Ændringsforslag stillet den 17.
december 2018 uden for betænkningen
Til § 1
Af skatteministeren:
13)
Efter nr. 4 indsættes som nyt nummer:
»01. I §
22, stk. 1, og § 86
ændres »lov om vurdering af landets faste
ejendomme« til: »den tidligere gældende lov om
vurdering af landets faste ejendomme«.«
[Tydeliggørelse af, at der
med henvisninger til vurderingsloven er tale om henvisninger til
den tidligere gældende vurderingslov]
14)
Efter nr. 8 indsættes som nyt nummer:
»02. I §
64, stk. 2, nr. 6, 8 og 9, § 83,
stk. 2 og 3, § 89, stk. 1, 1.
pkt., og § 89, stk. 2, 1.
pkt., ændres »lov om vurdering af landets faste
ejendomme, jf. lovbekendtgørelse nr. 1067 af 30. august
2013« til: »den tidligere gældende lov om
vurdering af landets faste ejendomme, jf. lovbekendtgørelse
nr. 1067 af 30. august 2013, som ændret ved § 1 i lov
nr. 1635 af 26. december 2013, lov nr. 1535 af 27. december 2014 og
§ 1 i lov nr. 61 af 16. januar 2017«.«
[Tydeliggørelse af, at der
med henvisninger til vurderingsloven er tale om henvisninger til
den tidligere gældende vurderingslov]
15)
Efter nr. 11 indsættes som nyt nummer:
»03. I §
69, § 70, stk. 2, § 71, stk. 3, § 72, stk. 4, §
87, stk. 2, 1. pkt., der bliver stk. 3, 1. pkt., og § 88, stk. 2, 1. pkt., der bliver stk.
3, 1. pkt., ændres »lov om vurdering af landets faste
ejendomme, jf. lovbekendtgørelse nr. 1067 af 30. august
2013« til: »den tidligere gældende lov om
vurdering af landets faste ejendomme, jf. lovbekendtgørelse
nr. 1067 af 30. august 2013, som ændret ved § 1 i lov
nr. 1635 af 26. december 2013 og § 1 i lov nr. 61 af 16.
januar 2017«.«
[Tydeliggørelse af, at der
med henvisninger til vurderingsloven er tale om henvisninger til
den tidligere gældende vurderingslov]
16)
Efter nr. 19 indsættes som nyt nummer:
»04. I §
81, stk. 3, ændres »denne lov« til:
»denne lovs §§ 5 eller 6«.«
[Vurderinger foretaget i
medfør af hidtidig lovgivning skal gælde, indtil der
foretages vurderinger efter det nye ejendomsvurderingssystem]
Til § 2
17) Nr.
2 affattes således:
»2. § 58 A, stk. 2, 3. og 4. pkt., affattes således:
»Ved opgørelsen benyttes
ejendomsværdien pr. seneste 1. januar forud for det
indkomstår, hvori udgiften eller forbedringen afholdes. I
tilfælde, hvor der ikke er ansat en ejendomsværdi,
benyttes handelsværdien pr. seneste 1. januar forud for det
indkomstår, hvori udgiften eller forbedringen
afholdes.««
[Lovteknisk justering]
Til § 3
18) Nr.
1 affattes således:
»1. I §
4, nr. 6, 3. pkt., og § 4 b, stk.
2, nr. 1, ændres »september« til:
»oktober«.«
[Lovteknisk justering]
19) Nr.
2 affattes således:
»2. § 4, nr. 6, 3. pkt., affattes
således:
»Det er endvidere en betingelse, at
ejeren senest den 1. januar i det år, hvor vurderingen
foreligger, giver told- og skatteforvaltningen meddelelse om, at
den beboede lejlighed skal være omfattet af denne
lov.««
[Lovteknisk justering]
20) Nr.
12 affattes således:
»12. I §
4 a indsættes efter stk. 5 som nyt stykke:
»Stk. 6.
