Betænkning afgivet af Skatteudvalget
den 13. december 2018
1. Ændringsforslag
Skatteministeren har stillet 12
ændringsforslag til lovforslaget.
2. Indstillinger
Et flertal i
udvalget (udvalget med undtagelse af EL og SF) indstiller
lovforslaget til vedtagelse med de
stillede ændringsforslag.
Et mindretal i
udvalget (EL) vil stemme hverken for eller imod lovforslaget ved 3.
behandling. Mindretallet vil stemme hverken for eller imod de
stillede ændringsforslag.
Et andet
mindretal i udvalget (SF) indstiller lovforslaget til vedtagelse. Mindretallet vil stemme imod
ændringsforslag nr. 1 og for ændringsforslag nr.
2-12.
Inuit Ataqatigiit, Nunatta Qitornai,
Tjóðveldi og Javnaðarflokkurin havde ved
betænkningsafgivelsen ikke medlemmer i udvalget og dermed
ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske
bemærkninger i betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
3. Politiske bemærkninger
Enhedslisten
Enhedslistens medlemmer af udvalget
bemærker, at Enhedslisten vil stemme blankt til lovforslaget.
Dette gør Enhedslisten, fordi Enhedslisten ikke er en del af
boligaftalen, som ejendomsvurderingssystemet skal ses i relation
til. Omvendt anerkender Enhedslisten behovet for, at
ejendomsvurderingssystemet skal fungere, før det kan tages i
brug, og i lyset heraf er en udskydelse og lovgivningsmæssig
tilpasning nødvendig.
4. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
Til § 1
Af skatteministeren,
tiltrådt af et flertal (udvalget
med undtagelse af EL og SF):
1) I
den under nr. 18 foreslåede
affattelse af § 76, stk. 1,
indsættes som 2. pkt.:
»Renterne medregnes ikke ved
opgørelsen af den skattepligtige indkomst.«
[Renter af tilbagebetalte
kompensationsbeløb skal ikke medregnes ved opgørelsen
af den skattepligtige indkomst]
Af skatteministeren,
tiltrådt af et flertal (udvalget
med undtagelse af EL):
2) I
den under nr. 23 foreslåede
ændring af § 87, stk. 2, 1.
pkt., der bliver stk. 3, 1. pkt., ændres »og pr.
1. oktober 2019« til: »henholdsvis pr. 1. oktober
2019«.
[Tydeliggørelse af
betingelserne for omvurdering af ejerboliger]
3) Nr.
30 affattes således:
»30. I §
88, stk. 2, 1. pkt., der bliver stk. 3, 1. pkt.,
indsættes efter »2018«: », pr. 1. oktober
2019 henholdsvis pr. 1. oktober 2020«, og efter
»2013« indsættes: », jf. dog stk.
6«.«
[Tydeliggørelse af
betingelserne for omvurdering af erhvervsejendomme m.v. og
indsættelse af henvisning til tilfælde, hvor der ikke
foretages en omvurdering pr. 1. oktober 2020]
4) Nr.
35 affattes således:
»35. § 88, stk. 5, der bliver stk. 6,
affattes således:
»Stk. 6.
Ejendomme, der får en almindelig vurdering pr. 1. januar
2020, jf. § 5, omvurderes ikke pr. 1. oktober 2020, uanset om
betingelserne i § 88, stk. 3, er opfyldt.««
[Ejendomme, der får en
almindelig vurdering pr. 1. januar 2020, skal ikke omvurderes pr.
1. oktober 2020]
5) I
det under nr. 42 foreslåede § 89, stk. 4, ændres
»Omvurderinger« til: »Vurderinger«, og
efter »87, stk. 3,« indsættes: »1. og 6.
pkt.,«.
[Præcisering af, hvilke
vurderinger der er omfattet af klagefristen i
skatteforvaltningslovens § 35 a, stk. 3]
Til § 3
6) I
det under nr. 12 foreslåede § 4 a, stk. 4, indsættes i 1. pkt., efter »oplysningsfristen for
indkomståret«: », jf. skattekontrollovens
§§ 10-13«.
[Indsættelse af henvisning
til den bestemmelse, hvoraf oplysningsfristen fremgår]
7) I
den under nr. 15 foreslåede § 16 indsættes i stk. 1, 3. pkt., efter
»oplysningsfristen for indkomståret 2019«:
», jf. skattekontrollovens §§ 10-13«.
[Indsættelse af henvisning
til den bestemmelse, hvoraf oplysningsfristen fremgår]
Til § 10
8) Nr. 3
affattes således:
»3. § 22, stk. 10, 1. pkt., ophæves,
og i stedet indsættes:
»§ 2, nr. 2-10 og 12-21, og § 3,
nr. 2-13, har virkning fra og med det skatteår eller
indkomstår, hvor beskatningen sker på grundlag af
ejendomsvurderinger foretaget efter ejendomsvurderingslovens
§§ 5 eller 6. Indtil da gælder reglerne i den
tidligere gældende lov om vurdering af landets faste
ejendomme, jf. lovbekendtgørelse nr. 1067 af 30. august 2013
som ændret ved § 1 i lov nr. 1635 af 26. december 2013,
lov nr. 1535 af 27. december 2014 og § 1 i lov nr. 61 af 16.
januar 2017.««
[Indtil ændringer som
følge af ejendomsvurderingsloven får virkning, skal
reglerne i den tidligere gældende vurderingslov
gælde]
9) Nr. 4
affattes således:
»4. § 22, stk. 12, 1. og 2. pkt., affattes således:
»§ 5, nr. 1 og 2, §§ 6-9 og
11, § 12, nr. 2, §§ 13 og 14, § 15, nr. 1 og 3,
§ 20, nr. 2, og § 21 har virkning fra og med det
skatteår eller indkomstår, hvor beskatningen sker
på grundlag af ejendomsvurderinger foretaget efter
ejendomsvurderingslovens §§ 5 eller 6. Indtil da
gælder reglerne i den tidligere gældende lov om
vurdering af landets faste ejendomme, jf. lovbekendtgørelse
nr. 1067 af 30. august 2013 som ændret ved § 1 i lov nr.
