Fremsat den 12. december 2018 af forsvarsministeren (Claus Hjort Frederiksen)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om forsvarets
personel
(Opbygning af totalforsvarsstyrken samt
etablering af mobiliseringskompagnier)
§ 1
I lov om forsvarets personel, jf.
lovbekendtgørelse nr. 667 af 20. juni 2006, som ændret
ved § 3 i lov nr. 1264 af 16. december 2009 og § 15 i lov
nr. 395 af 2. maj 2016, foretages følgende
ændringer:
1. I
§ 4, stk. 1, 2. pkt., ændres
»12 måneder« til: »24
måneder«.
2. I
§ 7, 2. pkt., ændres
»3 år« til: »5 år«, og
»3-års-perioden« ændres til:
»5-års-perioden«.
3. I
§ 7 indsættes som stk. 2:
»Stk. 2.
Pligten til at forrette tjeneste i totalforsvaret efter stk. 1
gælder ikke for hjemsendte værnepligtige og hjemsendte
kvinder på værnepligtslignende vilkår, som
udpeges til at indgå i mobiliseringskompagnier og har pligt
til at forrette tjeneste heri, jf. § 8.«
4.
Efter § 7 indsættes:
Ȥ 8. Hjemsendte
værnepligtige og hjemsendte kvinder på
værnepligtslignende vilkår, som udpeges til at
indgå i mobiliseringskompagnier, har pligt til at forrette
tjeneste heri, jf. § 9, stk. 1. Pligten ophører,
når der er forløbet 5 år fra datoen for
hjemsendelsen fra den første samlede tjeneste, medmindre den
pågældende er aktiveret i et mobiliseringskompagni ved
udløbet af 5-års-perioden. I sidstnævnte
tilfælde ophører pligten ved udløbet af
aktiveringsperioden. Forsvarsministeren kan fastsætte
nærmere regler om pligten til at forrette tjeneste i
mobiliseringskompagnier.«
5. I
§ 9, stk. 1, ændres
»§ 7« til: »§§ 7 og 8«.
6. I
§ 9 indsættes efter stk. 3
som nyt stykke:
»Stk. 4.
Militært personel, der tidligere har haft ansættelse
på Forsvarsministeriets område i mindst 1 år, har
under de forhold, der er nævnt i stk. 1, pligt til at
forrette tjeneste indtil den pågældende når
folkepensionsalderen, jf. § 1 a i lov om social pension.
Tjenesten kan ikke overstige i alt 36 måneder. Pligten
gælder dog ikke for tidligere ansatte, som på anden vis
er forpligtet til at forrette tjeneste i forsvaret.«
Stk. 4 bliver herefter stk. 5.
7. I
§ 9, stk. 4, der bliver stk. 5,
indsættes efter »Ansatte,«: »herunder
tidligere ansatte, jf. stk. 4,«.
8. I
§ 9 indsættes som stk. 6:
»Stk. 6.
Forsvarsministeren kan fastsætte regler om, at personer, der
er omfattet af § 9, stk. 1-4, og som varetager eller skal
varetage samfundsvigtige funktioner uden for forsvaret, fritages
for pligten til at forrette tjeneste.«
§ 2
Stk. 1. Loven
træder i kraft den 1. juli 2019.
Stk. 2. Lovens § 1,
nr. 1 og 2, finder anvendelse for værnepligtige og kvinder
på værnepligtslignende vilkår, der
påbegynder tjenesten den 1. august 2018 eller derefter. De
hidtil gældende regler vil dog fortsat finde anvendelse for
værnepligtige og kvinder på værnepligtslignende
vilkår, der påbegynder tjenesten i perioden fra den 1.
august 2018 til lovens ikrafttræden, hvis den enkelte
værnepligtige eller kvinde på værnepligtslignende
vilkår anmoder herom.
Stk. 3. Lovens § 1,
nr. 6, finder anvendelse for militært personel, der
ansættes efter lovens ikrafttræden, og militært
personel, der er ansat ved lovens ikrafttræden.
Militært personel, der er ansat ved lovens
ikrafttræden, vil dog efter anmodning kunne fritages for
pligten til at forrette tjeneste efter endt ansættelse.
§ 3
Loven gælder ikke for Færøerne
og Grønland, men kan ved kongelig anordning helt eller
delvis sættes i kraft for Færøerne og
Grønland med de ændringer, som de henholdsvis
færøske og grønlandske forhold tilsiger.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige
bemærkninger | | Indholdsfortegnelse | | | 1. | Indledning og baggrund | 2. | Lovforslagets hovedindhold | | 2.1. | Opbygning af totalforsvarsstyrken og
etablering af mobiliseringskompagnier | | | 2.1.1. | Gældende ret | | | 2.1.2. | Forsvarsministeriets overvejelser og den
foreslåede ordning | | 2.2. | Indkaldelse af tidligere militært
ansatte i tilfælde af krig eller andre ekstraordinære
forhold mv. | | | 2.2.1. | Gældende ret | | | 2.2.2. | Forsvarsministeriets overvejelser og den
foreslåede ordning | 3. | Økonomiske konsekvenser og
implementeringskonsekvenser for det offentlige | 4. | Økonomiske og administrative
konsekvenser for erhvervslivet mv. | 5. | Administrative konsekvenser for
borgerne | 6. | Miljømæssige
konsekvenser | 7. | Forholdet til EU-retten | 8. | Hørte myndigheder og organisationer
mv. | 9. | Sammenfattende skema |
|
1. Indledning og
baggrund
Danmark står over for et mere alvorligt
trusselsbillede end i nogen anden periode efter murens fald, og
derfor er der behov for at styrke Forsvarets evne til at bidrage
til Danmarks sikkerhed. Forsvaret skal have en styrke, en tyngde og
en robusthed, så vi sammen med NATO troværdigt
afskrækker og afholder andre lande fra at angribe vores
allierede - og ultimativt os selv.
I tilfælde af krig eller krise er det
vigtigt, at alle tilgængelige ressourcer kan udnyttes til at
forsvare Danmark og værne om landets sikkerhed. Derfor er der
konkret behov for at styrke Forsvarets og Hjemmeværnets evne
til at mobilisere. Personel, som tidligere har modtaget uddannelse
i Forsvaret, er i den forbindelse en vigtig ressource. Både
et robust forsvar og et robust beredskab er forudsætninger
for et trygt samfund. Konsekvenserne af klimaforandringerne og den
fortsat alvorlige terrortrussel mod Danmark betyder tilsvarende, at
det er relevant at styrke det samlede beredskab.
Regeringen (Venstre, Liberal Alliance og Det
Konservative Folkeparti), Socialdemokratiet, Dansk Folkeparti og
Radikale Venstre indgik den 28. januar 2018 en ny seksårig
aftale på forsvarsområdet.
Det følger af denne forligsaftale, at
Forsvarets evne til at mobilisere i tilfælde af krig og krise
skal øges ved at opbygge mobiliseringskompagnier, der
uddannes med henblik på indsættelse.
