Betænkning afgivet af Skatteudvalget
den 17. januar 2019
1. Ændringsforslag
Der er stillet 12 ændringsforslag til
lovforslaget. Skatteministeren har stillet ændringsforslag
nr. 1-4 og 6-12. Dansk Folkepartis medlemmer af udvalget har
stillet ændringsforslag nr. 5.
2. Indstillinger
Et flertal i
udvalget (DF, V, LA og KF) indstiller lovforslaget til vedtagelse med de stillede
ændringsforslag.
Et mindretal i
udvalget (S) indstiller lovforslaget til vedtagelse med de stillede
ændringsforslag nr. 1, 2, 4-6 og 10-12. Mindretallet vil
stemme hverken for eller imod ændringsforslag nr. 3 og
7-9.
Et andet
mindretal i udvalget (EL og ALT) indstiller lovforslaget til
forkastelse ved 3. behandling.
Mindretallet vil stemme for det af Dansk Folkeparti stillede
ændringsforslag nr. 5 og hverken for eller imod de af
skatteministeren stillede ændringsforslag.
Et tredje
mindretal i udvalget (SF) indstiller lovforslaget til forkastelse ved 3. behandling. Mindretallet
vil stemme for ændringsforslag nr. 1, 2, 4-6 og 10-12 og imod
ændringsforslag nr. 3 og 7-9.
Et fjerde
mindretal (RV) indstiller lovforslaget til vedtagelse. Mindretallet vil ved 2.
behandling af lovforslaget redegøre for dets stilling til
ændringsforslagene.
Inuit Ataqatigiit, Nunatta Qitornai,
Tjóðveldi og Javnaðarflokkurin havde ved
betænkningsafgivelsen ikke medlemmer i udvalget og dermed
ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske
bemærkninger i betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
3. Politiske bemærkninger
Venstre, Liberal Alliance og Det
Konservative Folkeparti
Venstres, Liberal Alliances og Det
Konservative Folkepartis medlemmer af udvalget bemærker, at
lovforslaget bl.a. forbedrer mulighederne for tildeling af
medarbejderaktier i nye, mindre virksomheder. Det udgør et
vigtigt bidrag til styrkelse af iværksætterkulturen.
Med lovforslaget vil nye, mindre virksomheder få en
håndsrækning til at kunne tiltrække og fastholde
nøglemedarbejdere, hvilket har stor betydning for, at
virksomhederne kan udnytte deres fulde vækstpotentiale.
Medarbejderne vil opnå en udskudt og lempeligere beskatning,
og virksomhedernes aflønningsmuligheder i
opstartsårene forbedres.
Afgrænsningen af de omfattede
virksomheder er udformet, så betingelserne for at anvende
ordningen i videst muligt omfang bygger på oplysninger og
kriterier, som virksomheden kender i forvejen. Det skal gøre
reglerne lettere at administrere, så flere virksomheder vil
anvende reglerne. Venstre, Liberal Alliance og Det Konservative
Folkeparti ser gerne, at også virksomheder med en
større omsætning kan få glæde af reglerne,
men tager til efterretning, at der på nuværende
tidspunkt ikke er politisk flertal herfor. Da lovforslaget under
alle omstændigheder er en vigtig håndsrækning til
iværksættervirksomheder, vil Venstre, Liberal Alliance
og Det Konservative Folkeparti derfor stemme for det af Dansk
Folkeparti stillede ændringsforslag nr. 5, der
fastsætter omsætnings- og aktivgrænsen til 15
mio. kr. svarende til EU's grænser for mikroselskaber.
4. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
Til § 1
Af skatteministeren,
tiltrådt af et flertal (S, DF, V,
LA, SF og KF):
1) I
det under nr. 23 foreslåede § 33, stk. 1, 3. pkt., ændres
»det kalenderår, der følger efter det
kalenderår, hvori der er sket skift af skattemæssig
status« til: »den 1. januar i året efter det
kalenderår, hvori den handling, som indebærer, at
selskabet skifter skattemæssig status, er
indtrådt«.
[Præcisering af, hvilket
kalenderår et skattemæssigt statusskift har virkning
fra]
Ny paragraf
2)
Efter § 1 indsættes som ny paragraf:
Ȥ 01
I aktiesparekontoloven, lov nr. 1429 af 5. december
2018, foretages følgende ændringer:
1. I
§ 5, stk. 1, nr. 2, 2. pkt.,
ændres »19« til: »19 C«.
2. I
§ 5, stk. 1, nr. 3,
indsættes efter »§ 21«: »og
omsættelige investeringsbeviser omfattet af
aktieavancebeskatningslovens § 19 B«.«
[Konsekvensændring som
følge af lovforslagets § 1, nr. 15]
Til § 3
Af skatteministeren,
tiltrådt af et flertal (DF, V, LA
og KF):
3) De
under nr. 1 foreslåede § 2, stk. 1, nr. 6, 3. og 4. pkt., affattes således:
»2. pkt. omfatter ikke udbytte af
egne aktier, udbytte af aktier i investeringsselskabets henholdsvis
investeringsinstituttets administrationsselskab, udbytte fra et
investeringsselskab, jf. selskabsskattelovens § 3, stk. 1, nr.