1635 af 26. december 2013, lov nr. 1535 af 27. december 2014 og
§ 1 i lov nr. 61 af 16. januar 2017.««
[Indtil ændringer som
følge af ejendomsvurderingsloven får virkning, skal
reglerne i den tidligere gældende vurderingslov gælde,
og rettelse af fejl vedrørende virkningsbestemmelser i lov
nr. 688 af 8. juni 2017]
Til § 13
10) I
stk. 4 ændres »§ 4,
nr. 1, 2 og 4« til: »§ 4, nr. 2 og 4«, og
»§ 11, nr. 1 og 3,« ændres til:
»§ 11«.
[Ændring af
virkningstidspunktet for justering af den midlertidige
indefrysningsordning og rettelse af fejl vedrørende
virkningstidspunktet for konsekvensændring i lov nr. 278 af
17. april 2018]
11) I
stk. 7 ændres »nr.
11« til: »nr. 12«.
[Rettelse af fejl vedrørende
virkningstidspunktet for overgangsregel i
ejendomsværdiskatteloven]
12)
Efter stk. 7 indsættes som nyt stykke:
»Stk. 8.
§ 4, nr. 1, har, for så vidt angår alle
tilfælde, hvor ejerens grundskyld i 2017 ikke svarer til 1
helt års grundskyld, bortset fra tilfælde, hvor dette
skyldes ophør af fritagelse for grundskyld, virkning fra den
1. januar 2018.«
Stk. 8 bliver herefter stk. 9.
[Ændring af
virkningstidspunktet for justering af den midlertidige
indefrysningsordning]
Bemærkninger
Til nr. 1
Med lovforslaget foreslås det at
affatte ejendomsvurderingslovens § 76, stk. 1, således,
at kompensationsbeløb, der skal tilbagebetales, jf.
ejendomsvurderingslovens § 74, stk. 1, skal forrentes med 6,2
pct. pr. påbegyndt år fra og med året efter det
år, som kompensationen efter ejendomsvurderingslovens §
74, stk. 1, er udregnet for, til og med det år, hvor
tilbagebetaling sker. Som lovforslaget er udformet, er
konsekvensen, at rentebeløbet vil være skattepligtigt.
Det har imidlertid ikke været hensigten.
Renter af overskydende skat skal ikke
medregnes ved opgørelsen af den skattepligtige indkomst. Den
skattepligtige har efter kildeskattelovens § 62, stk. 3, 2.
pkt., krav på rente fra den 1. september i året efter
indkomståret, hvis tilbagebetaling af overskydende skat sker
efter denne dato. Efter kildeskattelovens § 23, stk. 3,
medregnes renter som nævnt i bl.a. kildeskattelovens §
62, stk. 3, 2. pkt., ikke ved opgørelsen af den
skattepligtige indkomst.
Efter ejendomsvurderingslovens § 74,
stk. 1, 2. pkt., er kompensationen skattefri, når de
pågældende ejendomsskatter ikke var fradragsberettigede
ved opgørelsen af den skattepligtige indkomst efter
ligningslovens § 14. Efter denne bestemmelse kan der ved
opgørelsen af den skattepligtige indkomst fradrages udgifter
til ejendomsskatter. Der gives dog ikke fradrag for ejendomsskatter
for en- og tofamilie?shuse, hvis ejendommen i indkomståret
har tjent til bolig for ejeren, og på ubebyggede grunde, der
er erhvervet med henblik på privat benyttelse.
Det foreslås med
ændringsforslaget, at renterne af tilbagebetalte
kompensationsbeløb tilsvarende renter af overskydende skat
ikke skal medregnes ved opgørelsen af den skattepligtige
indkomst, hvad enten ejeren er en fysisk person eller en juridisk
person.
Den foreslåede fritagelse for
beskatning af renterne vil indebære, at renterne af
tilbagebetalte kompensationsbeløb vil være skattefrie
også i tilfælde, hvor de pågældende
ejendomsskatter har været fradragsberettigede efter
ligningslovens § 14, og kompensationen dermed ikke vil
være skattefri, jf. ejendomsvurderingslovens § 74, stk.
1, 2. pkt.
Til nr. 2
Med lovforslagets § 1, nr. 23,
foreslås det, at ejendomsvurderingslovens § 87, stk. 2,
1. pkt., der med lovforslaget bliver stk. 3, 1. pkt., ændres,
så der skal foretages omvurdering af ejendomme som
nævnt i stk. 1, som pr. 1. oktober 2018 og pr. 1. oktober
2019 opfylder betingelserne for omvurdering efter § 3 i lov om
vurdering af landets faste ejendomme, jf. lovbekendtgørelse
nr. 1067 af 30. august 2013.
Den foreslåede ændring af
ejendomsvurderingslovens § 87, stk. 2, 1. pkt., kan
forstås således, at der kun skal foretages omvurdering
af ejendomme, som både opfylder betingelserne for omvurdering
efter den tidligere gældende vurderingslovs § 3 pr. 1.
oktober 2018 og pr. 1. oktober 2019. Dette er imidlertid ikke
hensigten.
Hensigten er, at der skal foretages
omvurdering pr. 1. oktober 2018 af alle ejendomme, som opfylder
betingelserne for omvurdering efter § 3 i den tidligere
gældende vurderingslov pr. 1. oktober 2018, at der skal
foretages omvurdering pr. 1. oktober 2019 af alle ejendomme, som
opfylder betingelserne for omvurdering efter § 3 i den
tidligere gældende vurderingslov pr. 1. oktober 2019, og at
der, hvis en ejendom både opfylder betingelserne for
omvurdering efter § 3 i den tidligere gældende
vurderingslov pr. 1. oktober 2018 og pr. 1. oktober 2019, skal
foretages en omvurdering af den pågældende ejendom
både pr. 1. oktober 2018 og pr. 1. oktober 2019.