For ejendomme omfattet af § 4, nr. 1-10, foretages en
foreløbig opgørelse af ejendomsværdiskatten for
indkomståret efter § 3, når ejendomsvurderingen
for indkomståret ikke er meddelt ejeren inden for
oplysningsfristen for indkomståret, jf. skattekontrollovens
§§ 10-13. Den foreløbige beregning efter § 3
fastsættes ved at anvende beregningsgrundlaget efter stk. 1
for året før indkomståret. Når
ejendomsvurderingen for indkomståret er meddelt ejeren,
opgøres ejendomsværdiskatten endeligt efter §
3.«
Stk. 6 bliver herefter stk.
7.«
[Lovteknisk justering og
indsættelse af henvisning til den bestemmelse, hvoraf
oplysningsfristen fremgår]
21)
Efter nr. 12 indsættes som nyt nummer:
»01. § 4 b, stk. 2, nr. 1, affattes
således:
»1)
Handelsværdien pr. 1. januar i
indkomståret.««
[Lovteknisk justering]
Til § 5
22) Nr.
2 affattes således:
»2. I §
23 B, stk. 1, 1. pkt., indsættes efter
»inden«: »vurderingsterminen for«, og
»pr. 1. september« udgår.«
[Lovteknisk justering]
Til § 6
23) Nr.
1 affattes således:
»1. To steder i § 16, stk. 5, 1. pkt., og stk. 9, 3. pkt., ændres »1.
september« til: »1. oktober«.«
[Lovteknisk justering]
24) Nr.
2 affattes således:
»2. § 16, stk. 5, 1. pkt., affattes
således:
»Den skattepligtige værdi af en
sommerbolig, der er stillet til rådighed af en arbejdsgiver
som nævnt i stk. 1, sættes til 1/2 pct. pr. uge af
dansk ejendomsværdi eller hermed sammenlignelig udenlandsk
ejendomsværdi pr. 1. januar året før
rådighedsåret eller i tilfælde, hvor der ikke er
ansat en ejendomsværdi, handelsværdien reguleret som
nævnt i ejendomsværdiskattelovens § 4 b, stk. 2,
pr. 1. januar året før rådighedsåret for
hver af ugerne 22-34 og 1/4 pct. for hver af årets
øvrige uger.««
[Lovteknisk justering]
25)
Efter nr. 2 indsættes som nyt nummer:
»01. § 16, stk. 9, 3. pkt., affattes
således:
»Beregningsgrundlaget er det største
beløb af enten ejendomsværdien pr. 1. januar
året før indkomståret eller i tilfælde,
hvor der ikke er ansat en ejendomsværdi, handelsværdien
pr. 1. januar året før indkomståret eller
anskaffelsessummen opgjort i henhold til
ejendomsavancebeskatningslovens § 4, stk. 2 eller 3, med
tillæg af forbedringer foretaget efter anskaffelsen, dog kun
forbedringer foretaget inden den 1. januar i
indkomståret.««
[Lovteknisk justering]
Til § 7
26) Nr.
2 affattes således:
»2. § 5 D, stk. 3 og 4, affattes således:
»Stk. 3.
På bygninger, der er afskrivningsberettigede efter
afskrivningsloven, og installationer, der udelukkende tjener
sådanne bygninger, og som er anskaffet eller fuldført
før overgangen til skattepligt, foretages afskrivning
på grundlag af den værdi, hvormed bygningen eller
installationen indgår i ejendomsværdien ved den seneste
vurdering forud for det indkomstår, der er grundlaget for den
første skatteansættelse, eller i tilfælde, hvor
der ikke er ansat en ejendomsværdi, handelsværdien pr.
seneste 1. januar forud for det indkomstår, der er grundlaget
for den første skatteansættelse.