19, og udbytte fra et investeringsinstitut med minimumsbeskatning,
jf. selskabsskattelovens § 1, stk. 1, nr. 5 c, hvis dette har
valgt beskatning af udbytter eller efter vedtægterne ikke kan
investere i aktier eller andele i selskaber m.v., der er
hjemmehørende her i landet. Uanset 3. pkt. må
investeringsinstituttet eje aktier i det administrationsselskab,
som forestår instituttets administration.«
[Justering af kravene til de
vedtægter, som danske investeringsselskaber skal have,
således at der gives mulighed for investering i danske
aktier]
Af skatteministeren,
tiltrådt af et flertal (S, DF, V, LA, SF og KF):
4)
Efter nr. 1 indsættes som nyt nummer:
»01. I §
2, stk. 1, nr. 6, 7. pkt., der bliver 9. pkt., ændres
»3.-5. pkt.« til: »5.-7. pkt.«, og i stk. 1, nr. 6, 8. pkt., der bliver 10. pkt.,
ændres »3. pkt.« til »5.
pkt.««
[Indsættelse af manglende
konsekvensændring som følge af lovforslagets § 3,
nr. 1]
Til § 5
Af et mindretal
(DF), tiltrådt af et flertal
(udvalget med undtagelse af RV):
5) I
det under nr. 5 foreslåede § 7 P, stk. 7, ændres i nr. 2, 1. pkt., »oversteg 20 mio. kr.,
og en balancesum, der ikke oversteg 75 mio. kr.« til:
»oversteg 15 mio. kr., eller en balancesum, der ikke oversteg
15 mio. kr.«
[Omsætnings- og
balancegrænse følger EU's grænse for
mikrovirksomheder]
Af skatteministeren,
tiltrådt af et flertal (S, DF, V,
LA, SF og KF):
6) Nr.
10 affattes således:
»10. § 16 C, stk. 1, 1. pkt., ophæves,
og i stedet indsættes:
»Ved et investeringsinstitut med
minimumsbeskatning forstås et institut, hvis aktivmasse
udelukkende er placeret i værdipapirer m.v. og instituttets
administrationsbygning, der udsteder omsættelige beviser for
deltagernes indskud, og som har valgt, at instituttets indkomst
skal beskattes hos deltagerne. Et investeringsinstitut som
nævnt i 1. pkt., der er hjemmehørende her i landet,
kan vælge, at instituttet skal beskattes af udbytter, jf.
§ 16 A, stk. 1 og 2, der modtages fra selskaber m.v., der er
hjemmehørende her i landet. Valget efter 2. pkt. skal
træffes, samtidig med at der vælges skattemæssig
status som investeringsinstitut med minimumsbeskatning. Hvis
instituttet vælger at blive beskattet af udbytter, jf. 2.
pkt., er valget bindende.««
[Adgang for minimumsbeskattede
investeringsinstitutter til at vælge 15 pct. skat i forhold
til danske aktieudbytter]
Til § 7
Af skatteministeren,
tiltrådt af et flertal (DF, V, LA
og KF):
7) Nr. 2
affattes således:
»2. I §
1, stk. 1, nr. 5 c, indsættes som 2.-4. pkt.:
»Udbytte omfattet af ligningslovens
§ 16 A, stk. 1 og 2, som et investeringsinstitut, der er
omfattet af 1. pkt., modtager fra et selskab m.v., der er
hjemmehørende her i landet, beskattes dog med 15 pct., hvis
investeringsinstituttet efter ligningslovens § 16 C, stk. 1,
2. pkt., har valgt en sådan beskatning. 2. pkt. omfatter ikke
udbytte af egne aktier, udbytte af aktier i
investeringsinstituttets administrationsselskab, udbytte fra et
investeringsselskab, jf. § 3, stk. 1, nr. 19, og udbytte fra
et andet investeringsinstitut, jf. 1. pkt., hvis dette har valgt
beskatning af udbytter eller efter vedtægterne ikke kan
investere i aktier eller andele i selskaber m.v., der er
hjemmehørende her i landet. Uanset 3. pkt. må
investeringsinstituttet eje aktier i det administrationsselskab,
som forestår instituttets administration.««
[Kravet om betaling af skat
på 15 pct. af danske aktieudbytter gælder kun, hvis
instituttet har tilvalgt beskatning]
8) De
under nr. 4 foreslåede § 2, stk. 1, litra c, 3. og 4. pkt., affattes således:
»2. pkt. omfatter ikke udbytte af
egne aktier, udbytte af aktier i investeringsselskabets henholdsvis
investeringsinstituttets administrationsselskab, udbytte fra et
investeringsselskab, jf. § 3, stk. 1, nr. 19, og udbytte fra
et investeringsinstitut med minimumsbeskatning, jf. § 1, stk.