Mobiliseringskompagnierne opbygges ved anvendelse af
værnepligtige, der har gennemført en 8-måneders
værnepligtsuddannelse. Disse værnepligtige gives
efterfølgende en supplerende uddannelse, både i
forbindelse med mobiliseringen og forud for en eventuel konkret
indsættelse. De værnepligtige, som har
gennemført den 8 måneder lange
værnepligtsuddannelse, vil i op til 5 år efter
hjemsendelse skulle kunne indkaldes til at forrette tjeneste i
mobiliseringskompagnierne.
Danmark er ikke en frontlinjestat i det
nuværende trusselsbillede. Men kollektivt forsvar betyder, at
vi sammen med NATO skal kunne støtte f.eks. de baltiske
lande. Danmark kan i den sammenhæng blive opmarchområde
for forstærkninger fra vores NATO-allierede, og dem skal vi
kunne modtage, beskytte og støtte, for at de kan opretholde
deres kampkraft og bevæge sig ud af landet igen til deres
egentlige opgave. Denne beskyttelse og støtte skal kunne
ydes samtidig med, at en stor del af Hærens,
Søværnets og Flyvevåbnets enheder er indsat uden
for dansk territorium. Det forudsætter blandt andet en
stærk og robust totalforsvarsstyrke, så vi både
er i stand til at modtage NATO-enheder på dansk territorium
og samtidig passe på Danmarks infrastruktur. Herudover
betyder for eksempel klimaforandringer og den fortsat alvorlige
terrortrussel, at det danske samfund i stigende grad kan stå
over for krisesituationer. Dette medfører behov for, at
værnepligtige efter hjemsendelse får udvidet deres
eksisterende pligt til at stå til rådighed for
totalforsvarsstyrken, der sammen med Hjemmeværnet - om
nødvendigt - kan aktiveres i krise og krig.
Det følger således af
forligsaftalen, at det nuværende totalforsvar skal styrkes
ved, at perioden, hvor værnepligtige forpligtes til at
stå til rådighed for totalforsvaret, øges fra 3
år til 5 år.
Derudover var der blandt parterne bag
forligsaftalen enighed om, at der skal skabes mulighed for at
genindkalde tidligere ansatte, hvis der måtte blive behov
herfor.
Lovforslaget udmønter disse dele af
forligsaftalen.
2. Lovforslagets
hovedindhold
2.1. Opbygning af
totalforsvarsstyrken og etablering af
mobiliseringskompagnier
2.1.1. Gældende ret
Efter den gældende ordning i lov om
forsvarets personel (personelloven), jf. lovbekendtgørelse
nr. 667 af 20. juni 2006, som ændret ved § 3 i lov nr.
1264 af 16. december 2009 og § 15 i lov nr. 395 af 2. maj
2016, er værnepligten i dag målrettet mod
totalforsvaret. Totalforsvarsstyrken blev oprettet i 2006, og det
var ved oprettelsen af totalforsvarsstyrken tanken, at styrken
eller dele heraf kunne indsættes i forbindelse med
løsning af totalforsvarsopgaver for det danske samfund. Det
kan f.eks. være bevogtning, førstehjælp,
brandbekæmpelse, katastrofeindsats, forsvar mod atomare,
biologiske og kemiske kampstoffer, medvirken til opretholdelse af
lov og orden mv., hvis Forsvarets stående styrker, det
statslige redningsberedskab og Hjemmeværnet ikke er
tilstrækkeligt. Totalforsvarsstyrken sikrer således, at
samfundet råder over tilstrækkelig kapacitet til at
imødegå trusler mod Danmark og større
katastrofer.
Efter § 4, stk. 1, i personelloven er den
maksimale tjenestetid for værnepligtige i alt 12
måneder. Det følger endvidere af § 7 i
personelloven, at hjemsendte værnepligtige og hjemsendte
kvinder på værnepligtslignende vilkår har pligt
til at forrette tjeneste i totalforsvaret. Pligten ophører,
når der er forløbet 3 år fra datoen for
hjemsendelsen fra den første samlede tjeneste, medmindre den
pågældende er aktiveret i totalforsvaret ved
udløbet af 3-års-perioden. Hvis sidstnævnte er
tilfældet, ophører pligten ved udløbet af
aktiveringsperioden. Det følger endvidere af bestemmelsen,
at forsvarsministeren kan fastsætte nærmere regler om
pligten til at forrette tjeneste i totalforsvaret.
Hovedparten af de værnepligtige
gennemfører på nuværende tidspunkt en
værnepligtsuddannelse på 4 måneder, hvor de
modtager en totalforsvarsuddannelse.
Herudover indkaldes en del af de
værnepligtige til at varetage opgaver i relation til
Forsvarets forpligtelser over for kongehuset, herunder til Den
Kongelige Livgarde, Gardehusarregimentets Hesteskadron og
Kongeskibet Dannebrog.
Forsvarsministeren har i medfør af
personellovens § 4, stk. 1, og § 7 udstedt
bekendtgørelse nr. 1370 af 9. december 2007 om tjenestetid
for værnepligtige og kvinder på
værnepligtslignende vilkår. Efter
bekendtgørelsens § 2 indkaldes værnepligtige til
første samlede tjeneste ved Den Kongelige Livgarde i 8
måneder, ved Gardehusarregimentets Hesteskadron i 12
måneder, ved Kongeskibet Dannebrog i 9 måneder og ved
øvrig tjeneste i 4 måneder.
Det blev i bemærkningerne til forslag
til lov om ændring af lov om forsvarets personel og lov om
hjemmeværnet (Omlægning af værnepligten m.v.),
jf. Folketingstidende 2005-06, tillæg A, side 4966, forudsat,
at de værnepligtige, der forretter den længerevarende
værnepligt ved Den Kongelige Livgarde, ved
Gardehusarregimentets Hesteskadron og ved Kongeskibet Dannebrog,
ikke skulle overføres til totalforsvarsstyrken. Det
følger således også af § 3, stk. 1, i
bekendtgørelsen, at værnepligtige og kvinder på
værnepligtslignende vilkår, der har aftjent henholdsvis
8 måneders tjeneste ved Den Kongelige Livgarde, 12
måneders tjeneste ved Gardehusarregimentets Hesteskadron
eller 9 måneders tjeneste ved Kongeskibet Dannebrog, ikke kan
indkaldes til efterfølgende tjeneste.
De øvrige værnepligtige og
øvrige kvinder på værnepligtslignende
vilkår kan efter bekendtgørelsens § 3, stk. 2,
indkaldes til i alt 3 måneders tjeneste i indtil 3 år
efter hjemsendelse fra den første samlede tjeneste. De 3
måneder kan afvikles samlet eller over flere perioder.
De tilfælde, hvor værnepligtige og
kvinder på værnepligtslignende vilkår kan
indkaldes, fremgår af § 9, stk. 1, i personelloven.
Forsvarsministeren kan herefter under krig eller andre
ekstraordinære forhold og i katastrofetilfælde indkalde
hjemsendte værnepligtige og hjemsendte kvinder på
værnepligtslignende vilkår, jf. § 7 i
personelloven.