Stk. 4. På
installationer, der er afskrivningsberettigede efter
afskrivningslovens § 15, stk. 2, og som er anskaffet eller
fuldført før overgangen til skattepligt, foretages
afskrivning på grundlag af den værdi, hvormed
installationen skønnes at indgå i
ejendomsværdien ved den seneste vurdering forud for det
indkomstår, der er grundlaget for den første
skatteansættelse, eller i tilfælde, hvor der ikke er
ansat en ejendomsværdi, handelsværdien pr. seneste 1.
januar forud for det indkomstår, der er grundlaget for den
første skatteansættelse.««
[Lovteknisk justering]
27)
Efter nr. 2 indsættes som nye numre:
»01. § 5 D, stk. 9, 1. pkt., affattes
således:
»Ved opgørelse af fortjeneste eller
tab efter ejendomsavancebeskatningsloven for fast ejendom, der er
erhvervet før overgangen til skattepligt, træder
ejendomsværdien ved den seneste vurdering forud for det
indkomstår, der er grundlaget for den første
skatteansættelse, eller i tilfælde, hvor der ikke er
ansat en ejendomsværdi, handelsværdien pr. seneste 1.
januar forud for det indkomstår, der er grundlaget for den
første skatteansættelse, i stedet for
anskaffelsessummen.«
02. § 14,
stk. 5, 1. pkt., affattes således:
»Fast ejendom medregnes til den pr. 1. januar
i indkomståret fastsatte ejendomsværdi med fradrag af
byrder, som der ikke er taget hensyn til ved vurderingen, eller i
tilfælde, hvor der ikke er ansat en ejendomsværdi,
handelsværdien pr. 1. januar i indkomståret, jf. dog 2.
pkt.««
[Lovtekniske justeringer]
Til § 9
28) Nr.
2 affattes således:
»2. § 3, stk. 4, 1. pkt., affattes
således:
»Fast ejendom medregnes til den kontante
anskaffelsessum eller den ved indkomstårets begyndelse
fastsatte ejendomsværdi med fradrag af byrder, som der ikke
er taget hensyn til ved vurderingen, og tillæg af eventuel
ikke me?dregnet anskaffelsessum for ombygning, forbedringer m.v.
eller i tilfælde, hvor der ikke er ansat en
ejendomsværdi, handelsværdien pr. seneste 1. januar
forud for indkomstårets begyndelse med tillæg af
eventuel ikke medregnet anskaffelsessum for ombygning, forbedringer
m.v.««
[Lovteknisk justering]
Til § 13
29) Stk.
2 affattes således:
»Stk. 2.
§ 2, nr. 2, § 3, nr. 2, 7, 9, 11, 01, 13 og 14, § 6,
nr. 2 og 01, § 7, nr. 2, 01 og 02, og § 9, nr. 2,
træder i kraft den 1. januar 2020.«
[De foreslåede nye numre i
§§ 3, 6 og 7 skal træde i kraft den 1. januar
2020]
30) I
stk. 4 ændres »1-4, 7-17,
19« til: »1-4, 01, 7, 8, 02, 9-11, 03, 12-17, 19,
04«.
[De foreslåede nye numre i
§ 1 skal have virkning fra den 1. januar 2018]
31) I
stk. 5 ændres »§ 6,
nr. 2« til: »§ 6, nr. 2 og 01«, og
»§ 7, nr. 2« ændres til: »§ 7,
nr. 2, 01 og 02«.
[De foreslåede nye numre i
§§ 6 og 7 skal have virkning fra og med året efter
det rådighedsår henholdsvis indkomstår, hvor der
første gang foreligger en vurdering foretaget efter
ejendomsvurderingslovens §§ 5 eller 6 for den
pågældende ejendomstype]
32) I
stk. 6 ændres »§ 3,
nr. 2, 7, 9, 11, 13 og 14« til: »§ 3, nr. 2, 7, 9,
11, 01, 13 og 14«.
[Det foreslåede nye nummer i
§ 3 skal have virkning fra og med indkomståret 2020 for
ejendomme, der pr. 1. januar 2020 vurderes i lige år, og fra
og med indkomståret 2021 for andre ejendomme]
Bemærkninger
Til nr. 13-15
I en række bestemmelser i den
gældende ejendomsvurderingslov henvises der til
vurderingsloven.
Flere af disse bestemmelser er med
lovforslaget foreslået ændret, eksempelvis ved
lovforslagets § 1, nr. 22, 26, 28 og 29, således at det
tydeliggøres, at der er tale om henvisninger til den
tidligere gældende (nu ophævede) vurderingslov.
