Fremsat den 20. november 2018 af justitsministeren (Søren Pape Poulsen)
Forslag
til
Lov om ændring af
værgemålsloven, lov om valg til Folketinget, lov om
tinglysning og lov om Det Centrale Personregister
(Valgret til personer under
værgemål samt forvaltning af tortgodtgørelse
tilkendt personer under værgemål)
§ 1
I værgemålsloven, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1015 af 20. august 2007, som
ændret senest ved § 10 i lov nr. 550 af 30. maj 2017,
foretages følgende ændringer:
1. § 6,
stk. 1, 2. pkt., affattes således:
»Fratagelsen af den retlige handleevne kan
begrænses til at angå bestemte aktiver eller
anliggender.«
2. I
§ 6, stk. 2, indsættes efter
»Den, der er frataget handleevnen,«: »jf. stk. 1,
1. pkt.,« og som 2. pkt.
indsættes: »Den, der delvist er frataget handleevnen,
jf. stk. 1, 2. pkt., er myndig, men kan ikke forpligte sig ved
retshandler eller råde over sin formue i det omfang, det er
bestemt.«
3. I
§ 35, stk. 2, nr. 2,
indsættes efter »som justitsministeren
fastsætter«: », jf. dog stk. 4«.
4. I
§ 35 indsættes som stk. 4:
»Stk. 4.
Stk. 2, nr. 2, finder ikke anvendelse på godtgørelse
for tort tilkendt en person under værgemål.«
5. I
§ 40, nr. 1, ændres
»umyndighed« til:
»værgemål«.
6.
Efter § 46 indsættes i kapitel
7:
Ȥ 46 a. Reglerne i
dette kapitel finder tilsvarende anvendelse på aftaler, som
en person, der delvist er frataget den retlige handleevne, jf.
§ 6, stk. 1, 2. pkt., har indgået, i det omfang aftalen
er omfattet af fratagelsen.«
§ 2
I lov om valg til Folketinget, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1426 af 8. december 2017, som
ændret ved § 1 i lov nr. 242 af 24. marts 2018 og §
27 i lov nr. 503 af 23. maj 2018, foretages følgende
ændring:
1. I
§ 1 ændres »under
værgemål med fratagelse af den retlige handleevne, jf.
værgemålslovens § 6« til:
»umyndig«.
§ 3
I lov om tinglysning, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1075 af 30. september 2014, som
ændret ved § 15 i lov nr. 573 af 4. maj 2015, § 2 i
lov nr. 580 af 4. maj 2015, § 1 i lov nr. 1721 af 27. december
2016, § 3 i lov nr. 80 af 24. januar 2017 og § 4 i lov
nr. 550 af 30. maj 2017, foretages følgende
ændringer:
1. I
§ 48, stk. 1, ændres
»umyndige« til: »person, der er frataget den
retlige handleevne«.
2. I
§ 48, stk. 2, indsættes
efter »ejendommen«: », i det omfang den faste
ejendom er omfattet af fratagelsen af den retlige
handleevne«.
§ 4
I lov om Det Centrale Personregister, jf.
lovbekendtgørelse nr. 646 af 2. juni 2017, som ændret
ved § 25 i lov nr. 503 af 23. maj 2018 og lov nr. 747 af 8.
juni 2018, foretages følgende ændring:
1. I
bilag 1, nr. 16), til loven
indsættes efter »værgemålslovens §
6,«: »stk. 1, 1. eller 2. pkt.,«.
§ 5
Loven træder i kraft den 1. januar 2019.
§ 6
Stk. 1. Loven
gælder ikke for Færøerne og Grønland.
Stk. 2. Lovens
§§ 1 og 4 kan ved kongelig anordning sættes helt
eller delvis i kraft for Grønland med de ændringer,
som de grønlandske forhold tilsiger.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige
bemærkninger | Indholdsfortegnelse | 1. | Indledning | 2. | Lovforslagets
hovedpunkter | | 2.1. | Valgret til personer under
værgemål | | | 2.1.1. | Gældende ret | | | | 2.1.1.1. | Valgret til Folketinget | | | | 2.1.1.2. | Generelt om værgemål | | | 2.1.2. | Justitsministeriets overvejelser og
analyse af værgemålsreglerne | | | 2.1.3. | Den foreslåede ordning | | 2.2. | Forvaltning af tortgodtgørelse
tilkendt personer under værgemål | | | 2.2.1. | Gældende ret | | | 2.2.2. | Justitsministeriets overvejelser | | | 2.2.3. | Den foreslåede ordning | 4. | Økonomiske
konsekvenser og implementeringskonsekvenser for det
offentlige | 5 | Økonomiske og
administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v. | 6. | Administrative
konsekvenser for borgerne | 7. | Miljømæssige konsekvenser | 8. | Forholdet til
EU-retten | 9. | Hørte
myndigheder og organisationer m.v. | 10. | Sammenfattende
skema |
|
1. Indledning
Lovforslaget har for det første til formål at
indføre en mulighed for delvis fratagelse af en persons
retlige handleevne, hvilket bl.a. vil indebære, at personen
bevarer valgretten til folketingsvalg.
Det er således regeringens opfattelse, at demokratiske
principper taler for, at kredsen af personer med valgret til et
folkevalgt organ bør være så bred som mulig.
Regeringen ønsker, at flest muligt inden for rammerne af
grundloven skal have valgret til landsdækkende valg i Danmark
- også personer under værgemål.
I den seneste tid har der i den forbindelse været fokus
på, at personer under værgemål med fratagelse af
den retlige handleevne ikke har valgret til folketingsvalg, jf.
således bl.a. beslutningsforslag nr. B 71 af 8. februar 2018
om, at færre personer under værgemål fratages
stemmeretten til folketingsvalg på grund af handicap. Disse
personer har allerede i dag valgret til kommunale og regionale valg
samt til Europa-Parlamentsvalg.
I lyset heraf har Justitsministeriet analyseret reglerne
på området med det formål at undersøge
mulighederne for, at færre personer, der er under
værgemål, mister stemmeretten til folketingsvalg, jf.
Justitsministeriets analyse af 3. oktober 2018 oversendt til
Folketinget den 16. oktober 2018.
På baggrund af analysen foreslår regeringen med
nærværende lovforslag at indføre en ny ordning
med mulighed for delvis fratagelse af en persons retlige
handleevne. Det vil bl.a. indebære, at personen bevarer
valgretten til folketingsvalg i modsætning til den
nuværende - og eneste - mulighed for handleevnefratagelse,
der gælder for alle anliggender mv. Valgret til
folketingsvalg giver derudover valgret til folkeafstemninger.
Det er samtidig regeringens opfattelse, at en ny, supplerende
mulighed for delvis fratagelse af den retlige handleevne også
vil give yderligere fleksibilitet i værgemålssystemet.
Den foreslåede ordning kan således bidrage til, at
værgemål i videre omfang end i dag kan
skræddersys og begrænses til lige netop det, der er
nødvendigt for at beskytte den pågældende person
- og omvendt bidrage til, at personen i videre omfang end i dag
får mulighed for at bevare rådigheden over sin formue
mv.
Lovforslaget har for det andet til formål at
indføre et krav om, at tortgodtgørelse - uanset
beløbets størrelse - tilkendt en person under
værgemål skal indsættes i en forvaltningsafdeling
og således ikke kan forvaltes af værgen.
Forslaget herom skal ses i lyset af, at der er set et eksempel
på, at en værge for en person under 18 år
uberettiget har brugt midler, som den mindreårige har
fået tilkendt i tortgodtgørelse for seksuelt
misbrug.
Efter regeringens opfattelse er det således samfundets
opgave at sikre, at personer under værgemål, der har
fået tilkendt en tortgodtgørelse efter et seksuelt
overgreb mv., ikke udsættes for et yderligere svigt ved, at
tortgodtgørelsen uberettiget bruges af en forælder
eller en værge.
2. Lovforslagets hovedpunkter
2.1. Valgret
til personer under værgemål
2.1.1. Gældende ret
2.1.1.1. Valgret til Folketinget
Betingelserne for valgret (stemmeret) til Folketinget findes i
grundlovens § 29 og § 1 i lov om valg til
Folketinget.
Ifølge grundlovens § 29, stk. 1, har enhver, som har
dansk indfødsret, fast bopæl i riget og har nået
den i stk. 2 omhandlede valgretsalder valgret til Folketinget,
medmindre vedkommende er umyndiggjort. Det bestemmes ved lov, i
hvilket omfang straf og understøttelse, der i lovgivningen
betragtes som fattighjælp, medfører tab af
valgret.
Efter forarbejderne til grundlovens § 29 må det
antages, at det er urådigheden over formuen (som en
konsekvens af umyndiggørelsen), der førte til, at man
i grundloven knyttede tab af valgretten til umyndiggørelse.
Grundlovens § 29 indebærer dermed, at i alle
tilfælde, hvor en person er frataget den retlige handleevne
efter værgemålslovens § 6 - jf. nærmere
herom nedenfor under pkt. 2.1.1.2 - fortaber den
pågældende valgretten til Folketinget. Der er
således efter grundloven ikke mulighed for at give personer,
der er frataget den retlige handleevne efter
værgemålslovens § 6, valgret til
folketingsvalg.
Denne forståelse af grundlovens § 29 blev
tiltrådt af Højesteret ved dom af 18. januar 2018.
Det fremgår tilsvarende af § 1 i lov om valg til
Folketinget, at valgret til Folketinget har enhver, som har dansk
indfødsret, er fyldt 18 år, og har fast bopæl i
riget, medmindre vedkommende er under værgemål med
fratagelse af den retlige handleevne, jf.
værgemålslovens § 6.
