Betænkning afgivet af Energi-,
Forsynings- og Klimaudvalget den 13. december 2018
1. Ændringsforslag
Energi-, forsynings- og klimaministeren har
stillet 4 ændringsforslag til lovforslaget.
2. Dispensation fra Folketingets
forretningsorden
Et flertal i
udvalget (udvalget med undtagelse af EL og ALT) indstiller, at der
dispenseres fra bestemmelsen i Folketingets forretningsordens
§ 13, stk. 1, om, at der skal gå 30 dage fra
lovforslagets fremsættelse, til det kan vedtages ved 3.
behandling.
3. Indstillinger
Et flertal i
udvalget (udvalget med undtagelse af EL og ALT) indstiller
lovforslaget til vedtagelse med de
stillede ændringsforslag.
Et mindretal i
udvalget (EL og ALT) indstiller lovforslaget til forkastelse ved 3. behandling. Mindretallet
vil stemme for de stillede ændringsforslag.
Inuit Ataqatigiit, Nunatta Qitornai,
Tjóðveldi og Javnaðarflokkurin havde ved
betænkningsafgivelsen ikke medlemmer i udvalget og dermed
ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske
bemærkninger i betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
4. Politiske bemærkninger
Socialdemokratiet, Radikale Venstre og Socialistisk
Folkeparti
Socialdemokratiets, Radikale Venstres og
Socialistisk Folkepartis medlemmer af udvalget er positive over for
afskaffelsen af et gebyr, som har vist sig at ramme en del
virksomheder uhensigtsmæssigt, og som er administrativt tungt
at håndtere. S, RV og SF beklager dog, at lovforslaget er
gennemført med stor hast, da dette skaber risiko for
lovsjusk og uigennemtænkte løsninger. Samme bekymring
finder man i de til lovforslaget afgivne høringssvar, hvori
der bl.a. gives udtryk for et ønske om, at der
afsættes bedre tid til at finde en gennemtænkt
løsning. S, RV og SF noterer endvidere, at der fra
kommunerne sættes spørgsmålstegn ved, om de
afsatte midler på finansloven er tilstrækkelige til at
dække de omkostninger og udgifter til opgaver, som gebyret
dækker i dag. Derudover er der rejst en række
bekymringer og spørgsmål omkring den praktiske
udførelse af lovforslaget samt dets konsekvenser, som S, RV
og SF opfordrer regeringen til at indgå i dialog med
affaldsbranchen og kommunerne om.
Enhedslisten og
Alternativet
Enhedslistens og Alternativets medlemmer af
udvalget mener, at det er en dårlig idé at fjerne
affaldsgebyret på denne måde. Den nuværende
gebyrordning og de administrati?onsomkostninger, der er nu, er ikke
en struktur, som vi er særlig begejstrede for, men der er
flere vægtige grunde til at den foreslåede afskaffelse
er problematisk:
1. Forslaget bryder med forureneren
betaler-princippet og lader borgerne betale for erhvervets affald.
Det giver en skævvridning i forhold til princippet om lighed
for loven. 100.000 virksomheder slipper fremover for at betale for
at komme af med deres affald, men borgerne skal stadigvæk
betale.
2. Det er uklart, om de midler, som
afsættes til kommunernes håndtering af affaldet, er
tilstrækkelige og modsvarer kommunernes omkostninger. Det
forhåndenværende estimat bygger på en
ufuldstændig undersøgelse fra 2015, inden gebyret var
fuldt indfaset. Flere interessenter såsom KL og Dansk
Affaldsforening har kritiseret, at beløbet i
undersøgelsen slet ikke modsvarer kommunernes reelle
omkostninger. Dertil kommer, at kommunerne nu i stedet skal til at
udskrive konkrete gebyrer, bl.a. for alle jordflytninger, hvor der
fremover hver gang skal sendes en faktura. I stedet for at haste
lovgivningen igennem, kunne man have indhentet oplysninger om
kommunernes udgifter i år og dermed fået et retvisende
billede. Nu risikerer lovforslaget enten at udhule kommunernes
budget eller at svække affaldsbehandlingen.
3. Fjernelse af affaldsgebyret risikerer at
underminere virksomhedernes incitament til at nedbringe
affaldsmængderne. I stedet skulle man ændre gebyret,
så det øgede incitamentet for erhverv til at nedbringe
affaldsmængder og øge sorteringen. Den
foreslåede fjernelse af affaldsgebyret bliver de facto
erhvervsstøtte på mindst 50 mio. kr. årligt.
Disse penge burde i stedet bruges på miljø- og
klimaforbedringer.
Hastværk er som bekendt
lastværk: Kommunerne har allerede vedtaget og udsendt deres
takstblade, høringsperioden i forhold til lovforslaget har
kun været 3½ dag, og vi havde ved 1. behandling ikke
engang set den samlede opgørelse af høringssvarene
eller ministerens kommentar til dem. Lovforslaget fjerner
erhvervets ansvar for eget affald og lader i stedet skatteborgerne
betale for at bortskaffe virksomheders affald. Det er komplet
urimeligt, og derfor kan Enhedslisten og Alternativet ikke
støtte lovforslaget.
5. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
Til § 1
Af energi-, forsynings- og
klimaministeren, tiltrådt af udvalget:
1) Nr. 1
udgår, og i stedet indsættes:
»1. I §
48, stk. 1, udgår », herunder udgifter efter
stk. 8,«.
01. I
§ 48, stk. 1, nr. 3, ændres
»stk. 9« til: »stk. 8«.«
[Lovteknisk justering og
konsekvensændring, som følge af at § 48, stk. 8,
ophæves]
2) Nr. 2
udgår.
[Ændring begrundet i, at
kravet om et generelt affaldsadministrationsgebyr ikke
følger af miljøbeskyttelseslovens § 48, stk.
3]
3)
Efter nr. 3 indsættes som nyt nummer:
»02. § 48, stk. 8, ophæves.
Stk. 9 bliver herefter stk.
8.«
[Lovteknisk justering]
Til § 2
4) I
stk. 2 ændres »denne
lov« til: »§ 48, stk. 8, i lov om
miljøbeskyttelse.«
[Præcisering af, at
forskrifter udstedes i medfør af
miljøbeskyttelsesloven og ikke i medfør af
ændringsloven]
Bemærkninger
Til nr. 1
Den forslåede ændring er for
det første en lovteknisk justering, hvorved nr. 1 i
lovforslaget deles op i 2 numre, jf. hertil ændringsforslag
nr. 3.
Herudover foreslås en lovteknisk
korrektion, som er en konsekvens af, at § 48, stk. 8,
ophæves, hvorefter der skal henvises til stk. 8 og ikke til
stk. 9 i § 48, stk. 1, nr. 3. Ændringen var ved en fejl
ikke medtaget i det fremsatte lovforslag.
Til nr. 2
Den foreslåede ændring skyldes,
at Energistyrelsen efter høringen ikke mener, at det
følger af miljøbeskyttelseslovens § 48, stk. 3,
at der skal være et generelt affaldsadministrationsgebyr for
virksomheder, idet denne bestemmelse alene gælder
affaldsordninger og administrationsgebyret ikke er en
affaldsordning. Kravet om eksistensen af et administrationsgebyr
følger således alene af de eksisterende
bemærkninger til miljøbeskyttelseslovens § 48,
stk. 4.
Til nr. 3
Den forslåede ændring er en
lovteknisk justering, hvorved nr. 1 i lovforslaget deles op i 2
numre, jf. hertil ændringsforslag nr. 1.
Til nr. 4
Den foreslåede ændring er en
præcisering af, at forskrifter udstedes i medfør af
miljøbeskyttelsesloven og ikke i medfør af
ændringsloven.
6. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 5. december
2018 og var til 1. behandling den 7. december 2018. Lovforslaget
blev efter 1. behandling henvist til behandling i Energi-,
Forsynings- og Klimaudvalget.
Oversigt over lovforslagets
sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse
med udvalgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på
Folketingets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 2
møder.
Høringssvar
Et udkast til lovforslaget har inden
fremsættelsen været sendt i høring, og energi-,
forsynings- og klimaministeren sendte den 30. november 2018 dette
udkast til udvalget, jf. EFK alm. del - bilag 91. Den 12. december
2018 sendte energi-, forsynings- og klimaministeren
høringssvarene og et høringsnotat til udvalget.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 5 bilag
på lovforslaget.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet
5 spørgsmål til energi-, forsynings- og
klimaministeren til skriftlig besvarelse, som ministeren har
besvaret.
Mikkel Dencker (DF) Dorthe
Ullemose (DF) Ib Poulsen (DF) Pia Adelsteen (DF) Jan Rytkjær
Callesen (DF) Claus Kvist Hansen (DF) Thomas Danielsen (V) fmd. Jacob Jensen (V) Kristian Pihl
Lorentzen (V) Torsten Schack Pedersen (V) Marcus Knuth (V) Carl
Holst (V) Carsten Bach (LA) Villum Christensen (LA) Orla
Østerby (KF) Bjarne Laustsen (S) Lennart Damsbo-Andersen (S)
Jens Joel (S) Kirsten Brosbøl (S) Lea Wermelin (S) nfmd. Karin Gaardsted (S) Søren
Egge Rasmussen (EL) Øjvind Vilsholm (EL) Rasmus Nordqvist
(ALT) Christian Poll (ALT) Rasmus Helveg Petersen (RV) Ida Auken
(RV) Pia Olsen Dyhr (SF) Trine Torp (SF)
Inuit Ataqatigiit, Nunatta Qitornai,
Tjóðveldi og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer
i udvalget.
Socialdemokratiet (S) | 46 | |
Dansk Folkeparti (DF) | 37 | |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 34 | |
Enhedslisten (EL) | 14 | |
Liberal Alliance (LA) | 13 | |
Alternativet (ALT) | 10 | |
Radikale Venstre (RV) | 8 | |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 7 | |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 6 | |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 | |
Nunatta Qitornai (NQ) | 1 | |
Tjóðveldi (T) | 1 | |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 | |