Fremsat den 7. december 2018 af skatteministeren (Karsten Lauritzen)
Forslag
til
Lov om ændring af
registreringsafgiftsloven, brændstofforbrugsafgiftsloven og
lov om vægtafgift af motorkøretøjer m.v.
(Udskydelse af indfasning af
registreringsafgift m.v. og ændring af bundfradrag for
eldrevne køretøjer m.v.)
§ 1
I registreringsafgiftsloven, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1062 af 7. september 2017, som
ændret ved § 1 i lov nr. 687 af 8. juni 2017, § 1 i
lov nr. 1195 af 14. november 2017, § 2 i lov nr. 1431 af 11.
december 2017, § 11 i lov nr. 1130 af 11. september 2018 og
§ 12 i lov nr. 1431 af 5. december 2018, foretages
følgende ændringer:
1. I
§ 2, stk. 1, nr. 14, ændres
»2020« til: »2021«.
2. I
§ 5 b, stk. 1, nr. 1, ændres
»2016-2018« til: »2016-2019«.
3. I
§ 5 b, stk. 1, nr. 2, ændres
»2019« til: »2020«.
4. I
§ 5 b, stk. 1, nr. 3, ændres
»2020« til: »2021«.
5. I
§ 5 b, stk. 1, nr. 4, ændres
»2021« til: »2022«.
6. § 5 b,
stk. 2, affattes således:
»Stk. 2.
Der gives et fradrag i registreringsafgiften efter stk. 1 på
10.000 kr. ved køretøjets anmeldelse til registrering
i 2016-2018, på 40.000 kr. ved køretøjets
anmeldelse til registrering i 2019 og på 77.500 kr. ved
køretøjets anmeldelse til registrering i 2020.
Fradrag efter 1. pkt. kan dog maksimalt udgøre afgiften
efter stk. 1.«
7. I
§ 5 b, stk. 3, ændres
»2017-2021« til: »2017-2022«.
8. I
§ 5 c, stk. 2, nr. 1, ændres
»2016-2018« til: »2016-2019«.
9. I
§ 5 c, stk. 2, nr. 2, ændres
»2019« til: »2020«.
10. I
§ 5 c, stk. 2, nr. 3, ændres
»2020« til: »2021«.
11. I
§ 5 c, stk. 2, nr. 4, ændres
»2021« til: »2022«.
12. § 5 c,
stk. 3, affattes således:
»Stk. 3.
Der gives et fradrag i registreringsafgiften efter stk. 1 på
10.000 kr. ved køretøjets anmeldelse til registrering
i 2016-2018, på 40.000 kr. ved køretøjets
anmeldelse til registrering i 2019 og på 77.500 kr. ved
køretøjets anmeldelse til registrering i 2020.
Fradrag efter 1. pkt. kan dog maksimalt udgøre afgiften
efter stk. 2.«
13. I
§ 5 c, stk. 4, ændres
»2017-2021« til: »2017-2022«.
14. I
§ 5 d, nr. 1, ændres
»2021« til: »2022«.
15. I
§ 5 d, nr. 2, ændres
»2022« til: »2023«.
16. I
§ 5 d, nr. 3, ændres
»2023« til: »2024«.
17. I
§ 5 d, nr. 4, ændres
»2024« til: »2025«.
18. I
§ 5 e, stk. 2, nr. 1, ændres
»2018« til: »2018-2019«.
19. I
§ 5 e, stk. 2, nr. 2, ændres
»2019« til: »2020«.
20. I
§ 5 e, stk. 2, nr. 3, ændres
»2020« til: »2021«.
21. I
§ 5 e, stk. 2, nr. 4, ændres
»2021« til: »2022«.
22. § 5 e,
stk. 3, affattes således:
»Stk. 3.
Der gives et fradrag i registreringsafgiften efter stk. 2 på
10.000 kr. ved bilens anmeldelse til registrering i 2018, på
40.000 kr. ved bilens anmeldelse til registrering i 2019 og
på 77.500 kr. ved bilens anmeldelse til registrering i 2020.
Fradrag efter 1. pkt. kan dog maksimalt udgøre afgiften
efter stk. 2.«
§ 2
I brændstofforbrugsafgiftsloven, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1031 af 23. august 2017, som
ændret ved § 2 i lov nr. 687 af 8. juni 2017, § 2 i
lov nr. 1195 af 14. november 2017, § 3 i lov nr. 1431 af 11.
december 2017 og § 3 i lov nr. 1130 af 11. september 2018,
foretages følgende ændring:
1. I
§ 1, stk. 3, ændres
»Indtil den 31. december 2020« til: »Til og med
den 31. december 2021«.
§ 3
I lov om vægtafgift af
motorkøretøjer m.v., jf. lovbekendtgørelse af
nr. 1261 af 7. november 2018, som ændret ved § 13 i lov
nr. 1431 af 5. december 2018, foretages følgende
ændring:
1. I
§ 1, stk. 2, ændres
»indtil den 31. december 2020« til: »til og med
den 31. december 2021«.
§ 4
Loven træder i kraft den 1. januar 2019.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige
bemærkninger | | Indholdsfortegnelse | 1. | Indledning | | 1.1. | Lovforslagets
formål og baggrund | 2. | Lovforslagets
indhold | | 2.1. | Gældende
ret | | 2.2. | Lovforslaget | 3. | Økonomiske
konsekvenser og implementeringskonsekvenser for det
offentlige | | 3.1. | Økonomiske
konsekvenser for det offentlige | | 3.2. | Implementeringskonsekvenser for det
offentlige | 4. | Økonomiske og
administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v. | 5. | Administrative
konsekvenser for borgerne | 6. | Miljømæssige konsekvenser | 7. | Forholdet til
EU-retten | 8. | Hørte
myndigheder og organisationer m.v. | 9. | Sammenfattende
skema |
|
1. Indledning
Regeringen (Venstre, Liberal Alliance og Det
Konservative Folkeparti) ønsker med dette lovforslag at
fremme udbredelsen af eldrevne køretøjer m.v.
Efter de gældende regler stiger
registreringsafgiften for eldrevne køretøjer m.v. fra
den 1. januar 2019. Det foreslås, at indfasningen af
registreringsafgift for eldrevne køretøjer m.v.
udskydes med ét år, og at bundfradraget i
registreringsafgiften forhøjes i to år.
Forslaget vil medføre, at det bliver
billigere at købe eldrevne køretøjer m.v.,
så miljø- og klimavenlige biler bliver et
økonomisk mere attraktivt alternativ til benzin- og
dieselbiler.
1.1. Lovforslagets
formål og baggrund
Det foreslås, at indfasning af
registreringsafgift for eldrevne køretøjer,
pluginhybridbiler, brændselscelledrevne
køretøjer og natur- og biogasdrevne biler (eldrevne
køretøjer m.v.) udskydes, og at bundfradrag for disse
køretøjer ændres.
De foreslåede ændringer om
udskydelse af indfasningen af registreringsafgift med ét
år skal ses i lyset af, at den daværende regering
(Venstre), Socialdemokratiet og Radikale Venstre med lov nr. 1889
af 29. december 2015 indførte indfasning af
registreringsafgift over en periode fra og med 2016 for eldrevne
køretøjer og fra og med 2019 for
brændselscelledrevne køretøjer. Herudover blev
brændselscelledrevne køretøjer fritaget for
vægtafgift og brændstofforbrugsafgift (grøn
ejerafgift) indtil udgangen af 2018.