Ved udtrykket »krig« efter §
9, stk. 1, forstås efter bemærkningerne til forslag til
lov om ændring af lov om forsvarets personel og lov om
hjemmeværnet (Omlægning af værnepligten m.v.),
jf. Folketingstidende 2005-06, tillæg A, side 4975, at danske
styrker i eller uden for riget er i væbnet konflikt. Ved
udtrykket »andre ekstraordinære forhold«
forstås en truende situation, hvor statens handlefrihed og
sikkerhed er under åbenbar militær trussel. Både
»krig« og »andre ekstraordinære
forhold« skal ifølge bemærkningerne, side 4966,
endvidere fortolkes i lyset af den sikkerhedspolitiske udvikling.
Ved udtrykket »katastrofetilfælde« forstås
ifølge bemærkningerne, side 4975, større
katastrofer og ulykker, herunder også følger af krigs-
eller terrorhandlinger.
2.1.2. Forsvarsministeriets overvejelser og den
foreslåede ordning
Det følger af forsvarsforliget
2018-2023, at der skal oprettes mobiliseringskompagnier. Det
følger endvidere af forsvarsforliget, at
mobiliseringskompagnierne skal opbygges ved anvendelse af
værnepligtige, der har gennemført en 8-måneders
værnepligtsuddannelse, og som i op til 5 år efter
hjemsendelse skal kunne indkaldes til at forrette tjeneste i
mobiliseringskompagnierne.
Det foreslås derfor, at der skabes
mulighed for at uddanne en ny gruppe af værnepligtige, som
udpeges til at indgå i mobiliseringskompagnier. Den nye
gruppe af værnepligtige, som skal indgå i
mobiliseringskompagnierne, skal modtage en længere
værnepligtsuddannelse på 8 måneder, som
målrettes behovet i mobiliseringskompagnierne. Disse
værnepligtige forpligtes til at kunne forrette tjeneste i
mobiliseringskompagnierne indenfor 5 år fra datoen for
hjemsendelsen fra den første samlede tjeneste. Indenfor de
nævnte rammer bør forsvarsministeren endvidere kunne
fastsætte nærmere regler om pligten til at forrette
tjeneste i mobiliseringskompagnierne.
Der henvises til bemærkningerne til
lovforslagets § 1, nr. 4.
Det er ligeledes en del af forligsaftalen, at
den grundlæggende værnepligtsperiode fastholdes. For at
opbygge den samlede totalforsvarsstyrke er der dog behov for, at de
værnepligtige indenfor en periode på 5 år efter
hjemsendelsen fra den første samlede tjeneste har pligt til
at gøre tjeneste i totalforsvarsstyrken.
Som led i opbygningen af totalforsvarsstyrken
ser Forsvarsministeriet behov for, at totalforsvarsforpligtelsen
kan udvides til også at omfatte værnepligtige, der
forretter den længerevarende værnepligt ved Den
Kongelige Livgarde, ved Gardehusarregimentets Hesteskadron og ved
Kongeskibet Dannebrog.
Forsvarsministeriet ser derimod ikke et behov
for - uden for tilfælde af krig eller andre
ekstraordinære forhold og i katastrofetilfælde - at
genindkalde værnepligtige med henblik på
mønstring, efteruddannelse eller vedligeholdelse af den
modtagne værnepligtsuddannelse. De betingelser, hvorunder de
hjemsendte værnepligtige og hjemsendte kvinder på
værnepligtslignende vilkår i henhold til den
gældende § 9, stk. 1, kan indkaldes til
efterfølgende tjeneste, foreslås derfor
videreført uændret.
Det foreslås på den baggrund, at
perioden, hvor de hjemsendte værnepligtige og de hjemsendte
kvinder på værnepligtslignende vilkår har pligt
til at forrette tjeneste i totalforsvarsstyrken, udvides fra 3
år til 5 år fra datoen for hjemsendelsen fra den
første samlede tjeneste. De værnepligtige, som
indgår i totalforsvarsstyrken, vil sammen med
Hjemmeværnet i tilfælde af krig eller andre
ekstraordinære forhold og i katastrofetilfælde fortsat
også kunne aktiveres med henblik på at få
supplerende uddannelse forud for indsættelse til blandt andet
bevogtnings- og sikringsopgaver.
Der henvises til bemærkningerne til
lovforslagets § 1, nr. 2.
Det bemærkes desuden, at der sker en
videreførelse af den eksisterende ordning, hvorefter
forsvarsministeren inden for de i loven fastsatte rammer kan
fastsætte nærmere regler om pligten til at forrette
tjeneste, antallet af værnepligtige og tjenestetidens
længde, herunder længden af den periode, hvor de
værnepligtige forpligtes til at forrette efterfølgende
tjeneste mv. Det forudsættes, at den efterfølgende
tjeneste i totalforsvaret i medfør af forpligtelsen i §
7, stk. 1, højst kan udgøre 6 måneder, som
fortsat kan afvikles samlet eller over flere perioder,
afhængigt af det konkrete behov ved løsning af
totalforsvarsopgaver i totalforsvarsstyrken. Det bemærkes, at
der ikke vil gælde en tilsvarende begrænsning i den
tidsmæssige udstrækning af den efterfølgende
tjeneste i mobiliseringskompagnierne. Den første samlede
tjeneste og den efterfølgende tjeneste for de
værnepligtige og kvinder på værnepligtslignende
vilkår kan dog ikke overstige den samlede maksimale
tjenestetid efter personellovens § 4, stk. 1.
Ved en mobilisering af totalforsvarsstyrken og
mobiliseringskompagnierne må det forventes, at der skal
gennemføres en genopfriskning og i nogle tilfælde
supplering af tidligere uddannelse, samt at de værnepligtige,
der skal indgå i mobiliseringsenhederne, vil have behov for
at træne sammen med deres enhed, inden de kan
indsættes. Dette vurderes ikke at være muligt inden for
den gældende maksimale tjenestetid, for så vidt
angår de værnepligtige, som skal gennemføre
længere værnepligtsuddannelser på 8 måneder
eller derover. Det foreslås derfor, at den samlede maksimale
tjenestetid for værnepligtige fastsættes til 24
måneder. Den samlede maksimale tjenestetid for
værnepligtige vil omfatte både den første
samlede tjeneste og den efterfølgende tjeneste, herunder
eventuel supplerende uddannelse og træning.
Der henvises til bemærkningerne til
lovforslagets § 1, nr. 1.
Det foreslås, at der indføres en
særlig overgangsordning, således at ændringen af
den maksimale tjenestetid og af perioden, hvor der er pligt til at
forrette tjeneste i totalforsvaret, finder anvendelse for
værnepligtige og kvinder på værnepligtslignende
vilkår, der påbegynder tjenesten den 1. august 2018
eller derefter, men således at værnepligtige og kvinder
på værnepligtslignende vilkår, der
påbegynder tjenesten i perioden fra den 1. august 2018 til
lovens ikrafttræden den 1. juli 2019, efter anmodning vil
blive fritaget for de udvidede forpligtelser.
