Danske Dommerforening, Det
Økologiske Råd, Dong-Energy, Ecolabel, Energi-,
Forsynings- og Klimaministeriet, Energistyrelsen, Fair Trade,
Falck, Finansrådet, Forbrugerrådet, Tænk,
Foreningen af offentlige indkøbere, Foreningen af
Rådgivende Ingeniører, Forlæggerforeningen,
Forsikring og Pension, FSC, FTF, FødevareDanmark, Horesta,
Ingeniørforeningen, IT Projektrådet, IT-Branchen, KL,
Klagenævnet for udbud, Kooperationen, Kreativitet og
kommunikation, Landbrug og Fødevarer, Landsorganisationen i
Danmark, Lederne, Liberale Erhvervs Råd, Lokale
Pengeinstitutter, LOS De private sociale tilbud, Offentligt
Ansattes Organisationer, Olie Gas Danmark, Realkreditforeningen,
Realkreditrådet, Rigsrevisionen, Rådet for
samfundsansvar, SMV Danmark, Statens og Kommunernes
Indkøbsservice, TEKNIQ og Trafikselskaberne i Danmark.
9. Sammenfattende skema
| Positive konsekvenser/mindre udgifter | Negative konsekvenser/merudgifter | Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen | Implementeringskonsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen | Miljømæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen | Forholdet til EU-retten | Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter. | Er i strid med de fem principper for
implementering af erhvervsrettet EU-regulering / Går videre
end minimumskrav i EU-regulering | Ja | Nej | | X |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til §
1
Til nr. 1
Udbudsloven gennemfører
udbudsdirektivet, Europa-Parlamentets og Rådets direktiv
2014/24/EU af 26. februar 2014 om offentlige udbud og om
ophævelse af direktiv 2004/18/EF, EU-Tidende 2014, nr. L 94,
side 65. Udbudsdirektivet indeholder ikke en definition af
evalueringsmodellen i artikel 2. Udbudslovens § 24
gennemfører udbudsdirektivets artikel 2, og indeholder
heller ikke en definition af evalueringsmodellen.
Med bestemmelsen foreslås
evalueringsmodel defineret som det eller de værktøjer,
der anvendes af ordregiver til at sammenstille tilbudsgivernes
besvarelse af forskellige kriterier for tildeling med henblik
på at identificere det økonomisk mest fordelagtige
tilbud.
Definitionen indføres med
henblik på at tydeliggøre rækkevidden af
lovforslagets § 1, nr. 3, om, at ordregiver skal
fastlægge og beskrive indholdet af alle dele af
evalueringsmodellen i udbudsmaterialet.
Forskellige betegnelser benyttes
for evalueringsmodellen, eksempelvis bedømmelsesmetoden og
evalueringsmetoden, men evalueringsmodellen benyttes oftest i
praksis for de nævnte værktøjer. Når et
udbud består af både økonomiske og kvalitative
kriterier for tildeling, benytter ordregiveren evalueringsmodellen,
og værktøjerne heri til at skabe et sammenligneligt
resultat, hvorefter ordregiveren kan identificere det
økonomisk mest fordelagtige tilbud.
I et udbud kan en evalueringsmodel
eksempelvis bestå af 1) en pointmodel med en lineær
interpolation mellem det maksimale point på en oplyst
pointskala, der gives til den laveste pris, og det minimale point
på pointskalaen, der gives til priser, der er 50 pct.
højere end den laveste pris, 2) en pointskala for
bedømmelse af den tilbudte kvalitet og 3) en beregning, hvor
pointene for henholdsvis kvalitet og pris ganges med den oplyste
vægtning.
Til nr. 2
Udbudsloven gennemfører
udbudsdirektivet, Europa-Parlamentets og Rådets direktiv
2014/24/EU af 26. februar 2014 om offentlige udbud og om
ophævelse af direktiv 2004/18/EF, EU-Tidende 2014, nr. L 94,
side 65. De foreslåede bestemmelser gennemfører ikke
en artikel i udbudsdirektivet, men går videre end det, der
følger af udbudsdirektivet. Efter gældende ret er
ordregiver således fri til at bestemme, om evalueringen af de
indkomne tilbuds kvalitet skal foretages med eller uden kendskab
til tilbuddenes pris.