1, nr. 5 c, hvis dette har valgt beskatning af udbytter eller efter
vedtægterne ikke kan investere i aktier eller andele i
selskaber m.v., der er hjemmehørende her i landet. Uanset 3.
pkt. må investeringsinstituttet eje aktier i det
administrationsselskab, som forestår instituttets
administration.«
[Justering af kravene til de
vedtægter, som danske investeringsselskaber skal have,
således at der gives mulighed for investering i danske
aktier]
9)
Efter nr. 5 indsættes som nyt nummer:
»01. § 3, stk. 1, nr. 19, 2.-4. pkt.,
affattes således:
»Udbytte omfattet af ligningslovens
§ 16 A, stk. 1 og 2, som et selskab, der er omfattet af 1.
pkt., modtager fra et selskab m.v., der er hjemmehørende her
i landet, beskattes dog med 15 pct. 2. pkt. omfatter ikke udbytte
af egne aktier, udbytte af aktier i investeringsselskabets
administrationsselskab, udbytte fra et andet investeringsselskab,
jf. § 3, stk. 1, nr. 19, og udbytte fra et
investeringsinstitut med minimumsbeskatning, jf. § 1, stk. 1,
nr. 5 c, hvis dette har valgt beskatning af udbytter eller efter
vedtægterne ikke kan investere i aktier eller andele i
selskaber m.v., der er hjemmehørende her i landet. Uanset 3.
pkt. må investeringsinstituttet eje aktier i det
administrationsselskab, som forestår instituttets
administration.««
[Justering af kravene til de
vedtægter, som danske investeringsselskaber skal have,
således at der gives mulighed for investering i danske
aktier]
Til § 8
Af skatteministeren,
tiltrådt af et flertal (S, DF, V, LA, SF og KF):
10) Nr.
1 udgår.
[Konsekvensændring
udgår, da bestemmelsen, der ændres i, endnu ikke er
trådt i kraft]
Til § 10
11) I
stk. 3 indsættes efter
»19-31,«: »§ 01,«.
[Virkningstidspunkt for
ændring af aktiesparekontoloven]
12) I
stk. 4 ændres »lovens
ikrafttræden« til: »det tidspunkt, som
skatteministeren fastsætter for ikrafttrædelse af
lovens § 5, nr. 1-7 og 13, jf. stk. 2«.
[Tydeliggørelse af
virkningstidspunkt for ændring af regler om
medarbejderaktier]
Bemærkninger
Til nr. 1
Aktieavancebeskatningslovens § 33,
stk. 1, omhandler den situation, hvor et investeringsinstitut m.v.
skifter skattemæssig status, uden at instituttet
opløses, idet bestemmelsen regulerer konsekvenserne heraf
for deltagerne i investeringsinstituttet. I det omfang
statusskiftet har konsekvenser for deltagerne, tages der
udgangspunkt i det tidspunkt, hvor ændringen af instituttets
status har virkning for investeringsinstituttet.
Ved § 1, nr. 23, i lovforslaget er
foreslået en ændring af aktieavancebeskatningslovens
§ 33, stk. 1, hvorefter det fastslås, at
virkningstidspunktet for udenlandske investeringsinstitutter er det
kalenderår, der følger efter det kalenderår,
hvori statusskiftet er sket. Hensigten har været, at hvis den
begivenhed, som betyder, at det udenlandske investeringsselskab
m.v. får en anden skattemæssig status, f.eks.
indtræder i 2019, så skal ændringen have virkning
fra den 1. januar 2020. Imidlertid kan forslaget læses
således, at virkningstidspunktet indtræder 1 år
senere. Det vil i eksemplet sige den 1. januar 2021 og ikke den 1.
januar 2020.
Der foreslås derfor en omformulering,
således at det bliver klarere, at virkningstidspunktet for
den ændrede skattemæssige status er den 1. januar i
året efter det år, hvor den handling, som
indebærer, at investeringsselskabet m.v. ændrer
skattemæssig status, er indtrådt.
Til nr. 2
På en aktiesparekonto kan indgå
aktier m.v. omfattet af aktieavancebeskatningsloven, som er optaget
til handel på et reguleret marked eller en multilateral
handelsfacilitet, jf. aktiesparekontolovens § 5, stk. 1, nr.
2. Endvidere kan indgå omsættelige investeringsbeviser
i akkumulerende investeringsforeninger og omsættelige
investeringsbeviser i aktiebaserede investeringsinstitutter med
minimumsbeskatning, selv om beviserne ikke er optaget til handel,
jf. aktiesparekontolovens § 5, stk. 1, nr. 3. Disse
investeringsbeviser anses dog efter aktieavancebeskatningslovens
§ 3 altid for optaget til handel på et reguleret
marked.
Fælles for de aktier m.v., der kan
indgå på en aktiesparekonto, er, at der er tale om
aktier m.v., hvor afkast efter de almindelige regler uden for
aktiesparekontoloven beskattes som aktieindkomst.
Det følger derfor af
aktiesparekontolovens § 5, stk. 1, nr. 2, 2. pkt., at en
række nærmere opregnede aktier m.v. ikke kan
indgå på en aktiesparekonto, idet de beskattes som
kapitalindkomst. Det gælder bl.a. aktier m.v. omfattet af
aktieavancebeskatningslovens § 19, dvs. aktier m.v. i
investeringsselskaber.