Det foreslås derfor med
ændringsforslaget, at det tydeliggøres, at der vil
skulle foretages omvurdering af ejendomme som nævnt i stk. 1,
som henholdsvis pr. 1. oktober 2018 og pr. 1. oktober 2019 opfylder
betingelserne for omvurdering efter § 3 i lov om vurdering af
landets faste ejendomme, jf. lovbekendtgørelse nr. 1067 af
30. august 2013 som ændret ved lov nr. 1635 af 26. december
2013, lov nr. 1535 af 27. december 2014 og lov nr. 61 af 16. januar
2017.
Til nr. 3
Med lovforslagets § 1, nr. 30-32,
foreslås det, at der foretages en række ændringer
i den gældende ejendomsvurderingslovs § 88, stk. 2, der
efter lovforslaget bliver § 88, stk. 3, så der skal
foretages omvurdering af ejendomme omfattet af stk. 1, som pr. 1.
oktober 2018, pr. 1. oktober 2019 og pr. 1. oktober 2020 opfylder
betingelserne for omvurdering efter § 3 i den tidligere
gældende vurderingslov, jf. lovbekendtgørelse nr. 1067
af 30. august 2013.
Med ændringsforslag nr. 4
foreslås det præciseret, at ejendomme, der får en
almindelig vurdering pr. 1. januar 2020, jf.
ejendomsvurderingslovens § 5, ikke skal omvurderes pr. 1.
oktober 2020, uanset om betingelserne i § 88, stk. 3, er
opfyldt.
Det foreslås med
ændringsforslaget, at der i § 88, stk. 3, 1. pkt.,
indsættes en henvisning til det foreslåede § 88,
stk. 6, i ændringsforslag nr. 4.
Med lovforslagets § 1, nr. 30,
foreslås det, at ejendomsvurderingslovens § 88, stk. 2,
1. pkt., der med lovforslaget bliver stk. 3, 1. pkt., ændres,
så der skal foretages omvurdering af ejendomme som
nævnt i stk. 1, som pr. 1. oktober 2018, pr. 1. oktober 2019
og pr. 1. oktober 2020 opfylder betingelserne for omvurdering efter
§ 3 i lov om vurdering af landets faste ejendomme, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1067 af 30. august 2013.
Den foreslåede ændring af
ejendomsvurderingslovens § 88, stk. 2, 1. pkt., kan
forstås således, at der kun skal foretages omvurdering
af ejendomme, som både opfylder betingelserne for omvurdering
efter den tidligere gældende vurderingslovs § 3 pr. 1.
oktober 2018, pr. 1. oktober 2019 og pr. 1. oktober 2020. Det er
imidlertid ikke hensigten.
Hensigten er, at der skal foretages
omvurdering pr. 1. oktober 2018 af alle ejendomme, som opfylder
betingelserne for omvurdering efter § 3 i den tidligere
gældende vurderingslovs pr. 1. oktober 2018, at der skal
foretages omvurdering pr. 1. oktober 2019 af alle ejendomme, som
opfylder betingelserne for omvurdering efter § 3 i den
tidligere gældende vurderingslovs pr. 1. oktober 2019, at der
skal foretages omvurdering pr. 1. oktober 2020 af alle ejendomme,
som opfylder betingelserne for omvurdering efter § 3 i den
tidligere gældende vurderingslovs pr. 1. oktober 2020, og at
der, hvis en ejendom f.eks. både opfylder betingelserne for
omvurdering efter § 3 i den tidligere gældende
vurderingslov pr. 1. oktober 2018 og pr. 1. oktober 2019, skal
foretages en omvurdering af den pågældende ejendom
både pr. 1. oktober 2018 og pr. 1. oktober 2019.
Det foreslås derfor med
ændringsforslaget, at det tydeliggøres, at der vil
skulle foretages omvurdering af ejendomme som nævnt i stk. 1,
som henholdsvis pr. 1. oktober 2018, pr. 1. oktober 2019 og pr. 1.
oktober 2020 opfylder betingelserne for omvurdering efter § 3
i lov om vurdering af landets faste ejendomme, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1067 af 30. august 2013 som
ændret ved lov nr. 1635 af 26. december 2013, lov nr. 1535 af
27. december 2014 og lov nr. 61 af 16. januar 2017.
Til nr. 4
Med lovforslagets § 1, nr. 35,
foreslås det, at ejendomsvurderingslovens § 88, stk. 6,
ophæves.
Det foreslås med
ændringsforslaget at præcisere, at ejendomme, der
får en almindelig vurdering pr. 1. januar 2020, jf. § 5,
ikke skal omvurderes pr. 1. oktober 2020, uanset om betingelserne i
det foreslåede § 88, stk. 3, i lovforslaget er opfyldt.
Det foreslås, at denne ændring indsættes som et
stk. 6 i ejendomsvurderingslovens § 88, hvorfor det
foreslås, at lovforslagets § 1, nr. 35, ændres i
overensstemmelse hermed.
Der kan være ejendomme, der pr. 1.
januar 2020 vurderes som ejerboliger efter ejendomsvurderingsloven,
men som pr. 1. oktober 2020 anses for at være
erhvervsejendomme m.v. efter den tidligere gældende
vurderingslov, hvorved de efter det foreslåede § 88,
stk. 3, vil få en omvurdering efter det gamle
vurderingssystem pr. 1. oktober 2020, selv om ejendommene
også pr. 1. januar 2020 har fået en vurdering efter det
nye ejendomsvurderingssystem, idet de pr. 1. januar 2020 var at
anse for ejerboliger efter ejendomsvurderingsloven.