Der henvises til bemærkningerne til
lovforslagets § 2, stk. 2.
2.2. Indkaldelse af
tidligere militært ansatte i tilfælde af krig eller
andre ekstraordinære forhold mv.
2.2.1. Gældende ret
I dag har ansatte i det militære
forsvar, der er meddelt tjenestefrihed, eller hvis kontrakt er
midlertidigt ophævet, pligt til at forrette tjeneste under
krig eller andre ekstraordinære forhold og i
katastrofetilfælde, jf. § 9, stk. 3, i
personelloven.
Det er derimod ikke muligt at indkalde
tidligere ansatte til tjeneste.
Personer, der varetager andre samfundsvigtige
funktioner, kan fritages for mødepligt ved Forsvaret i
tilfælde af krig eller krise. Denne mulighed følger af
bekendtgørelse nr. 934 af 6. december 1993 om fritagelse for
mødepligt ved redningsberedskabet og forsvaret under krise
eller krig (designering), der er udstedt i medfør af den
tidligere gældende § 9, stk. 1. Efter den tidligere
gældende § 9, stk. 1, kunne forsvarsministeren under
krig eller andre ekstraordinære forhold foretage de
nødvendige indkaldelser af personel. Den tidligere
gældende § 9, stk. 1, blev ved lov nr. 489 af 7. juni
2006 om ændring af lov om forsvarets personel og lov om
hjemmeværnet (Omlægning af værnepligten m.v.)
affattet på ny. Det fremgår af den gældende
§ 9, stk. 1, at forsvarsministeren kan indkalde hjemsendte
værnepligtige og hjemsendte kvinder på
værnepligtslignende vilkår under krig eller andre
ekstraordinære forhold og i katastrofetilfælde.
Samtidig indførtes en bemyndigelse i § 7, hvorefter
forsvarsministeren kan fastsætte nærmere regler om
pligten til at forrette tjeneste i totalforsvaret.
Det bemærkes i øvrigt, at der er
udstedt anordning nr. 63 af 6. marts 1952 om forholdsordre for det
militære forsvar ved angreb på landet og under krig,
som ændret ved anordning nr. 130 af 26. april 1961 om
ændring i anordning om forholdsordre for det militære
forsvar ved angreb på landet og under krig. Anordningen
indeholder bl.a. bestemmelser om, hvorledes mødepligtigt
militært personel skal forholde sig ved angreb på
landet og under krig.
2.2.2. Forsvarsministeriets overvejelser og den
foreslåede ordning
Den foreslåede 5-årige
rådighedsforpligtelse for værnepligtige uddannet til
totalforsvarsstyrken, jf. afsnit 2.1 ovenfor, vil betyde en
væsentlig forøgelse af totalforsvarsstyrken. Dermed
vil der imidlertid ved krise eller krig opstå et behov for
yderligere militært personel til Forsvarets
føringsstruktur.
Tidligere ansat militært personel, som
har modtaget en uddannelse i Forsvaret, vil derfor kunne
udgøre en vigtig ressource under krig eller andre
ekstraordinære forhold og i katastrofetilfælde.
Forsvarsministeriet finder på den
baggrund, at tidligere ansat militært personel bør
kunne indkaldes til at forrette tjeneste i Forsvaret i
tilfælde af krig eller andre ekstraordinære forhold og
i katastrofetilfælde.
Det foreslås derfor, at tidligere
militært personel, herunder afskediget eller pensioneret
militært personel, som sammenlagt har været ansat
på Forsvarsministeriets område i mindst 1 år,
pålægges en pligt til under krig eller andre
ekstraordinære forhold og i katastrofetilfælde at
forrette tjeneste i op til i alt 36 måneder, som kan afvikles
samlet eller over flere perioder, afhængigt af det konkrete
behov. Pligten foreslås at udløbe, når den
pågældende når den til enhver tid gældende
folkepensionsalder efter § 1 a i lov om social pension, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1208 af 17. november 2017, som senest
ændret ved § 2 i lov nr. 553 af 29. maj 2018.
Tidligere militært personel
forudsættes alene indkaldt i de tilfælde, hvor det
faste personel eller personel af reserven ikke vil udgøre en
tilstrækkelig ressource til at løse Forsvarets opgaver
under krig eller andre ekstraordinære forhold og i
katastrofetilfælde.
Der henvises til bemærkningerne til
lovforslagets § 1, nr. 6.
Det foreslås, at der indføres en
særlig overgangsordning, således at den nye
forpligtelse for militært personel, der tidligere har haft
ansættelse, finder anvendelse for militært personel,
der ansættes efter lovens ikrafttræden, og
militært personel, der er ansat ved lovens
ikrafttræden.
Den nye forpligtelse vil dermed ikke omfatte
militært personel, der har afsluttet deres ansættelse
forud for lovens ikrafttræden. Det foreslås samtidig,
at militært personel, der er ansat ved lovens
ikrafttræden, efter anmodning vil blive fritaget for pligten
til at forrette tjeneste efter endt ansættelse.
Der henvises til bemærkningerne til
lovforslagets § 2, stk. 3.
Behovet for at kunne fritage personer, som
varetager samfundsvigtige funktioner, fra pligten til at forrette
tjeneste, bliver øget ved tilvejebringelsen af en hjemmel
til at indkalde tidligere militært ansatte, samt ved
udvidelsen af den periode, hvor de værnepligtige og kvinder
på værnepligtslignende vilkår har pligt til at
forrette tjeneste.
På den baggrund foreslås det, at
forsvarsministeren får udtrykkelig hjemmel til at
fastsætte regler om fritagelse fra pligten til at forrette
tjeneste for personer, som varetager eller skal varetage
samfundsvigtige funktioner uden for Forsvaret. Sådanne
samfundsvigtige funktioner kan eksempelvis være drift af
kritisk infrastruktur, arbejde på akutmodtagelser på
hospitaler m.v.
Der henvises til bemærkningerne til
lovforslagets § 1, nr. 8.
3. Økonomiske
konsekvenser og implementeringskonsekvenser for det
offentlige
Med lovforslaget skabes de
lovgivningsmæssige rammer for implementeringen af dele af
forsvarsforlig 2018-2023. Implementeringen er finansieret indenfor
forsvarsforligets økonomiske ramme, og lovforslaget har
således ikke yderligere økonomiske konsekvenser for
det offentlige.
Ved implementeringen af lovforslaget vil der
skulle etableres mobiliseringskompagnier med værnepligtige,
som modtager en værnepligtsuddannelse på 8
måneder, hvilket vil indebære
implementeringskonsekvenser for Forsvaret. Der vil endvidere
være implementeringskonsekvenser for Forsvaret i forbindelse
med opbygningen af totalforsvarsstyrken.
4. Økonomiske og
administrative konsekvenser for erhvervslivet mv.
