Fremsat den 12. december 2018 af Søren Pape Poulsen
Forslag
til
Lov om ændring af lov om våben og
eksplosivstoffer
(Indførelse af registreringsordning
for sikkerhedsveste og afgiftsfritagelse for tilladelser til
salutkanoner)
§ 1
I lov om våben og eksplosivstoffer, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1005 af 22. oktober 2012, som
ændret bl.a. ved § 5 i lov nr. 736 af 25. juni 2014,
§ 9 i lov nr. 376 af 27. april 2016 og senest ved lov nr. 712
af 8. juni 2018, foretages følgende ændringer:
1. I
lovens titel indsættes efter
»eksplosivstoffer«: »m.v.«
2.
Efter § 1 indsættes:
Ȥ 1 a.
Justitsministeren kan fastsætte regler om forbud mod at
bære sikkerhedsveste på offentligt tilgængelige
steder uden forudgående anmeldelse.«
3. I
§ 6 b, stk. 1, indsættes
efter nr. 8 som nyt nummer:
»9)
tilladelser til salutkanoner,«.«
Nr. 9-10 bliver herefter nr. 10-11.
§ 2
Loven træder i kraft den 1. marts 2019.
§ 3
Loven gælder ikke for Færøerne
og Grønland.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige
bemærkninger | Indholdsfortegnelse | | 1. | Indledning | 2. | Lovforslagets
hovedpunkter | | 2.1. | Forkyndelse i
straffesager | | | 2.1.1. | Gældende ret | | | 2.1.2. | Justitsministeriets overvejelser | | | 2.1.3. | Den foreslåede ordning | | 2.2. | Afgiftsfritagelse for
tilladelser til salutkanoner | | | 2.2.1. | Gældende ret | | | 2.2.2. | Justitsministeriets overvejelser | | | 2.2.3. | Den foreslåede ordning | 3. | Økonomiske
konsekvenser og implementeringskonsekvenser for det
offentlige | 4. | Økonomiske og
administrative konsekvenser for erhvervslivet mv. | 5. | Administrative
konsekvenser for borgerne | 6. | Miljømæssige konsekvenser | 7. | Forholdet til
EU-retten | 8. | Hørte
myndigheder og organisationer mv. | 9. | Sammenfattende
skema | |
|
1. Indledning
Regeringen præsenterede den 11. august 2017 tolv nye
initiativer for at styrke indsatsen mod bande- og rockerrelateret
kriminalitet. Dette lovforslag har til formål at
gennemføre initiativet om, at folk, der ønsker at
bære sikkerhedsveste i det offentlige rum, skal registrere
sig hos politiet.
Lovforslaget indeholder på den baggrund et forslag om, at
der i våbenloven indføres hjemmel til, at
justitsministeren kan fastsætte regler om forbud mod at
bære sikkerhedsveste på offentligt tilgængelige
steder uden forudgående anmeldelse til politiet.
Derudover indeholder lovforslaget et forslag om, at
ansøgninger om våbentilladelse til salutkanoner
fritages for afgift.
2. Lovforslagets hovedpunkter
2.1. Registrering af sikkerhedsveste
2.1.1. Gældende ret
Adgangen til at bære sikkerhedsveste er i dag ikke
lovreguleret. Våbenloven, jf. lovbekendtgørelse nr.
1005 af 22. oktober 2012, indeholder således ikke
bestemmelser, der regulerer anvendelsen af sikkerhedsveste,
herunder skud- og stiksikre veste.
Våbenloven indeholder en række bestemmelser, der
bemyndiger justitsministeren til administrativt at fastsætte
regler f.eks. om forbud mod laservåben og slag- eller
stødvåben, jf. våbenlovens § 4.
Det fremgår endvidere af våbenlovens 2 g, at
justitsministeren kan fastsætte regler om, at anmeldelser og
ansøgninger, som efter loven eller bestemmelser
udfærdiget i medfør af loven, skal indgives til
politiet, skal indgives ved anvendelse af den digitale
løsning, som politiet anviser.
Våbenlovens § 10, stk. 1, indeholder bestemmelser om
straf i form af bøde, fængsel indtil 4 måneder
eller under skærpende omstændigheder fængsel
indtil 2 år for overtrædelse af en række af
lovens bestemmelser. I medfør af våbenlovens §
10, stk. 3, kan der fastsættes en tilsvarende straf for
overtrædelse af forskrifter, der udfærdiges i
medfør af loven.