Ved en fejl omfatter lovforslaget
imidlertid ikke alle bestemmelser i ejendomsvurderingsloven, der
henviser til vurderingsloven uden en tydeliggørelse af, at
der er tale om den tidligere gældende lov.
Det foreslås at rette op på
dette, så henvisningerne til vurderingsloven alle steder i
ejendomsvurderingsloven ændres, således at det bliver
tydeligt, at der er tale om henvisninger til den tidligere
gældende (nu ophævede) vurderingslov.
Til nr. 16
Af ejendomsvurderingslovens § 81, stk.
3, fremgår det, at vurderinger foretaget i medfør af
hidtidig lovgivning gælder, indtil vurdering efter
ejendomsvurderingsloven er foretaget.
Med lovforslagets § 1, nr. 22-35,
foreslås det at ændre ejendomsvurderingslovens
§§ 87 og 88, så de allerede videreførte
vurderinger videreføres med yderligere 2 år. Dermed
vil det nye ejendomsvurderingssystem først skulle benyttes
ved vurderingen af ejerboliger i 2020 og af erhvervsejendomme m.v.
i 2021. Indtil da vil vurderingerne skulle foretages i det gamle
vurderingssystem efter reglerne i den tidligere gældende
vurderingslov, jf. de foreslåede ændringer til
ejendomsvurderingslovens §§ 87 og 88 i lovforslagets
§ 1, nr. 22-35.
Lovforslagets § 1, nr. 22-35, betyder
dermed bl.a., at der med hjemmel i ejendomsvurderingsloven
både vil blive foretaget vurderinger efter det gamle
vurderingssystem, jf. de foreslåede ændringer af
§§ 87 og 88, og efter det nye ejendomsvurderingssystem.
Dette er der ikke taget højde for ved udformningen af
ejendomsvurderingslovens § 81, stk. 3, idet der på
tidspunktet for udformningen af denne bestemmelse kun var tale om,
at der ville blive foretaget vurderinger efter det nye
ejendomsvurderingssystem med hjemmel i ejendomsvurderingsloven.
Det foreslås derfor i
ændringsforslaget, at ejendomsvurderingslovens § 81,
stk. 3, ændres, så vurderingerne foretaget i
medfør af hidtidig lovgivning vil gælde, indtil
vurdering efter ejendomsvurderingslovens §§ 5 eller 6
foreligger. Dermed vil det sikres, at de videreførte
vurderinger vil gælde, indtil der foreligger en vurdering
foretaget efter det nye ejendomsvurderingssystem, hvilket
også har været intentionen med bestemmelsen.
Til nr. 17
Med lovforslagets § 2, nr. 1,
foreslås det, at afskrivningslovens § 58 A, stk. 2, 3.
og 4. pkt., konsekvensændres som følge af forslaget om
at ændre vurderingsterminen fra den 1. september til den 1.
oktober i perioden indtil de nye vurderinger.
Med lovforslagets § 2, nr. 2,
foreslås det desuden, at afskrivningslovens § 58 A, stk.
2, 3. og 4. pkt., konsekvensændres som følge af
forslaget om at ændre vurderingsterminen fra den 1. september
til den 1. januar fra og med året efter det
rådighedsår henholdsvis indkomstår, hvor der
første gang foreligger en vurdering foretaget efter
ejendomsvurderingslovens §§ 5 eller 6 for den
pågældende ejendomstype.
Da de forskellige ændringer skal
træde i kraft på forskellige tidspunkter, er der af
lovtekniske årsager behov for at ændre lovforslagets
§ 2, nr. 2, så de pågældende bestemmelser i
afskrivningsloven nyaffattes. Der er med ændringsforslag nr.
17 således alene tale om en lovteknisk justering.
Til nr. 18
Med lovforslagets § 3, nr. 1,
foreslås det, at ejendomsværdiskattelovens § 4,
stk. 1, nr. 6, 3. pkt., og § 4 b, stk. 1, nr. 1,
konsekvensændres som følge af forslaget om at
ændre vurderingsterminen fra den 1. september til den 1.
oktober i perioden indtil de nye vurderinger.