Lovforslaget vil kunne have økonomiske
konsekvenser for erhvervslivet, hvis der i en fremtidig situation,
hvor der er tale om krig, andre ekstraordinære forhold eller
katastrofetilfælde, bliver behov for at indkalde medarbejdere
fra erhvervslivet - i form af hjemsendte værnepligtige og
tidligere militært personel - til tjeneste. Det er ikke
muligt at vurdere det nærmere omfang af sådanne
økonomiske konsekvenser.
5. Administrative
konsekvenser for borgerne
Lovforslaget har ikke administrative
konsekvenser for borgerne.
6. Miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget har ikke
miljømæssige konsekvenser.
7. Forholdet til
EU-retten
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter.
8. Hørte
myndigheder og organisationer mv.
Et udkast til lovforslaget har i perioden fra
den 11. september 2018 til den 9. oktober 2018 været sendt i
høring hos følgende myndigheder og organisationer
mv.:
Advokatrådet, Akademikerne (AC),
Centralforeningen for Stampersonel (CS), Danmarks Veteraner, Dansk
Arbejdsgiverforening, Danske Advokater, Danske Regioner,
Datatilsynet, Den Danske Dommerforening, Domstolsstyrelsen,
Hovedorganisationen af Officerer i Danmark (HOD),
Hovedorganisationen for Personel af Reserven i Danmark (HPRD),
Hærens Konstabel- og Korporalforening (HKKF), Institut for
Menneskerettigheder, InterForce, Justitia, KL, LO, Rigsombudsmanden
i Grønland, Rigsombudsmanden på Færøerne,
samtlige byretspræsidenter, Vestre Landsret,
Værnepligtsrådet og Østre Landsret.
9. Sammenfattende skema | | Positive konsekvenser/mindreudgifter (hvis
ja, angiv omfang/Hvis nej, anfør »Ingen«) | Negative konsekvenser/merudgifter (hvis
ja, angiv omfang/Hvis nej, anfør »Ingen«) | Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | De økonomiske konsekvenser for
Forsvaret er finansieret indenfor forsvarsforligets
økonomiske ramme. | Implementeringskonsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Lovforslaget vil indebære
implementeringskonsekvenser for Forsvaret i forbindelse med
etablering af mobiliseringskompagnier, samt ved styrkelsen af
totalforsvarsstyrken. | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Lovforslaget vil kunne have
økonomiske konsekvenser for erhvervslivet, hvis der i en
fremtidig situation, hvor der er tale om krig, andre
ekstraordinære forhold eller katastrofetilfælde, bliver
behov for at indkalde medarbejdere fra erhvervslivet. | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen | Miljømæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen | Forholdet til EU-retten | Lovforslaget indeholder ingen EU-retlige
aspekter. | Er i strid med de fem principper for
implementering af erhvervsrettet EU-regulering / Går videre
end minimumskrav i EU-regulering (sæt X) | Ja | Nej X |
|
Bemærkninger til lovforslagets enkelte
bestemmelser
Til §
1
Til nr.
1
Efter § 4, stk. 1, i personelloven
fastsætter forsvarsministeren antallet af
værnepligtige, der årligt indkaldes til forsvaret, og
fastsætter tjenestetidens længde. Denne kan dog ikke
overstige i alt 12 måneder.
Det foreslås, at den maksimale
tjenestetid for værnepligtige udvides fra i alt 12
måneder til i alt 24 måneder.
Den foreslåede ændring af den
samlede tjenestetids maksimale længde skal ses i lyset af
forslaget om at udpege værnepligtige og kvinder på
værnepligtslignende vilkår til at indgå i
mobiliseringskompagnier, jf. lovforslagets § 1, nr. 4. Det
forventes, at denne nye gruppe af værnepligtige og kvinder
på værnepligtslignende vilkår vil blive indkaldt
til en første samlet tjeneste på 8 måneder, hvor
de vil modtage en særlig uddannelse med henblik på at
kunne indgå i mobiliseringskompagnierne. Hvis de
efterfølgende i forbindelse med krig eller andre
ekstraordinære forhold og i katastrofetilfælde vil
skulle kunne udnyttes meningsfuldt ved mobilisering, er det
nødvendigt, at de får genopfrisket den tidligere
modtagne uddannelse, gives en yderligere uddannelse, som bygger
ovenpå den allerede modtagne uddannelse, samt at de får
mulighed for at træne sammen med deres enhed, inden de
indsættes. Dette vurderes ikke at være muligt indenfor
den gældende maksimale tjenestetids længde på i
alt 12 måneder.
Der henvises i øvrigt til afsnit 2.1 i
lovforslagets almindelige bemærkninger.
Til nr.
2
Det følger af personellovens § 7,
at hjemsendte værnepligtige og hjemsendte kvinder på
værnepligtslignende vilkår har pligt til at forrette
tjeneste i totalforsvaret. Pligten ophører, når der er
forløbet 3 år fra hjemsendelsen, medmindre den
pågældende er aktiveret ved udløbet af den
3-årige periode. I sidstnævnte tilfælde
ophører pligten ved udløbet af aktiveringsperioden.
Det følger endvidere af bestemmelsen, at forsvarsministeren
kan fastsætte nærmere regler om pligten til at forrette
tjeneste i totalforsvaret.
Det har tidligere været forudsat, at
pligten til at indgå i totalforsvaret ikke omfatter
værnepligtige og kvinder på værnepligtslignende
vilkår, der forretter den længerevarende
værnepligt ved Den Kongelige Livgarde, ved
Gardehusarregimentets Hesteskadron og ved Kongeskibet Dannebrog, se
hertil bemærkningerne til forslag til lov om ændring af
lov om forsvarets personel og lov om hjemmeværnet
(Omlægning af værnepligten m.v.), jf. Folketingstidende
2005-06, tillæg A, side 4966.
Efter bemyndigelsen i § 7, 4. pkt., er
der udstedt bekendtgørelse nr. 1370 af 9. december 2007 om
tjenestetid for værnepligtige og kvinder på
værnepligtslignende vilkår. Efter
bekendtgørelsens § 3, stk. 1, kan værnepligtige,
der har aftjent henholdsvis 8 måneders tjeneste ved Den
Kongelige Livgarde, 12 måneders tjeneste ved
Gardehusarregimentets Hesteskadron eller 9 måneders tjeneste
ved Kongeskibet Dannebrog, ikke indkaldes til efterfølgende
tjeneste.
Som et led i opbygningen af
totalforsvarsstyrken foreslås pligten for de hjemsendte
værnepligtige og hjemsendte kvinder på
værnepligtslignende vilkår til at stå til
rådighed herfor forlænget til 5 år fra
hjemsendelsen, medmindre den pågældende er aktiveret
ved udløbet af den 5-årige periode.
Det forudsættes, at forsvarsministeren i
en bekendtgørelse fastsætter, at den
efterfølgende tjeneste i totalforsvaret højst
må udgøre 6 måneder, som fortsat kan afvikles
samlet eller over flere perioder, afhængigt af det konkrete
behov ved løsning af totalforsvarsopgaver, dog
således, at hvis aktiveringsperioden for den enkelte afbrydes
efter udløbet af 5 års-perioden, bortfalder
forpligtelsen til at forrette den resterende efterfølgende
tjeneste.