Ved § 1, nr. 15, i lovforslaget
foreslås en opdeling af aktieavancebeskatningslovens §
19 i fire paragraffer. Definiti?onen af investeringsselskab
bibeholdes i § 19, mens reglerne om beskatning ved investering
i et investeringsselskab opdeles i § 19 A for selskaber og
§§ 19 B og 19 C for personer. § 19 B omhandler
beskatning ved investering i aktiebaserede investeringsselskaber,
hvor afkastet foreslås beskattet som aktieindkomst. § 19
C omhandler beskatning ved investering i obligationsbaserede
investeringsselskaber, hvor afkastet fortsat beskattes som
kapitalindkomst.
Som følge af den foreslåede
opdeling af aktieavancebeskatningslovens § 19 foreslås
det at ændre henvisningen i aktiesparekontolovens § 5,
stk. 1, nr. 2, fra en henvisning til aktieavancebeskatningslovens
§ 19 til en henvisning til aktieavancebeskatningslovens §
19 C. Ændringen betyder, at aktier m.v. omfattet af
aktieavancebeskatningslovens § 19 B, dvs. aktier m.v. i
aktiebaserede investeringsselskaber, vil kunne indgå på
en aktiesparekonto, mens aktier m.v. omfattet af
aktieavancebeskatningslovens § 19 C, dvs. aktier m.v. i
obligationsbaserede investeringsselskaber, fortsat ikke vil kunne
indgå på en aktiesparekonto.
Endvidere foreslås en ændring
af aktiesparekontolovens § 5, stk. 1, nr. 3, således at
det udtrykkeligt kommer til at fremgå, at omsættelige
investeringsbeviser i aktiebaserede investeringsselskaber kan
indgå på en aktiesparekonto - dette selv om beviserne
ikke er optaget til handel på et reguleret marked eller en
multilateral handelsfacilitet. Baggrunden er, at der for
omsættelige investeringsbeviser løbende
fastsættes en værdi, som gør det muligt for
pengeinstitutterne at opgøre afkastet og skatten på
aktiesparekontoen. For omsættelige investeringsbeviser i
aktiebaserede investeringsselskaber vil det desuden gælde, at
de efter aktieavancebeskatningslovens § 3 altid vil blive
anset for optaget til handel på et reguleret marked.
Til nr. 3
Ved § 3, nr. 1, i lovforslaget er det
foreslået, at udenlandske personer fritages for dansk
beskatning af udbytter, der modtages fra danske
investeringsselskaber og danske investeringsinstitutter med
minimumsbeskatning, forudsat at det danske investeringsselskab
henholdsvis det danske investeringsinstitut med minimumsbeskatning
har betalt en skat på 15 pct. af udbytter modtaget ved
investering i aktier i danske selskaber.
Kravet om betaling af en skat på 15
pct. gælder dog ikke en række nærmere opregnede
udbyttekategorier, herunder udbytter som investeringsselskabet
henholdsvis det minimumsbeskattede investeringsinstitut modtager
fra et andet dansk investeringsselskab eller et andet dansk
minimumsbeskattet investeringsinstitut. Det er en betingelse, at
det sidstnævnte investeringsselskab/minimumsbeskattede
investeringsinstitut efter
investeringsselskabets/investeringsinstituttets vedtægter
ikke kan investere i aktier i danske selskaber.
Det foreslås, at betingelsen om, at
der efter vedtægterne ikke kan investeres i aktier i danske
selskaber, alene skal gælde i forhold til
investeringsinstitutter med minimumsbeskatning. Danske
investeringsselskaber skal efter selska?bsskattelovens § 3,
stk. 1, nr. 19, betale en skat på 15 pct. af udbytter, der
modtages ved investering i aktier i danske selskaber. Der er
således ikke behov for at stille krav til indholdet af
investeringsselskabets vedtægter, idet der vil være
betalt 15 pct. i skat af udbytte fra de danske aktier.
Efter forslaget vil et dansk
investeringsselskab A kunne investere i danske aktier gennem et
andet dansk investeringsselskab B, uden at der er krav om betaling
af skatten på 15 pct. mere end én gang.
Investeringsselskab B, der har investereret i aktier i et dansk
selskab, der ikke er et investeringsselskab, skal betale 15 pct. i
skat af udbytte af denne investering. Modtager investeringsselskab
A udbytte af sin investering i investeringsselskab B, er det ikke
en betingelse for den udenlandske persons fritagelse for
udbytteskat af udbytte fra investeringsselskab A, at
investeringsselskab A har betalt 15 pct. i skat af det modtagne
udbytte fra investeringsselskab B.
Det bemærkes, at
skattepligtsbestemmelsen for danske investeringsselskaber
foreslås ændret tilsvarende, således at det
også heraf kommer til at fremgå, at investeringsselskab
A ikke vil skulle betale 15 pct. i skat af det modtagne udbytte fra
investeringsselskab B. Se ændringsforslag nr. 9 og
bemærkningerne hertil.