Der er således henvist til
ejendomsværdiskattelovens § 4, stk. 1, nr. 6. Denne
bestemmelse indeholder imidlertid kun et stykke, og henvisningen
burde derfor have været til § 4, nr. 6.
Der er desuden henvist til § 4 b, stk.
1, nr. 1, hvor der rettelig skulle have været henvist til
§ 4 b, stk. 2, nr. 1. Det foreslås, at denne lovtekniske
fejl rettes.
Til nr. 19
Med lovforslagets § 3, nr. 1,
foreslås det, at ejendomsværdiskattelovens § 4,
stk. 1, nr. 6, 3. pkt., og § 4 b, stk. 1, nr. 1,
konsekvensændres som følge af forslaget om at
ændre vurderingsterminen fra den 1. september til den 1.
oktober i perioden indtil de nye vurderinger.
Med lovforslagets § 3, nr. 2,
foreslås det desuden, at ejendomsværdiskattelovens
§ 4, stk. 1, nr. 6, 3. pkt., og § 4 b, stk. 1, nr. 1,
konsekvensændres som følge af forslaget om at
ændre vurderingsterminen fra den 1. september til den 1.
januar fra og med året efter det rådighedsår
henholdsvis indkomstår, hvor der første gang
foreligger en vurdering foretaget efter ejendomsvurderingslovens
§§ 5 eller 6 for den pågældende
ejendomstype.
Da de forskellige ændringer skal
træde i kraft på forskellige tidspunkter, er der af
lovtekniske årsager behov for at ændre lovforslagets
§ 3, nr. 2, så de pågældende bestemmelser i
ejendomsværdiskatteloven nyaffattes.
Desuden er der behov for at rette en
henvisning. Der er således henvist til
ejendomsværdiskattelovens § 4, stk. 1, nr. 6, selv om
denne bestemmelse alene indeholder et stykke. Der skulle
således rettelig være henvist til § 4, nr. 6.
Der er med ændringsforslag nr. 19
således alene tale om lovtekniske justeringer.
Ændringsforslaget skal ses i sammenhæng med
ændringsforslag nr. 21.
Til nr. 20
Med lovforslagets § 3, nr. 12,
foreslås det at indsætte et nyt stykke i
ejendomsværdiskattelovens § 4 a.
Da der ikke er foreslået udskudt
virkningstidspunkt for lovforslagets § 3, nr. 12, ligesom det
er tilfældet for bl.a. lovforslagets § 3, nr. 7 og 9, er
der behov for at gennemføre visse lovtekniske justeringer
vedrørende lovforslagets § 3, nr. 12, sådan at
der ikke henvises til rykninger som følge af lovforslagets
§ 3, nr. 7 og 9. Det foreslås, at disse lovtekniske
justeringer gennemføres.
Der henvises desuden i den foreslåede
bestemmelse i lovforslagets § 3, nr. 12, til
oplysningsfristen. Det kan imidlertid være uklart, hvilken
oplysningsfrist der er tale om. Det foreslås derfor, at det
præciseres, at det er oplysningsfristerne i
skattekontrollovens §§ 10-13, der er afgørende for
den foreslåede bestemmelse.
Ændringsforslaget træder i
stedet for ændringsforslag nr. 6 i udvalgets betænkning
af 13. december 2018.
Til nr. 21
Med lovforslagets § 3, nr. 1,
foreslås det, at ejendomsværdiskattelovens § 4,
stk. 1, nr. 6, 3. pkt., og § 4 b, stk. 1, nr. 1,
konsekvensændres som følge af forslaget om at
ændre vurderingsterminen fra den 1. september til den 1.
oktober i perioden indtil de nye vurderinger.