Den 18. april 2017 indgik regeringen (Venstre,
Liberal Alliance og Det Konservative Folkeparti), Socialdemokratiet
og Radikale Venstre en tillægsaftale til aftale af 9. oktober
2015. Aftaleparterne var enige om at udskyde indfasningen af
registreringsafgift for eldrevne køretøjer, indtil et
måltal på 5.000 nyregistrerede eldrevne
køretøjer blev opnået, opgjort fra den 1.
januar 2016. Indholdet af tillægsaftalen blev
gennemført ved lov nr. 687 af 8. juni 2017.
Uanset disse initiativer er eldrevne
køretøjer m.v. på nuværende tidspunkt
fortsat dyrere, har kortere rækkevidde og længere
opladningstid end konventionelle biler. Indfrielsen af
målsætningen er således afhængig af, at
teknologiudviklingen går hurtigere. På den korte bane,
mens teknologierne er under udvikling, vil regeringen derfor via
afgiftslempelser øge incitamentet til at købe
eldrevne køretøjer.
De foreslåede ændringer
vedrørende registreringsafgift vil medføre, at der
for eldrevne køretøjer med en værdi på op
til 400.000 kr. (inkl. moms), der er på det danske marked i
dag, betales 0 kr. i registreringsafgift i 2019 og 2020. Det
foreslåede vil således bidrage til at fremme
udbredelsen af især små og mellemstore eldrevne
køretøjer m.v., som er den størrelse af biler,
der udgør langt hovedparten af danskernes bilkøb. Der
er imidlertid usikkerhed om teknologiudviklingen, og derfor vil
regeringen, hvis der sælges mere end 10.000 eldrevne
køretøjer m.v. i løbet af 2019 og 2020,
indkalde partierne med henblik på at drøfte fremtidige
initiativer.
Initiativerne vil på den korte bane
medvirke til at fremme salget af eldrevne køretøjer
m.v.
2. Lovforslagets
indhold
2.1. Gældende
ret
Efter gældende regler udgør
registreringsafgiften 85 pct. (den lave sats) af bilens nettopris
inkl. moms (den afgiftspligtige værdi) op til det
såkaldte skalaknæk på 189.200 kr. tillagt 150
pct. (den høje sats) af den del af den afgiftspligtige
værdi, som overstiger skalaknækket. Der gives desuden
fradrag for diverse sikkerhedsudstyr samt tillæg/fradrag for
brændstoføkonomi.
Til og med 2015 var eldrevne
køretøjer fritaget fra registreringsafgift. I
medfør af registreringsafgiftslovens § 5 b, stk. 1,
indfases registreringsafgift for eldrevne køretøjer
gradvist over en periode fra og med 2016 til og med 2021. Det sker
ved, at afgiften forhøjes fra år til år,
således at den i 2016-2018 udgør 20 pct., i 2019 40
pct., i 2020 65 pct. og i 2021 90 pct. af afgiften for tilsvarende
fuldt afgiftspålagte køretøjer. Fra og med 2022
beregnes fuld afgift. I medfør af lovens § 4, stk. 6,
gælder en mindsteafgift på 20.000 kr. for nye
personbiler, som beregnes forud for de ovenfor angivne
procentsatser. Der gives desuden i 2016-2019 et særligt
fradrag i registreringsafgiften på 10.000 kr., som dog ikke
kan overstige den beregnede afgift i medfør af lovens §
5 b, stk. 1.
For pluginhybridbiler beregnes
registreringsafgift efter registreringsafgiftslovens § 5 c.
Pluginhybridbiler kunne tidligere opnå væsentligt bedre
forbrugstal i standardiserede test end det faktiske forbrug. Det
skyldtes, at der historisk ikke blev taget højde for
forbruget af el, selv om distancen kørt på el-drift
blev medregnet i den samlede forbrugsopgørelse. Konsekvensen
af det var, at disse biler opnåede større fradrag i
registreringsafgiften, end deres reelle brændstofeffektivitet
burde have berettiget til.
På den baggrund blev der ved lov nr.
1889 af 29. december 2015 fastsat nye regler for afgifter af
pluginhybridbiler, som tog højde for el-driften i
forbindelse med fastsættelse af forbrugstal. Samtidig blev
der indført en indfasningsperiode fra og med 2016 til og med
2019 med fuld afgift fra og med 2020, som dog blev udskudt med to
år ved lov nr. 687 af 8. juni 2017.
Efter de gældende regler for
pluginhybridbiler skal der i 2018 beregnes afgift efter de
tidligere gældende regler tillagt 20 pct. af differencen
mellem afgiften efter de gældende regler og de tidligere
gældende regler. I 2019 tillægges 40 pct. af
differencen, i 2020 65 pct. og i 2021 90 pct., og fra og med 2022
beregnes fuld afgift efter de gældende regler. I
medfør af lovens § 4, stk. 6, gælder en
mindsteafgift på 20.000 kr. for nye personbiler, som beregnes
forud for de ovenfor angivne procentsatser. Der gives desuden i
2016-2019 et særligt fradrag i registreringsafgiften på
10.000 kr., som dog ikke kan overstige den beregnede afgift i
medfør af lovens § 5 c, stk. 2. I det omfang det
særlige fradrag overstiger mindsteafgiften, er
mindsteafgiften ikke relevant for afgiftsberegningen for
pluginhybridbiler.
Brændselscelledrevne
køretøjer er efter de gældende regler fritaget
for registreringsafgift, vægtafgift og grøn ejerafgift
til og med den 31. december 2020. Fra og med 2021 skal der betales
vægtafgift og grøn ejerafgift, og
registreringsafgiften indfases over en periode startende fra og med
den 1. januar 2021, hvor registreringsafgiften er endeligt indfaset
fra og med den 1. januar 2025. Indfasningen følger samme
struktur som for eldrevne køretøjer og
pluginhybridbiler, så der i 2021 beregnes 20 pct. af
registreringsafgiften efter de almindelige regler, i 2022 beregnes
40 pct., i 2023 65 pct. og i 2024 90 pct. af afgiften for
tilsvarende fuldt afgiftspålagte køretøjer. Fra
og med 2025 beregnes fuld registreringsafgift.
For natur- og biogasdrevne biler beregnes
registreringsafgiften efter de regler for fastsættelse af
brændstofforbrug, der var gældende den 31. december
2017, med tillæg af en årligt stigende procentdel af
registreringsafgiften beregnet efter de gældende regler for
fastsættelse af brændstofforbrug. Afgiften beregnet
efter de gældende regler indfases gradvist over en periode
fra og med 2018 til og med 2022. Det sker ved, at afgiften
forhøjes fra år til år, således at den i
2018 udgør 20 pct. af differencen mellem afgiften efter de
gældende regler og de tidligere gældende regler. I 2019
udgør afgiften 40 pct. af differencen, i 2020 65 pct. og i
2021 90 pct., og fra og med 2022 beregnes fuld afgift efter de
gældende regler. Der gives desuden i 2018 og 2019 et
særligt fradrag i registreringsafgiften på 10.000 kr.,
som dog ikke kan overstige den beregnede afgift i medfør af
lovens § 5 e, stk. 2. Reglerne for indfasning af
registreringsafgift for gasdrevne køretøjer blev
indført ved lov nr. 687 af 8. juni 2017.
