Skriftlig fremsættelse (3. oktober
2018)
Beskæftigelsesministeren (Troels Lund
Poulsen):
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov om ændring af lov om
arbejdsløshedsforsikring m.v. (Dagpenge efter udløb
af retten til supplerende dagpenge i et månedsbaseret
dagpengesystem, periodisering af indkomst til opfyldelse af
indkomstkravet, undtagelse for opfølgning på visse
sager efter samkøring af oplysning om løntimer
m.m.)
(Lovforslag nr. L 12)
Aftalepartierne (Venstre, Konservativt
Folkeparti, Liberal Alliance, Dansk Folkeparti og
Socialdemokraterne) bag Aftale om et tryggere dagpengesystem af 22.
oktober 2015, Aftale om overskydende timer og supplerende dagpenge
af 17. december 2015 og Aftale om et nyt dagpengesystem for
fremtidens arbejdsmarked af 18. maj 2017 (dagpengereformen) er
enige om, at der er behov for en række mindre tilpasninger af
dagpengereformen.
Der foreslås gennemført
følgende ændringer:
- Overgangsordningen for supplerende
dagpenge gøres permanent således, at
beskæftigelse og dagpenge fortsat opgøres i uger
fremfor måneder, efter retten til supplerende dagpenge er
udløbet.
- Indkomst indberettet til
indkomstregisteret kan periodiseres til en anden måned end
indberetningsmåneden i de situationer, hvor et
sammenstød mellem indkomstloftet for retten til dagpenge og
indberetningen til indkomstregisteret af oplysninger om indkomst
betyder, at medlemmet ikke kan få dagpenge.
- Reglerne om dagpengesats for unge under
25 år konsekvensændres som følge af vedtagelsen
af lov nr. 1670 af 26. december 2017 om et nyt dagpengesystem for
fremtidens arbejdsmarked.
- Den månedlige indkomstkontrol kan
under særlige omstændigheder undtages for
opfølgning på samkøring, når
samkøringen mellem medlemmets oplysninger på
dagpengekortet og indberetningerne i indkomstregisteret om
løntimer og indkomst viser, at der er en uoverensstemmelse
(månedskontrol). Det foreslås også, at
samkøringen mellem medlemmets oplysninger på
efterlønskortet og indberetningerne i indkomstregisteret om
løntimer og indkomst og eventuel efterregulering som
følge heraf (kontrol) sker hver 3. måned, og at tre
måneders-perioden følger kvartalerne i året.
Det skønnes, at lovforslaget vil
medføre merudgifter for det offentlige (før skat og
tilbageløb) på 1,8 mio. kr. i 2018 og 7,3 mio. kr.
årligt i 2019 og frem. Heraf vil staten samlet set have
merudgifter på 0,6 mio. kr. i 2018 og 2,6 mio. kr.
årligt i 2019 og frem, og kommunerne vil samlet set have
merudgifter på 1,2 mio. kr. i 2018 og 4,7 mio. kr.
årligt i 2019 og frem.
Det foreslås, at loven træder i
kraft dagen efter bekendtgørelse i Lovtidende dog
således, at forslagene om dagpengesatsens størrelse
til unge under 25 år uden kompetencegivende uddannelse,
periodisering af indkomst indberettet til indkomstregisteret til en
anden måned end indberetningsmåneden og udbetaling af
dagpenge efter udløb af retten til supplerende dagpenge i et
månedsbaseret dagpengesystem, har virkning fra 1. oktober
2018.
Idet jeg i øvrigt henviser til
lovforslaget og de ledsagende bemærkninger, skal jeg hermed
anbefale lovforslaget til det Høje Tings velvillige
behandling.