Ændringsforslaget skal sikre, at
sådanne ejendomme ikke vil få to vurderinger i 2020,
således at der fortsat som udgangspunkt kun vil være en
vurdering pr. vurderingsår. Desuden skal forslaget sikre, at
en ejendom ikke får en vurdering efter det gamle
vurderingssystem, når først den én gang er
blevet vurderet efter det nye ejendomsvurderingssystem.
De omfattede ejendomme vil, alt
afhængigt af om der sker ændringer i perioden fra og
med den 2. januar 2020 til og med den 1. januar 2021, som
gør, at ejendommene efter ejendomsvurderingsloven
ændrer kategorisering fra at være ejerboliger til at
være erhvervsejendomme m.v., enten få en almindelig
vurdering pr. 1. januar 2021 efter det nye ejendomsvurderingssystem
(hvis der pr. 1. januar 2021 er tale om en ejendom, der efter
ejendomsvurderingsloven vurderes i ulige år) eller få
en omvurdering pr. 1. januar 2021 (hvis der pr. 1. januar 2021 er
tale om en ejendom, der efter ejendomsvurderingslovens vurderes i
lige år, og der med ændringen af ejendommen er tale om
en omvurderingsgrund efter ejendomsvurderingsloven).
Ændringsforslaget skal ses i
sammenhæng med ændringsforslag nr. 3.
Til nr. 5
Med lovforslagets § 1, nr. 42,
foreslås det at indsætte et nyt stk. 4 i
ejendomsvurderingslovens § 89, hvorefter omvurderinger
foretaget efter ejendomsvurderingslovens § 87, stk. 3, og
§ 88, stk. 3, kan påklages inden for fristerne i
skatteforvaltningslovens § 35 a, stk. 3.
Efter forslaget til ændringer af
ejendomsvurderingslovens § 87, stk. 3, i lovforslagets §
1, nr. 23-26, skal der foretages omvurdering af ejendomme som
nævnt i ejendomsvurderingslovens § 87, stk. 1, som pr.
1. oktober 2018 og/eller pr. 1. oktober 2019 opfylder betingelserne
for omvurdering efter § 3 i den tidligere gældende
vurderingslov. For ejendomme, der skulle vurderes i lige år
som ejerboliger efter § 1, 2. pkt., i den tidligere
gældende vurderingslov, men som ikke ved vurderingen pr. 1.
januar 2020 vurderes som en ejerbolig i lige år, jf.
ejendomsvurderingslovens § 5, foretages der almindelig
vurdering pr. 1. oktober 2020 efter reglerne i den foreslåede
affattelse af § 87, stk. 2, i ejendomsvurderingsloven, jf.
lovforslagets § 1, nr. 22. Er der foretaget en omvurdering pr.
1. oktober 2018 eller pr. 1. oktober 2019, videreføres dog
den seneste af sådanne ansættelser.
Er der for ejendomme omfattet af de
foreslåede § 87, stk. 3, 4. og 5. pkt., i
ejendomsvurderingsloven, jf. lovforslagets § 1, nr. 26, sket
ændringer på ejendommen i perioden fra og med den 2.
oktober 2019 til og med den 1. oktober 2020, der ville have
medført, at ejendommen opfyldte betingelserne for
omvurdering pr. 1. oktober 2020 efter § 3 i den tidligere
gældende vurderingslov, foretages der omvurdering efter 1.
pkt. Omvurderinger efter de foreslåede § 87, stk. 3, 1.
og 6. pkt., i ejendomsvurderingsloven, jf. lovforslagets § 1,
nr. 23 og 26, foretages efter reglerne i den tidligere
gældende vurderingslov. Omvurderinger foretaget pr. 1.
oktober 2018 og pr. 1. oktober 2020 betragtes som en almindelig
vurdering. For ejendomme omfattet af de foreslåede § 87,
stk. 3, 4.-6. pkt., i ejendomsvurderingsloven, jf. lovforslagets
§ 1, nr. 26, foretages der ikke omvurdering efter § 6 pr.
1. januar 2020.
Det foreslås med
ændringsforslaget, at den foreslåede affattelse af
ejendomsvurderingslovens § 89, stk. 4, jf. lovforslagets
§ 1, nr. 42, ændres, så det tydeliggøres,
hvilke vurderinger der vil kunne klages over efter
bestemmelsen.
Lovforslagets § 1, nr. 42, er en
konsekvens af den foreslåede videreførelse af
vurderingerne med yderligere 2 år, jf. lovforslagets §
1, nr. 22-35, der vil medføre, at der skal foretages
yderligere omvurderinger af både ejerboliger og
erhvervsejendomme m.v. efter det gamle vurderingssystem i perioden
indtil overgangen til det nye ejendomsvurderingssystem,
såfremt betingelserne herfor er opfyldt. Lovforslagets §
1, nr. 42, skal således sikre, at de omvurderinger, der efter
lovforslaget skal foretages som følge af den
foreslåede videreførelse af vurderingerne, kan
påklages inden for fristerne i skatteforvaltningslovens
§ 35 a, stk. 3.
Efter det foreslåede § 87, stk.
3, i ejendomsvurderingsloven, som der henvises til i den
foreslåede affattelse af ejendomsvurderingslovens § 89,
stk. 4, i lovforslagets § 1, nr. 42, skal der imidlertid
både foretages omvurderinger, jf. de foreslåede §
87, stk. 3, 1. og 6. pkt., i ejendomsvurderingsloven, og
almindelige, videreførte vurderinger, jf. det
foreslåede § 87, stk. 3, 4. pkt., i
ejendomsvurderingsloven.
Adgangen til at klage over de almindelige,
videreførte vurderinger fremgår af de foreslåede
bestemmelser i ejendomsvurderingslovens § 89, stk. 1 og 2, jf.
lovforslagets § 1, nr. 36-41.