2.2. Lovforslaget
Det foreslås, at indfasningen af
registreringsafgift for henholdsvis eldrevne
køretøjer, pluginhybridbiler,
brændselscelledrevne køretøjer og natur- og
biogasdrevne biler udsættes med ét år, og at
fritagelsen for vægtafgift og grøn ejerafgift for
brændselscelledrevne køretøjer forlænges
tilsvarende med ét år. Det foreslås desuden, at
det særlige fradrag i registreringsafgiften på 10.000
kr. for eldrevne køretøjer, pluginhybridbiler og
natur- og biogasdrevne biler forlænges med ét år
og samtidig forhøjes til 40.000 kr. i 2019 og til 77.500 kr.
i 2020, hvorefter det bortfalder.
For eldrevne køretøjer og
pluginhybridbiler vil den foreslåede udsatte indfasning af
afgift medføre, at afgiftsniveauet for 2016-2018
videreføres i 2019, og at alle de efterfølgende
satstrin udskydes tilsvarende, så den gældende
indfasningsprofil genoptages fra og med 2020 dog forskudt med
ét år. Indfasningen genoptages således pr. 1.
januar 2020, hvor satsen vil stige fra 20 pct. til 40 pct. Herefter
stiger satsen i 2021 til 65 pct. og i 2022 til 90 pct., og der
svares fuld registreringsafgift fra og med 2023. Det særlige
fradrag på henholdsvis 40.000 kr. i 2019 og 77.500 kr. i 2020
vil efter det foreslåede fortsat ikke skulle kunne overstige
den beregnede registreringsafgift.
For brændselscelledrevne
køretøjer vil ændringerne medføre, at
hele indfasningen af registreringsafgiften udskydes med ét
år. Det vil sige, at afgiftsfritagelsen forlænges til
og med 2021, og at alle trin i indfasningen udskydes tilsvarende. I
2022 vil afgiften skulle beregnes som 20 pct. af afgiften for
tilsvarende fuldt afgiftspålagte køretøjer, i
2023 40 pct., i 2024 65 pct., i 2025 90 pct. og derefter fuld
afgift fra og med 2026. Herudover foreslås fritagelserne for
vægtafgift og grøn ejerafgift for
brændselscelledrevne køretøjer forlænget
med ét år, så de begge gælder til og med
2021.
For natur- og biogasdrevne
køretøjer vil den foreslåede udsatte indfasning
af afgift medføre, at afgiftsniveauet for 2018
videreføres i 2019, og at alle efterfølgende satstrin
udskydes tilsvarende med ét år, så den
gældende indfasningsprofil genoptages fra og med 2020 dog
forskudt med ét år. Det særlige fradrag på
henholdsvis 40.000 kr. i 2019 og 77.500 kr. i 2020 vil efter det
foreslåede fortsat ikke skulle kunne overstige den beregnede
registreringsafgift.
Formålet med de foreslåede
ændringer er at understøtte den fortsatte udbredelse
af køretøjer med miljøvenlige motorteknologier
i Danmark.
3. Økonomiske konsekvenser og
implementeringskonsekvenser for det offentlige
3.1. Økonomiske konsekvenser for det
offentlige
De foreslåede ændringer
vedrørende registreringsafgift skønnes at
medføre et umiddelbart mindreprovenu på ca. 80 mio.
kr. i 2019 stigende til ca. 120 mio. kr. i 2020, hvorefter det
umiddelbare mindreprovenu falder til hhv. ca. 100 mio. kr. 2021 og
ca. 75 mio. kr. i 2022. Efter tilbageløb og adfærd
skønnes et mindreprovenu på ca. 100 mio. kr. i 2019
stigende til ca. 140 mio. kr. i 2020, hvorefter det falder til ca.
100 mio. kr. i 2021 og ca. 70 mio. kr. i 2022, jf. tabel 1.
Tabel
1. Provenumæssige konsekvenser
ved udskydelse af indfasning af registreringsafgift m.v. og
ændring af bundfradrag for eldrevne køretøjer
m.v. | Mio. kr. (2019-niveau) | Varigt | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | Finansårs-virkning 2019 | Umiddelbar virkning | -5 | -80 | -120 | -100 | -80 | -80 | Virkning efter tilbageløb og
adfærd | -5 | -100 | -140 | -100 | -70 | - | Anm. : Provenuskønnene er
afrundet til nærmeste 10 mio. kr. Den varige virkning er dog
afrundet til nærmeste 5 mio. kr. |
|
En udskydelse af indfasningen af
registreringsafgift og en samtidig forhøjelse af
bundfradraget skønnes at ville medføre en stigning i
salget af eldrevne køretøjer og pluginhybridbiler med
ca. 300 køretøjer i 2019, ca. 550 i 2020, ca. 450 i
2021 og ca. 400 i 2022.
Det må forventes, at de foreslåede
lempelser vil have en positiv om end begrænset effekt
på arbejdsudbuddet, da lempelserne ventes at slå
igennem i priserne og derved vil øge reallønnen.
De foreslåede ændringer vil
medføre en forøgelse af skatteudgifter.
Skatteudgifter er afvigelser fra det almindelige skattesystem, hvor
konkrete aktiviteter opnår en begunstigelse. Almindeligvis
svarer skatteudgiften til det umiddelbare provenutab, dvs.
provenutabet uden korrektion for tilbageløb og eventuelle
adfærdseffekter. De foreslåede lempelser vil på
den baggrund kunne anslås at ville øge
skatteudgifterne svarende til det umiddelbare provenu i alt i
perioden 2019-2022.
3.2. Implementeringskonsekvenser for det
offentlige
De foreslåede ændringer vil
medføre, at der skal foretages ikke nævneværdige
systemtilretninger i Køretøjsregistreret (DMR). De
påkrævede ændringer vil kunne gennemføres
som en del af den almindelige vedligeholdelse af systemet.
De syv principper for digitaliseringsklar
lovgivning vurderes ikke at være relevante for
lovforslaget.
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for
erhvervslivet m.v.
Det skønnes, at udskydelsen af
indfasningsprofilen og en samtidig forhøjelse af
bundfradraget vil medføre en umiddelbar lempelse for
erhvervslivet på 40 mio. kr. i 2019, 60 mio. kr. i 2020,
faldende til 50 mio. kr. i 2021 og til 40 mio. kr. årligt i
2022. I skønnet er det lagt til grund, at erhvervenes
køb af biler udgør ca. 50 pct. af det samlede
køb af biler.
Det foreslåede om udsættelse af
indfasning af registreringsafgift m.v. og højere bundfradrag
for eldrevne køretøjer m.v., vurderes ikke at ville
medføre nævneværdige administrative konsekvenser
for erhvervslivet m.v. Årsagen er, at der alene er tale om
ændringer af satser.
Lovforslaget er samtidig med
fremsættelsen sendt i høring hos Erhvervsstyrelsens
Team Effektiv Regulering (TER).
5. Administrative
konsekvenser for borgerne
Det vurderes, at de foreslåede
ændringer ikke vil medføre administrative konsekvenser
for borgerne.
6. Miljømæssige konsekvenser
Forslaget vil forbedre rammevilkårene
for udbredelse af eldrevne køretøjer,
pluginhybridbiler, brændselscelledrevne
køretøjer og natur- og biogasdrevne biler.
Udledningerne fra disse typer af køretøjer
udgør en lavere miljøbelastning per
køretøj end tilsvarende konventionelle benzin- eller
dieseldrevne køretøjer. Det vurderes på den
baggrund, at de foreslåede ændringer vil have positive
om end begrænsede miljømæssige konsekvenser.