Med henblik på opbygningen af
totalforsvarsstyrken er det desuden fremadrettet relevant
også at kunne forpligte de værnepligtige og kvinder
på værnepligtslignende vilkår, der forretter
tjeneste ved Den Kongelige Livgarde, ved Gardehusarregimentets
Hesteskadron og ved Kongeskibet Dannebrog, til at forrette tjeneste
i totalforsvaret. Det bemærkes, at forsvarsministeren vil
kunne fastsætte en sådan forpligtelse i de
administrative regler udstedt i medfør af personellovens
§ 7, 4. pkt., samt fortsat vil kunne fastsætte regler om
fritagelse for forpligtelsen til at forrette tjeneste i
totalforsvaret, herunder om prioritering i tilfælde, hvor
værnepligtige ligeledes har andre forpligtelser overfor
Forsvaret.
Til nr.
3
Det følger af personellovens § 7,
at hjemsendte værnepligtige og hjemsendte kvinder på
værnepligtslignende vilkår har pligt til at forrette
tjeneste i totalforsvaret. Pligten til at forrette tjeneste i
totalforsvaret omfatter efter bestemmelsens ordlyd således
som udgangspunkt alle hjemsendte værnepligtige og hjemsendte
kvinder på værnepligtslignende vilkår.
Det foreslås, at der i bestemmelsen
indsættes et nyt stk. 2, som fastslår, at pligten til
at forrette tjeneste i totalforsvaret efter § 7 ikke
gælder for de hjemsendte værnepligtige og hjemsendte
kvinder på værnepligtslignende vilkår, som
udpeges til at indgå i mobiliseringskompagnier, og som har
pligt til at forrette tjeneste heri. Derved sikres det, at de
værnepligtige og kvinder på værnepligtslignende
vilkår, som vil have pligt til at forrette tjeneste i
mobiliseringskompagnierne, ikke også vil have pligt til at
forrette tjeneste i totalforsvarsstyrken.
Til nr.
4
Det foreslås, at der i personelloven
indsættes en ny § 8, hvorefter de hjemsendte
værnepligtige og hjemsendte kvinder på
værnepligtslignende vilkår, som udpeges til at
indgå i mobiliseringskompagnier, vil have pligt til at
forrette tjeneste heri. Pligten ophører, når der er
forløbet 5 år fra datoen for hjemsendelsen fra den
første samlede tjeneste, medmindre den
pågældende er aktiveret i mobiliseringskompagniet ved
udløbet af 5-års-perioden. De værnepligtige
eller kvinder på værnepligtslignende vilkår anses
for aktiveret fra den dato, de pågældende skal
møde for at forrette efterfølgende tjeneste. Den
efterfølgende tjeneste i mobiliseringskompagnier kan
afvikles samlet eller over flere perioder, afhængigt af det
konkrete behov, dog således, at hvis aktiveringsperioden
afbrydes efter udløbet af 5 års-perioden, bortfalder
forpligtelsen til at forrette den resterende efterfølgende
tjeneste.
Det foreslås endvidere, at
forsvarsministerens mulighed for at indkalde de hjemsendte
værnepligtige og hjemsendte kvinder på
værnepligtslignende vilkår, som er udpeget til at
indgå i mobiliseringskompagnierne, sker efter samme regler
som gælder for indkaldelse til totalforsvarsstyrken, jf.
personellovens § 9, stk. 1, nr. 1 og 2. Indkaldelse vil dermed
kunne ske under krig og andre ekstraordinære forhold og i
katastrofetilfælde.
Ved udtrykket »krig«
forstås, at danske styrker i eller uden for riget er i
væbnet konflikt. Ved udtrykket »andre
ekstraordinære forhold« forstås en truende
situation, hvor statens handlefrihed og sikkerhed er under
åbenbar militær trussel. Både »krig«
og »andre ekstraordinære forhold« skal fortolkes
i lyset af den sikkerhedspolitiske udvikling. Ved udtrykket
»katastrofetilfælde« forstås større
katastrofer og ulykker, herunder også følger af krigs-
eller terrorhandlinger. Se hertil bemærkningerne i forslag
til lov om ændring af lov om forsvarets personel og lov om
hjemmeværnet (Omlægning af værnepligten m.v.),
jf. Folketingstidende 2005-06, tillæg A, side 4966 og 4975.
Der henvises i øvrigt til afsnit 2.1.1 i lovforslagets
almindelige bemærkninger.
Det foreslås desuden, at
forsvarsministeren bemyndiges til at fastsætte nærmere
regler om pligten til at forrette tjeneste i
mobiliseringskompagnierne. Det forudsættes herefter, at
forsvarsministeren indenfor rammerne af personelloven bl.a. vil
fastsætte regler om proceduren for indkaldelse til denne
tjeneste, fritagelse for forpligtelsen til at forrette tjeneste i
totalforsvaret, herunder om prioritering i tilfælde, hvor
værnepligtige ligeledes har andre forpligtelser overfor
Forsvaret og omfanget af forpligtigelsen, herunder om længden
af den efterfølgende tjeneste mv.
Der henvises i øvrigt til afsnit 2.1 i
lovforslagets almindelige bemærkninger.
Til nr.
5
Det følger af personellovens § 9,
stk. 1, at forsvarsministeren under krig eller andre
ekstraordinære forhold og i katastrofetilfælde kan
indkalde hjemsendte værnepligtige og hjemsendte kvinder
på værnepligtslignende vilkår, som er omfattet af
forpligtelsen i personellovens § 7, til at forrette tjeneste i
totalforsvaret.
Som en konsekvens af den foreslåede
§ 8, jf. lovforslagets § 1, nr. 4, som indfører en
forpligtigelse for visse værnepligtige og kvinder på
værnepligtslignende vilkår til at forrette tjeneste i
mobiliseringskompagnier, foreslås det, at henvisningen i
personellovens § 9, stk. 1, ændres, således at der
henvises til både § 7 og § 8.
Til nr.
6
Efter personellovens § 9, stk. 3, har
ansatte i det militære forsvar, der er meddelt
tjenestefrihed, eller hvis kontrakt er midlertidigt ophævet,
pligt til at forrette tjeneste under krig eller andre
ekstraordinære forhold og i katastrofetilfælde. Det er
derimod ikke muligt at indkalde tidligere ansatte til tjeneste.
Det foreslås derfor, at der i
personellovens § 9 indsættes et nyt stk. 4, hvorefter
tidligere militært personel, der har haft ansættelse
på Forsvarsministeriets område i mindst 1 år,
under krig eller andre ekstraordinære forhold og i
katastrofetilfælde har pligt til at forrette tjeneste indtil
den pågældende når den til enhver tid
gældende folkepensionsalder efter § 1 a i lov om social
pension, jf. lovbekendtgørelse nr. 1208 af 17. november
2017, som senest ændret ved § 2 i lov nr. 553 af 29. maj
2018. Denne efterfølgende tjeneste kan ikke overstige i alt
36 måneder, som kan afvikles samlet eller over flere
perioder, afhængigt af det konkrete behov. Pligten vil dog
ikke gælde for tidligere ansatte, som på anden vis er
forpligtet til at forrette tjeneste i Forsvaret.