I forbindelse med affattelsen af bestemmelsen blev det lagt til
grund, at grundlovens § 29 indebærer, at en person under
værgemål med fratagelse af den retlige handleevne, jf.
værgemålslovens § 6, fortaber valgretten.
Det følger desuden af § 96 i lov om valg til
Folketinget, at enhver, der har valgret til Folketinget og er
optaget på valglisten, har ret til at deltage i
folkeafstemninger. Valgret til Folketinget er således en af
betingelserne for valgret til folkeafstemninger.
2.1.1.2. Generelt om værgemål
Værgemålsloven indeholder tre former for
værgemål for voksne. Værgemål efter §
5 er lovens grundordning. Efter § 5, stk. 1, kan der
iværksættes værgemål for en person, der
på grund af sindssygdom, herunder svær demens, eller
hæmmet psykisk udvikling eller anden form for alvorligt
svækket helbred er ude af stand til at varetage sine
anliggender, hvis der er behov for det. Der kan desuden efter
§ 5, stk. 2, iværksættes værgemål for
en person, der på grund af sygdom eller stærkt
svækket tilstand er uegnet til at varetage sine
økonomiske anliggender, og som selv anmoder herom, hvis der
er behov for det i stedet for samværgemål efter §
7.
Det fremgår af § 5, stk. 3, at værgemålet
kan begrænses til at angå økonomiske forhold,
herunder bestemte aktiver eller anliggender, samt at det også
kan begrænses til at angå personlige forhold, herunder
bestemte personlige anliggender. Værgemålslovens §
5 giver således mulighed for individuelle
værgemålsordninger, der kan tilpasses den
pågældendes behov.
Personer, der er under værgemål efter § 5, er
myndige, medmindre de tillige er frataget handleevnen efter §
6. En person under værgemål efter lovens § 5 kan
således indgå retshandler på egen hånd, og
de kan stemme til folketingsvalg.
Værgemålslovens § 6 giver retten mulighed for
at fratage en person den retlige handleevne, hvis den
pågældende er under værgemål efter lovens
§ 5, der omfatter økonomiske forhold. Det er yderligere
en betingelse for fratagelse af den retlige handleevne efter §
6, at dette er nødvendigt for at hindre, at den
pågældende udsætter sin formue, indkomst eller
andre økonomiske interesser for fare for at forringes
væsentligt, eller for at hindre økonomisk
udnyttelse.
Det fremgår desuden af værgemålslovens §
6, stk. 1, 2. pkt., at fratagelsen af den retlige handleevne ikke
kan begrænses til at angå bestemte aktiver eller
anliggender. Værgemål med fratagelse af den retlige
handleevne efter § 6 omfatter således hele formuen.
Det fremgår af lovens § 6, stk. 2, at den, der er
frataget handleevnen, er umyndig og ikke selv kan forpligte sig ved
retshandler eller råde over sin formue, medmindre andet er
bestemt.
Ifølge værgemålslovens § 8, skal
værgemål fastsættes efter det mindste middels
princip. Det indebærer bl.a., at der ikke kan ske fratagelse
af den retlige handleevne efter § 6, hvis den
pågældendes interesser i tilstrækkeligt omfang
kan tilgodeses ved værgemål efter § 5.
Fratagelse af den retlige handleevne værner et
beskyttelsesbehov for en sårbar persongruppe. I
betænkning nr. 1247/1993 om værgemål afgivet af
Myndighedsudvalget nævnes især personer, der enten er
så aktive, at der er behov for at hindre deres egne
dispositioner, eller fordi der er et behov for at beskytte personen
imod udnyttelse (fra familiemedlemmer, bekendte eller andre).
Personer, der har et beskyttelsesbehov i forhold til egne
dispositioner beskrives desuden i betænkningen som personer,
der "færdes uden for hjemmet eller institutionen og har
tilstrækkelig handlekraft til at give sig i kast med
større køb eller risikofyldte aftaler og har
sådan en fremtræden, at forretningsfolk og andre
aftaleparter ikke fatter mistanke til, at noget er galt. "
Formålet er således at undgå, at den
pågældende indgår aftaler, der medfører et
økonomisk tab, eller lader sig udnytte af andre mennesker.
Der kan også være behov for at forhindre den
pågældendes dispositioner, hvis de vil foretage
retshandler, som kolliderer med værgens dispositioner.
2.1.1.3. Registrering af handleevnefratagelse
Beskyttelsen af personer under værgemål ligger i, at
aftaler indgået på egen hånd af en person, der
har fået frataget den retlige handleevne, som hovedregel er
ugyldige, jf. værgemålslovens § 6, stk. 2.
Det er imidlertid en forudsætning for denne beskyttelse,
at alle har mulighed for at vide, om en person, der ønsker
at indgå aftale med dem, er frataget den retlige handleevne.
Det opnås ved, at en afgørelse om fratagelsen af den
retlige handleevne tinglyses, jf. værgemålslovens
§ 6, stk. 3, og tinglysningslovens § 48, stk. 1. Hvis
den, der er frataget den retlige handleevne, ejer fast ejendom,
skal afgørelsen tillige tinglyses på ejendommen, jf.
tinglysningslovens § 48, stk. 2.
Tinglysning er en forudsætning for, at afgørelsen
om fratagelse af den retlige handleevne er beskyttet og opnår
retsvirkning over for aftaler, der i god tro indgås med den
umyndige.
Oplysninger om værgemål med fratagelse af den
retlige handleevne registreres tillige i Det Centrale
Personregister (CPR).
Det fremgår således af § 4 i lov om Det
Centrale Personregister, at enhver med et personnummer tildelt
efter lovens § 3, stk. 1, registreres i CPR med de
oplysninger, der er anført i bilag 1 til loven. Af bilag 1,
nr. 16, fremgår, at dataindholdet i CPR, jf. § 4, bl.a.
er eventuelle værgemålsoplysninger. Det omfatter
oplysning om, at personen er under værgemål med
fratagelse af den retlige handleevne, jf.
værgemålslovens § 6, samt værgens navn og
dennes adresse.
Oplysningerne herom indgår i det udtræk, der fra CPR
genereres til brug for udarbejdelse af valglister til valg til
Folketinget.
Herudover videregives oplysninger herom til offentlige
myndigheder og private efter CPR-lovens nærmere bestemmelser
herom. Efter CPR-lovens kapitel 8 kan oplysninger, herunder
oplysninger om værgemål med fratagelse af den retlige
handleevne, fra CPR videregives til offentlige myndigheder i
nærmere bestemt omfang. For så vidt angår
videregivelse til private kan Økonomi- og
Indenrigsministeriet efter CPR-lovens kapitel 10 videregive
nærmere bestemte oplysninger fra CPR, herunder oplysninger om
værgemål med fratagelse af den retlige handleevne, til
private om en større afgrænset kreds af personer, og
efter CPR-lovens kapitel 12 kan kommunalbestyrelserne videregive
nærmere bestemte enkeltoplysninger m.v., herunder oplysninger
om værgemål med fratagelse af den retlige handleevne,
til private.
2.1.2. Justitsministeriets overvejelser og analyse af
værgemålsreglerne
Som nævnt ovenfor under pkt. 1, taler demokratiske
principper efter regeringens opfattelse for, at kredsen af personer
med valgret til et folkevalgt organ bør være så
bred som mulig. Regeringen ønsker, at flest muligt inden for
rammerne af grundloven skal have valgret til landsdækkende
valg i Danmark - også personer under
værgemål.
I den seneste tid har der været fokus på, at
personer under værgemål med fratagelse af den retlige
handleevne ikke har valgret til folketingsvalg, jf. således
bl.a. beslutningsforslag nr. B 71 af 8. februar 2018 om, at
færre personer under værgemål fratages
stemmeretten til folketingsvalg på grund af handicap. Disse
personer har allerede i dag valgret til kommunale og regionale valg
samt til Europa-Parlamentsvalg.
I lyset heraf har Justitsministeriet analyseret reglerne
på området med det formål at undersøge
mulighederne for, at færre personer, der er under
værgemål, mister stemmeretten til folketingsvalg, jf.
Justitsministeriets analyse af 3. oktober 2018 oversendt til
Folketinget den 16. oktober 2018.
Det fremgår af analysens pkt. 2.4, at så længe
der er en persongruppe, som i henhold til lovgivningen har
fået frakendt rådigheden over deres formue, bevirker
grundlovens § 29, at disse personer ikke kan have valgret til
folketingsvalg.
Det vil således kræve en ændring af
grundloven, hvis fratagelse af den retlige handleevne ikke skal
medføre fortabelse af valgretten.
Grundlovens § 29 er imidlertid ikke til hinder for, at
værgemålsreglerne ændres eller ophæves,
så alle eller nogle af dem, der i dag er frataget den retlige
handleevne, igen helt eller delvis får rådighed over
deres formue.
En sådan ordning må imidlertid efter
Justitsministeriets opfattelse ikke bevirke, at de personer, der
har behov for den beskyttelse, der ligger i en
handleevnefratagelse, sættes i en position, hvor de reelt
udsættes for risiko for økonomisk udnyttelse eller for
anden fare for, at deres formue forringes.
Hertil bemærkes, at de omkring 1.900 personer, der er
frataget den retlige handleevne, udgør en særlig
sårbar befolkningsgruppe.
Det vil efter Justitsministeriets opfattelse være en
væsentlig svækkelse af beskyttelsen af disse personer,
hvis muligheden for fratagelse af den retlige handleevne helt
ophæves. Disse personer ville herefter ikke være
afskåret fra at indgå retshandler og påtage sig
økonomiske forpligtelser, som de ikke kan overskue
konsekvenserne af, hvorved de risikerer at udsætte deres
formue for fare. De pågældende ville desuden kunne
risikere at blive udnyttet økonomisk.