Med lovforslagets § 3, nr. 2,
foreslås det desuden, at ejendomsværdiskattelovens
§ 4, stk. 1, nr. 6, 3. pkt., og § 4 b, stk. 1, nr. 1,
konsekvensændres som følge af forslaget om at
ændre vurderingsterminen fra den 1. september til den 1.
januar fra og med året efter det rådighedsår
henholdsvis indkomstår, hvor der første gang
foreligger en vurdering foretaget efter ejendomsvurderingslovens
§§ 5 eller 6 for den pågældende
ejendomstype.
Da de forskellige ændringer skal
træde i kraft på forskellige tidspunkter, er der af
lovtekniske årsager behov for at ændre lovforslagets
§ 3, nr. 2, så de pågældende bestemmelser i
ejendomsværdiskatteloven nyaffattes.
Desuden er der behov for at rette en
henvisning, hvor der er henvist til § 4 b, stk. 1, nr. 1,
hvoraf der ikke fremgår en henvisning til vurderingsterminen
den 1. september. Der skulle rettelig være henvist til §
4 b, stk. 2, nr. 1.
Der er med ændringsforslag nr. 21
således alene tale om lovtekniske justeringer.
Ændringsforslaget skal ses i sammenhæng med
ændringsforslag nr. 19.
Til nr. 22
Med lovforslagets § 5, nr. 2,
foreslås det bl.a., at »1. september« udgår
i § 23 B, stk. 1, 1. pkt., i lov om kommunal ejendomsskat.
Retteligt skulle forslaget have været, at »pr. 1.
september« udgår.
Det foreslås, at der rettes op
herpå, så »pr. 1. september«
udgår.
Til nr. 23
Med lovforslagets § 6, nr. 1,
foreslås det, at »september« ændres til
»oktober« overalt i ligningsloven.
Der er imidlertid kun fire steder i
ligningsloven, hvor denne ændring skal foretages. Af
lovtekniske årsager foreslås det derfor, at
lovforslagets § 6, nr. 1, justeres, så de fire
ændringer fremgår.
Til nr. 24 og 25
Med lovforslagets § 6, nr. 1,
foreslås det, at ligningsloven konsekvensændres som
følge af forslaget om at ændre vurderingsterminen fra
den 1. september til den 1. oktober i perioden indtil de nye
vurderinger.
Med lovforslagets § 6, nr. 2,
foreslås det desuden, at ligningsloven konsekvensændres
som følge af forslaget om at ændre vurderingsterminen
fra den 1. september til den 1. januar fra og med året efter
det rådighedsår henholdsvis indkomstår, hvor der
første gang foreligger en vurdering foretaget efter
ejendomsvurderingslovens §§ 5 eller 6 for den
pågældende ejendomstype.
Da de forskellige ændringer skal
træde i kraft på forskellige tidspunkter, er der af
lovtekniske årsager behov for at ændre lovforslagets
§ 6, nr. 2, så de pågældende bestemmelser i
ligningsloven nyaffattes. Der er med ændringsforslag nr. 24
og 25 således alene tale om lovtekniske justeringer.
Til nr. 26 og 27
Med lovforslagets § 7, nr. 1,
foreslås det, at selskabsskattelovens § 5 D, stk. 3 og 4
og stk. 9, 1. pkt., og § 14 konsekvensændres som
følge af forslaget om at ændre vurderingsterminen fra
den 1. september til den 1. oktober i perioden indtil de nye
vurderinger.
Med lovforslagets § 7, nr. 2,
foreslås det desuden, at selskabsskattelovens § 5 D,
stk. 3 og 4 og stk. 9, 1. pkt., og § 14 konsekvensændres
som følge af forslaget om at ændre vurderingsterminen
fra den 1. september til den 1. januar fra og med året efter
det rådighedsår henholdsvis indkomstår, hvor der
første gang foreligger en vurdering foretaget efter
ejendomsvurderingslovens §§ 5 eller 6 for den
pågældende ejendomstype.
Da de forskellige ændringer skal
træde i kraft på forskellige tidspunkter, er der af
lovtekniske årsager behov for at ændre lovforslagets
§ 7, nr. 2, så de pågældende bestemmelser i
selskabsskatteloven nyaffattes. Der er med ændringsforslag
nr. 26 og 27 således alene tale om lovtekniske
justeringer.