Ændringsforslag nr. 6 indeholder et
forslag om ændring af definitionen af investeringsinstitutter
med minimumsbeskatning. Det foreslås således, at et
investeringsinstitut, der ønsker at være et
investeringsinstitut med minimumsbeskatning, samtidig hermed skal
vælge beskatning af udbytter af danske aktier, hvis det
ønsker at blive omfattet af en sådan beskatning.
Investeringsinstitutter med
minimumsbeskatning, der samtidig har tilvalgt beskatning af
udbytter af danske aktier, kan sidestilles med danske
investeringsselskaber, der efter selskabsskattelovens § 3,
stk. 1, nr. 19, beskattes af udbytter af danske aktier. Det
foreslås derfor, at kravet om betaling af en skat på 15
pct. heller ikke skal gælde i forhold til udbytte, der
modtages fra et investeringsinstitut med minimumsbeskatning, der
har tilvalgt beskatning af udbytter af danske aktier.
Betingelsen om, at der efter
vedtægterne ikke kan investeres i aktier i danske selskaber,
foreslås bibeholdt. Betingelsen er fortsat relevant, da der i
dag er investeringsinstitutter med minimumsbeskatning med frikort,
der ikke investerer i aktier i danske selskaber, og da det fortsat
vil være muligt at oprette sådanne
investeringsinstitutter.
Til nr. 4
Ved lovforslagets § 3, nr. 1, er
foreslået en ophævelse af kildeskattelovens § 2,
stk. 1, nr. 6, 2. pkt., idet der samtidig foreslås, at dette
2. pkt. erstattes af tre nye punktummer. Denne udbygning med to
ekstra punktummer betyder, at henvisningerne i kildeskattelovens
§ 2, stk. 1, nr. 6, 7. og 8. pkt., til andre punktummer i
bestemmelsen skal konsekvensændres for fortsat at være
korrekte. Der indgår ikke et sådant
konsekvensændringsforslag i det fremsatte lovforslag. Med
ændringsforslaget rettes der op på denne fejl.
Til nr. 5
Med lovforslaget foreslås, at
selskaberne for at kunne benytte den foreslåede ordning bl.a.
skal opfylde grænseværdier for omsætning og
balance i et af de på aftaletidspunktet to senest opgjorte
årsregnskaber.
Lovforslagets § 5, nr. 5,
indebærer, at grænseværdien for omsætning
er 20 mio. kr. og for balance 75 mio. kr. Begge grænser skal
være overholdt i et af de to senest opgjorte
årsregnskaber.
Med ændringsforslaget foreslås
det at nedsætte grænse?rne for både
omsætning og balance til 15 mio. kr., således at det
svarer til EU's grænse for mikrovirksomheder, jf.
Kommissionens henstilling af 6. maj 2003 om definitionen af
mikrovirksomheder og små og mellemstore virksomheder
(2003/361/EF). I overensstemmelse med EU-definitionen
foreslås samtidig, at blot én af grænserne skal
være overholdt i et af de på aftaletidspunktet to
senest opgjorte årsregnskaber.
Ændringsforslaget skønnes at
indebære en begrænset reduktion af mindreprovenuet.
Nedsættelsen skønnes imidlertid ikke at ændre de
provenumæssige konsekvenser af lovforslaget, som på
grund af den betydelige usikkerhed afrundes til nærmeste 5
mio. kr.
Til nr. 6
I forhold til den ved lovforslagets §
5, nr. 10, foreslåede ændring af definitionen af
investeringsinstitutter med minimumsbeskatning foreslås en
yderligere ændring af definitionen.
Det foreslås, at et dansk
investeringsinstitut, der ønsker at være et
investeringsinstitut med minimumsbeskatning, samtidig med at der
træffes valg herom, kan vælge, at instituttet skal
beskattes af udbytter, der modtages ved investering i aktier i
danske selskaber. Det kræver således et aktivt tilvalg,
hvis der skal ske en beskatning hos instituttet af udbytter af
danske aktier.
Kravet om samtidighed betyder, at et
allerede etableret investeringsinstitut med minimumsbeskatning ikke
efterfølgende kan vælge, at instituttet skal have
status som institut med beskatning af udbytter af danske aktier.
Begrundelsen herfor er, at en adgang til et sådant omvalg
ville kunne betyde en skærpelse for danske deltagere i
instituttet. De danske deltagere må formodes at have
foretaget deres investering ud fra en forventning om, at de ikke
vil få deres afkast reduceret med en skat betalt af
instituttet, når de i øvrigt bliver beskattet af deres
andel af årets opgjorte minimumsindkomst.
For et dansk investeringsinstitut med
minimumsbeskatning, som vælger beskatning af udbytter af
danske aktier, er valget bindende. Efter forslaget er der
således ikke adgang til efterfølgende at ændre
dette valg. I givet fald må følges en model med
ophør og etablering af et nyt institut. Et dansk
investeringsinstitut med minimumsbeskatning, som har valgt
beskatning af udbytter af danske aktier, kan derimod
efterfølgende ændre status til investeringsselskab. Et
sådant statusskift vil således ikke ændre
på det forhold, at instituttet også efter statusskiftet
beskattes af udbytter af danske aktier.