Justitsministeriet kan dermed ikke anbefale, at muligheden for
fratagelse af den retlige handleevne helt afskaffes. Der henvises
til pkt. 3.3.3 i Justitsministeriets analyse af 3. oktober
2018.
Justitsministeriet har i analysen desuden overvejet en ordning,
hvor fratagelsen af den retlige handleevne kan begrænses til
at omfatte bestemte aktiver eller anliggender. Der henvises til
analysens pkt. 3.3.4.
Der er intet retligt til hinder for, at der indføres en
sådan ordning, der giver mulighed for en delvis fratagelse af
den retlige handleevne. Sådanne ordninger findes allerede i
Norge og Sverige, jf. nærmere analysens pkt. 3.3.4.
Det fremgår desuden af analysen, at en person under
værgemål, der alene delvist fratages rådigheden
over sin formue, efter Justitsministeriets opfattelse ikke er
"umyndiggjort" i grundlovens forstand og dermed kan bevare sin
valgret til Folketinget.
Som det fremgår af analysen, pkt. 3.3.4, har
Justitsministeriet endvidere været i dialog med en
række organisationer, der varetager interesser for bl.a.
personer med psykiske funktionsnedsættelser og
pårørende.
Der peges fra organisationerne på, at fratagelsen af den
retlige handleevne tjener et vigtigt formål, som ikke fuldt
ud vil kunne opnås gennem et værgemål uden
fratagelse af den retlige handleevne.
Organisationerne peger imidlertid på, at den
ønskede beskyttelse i et vist omfang vil kunne opnås
ved en delvis fratagelse af den retlige handleevne. Der peges bl.a.
på, at det for en række personer har været
nødvendigt at fratage dem den retlige handleevne, da de
ellers indgår bestemte aftaler, som de ikke kan overskue de
økonomiske konsekvenser af. Det kan eksempelvis være,
at den pågældende gentagne gange har købt
elektronik mv. på afbetaling eller optaget dyre lån som
f.eks. kviklån.
Der peges således fra flere organisationer på, at
det ville være tilstrækkelig beskyttelse, at de
pågældende fratages evnen til at forpligte sig i
forhold til nærmere bestemte aftaletyper, herunder f.eks.
kreditkøb eller lån.
Det tilføjes - som det også fremgår af
analysens pkt. 3.3.4 - at Justitsministeriets myndighedsudvalg i
betænkning nr. 1247/1993 overvejede, om der var behov for
delvis fratagelse af den retlige handleevne, således at der
kunne gennemføres individuelle ordninger. Det blev dengang
afvist af udvalget med henvisning til, at hensynet til omverdenen
talte for en "alt eller intetordning". Udvalget fandt, at en
medkontrahent skal være klar over, om en delvis fratagelse
rammer netop den aftale, parterne er i færd med at
indgå.
Justitsministeriet har på ny overvejet, om de hensyn, der
begrundede, at Myndighedsudvalget i betænkning nr. 1247/1993
afviste muligheden for delvis fratagelse af den retlige handleevne,
fortsat foreligger.
Efter Justitsministeriets opfattelse taler de hensyn, der
tidligere lå til grund for, at der ikke skulle være
mulighed for delvis fratagelse af den retlige handleevne, ikke
længere afgørende imod en sådan ordning. Det
skyldes, at den teknologiske udvikling har gjort det lettere for en
medkontrahent at undersøge og konstatere, om en eventuel
aftalepart er under værgemål med hel eller delvis
fratagelse af den retlige handleevne, herunder omfanget af en
delvis fratagelse af den retlige handleevne, jf. nærmere
analysens pkt. 3.3.4.
Oplysninger om værgemål med fratagelse af den
retlige handleevne registreres således i
tinglysningssystemet, hvor erhvervsdrivende har mulighed for
digitalt opslag. Oplysninger om værgemål med fratagelse
af den retlige handleevne registreres endvidere i CPR, hvorfra
oplysningerne kan tilgås ved opslag og andre former for
dataleverancer. En ordning med delvis fratagelse af den retlige
handleevne skal ligeledes kunne registreres i de nævnte
registre med tilstrækkelig klarhed til, at en medkontrahent
vil kunne vurdere, om en aftale, som er ved at blive indgået
med en person, der delvist er frataget den retlige handleevne, er
omfattet af fratagelsen.
Det er samlet set Justitsministeriets opfattelse, at en mulighed
for delvis fratagelse af den retlige handleevne vil medføre
en større grad af fleksibilitet i
værgemålssystemet. En mulighed for delvis fratagelse af
den retlige handleevne kan således bevirke, at
værgemål i videre omfang end i dag kan
skræddersys og begrænses til lige netop det, der er
nødvendigt for at beskytte den pågældende person
- og omvendt bidrage til, at personen i videre omfang end i dag
får mulighed for at bevare rådigheden over sin formue
mv.
Det er derudover Justitsministeriets vurdering, at den
foreslåede model vil kunne give valgret til en del af de
personer, der i dag er udelukket fra at stemme til folketingsvalg
som følge af, at de er frataget den retlige handleevne.
Valgret til folketingsvalg vil samtidig medføre valgret til
folkeafstemninger.
De personer, der ud fra en konkret vurdering vil nyde
tilstrækkelig beskyttelse af en delvis fratagelse af den
retlige handleevne, vil således fremover få mulighed
for at stemme til bl.a. folketingsvalg. De personer, der i dag er
frataget den retlige handleevne efter den gældende ordning,
vil fortsat være omfattet af denne ordning, indtil dette
måtte blive ændret af Statsforvaltningen eller retten,
jf. herom neden for pkt. 2.1.4.
Der vil fortsat være personer, der har behov for, at
fratagelsen af den retlige handleevne omfatter samtlige anliggender
og således ikke begrænses. For disse personer vil der
ikke være tilstrækkelig beskyttelse i den
foreslåede ordning med delvis handleevnefratagelse. De vil
dermed fortsat skulle være under værgemål med
(fuld) fratagelse af den retlige handleevne efter de eksisterende
regler i værgemålslovens § 6, bl.a. med den
konsekvens, at de fortsat er frataget valgretten.
2.1.3. Den foreslåede ordning
2.1.3.1. Justitsministeriet foreslår, at der
indføres mulighed for delvis fratagelse af den retlige
handleevne.
Nærmere bestemt foreslår ministeriet, at fratagelsen
af den retlige handleevne skal kunne begrænses til at
angå bestemte aktiver eller anliggender. Der henvises til
lovforslagets § 1, nr. 1 (forslag til
værgemålslovens § 6, stk. 1, 2. pkt.), og
bemærkningerne hertil.
Det foreslås således, at fratagelsen skal kunne
angå dispositioner over bestemte aktiver, eksempelvis fast
ejendom, biler eller værdifuldt løsøre.
Fratagelsen skal også kunne begrænses til
nærmere bestemte anliggender. Det kan eksempelvis være
køb på kredit eller optagelse af lån, herunder
kviklån. Det kan desuden være en begrænsning i
forhold til aftaler af en bestemt økonomisk værdi. Ved
en beløbsmæssig begrænsning vil den
pågældende eksempelvis ikke kunne forpligte sig ved
køb af varer eller tjenesteydelser, hvis værdien
overstiger eksempelvis 2.000 kr. Beløbet fastsættes i
forhold til den pågældendes økonomiske
forhold.
Ved en afgørelse om værgemål med delvis
fratagelse af den retlige handleevne vil der således skulle
tages stilling til, hvilken eller hvilke aktiver eller anliggender,
fratagelsen skal vedrøre. Dette vil give mulighed for at
skræddersy individuelle ordninger og give den
pågældende nøjagtig den beskyttelse, der er brug
for. Samtidig bevarer den pågældende en del af sin
økonomiske frihed og dermed valgretten.
De grundlæggende betingelser for fratagelse af den retlige
handleevne ændres ikke. Det vil således fortsat
være en betingelse - også for delvis fratagelse af den
retlige handleevne - at personen er under værgemål
efter lovens § 5, der omfatter økonomiske forhold. Det
vil også fortsat være en betingelse, at
handleevnefratagelsen - hvad enten fratagelsen skal omfatte alle
eller kun visse anliggender mv. - er nødvendig for at
hindre, at den pågældende udsætter sin formue,
indkomst eller andre økonomiske interesser for fare for at
forringes væsentligt, eller for at hindre økonomisk
udnyttelse, jf. således værgemålslovens § 6,
stk. 1, 1. pkt., der ikke foreslås ændret.
Delvis fratagelse af den retlige handleevne efter den
foreslåede ordning kan desuden ikke ske, hvis den
pågældendes interesser i tilstrækkeligt omfang
kan tilgodeses ved et mindre indgribende værgemål, jf.
værgemålslovens § 8, der ikke foreslås
ændret. Værgemålslovens § 8 medfører
ligeledes, at et værgemål med fratagelse af den retlige
handleevne efter den eksisterende ordning fremover kun kan ske,
hvis den pågældendes interesser ikke i
tilstrækkeligt omfang kan tilgodeses ved et mindre
indgribende værgemål, herunder ved delvis fratagelse af
den retlige handleevne efter den foreslåede ordning.
For at kunne yde den samme beskyttelse som et
værgemål med (fuld) fratagelse af den retlige
handleevne må retsvirkningen af en delvis
handleevnefratagelse derudover være den samme som hidtil,
så langt fratagelsen rækker. Det foreslås derfor,
at aftaler indgået af en person, der delvist er frataget den
retlige handleevne, er ugyldige, hvis den konkrete aftale er
omfattet af fratagelsen. Der henvises til lovforslagets § 1,
nr. 2 (forslag til værgemålslovens § 6, stk. 2, 2.
pkt.), samt lovforslagets § 1, nr. 6 (forslag til
værgemålslovens § 46 a), og bemærkningerne
hertil.