Det foreslås derfor i
ændringsforslaget, at det tydeliggøres, at de
vurderinger i det foreslåede § 87, stk. 3, i
ejendomsvurderingsloven, der kan klages over efter den
foreslåede bestemmelse i ejendomsvurderingslovens § 89,
stk. 4, er de omvurderinger, der skal foretages efter de
foreslåede § 87, stk. 3, 1. og 6. pkt., i
ejendomsvurderingsloven, dvs. både omvurderinger, der anses
for at være almindelige vurderinger, og omvurderinger, der
ikke anses for at være almindelige vurderinger. Dette vil
betyde, at de almindelige, videreførte vurderinger, der skal
foretages efter det foreslåede § 87, stk. 3, 4. pkt., i
ejendomsvurderingsloven som hidtil, ikke vil kunne påklages
efter reglerne i det foreslåede § 89, stk. 4.
I stedet vil disse vurderinger, ligesom de
andre almindelige, videreførte vurderinger, kunne
påklages efter de foreslåede bestemmelser i
ejendomsvurderingslovens § 89, stk. 1 og 2.
Til nr. 6 og 7
Med lovforslagets § 3, nr. 12,
foreslås det, at der i ejendomsværdiskattelovens §
4 a indsættes et nyt stk. 4. Det foreslåede stk. 4 vil
medføre, at der for ejendomme omfattet af
ejendomsværdiskattelovens § 4, nr. 1-10, foretages en
foreløbig opgørelse af ejendomsværdiskatten for
indkomståret efter ejendomsværdiskattelovens § 3,
når ejendomsvurderingen for indkomståret ikke er
meddelt ejeren inden oplysningsfristen for indkomståret. Den
foreløbige beregning fastsættes ved at anvende
beregningsgrundlaget efter stk. 1 for indkomståret før
indkomståret. Når ejendomsvurderingen for
indkomståret er meddelt ejeren, opgøres
ejendomsværdiskatten endeligt.
Med lovforslagets § 3, nr. 15,
foreslås det desuden at indsætte en ny § 16 i
ejendomsværdiskatteloven, hvor det foreslås, at ejere
af ejendomme, der efter § 1, 2. pkt., i den tidligere
gældende vurderingslov skulle vurderes i lige år som
ejerboliger, og hvorpå der i perioden fra og med den 2.
september 2018 til og med den 1. oktober 2018 er foretaget en
ændring, der medfører en ansættelse af
ejendomsværdien efter § 33, stk. 12-15, i den tidligere
gældende vurderingslov, jf. ejendomsvurderingslovens §
87, kan anmode om ikke at blive beskattet af denne ændring i
indkomståret 2019.
Det foreslås desuden med
lovforslagets § 3, nr. 15, at en tilsvarende
anmodningsmulighed skal gælde i tilfælde, hvor der i
perioden fra og med den 2. september 2018 til og med den 1. oktober
2018 er foretaget en ændring, der medfører, at
ejendommen overgår fra at være en ejendom, der efter
§ 1, 2. pkt., i den tidligere gældende vurderingslov
vurderes i lige år som ejerboliger, til at være en
ejendom, der efter den tidligere gældende vurderingslov
vurderes i ulige år som andre ejendomme eller omvendt.
Efter lovforslagets § 3, nr. 15, skal
anmodning efter de foreslåede 1. og 2. pkt. i forslaget til
ejendomsværdiskattelovens § 16, stk. 1, efter det
foreslåede 3. pkt. indgives til Skatteforvaltningen inden
oplysningsfristen for indkomståret 2019.
Både i den foreslåede
bestemmelse i lovforslagets § 3, nr. 12, og i den
foreslåede bestemmelse i lovforslagets § 3, nr. 15,
henvises der til oplysningsfristen. Det kan imidlertid være
uklart, hvilken oplysningsfrist der er tale om.
Det foreslås derfor, at det
præciseres, at det er oplysningsfristerne i
skattekontrollovens §§ 10-13, der er afgørende for
de foreslåede bestemmelser.
Til nr. 8
Med lovforslagets § 10, nr. 3,
foreslås det at ændre § 22, stk. 10, 1. pkt., i
lov nr. 688 af 8. juni 2017, således at § 2, nr. 1-10 og
12-21, og § 3, nr. 2-13, i lov nr. 688 af 8. juni 2017 skal
have virkning fra og med det skatteår eller indkomstår,
hvor beskatningen sker på grundlag af ejendomsvurderinger
foretaget efter ejendomsvurderingslovens §§ 5 eller
6.
Den i lovforslagets § 10, nr. 3,
foreslåede ændring er en konsekvens af lovforslagets
§ 1, nr. 22-35, hvor det foreslås at videreføre
vurderingerne med yderligere 2 år.
Indtil det tidspunkt, hvor de omfattede
bestemmelser efter lovforslaget vil have virkning, dvs. det
skatteår eller indkomstår, hvor beskatningen sker
på grundlag af ejendomsvurderinger foretaget efter
ejendomsvurderingslovens §§ 5 eller 6, vil de tidligere
gældende formuleringer i de forskellige loves bestemmelser
være gældende.
Det vil eksempelvis betyde, at der vil
henvises til visse bestemmelser i den tidligere gældende
vurderingslov. Denne lov er imidlertid ophævet.
Det foreslås derfor, at der i den
foreslåede affattelse af § 22, stk. 10, i lovforslagets
§ 10, nr. 3, indsættes en henvisning til, at indtil
dette tidspunkt, hvor § 2, nr. 2-10 og 12-21, og § 3, nr.
2-13, i lov nr. 688 af 8. juni 2017 får virkning, vil
reglerne i den tidligere gældende vurderingslov
gælde.
Det vil betyde, at hvor der eksempelvis er
tale om en henvisning til vurderingslovens § 1, som det er
tilfældet i § 2, nr. 3, i lov nr. 688 af 8. juni 2017,
som ændrer i § 1, stk. 3, 4. pkt., i lov om kommunal
ejendomsskat, vil henvisningen til vurderingsloven skulle
forstås således, at der er tale om en henvisning til
den tidligere gældende vurderingslovs § 1, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1067 af 30. august 2013 som
ændret ved lov nr. 1635 af 26. december 2013, lov nr. 1535 af
27. december 2014 og lov nr. 61 af 16. januar 2017.