I henhold til § 7 i lov om
indhentning af tilbud i bygge- og anlægssektoren skal
tilbuddene ved en licitation åbnes på licitationsstedet
på et forud fastsat tidspunkt. De bydende er berettiget til
at være til stede ved åbningen af tilbuddene og til at
blive bekendt med budsummer og eventuelle forbehold. Bestemmelsen
om åbning af tilbuddene gælder også for udbud,
der er omfattet af udbudsdirektivet, jf. § 1, stk. 1, i lov om
indhentning af tilbud i bygge- og anlægssektoren.
Det foreslås med
indførelsen af § 159, stk.
8, at der indføres et krav om, at ordregivere
foretager evalueringen af de kvalitative kriterier uden kendskab
til evalueringen af priskriteriet i forbindelse med
gennemførelse af offentligt eller begrænset udbud af
offentlige bygge- og anlægskontrakter, jf. § 24, nr. 23,
med en anslået værdi på mere end 350.000.000 kr.
eksklusive moms, og hvor ordregiver anvender tildelingskriteriet
bedste forhold mellem pris og kvalitet.
Formålet med den
foreslåede bestemmelse er at fjerne risikoen for, at
kendskabet til priserne på indkomne tilbud påvirker
ordregivers vurdering af de kvalitative kriterier. Når
ordregiver allerede kender prisen i tilbuddet ved vurderingen af
kvalitet, kan der således være risiko for, at
kendskabet til priserne får en afsmittende effekt på
vurderingen af kvalitet. Der er dermed risiko for, at tilbuddets
kvalitet enten over- eller undervurderes.
Den foreslåede bestemmelse
indebærer, at ordregiver skal foretage vurderingen af de
indkomne tilbuds kvalitet uden kendskab til vurderingen af de
indkomne tilbuds priser. Hermed menes, at ordregiver foretager sin
kvalitetsvurdering af tilbuddene uden at kende priserne i de
indkomne tilbud. Pligten udelukker derimod ikke, at ordregiver
foretager vurderingen af tilbuddenes priser med kendskab til
indholdet af de indkomne tilbuds kvalitet.
Bestemmelsen påvirker ikke
muligheden for at vælge mellem tildelingskriterierne i §
162, stk. 1, hvorefter en ordregiver skal vælge at tildele
den udbudte offentlige kontrakt efter enten pris, omkostninger
eller bedste forhold mellem pris og kvalitet. Det står
således ordregiver frit for at vælge imellem
tildelingskriterierne pris, omkostninger eller bedste forhold
mellem pris og kvalitet også for offentlige bygge- og
anlægskontrakter med en anslået værdi over
tærsklen i denne bestemmelse.
Pligten i bestemmelsen
indebærer for det første, at ordregivere er forpligtet
til at gøre det muligt for tilbudsgiverne at afgive tilbud
på en måde, hvorpå ordregiver kan gøre sig
bekendt med tilbuddenes indhold for så vidt angår
kvalitetsbeskrivelsen uden at få kendskab til tilbuddenes
priser. Det kan for eksempel gøres ved, at ordregiver
stiller krav om, at tilbud afgives ved at uploade to
selvstændige filer i ordregivers elektroniske udbudssystem.
Det er dog ikke afgørende, hvordan ordregiver rent teknisk
sikrer sig imod at få kendskab til priserne før
gennemførelsen af kvalitetsvurderingen.
Den foreslåede bestemmelse
indebærer for det andet, at ordregiver skal sikre, at
tilbudspriserne vurderes adskilt fra vurderingen af tilbuddenes
kvalitet. Det kan for eksempel opnås ved, at ordregivers
elektroniske udbudssystem teknisk sikrer, at indholdet af
tilbuddene for så vidt angår priser ikke kan
åbnes af ordregiverens medarbejdere før
kvalitetsvurderingen er gennemført. Det kan imidlertid
også sikres ved, at ordregiver sørger for, at
vurderingen af henholdsvis priser og kvalitet ikke
gennemføres af de samme personer.