Afgørelsen om en delvis handleevnefratagelse må
ligeledes skulle registreres i tinglysningssystemet og CPR på
samme måde som afgørelser om fratagelse af den retlige
handleevne efter den gældende ordning. Det foreslås
på den baggrund, at der i værgemålsloven, lov om
tinglysning og i lov om Det Centrale Personregister foretages de
fornødne justeringer. Der henvises til lovforslagets §
1, nr. 5, samt §§ 3 og 4 og bemærkningerne
hertil.
For så vidt angår registreringen i CPR er det af
hensyn til udarbejdelsen af valglister i forbindelse med valg til
Folketinget nødvendigt, at der sker en forskellig
registrering afhængig af, om der er tale om fratagelse af den
retlige handleevne efter den gældende ordning eller delvis
fratagelse efter den foreslåede ordning. Det skyldes, at
fratagelsen efter den gældende ordning medfører, at
den pågældende mister valgretten ved valg til
Folketinget, mens den pågældende bevarer valgretten
efter den foreslåede ordning, hvor der kun er tale om delvis
fratagelse af den retlige handleevne.
Det tilføjes, at betingelserne for valgret til
Folketinget i § 1 i lov om valg til Folketinget er knyttet op
på fratagelse af den retlige handleevne som
udelukkelsesgrund. Det foreslås derfor, at bestemmelsen
justeres som konsekvens af forslaget om mulighed for delvis
fratagelse af den retlige handleevne, som således ikke
medfører umyndighed og dermed heller ikke medfører
tab af valgretten. Der henvises til lovforslagets § 2 og
bemærkningerne hertil.
Den foreslåede ændring af værgemålsloven
vil forudsætte, at der foretages en række
konsekvensændringer af
værgemålsbekendtgørelsen.
Der er ikke i øvrigt ved lovforslaget tilsigtet nogen
ændring af retsvirkningen af værgemål, fratagelse
af den retlige handleevne eller gældende ret i
øvrigt.
Det bemærkes, at der flere steder i lovgivningen -
herunder selvfølgelig især i
værgemålsloven i øvrigt - henvises til
fratagelse af den retlige handleevne, jf.
værgemålslovens § 6. I disse tilfælde vil
der således fremover være tale om en henvisning til
begge typer fratagelse af retlig handleevne - den eksisterende
mulighed for handleevnefratagelse, der gælder for alle
anliggender mv., og den nye mulighed for delvis
handleevnefratagelse. Det gælder f.eks. i forhold til
§§ 8-9 om ændring og ophævelse af
værgemål samt kapitel 3 om behandlingen af sager, jf.
nærmere nedenfor.
2.1.3.2. Som netop anført vil der de steder i
lovgivningen, hvor der henvises til fratagelse af den retlige
handleevne, jf. § 6, fremover være tale om en henvisning
til begge typer fratagelse af retlig handleevne - den
nuværende mulighed for handleevnefratagelse, der gælder
for alle anliggender mv., og den nye mulighed for delvis fratagelse
af den retlige handleevne.
I forhold til behandlingen af de nye sager om delvis fratagelse
af den retlige handleevne fremgår det i den forbindelse af
værgemålslovens § 13, stk. 3, at retten
træffer afgørelse om fratagelse af handleevne efter
§ 6.
Henvisningen til § 6 medfører således, at alle
sager, hvor der vil være tale om fratagelse af den retlige
handleevne, skal behandles af domstolene. Det gælder for det
første i de tilfælde, hvor der skal etableres et
værgemål med fratagelse af den retlige handleevne for
en person, der ikke hidtil har været under
værgemål, også selv om der alene skal være
tale om en delvis fratagelse af den retlige handleevne. Retten skal
tillige - også ligesom hidtil - behandle sager, hvor et
værgemål efter lovens § 5 skal suppleres med en
fratagelse af den retlige handleevne, også selv om der alene
bliver tale om en delvis fratagelse af den retlige handleevne.
Er der derimod tale om, at en fratagelse af den retlige
handleevne, der omfatter samtlige anliggender mv., skal
ændres til et mindre indgribende værgemål, jf.
lovens § 9 - herunder ændres til en delvis fratagelse af
den retlige handleevne - kan afgørelse herom træffes
af Statsforvaltningen i overensstemmelse med lovens § 13, stk.
1 og 2. Findes det betænkeligt at behandle sagen
administrativt, må Statsforvaltningen imidlertid henvise
sagen til retten, jf. lovens § 13, stk. 2 og 3. Det
bemærkes, at de personer, der i dag er frataget den retlige
handleevne efter den gældende ordning, fortsat vil være
omfattet af denne ordning, indtil dette måtte blive
ændret af Statsforvaltningen eller retten.
Er der tale om helt at ophæve et værgemål med
fratagelse af den retlige handleevne, jf. lovens § 10 - hvad
enten fratagelsen omfatter alle eller kun en del anliggender mv. -
kan ophævelsen som hidtil foretages af Statsforvaltningen
eller retten i overensstemmelse med lovens § 13.
Er der endelig tale om, at en delvis fratagelse af den retlige
handleevne skal ændres, således at den
pågældende skal have frataget den retlige handleevne i
samtlige anliggender mv., følger det af lovens § 9 og
§ 13, stk. 3, at afgørelsen herom må
træffes af retten.
Som det fremgår, er der ikke tilsigtet nogen ændring
af de gældende regler om sagsbehandling mv.
2.2. Forvaltning af tortgodtgørelse tilkendt
personer under værgemål
2.2.1. Gældende ret
2.2.1.1. Det følger af værgemålslovens §
1, stk. 1, at børn og unge under 18 år, der ikke har
indgået ægteskab, er mindreårige og dermed
umyndige. Indehaverne af forældremyndigheden er efter lovens
§ 2 værger for den mindreårige og handler på
dennes vegne. Et værgemål omfatter som udgangspunkt
også økonomiske anliggender, jf. § 1, stk. 3.
Derudover kan der efter værgemålslovens §§
5-7 iværksættes værgemål for en voksen
person, enten i form af et almindeligt økonomisk og/eller
personligt værgemål, fratagelse af den retlige
handleevne eller samværgemål. Efter
værgemålslovens § 8, stk. 2, kan et
værgemål tidsbegrænses, hvis tilstanden er
midlertidig, eller der af andre grunde er særlig anledning
hertil. Hvis ændrede forhold giver anledning til det, skal en
afgørelse om værgemål ændres til et mindre
eller mere indgribende værgemål, jf. lovens § 9,
stk. 1. Derudover følger det af § 10, at et
værgemål skal ophæves, hvis betingelserne ikke
længere er opfyldt.
En værge skal efter værgemålslovens § 25,
stk. 1, sørge for, at formuen tilhørende personen
under værgemål bevares og giver rimeligt udbytte. Det
følger imidlertid af § 25, stk. 2, 2. pkt., at
forældre som værger kan anvende barnets indtægter
til dets underhold i passende omfang og under hensyntagen til deres
og barnets stilling, jf. forældreansvarslovens § 2, stk.
3. Hvis indtægterne ikke er tilstrækkelige, kan
værgen under hensyn til værgemålets karakter
bruge af formuen i passende omfang med Statsforvaltningens
godkendelse efter værgemålslovens § 39, jf. lovens
§ 25, stk. 2, 3. pkt.
Udgangspunktet er, at midler tilhørende en person under
værgemål administreres i en godkendt
forvaltningsafdeling. For så vidt angår
mindreårige under værgemål er formålet at
sikre, at midlerne kan udbetales ubeskåret, når den
unge bliver myndig, jf. side 271 i betænkning nr. 1247/1993
om værgemål (herefter betænkningen).
I overensstemmelse hermed følger det af
værgemålslovens § 35, stk. 1, at kontante midler,
aktier, obligationer, pantebreve og andre værdipapirer
omfattet af et værgemål skal bestyres i en
forvaltningsafdeling knyttet til et pengeinstitut, som
justitsministeren har godkendt hertil. Værgen skal
sørge for, at midler omfattet af stk. 1 indleveres til en
forvaltningsafdeling, og kan ikke kvittere for modtagelsen heraf,
jf. stk. 3.
Efter lovens § 35, stk. 2, nr. 1 og 2, forvalter
værgen selv faste ejendomme, løsøre, fordringer
på naturalydelser og andre aktiviteter, der ikke bestyres i
en forvaltningsafdeling, ligesom beløb under en
størrelse fastsat af justitsministeren forvaltes af
værgen selv. Dette beløb er ved § 33, stk. 1, i
bekendtgørelse nr. 1444 af 13. december 2013 om
værgemål (værgemålsbekendtgørelsen)
fastsat til 75.000 kr. Midler på 75.000 kr. eller derover
skal således bestyres i en godkendt forvaltningsafdeling,
mens værgen selv forvalter midler under 75.000 kr. Midler
under 75.000 kr. skal ligeledes bestyres i en forvaltningsafdeling,
hvis der i forvejen bestyres midler der, eller midlerne må
antages senere at blive bragt op på 75.000 kr. eller derover,
jf. værgemålsbekendtgørelsens § 33, stk.
2.
Værgen skal sørge for, at midler, der skal bestyres
i en forvaltningsafdeling i medfør af
værgemålslovens § 35, stk. 1, indleveres til en
forvaltningsafdeling, og kan ikke kvittere for modtagelsen heraf,
jf. stk. 3. Den, der betaler direkte til værgen, risikerer
således at skulle betale en gang til.
Det indgik i overvejelserne om at lade værgen forvalte
midler under en bestemt beløbsgrænse bl.a., at der for
så vidt angår børn og unge gælder en
formodning for, at forældre handler i deres børns
interesser, også når det gælder administration af
en eventuel formue, jf. betænkningens side 275. Derudover
blev der henvist til, at erstatningsansvarsreglen i
værgemålslovens § 31 samt muligheden for at ifalde
strafansvar for uberettiget brug af midler tilhørende
personen under værgemål giver en vis sikkerhed for
aktivernes bevarelse, jf. betænkningens side 290.