En udskydelse af indfasningen af
registreringsafgift og en forhøjelse af bundfradraget
skønnes med usikkerhed samlet i perioden 2021-2030 at
medføre en CO2-reduktion
på ca. 17.000-18.000 t.
7. Forholdet til
EU-retten
Ved vurderingen af om en foranstaltning
udgør statsstøtte, skal det efter artikel 107 TEUF
undersøges, om (i) der er tale om en økonomisk
fordel, (ii) der ydes af statsmidler, (iii) til visse virksomheder
eller produktioner (kravet om selektivitet), og som (iv) derved
fordrejer eller truer med at fordreje konkurrencen og
påvirker samhandlen mellem medlemsstaterne. Disse fire
betingelser skal alle være opfyldte, før der er tale
om statsstøtte.
En foranstaltning, som afviger fra det
almindelige system, og derfor umiddelbart kan synes at være
ydet til "visse virksomheder eller produktioner", vil dog ikke
opfylde kravet om selektivitet, hvis afvigelsen er begrundet i
afgiftssystemets logik og almindelige opbygning.
Der foreslås en udskydelse af
indfasningen af registreringsafgift m.v. og forhøjelse af de
eksisterende bundfradrag.
Den tidligere ordning med fuldstændig
afgiftsfritagelse blev i sommeren 2015 forelagt for Kommissionen
med henblik på at drøfte den påtænkte
ordning for indfasning af afgiften. Den efterfølgende proces
med yderligere drøftelser med Kommissionen vedrørte
navnlig det oprindeligt påtænkte generelle loft
på 800.000 kr. for afgiftsfritagelsen. Kommissionens
umiddelbare tilkendegivelser herom indebar, at loftet over
afgiftsrabatten udgik af lovforslaget inden vedtagelsen (lov nr.
1889 af 29. december 2015).
Efterfølgende tilkendegav
konkurrencekommissæren over for skatteministeren i juni 2016
ved et såkaldt comfort letter, at den danske model for
indfasning af afgifter på eldrevne køretøjer,
herunder begrænsningen af afgiftsrabatten i henhold til det
oprindeligt foreslåede loft, ikke var i strid med EU's
statsstøtteregler. Det må derfor vurderes, om de
foreslåede ændringer falder inden for rammerne af den
retsopfattelse, der ligger til grund for Kommissionens tidligere
comfort letter.
Der er to årsager til, at regler om
afgiftsfritagelse eller -rabat for eldrevne køretøjer
generelt må anses for at være i overensstemmelse med
statsstøttereglerne, således som Kommissionen har
anerkendt ved sit tidligere comfort letter: Dels er det den
endelige køber af bilerne, der får fordelen, og det er
derfor ikke en fordel, der gives til bestemte virksomheder.
Virkningen for virksomhederne er højst indirekte. Dels gives
fordelen til alle potentielle købere af eldrevne
køretøjer på ensartet grundlag, således
at der er tale om en generel ordning, hvor det er et led i
afgiftssystemets logik at behandle eldrevne køretøjer
lempeligt for at give bilkøbere et incitament til at
købe miljøvenlige biler.
I relation til udskydelsen af indfasningen af
afgiften og forhøjelse af bundfradraget er det centralt for
vurderingen, at den oprindelige fuldstændige
afgiftsfritagelse, som anerkendt af Kommissionen, ikke udgjorde et
statsstøtteretligt problem. Dette må tilsvarende
gælde for en langsommere indfasning af afgiften m.v., da
baggrunden for udskydelsen er præcis den samme, som lå
til grund for den oprindelige fritagelse, nemlig at øge
bilkøbernes incitament til at købe
miljøvenlige biler, der på grund af deres høje
pris aktuelt ikke er konkurrencedygtige i forhold til
konventionelle biler.
Lovforslagets øvrige indhold indeholder
ingen EU-retlige aspekter.
Loven har som udkast været notificeret i
overensstemmelse med Europa-Parlamentets og Rådets direktiv
2015/1535/EU om en informationsprocedure med hensyn til tekniske
forskrifter samt forskrifter for informationssamfundets tjenester
(kodifikation). Alle de foreslåede ændringer er
skattemæssige foranstaltninger, som ikke er omfattet af en
standstill-periode.
8. Hørte
myndigheder og organisationer m.v.
Lovforslaget er samtidig med
fremsættelsen sendt i høring den 7. december 2018 med
frist den 9. december 2018 hos følgende myndigheder og
organisationer m.v.:
Advokatsamfundet, Arbejderbevægelsens
Erhvervsråd, AutoBranchen Danmark, Autobranchens Handels- og
Industriforening i Danmark, AutoCamperRådet, borger- og
retssikkerhedschefen i Skatteforvaltningen, Brintbranchen, Business
Danmark, Campingbranchen, Carta, Centralforeningen af
Taxiforeninger i Danmark, CEPOS, Cevea, DAKOFA, Danmarks Frie
Autocampere, Danmarks Motor Union, Danmarks Naturfredningsforening,
Dansk AutoGenbrug, Dansk Automobil Sports Union, Dansk
Automobilforhandler Forening, Dansk Bilbrancheråd, Dansk
Bilforhandler Union, Dansk Elbil Alliance, Dansk Energi, Dansk
Erhverv, Dansk Gasteknisk Center, Dansk Lokalsyn, Dansk
Maskinhandlerforening, Dansk Methanolforening, Dansk
Solcelleforening, Dansk Taxi Råd, Dansk Told- og
Skatteforbund, Danske Advokater, Danske Biludlejere, Danske
Biobrændsels- og Kulimportørers Association, Danske
Busvognmænd, Danske Speditører, Danske
Synsvirksomheder, DANVA, Datatilsynet, De Danske
Bilimportører, Den Danske Bilbranche, Det Økologiske
Råd, DI, DI Transport, Digitaliseringsstyrelsen,
Eksportrådet, ERFAgruppen-Bilsyn, Erhvervsstyrelsen - Team
Effektiv Regulering, FDL - Frie Danske Lastbilvognmænd, FDM,
Finans Danmark, Finans og Leasing, FORCE Technology, Foreningen af
Danske Skatteankenævn, Foreningen Danske Revisorer, FSE, FSR
- danske revisorer, FTF, GAFSAM, IBIS, International Transport
Danmark, Justitia, Kommunernes Landsforening, Kraka,
Landsforeningen Polio-, Trafik- og Ulykkesskadede,
Landsorganisationen i Danmark, Landsskatteretten, Motorcykel
Forhandler Foreningen, Motorcykel Importør foreningen,
Motorhistorisk Samråd, Olie Gas Danmark, SKAD - Autoskade- og
Køretøjsopbyggerbranchen i Danmark,
Skatteankestyrelsen, SMVdanmark og SRF Skattefaglig Forening.
9. Sammenfattende skema | | Positive konsekvenser/mindreudgifter (hvis
ja, angiv omfang/Hvis nej, anfør »Ingen«) | Negative konsekvenser/merudgifter (hvis
ja, angiv omfang/Hvis nej, anfør »Ingen«) | Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | De foreslåede ændringer
vedrørende registreringsafgift skønnes at ville
medføre et umiddelbart mindreprovenu på ca. 80 mio.
kr. i 2019 stigende til ca. 120 mio. kr. i 2020, hvorefter det
umiddelbare mindreprovenu falder til hhv. ca. 100 mio. kr. 2021 og
ca. 80 mio. kr. i 2022. Efter tilbageløb og adfærd
skønnes et mindreprovenu på ca. 100 mio. kr. i 2019
stigende til ca. 140 mio. kr. i 2020, hvorefter det falder til ca.