Ved ansættelse i Forsvaret forstås
alene militær ansættelse. En civil ansættelse vil
dermed ikke indgå i opgørelsen af, om en tidligere
ansat har været ansat i den krævede periode på 1
år. Ved opgørelsen indgår militær
ansættelse i alle myndigheder under Forsvarsministeriet, og
hvis der har været tale om flere ansættelsesperioder,
vil varigheden af disse perioder skulle lægges sammen.
Værnepligt og tjeneste i reserven anses ikke for
ansættelse i bestemmelsens forstand.
Ved udtrykket »krig«
forstås, at danske styrker i eller uden for riget er i
væbnet konflikt. Ved udtrykket »andre
ekstraordinære forhold« forstås en truende
situation, hvor statens handlefrihed og sikkerhed er under
åbenbar militær trussel. Både »krig«
og »andre ekstraordinære forhold« skal fortolkes
i lyset af den sikkerhedspolitiske udvikling. Ved udtrykket
»katastrofetilfælde« forstås større
katastrofer og ulykker, herunder også følger af krigs-
eller terrorhandlinger. Se hertil bemærkningerne i forslag
til lov om ændring af lov om forsvarets personel og lov om
hjemmeværnet (Omlægning af værnepligten m.v.),
jf. Folketingstidende 2005-06, tillæg A, side 4966 og 4975.
Der henvises i øvrigt til afsnit 2.1.1 i lovforslagets
almindelige bemærkninger.
I det omfang situationens alvor og presserende
karakter tillader det, vil der blive foretaget en vurdering og
prioritering af, hvilke personer der indkaldes efter bestemmelsen.
Der vil i den forbindelse særligt blive lagt vægt
på helbredsmæssig tilstand, alder, hvor lang tid der er
forløbet, siden den pågældende har forrettet
tjeneste, samt relevansen af pågældendes kompetencer i
den givne situation.
Efter den foreslåede bestemmelse vil
tidligere ansatte, som på anden vis er forpligtet til at
forrette tjeneste i Forsvaret i de nævnte situationer, ikke
være omfattet af bestemmelsen. Dette vil f.eks. gælde
reservepersonel samt tidligere ansatte, som er frivillige i
Hjemmeværnet, og derved på anden vis er pålagt en
pligt til at forrette tjeneste.
Der henvises i øvrigt til afsnit 2.2 i
lovforslagets almindelige bemærkninger.
Til nr.
7
Efter personellovens § 9, stk. 4, ydes
ansatte, der forretter tjeneste under forhold nævnt i §
9, stk. 1, nr. 1, løn m.v. efter regler, der
fastsættes af forsvarsministeren.
Bestemmelsen er alene forudsat anvendt i
situationer, hvor de nationaløkonomiske forhold på
grund af krig eller andre ekstraordinære forhold gør
det påkrævet, at de ansatte ikke ydes løn m.v. i
henhold til de aftalte overenskomster m.v. Se herved forslag til
lov om ændring af lov om forsvarets personel og lov om
hjemmeværnet (Omlægning af værnepligten m.v.),
jf. Folketingstidende 2005-06, tillæg A, side 4976.
Som konsekvens af den foreslåede §
9, stk. 4, jf. lovforslagets § 1, nr. 6, hvorefter
militært personel efter afsluttet ansættelse i
Forsvaret pålægges en pligt til at forrette tjeneste,
foreslås den gældende § 9, stk. 4, der vil blive
stk. 5, udvidet til også at omfatte tidligere ansatte. Dermed
vil tidligere militært personel, som indkaldes efter det nye
stk. 4, være omfattet af bestemmelsen.
Til nr.
8
Personer, der varetager andre samfundsvigtige
funktioner, kan fritages for mødepligt ved Forsvaret i
tilfælde af krig eller krise efter bekendtgørelse nr.
934 af 6. december 1993 om fritagelse for mødepligt ved
redningsberedskabet og forsvaret under krise eller krig
(designering), der er udstedt i medfør af den tidligere
gældende § 9, stk. 1, i personelloven.
Med lovforslagets § 1, nr. 6,
foreslås tilvejebragt en hjemmel til at indkalde tidligere
militært ansatte, og med lovforslagets § 1, nr. 1,
foreslås gennemført en forøgelse af den
periode, hvor de værnepligtige og kvinder på
værnepligtslignende vilkår har pligt til at forrette
tjeneste.
Efter den foreslåede § 9, stk. 6,
forventes forsvarsministeren at fastsætte regler om, at
personer, der er omfattet af § 9, stk. 1-4, og som varetager
eller skal varetage samfundsvigtige funktioner uden for Forsvaret,
fritages for pligten til at forrette tjeneste. Sådanne
samfundsvigtige funktioner kan eksempelvis være drift af
kritisk infrastruktur, akutmodtagelser på hospitaler,
ansættelse i politi, i brandvæsen, i ambulancetjeneste
m.v.
Der kan efter den foreslåede bestemmelse
både fastsættes regler om fritagelse af personer, som
allerede varetager samfundsvigtige funktioner, og personer, som i
tilfælde af krig eller andre ekstraordinære forhold og
i katastrofetilfælde vil skulle varetage sådanne
funktioner. Der vil endvidere efter den foreslåede
bestemmelse kunne fastsættes regler om administration af
ordningen m.v.
Til §
2
Det foreslås med stk. 1, at loven træder i kraft den 1.
juli 2019.
Efter det foreslåede stk. 2 finder lovens § 1, nr. 1 (om
ændring af den maksimale tjenestetid for værnepligtige
fra 12 til 24 måneder) og nr. 2 (om ændring af
perioden, hvor der er pligt til at forrette tjeneste i
totalforsvaret, fra tre år til fem år), anvendelse for
værnepligtige og kvinder på værnepligtslignende
vilkår, der påbegynder tjenesten den 1. august 2018
eller derefter. Dermed vil de nye regler have virkning for de
værnepligtige og kvinder på værnepligtslignende
vilkår, der starter tjenesten den 1. august 2018 eller
senere, uanset hvornår de måtte have været til
session eller have indgået kontrakt om aftjening af
værnepligt.