Til nr. 28
Med lovforslagets § 9, nr. 1,
foreslås det, at virksomhedsskattelovens § 3, stk. 4, 1.
pkt., konsekvensændres som følge af forslaget om at
ændre vurderingsterminen fra den 1. september til den 1.
oktober i perioden indtil de nye vurderinger.
Med lovforslagets § 9, nr. 2,
foreslås det desuden, at virksomhedsskattelovens § 3,
stk. 4, 1. pkt., konsekvensændres som følge af
forslaget om at ændre vurderingsterminen fra den 1. september
til den 1. januar fra og med året efter det
rådighedsår henholdsvis indkomstår, hvor der
første gang foreligger en vurdering foretaget efter
ejendomsvurderingslovens §§ 5 eller 6 for den
pågældende ejendomstype.
Da de forskellige ændringer skal
træde i kraft på forskellige tidspunkter, er der af
lovtekniske årsager behov for at ændre lovforslagets
§ 9, nr. 2, så den pågældende bestemmelse i
virksomhedsskatteloven nyaffattes. Der er med ændringsforslag
nr. 28 således alene tale om en lovteknisk justering.
Til nr. 29
Med ændringsforslag nr. 21, 25 og 27
foreslås det at indsætte nye numre i lovforslagets
§§ 3, 6 og 7. De nye numre er alle konsekvenser af
ændringsforslag nr. 19, 24 og 26, hvor det foreslås at
nyaffatte en række ændringer i
ejendomsværdiskatteloven, ligningsloven og
selskabsskatteloven som følge af et behov for lovtekniske
justeringer.
Det foreslås derfor, at de
foreslåede nye numre skal træde i kraft fra samme
tidspunkt som de bestemmelser, de nye numre udspringer af. Det vil
sige, at de nye numre foreslås at skulle træde i kraft
den 1. januar 2020.
Til nr. 30
Med ændringsforslag nr. 13-15
foreslås det at indsætte nye numre i lovforslagets
§ 1.
Ændringsforslagene har til
formål at tydeliggøre, at der med henvisningerne til
vurderingsloven i en række bestemmelser i
ejendomsvurderingsloven vil være tale om henvisninger til den
tidligere gældende (nu ophævede) vurderingslov.
Det foreslås, at ændringerne
skal have virkning fra den 1. januar 2018 ligesom de
ændringer i lovforslaget, der vil medføre, at
vurderingerne videreføres med yderligere 2 år.
Til nr. 31
Med ændringsforslag nr. 25 og 27
foreslås det at indsætte nye numre i lovforslagets
§§ 6 og 7. De nye numre er alle konsekvenser af
ændringsforslag nr. 24 og 26, hvor det foreslås at
nyaffatte ændringer i ligningsloven og selskabsskatteloven
som følge af et behov for lovtekniske justeringer.
Det foreslås derfor, at de
foreslåede nye numre skal have virkning fra samme tidspunkt
som de bestemmelser, de nye numre udspringer af. Det vil sige, at
de nye numre foreslås at skulle have virkning fra og med
året efter det rådighedsår henholdsvis
indkomstår, hvor der første gang foreligger en
vurdering foretaget efter ejendomsvurderingslovens §§ 5
eller 6 for den pågældende ejendomstype.
Til nr. 32
Med ændringsforslag nr. 21
foreslås det at indsætte et nyt nummer i lovforslagets
§ 3. Det nye nummer er en konsekvens af ændringsforslag
nr. 19, hvor det foreslås at nyaffatte en ændring i
ejendomsværdiskatteloven som følge af et behov for
lovtekniske justeringer.
Det foreslås derfor, at det
foreslåede nye nummer skal have virkning fra det samme
tidspunkt som den bestemmelse, det nye nummer udspringer af. Det
vil sige, at det nye nummer foreslås at skulle have virkning
fra og med indkomståret 2020 for ejendomme, der pr. 1. januar
2020 vurderes i lige år, og fra og med indkomståret
2021 for andre ejendomme.