100 mio. kr. i 2021 og ca. 70 mio. kr. i 2022. | Implementeringskonsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen af betydning. De foreslåede
ændringer vil medføre, at der skal foretages enkelte
systemtilretninger i Køretøjsregistreret. | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Hvis det lægges til grund, at
erhvervenes køb af biler udgør ca. 50 pct. af det
samlede køb af biler, skønnes erhvervene, som
følge af de foreslåede ændringer vedr.
registreringsafgift, at ville få en umiddelbar lempelse
på 40 mio. kr. i 2019, 60 mio. kr. i 2020 og hhv. 50 mio. kr.
i 2021 og 40 mio. kr. i 2022. | Ingen | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen af betydning | Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen | Miljømæssige
konsekvenser | De foreslåede ændringer
vurderes at have positive om end begrænsede
miljømæssige konsekvenser. | Ingen | Forholdet til EU-retten | Det vurderes, at udskydelsen af
indfasningen af registreringsafgift for og ændring af regler
for bundfradrag for eldrevne køretøjer m.v. er i
overensstemmelse med EU's statsstøtteregler. Lovforslagets øvrige indhold
indeholder ikke EU-retlige aspekter. Loven har som udkast været
notificeret i overensstemmelse med Europa-Parlamentets og
Rådets direktiv 2015/1535/EU om en informationsprocedure med
hensyn til tekniske forskrifter samt forskrifter for
informationssamfundets tjenester (kodifikation). | Er i strid med de fem principper for
implementering af erhvervsrettet EU-regulering | JA | NEJ X |
|
Bemærkninger til lovforslagets enkelte
bestemmelser
Til §
1
Til nr.
1
Det følger af
registreringsafgiftslovens § 2, stk. 1, nr. 14, at
brændselscelledrevne køretøjer er fritaget for
registreringsafgift, hvis køretøjet er anmeldt til
registrering inden udgangen af 2020.
Det foreslås at udskyde indfasningen af
registreringsafgift for brændselscelledrevne
køretøjer med ét år, så
indfasningen påbegyndes fra 2022. Den foreslåede
ændring vil medføre, at brændselscelledrevne
køretøjer vil blive fritaget for registreringsafgift,
hvis køretøjet er anmeldt til registrering inden
udgangen af 2021.
Til nr.
2-5
Eldrevne køretøjer var til og
med 2015 fritaget for registreringsafgift, og registreringsafgiften
indfases over en periode fra og med 2016 til og med 2022. Efter de
gældende regler forhøjes afgiften fra år til
år, så den i 2016-2018 udgør 20 pct., i 2019 40
pct., i 2020 65 pct. og i 2021 90 pct. af afgiften for tilsvarende
fuldt afgiftspålagte køretøjer, jf.
registreringsafgiftslovens § 5 b, stk. 1, nr. 1-4. Fra og med
2022 beregnes der fuld afgift.
Det foreslås at udskyde indfasningen af
registreringsafgift for eldrevne køretøjer med
ét år. Den foreslåede udskydelse vil
medføre, at afgiftsniveauet for 2016-2018 videreføres
i 2019, og at alle efterfølgende satstrin udskydes
tilsvarende, så den gældende indfasningsprofil
genoptages fra og med 2020 dog forskudt med ét år. De
foreslåede ændringer vil medføre, at
registreringsafgiften for eldrevne køretøjer vil
udgøre 40 pct. i 2020, 65 pct. i 2021 og 90 pct. i 2022. De
foreslåede ændringer vil medføre, at der
beregnes fuld afgift for eldrevne køretøjer fra og
med 2023.
Til nr.
6
For et eldrevet køretøj, som
anmeldes til registrering i 2016-2019, gives et fradrag i
registreringsafgift på 10.000 kr., jf.
registreringsafgiftslovens § 5 b, stk. 2. Fradraget kan
maksimalt udgøre afgiften efter registreringsafgiftslovens
§ 5 b, stk. 1, jf. § 5 b, stk. 2, 2. pkt. Bestemmelsen
udgør en del af indfasningen af registreringsafgift for
eldrevne køretøjer, hvor registreringsafgiften
indfases over en periode fra 2016 til 2022.
Det foreslås at affatte bestemmelsen i
registreringsafgiftslovens § 5 b, stk.
2, på ny, så perioden, hvor bundfradraget gives,
forlænges med ét år og samtidig forhøjes,
så bundfradraget udgør 40.000 kr. i 2019 og 77.500 kr.
i 2020. Fradraget vil fortsat maksimalt kunne udgøre
afgiften efter lovens § 5 b, stk. 1, og der foreslås
ingen ændringer i beregningsmetoder m.v. Der foreslås,
at fradraget skal bortfalde fra og med 2021. Den foreslåede
ændring er en videreførelse af gældende ret.
Til nr.
7
For et eldrevet køretøj, som
anmeldes til registrering i 2017-2021, gives et fradrag i
grundlaget for registreringsafgiften efter lovens §§ 4, 5
og 5 a som beregnet i medfør af lovens § 5 b, stk. 1,
på 1.700 kr. pr. kilowatt-time batterikapacitet, der anvendes
til fremdrift, dog højst 45 kWh, jf.
registreringsafgiftslovens § 5 b, stk. 3. Bestemmelsen
udgør en del af indfasningen af registreringsafgift for
eldrevne køretøjer, hvor registreringsafgiften
indfases over en periode fra og med 2016 til og med 2021.
Det foreslås, at perioden, hvor
fradraget i grundlaget for registreringsafgift gives,
forlænges med ét år til år 2022. Den
foreslåede ændring vil medføre, at det til og
med 2022 bliver muligt at få fradrag i grundlaget for
registreringsafgiften efter lovens §§ 4, 5 og 5 a som
beregnet i medfør af lovens § 5 b, stk. 1, på
1.700 kr. pr. kilowatt-time batterikapacitet, der anvendes til
fremdrift, dog højst 45 kWh. Efter den foreslåede
ændring vil der fra og med år 2023 ikke længere
gives fradrag for batterikapacitet.
Til nr.
8-11
For biler, der drives af el i kombination med
benzin, diesel, naturgas eller biogas, og hvor opladningen af
køretøjet kan ske ved hjælp af en ekstern
strømforsyning (herefter pluginhybridbiler) beregnes
registreringsafgift efter registreringsafgiftslovens § 5 c.
Pluginhybridbiler kunne tidligere opnå væsentligt bedre
forbrugstal i standardiserede test end det faktiske forbrug. Det
skyldes, at der historisk ikke blev taget højde for
forbruget af el, selv om distancen kørt på el-drift
blev medregnet i den samlede forbrugsopgørelse. Konsekvensen
af det var, at disse biler opnåede større fradrag i
registreringsafgiften, end deres reelle brændstofeffektivitet
burde have berettiget til.
På den baggrund blev der ved lov nr.
1889 af 29. december 2015 fastsat nye regler for afgifter af
pluginhybridbiler, som tog højde for el-driften i
forbindelse med fastsættelse af forbrugstal. Samtidig blev
der indført en indfasningsperiode fra og med 2016 til og med
2019 med fuld afgift fra og med 2020. Indfasningen blev udskudt med
to år ved lov nr. 687 af 8. juni 2017.
