Fremsat den 20. november 2018 af Jesper Petersen (S),
Jens Joel (S), Henning Hyllested (EL),
Rune Lund (EL), Rasmus Nordqvist (ALT),
Christian Poll (ALT), Ida Auken (RV),
Andreas Steenberg (RV),
Pia Olsen Dyhr (SF) og Lisbeth Bech Poulsen (SF)
Forslag
til
Lov om ændring af
registreringsafgiftsloven
(Udskydelse af indfasning af
registreringsafgiften på eldrevne køretøjer
m.v.)
§ 1
I registreringsafgiftsloven, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1062 af 7. september 2017 som
ændret bl.a. ved § 1 i lov nr. 687 af 8. juni 2017 og
senest ved § 11 i lov nr. 1130 af 11. september 2018,
foretages følgende ændringer:
1. § 5 b,
stk. 1, affattes således:
Ȥ 5 b. For eldrevne
køretøjer beregnes afgiften, jf. dog stk. 2 og 3:
1) Ved
køretøjets anmeldelse til registrering i 2016-2019
som 20 pct. af registreringsafgiften efter §§ 4, 5 eller
5 a.
2) Ved
køretøjets anmeldelse til registrering i 2020 som 40
pct. af registreringsafgiften efter §§ 4, 5 eller 5
a.
3) Ved
køretøjets anmeldelse til registrering i 2021 som 65
pct. af registreringsafgiften efter §§ 4, 5 eller 5
a.
4) Ved
køretøjets anmeldelse til registrering i 2022 som 90
pct. af registreringsafgiften efter §§ 4, 5 eller 5
a.«
2. § 5 c,
stk. 2, affattes således:
»Stk. 2. I
tillæg til registreringsafgiften efter stk. 1 beregnes
følgende afgift, jf. dog stk. 3 og 4:
1) Ved bilens
anmeldelse til registrering i 2016-2019 beregnes 20 pct. af
differencen mellem registreringsafgiften efter §§ 4 eller
5 og registreringsafgiften efter stk. 1.
2) Ved bilens
anmeldelse til registrering i 2020 beregnes 40 pct. af differencen
mellem registreringsafgiften efter §§ 4 eller 5 og
registreringsafgiften efter stk. 1.
3) Ved bilens
anmeldelse til registrering i 2021 beregnes 65 pct. af differencen
mellem registreringsafgiften efter §§ 4 eller 5 og
registreringsafgiften efter stk. 1.
4) Ved bilens
anmeldelse til registrering i 2022 beregnes 90 pct. af differencen
mellem registreringsafgiften efter §§ 4 eller 5 og
registreringsafgiften efter stk. 1.«
3. § 5 e,
stk. 2, affattes således:
»Stk. 2. I
tillæg til registreringsafgiften efter stk. 1 beregnes
følgende afgift, jf. dog stk. 3:
1) Ved bilens
anmeldelse til registrering i 2019 beregnes 20 pct. af differencen
mellem registreringsafgiften efter §§ 4 eller 5 og
registreringsafgiften efter stk. 1.
2) Ved bilens
anmeldelse til registrering i 2020 beregnes 40 pct. af differencen
mellem registreringsafgiften efter §§ 4 eller 5 og
registreringsafgiften efter stk. 1.
3) Ved bilens
anmeldelse til registrering i 2021 beregnes 65 pct. af differencen
mellem registreringsafgiften efter §§ 4 eller 5 og
registreringsafgiften efter stk. 1.
4) Ved bilens
anmeldelse til registrering i 2022 beregnes 90 pct. af differencen
mellem registreringsafgiften efter §§ 4 eller 5 og
registreringsafgiften efter stk. 1.«
§ 2
Loven træder i kraft den 1. januar
2019.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
Lovforslaget har til formål at udskyde
indfasningen af registreringsafgift for elbiler, biler, der drives
af el i kombination med benzin, diesel, naturgas eller biogas, og
natur- og biogasdrevne biler. Dermed vil afgiftsprofilen for
eldrevne køretøjer i 2019 være uforandret
sammenlignet med 2018.
Partierne bag lovforslaget (S, EL, ALT, RV og
SF) konstaterer, at lovforslaget vil kunne støttes af
regeringspartierne, da udskydelse af indfasningen af
registreringsafgiften med et år indgår i regeringens
klimaudspil, som blev præsenteret i oktober 2018. Dermed
forventes en bred politisk opbakning til lovforslaget.
Lovforslaget er ikke udtryk for, at partierne
bag forslaget betragter den i 2018 gældende udformning af
registreringsafgiften for grønne biler som den optimale.
Lovforslaget er dermed alene udtryk for et ønske om at
undgå afgiftsstigninger for grønne biler pr. 1. januar
2019 og et ønske om at overholde tidsfristerne i
Folketingets Forretningsorden, så lovforslaget er behandlet
og vedtaget inden Folketingets julepause.