2.1.2. Justitsministeriets overvejelser
For at styrke indsatsen mod rocker- og banderelateret
kriminalitet foreslås det, at justitsministeren bemyndiges
til at fastsætte regler om, at personer, der ønsker at
bære sikkerhedsveste på offentligt tilgængelige
steder, har pligt til at indgive anmeldelse om at være i
besiddelse af en sådan vest til politiet.
Politiet oplever en øget brug af sikkerhedsveste i
rocker- og bandegrupperinger i perioder, hvor grupperne er
involveret i konflikter. En stigning i brugen af sikkerhedsveste
kan derfor anses for at være en tidlig indikator for, at en
mulig konflikt er under opsejling. Derudover er det vurderingen, at
brugen af sikkerhedsveste gør det lettere for bl.a. rockere
og bandemedlemmer at engagere sig i potentielt farlige
konfliktsituationer.
Politiet har ikke i dag mulighed for at kontrollere, hvem der
gør brug af sikkerhedsveste. Justitsministeriet vil give
politiet bedre muligheder for at kontrollere, hvem der bærer
sikkerhedsveste på offentligt tilgængelige steder, og
hvornår der sker en stigning i brugen heraf. Formålet
med forslaget er således at give politiet et bedre
efterretningsbillede.
2.1.3. Den
foreslåede ordning
Våbenloven indeholder en række bestemmelser, der
bemyndiger justitsministeren til administrativt at fastsætte
regler om f.eks. forbud mod laservåben og slag- eller
stødvåben, jf. våbenlovens § 4. Det
foreslås, at justitsministeren også bemyndiges til at
fastsætte regler om pligt til anmeldelse af
sikkerhedsveste.
Hvis lovforslaget vedtages, forventer Justitsministeriet med
hjemmel i den foreslåede bemyndigelsesbestemmelse at
fastsætte bestemmelser om, at personer, der ønsker at
bære sikkerhedsveste på offentligt tilgængelige
steder, skal anmelde at være i besiddelse af en sådan
vest til politiet. Kravet om forudgående anmeldelse vil ikke
gælde for personer, der anvender sikkerhedsveste i
forbindelse med deres erhverv, herunder myndighedspersoner,
autoriserede dørmænd, vagter eller forhandlere af
sikkerhedsveste.
Det forventes endvidere, at Justitsministeriet i medfør
af bemyndigelsen i våbenlovens § 2 g fastsætter
nærmere regler om proceduren for registreringen, herunder om
digital anmeldelse af besiddelsen af en sikkerhedsvest.
Med hjemmel i våbenlovens § 10, stk. 3,
forudsættes der endvidere at blive fastsat straf for
overtrædelse af anmeldelsespligten. Overtrædelse af
anmeldelsespligten forudsættes i
førstegangstilfælde at medføre en
bødestraf, mens det i gentagelsestilfælde
forudsættes at kunne medføre fængselsstraf.
I den forbindelse forventes det fastsat, at personer, der
tidligere er idømt ubetinget fængsel for personfarlig
kriminalitet som f.eks. vold eller røveri, vil blive
idømt en højere straf for overtrædelse af
anmeldelsespligten. Det forudsættes, at straffen i disse
tilfælde vil blive fastsat til 7 dages fængsel.
Det forudsættes, at retsplejelovens regler om
beslaglæggelse kan finde anvendelse i forbindelse med sager
om overtrædelse af anmeldelsespligten. Det betyder
eksempelvis, at politiet kan foretage beslaglæggelse af
sikkerhedsveste med henblik på konfiskation, hvis de
bæres af personer på offentligt tilgængelige
steder uden forudgående anmeldelse. Politiet kan endvidere
foretage beslaglæggelse af sikkerhedsveste hos personer, der
har anmeldt brugen af sikkerhedsveste, med henblik på
konfiskation, hvis sikkerhedsvesten f.eks. er brugt ved en strafbar
handling, eller må befrygtes at blive brugt ved en strafbar
handling, og konfiskation må anses for påkrævet
for at forebygge den strafbare handling.
Der henvises i øvrigt til de specielle bemærkninger
til § 1, nr. 2.