Efter de gældende regler for
pluginhybridbiler skal der i 2018 beregnes afgift efter de
tidligere gældende regler tillagt 20 pct. af differencen
mellem afgiften efter de gældende regler og de tidligere
gældende regler, jf. registreringsafgiftslovens § 5 c,
stk. 2, nr. 1. I 2019 tillægges 40 pct. af differencen, i
2020 65 pct. og i 2021 90 pct., og fra og med 2022 beregnes fuld
afgift efter de gældende regler, jf.
registreringsafgiftslovens § 5 c, stk. 2, nr. 2-4.
Det foreslås at udskyde indfasningen af
registreringsafgift beregnet efter de gældende regler for
opgørelse af brændstofforbrug for pluginhybridbiler
med ét år. Den foreslåede udskydelse vil
medføre, at afgiftsniveauet for 2016-2018 videreføres
i 2019, og at alle efterfølgende satstrin udskydes
tilsvarende, så den gældende indfasningsprofil
genoptages fra og med 2020 dog forskudt med ét år. De
foreslåede ændringer vil medføre, at
tillægget i registreringsafgiften for pluginhybridbiler vil
udgøre 40 pct. af differencen i 2020, 65 pct. af differencen
i 2021 og 90 pct. af differencen i 2022. De foreslåede
ændringer vil medføre, at der beregnes fuld afgift
efter de nye regler for pluginhybridbiler fra og med 2023.
Til nr.
12
Der blev ved lov nr. 1889 af 29. december 2015
fastsat nye regler for afgifter af pluginhybridbiler, hvor der
indførtes en mere retvisende metode til opgørelse af
brændstofforbrug. Den nye metode medførte et formelt
højere brændstofforbrug og dermed en stigning i
afgiftsniveauet. Det blev derfor fastsat en indfasningsperiode fra
og med 2016 til og med 2019 med fuld afgift efter de nye regler fra
og med 2020. Indfasningen blev udskudt med to år ved lov nr.
687 af 8. juni 2017. Indfasningen sker ved, at der beregnes
registreringsafgift efter de tidligere gældende regler for
fastsættelse af brændstofforbrug med et tillæg af
en årligt stigende procentdel af registreringsafgiften efter
de gældende regler.
For pluginhybridbiler, som anmeldes til
registrering i 2016-2019, gives et bundfradrag på 10.000 kr.
i tillægget til registreringsafgiften, jf.
registreringsafgiftslovens § 5 c, stk. 3. Bundfradraget kan
maksimalt udgøre tillægget til afgiften efter
registreringsafgiftslovens § 5 c, stk. 2, jf. § 5 c, stk.
3, 2. pkt. Bestemmelsen udgør en del af indfasningen af den
nye opgørelsesmetode for pluginhybridbilers
brændstofforbrug.
Det foreslås at affatte bestemmelsen i
registreringsafgiftslovens § 5 c, stk.
3, på ny, så perioden, hvor bundfradraget gives,
forlænges og forhøjes til 40.000 kr. i 2019 og til
77.500 kr. i 2020. Det foreslås, at bundfradraget fortsat
ikke skal kunne overstige tillægget i registreringsafgiften i
medfør af lovens § 5 c, stk. 2. Den foreslåede
ændring er en videreførelse af gældende ret.
Til nr.
13
For pluginhybridbiler, som anmeldes til
registrering i 2017-2021, gives et fradrag i grundlaget for
registreringsafgiften efter lovens §§ 4, 5 og 5 a som
beregnet i medfør af lovens § 5 c, stk. 2, på
1.700 kr. pr. kilowatt-time batterikapacitet, der anvendes til
fremdrift, dog højst 45 kWh, jf. registreringsafgiftslovens
§ 5 c, stk. 4.
Det foreslås, at fradraget i grundlaget
for registreringsafgift forlænges med ét år frem
til og med 2022. Den foreslåede ændring vil
medføre, at det frem til og med 2022 vil blive muligt at
få fradrag i grundlaget for registreringsafgiften efter
lovens §§ 4, 5 og 5 a som beregnet i medfør af
lovens § 5 c, stk. 2, på 1.700 kr. pr. kilowatt-time
batterikapacitet, der anvendes til fremdrift, dog højst 45
kWh. Fra år 2023 skal det efter det foreslåede ikke
længere være muligt at få dette fradrag i
grundlaget for registreringsafgift.
Til nr.
14-17
Brændselscelledrevne
køretøjer er fritaget for registreringsafgift, hvis
køretøjet er anmeldt til registrering inden udgangen
af 2020, jf. registreringsafgiftslovens § 2, stk. 1, nr. 14.
Efter de gældende regler indfases registreringsafgiften
herefter over en periode fra og med 2021 til og med 2024, og der
beregnes fuld afgift fra og med 2025. Efter de gældende
regler vil afgiften udgøre 20 pct. i 2021, hvorefter den
forhøjes fra år til år, så den i 2022
udgør 40 pct., i 2023 65 pct. og i 2024 90 pct. af afgiften
for tilsvarende fuldt afgiftspålagte køretøjer,
jf. registreringsafgiftslovens § 5 d, nr. 1-4.
Det foreslås at forlænge
afgiftsfritagelsen og udskyde indfasningen af registreringsafgift
for brændselscelledrevne køretøjer med
ét år, så indfasningen af registreringsafgift
for brændselscelledrevne køretøjer først
vil indtræde fra og med 2022, hvor registreringsafgiften vil
skulle udgøre 20 pct. af registreringsafgiften, i 2023 40
pct., i 2024 65 pct. og i 2025 90 pct. De foreslåede
ændringer vil medføre, at der beregnes fuld afgift for
brændselscelledrevne køretøjer fra og med
2026.
Til nr.
18-21
For natur- og biogasdrevne biler beregnes
registreringsafgiften efter de regler for fastsættelse af
brændstofforbrug, der var gældende den 31. december
2017, med tillæg af en årligt stigende procentdel af
registreringsafgiften beregnet efter de gældende regler for
fastsættelse af brændstofforbrug.
Således beregnes registreringsafgiften
som udgangspunkt efter §§ 4 eller 5 med et
brændstofforbrug efter § 4, stk. 2 og 3, og § 5,
stk. 4 og 5, der opgøres efter de regler i
brændstofforbrugsafgiftslovens § 3, stk. 3, som var
gældende den 31. december 2017, jf.
registreringsafgiftslovens § 5 e, stk. 1. Hertil lægges
i 2018 20 pct. af differencen mellem registreringsafgiften efter
lovens §§ 4 eller 5 og registreringsafgift efter lovens
§ 5 e, stk. 1, i 2019 tillægges 40 pct. af differencen,
i 2020 tillægges 65 pct. af differencen og i 2021
tillægges 90 pct. af differencen, jf.
registreringsafgiftslovens § 5 e, stk. 2, nr. 1-4. Fra og med
2022 beregnes der fuld afgift af natur- og biogasdrevne biler efter
de gældende regler.