De hidtil gældende regler vil dog
fortsat finde anvendelse for værnepligtige og kvinder
på værnepligtslignende vilkår, der
påbegynder tjenesten i perioden fra den 1. august 2018 til
lovens ikrafttræden, hvis den enkelte værnepligtige
eller kvinde på værnepligtslignende vilkår
anmoder herom. Denne ordning indebærer, at
værnepligtige og kvinder på værnepligtslignende
vilkår, der er påbegyndt tjenesten i den omfattede
perioden, og som ikke ønsker at være omfattet af de
nye regler, kan vælge, at de fortsat maksimalt kan have en
tjenestetid på 12 måneder og en pligt til at forrette
tjeneste i totalforsvaret indenfor tre år. Ordningen
indebærer endvidere, at de værnepligtige og kvinder
på værnepligtslignende vilkår, der er
påbegyndt tjenesten i den omfattede perioden, og som
forretter tjeneste ved Den Kongelige Livgarde, ved
Gardehusarregimentets Hesteskadron og ved Kongeskibet Dannebrog, og
som ikke ønsker at være omfattet af de nye regler, kan
vælge ikke at være omfattet af pligten til at forrette
tjeneste i totalforsvaret. Værnepligtige og kvinder på
værnepligtslignende vilkår, der påbegynder
tjenesten i den omfattede periode, vil ved afslutningen af deres
første tjeneste få mulighed for at tilkendegive, at de
ikke ønsker at være omfattet af de nye regler, ligesom
der til enhver tid - også efter afslutningen af den
første tjeneste - vil kunne gives meddelelse herom til
Forsvarsministeriets Personalestyrelse.
Det foreslåede stk.
3 vil indebære, at lovens § 1, nr. 6 (om ny
forpligtelse for militært personel, der tidligere har haft
ansættelse, til at forrette tjeneste), finder anvendelse for
militært personel, der ansættes efter lovens
ikrafttræden, og militært personel, der er ansat ved
lovens ikrafttræden. Den nye forpligtelse omfatter
således ikke militært personel, der har afsluttet deres
ansættelse forud for lovens ikrafttræden.
Militært personel, der er ansat ved
lovens ikrafttræden, vil dog efter anmodning kunne fritages
for pligten til at forrette tjeneste efter endt ansættelse.
Dette vil kunne ske ved henvendelse til Forsvarsministeriets
Personalestyrelse.
Der er foreslås ikke en ordning om
frigørelse fra pligten af samvittighedsmæssige
årsager for militært personel, der tidligere har haft
ansættelse på Forsvarsministeriets område, idet
pligten alene vil påhvile personer, der frivilligt har ladet
sig ansætte og derefter endvidere har haft ansættelse i
Forsvaret i mindst et år.
Til §
3
Bestemmelsen vedrører lovens
territoriale gyldighed.
Personelloven er, på nær
ændringerne foretaget ved § 3 i lov nr. 1264 af 16.
december 2009 og § 15 i lov nr. 395 af 2. maj 2016, direkte
gældende for Færøerne og Grønland.
Den foreslåede bestemmelse
indebærer, at loven ikke gælder for
Færøerne og Grønland, men at loven ved kongelig
anordning helt eller delvis kan sættes i kraft for
Færøerne og Grønland med de ændringer,
som de henholdsvis færøske og grønlandske
forhold tilsiger.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende
lov
Gældende
lov | | Lovforslaget | | | | | | § 1 | | | | | | I lov om forsvarets personel, jf.
lovbekendtgørelse nr. 667 af 20. juni 2006, som ændret
ved § 3 i lov nr. 1264 af 16. december 2009 og § 15 i lov
nr. 395 af 2. maj 2016, foretages følgende
ændringer: | | | | § 4.
Forsvarsministeren fastsætter antallet af
værnepligtige, der årligt indkaldes til forsvaret, og
fastsætter tjenestetidens længde. Denne kan ikke
overstige i alt 12 måneder. | | 1. I § 4, stk. 1, 2. pkt., ændres
»12 måneder« til: »24
måneder«. | Stk.
2-5. --- | | | | | | § 7.
Hjemsendte værnepligtige og hjemsendte kvinder på
værnepligtslignende vilkår har pligt til at forrette
tjeneste i totalforsvaret, jf. § 9, stk. 1. Pligten
ophører, når der er forløbet 3 år fra
datoen for hjemsendelsen fra den første samlede tjeneste,
medmindre den pågældende er aktiveret i totalforsvaret
ved udløbet af 3-års-perioden. I sidstnævnte
tilfælde ophører pligten ved udløbet af
aktiveringsperioden. Forsvarsministeren kan fastsætte
nærmere regler om pligten til at forrette tjeneste i
totalforsvaret. | | 2. I § 7, 2. pkt., ændres »3
år« til: »5 år«, og
»3-års-perioden« ændres til:
»5-års-perioden«. | | | | | | 3. I § 7 indsættes som stk. 2: | | | »Stk. 2.
Pligten til at forrette tjeneste i totalforsvaret efter stk. 1
gælder ikke for hjemsendte værnepligtige og hjemsendte
kvinder på værnepligtslignende vilkår, som
udpeges til at indgå i mobiliseringskompagnier og har pligt
til at forrette tjeneste heri, jf. § 8.« | | | | | | 4. Efter §
7 indsættes: | | | »§ 8.
Hjemsendte værnepligtige og hjemsendte kvinder på
værnepligtslignende vilkår, som udpeges til at
indgå i mobiliseringskompagnier, har pligt til at forrette
tjeneste heri, jf. § 9, stk. 1. Pligten ophører,
når der er forløbet 5 år fra datoen for
hjemsendelsen fra den første samlede tjeneste, medmindre den
pågældende er aktiveret i et mobiliseringskompagni ved
udløbet af 5-års-perioden. I sidstnævnte
tilfælde ophører pligten ved udløbet af
aktiveringsperioden. Forsvarsministeren kan fastsætte
nærmere regler om pligten til at forrette tjeneste i
mobiliseringskompagnier.« | | | | § 9.
Forsvarsministeren kan indkalde hjemsendte værnepligtige og
hjemsendte kvinder på værnepligtslignende vilkår,
jf. § 7, | | 5. I § 9, stk. 1, ændres »§
7« til: »§§ 7 og 8«. | 1) under krig eller andre
ekstraordinære forhold og | | | 2) i katastrofetilfælde. | | | | | | | | 6. I § 9 indsættes efter stk. 3 som nyt
stykke: | Stk.
2-3. --- | | »Stk. 4.
Militært personel, der tidligere har haft ansættelse
på Forsvarsministeriets område i mindst 1 år, har
under de forhold, der er nævnt i stk. 1, pligt til at
forrette tjeneste indtil den pågældende når
folkepensionsalderen, jf. § 1 a i lov om social pension.
Tjenesten kan ikke overstige i alt 36 måneder. Pligten
gælder dog ikke for tidligere ansatte, som på anden vis
er forpligtet til at forrette tjeneste i forsvaret.« | | | Stk. 4 bliver herefter stk. 5. | | | | Stk. 4. Ansatte,
der forretter tjeneste under de forhold, der er nævnt i stk.
1, nr. 1, ydes løn m.v. efter regler, der fastsættes
af forsvarsministeren. | | 7. I § 9, stk. 4, der bliver stk. 5,
indsættes efter »Ansatte,«: »herunder
tidligere ansatte, jf. stk. 4,«. | | | | | | 8. I § 9 indsættes som stk. 6: | | | »Stk. 6.
Forsvarsministeren kan fastsætte regler om, at personer, der
er omfattet af § 9, stk. 1-4, og som varetager eller skal
varetage samfundsvigtige funktioner uden for forsvaret, fritages
for pligten til at forrette tjeneste.« |
|