Ved vurderingen af den offentlige
bygge- og anlægskontrakts anslåede værdi anvendes
reglerne i udbudslovens kapitel 5 vedrørende beregningen af
kontraktens værdi. Hvis ordregiver har valgt at opdele
udbuddet i delkontrakter i henhold til § 49, stk. 1, er det
værdien af den individuelle delkontrakt, der er
afgørende for, om pligten i denne bestemmelse finder
anvendelse.
Lovforslaget indskrænker ikke
mulighederne for at anvende omvendt licitation, hvorved
forstås, at prisen låses fast af ordregiver med det
resultat, at tilbudsgiverne udelukkende konkurrerer på
kvalitet. Lovforslaget udelukker heller ikke andre
fremgangsmåder ved udbud, hvor der ønskes et
særligt fokus på kvalitet, som f.eks. den
fremgangsmåde, hvor tilbud, der ikke lever op til et på
forhånd fastsat kvalitetsniveau, ikke kommer i betragtning
til den pågældende kontrakt.
At udbud omfattet af denne
bestemmelse er undtaget fra § 7 i lov om indhentning af tilbud
i bygge- og anlægssektoren indebærer, at tilbudsgiverne
ikke har krav på at være til stede ved åbningen
af tilbuddene eller til at blive bekendt med budsummer og
eventuelle forbehold. Herudover er ordregiver ikke forpligtet til
at åbne tilbuddene på et forud fastsat sted og
tidspunkt. Baggrunden for denne undtagelse er, at det i visse
situationer ikke i praksis vil kunne lade sig gøre at
opfylde forpligtelserne i § 7 samtidig med en adskillelse af
evaluering af pris og kvalitet. Undtagelsen er ikke udtryk for en
lempelse af det generelle gennemsigtighedsprincip, der finder
anvendelse i medfør af udbudslovens § 2.
Som følge af kravet i
udbudslovens § 174, stk. 4, om, at ordregiver skal dokumentere
afviklingen af alle udbud og opbevare tilstrækkelig
dokumentation til at begrunde beslutninger, der træffes
på alle stadier af udbudsproceduren, vil det være
nødvendigt, at ordregiver er i stand til at dokumentere, at
kvalitetsvurderingen er foretaget adskilt fra vurderingen af
priserne. Der stilles ikke med dette lovforslag særlige krav
til ordregivers dokumentation. Ordregiver skal således
dokumentere overholdelsen af pligterne i dette lovforslag på
samme måde som alle øvrige beslutninger i forbindelse
gennemførelsen af et udbud af en offentlig kontrakt i
medfør af udbudsloven.
Det foreslås endvidere med
indførelsen af § 159, stk.
9, at der indføres en undtagelse til pligten i §
159, stk. 8, hvorefter ordregiver ved offentligt eller
begrænset udbud af offentlige bygge- og
anlægskontrakter med en anslået værdi på
mere end 350.000.000 kr. eksklusive moms, og hvor ordregiver
anvender tildelingskriteriet bedste forhold mellem pris og
kvalitet, jf. § 162, stk. 1, nr. 3, skal foretage evalueringen
af de kvalitative kriterier uden kendskab til evalueringen af
priskriteriet, jf. dog stk. 9. Ved gennemførelse af udbud
omfattet af første punktum finder § 7 i lov om
indhentning af tilbud i bygge- og anlægssektoren ikke
anvendelse
I henhold til udbudslovens §
170 kan ordregiver tilbagekalde en beslutning om tildeling af en
offentlig kontrakt med henblik på at genoptage evalueringen
af de indkomne tilbud, når følgende fire betingelser
er opfyldt: 1) der er begået fejl ved den oprindelige
vurdering af tilbuddene, 2) kontrakten endnu ikke er indgået,
3) den fastsatte vedståelsesperiode ikke er udløbet og
4) samtlige tilbudsgivere underrettes om, at tildelingsbeslutningen
tilbagekaldes, og om, at vurderingen af tilbuddene genoptages.