Det foreslås at udskyde indfasningen af
de nye regler for fastsættelse af brændstofforbrug i
registreringsafgiften for natur- og biogasdrevne biler med
ét år. Den foreslåede udskydelse vil
medføre, at afgiftsniveauet for 2018 videreføres i
2019, og at alle efterfølgende satstrin udskydes
tilsvarende, så den gældende indfasningsprofil
genoptages fra og med 2020 dog forskudt med ét år. Det
foreslåede vil medføre, at tillægget i
registreringsafgiften for natur- og biogasdrevne biler vil
udgøre 40 pct. af differencen i 2020, 65 pct. af differencen
i 2021 og 90 pct. af differencen i 2022. Det foreslåede vil
medføre, at der beregnes fuld afgift for natur- og
biogasdrevne biler fra og med 2023.
Til nr. 22
For natur- og biogasdrevne biler, som anmeldes
til registrering i 2018 og 2019, gives et fradrag i
registreringsafgiften på 10.000 kr., jf.
registreringsafgiftslovens § 5 e, stk. 3. Dette fradrag kan
maksimalt udgøre tillægget i afgiften efter
registreringsafgiftslovens § 5 e, stk. 2, jf.
registreringsafgiftslovens § 5 e, stk. 3, 2. pkt. Bestemmelsen
udgør en del af indfasningen af en ny metode for
fastsættelse af brændstofforbrug for natur- og
biogasdrevne biler, som medførte en generel stigning i
afgiftsniveauet for disse biler. Registreringsafgiften beregnet
efter de nye regler for fastsættelse af
brændstofforbrug indfases over en periode fra og med 2016 til
og med 2021.
Det foreslås at affatte bestemmelsen i
registreringsafgiftslovens § 5 e, stk.
3, på ny, så perioden, hvor ovennævnte
fradrag i registreringsafgiften gives, forlænges samtidig med
at fradraget forhøjes til 40.000 kr. i 2019 og til 77.500
kr. i 2020. Det foreslås, at fradraget fortsat ikke skal
kunne overstige tillægget i registreringsafgiften i
medfør af lovens § 5 e, stk. 2. Den foreslåede
ændring er en videreførelse af gældende ret.
Til §
2
Brændselscelledrevne
køretøjer er fritaget for
brændstofforbrugsafgift til og med den 31. december 2020, jf.
brændstofforbrugsafgiftslovens § 1, stk. 3.
Det foreslås, at denne fritagelse
forlænges med ét år, ved at
udløbstidspunktet udsættes til den 31. december 2021.
Den foreslåede ændring skal ses i sammenhæng med
den foreslåede tilsvarende udsættelse af indfasning af
registreringsafgift for brændselscelledrevne
køretøjer, jf. lovforslagets § 1, nr. 14-17.
Til §
3
Brændselscelledrevne
køretøjer er fritaget for vægtafgift til og med
den 31. december 2020, jf. § 1, stk. 2, i lov om
vægtafgift af køretøjer m.v.
Det foreslås, at denne fritagelse
forlænges med ét år, ved at
udløbstidspunktet udsættes til den 31. december 2021.
Den foreslåede ændring skal ses i sammenhæng med
den foreslåede tilsvarende udsættelse af indfasning af
registreringsafgift for brændselscelledrevne
køretøjer, jf. lovforslagets § 1, nr. 14-17.
Til §
4
Det foreslås i stk.
1, at loven træder i kraft den 1. januar 2019.
Ikrafttrædelsestidspunktet er i overensstemmelse med
regeringens målsætning om, at erhvervsrettet lovgivning
skal træde i kraft to gange årligt, enten den 1. januar
eller den 1. juli.
Loven gælder hverken for
Færøerne eller Grønland, fordi de love, der
ændres, ikke gælder for Færøerne eller
Grønland og ikke indeholder hjemmel til at sætte
lovene i kraft for Færøerne eller Grønland.
Bilag
Lovforslaget sammenholdt med gældende
lov
Gældende
lov | | Lovforslaget | | | | | | § 1 | | | | | | I registreringsafgiftsloven, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1062 af 7. september 2017, som
ændret ved § 1 i lov nr. 687 af 8. juni 2017, § 1 i
lov nr. 1195 af 14. november 2017, § 2 i lov nr. 1431 af 11.
december 2017, § 11 i lov nr. 1130 af 11. september 2018, og
§ 12 i lov nr. 1431 af 5. december 2018, foretages
følgende ændringer: | | | | § 2. Fritaget
for afgift er: | | | 1-13) - - - | | | 14) brændselscelledrevne
motorkøretøjer, hvis køretøjet er
anmeldt til registrering inden udgangen af 2020, | | 1. I § 2, stk. 1, nr. 14, ændres
»2020« til: »2021«. | 15-19) - - - | | | Stk. 2-4. - -
- | | | | | | § 5 b. For
eldrevne køretøjer beregnes afgiften, jf. dog stk.
2: | | | 1) Ved køretøjets anmeldelse
til registrering i 2016-2018 som 20 pct. af registreringsafgiften
efter §§ 4, 5 eller 5 a. | | 2. I § 5 b, stk. 1, nr. 1, ændres
»2016-2018« til: »2016-2019«. | | | | 2) Ved køretøjets anmeldelse
til registrering i 2019 som 40 pct. af registreringsafgiften efter
§§ 4, 5 eller 5 a. | | 3. I § 5 b, stk. 1, nr. 2, ændres
»2019« til: »2020«. | | | | 3) Ved køretøjets anmeldelse
til registrering i 2020 som 65 pct. af registreringsafgiften efter
§§ 4, 5 eller 5 a. | | 4. I § 5 b, stk. 1, nr. 3, ændres
»2020« til: »2021«. | | | | 4) Ved køretøjets anmeldelse
til registrering i 2021 som 90 pct. af registreringsafgiften efter
§§ 4, 5 eller 5 a. | | 5. I § 5 b, stk. 1, nr. 4, ændres
»2021« til: »2022«. | | | | Stk. 2. Ved
køretøjets registrering i 2016 og 2017 gives et
fradrag i registreringsafgiften efter stk. 1 på 10.000 kr.
Fradraget kan dog maksimalt udgøre afgiften efter stk.
1. | | 6. § 5 b, stk. 2, affattes
således: »Stk. 2.
Der gives et fradrag i registreringsafgiften efter stk. 1 på
10.000 kr. ved køretøjets anmeldelse til registrering
i 2016-2018, på 40.000 kr. ved køretøjets
anmeldelse til registrering i 2019 og på 77.500 kr. ved
køretøjets anmeldelse til registrering i 2020.
Fradrag efter 1. pkt. kan dog maksimalt udgøre afgiften
efter stk. 1.« | | | | | Stk. 3. Ved
køretøjets anmeldelse til registrering i 2017-2021
gives et fradrag i grundlaget for registreringsafgiften efter
§§ 4, 5 og 5 a som beregnet i medfør af stk. 1
på 1.700 kr. pr. kilowatt-time batterikapacitet, der anvendes
til fremdrift, dog højst 45 kWh. | | 7. I § 5 b, stk. 3, ændres
»2017-2021« til: »2017-2022«. | | | | § 5 c. - -
- | | | Stk. 2. I
tillæg til registreringsafgiften efter stk. 1 beregnes
følgende afgift: | | | 1) Ved bilens anmeldelse til registrering i
2016-2018 beregnes 20 pct. af differencen mellem
registreringsafgiften efter §§ 4 eller 5 og
registreringsafgiften efter stk. 1. | | 8. I § 5 c, stk. 2 nr. 1, ændres
»2016-2018« til: »2016-2019«. | 2) Ved bilens anmeldelse til registrering i
2019 beregnes 40 pct. af differencen mellem registreringsafgiften
efter §§ 4 eller 5 og registreringsafgiften efter stk.