Desuden kan partierne bag lovforslaget
konstatere, at regeringen med sit klimaudspil har skabt en
forventning i markedet omkring en udskydelse af indfasningen af
registreringsafgiften, men endnu ikke selv har taget initiativ til
at fremsætte et lovforslag herom. Det skaber bekymring, da
dette lovforslag fremsættes meget tæt på den 1.
januar 2019, hvor afgiften på elbiler m.v. vil stige,
såfremt lovforslaget ikke vedtages inden da.
Lovforslaget skal ses som et første
skridt i retning af at få flere grønne biler på
de danske veje. Der er bred enighed i Folketinget om, at det er
nødvendigt at sikre fordelagtige skattemæssige
vilkår for grønne biler for at opnå dette. Det
skal ses i lyset af, at det på den korte bane, mens
teknologierne stadig er under udvikling, kan være
hensigtsmæssigt at give de grønne biler visse
afgiftslempelser. Behovet for sådanne midlertidige
afgiftslettelser bekræftes af de seneste salgstal for elbiler
m.v., hvoraf det fremgår, at der fortsat er meget langt til
det fælles mål, som blev fastsat med elbilaftalen fra
2017, hvor regeringen (Venstre, Liberal Alliance og Det
Konservative Folkeparti), Socialdemokratiet og Radikale Venstre
blev enige om et mål om 5.000 solgte biler inden den 1.
januar 2019. Fra den 1. januar 2018 frem til og med maj 2018 er der
alene blevet solgt godt halvdelen af måltallet, hvorfor det
vurderes, at der er en ikke ubetydelig risiko for en meget brat
opbremsning i salget af elbiler m.v., hvis ikke indfasningen af
registreringsafgiften udskydes.
Som finansiering henvises til
regeringsreserven på forslag til finanslov for 2019, som
udgør 1.271,6 mio. kr.
Hørte myndigheder og organisationer
m.v.
Lovforslaget har ikke været sendt i
høring.
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til §
1
Til nr. 1
Det foreslås, at indfasningen af
registreringsafgiften udskydes, således at afgiften for en
elbil også i 2019 vil være 20 pct. af
registreringsafgiften.
Til nr. 2
Det foreslås, at indfasningen af
registreringsafgiften udskydes, således at afgiften for
biler, der drives af el i kombination med benzin, diesel, naturgas
eller biogas også i 2019 vil beregnes som 20 pct. af
differencen mellem registreringsafgiften efter §§ 4 eller
5 og registreringsafgiften efter stk. 1.
Til nr. 3
Det foreslås, at indfasningen af
registreringsafgiften udskydes, således at afgiften for
natur- og biogasdrevne biler også i 2019 beregnes som 20 pct.
af differencen mellem registreringsafgiften efter §§ 4
eller 5 og registreringsafgiften efter stk. 1.
Til §
2
Det foreslås, at loven træder i
kraft den 1. januar 2019.
Bilag
Lovforslaget sammenholdt med gældende
lov
| | | | | | | | § 1 I registreringsafgiftsloven, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1062 af 7. september 2017 som
ændret bl.a. ved § 1 i lov nr. 687 af 8. juni 2017 og
senest ved § 11 i lov nr. 1130 af 11. september 2018,
foretages følgende ændringer: | | | 1. § 5 b, stk. 1, affattes
således: | § 5 b. For
eldrevne køretøjer beregnes afgiften, jf. dog stk. 2
og 3: 1) Ved køretøjets anmeldelse til
registrering i 2016-2018 som 20 pct. af registreringsafgiften efter
§§ 4, 5 eller 5 a. 2) Ved køretøjets anmeldelse til
registrering i 2019 som 40 pct. af registreringsafgiften efter
§§ 4, 5 eller 5 a. 3) Ved køretøjets anmeldelse til
registrering i 2020 som 65 pct. af registreringsafgiften efter
§§ 4, 5 eller 5 a. 4) Ved køretøjets anmeldelse til
registrering i 2021 som 90 pct. af registreringsafgiften efter
§§ 4, 5 eller 5 a. | | »§ 5 b.