Tilbagekalder ordregiveren sin
tildelingsbeslutning, skal ordregiveren træffe en ny
tildelingsbeslutning på grundlag af en fornyet vurdering af
de samme tilbud, som lå til grund for den oprindelige
tildelingsbeslutning, med anvendelse af den i udbudsmaterialet
beskrevne fremgangsmåde.
I sådanne situationer vil
ordregiver ved genoptagelsen af evalueringen have opnået
kendskab til priserne, og det vurderes for administrativt
byrdefuldt fortsat at stille krav om, at evalueringen af
kvalitetskriteriet foretages uden kendskab til evalueringen af
priskriteriet. Med indførelsen af undtagelsen
tilstræbes det således at opnå en fornuftig
balance mellem hensynet til lovforslagets formål om at styrke
vurderingen af kvalitet og de administrative byrder forbundet med
varetagelsen af det hensyn.
Den foreslåede
indførelse af undtagelsen indebærer, at ordregiver
fritages for pligten i § 159, stk. 8 til at foretage
evalueringen af de kvalitative kriterier uden kendskab til
evalueringen af priskriteriet, når ordregiver tilbagekalder
sin tildelingsbeslutning efter § 170.
Til nr. 3
Efter de gældende regler er
der som udgangspunkt ikke pligt til at offentliggøre et
udbuds evalueringsmodel Dog skal evalueringsmodellen i
udgangspunktet fastlægges før ordregivere åbner
tilbuddene, således at enhver risiko for favorisering
undgås. Pligten i lovforslaget til at fastlægge og
beskrive indholdet af alle dele af evalueringsmodellen i
udbudsmaterialet går videre end praksis fra Klagenævnet
for Udbud, hvor det er fastslået, at der ikke i alle
tilfælde er en pligt til at beskrive indholdet af alle dele
af evalueringsmodellen.
Med §
160, stk. 1, foreslås der indført en pligt til
at fastlægge og beskrive indholdet af alle dele af
evalueringsmodellen i udbudsmaterialet, herunder hvordan
parametrene fastlægges.
Formålet med den
foreslåede bestemmelse er at styrke den forudgående
gennemsigtighed, herunder tilbudsgiveres mulighed for at optimere
tilbud. Samtidig understøttes hensynet til ligebehandling af
tilbudsgiverne. Med den foreslåede bestemmelse har
ordregivere fortsat et vidt skøn i forhold til at
fastlægge evalueringsmodellen, men indholdet af alle dele af
evalueringsmodellen skal beskrives i udbudsmaterialet.
Bestemmelsen implementerer ikke en
artikel i udbudsdirektivet, men går videre end den pligt til
forudgående gennemsigtighed, der følger af
udbudsdirektivet.
Det bemærkes, at der i
lovforslagets § 1, nr. 1, foreslås, at der
indføres en ny bestemmelse i § 24, som beskriver, hvad
der skal forstås ved evalueringsmodellen. Det fremgår
af den foreslåede bestemmelse, at der ved evalueringsmodellen
skal forstås det eller de værktøjer, der
anvendes af ordregiver til at sammenstille tilbudsgivernes tilbud
med henblik på at identificere det økonomisk mest
fordelagtige tilbud. Evalueringsmodellen vil eksempelvis være
formler, pointmodeller, prismodeller og pointskala til
bedømmelse af økonomiske og kvalitative kriterier for
tildeling. Idet der kan være flere dele af en
evalueringsmodel, f.eks. en pointmodel samt pointskalaer til at
bedømme de økonomiske og kvalitative kriterier for
tildeling, fremgår det af ordlyden af den foreslåede
bestemmelse, at alle dele af evalueringsmodellen skal
fastlægges og beskrives. Det betyder, at formler,
pointmodeller, prismodeller, pointskalaer mv. er en del af
evalueringsmodellen, og disse skal som følge heraf
fastlægges og beskrives i udbudsmaterialet. Endvidere
fremgår det af indholdet af disse dele skal fastlægges
og beskrives. Det betyder, at det ikke er tilstrækkeligt at
angive værktøjerne, men indholdet af disse skal
også beskrives.
