Skriftlig fremsættelse (28. november
2018)
Justitsministeren
(Søren Pape Poulsen):
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov om ændring af lov om
indsamling m.v. og lov om fonde og visse foreninger (Indsamlinger
blandt juridiske personer, testamentariske dispositioner m.v.)
(Lovforslag nr. L 117)
Det er vigtigt for regeringen, at man som
borger kan stole på, at indsamlede midler rent faktisk
går til det formål, man er blevet stillet i udsigt.
Ligeledes er det vigtigt, at arv og gave, som fonde modtager, ikke
bare ender låst på en bankkonto, men kan bruges
på velgørende formål.
Lovforslaget har på den baggrund for
det første til formål at styrke kontrollen med
indsamlinger. Baggrunden for forslaget er blandt andet en
række sager i foråret 2017 om indsamlere, der
spekulerede i, at indsamlinger foretaget blandt juridiske personer
ikke er omfattet af indsamlingsloven, herunder af
Indsamlingsnævnets tilsyn og kontrol. Det foreslås
på den baggrund bl.a. at udvide lovens
anvendelsesområde til også at omfatte indsamlinger
foretaget blandt juridiske personer. Det foreslås endvidere
at ændre den gældende anmeldelsesordning til en
tilladelsesordning samt at pålægge indehavere af
såkaldte indsamlingsplatforme at sikre, at indsamlinger, der
oprettes på platformen, har fået tilladelse fra
Indsamlingsnævnet, eller at den organisation, der foretager
indsamlingen, er godkendt til at samle ind uden tilladelse. Endelig
foreslås det, at Indsamlingsnævnet kan
pålægge en indsamler at ændre navnet på sin
indsamling eller angive et andet navn på den, der står
bag indsamlingen, hvis navnet giver anledning til forveksling med
en eksisterende indsamling.
Lovforslaget har endvidere til formål
at give ikke-er?hvervsdrivende fonde mulighed for at bestemme, om
arv og gave, som fonden modtager, skal anvendes til uddeling i
overensstemmelse med fondens formål eller skal
henlægges til fondens formue, medmindre arvelader eller
gavegiver udtrykkeligt har bestemt, hvordan arven eller gaven skal
anvendes. Forslaget skal ses i lyset af, at flere velgørende
fonde i dag har betydelige arvemidler bundet i kapitalen, som de
ikke kan bruge på fondens velgørende formål,
fordi arvelader ikke har angivet i testamentet, at midlerne skulle
anvendes til uddeling.
Idet jeg i øvrigt henviser til
lovforslaget og de ledsagende bemærkninger, skal jeg hermed
anbefale lovforslaget til det Høje Tings velvillige
behandling.