Reglerne i ligningslovens § 16 C om
investeringsinstitutter med minimumsbeskatning gælder for
instituttet som sådan eller afdelinger heri. Den
foreslåede nye regel om adgang til at vælge beskatning
af modtagne udbytter af danske aktier gælder tilsvarende
på afdelingsniveau. Det kan således samtidig med
oprettelse af en afdeling med minimumsbeskatning vælges, at
denne afdeling skal være med beskatning af modtagne udbytter
af danske aktier.
Til nr. 7
Ved § 7, nr. 2, i lovforslaget er det
foreslået, at danske investeringsinstitutter med
minimumsbeskatning skal betale en skat på 15 pct. af udbytter
af danske aktier m.v. Kravet om betaling af en skat på 15
pct. gælder dog ikke, hvis instituttet har danske medlemmer.
Forslaget betyder, at hvis der er danske medlemmer, så vil
udenlandske medlemmer af et dansk investeringsinstitut med
investering i aktier i danske selskaber ikke være fritaget
for betaling af dansk udbytteskat af det udenlandske medlems andel
af årets opgjorte minimumsindkomst. Begrundelsen er, at
investeringsinstituttet ikke har betalt skat af modtagne udbytter
af danske aktier.
Det foreslås at ændre reglen
vedrørende betaling af en skat på 15 pct. af udbytter
af danske aktier. Efter forslaget vil investeringsinstituttet
skulle betale en skat på 15 pct. af udbytter af danske
aktier, når investeringsinstituttet samtidig med valg af
status som minimumsbeskattet investeringsinstitut har valgt at
skulle beskattes af modtagne udbytter af danske aktier. Se
ændringsforslag nr. 6 og bemærkningerne hertil.
Ved § 7, nr. 2, i lovforslaget er det
tillige foreslået, at kravet om betaling af en skat på
15 pct. ikke gælder en række nærmere opregnede
udbyttekategorier, herunder udbytter som det minimumsbeskattede
investeringsinstitut modtager fra et dansk investeringsselskab
eller et andet dansk minimumsbeskattet investeringsinstitut. Det er
en betingelse, at det sidstnævnte
investeringsselskab/minimumsbeskattede investeringsinstitut efter
investeringsselskabets/investeringsinstituttets vedtægter
ikke kan investere i aktier i danske selskaber.
Det foreslås, at betingelsen om, at
der efter vedtægterne ikke kan investeres i aktier i danske
selskaber, alene skal gælde for investeringsinstitutter med
minimumsbeskatning. Danske investeringsselskaber skal efter
selskabsskattelovens § 3, stk. 1, nr. 19, betale en skat
på 15 pct. af udbytter, der modtages ved investering i aktier
i danske selskaber. Der er således ikke behov for at stille
krav til indholdet af investeringsselskabets vedtægter, idet
der vil være betalt 15 pct. i skat, hvis der investeres i
aktier i danske selskaber.
Det foreslås endvidere, at kravet om
betaling af en skat på 15 pct. ikke skal gælde for
udbytte, som et investeringsinstitut med minimumsbeskatning
modtager fra et andet investeringsinstitut med minimumsbeskatning,
når dette andet investeringsinstitut har tilvalgt beskatning
af udbytter af danske aktier.
Betingelsen om, at der efter
vedtægterne ikke kan investeres i aktier i danske selskaber,
foreslås bibeholdt. Betingelsen er fortsat relevant, da der i
dag er investeringsinstitutter med minimumsbeskatning med frikort,
der ikke investerer i aktier i danske selskaber, og da det fortsat
vil være muligt at oprette sådanne
investeringsinstitutter.
Der kan yderligere henvises til
bemærkningerne til ændringsforslag nr. 3 og 8.
Til nr. 8
Ved § 7, nr. 4, i lovforslaget er det
foreslået, at udenlandske selskaber fritages for dansk
beskatning af udbytter, der modtages fra danske
investeringsselskaber og danske investeringsinstitutter med
minimumsbeskatning, forudsat at det danske investeringsselskab
henholdsvis det danske investeringsinstitut med minimumsbeskatning
har betalt en skat på 15 pct. af udbytter modtaget ved
investering i aktier i danske selskaber.
Kravet om betaling af en skat på 15
pct. gælder dog ikke en række nærmere opregnede
udbyttekategorier, herunder udbytter som investeringsselskabet
henholdsvis det minimumsbeskattede investeringsinstitut modtager
fra et dansk investeringsselskab eller et dansk minimumsbeskattet
investeringsinstitut. Det er en betingelse, at det
sidstnævnte investeringsselskab/minimumsbeskattede
investeringsinstitut efter
investeringsselskabets/investeringsinstituttets vedtægter
ikke kan investere i aktier i danske selskaber.