2.2. Afgiftsfritagelse for tilladelser til
salutkanoner
2.2.1. Gældende ret
Det er ifølge våbenlovens § 1, stk. 1, nr. 1,
forbudt uden tilladelse fra justitsministeren eller den, han dertil
bemyndiger, at indføre eller fremstille, herunder samle
skydevåben samt genstande, der fremtræder som
skydevåben og som følge af konstruktionen eller det
anvendte materiale kan ombygges hertil. Det samme forbud
gælder i medfør af våbenlovens § 1, stk. 1,
nr. 8, for signalvåben og kombinerede gas- og
signalvåben.
I medfør af våbenlovens § 2 er det endvidere
forbudt uden tilladelse fra justitsministeren eller den han
bemyndiger dertil at erhverve, besidde, bære eller anvende
genstande eller stoffer omfattet af våbenlovens § 1.
For indgivelse af ansøgning om tilladelse efter
våbenloven betales som udgangspunkt 840 kr., jf.
våbenlovens § 6 b, stk. 1. Afgiften nedsættes dog
til det halve, hvis ansøgeren i forvejen har en
våbentilladelse, for hvilken der er betalt fuld afgift.
En lang række tilladelser efter våbenloven er dog
fritaget for afgift i medfør af våbenlovens § 6
b, stk. 1, nr. 1-10. Det drejer sig bl.a. om signalvåben samt
kombinerede gas- og signalvåben.
Signalvåben samt gas- og signalvåben blev underlagt
våbenlovens almindelige kontrolordning ved lov nr. 363 af 2.
juni 1999 om ændring af lov om våben og
eksplosivstoffer. Det blev ved samme lov fastsat, at
ansøgninger om tilladelse til de pågældende
våben er fritaget for afgift.
Bemærkningerne til lovforslag nr. 130 af 3. december 1998,
jf. Folketingstidende 1998-98, A, L 130, som fremsat, side
3090-3112, indeholder ikke en egentlig definition af, hvad der
forstås ved signalvåben og gas- og signalvåben.
Det fremgår dog, at de pågældende våben
findes i en række forskellige udformninger, der oftest har en
betydelig lighed med egentlige skydevåben, og at
våbnene bl.a. anvendes ved sportsarrangementer,
hundetræning og som nødudstyr i skibe og
både.
Det har givet anledning til tvivl, om henholdsvis bagladede og
forladede salutkanoner skal anses som skydevåben omfattet af
våbenlovens § 1, stk. 1, nr. 1, hvor der skal betales
afgift for våbentilladelsen, eller om de
pågældende kanoner i stedet skal anses som
signalvåben omfattet af våbenlovens § 1, stk. 1,
nr. 8, hvor tilladelsen er fritaget for afgift.
Østre Landsret fandt i afgørelsen gengivet i
Ugeskrift for Retsvæsen fra 1989 side 773, at en bagladet
salutkanon ikke var et signalvåben, idet kanonen kunne afgive
skud med skarp ammunition.
Som følge af afgørelsen fra Østre Landsret
blev våbenlovens bestemmelser i en årrække
fortolket således, at salutkanoner, der kunne skyde med skarp
ammunition, skulle betragtes som et skydevåben, mens
salutkanoner, der alene kunne skyde med løskrudt, skulle
betragtet som signalvåben. Det betød, at forladede
salutkanoner blev opfattet som signalvåben, idet de
pågældende kanoner ikke kunne affyre
enhedspatroner.
De senere år har Justitsministeriet og politiet imidlertid
ud fra en våbenteknisk vurdering betragtet også de
forladede salutkanoner - uanset om de pågældende
kanoner kan skyde med enhedspatroner eller ej - som
skydevåben, idet det er muligt at affyre et projektil eller
en kugle med kanonen. I nyere praksis lægges det
således til grund, at forladede salutkanoner er omfattet af
våbenlovens § 1, stk. 1, nr. 1. Denne vurdering er i
overensstemmelse med, at andre skydevåben, der ikke kan skyde
med enhedspatroner, f.eks. appelsinkanoner og nogle replikaer af
historiske våben ligeledes er omfattet af våbenlovens
§ 1, stk. 1, nr. 1.
Henføringen af salutkanoner under våbenlovens
§ 1, stk. 1, nr. 1, medfører, at der i henhold til
våbenlovens § 6 b, stk. 1, skal betales afgift for
ansøgninger om våbentilladelse til salutkanonerne.
Der henvises i øvrigt til de specielle bemærkninger
til § 1, nr. 3.