Ændringsforslaget vil dermed
indebære, at hvor der i de nævnte bestemmelser i den
foreslåede affattelse af § 22, stk. 10, i lov nr. 688 af
8. juni 2017 henvises til vurderingsloven, vil det i
overgangsperioden, indtil det nye ejendomsvurderingssystem er
klart, være reglerne efter den tidligere gældende
vurderingslov, jf. lovbekendtgørelse nr. 1067 af 30. august
2013 som ændret ved lov nr. 1635 af 26. december 2013, lov
nr. 1535 af 27. december 2014 og lov nr. 61 af 16. januar 2017, der
henvises til.
Desuden foreslås det med
ændringsforslaget, at en af de bestemmelser, der er
inkluderet i § 22, stk. 10, i lov nr. 688 af 8. juni 2017,
udgår af bestemmelsen, da virkningstidspunktet for denne ikke
skal udskydes. Det drejer sig om § 2, nr. 1, i lov nr. 688 af
8. juni 2017, som ved en fejl er medtaget i den i lovforslaget
foreslåede affattelse af bestemmelsen.
Til nr. 9
Med lovforslagets § 10, nr. 4,
foreslås det, at der indsættes et nyt stk. 14 i §
22 i lov nr. 688 af 8. juni 2017, hvorefter § 5, nr. 1 og 2,
§§ 6-9, § 10, nr. 4, § 11, § 12, nr. 2,
§§ 13 og 14, § 15, nr. 1 og 3, og §§ 18-21
i lov nr. 688 af 8. juni 2017 har virkning fra og med det
skatteår eller indkomstår, hvor beskatningen sker
på grundlag af ejendomsvurderinger foretaget efter
ejendomsvurderingslovens §§ 5 eller 6.
Af § 22, stk. 12, 1. pkt., i lov nr.
688 af 8. juni 2017 fremgår det, at § 5, nr. 1 og 2, og
§§ 6, 8, 9 og 11 i lov nr. 688 af 8. juni har virkning
fra det tidspunkt, hvor der foreligger en offentlig vurdering efter
ejendomsvurderingsloven.
Det i lovforslagets § 10, nr. 4,
foreslåede stk. 14 og det gældende § 22, stk. 12,
1. pkt., i lov nr. 688 af 8. juni 2017 omhandler således
delvis de samme bestemmelser.
Efter lovforslagets § 10, nr. 4, skal
§ 5, nr. 1 og 2, og §§ 6, 8, 9 og 11 i lov nr. 688
af 8. juni 2017 have virkning fra og med det skatteår eller
indkomstår, hvor beskatningen sker på grundlag af
ejendomsvurderinger foretaget efter ejendomsvurderingslovens
§§ 5 eller 6.
Efter det gældende § 22, stk.
12, 1. pkt., i lov nr. 688 af 8. juni 2017 vil de nævnte
bestemmelser imidlertid have virkning fra det tidspunkt, hvor der
foreligger en offentlig vurdering efter
ejendomsvurderingsloven.
Bestemmelserne vil således, som
lovforslaget ser ud nu, have virkning fra to forskellige
tidspunkter. Dette er ikke hensigten. Det gældende § 22,
stk. 12, i lov nr. 688 af 8. juni 2017 skal i stedet ændres,
således at der indsættes nogle yderligere bestemmelser
og virkningstidspunktet konsekvensrettes i forhold til
lovforslagets § 1, nr. 22-35, så bestemmelserne vil
få virkning fra og med det skatteår eller
indkomstår, hvor beskatningen sker på grundlag af
ejendomsvurderinger foretaget efter ejendomsvurderingslovens
§§ 5 eller 6.
Desuden skal enkelte af de bestemmelser,
der er inkluderet i lovforslagets § 10, nr. 4, udgå af
bestemmelsen, da virkningstidspunktet for disse ikke skal udskydes.
Det drejer som om § 10, nr. 4, §§ 18 og 19 og §
20, nr. 1, som ved en fejl er medtaget i bestemmelsen.
Det foreslås på den baggrund,
at lovforslagets § 10, nr. 4, ændres, så de
ønskede ændringer foretages i § 22, stk. 12, 1.
pkt., i lov nr. 688 af 8. juni 2017.
Efter ændringsforslaget vil § 5,
nr. 1 og 2, §§ 6-9 og 11, § 12, nr. 2, §§
13 og 14, § 15, nr. 1 og 3, § 20, nr. 2, og § 21 i
lov nr. 688 af 8. juni 2017 således alle have virkning fra og
med det skatteår eller indkomstår, hvor beskatningen
sker på grundlag af ejendomsvurderinger foretaget efter
ejendomsvurderingslovens §§ 5 eller 6.
Indtil det tidspunkt, hvor de omfattede
bestemmelser efter lovforslaget vil have virkning, dvs. det
skatteår eller indkomstår, hvor beskatningen sker
på grundlag af ejendomsvurderinger foretaget efter
ejendomsvurderingslovens §§ 5 eller 6, vil de tidligere
gældende formuleringer i de forskellige loves bestemmelser
være gældende. Det vil eksempelvis betyde, at der
henvises til visse bestemmelser i den tidligere gældende
vurderingslov.
Denne lov er imidlertid ophævet. Det
foreslås derfor med ændringsforslaget, at hvor der i de
nævnte bestemmelser i den foreslåede affattelse af
§ 22, stk. 12, i lov nr. 688 af 8. juni 2017 henvises til
vurderingsloven, vil det i overgangsperioden, indtil det nye
ejendomsvurderingssystem er klart, være reglerne efter den
tidligere gældende vurderingslov, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1067 af 30. august 2013 som
ændret ved lov nr. 1635 af 26. december 2013, lov nr. 1535 af
27. december 2014 og lov nr. 61 af 16. januar 2017, der henvises
til.