Erstatningsansvarsreglen i lovens § 31 indebærer, at en
værge, der tilsidesætter sine forpligtelser, er
erstatningsansvarlig over for den, der er under
værgemål, for skade, der forvoldes ved forsætligt
eller uagtsomt forhold.
Uanset om midlerne bestyres i en godkendt forvaltningsafdeling
eller forvaltes af værgen selv, skal værgen have
Statsforvaltningens godkendelse til at bruge af formuen, jf.
værgemålslovens § 39. Når der er tale om
midler, der bestyres i en godkendt forvaltningsafdeling, skal
forvaltningsafdelingen påse, at udbetaling af formuen eller
dele deraf kun sker efter godkendelse fra Statsforvaltningen, jf.
værgemålsbekendtgørelsens § 51.
Civilstyrelsen fører tilsyn med forvaltningsafdelingerne,
jf. bekendtgørelsens § 55.
Hvis værgen selv forvalter midler, der ikke skal bestyres
i en godkendt forvaltningsafdeling, skal værgen føre
regnskab over denne del af formuen, jf. bekendtgørelsens
§ 13, stk. 1. Statsforvaltningen kan til enhver tid
pålægge en værge at indsende regnskab, hvis der
skønnes at være særlig grund dertil, jf.
bekendtgørelsens § 17.
2.2.1.2. Dansk erstatningsret bygger på et
grundlæggende princip om, at der alene kan kræves
erstatning, hvis der som følge af en skade pådrages et
økonomisk tab. Herudover er der i visse tilfælde
fastsat regler om godtgørelse for ikke-økonomisk
skade. En ikke-økonomisk skade er karakteriseret ved, at
vurderingen af skaden beror på mere subjektivt prægede
kriterier som lidelse, tort, ubehag mv., hvor der ikke uden videre
kan opstilles en objektiv økonomisk målestok for
skadens omfang og tabets størrelse.
2.2.1.3. Erstatningsansvarslovens § 26 indeholder bl.a.
regler om tortgodtgørelse. Efter erstatningsansvarslovens
§ 26, stk. 1, skal den, der er ansvarlig for en retsstridig
krænkelse af en andens frihed, fred, ære eller person,
betale den forurettede godtgørelse for tort. Tort er en
krænkelse af selv- og æresfølelsen, det vil sige
en persons opfattelse af eget værd og omdømme, jf.
side 65 i Straffelovrådets betænkning nr. 601/1971 om
privatlivets fred.
Ved fastsættelsen af godtgørelsen kan det
tillægges vægt, at krænkelsen er begået ved
en forbrydelse, der har indebåret en overtrædelse af
bestemmelser i straffelovens kapitel 23 (forbrydelser i
familieforhold, f.eks. incest) eller kapitel 24
(seksualforbrydelser, f.eks. voldtægt), herunder at
krænkelsen er begået over for en person under 18
år, jf. erstatningsansvarslovens § 26, stk. 2.
2.2.2. Justitsministeriets overvejelser
2.2.2.1. Uanset at der er god grund til at antage, at de fleste
forældre varetager deres børns interesser, også
når det gælder økonomiske anliggender, er der
set et eksempel på, at en værge for en person under 18
år uberettiget har brugt midler, som den mindreårige
har fået tilkendt i tortgodtgørelse for seksuelt
misbrug. Midlerne har i dette tilfælde været under
75.000 kr. og har dermed været under
beløbsgrænsen for, hvornår midler omfattet af et
værgemål skal bestyres i en godkendt
forvaltningsafdeling, jf. værgemålslovens § 35,
stk. 2, nr. 2, og værgemålsbekendtgørelsens
§ 33, stk. 1.
Ved vurderingen af, hvorvidt midler bør bestyres i en
forvaltningsafdeling eller forvaltes af værgen selv, skal der
således foretages en afvejning af på den ene side
hensynet til de børn og unge, hvis forældre ikke kan
administrere penge tilhørende den mindreårige, og
på den anden side hensynet til de forældre og
værger, som lever op til deres ansvar og forpligtelser over
for barnet eller den unge, og hvor det kan skabe unødigt
besvær for forældrene at skulle anbringe midler i en
godkendt forvaltningsafdeling frem for at kunne forvalte dem selv.
Hertil kommer, at det er væsentligt, at der i samfundet
generelt er tillid til, at f.eks. forældre varetager deres
børns interesser - også med hensyn til
økonomi.
2.2.2.2. Når der er tale om tortgodtgørelse, der
ydes for krænkelse af selv- og æresfølelsen i
forbindelse med seksuelle overgreb m.v., er det Justitsministeriets
opfattelse, at hensynet til de børn, hvis forældre
ikke er i stand til at varetage deres interesser, vejer tungest.
Samtidig har tortgodtgørelse en sådan personlig
karakter, at det som udgangspunkt alene bør være den
forurettede, der har fået tilkendt godtgørelsen, der
kan råde over den. Tortgodtgørelse bør
således uanset størrelsen som udgangspunkt bevares,
indtil den mindreårige bliver myndig og selv kan bestemme
over midlerne. Det er Justitsministeriets vurdering, at de samme
hensyn gør sig gældende, når der er tale om
voksne under værgemål. Tortgodtgørelse
bør dermed også i disse tilfælde - uanset
beløbets størrelse - som udgangspunkt bevares, indtil
værgemålet ophører.
Justitsministeriet finder ikke, at der foreligger samme
begrundelse for at stille krav om, at erstatning og andre former
for godtgørelse for ikke-økonomisk skade end
tortgodtgørelse skal bestyres i en godkendt
forvaltningsafdeling uanset beløbets størrelse.
Baggrunden herfor er, at der ofte vil være behov for at
anvende sådanne midler umiddelbart efter udbetalingen, f.eks.
til genopretning af en skade.
Det er på baggrund af ovenstående
Justitsministeriets opfattelse, at der bør indføres
et krav om, at tortgodtgørelse tilkendt en person under
værgemål skal bestyres i en godkendt
forvaltningsafdeling, uanset beløbets størrelse. Det
er efter Justitsministeriets opfattelse samfundets opgave at sikre,
at personer under værgemål, der har været udsat
for overgreb, ikke skal udsættes for et yderligere svigt ved,
at den tortgodtgørelse, der er blevet tilkendt, uberettiget
bruges af værgen.
Værgen vil i alle tilfælde kunne søge om
Statsforvaltningens godkendelse til at bruge af formuen, jf.
værgemålslovens § 39, men der gælder i
forhold til børn og unge under værgemål en
restriktiv praksis på området. Den restriktive praksis
er dels begrundet i, at forældre som værger har
forsørgelsespligt over for deres børn, og at de
derfor som udgangspunkt selv skal afholde udgifterne til
forsørgelse. Hertil kommer, at det må være
samfundets interesse og forpligtelse at sørge for, at det,
der tildeles en mindreårig i f.eks. erstatning, kan udbetales
ubeskåret, når den pågældende bliver
myndig. Der gælder ikke en lige så restriktiv praksis
ved voksne under værgemål, idet der her kan være
tale om en anden situation, afhængigt af den
pågældendes alder, helbred og særlige behov samt
formuens størrelse, jf. betænkningen side 309.
2.2.3. Den foreslåede ordning
Det foreslås i lovforslagets § 1, nr. 4, at
bestemmelsen om, at beløb under 75.000 kr. forvaltes af
værgen, ikke skal gælde for tortgodtgørelse
tilkendt en person under værgemål. Det indebærer,
at sådanne godtgørelser - uanset beløbets
størrelse - vil skulle indsættes i en
forvaltningsafdeling og således ikke vil kunne forvaltes af
værgen. Det gælder både, når der er tale om
værgemål for mindreårige, jf.
værgemålslovens § 1, og voksne under
værgemål, jf. værgemålslovens §§
5-7.
Den foreslåede ændring vil forudsætte, at der
foretages en række konsekvensændringer af
værgemålsbekendtgørelsen.
Der henvises i øvrigt til lovforslagets § 1, nr. 4,
og bemærkningerne hertil.
4. Økonomiske konsekvenser og
implementeringskonsekvenser for det offentlige
Indførelsen af en ny værgemålsform med delvis
fratagelse af en persons retlige handleevne, hvilket bl.a. vil
indebære, at personen bevarer valgretten til folketingsvalg,
vurderes at ville medføre merudgifter for Statsforvaltningen
og domstolene.
Merudgifterne skyldes, at det må forventes, at en del af
de ca. 1.900 personer, som i dag er under værgemål med
fratagelse af den retlige handleevne, vil ansøge om fremover
delvist at være frataget handleevnen. Merudgifterne er
således til Statsforvaltningens og domstolenes behandling af
disse forventede, ekstraordinære ansøgninger.
Merudgifterne vil blive afholdt inden for Justitsministeriets
eksisterende økonomiske ramme.
5. Økonomiske og administrative konsekvenser for
erhvervslivet m.v.
Lovforslaget har ikke økonomiske eller administrative
konsekvenser for erhvervslivet.
6. Administrative konsekvenser for borgerne
Tortgodtgørelse tilkendt en person under
værgemål vil fremover - uanset beløbets
størrelse - skulle bestyres i en godkendt
forvaltningsafdeling og vil således ikke kunne forvaltes af
værgen selv. Lovforslaget vil derfor medføre visse
negative administrative og økonomiske konsekvenser for
borgerne.
7. Miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen miljømæssige
konsekvenser.
8. Forholdet
til EU-retten
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter.
9. Hørte myndigheder og organisationer
m.v.