Pligten til at fastlægge og
beskrive indholdet af alle dele af evalueringsmodellen i
udbudsmaterialet indebærer eksempelvis, at ordregiver i
forbindelse med sortimentsudbud skal oplyse, hvilke varer der vil
danne grundlag for evalueringen. Det er eksempelvis relevant, hvis
ordregiver i forbindelse med et sortimentsudbud anvender en
varekurv. Her skal det fastlægges og beskrives, hvilke varer
fra varekurven, som vil danne grundlag for evalueringen.
Med §
160, stk. 1, 2. pkt. forslås, at parametrene, der er
beskrevet i udbudsmaterialet, ikke kan afhænge af de indkomne
tilbud på en måde, der beror på ordregivers valg
eller vurdering efter åbningen af tilbuddene.
Beskrivelsen af evalueringsmodellen
medfører i forhold til evalueringen af de økonomiske
kriterier, at det efter gennemførelsen af udbuddet og
på baggrund af de indkomne priser er muligt at konstatere om
evalueringsmodellen er anvendt præcis som beskrevet i
udbudsmaterialet. Ordregiver kan ikke anvende dele af en
evalueringsmodel, der ikke har været beskrevet i
udbudsmaterialet. Omvendt kan parametre i en evalueringsmodel
afhænge af de indkomne tilbud, men det skal entydigt
fastlægges og beskrives på forhånd i
udbudsmaterialet, hvordan det vil ske. Parametrene kan ikke
afhænge af de indkomne tilbud på en måde, der
beror på ordregivers valg eller vurdering efter
åbningen af tilbuddene. Dette udelukker eksempelvis en
beskrivelse i udbudsmaterialet, der indebærer, at ordregiver
vurderer, eksempelvis under hensyntagen til visse kriterier,
hvordan et parameter i en evalueringsmodel endeligt udformes efter
åbning af tilbud. Parametrenes i evalueringsmodellen skal
bero på en objektiv konstatering.
Med parametre forstås
eksempelvis hældningsgraden. Hvis ordregiver vælger at
lade eksempelvis hældningsgraden i en pointmodel med
lineær interpolation være afhængig af de indkomne
tilbud, skal det entydigt fastlægges og beskrives på
forhånd i udbudsmaterialet, hvordan den endelige
hældningsgrad afhænger af de indkomne tilbud. Det kan
eksempelvis ske ved at beskrive, at den laveste pris vil modtage
det maksimale point, priser der er 50 pct. højere får
0 point, og at der laves en lineær interpolation mellem disse
to punkter. Denne evalueringsmodel vil herefter danne grundlag for
de point, som de enkelte tilbudsgivere modtager. Parametrene kan
eksempelvis også afhænge af de indkomne tilbud i en
prismodel, hvor pristillægget for dårlig opfyldelse af
de kvalitative kriterier for tildeling baseres på den
gennemsnitlige tilbudspris i de indkomne tilbud, så
længe sammenhængen præcist beskrives i
udbudsmaterialet.
Parametre kan også
forstås som de varer i et sortimentsudbud, der skal
være genstand for evalueringen. Som en konsekvens heraf kan
ordregiver på forhånd i udbudsmaterialet entydigt
fastlægge og beskrive, hvordan varer, der vil indgå i
evalueringen, udvælges. Det er i denne sammenhæng en
betingelse, at varerne ikke kan udvælges på en
måde, der beror på ordregivers valg eller
vurdering.
Det er alene selve
evalueringsmodellens afhængighed af de indkomne tilbud, der
ikke må bero på ordregivers valg eller vurdering.