For eldrevne køretøjer beregnes afgiften, jf. dog
stk. 2 og 3: 1) Ved køretøjets anmeldelse til
registrering i 2016-2019 som 20 pct. af registreringsafgiften efter
§§ 4, 5 eller 5 a. 2) Ved køretøjets anmeldelse til
registrering i 2020 som 40 pct. af registreringsafgiften efter
§§ 4, 5 eller 5 a. 3) Ved køretøjets anmeldelse til
registrering i 2021 som 65 pct. af registreringsafgiften efter
§§ 4, 5 eller 5 a. 4) Ved køretøjets anmeldelse til
registrering i 2022 som 90 pct. af registreringsafgiften efter
§§ 4, 5 eller 5 a.« | | | 2. § 5 c, stk. 2, affattes
således: | § 5
c. --- Stk. 2. I
tillæg til registreringsafgiften efter stk. 1 beregnes
følgende afgift, jf. dog stk. 3 og 4: 1) Ved bilens anmeldelse til registrering i
2016-2018 beregnes 20 pct. af differencen mellem
registreringsafgiften efter §§ 4 eller 5 og
registreringsafgiften efter stk. 1. 2) Ved bilens anmeldelse til registrering i 2019
beregnes 40 pct. af differencen mellem registreringsafgiften efter
§§ 4 eller 5 og registreringsafgiften efter stk. 1. 3) Ved bilens anmeldelse til registrering i 2020
beregnes 65 pct. af differencen mellem registreringsafgiften efter
§§ 4 eller 5 og registreringsafgiften efter stk. 1. 4) Ved bilens anmeldelse til registrering i 2021
beregnes 90 pct. af differencen mellem registreringsafgiften efter
§§ 4 eller 5 og registreringsafgiften efter stk. 1. | | »Stk. 2. I
tillæg til registreringsafgiften efter stk. 1 beregnes
følgende afgift, jf. dog stk. 3 og 4: 1) Ved bilens anmeldelse til registrering i
2016-2019 beregnes 20 pct. af differencen mellem
registreringsafgiften efter §§ 4 eller 5 og
registreringsafgiften efter stk. 1. 2) Ved bilens anmeldelse til registrering i 2020
beregnes 40 pct. af differencen mellem registreringsafgiften efter
§§ 4 eller 5 og registreringsafgiften efter stk. 1. 3) Ved bilens anmeldelse til registrering i 2021
beregnes 65 pct. af differencen mellem registreringsafgiften efter
§§ 4 eller 5 og registreringsafgiften efter stk. 1. 4) Ved bilens anmeldelse til registrering i 2022
beregnes 90 pct. af differencen mellem registreringsafgiften efter
§§ 4 eller 5 og registreringsafgiften efter stk. 1. | | | 3. § 5 e, stk. 2, affattes
således: | § 5
e. --- Stk. 2. I
tillæg til registreringsafgiften efter stk. 1 beregnes
følgende afgift, jf. dog stk. 3: 1) Ved bilens anmeldelse til registrering i 2018
beregnes 20 pct. af differencen mellem registreringsafgiften efter
§§ 4 eller 5 og registreringsafgiften efter stk. 1. 2) Ved bilens anmeldelse til registrering i 2019
beregnes 40 pct. af differencen mellem registreringsafgiften efter
§§ 4 eller 5 og registreringsafgiften efter stk. 1. 3) Ved bilens anmeldelse til registrering i 2020
beregnes 65 pct. af differencen mellem registreringsafgiften efter
§§ 4 eller 5 og registreringsafgiften efter stk. 1. 4) Ved bilens anmeldelse til registrering i 2021
beregnes 90 pct. af differencen mellem registreringsafgiften efter
§§ 4 eller 5 og registreringsafgiften efter stk. 1. | | »Stk. 2. I
tillæg til registreringsafgiften efter stk. 1 beregnes
følgende afgift, jf. dog stk. 3: 1) Ved bilens anmeldelse til registrering i 2019
beregnes 20 pct. af differencen mellem registreringsafgiften efter
§§ 4 eller 5 og registreringsafgiften efter stk. 1. 2) Ved bilens anmeldelse til registrering i 2020
beregnes 40 pct. af differencen mellem registreringsafgiften efter
§§ 4 eller 5 og registreringsafgiften efter stk. 1. 3) Ved bilens anmeldelse til registrering i 2021
beregnes 65 pct. af differencen mellem registreringsafgiften efter
§§ 4 eller 5 og registreringsafgiften efter stk. 1. 4) Ved bilens anmeldelse til registrering i 2022
beregnes 90 pct. af differencen mellem registreringsafgiften efter
§§ 4 eller 5 og registreringsafgiften efter stk.
1.« | | | § 2 Loven træder i kraft den 1. januar
2019. | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | |
|
Skriftlig fremsættelse
Jesper Petersen
(S):
Som ordfører for forslagsstillerne
tillader jeg mig herved at fremsætte:
Forslag til lov om ændring af
registreringsafgiftsloven (Udskydelse af indfasning af
registreringsafgiften på eldrevne køretøjer
m.v.).
(Lovforslag nr. L 116)
Jeg henviser i øvrigt til de
bemærkninger, der ledsager lovforslaget, og anbefaler det til
Tingets velvillige behandling.