Et udkast til lovforslag har i perioden fra den 16. oktober 2018
til den 13. november 2018 været sendt i høring hos
følgende myndigheder og organisationer mv.:
Østre Landsret, Vestre Landsret, Sø- og
Handelsretten, byretterne, Advokatsamfundet, Advokatrådet,
Akademikerne, Alzheimerforeningen, Arbejderbevægelsens
Erhvervsråd, Bedre Psykiatri, Børnerådet,
Børnesagens Fællesråd, Børns
Vilkår, Copenhagen Business School, Danmarks Statistik, Dansk
Arbejdsgiverforening, Dansk Blindesamfund, Dansk Erhverv, Dansk
Folkeoplysnings Samråd, Dansk Handicapforbund, Dansk
Industri, Dansk Kredit Råd, Dansk Revisorforening, Dansk
Ungdoms Fællesråd (DUF), Danske Advokater, Danske
Handicaporganisationer, Danske Regioner, Danske Seniorer, Danske
Ældreråd, Datatilsynet, Den Danske Dommerforening, Den
Uvildige Konsulentordning på Handicapområdet, DESA
Dansk Erhvervssammenslutning, Det Centrale Handicapråd, DI -
ITEK, Digitaliseringsstyrelsen, DIT - Dansk IT,
Dommerfuldmægtigforeningen, Domstolsstyrelsen, Finans
Danmark, Forbrugerombudsmanden, Forbrugerrådet,
Forbrugerklagenævnet, Foreningen af speciallæger,
Foreningen Danske Revisorer, Foreningen af Faste Værger i
Danmark, Foreningen af Statsforvaltningsjurister,
Forhandlingsfællesskabet, Forsikring Pension,
Forældrenes Landsforening - FOLA, FSR-danske revisorer,
Funktionærernes og Tjenestemændenes
Fællesråd (FTF), Hjernesagen, Hjerneskadeforeningen,
IBOS - Instituttet for Blinde og Svagsynede, Institut for
Menneskerettigheder, IT-politisk forening, ITU/DemTech, KL,
Kommunale Tjenestemænd og Overenskomstansatte,
Kommunalteknisk Chefforening, Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen,
Københavns Universitet (Det Juridiske Fakultet),
Landsforeningen af menighedsråd, Landsforeningen for
Børn og Forældre, Landsorganisationen i Danmark (LO),
LEV, Lægeforeningen, Netværket af Ungdomsråd
(NAU), Parkinsonforeningen, Praktiserende Lægers
Organisation, Prosa, Pårørendegruppen for svage
ældre, Red Barnet, Retslægerådet,
Rigsombudsmanden i Grønland, Rigsombudsmanden på
Færøerne, Rådet for Digital Sikkerhed,
Sammenslutningen af Unge med Handicap, SINED, Sjældne
Diagnoser, Syddansk Universitet (Juridisk Institut),
Statsforvaltningen, Teknologirådet, Udbetaling Danmark, ULF
Udviklingshæmmedes Landsforbund, Valgnævnet,
Ældreforum, Ældresagen, Aalborg Universitet (Juridisk
Institut) og Aarhus Universitet (Juridisk Institut).
| | | 10. Sammenfattende skema | | | | | | | Positive konsekvenser/Mindreudgifter | Negative konsekvenser/merudgifter | Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Indførelsen af en ny
værgemålsform med delvis fratagelse af en persons
retlige handleevne, vurderes at ville medføre merudgifter
for Statsforvaltningen og domstolene, der vil blive afholdt inden
for Justitsministeriets eksisterende økonomiske ramme. | Implementeringskonsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Tortgodtgørelse tilkendt en person
under værgemål vil fremover - uanset beløbets
størrelse - skulle bestyres i en godkendt
forvaltningsafdeling og vil således ikke kunne forvaltes af
værgen selv. Lovforslaget vil derfor medføre visse
negative administrative og økonomiske konsekvenser for
borgerne. | Miljømæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen | Forholdet til EU-retten | Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter. | Er i strid med de fem principper for
implementering af erhvervsreguleret EU-regulering (sæt
x) | Ja | Nej X |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1
Efter værgemålslovens § 6, stk. 1, 1. pkt., kan
der i forbindelse med værgemål efter § 5, der
omfatter økonomiske forhold, ske fratagelse af den retlige
handleevne, hvis dette er nødvendigt for at hindre, at den
pågældende udsætter sin formue, indkomst eller
andre økonomiske interesser for fare for at forringes
væsentligt, eller for at hindre økonomisk
udnyttelse.
Efter bestemmelsens 2. pkt. kan fratagelsen af den retlige
handleevne ikke begrænses til at angå bestemte aktiver
eller anliggender. Handleevnefratagelse efter § 6 er dermed en
"alt eller intet"-ordning, der omfatter retlige dispositioner.
Det foreslås med ændringen af § 6, stk. 1, 2. pkt., at der som noget
nyt indføres mulighed for delvis fratagelse af den retlige
handleevne. Det er således hensigten, at værgemål
med handleevnefratagelse kan begrænses til at omfatte
bestemte aktiver eller anliggender.
Det foreslås således at gøre muligheden for
fratagelse af den retlige handleevne mere fleksibel, således
at værgemål i videre omfang end i dag vil kunne
skræddersys og begrænses til lige netop det, der er
nødvendigt for at beskytte den pågældende person
- og omvendt bidrage til, at personen i videre omfang end i dag
får mulighed for at bevare rådigheden over sin formue
mv.
Det foreslås nærmere bestemt, at fratagelsen f.eks.
skal kunne angå dispositioner over bestemte aktiver,
eksempelvis fast ejendom, biler eller værdifuldt
løsøre.
Fratagelsen skal også kunne begrænses til
nærmere bestemte anliggender. Det kan eksempelvis være
køb på kredit eller optagelse af lån, herunder
kviklån. Det kan desuden være en begrænsning i
forhold til aftaler af en bestemt økonomisk værdi. Ved
en beløbsmæssig begrænsning vil den
pågældende eksempelvis ikke kunne forpligte sig ved
køb af varer eller tjenesteydelser, hvis værdien
overstiger eksempelvis 2.000 kr. Beløbet fastsættes i
forhold til den pågældendes økonomiske
forhold.
Det vil fortsat være muligt, at fratagelsen skal omfatte
samtlige anliggender mv., hvis værgemål med delvis
handleevnefratagelse ikke ville være
tilstrækkeligt.
De grundlæggende betingelser for delvis fratagelse af den
retlige handleevne vil være de samme betingelser, som i dag
gælder for fratagelse af den retlige handleevne. Det vil
sige, at der skal være tale om et værgemål efter
værgemålslovens § 5, der omfatter
økonomiske forhold, og fratagelsen skal være
nødvendig for at hindre, at den pågældende
udsætter sin formue, indkomst eller andre økonomiske
interesser for fare for at forringes væsentligt, eller for at
hindre økonomisk udnyttelse.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.1.3 i lovforslagets
almindelige bemærkninger.
Til nr. 2
Efter værgemålslovens § 6, stk. 2, er den, der
er frataget den retlige handleevne, umyndig og kan ikke selv
forpligte sig ved retshandler eller råde over sin formue,
medmindre andet er bestemt.
Bestemmelsen vedrører retsvirkningerne af fratagelse af
den retlige handleevne.
Forslaget til ændring af værgemålslovens
§ 6, stk. 2, skal ses i sammenhæng med, at der som noget
nyt foreslås indført mulighed for delvis fratagelse af
den retlige handleevne, jf. lovforslagets § 1, nr. 1.
Det foreslås på den baggrund, at
værgemålslovens § 6, stk. 2, ændres
således, at det fremgår af bestemmelsen, at personer,
der delvist er frataget den retlige handleevne, er myndige.
Det foreslås desuden, at retsvirkningen af en delvis
fratagelse af den retlige handleevne er, at den
pågældende ikke kan forpligte sig ved retshandler eller
råde over sin formue i det omfang, det er bestemt.
Er der således tale om et anliggende, der er omfattet af
den delvise fratagelse af handleevnen, vil retsvirkningen
være det samme som efter den gældende ordning.
En person, der delvist er frataget den retlige handleevne vil
derimod kunne forpligte sig ved retshandler og råde over sin
formue i det omfang handlingerne ikke er omfattet af fratagelsen
eller i øvrigt begrænset på anden
måde.
Der er ikke herudover tilsigtet nogen ændring af
gældende ret.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.1.3 i lovforslagets
almindelige bemærkninger.
Til nr. 3
Det følger af værgemålslovens § 35, stk.
1, at kontante midler, aktier, obligationer, pantebreve og andre
værdipapirer omfattet af et værgemål skal
bestyres i en forvaltningsafdeling knyttet til et pengeinstitut,
som justitsministeren har godkendt hertil, jf. dog stk. 2, §
37 og § 38.
Efter stk. 2, nr. 2, forvalter værgen beløb under
en størrelse, som justitsministeren fastsætter.
Forslaget er en konsekvensændring som følge af
forslaget om at indsætte et nyt stk. 4 i lovens § 35,
som affattet ved lovforslagets § 1, nr. 4, hvorefter
tortgodtgørelse tilkendt en person under
værgemål vil skulle bestyres i en godkendt
forvaltningsafdeling og ikke vil kunne forvaltes af værgen
selv uanset beløbets størrelse.
Til nr. 4
Efter værgemålslovens § 35, stk. 1, skal
kontante midler, aktier, obligationer, pantebreve og andre
værdipapirer omfattet af et værgemål bestyres i
en forvaltningsafdeling knyttet til et pengeinstitut, som
justitsministeren har godkendt hertil. Værgen forvalter efter
stk. 2, nr. 1 og 2, selv faste ejendomme, løsøre,
fordringer på naturalydelser og andre aktiviteter, der ikke
bestyres i en forvaltningsafdeling, samt beløb under en
størrelse fastsat af justitsministeren.