Derimod kan tilbudsgivernes opfyldelse af eksempelvis de
kvalitetsmæssige kriterier, der indgår i
evalueringsmodellen, bero på ordregivers vurdering og
skøn.
Det bemærkes, at
gældende ret i forhold til ordregivers pligt til i
udbudsmaterialet at angive kriterierne for tildeling, jf.
udbudslovens §§ 162 - 164 sammenholdt med § 128,
stk. 2, jf. udbudsdirektivets bilag V, del C, ikke ændres som
følge af dette lovforslag. Endvidere vil der være
pligt til jf. gennemsigtighedsprincippet i udbudslovens § 2 at
beskrive, hvad der tillægges betydning ved
tilbudsevalueringen. Som følge heraf vil der stadigvæk
være en pligt til at angive kriterierne for tildeling og
beskrive, hvad der tillægges betydning ved
tilbudsevalueringen, selv om disse dele ikke længere
fremgår af § 160.
Til §
2
Loven træder i kraft den 1.
juli 2019.
Udbud, hvor
udbudsbekendtgørelsen i henhold til udbudslovens § 128
er offentliggjort inden den 1. juli 2019, gennemføres efter
de hidtil gældende regler.
Ved brug af rammeaftaler vil det
være tidspunktet for udbudsbekendtgørelsens
offentliggørelse, der er afgørende, således at
direkte tildeling og genåbning af konkurrencen
gennemføres efter de hidtil gældende regler, når
rammeaftalen er indgået på baggrund af en
udbudsbekendtgørelsen, der er offentliggjort inden den 1.
juli 2019.
Annullerer en ordregiver et udbud,
som er iværksat inden lovens ikrafttrædelse, og
genudbyder kontrakten efter lovens ikrafttræden, finder denne
lov anvendelse på genudbuddet.
Lovforslaget gælder ikke for
Færøerne og Grønland.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende
lov
| | | | | § 1 | | | | § 24. I
denne lov forstås ved Nr. 1-38) --- | | 1. I § 24 indsættes som nr. 39: »39) Evalueringsmodel: Det eller
de værktøjer, der anvendes af ordregiver til at
sammenstille tilbudsgivernes besvarelse af forskellige kriterier
for tildeling med henblik på at identificere det
økonomisk mest fordelagtige tilbud.« | | | | §
159. --- Stk. 1-7. --- | | 2. I § 159 indsættes som stk. 8 og
9: »Stk.
8. Ved udbud af offentligt eller begrænset udbud af
bygge- og anlægskontrakter med en anslået værdi
på mere end 350.000.000 kr. eksklusive moms, og hvor
ordregiver anvender tildelingskriteriet bedste forhold mellem pris
og kvalitet, jf. § 162, stk. 1, nr. 3, skal ordregiver
foretage evalueringen af de kvalitative kriterier adskilt fra
evalueringen af priskriteriet. Ved gennemførelse af udbud
omfattet af første punktum finder § 7 i lov om
indhentning af tilbud i bygge- og anlægssektoren ikke
anvendelse. »Stk.
9. Stk. 8 finder ikke anvendelse, når ordregiver efter
§ 170 tilbagekalder sin tildelingsbeslutning.« | | | | § 160. En
ordregiver skal i udbudsmaterialet angive kriterierne for
tildeling, beskrive evalueringsmetoden og beskrive, hvad der
tillægges betydning ved tilbudsevalueringen. | | 3. § 160, stk. 1, affattes
således: »En ordregiver skal i
udbudsmaterialet fastlægge og beskrive indholdet af alle dele
af evalueringsmodellen. Specifikke parametre i evalueringsmodellen
kan afhænge af de indkomne tilbud, men det skal entydigt
fastlægges og beskrives på forhånd, hvordan
parametrene fastlægges. Parametrene i evalueringsmodellen kan
ikke afhænge af de indkomne tilbud på en måde,
der beror på ordregivers valg eller vurdering efter
åbningen af tilbuddene.« |
|