Det foreslås, at betingelsen om, at
der efter vedtægterne ikke kan investeres i aktier i danske
selskaber, alene skal gælde for investeringsinstitutter med
minimumsbeskatning. Danske investeringsselskaber skal efter
selskabsskattelovens § 3, stk. 1, nr. 19, betale en skat
på 15 pct. af udbytter, der modtages ved investering i aktier
i danske selskaber. Der er således ikke behov for at stille
krav til indholdet af investeringsselskabets vedtægter, idet
der vil være betalt 15 pct. i skat, hvis der investeres i
aktier i danske selskaber.
Efter forslaget vil et dansk
investeringsselskab, investeringsselskab A, kunne investere i
danske aktier gennem et andet dansk investeringsselskab,
investeringsselskab B, uden at der er krav om betaling af skatten
på 15 pct. mere end en gang. Investeringsselskab B, der har
investereret i aktier i et dansk selskab, der ikke er et
investeringsselskab, skal betale 15 pct. i skat af udbytte af denne
investering. Modtager investeringsselskab A udbytte af sin
investering i investeringsselskab B, er det ikke en betingelse for
det udenlandske selskabs fritagelse for udbytteskat af udbytte fra
investeringsselskab A, at investeringsselskab A har betalt 15 pct.
i skat af det modtagne udbytte fra investeringsselskab B.
Det skal bemærkes, at
skattepligtsbestemmelsen for danske investeringsselskaber
foreslås ændret tilsvarende, således at det
også heraf kommer til at fremgå, at investeringsselskab
A ikke vil skulle betale 15 pct. i skat af det modtagne udbytte fra
investeringsselskab B. Se ændringsforslag nr. 9 og
bemærkningerne hertil.
Det foreslås endvidere, at kravet om
betaling af en skat på 15 pct. ikke skal gælde for
udbytte, som modtages fra et investeringsinstitut med
minimumsbeskatning, når dette investeringsinstitut har
tilvalgt beskatning af danske aktieudbytter.
Betingelsen om, at der efter
vedtægterne ikke kan investeres i danske aktier,
foreslås bibeholdt. Betingelsen er fortsat relevant, da der i
dag er investeringsinstitutter med minimumsbeskatning med frikort,
der ikke investerer i danske aktier, og da det fortsat vil
være muligt at oprette sådanne
investeringsinstitutter.
Der kan yderligere henvises til
bemærkningerne til ændringsforslag nr. 3.
Til nr. 9
Danske investeringsselskaber er som
udgangspunkt skattefri, men skal dog betale en skat på 15
pct. af udbytte, der modtages af aktier i et dansk selskab, jf.
selskabsskattelovens § 3, stk. 1, nr. 19.
Kravet om betaling af en skat på 15
pct. gælder dog ikke en række nærmere opregnede
udbyttekategorier. Det drejer sig om udbytte af
investeringsselskabets egne aktier, udbytte, der modtages fra et
dansk investeringsinstitut med minimumsbeskatning, der udelukkende
investerer i fordringer omfattet af kursgevinstloven og i afledte
instrumenter efter Finanstilsynets regler herom, og endelig om
udbytter, som investeringsselskabet modtager fra et dansk
minimumsbeskattet investeringsinstitut eller et andet dansk
investeringsselskab, hvis det minimumsbeskattede
investeringsinstitut/investeringsselskabet efter
investeringsinstituttets/investeringsselskabets vedtægter
ikke kan investere i aktier m.v. i danske selskaber m.v.
Det foreslås, at betingelsen om, at
der efter vedtægterne ikke kan investeres i aktier i danske
selskaber, alene skal gælde for investeringsinstitutter med
minimumsbeskatning. Danske investeringsselskaber skal som
nævnt efter selska?bsskattelovens § 3, stk. 1, nr. 19,
betale en skat på 15 pct. af udbytter, der modtages ved
investering i aktier i danske selskaber. Der er således ikke
behov for at stille krav til indholdet af investeringsselskabets
vedtægter, idet der vil være betalt 15 pct. i skat,
hvis der investeres i danske aktier.
Forslaget betyder, at et dansk
investeringsselskab, investeringsselskab A, vil kunne investere i
danske aktier gennem et andet dansk investeringsselskab,
investeringsselskab B, uden at der er krav om betaling af skatten
på 15 pct. mere end en gang. Investeringsselskab B, der har
investereret i aktier i et dansk selskab, der ikke er et
investeringsselskab, skal betale 15 pct. i skat af udbytte af denne
investering. Modtager investeringsselskab A udbytte af sin
investering i investeringsselskab B, skal investeringsselskab A
således ikke betale 15 pct. i skat af det modtagne udbytte
fra investeringsselskab B.
Det er ved den foreslåede
omformulering udeladt udtrykkeligt at nævne udbytte, der
modtages fra et investeringsinstitut med minimumsbeskatning, der
udelukkende investerer i fordringer omfattet af kursgevinstloven og
i afledte instrumenter efter Finanstilsynets regler herom.
Begrundelsen herfor er, at det ikke anses for nødvendigt at
omtale denne kategori af udbytte, da disse udbytter er indeholdt i
reglen om, at der ikke skal en skat på 15 pct. af udbytte,
der modtages fra et dansk minimumsbeskattet investeringsinstitut,
som efter instituttets vedtægter ikke kan investere i aktier
i danske selskaber. Udeladelsen indebærer således ikke
nogen realitetsændring.