2.2.2. Justitsministeriets overvejelser
Justitsministeriet finder, at bagladede salutkanoner skal
betragtes som skydevåben omfattet af våbenlovens §
1, stk. 1, nr. 1. Det er Justitsministeriets opfattelse, at
også forladede salutkanoner våbenteknisk skal betragtes
som skydevåben, idet det er muligt at affyre en kugle eller
et projektil med de pågældende kanoner, og at forladede
salutkanoner herefter - i lighed med industrikanoner og
appelsinkanoner - er omfattet af bestemmelsen i våbenlovens
§ 1, stk. 1, nr. 1. Det kan efter Justitsministeriets
opfattelse ikke føre til en anden vurdering, at
formålet med salutkanoner alene er at salutere.
Justitsministeriet er dog samtidig opmærksom på, at
både bagladede og forladede salutkanoner i såvel
karakter som anvendelse adskiller sig væsentligt fra andre
skydevåben, og at salutkanonerne udgør en
begrænset sikkerhedsmæssig risiko.
Det er på den baggrund Justitsministeriets vurdering, at
det er hensigtsmæssigt at fritage ansøgninger om
tilladelse til at erhverve og besidde salutkanoner for afgift.
2.2.3. Den
foreslåede ordning
Det foreslås, at der indsættes et nyt nummer i
våbenlovens § 6 b, stk. 1, med henblik på, at
tilladelser til salutkanoner omfattet af våbenlovens §
1, stk. 1, nr. 1, fritages for afgift.
Afgiftsfritagelsen omfatter kanoner, der anvendes til at
salutere. Omfattet af den foreslåede afgiftsfritagelse er
således både forladede og bagladede salutkanoner.
Kanoner, der ikke anvendes til at salutere, er derimod ikke
omfattet. Det gælder bl.a. industrikanoner og
appelsinkanoner.
Den foreslåede afgiftsfritagelse omfatter heller ikke
andre forladede skydevåben, som f.eks. forladede
håndskydevåben, der anvendes til salutering.
Der henvises i øvrigt til de specielle
bemærkninger.
3. Økonomiske konsekvenser og
implementeringskonsekvenser for det offentlige
Den administrative opgave med at
sagsbehandle anmeldelser af besiddelsen af sikkerhedsveste
skønnes at ville medføre et begrænset
forøget ressourcetræk ved politiet, der kan afholdes
inden for politiets eksisterende ramme.
Herudover skønnes forslaget om at indføre straf
for overtrædelse af registreringspligten, herunder
fængselsstraf for personer, der bærer sikkerhedsvest
uden forudgående anmeldelse, og som tidligere er idømt
ubetinget fængsel for personfarlig kriminalitet at ville
medføre merudgifter for i alt 1,2 mio. kr. årligt for
anklagemyndighed, domstole og kriminalforsorgen fordelt med 0,4
mio. kr. årligt for hver myndighed. Merudgifterne vil kunne
afholdes inden for institutionernes eksisterende rammer.
Endvidere forventes det, at udnyttelsen af hjemlen i
våbenloven til etableringen af en digital
selvbetjeningsløsning til brug for registreringen af
sikkerhedsveste vil medføre en engangsudgift for politiet
på ca. 2 mio. kr.
Det er Justitsministeriets opfattelse, at lovforslaget lever op
til principperne for digitaliseringsklar lovgivning.
Forslaget om afgiftsfritagelse for tilladelser til salutkanoner
medfører en meget begrænset reduktion i statens
indtægter fra udstedelse af våbentilladelser, idet der
alene meddeles et begrænset antal tilladelser hvert
år.
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for
erhvervslivet mv.
Lovforslaget har ingen økonomiske eller administrative
konsekvenser for erhvervslivet.
5. Administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslagets udmøntning vil medføre, at borgere,
der ønsker at bære sikkerhedsveste på offentligt
tilgængelige steder, skal anmelde at være i besiddelse
af en sådan vest til politiet.
Det vurderes, at det vil være en forholdsvis lille gruppe
borgere, der bliver omfattet af anmeldelsespligten.
6. Miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen miljømæssige
konsekvenser.
7. Forholdet
til EU-retten
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter.
8. Hørte myndigheder og organisationer
mv.