Det vil betyde, at hvor der eksempelvis er
tale om en henvisning til vurderingslovens § 33, stk. 1 og 7,
som det er tilfældet i § 5, nr. 2, i lov nr. 688 af 8.
juni 2017, som ændrer i afskrivningslovens § 40 C, stk.
8, 1. pkt., vil henvisningen til vurderingsloven skulle
forstås således, at der er tale om en henvisning til
den tidligere gældende vurderingslovs § 33, stk. 1 og 7,
jf. lovbekendtgørelse nr. 1067 af 30. august 2013 som
ændret ved lov nr. 1635 af 26. december 2013, lov nr. 1535 af
27. december 2014 og lov nr. 61 af 16. januar 2017.
Til nr. 10
Med lovforslagets § 4, nr. 1 og 2,
foreslås det at indsætte »omregnet til
helårsniveau« i grundskyldslånelovens § 9,
stk. 1, 2. pkt., og § 9, stk. 3, 1. pkt.
De foreslåede ændringer har til
formål at præcisere, at der, til brug for beregning af
det beløb, der skal indefryses efter den midlertidige
indefrysningsordning, sammenlignes med 1 helt års grundskyld,
uanset om den grundskyld, ejeren har betalt i 2017 eller
erhvervelsesåret for ejendommen, såfremt den er
erhvervet i perioden 2018-2020, svarer til 1 helt års
grundskyld eller ej.
Skatteministeriet har hidtil
forstået, at der i den it-mæssige håndtering af
den midlertidige indefrysningsordning generelt er taget
højde for omregning til helårsniveau. Derfor er
bemærkningerne til lovforslagets § 4, nr. 1 og 2,
også formuleret sådan, at der med de foreslåede
ændringer er tale om præciseringer. På den
baggrund er lovforslagets § 13, stk. 4, desuden udformet
således, at lovforslagets § 4, nr. 1 og 2, har virkning
fra og med den 1. januar 2018.
Det har imidlertid i forbindelse med
høringen vist sig, at der i den it-mæssige
håndtering af den midlertidige indefry?sningsordning ikke er
taget højde for omregning til helårsniveau af
grundskylden i 2017, hvis årsagen til, at ejerens grundskyld
i 2017 ikke svarer til 1 helt års grundskyld, er ophør
af fritagelser for grundskyld. Som den it-mæssige
håndtering er udformet i dag, omregnes grundskylden for 2017
således ikke til helårsniveau i tilfælde, hvor
ejeren ikke betaler 1 helt års grundskyld i 2017 grundet
ophør af fritagelse for grundskyld.
Det foreslås derfor, at lovforslagets
§ 13, stk. 4, ændres, således at lovforslagets
§ 4, nr. 1, udgår af bestemmelsen med den virkning, at
lovforslagets § 4, nr. 1, ikke vil have virkning fra og med
den 1. januar 2018, men i stedet vil have virkning fra og med den
1. januar 2019, dvs. med fremadrettet virkning.
Ændringsforslaget skal ses i
sammenhæng med ændringsforslag nr. 12.
Af lovforslagets § 13, stk. 4,
fremgår det desuden, at lovforslagets § 11, nr. 1 og 3,
har virkning fra og med den 1. januar 2018.
Lovforslagets § 11, nr. 1 og 3, er
begge konsekvensændringer som følge af lovforslagets
§ 1, nr. 22-35, hvorfor det med lovforslagets § 13, stk.
4, foreslås, at bestemmelserne skal have virkning fra samme
tidspunkt som lovforslagets § 1, nr. 22-35, dvs. fra og med
den 1. januar 2018.
Lovforslagets § 11, nr. 2, er
imidlertid også en konsekvensændring som følge
af lovforslagets § 1, nr. 22-35, hvorfor også denne
bestemmelse skal have virkning fra samme tidspunkt som
lovforslagets § 1, nr. 22-35, dvs. fra og med den 1. januar
2018. Det er en fejl, at lovforslagets § 11, nr. 2, ikke er
omfattet af § 13, stk. 4, i det fremsatte lovforslag. Det
foreslås derfor, at fejlen rettes, således at
lovforslagets § 13, stk. 4, ændres, så
bestemmelsen omfatter hele lovforslagets § 11.
Til nr. 11
Med lovforslagets § 3, nr. 11,
foreslås det at konsekvensændre en henvisning i
ejendomsværdiskattelovens § 4 a, stk. 5, som
følge af lovforslagets § 3, nr. 7 og 9, hvor det
foreslås at ophæve ejendomsværdiskattelovens
§ 4 a, stk. 2 og 3.
Af lovforslagets § 13, stk. 6,
fremgår det, at lovforslagets § 3, nr. 11, skal have
virkning fra og med indkomståret 2020 for ejendomme, der pr.
1. januar 2020 vurderes i lige år, jf.
ejendomsvurderingslovens § 5, stk. 2, 1. pkt., og fra og med
indkomståret 2021 for andre ejendomme.
Med lovforslagets § 3, nr. 12,
foreslås det, at der i ejendomsværdiskattelovens §
4 a indsættes et nyt stk. 4 efter stk. 5, der med
lovforslagets § 3, nr. 7 og 9, bliver stk. 3. Det
foreslåede stk. 4 vil medføre, at der for ejendomme
omfattet af ejendomsværdiskattelovens § 4, nr. 1-10,
foretages en foreløbig opgørelse af
ejendomsværdiskatten for indkomståret efter
ejendomsværdiskattelovens § 3, når
ejendomsvurderingen for indkomståret ikke er meddelt ejeren
inden oplysningsfristen for indkomståret. Den
foreløbige beregning fastsættes ved at anvende
beregningsgrundlaget efter ejendomsværdiskattelovens § 4
a, stk. 1, for indkomståret før indkomståret.
Når ejendomsvurderingen for indkomståret er meddelt
ejeren, opgøres ejendomsværdiskatten endeligt.