Det foreslås endvidere, at kravet om
betaling af en skat på 15 pct. ikke skal gælde for
udbytte, som modtages fra et investeringsinstitut med
minimumsbeskatning, når dette investeringsinstitut har
tilvalgt beskatning af udbytter af danske aktier.
Betingelsen om, at der efter
vedtægterne ikke kan investeres i aktier i danske selskaber,
foreslås bibeholdt. Betingelsen er fortsat relevant, da der i
dag er investeringsinstitutter med minimumsbeskatning med frikort,
der ikke investerer i danske aktier, og da det fortsat vil
være muligt at oprette sådanne
investeringsinstitutter.
Der kan yderligere henvises til
bemærkningerne til ændringsforslag nr. 3.
Til nr. 10
Skatteindberetningslovens § 15 a blev
indført ved lov nr. 1130 af 11. september 2018, idet det
samtidig var fastsat, at skatteministeren fastsætter
tidspunktet for bestemmelsens ikrafttrædelse. Bestemmelsen er
på nuværende tidspunkt endnu ikke sat i kraft. Idet det
findes mest hensigtsmæssigt at afvente bestemmelsens
ikrafttrædelse, foreslås det, at den foreslåede
konsekvensændring udgår af nærværende
lovforslag. Hensigten er at genfremsætte
konsekvensændringen, når skatteindberetningslovens
§ 15 a er blevet sat i kraft.
Til nr. 11
Det foreslås, at
konsekvensændringerne i aktiesparekontolovens § 5, stk.
1, nr. 2 og 3, jf. ændringsforslag nr. 2, skal have virkning
fra og med indkomståret 2020. Konsekvensændringen
får dermed samme virkningstidspunkt som den foreslåede
opdeling af aktieavancebeskatningslovens § 19.
Til nr. 12
Det foreslås at tydeliggøre,
at de foreslåede regler for aftaler om tildeling af aktier,
køberetter til aktier og tegningsretter til aktier
tillægges virkning for aftaler, der indgås efter det
tidspunkt, som skatteministeren fastsætter for
ikrafttræden af lovens § 5, nr. 1-7 og 13, jf.
lovforslagets § 10, stk. 2. De øvrige dele af loven
træder i kraft den 1. marts 2019. Der er med
ændringsforslaget ikke tilsigtet indholdsmæssig
ændring af tidspunktet for, hvornår de foreslåede
regler om aktieløn kan benyttes, men alene en
tydeliggørelse af, at virkningstidspunktet beror på
skatteministerens fastsættelse af disse bestemmelsers
ikrafttræden.
5. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 20. november
2018 og var til 1. behandling den 27. november 2018. Lovforslaget
blev efter 1. behandling henvist til behandling i
Skatteudvalget.
Oversigt over lovforslagets
sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse
med udvalgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på
Folketingets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 2
møder.
Høringssvar
Et udkast til lovforslaget har inden
fremsættelsen været sendt i høring, og
Skatteministeriet sendte den 10. september 2018 dette udkast til
udvalget, jf. SAU alm. del - bilag 275 (folketingsåret
2017-18). Den 27. november 2018 sendte skatteministeren
høringssvarene og et høringsnotat til udvalget.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 10
bilag på lovforslaget.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har under udvalgsarbejdet modtaget
2 skriftlige henvendelser om lovforslaget.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet
9 spørgsmål til skatteministeren til skriftlig
besvarelse, som ministeren har besvaret.
Dennis Flydtkjær (DF) Hans
Kristian Skibby (DF) Kim Christiansen (DF) Jan Rytkjær
Callesen (DF) Mikkel Dencker (DF) René Christensen (DF)
Louise Schack Elholm (V) Jan E. Jørgensen (V) Kristian Pihl
Lorentzen (V) Jacob Jensen (V) Torsten Schack Pedersen (V) Carsten
Kissmeyer (V) Joachim B. Olsen (LA) nfmd. May-Britt Kattrup (LA) Anders
Johansson (KF) Ane Halsboe-Jørgensen (S) Jens Joel (S)
Daniel Toft Jakobsen (S) Jesper Petersen (S) Mattias Tesfaye (S)
Peter Hummelgaard Thomsen (S) Lea Wermelin (S) fmd. Rune Lund (EL) Pelle Dragsted (EL)
Julius Graakjær Grantzau (ALT) René Gade (ALT) Andreas
Steenberg (RV) Lisbeth Bech Poulsen (SF) Jacob Mark (SF)
Inuit Ataqatigiit, Nunatta Qitornai,
Tjóðveldi og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer
i udvalget.
Socialdemokratiet (S) | 46 | |
Dansk Folkeparti (DF) | 37 | |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 34 | |
Enhedslisten (EL) | 14 | |
Liberal Alliance (LA) | 13 | |
Alternativet (ALT) | 10 | |
Radikale Venstre (RV) | 8 | |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 7 | |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 6 | |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 | |
Nunatta Qitornai (NQ) | 1 | |
Tjóðveldi (T) | 1 | |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 | |