1. | | 9. I § 5 c, stk. 2, nr. 2, ændres
»2019« til: »2020«. | 3) Ved bilens anmeldelse til registrering i
2020 beregnes 65 pct. af differencen mellem registreringsafgiften
efter §§ 4 eller 5 og registreringsafgiften efter stk.
1. | | 10. I § 5 c, stk. 2, nr. 3, ændres
»2020« til: »2021«. | 4) Ved bilens anmeldelse til registrering i
2021 beregnes 90 pct. af differencen mellem registreringsafgiften
efter §§ 4 eller 5 og registreringsafgiften efter stk.
1. | | 11. I § 5 c, stk. 2, nr. 4, ændres
»2021« til: »2022«. | | | | | | 12. § 5 c, stk. 3, affattes
således: | Stk. 3. Ved
bilens registrering i 2016 og 2017 gives et fradrag i
registreringsafgiften efter stk. 2 på 10.000 kr. Fradraget
kan dog maksimalt udgøre afgiften efter stk. 2. | | »Stk. 3.
Der gives et fradrag i registreringsafgiften efter stk. 1 på
10.000 kr. ved køretøjets anmeldelse til registrering
i 2016-2018, på 40.000 kr. ved køretøjets
anmeldelse til registrering i 2019 og på 77.500 kr. ved
køretøjets anmeldelse til registrering i 2020.
Fradrag efter 1. pkt. kan dog maksimalt udgøre afgiften
efter stk. 2.« | | | | Stk. 4. Ved
bilens anmeldelse til registrering i 2017-2021 gives et fradrag i
grundlaget for registreringsafgiften efter §§ 4, 5 og 5 a
som beregnet i medfør af stk. 2 på 1.700 kr. pr.
kilowatt-time batterikapacitet, der anvendes til fremdrift, dog
højst 45 kWh. | | 13. I § 5 c, stk. 4, ændres
»2017-2021« til: »2017-2022«. | | | | § 5 d. For
brændselscelledrevne køretøjer beregnes
afgiften: | | | 1) Ved køretøjets anmeldelse
til registrering i 2021 som 20 pct. af registreringsafgiften efter
§§ 4, 5 eller 5 a. | | 14. I § 5 d, nr. 1, ændres
»2021« til: »2022«. | 2) Ved køretøjets anmeldelse
til registrering i 2022 som 40 pct. af registreringsafgiften efter
§§ 4, 5 eller 5 a. | | 15. I § 5 d, nr. 2, ændres
»2022« til: »2023«. | 3) Ved køretøjets anmeldelse
til registrering i 2023 som 65 pct. af registreringsafgiften efter
§§ 4, 5 eller 5 a. | | 16. I § 5 d, nr. 3, ændres
»2023« til: »2024«. | 4) Ved køretøjets anmeldelse
til registrering i 2024 som 90 pct. af registreringsafgiften efter
§§ 4, 5 eller 5 a. | | 17. I § 5 d, nr. 4, ændres
»2024« til: »2025«. | | | | § 5 e. For
natur- og bionatur- og biogasdrevne biler beregnes
registreringsafgiften efter §§ 4 eller 5 med et
brændstofforbrug efter § 4, stk. 2 og 3, og § 5,
stk. 4 og 5, der opgøres efter de regler i
brændstofforbrugsafgiftslovens § 3, stk. 3, som var
gældende den 31. december 2017. | | | Stk. 2. I
tillæg til registreringsafgiften efter stk. 1 beregnes
følgende afgift, jf. dog stk. 3: | | | 1) Ved bilens anmeldelse til registrering i
2018 beregnes 20 pct. af differencen mellem registreringsafgiften
efter §§ 4 eller 5 og registreringsafgiften efter stk.
1. | | 18. I § 5 e, stk. 2, nr. 1, ændres
»2018« til: »2018-2019«. | 2) Ved bilens anmeldelse til registrering i
2019 beregnes 40 pct. af differencen mellem registreringsafgiften
efter §§ 4 eller 5 og registreringsafgiften efter stk.
1. | | 19. I § 5 e, stk. 2, nr. 2, ændres
»2019« til: »2020«. | 3) Ved bilens anmeldelse til registrering i
2020 beregnes 65 pct. af differencen mellem registreringsafgiften
efter §§ 4 eller 5 og registreringsafgiften efter stk.
1. | | 20. I 5 e, stk. 2, nr. 3, ændres
»2020« til: »2021«. | 4) Ved bilens anmeldelse til registrering i
2021 beregnes 90 pct. af differencen mellem registreringsafgiften
efter §§ 4 eller 5 og registreringsafgiften efter stk.
1. | | 21. I 5 e, stk. 2, nr. 4, ændres
»2021« til: »2022«. | | | | | | 22. § 5 e, stk. 3, affattes
således: | Stk. 3. Ved
bilens registrering i 2018 og 2019 gives et fradrag i
registreringsafgiften efter stk. 2 på 10.000 kr. Fradraget
kan dog maksimalt udgøre afgiften efter stk. 2. | | »Stk. 3.
Der gives et fradrag i registreringsafgiften efter stk. 2 på
10.000 kr. ved bilens anmeldelse til registrering i 2018, på
40.000 kr. ved bilens anmeldelse til registrering i 2019 og
på 77.500 kr. ved bilens anmeldelse til registrering i 2020.
Fradrag efter 1. pkt. kan dog maksimalt udgøre afgiften
efter stk. 2.« | § 5 e. For
natur- og bionatur- og biogasdrevne biler beregnes
registreringsafgiften efter §§ 4 eller 5 med et
brændstofforbrug efter § 4, stk. 2 og 3, og § 5,
stk. 4 og 5, der opgøres efter de regler i
brændstofforbrugsafgiftslovens § 3, stk. 3, som var
gældende den 31. december 2017. | | | | | | | | § 2 | | | | | | I brændstofforbrugsafgiftsloven, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1031 af 23. august 2017, som
ændret ved § 2 i lov nr. 687 af 8. juni 2017, § 2 i
lov nr. 1195 af 14. november 2017, § 3 i lov nr. 1431 af 11.
december 2017 og § 3 i lov nr. 1130 af 11. september 2018,
foretages følgende ændring: | | | | § 1. - -
- | | | Stk. 2. - -
- | | | Stk. 3. Indtil
den 31. december 2020 omfatter afgiftspligten efter stk. 1 ikke
biler, der alene anvender brændselsceller som
drivmiddel. | | 1. I § 1, stk. 3, ændres »Indtil
den 31. december 2020« til: »Til og med den 31.
december 2021«. | | | | | | § 3 | | | | | | I lov om vægtafgift af
motorkøretøjer m.v., jf. lovbekendtgørelse af
nr. 1261 af 7. november 2018, som ændret ved § 13 i lov
nr. 1431 af 15. december 2018, foretages følgende
ændring: | | | | § 1. - -
- | | | Stk. 2.
Afgiftspligten efter stk. 1 omfatter ikke køretøjer,
der er afgiftspligtige efter brændstofforbrugsafgiftsloven,
godkendte blokvogne samt indtil den 31. december 2020
køretøjer, der alene drives ved hjælp af
brændselsceller. | | 1. I § 1, stk. 2, ændres »indtil
den 31. december 2020« til: »til og med den 31.
december 2021«. |
|