Det fremgår af lovforslagets §
13, stk. 7, at lovforslagets § 3, nr. 11, skal have virkning
fra og med indkomståret 2020.
Det er en fejl, at lovforslagets § 3,
nr. 11, nævnes både i lovforslagets § 13, stk. 6
og 7, og dermed vil skulle have virkning på to forskellige
tidspunkter. Henvisningen i lovforslagets § 13, stk. 7, skulle
således rettelig have været til lovforslagets § 3,
nr. 12, der skal have virkning fra og med indkomståret
2020.
Det foreslås, at denne fejl
rettes.
Til nr. 12
Med ændringsforslag nr. 10
foreslås det, at lovforslagets § 13, stk. 4,
ændres, således at lovforslagets § 4, nr. 1,
udgår af bestemmelsen med den virkning, at lovforslagets
§ 4, nr. 1, ikke længere vil have virkning fra og med
den 1. januar 2018, men i stedet vil have virkning fra og med den
1. januar 2019, dvs. med fremadrettet virkning.
Ændringsforslag nr. 10 vil betyde, at
der, for så vidt angår tilfælde omfattet af
lovforslagets § 4, nr. 1, først skal ske en omregning
af grundskylden for 2017 til helårsniveau fra og med den 1.
januar 2019.
En sådan ændring vil isoleret
set gælde for alle tilfælde omfattet af lovforslagets
§ 4, nr. 1. Ændringen vil således også
gælde i tilfælde, hvor ejeren af ejendommen af anden
grund end ophør af fritagelse for grundskyld ikke har betalt
1 helt års grundskyld i 2017. Også i sådanne
tilfælde vil lovforslagets § 4, nr. 1, hvorefter
grundskylden i 2017 skal omregnes til helårsniveau,
således først få virkning fra og med den 1.
januar 2019.
Det er imidlertid kun situationer, hvor
grundskylden for 2017 ikke svarer til 1 helt års grundskyld,
fordi der er tale om ophør af fritagelse for grundskyld, der
i dag ikke er håndteret i den it-mæssige
håndtering af den midlertidige indefrysningsordning.
Derfor foreslås det med
ændringsforslaget, at der indsættes et nyt stk. 7 i
lovforslagets § 13, hvorefter lovforslagets § 4, nr. 1,
skal have virkning fra den 1. januar 2018, for så vidt
angår alle situationer, hvor grundskylden i 2017 ikke svarer
til 1 helt års grundskyld, bortset fra situationer, hvor
dette skyldes ophør af fritagelse for grundskyld.
Dermed vil de foreslåede
ændringer i lovforslaget, der vil medføre, at
grundskylden skal omregnes til helårsniveau, få
virkning fra den 1. januar 2019, for så vidt angår de
tilfælde af omregning til helårsniveau, der ikke
allerede er understøttet it-mæssigt, mens
ændringerne vil få virkning fra den 1. januar 2018, for
så vidt angår de tilfælde, der i dag er
understøttet it-mæssigt, idet der, som det også
fremgår af bemærkningerne til lovforslagets § 4,
nr. 1 og 2, i disse tilfælde er tale om
præciseringer.
Ejendomsskattebilletterne for 2019 er i
mange tilfælde allerede udsendt til borgerne. For så
vidt angår de tilfælde af omregning til
helårsniveau, der ikke allerede er systemunderstøttet,
og som derfor efter ændringsforslaget vil have virkning fra
den 1. januar 2019, vil omregning til helårsniveau i 2019
således skulle ske ved en korrektion af
ejendomsskattebilletten for 2019, som vil blive udsendt primo
2019.
5. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 20. november
2018 og var til 1. behandling den 4. december 2018. Lovforslaget
blev efter 1. behandling henvist til behandling i
Skatteudvalget.
Oversigt over lovforslagets
sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse
med udvalgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på
Folketingets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 2
møder.
Høringssvar
Et udkast til lovforslaget har inden
fremsættelsen været sendt i høring, og
skatteministeren sendte den 16. november 2018 dette udkast til
udvalget, jf. SAU alm. del - bilag 55. Den 30. november 2018 sendte
skatteministeren høringssvarene og et høringsnotat
til udvalget.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 6 bilag
på lovforslaget.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet
1 spørgsmål til skatteministeren til skriftlig
besvarelse, som ministeren har besvaret.
Dennis Flydtkjær (DF) Hans
Kristian Skibby (DF) Kim Christiansen (DF) Jan Rytkjær
Callesen (DF) Mikkel Dencker (DF) René Christensen (DF)
Louise Schack Elholm (V) Jan E. Jørgensen (V) Kristian Pihl
Lorentzen (V) Jacob Jensen (V) Torsten Schack Pedersen (V) Carsten
Kissmeyer (V) Joachim B. Olsen (LA) nfmd. May-Britt Kattrup (LA) Anders
Johansson (KF) Ane Halsboe-Jørgensen (S) Jens Joel (S)
Daniel Toft Jakobsen (S) Jesper Petersen (S) Mattias Tesfaye (S)
Peter Hummelgaard Thomsen (S) Lea Wermelin (S) fmd. Rune Lund (EL) Pelle Dragsted (EL)
Julius Graakjær Grantzau (ALT) René Gade (ALT) Andreas
Steenberg (RV) Lisbeth Bech Poulsen (SF) Jacob Mark (SF)
Inuit Ataqatigiit, Nunatta Qitornai,
Tjóðveldi og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer
i udvalget.
Socialdemokratiet (S) | 46 | |
Dansk Folkeparti (DF) | 37 | |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 34 | |
Enhedslisten (EL) | 14 | |
Liberal Alliance (LA) | 13 | |
Alternativet (ALT) | 10 | |
Radikale Venstre (RV) | 8 | |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 7 | |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 6 | |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 | |
Nunatta Qitornai (NQ) | 1 | |
Tjóðveldi (T) | 1 | |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 | |