Skriftlig fremsættelse (7. december
2018)
Skatteministeren
(Karsten Lauritzen):
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov om ændring af
registreringsafgiftsloven, brændstofforbrugsafgiftsloven og
lov om vægtafgift af motorkøretøjer m.v.
(Udskydelse af indfasning af registreringsafgift m.v. og
ændring af bundfradrag for eldrevne køretøjer
m.v.)
(Lovforslag nr. L 120)
Regeringen (Venstre, Liberal Alliance og
Det Konservative Folkeparti) ønsker med dette lovforslag at
sikre ro om beskatningen af eldrevne køretøjer m.v.
ved at udskyde den planlagte indfasning af registreringsafgift,
indtil den grønne transportkommission kommer med et bud
på en langsigtet afgiftsmodel, der kan fremme udbredelsen af
eldrevne køretøjer m.v. i Danmark.
Forslaget vil medføre, at det bliver
billigere at købe eldrevne køretøjer m.v.,
så miljø- og klimavenlige biler bliver et
økonomisk mere attraktivt alternativ til benzin- og
dieselbiler.
Efter de gældende regler stiger
registreringsafgiften for eldrevne køretøjer m.v. fra
den 1. januar 2019. Det foreslås, at indfasningen af
registreringsafgift for eldrevne køretøjer m.v.
udskydes med ét år, og at bundfradraget i
registreringsafgiften forlænges og forhøjes. De
foreslåede ændringer vil medføre, at der for
eldrevne køretøjer m.v. med en værdi på
op til 400.000 kr. vil skulle betales 0 kr. i registreringsafgift i
2019 og 2020.
Da registreringsafgiften for eldrevne
køretøjer m.v. efter de gældende regler vil
stige fra og med den 1. januar 2019, har behandling af lovforslaget
en hastende karakter, hvis det skal undgås, at
afgiftsniveauet stiger automatisk, hvilket potentielt kan
sætte markedet i stå. Lovforslaget ønskes derfor
hastebehandlet med henblik på vedtagelse inden jul og
ikrafttrædelse den 1. januar 2019. Det forudsætter en
række dispensationer fra reglerne i Folketingets
Forretningsorden, som jeg håber, at Folketinget vil se
velvilligt på.
Lovforslagets hastende karakter skyldes
sammenhængen med forhandlinger efter indgåelse af
finansloven for 2019. Dette er også årsagen til, at
lovforslaget sendes i en meget kort høring samtidig med
fremsættelsen. Jeg står naturligvis til rådighed
og vil besvare spørgsmål fra høringsparter
også efter afslutning af høringsperioden,
såfremt der måtte opstå behov herfor.
Idet jeg i øvrigt henviser til
lovforslaget og de ledsagende bemærkninger, skal jeg hermed
anbefale lovforslaget til det Høje Tings hurtige og
velvillige behandling.