Beløbsgrænsen er aktuelt fastsat til 75.000 kr., jf.
værgemålsbekendtgørelsens § 33, stk. 1.
Godtgørelse for tort, jf. erstatningsansvarslovens §
26, stk. 1, tilkendt en person under værgemål vil
således skulle forvaltes af værgen, hvis
godtgørelsen er under 75.000 kr., mens en
tortgodtgørelse på 75.000 kr. eller derover vil skulle
bestyres i en godkendt forvaltningsafdeling.
Det foreslås, at værgemålslovens § 35,
stk. 1, nr. 2, ikke skal gælde for tortgodtgørelse
tilkendt en person under værgemål. Midler tilkendt en
person under værgemål i tortgodtgørelse vil
således ikke skulle forvaltes af værgen, uanset om
godtgørelsen er over eller under 75.000 kr. Det gælder
både, når der er tale om værgemål for
mindreårige, jf. værgemålslovens § 1, og
voksne under værgemål, jf. værgemålslovens
§§ 5-7.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.2.2 i lovforslagets
almindelige bemærkninger.
Til nr. 5
Værgemålslovens § 40 indeholder en række
bemyndigelser til justitsministeren til at fastsætte
administrative regler om anbringelse og forvaltningen af den formue
tilhørende en person under værgemål. Efter
§ 40, nr. 1, kan justitsministeren fastsætte regler om
værgens pligt til ved værgemålets begyndelse at
udarbejde en fortegnelse over aktiver og passiver og om
registrering, notering og tinglysning af umyndighed.
Forslaget til ændring af værgemålslovens § 40, nr. 1, skal ses i sammenhæng
med, at der som noget nyt foreslås indført mulighed
for at begrænse handleevnefratagelsen til at angå
bestemte aktiver eller anliggender (lovforslagets § 1, nr. 1).
Personer under værgemål med delvis fratagelse af den
retlige handleevne er myndige. Imidlertid er det en
forudsætning for beskyttelsen af den person, der er under
værgemål med delvis fratagelse af den retlige
handleevne, at afgørelsen tinglyses. Tinglysning giver
medkontrahenter mulighed for at vide, om en person, der
ønsker at indgå aftale med dem, er frataget den
retlige handleevne i forhold til den konkrete aftale. Det
foreslås på den baggrund, at
værgemålslovens § 40, nr. 1 ændres
således, at justitsministeren kan fastsætte regler om
registrering, notering og tinglysning af værgemål.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.1.3 i lovforslagets
almindelige bemærkninger.
Til nr. 6
Værgemålslovens kapitel 7 omhandler ugyldige aftaler
og finder efter gældende ret anvendelse på aftaler
indgået af umyndige - herunder både mindreårige
og personer under værgemål med fratagelse af den
retlige handleevne efter værgemålslovens § 6.
Bestemmelsen i § 44 vedrører aftaler, som en umyndig
har indgået på egen hånd uden at være
berettiget dertil. Den anden part kan i disse tilfælde
træde tilbage fra aftalen, medmindre den forinden er godkendt
eller bindende opfyldt. Tilbagetrædelse kan meddeles til den
umyndige.
Vidste den anden part, at aftalen blev indgået med en
umyndig, og havde den anden part ikke grund til at tro, at denne
havde hjemmel til at indgå aftalen, kan parten dog
først træde tilbage efter udløbet af den frist,
som ved aftalens indgåelse blev fastsat til at indhente
godkendelse, eller som med rimelighed måtte forudsættes
at medgå hertil, jf. bestemmelsens stk. 2.
Herudover følger det af bestemmelsens stk. 3, at så
længe den umyndige opfylder en aftale om personligt arbejde,
kan den anden part ikke træde tilbage fra aftalen.
Retsvirkningerne af, at en aftale erklæres ugyldig efter
§ 44 findes i lovens § 45. Af bestemmelsens stk. 1
følger det, at hvis en aftale bliver ugyldig efter §
44, fordi den ene part er umyndig, skal parterne tilbagelevere,
hvad de har modtaget, eller, hvis dette ikke er muligt, erstatte
dets værdi. Den umyndige skal dog kun yde erstatning i det
omfang, det modtagne skønnes at være kommet denne til
nytte.
Har den umyndige givet urigtige oplysninger om sin berettigelse
til at indgå en aftale og derved forledt den anden part til
at indgå aftalen, kan det, uanset om nogen opfyldelse af
aftalen har fundet sted, i det omfang det findes rimeligt,
pålægges den umyndige at erstatte det tab, som aftalen
har medført, jf. bestemmelsens stk. 2.
Har den umyndige ved aftalens indgåelse gjort sig skyldig
i strafbart forhold, gælder de almindelige erstatningsregler,
jf. § 45, stk. 3.
Forslaget indebærer, at der indsættes en ny
bestemmelse, § 46 a, hvorefter
bestemmelserne i kapitel 7 finder tilsvarende anvendelse på
aftaler, som en person, der delvist er frataget den retlige
handleevne, har indgået, i det omfang aftalen er omfattet af
handleevnefratagelsen.
Den foreslåede bestemmelse i § 46 a skal ses i
sammenhæng med, at der som noget nyt foreslås
indført mulighed for delvis handleevnefratagelse, jf.
lovforslagets § 1, nr. 1. Forslaget er således en
konsekvens heraf.
Der er ikke ved forslaget tilsigtet nogen ændring af
gældende ret.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.1.3 i lovforslagets
almindelige bemærkninger.
Til § 2
Til nr. 1
Det følger af § 1 i lov om valg til Folketinget, at
valgret til Folketinget har enhver, som har dansk
indfødsret, er fyldt 18 år og har fast bopæl i
riget, medmindre vedkommende er under værgemål med
fratagelse af den retlige handleevne, jf.
værgemålslovens § 6.
Det foreslås, at bestemmelsen i § 1 ændres således, at det
fremgår, at valgret til Folketinget har enhver, som har dansk
indfødsret, er fyldt 18 år og har fast bopæl i
riget, medmindre vedkommende er umyndig.
Forslaget er en konsekvens af, at der som noget nyt
indføres mulighed for delvis fratagelse af den retlige
handleevne, jf. lovforslagets § 1, nr. 1. Personer, der alene
fratages den retlige handleevne delvist, vil fortsat være
myndige og vil dermed bevare valgretten til Folketinget.
Der er ikke i øvrigt ved forslaget tilsigtet nogen
ændring af gældende ret.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.1.3 i lovforslagets
almindelige bemærkninger.
Til § 3
Til nr. 1
Det følger af tinglysningslovens § 48, stk. 1, at
afgørelser om fratagelse af den retlige handleevne efter
værgemålslovens § 6 skal tinglyses for at
opnå beskyttelse over for aftaler, der i god tro indgås
med den umyndige.
Det foreslås med ændringen af § 48, stk. 1, at afgørelser om
fratagelse af den retlige handleevne efter
værgemålslovens § 6 skal tinglyses for at
opnå beskyttelse over for aftaler, der i god tro indgås
med den person, der er frataget den retlige handleevne.
Forslaget er en konsekvens af, at der som noget nyt
indføres mulighed for delvis fratagelse af den retlige
handleevne, jf. lovforslagets § 1, nr. 1. Personer, der alene
fratages den retlige handleevne delvist, vil fortsat være
myndige.
Tinglysning skal således være en betingelse for
ugyldighed, hvad enten der er tale om fratagelse af den retlige
handleevne efter den eksisterende ordning eller delvis fratagelse
af handleevnen efter den foreslåede ordning.
Der er ikke i øvrigt ved forslaget tilsigtet nogen
ændring af gældende ret.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.1.3 i lovforslagets
almindelige bemærkninger.
Til nr. 2
Det følger af tinglysningslovens § 48, stk. 2, at
hvis den person, der er frataget den retlige handleevne, ejer en
fast ejendom, skal afgørelsen om fratagelsen af den retlige
handleevne tillige tinglyses på ejendommen.
Det foreslås med tilføjelsen til § 48, stk. 2, at tinglysning alene skal
ske i det omfang fratagelsen af den retlige handleevne omfatter
dispositioner over den faste ejendom.
Forslaget er en konsekvens af, at der som noget nyt
indføres mulighed for delvis fratagelse af den retlige
handleevne, jf. lovforslagets § 1, nr. 1.
Der er ikke i øvrigt ved forslaget tilsigtet nogen
ændring af gældende ret.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.1.3 i lovforslagets
almindelige bemærkninger.
Til § 4
Til nr. 1
Det følger af § 4 i lov om Det Centrale
Personregister, at enhver med et personnummer tildelt efter lovens
§ 3, stk. 1, registreres i CPR med de oplysninger, der er
anført i bilag 1 til loven.
Af bilag 1, nr. 16, fremgår, at dataindholdet i CPR, jf.
§ 4, bl.a. er eventuelle værgemålsoplysninger. Det
omfatter oplysning om, at personen er under værgemål
med fratagelse af den retlige handleevne, jf.
værgemålslovens § 6, samt værgens navn og
dennes adresse.
Disse oplysninger anvendes først og fremmest i
forbindelse med udtræk til brug for udarbejdelse af
valglister til valg til Folketinget, men herudover også af
bl.a. erhvervsdrivende, der vil kontrollere, om en person, de er
ved at indgå aftale med, er frataget den retlige
handleevne.
Det foreslås, at nr. 16 i bilag
1 til loven ændres, således at det er muligt at
registrere, om der er tale om fratagelse af den retlige handleevne
efter den eksisterende ordning i værgemålslovens §
6, stk. 1, 1. pkt., eller delvis fratagelse af den retlige
handleevne efter den foreslåede ordning i § 6, stk. 1,
2. pkt.