Et udkast til lovforslag har i perioden fra den 13. november
2018 til den 27. november 2018 været sendt i høring
hos følgende myndigheder og organisationer mv.:
Aalborg Kanonlaug, Advokatrådet, Amnesty International,
Danmarks Jægerforbund, Danmarks Våbenhandlerforening,
Dansk Erhverv, Dansk Firmaidrætsforbund, Dansk Industri,
Dansk Land- og Strandjagt, Dansk Militaria Forening, Dansk Skytte
Union, Danske Advokater, Danske Regioner, Danske
Våbenhandlere, Datatilsynet, Den Danske Dommerforening, Det
Kriminalpræventive Råd, DGI Skydning, Direktoratet for
Kriminalforsorgen, Dommerfuldmægtigforeningen,
Domstolsstyrelsen, Faaborg Kanonerlaug, Fonden for Nyborg
Fæstning, Foreningen af Offentlige Anklagere,
Fængselsforbundet, Gadejuristen, Hjælp Voldsofre,
Institut for Menneskerettigheder, Jagttegnslærerforeningen i
Danmark, Justitia, KL, Kriminalforsorgsforeningen, Landsforeningen
af Forsvarsadvokater, Landsforeningen KRIM, Nordisk
Våbenforum, Offerrådgivningen Danmark, Politiforbundet,
Retspolitisk Forening, Rigsadvokaten, Rigspolitiet, Rådet for
socialt udsatte, samtlige byretter, SAVN, Sikkerhedsbranchen,
Sø- og Handelsretten, Vagt- og Sikkerhedsindustrien, Vestre
Landsret, Vaabenhistorisk Selskab og Østre Landsret.
| | | 9. Sammenfattende skema | | | | | | | Positive konsekvenser/mindreudgifter (hvis
ja, angiv omfang/hvis nej, anfør »Ingen« ) | Negative konsekvenser/merudgifter (hvis
ja, angiv omfang/hvis nej, anfør »Ingen« ) | Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | I mindre omfang | Implementeringskonsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | I mindre omfang | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | I mindre omfang | Miljømæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen | Forholdet til EU-retten | Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter. | [Er i strid med de fem principper for
implementering af erhvervsrettet EU-regulering] /[Går videre
end minimumskrav i EU-regulering] (sæt X) | JA | NEJ X |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til §
1
Til nr. 1
Våbenlovens titel foreslås ændret,
således at lovens titel fremover er: Lov om våben og
eksplosivstoffer m.v. Hermed tydeliggøres det, at loven ikke
kun omfatter våben og eksplosivstoffer. Loven regulerer
allerede i dag bl.a. våbendele og ammunition, og
såfremt lovforslaget vedtages, vil den også regulere
sikkerhedsveste.
Til nr. 2
Våbenloven indeholder ikke i dag bestemmelser om
sikkerhedsveste.
Det foreslås at indsætte en ny bestemmelse i
våbenlovens § 1a, hvorefter justitsministeren bemyndiges
til at fastsætte regler om forbud mod at bære
sikkerhedsveste på offentligt tilgængelige steder, hvis
ikke besiddelsen af en sådan vest er anmeldt til
politiet.
Ved sikkerhedsveste forstås veste, der beskytter
bæreren mod angreb, såsom skud- og stiksikre veste.
Ringbrynjer og udklædning til brug for f.eks. rollespil er
ikke omfattet af forslaget.
Ved offentligt tilgængelige steder forstås steder,
hvortil der er almindelig adgang, herunder veje, parker, offentlige
transportmidler, restaurationer (herunder diskoteker,
værtshuse og lignende), butikker og butikscentre i
åbningstiden, forlystelsessteder og offentlige kontorer.
Området svarer til det område, der er omfattet af
ordensbekendtgørelsens § 2.
Med hjemmel i bemyndigelsesbestemmelsen forventer
Justitsministeriet administrativt at fastsætte bestemmelser
om, at sikkerhedsveste ikke må bæres på
offentligt tilgængelige steder, medmindre bæreren
forinden til politiet har anmeldt at være i besiddelse af en
sikkerhedsvest. Det er ikke hensigten, at kravet vil skulle
gælde for myndighedspersoner, autoriserede
dørmænd, vagter eller forhandlere af
sikkerhedsveste.
Med hjemmel i våbenlovens § 10, stk. 3, vil der
endvidere blive fastsat straf for overtrædelse af
anmeldelsespligten. Overtrædelse af anmeldelsespligten
forudsættes i førstegangstilfælde at
medføre en bødestraf, mens det i
gentagelsestilfælde forudsættes at kunne medføre
fængselsstraf.
I den forbindelse er det hensigten at fastsætte, at
personer, der tidligere er idømt ubetinget fængsel for
personfarlig kriminalitet som f.eks. vold eller røveri, vil
blive idømt en højere straf for overtrædelse af
anmeldelsespligten. Det forudsættes, at straffen i disse
tilfælde vil blive fastsat til 7 dages fængsel.
Der henvises i øvrigt til lovforslagets almindelige
bemærkninger.
Til nr. 3
Det fremgår af våbenlovens § 1, stk. 1, nr. 1,
at det er forbudt uden tilladelse fra justitsministeren eller den,
han dertil bemyndiger, at indføre eller fremstille, herunder
samle skydevåben samt genstande, der fremtræder som
skydevåben og som følge af konstruktionen eller det
anvendte materiale kan ombygges hertil. Det samme forbud
gælder i medfør af våbenlovens § 1, stk. 1,
nr. 8, for signalvåben og kombinerede gas- og
signalvåben.
I medfør af våbenlovens § 2 er det endvidere
forbudt uden tilladelse fra justitsministeren eller den han
bemyndiger dertil at erhverve, besidde, bære eller anvende
genstande eller stoffer omfattet af våbenlovens § 1.
For indgivelse af ansøgning om tilladelse efter
våbenloven betales som udgangspunkt 840 kr., jf.
våbenlovens § 6 b, stk. 1. Afgiften nedsættes dog
til det halve, hvis ansøgeren i forvejen har en
våbentilladelse, for hvilken der er betalt fuld afgift.
En lang række tilladelser efter våbenloven er dog
fritaget for afgift i medfør af våbenlovens § 6
b, stk. 1, nr. 1-10. Det drejer sig bl.a. om signalvåben samt
kombinerede gas- og signalvåben.
Der har i praksis været tvivl om, hvorvidt forladede
salutkanoner skulle betragtes som skydevåben, hvor
tilladelsen er afgiftsbelagt eller som signalvåben, der er
fritaget for afgift. I nyere praksis betragtes forladede
salutkanoner som skydevåben.
Det foreslås, at der indsættes et nyt nummer i
våbenlovens § 6 b, stk. 1, hvoraf det fremgår, at
der ikke betales afgift for tilladelser til salutkanoner. Det
betyder, at tilladelser til både forladede og bagladede
salutkanoner fritages for afgift efter våbenloven. Den
foreslåede afgiftsfritagelse omfatter kanoner, der anvendes
til at salutere. Omfattet er således ikke f.eks.
industrikanoner eller appelsinkanoner.
Andre forladede skydevåben, som f.eks. forladede
håndskydevåben, der anvendes til salutering, er heller
ikke omfattet af den foreslåede bestemmelse.
Der henvises i øvrigt til lovforslagets almindelige
bemærkninger.
Til §
2
Det foreslås, at loven træder i kraft den 1. marts
2019.
Til §
3
Den foreslåede bestemmelse vedrører lovens
territoriale gyldighed og fastslår, at loven ikke
gælder for Færøerne og Grønland. Det
bemærkes i den forbindelse, at Færøerne og
Grønland har egne våbenlove.
Bilag
Lovforslaget sammenholdt med gældende
lov
| | | | | | | | § 1 | | | | | | I lov om våben og
eksplosivstoffer, jf. lovbekendtgørelse nr. 1005 af 22.
oktober 2012, som ændret bl.a. ved § 5 i lov nr. 736 af
25. juni 2014, § 9 i lov nr. 376 af 27. april 2016 og senest
ved lov nr. 712 af 8. juni 2018, foretages følgende
ændringer: | | | | Lov om våben og
eksplosivstoffer | | 1. I lovens
titel indsættes efter
»eksplosivstoffer«: »m.v.« | | | | | | 2. Efter
§ 1 indsættes: | | | »§ 1 a.
Justitsministeren kan fastsætte regler om forbud mod at
bære sikkerhedsveste på offentligt tilgængelige
steder uden forudgående anmeldelse.« | | | | § 6 b.
For indgivelse af ansøgning om tilladelse efter denne lov
betales 840 kr., jf. dog stk. 7. For følgende tilladelser
betales dog ikke: | | 3. I § 6 b, stk. 1, indsættes efter nr.
8 som nyt nummer: | | »9) tilladelser til
salutkanoner,«. | 1-10) --- | | Nr. 9-10 bliver herefter nr.
10-11. | Stk.
2-7. --- | | | | | |
|