De oplysninger, der vil være tilgængelige i CPR, er
- ligesom i dag - oplysninger om, at der består et
værgemål med fratagelse af den retlige handleevne. Det
vil desuden fremgå, om der alene er tale om delvis fratagelse
af den retlige handleevne. En nærmere specifikation af
afgrænsningen af en delvis fratagelse af den retlige
handleevne kan findes ved et opslag i tinglysningssystemet. Det
bemærkes, at tinglysning er afgørende for, om
afgørelsen om fratagelse af den retlige handleevne er
beskyttet over for aftaler, der i god tro indgås med den
person, der er frataget den retlige handleevne, jf. lovforslagets
§ 3, nr. 1 (forslag til tinglysningslovens § 48, stk.
1).
Forslaget er en konsekvens af, at der som noget nyt
indføres mulighed for delvis fratagelse af den retlige
handleevne, jf. lovforslagets § 1, nr. 1.
Der er ikke i øvrigt ved forslaget tilsigtet nogen
ændring af gældende ret.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.1.3 i lovforslagets
almindelige bemærkninger.
Til § 5
Det foreslås, at loven træder i kraft den 1. januar
2019.
CPR-systemet vil pr. 1. januar 2019 kunne håndtere
udtræk til brug for udarbejdelse af valglister til valg til
Folketinget.
De tekniske tilpasninger af CPR-systemet, som muliggør
videregivelse af oplysninger fra CPR om karakteren af registrerede
værgemål, det vil sige hvorvidt der er tale om
fratagelse af den retlige handleevne efter den eksisterende ordning
eller alene om delvis fratagelse efter den foreslåede
ordning, vil først forventeligt være implementeret i
CPR-systemet i 1. halvår af 2019. Tilsvarende gælder
udstillingen af oplysninger herom på den registerindsigt, som
enhver registreret kan få i oplysninger, der er registreret
om den pågældende i CPR. Tilsvarende gælder
attestationer efter CPR-lovens § 46.
Til § 6
Den foreslåede bestemmelse vedrører lovens
territoriale gyldighed. Det foreslås, at loven ikke
gælder for Færøerne og Grønland, men at
lovens §§ 1 og 4 ved kongelig anordning helt eller delvis
kan sættes i kraft for Grønland med de
ændringer, som de grønlandske forhold tilsiger.
Færøerne har pr. 29. juli 2018 overtaget
lovgivningskompetencen på det personretlige område, og
det foreslås på den baggrund, at lovforslagets § 1
ikke skal gælde for Færøerne. Justitsministeriet
har henledt Færøernes Landsstyres opmærksomhed
på den foreslåede ændring af
værgemålsloven.
Værgemålsloven er ikke sat i kraft i
Grønland, men kan ved kongelig anordning sættes i
kraft for Grønland med de ændringer, som de
grønlandske forhold tilsiger. Det foreslås på
den baggrund, at lovens § 1 ved kongelig anordning kan
sættes helt eller delvis i kraft for Grønland med de
ændringer, som de grønlandske forhold tilsiger.
Justitsministeriet drøfter løbende med de
grønlandske myndigheder, hvilke lovgivningssager for
Grønland der skal prioriteres på Justitsministeriets
område.
Det foreslås, at lovforslagets § 2 ikke skal kunne
sættes i kraft for Færøerne og Grønland.
Det skyldes, at de foreslåede ændringer - uanset at lov
om valg til Folketinget formelt gælder for
Færøerne og Grønland - ikke vil finde
anvendelse for Færøerne og Grønland.
Færøerne har pr. 1. januar 2010 overtaget
lovgivningskompetencen på det formueretlige område, og
spørgsmålet om tinglysning er for Grønlands
vedkommende reguleret ved lov for Grønland om pant af 10.
maj 1967. Det foreslås på den baggrund, at
lovforslagets § 3 ikke skal gælde for
Færøerne og Grønland.
De færøske folkeregistre tilhører de
færøske særanliggender, og det foreslås
på den baggrund, at lovforslagets § 4 ikke skal
gælde for Færøerne.
Lov om Det Centrale Personregister er ved kongelig anordning nr.
1198 af 29. november 2006 sat i kraft for Grønland og er
ændret ved kongelig anordning nr. 681 af 6. juni 2016 og
kongelig anordning nr. 449 af 23. maj 2016. Det foreslås
på den baggrund, at lovens § 4 ved kongelig anordning
kan sættes helt eller delvis i kraft for Grønland med
de ændringer, som de grønlandske forhold tilsiger.
Bilag
Lovforslaget sammenholdt med gældende
lov
| | | | | | | | § 1 | | | | | | I værgemålsloven, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1015 af 20. august 2007, som
ændret senest ved § 10 i lov nr. 550 af 30. maj 2017,
foretages følgende ændringer: | | | | § 6. I
forbindelse med værgemål efter § 5, der omfatter
økonomiske forhold, kan den retlige handleevne fratages,
hvis dette er nødvendigt for at hindre, at den
pågældende udsætter sin formue, indkomst eller andre økonomiske
interesser for fare for at forringes væsentligt, eller for at
hindre økonomisk udnyttelse. Fratagelsen af den retlige
handleevne kan ikke begrænses til at angå
bestemte aktiver eller anliggender. Stk. 2. Den,
der er frataget handleevnen, er umyndig og kan ikke selv forpligte
sig ved retshandler eller råde over sin formue, medmindre
andet er bestemt. Stk. 3.
--- | | | | | | | | | | | | 1. § 6, stk. 1, 2. pkt., affattes
således: »Fratagelsen af den retlige
handleevne kan begrænses til at angå bestemte aktiver
eller anliggender.« 2. I § 6, stk. 2, indsættes efter
» Den, der er frataget handleevnen,«: »jf. stk.
1, 1. pkt., « og som 2. pkt. indsættes: »Den, der
delvist er frataget handleevnen, jf. stk. 1, 2. pkt., er myndig,
men kan ikke forpligte sig ved retshandler eller råde over
sin formue i det omfang, det er bestemt. « | | | | § 35.
--- Stk. 2.
Værgen forvalter 1) faste ejendomme,
løsøre, fordringer på naturalydelser og andre
aktiviteter, der ikke bestyres i en forvaltningsafdeling efter stk.
1, og 2) beløb under en
størrelse, som justitsministeren fastsætter. Stk.
3. --- | | | | | | 3. I § 35, stk. 2, nr. 2, indsættes
efter »som justitsministeren fastsætter«:
», jf. dog stk. 4«. 4. I § 35 indsættes som stk. 4: »Stk.
4. Stk. 2, nr. 2, finder ikke anvendelse på
godtgørelse for tort tilkendt en person under
værgemål.« | | | | § 40.
Justitsministeren kan fastsætte regler om 1) værgens pligt til ved
værgemålets begyndelse at udarbejde en fortegnelse over
aktiver og passiver og om registrering, notering og tinglysning af
umyndighed, 2) -- | | | | 5. I §
40, nr. 1, ændres
»umyndighed« til:
»værgemål«. | | | | § 44. Har
en umyndig indgået en aftale på egen hånd uden at
være berettiget dertil, kan den anden part træde
tilbage fra aftalen, medmindre den forinden er godkendt eller
bindende opfyldt. Tilbagetrædelse kan meddeles til den
umyndige. Stk. 2.
Vidste den anden part, at aftalen blev indgået med en
umyndig, og havde den anden part ikke grund til at tro, at denne
havde hjemmel til at indgå aftalen, kan parten dog
først træde tilbage efter udløbet af den frist,
som ved aftalens indgåelse blev fastsat til at indhente
godkendelse, eller som med rimelighed måtte forudsættes
at medgå hertil. Stk. 3.
Så længe den umyndige opfylder en aftale om personligt
arbejde, kan den anden part ikke træde tilbage fra
aftalen. | | | § 45.
Bliver en aftale ugyldig efter § 44, fordi den ene part er
umyndig, skal parterne tilbagelevere, hvad de har modtaget, eller,
hvis dette ikke er muligt, erstatte dets værdi. Den umyndige
skal dog kun yde erstatning i det omfang, det modtagne
skønnes at være kommet denne til nytte. Stk. 2. Har
den umyndige givet urigtige oplysninger om sin berettigelse til at
indgå en aftale og derved forledt den anden part til at
indgå aftalen, kan det, uanset om nogen opfyldelse af aftalen
har fundet sted, i det omfang det findes rimeligt,
pålægges den umyndige at erstatte det tab, som aftalen
har medført. Stk. 3. Har
den umyndige ved aftalens indgåelse gjort sig skyldig i
strafbart forhold, gælder de almindelige
erstatningsregler. | | | | | | § 46. En
aftale er ikke bindende, hvis det må antages, at den er
indgået af en person, der på grund af sindssygdom,
herunder svær demens, hæmmet psykisk udvikling,
forbigående sindsforvirring eller en lignende tilstand,
manglede evnen til at handle fornuftmæssigt. Stk. 2. Ved
opgøret mellem parterne gælder § 45, stk.
1. Stk. 3. Var
den anden part i god tro, kan der, uanset om nogen opfyldelse af
aftalen har fundet sted, i det omfang det findes rimeligt,
tillægges parten erstatning for det tab, som aftalen har
medført. | | | | | | | | | | | | | | 6. Efter § 46 indsættes: »§ 46
a. Reglerne i dette kapitel finder tilsvarende anvendelse
på aftaler, som en person, der delvist er frataget den
retlige handleevne, jf. § 6, stk. 1, 2. pkt., har
indgået, i det omfang aftalen er omfattet af
fratagelsen.« | | | | | | § 2 | | | | | | I lov om valg til Folketinget, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1426 af 8. december 2017, som
ændret ved § 1 i lov nr. 242 af 24. marts 2018 og §
27 i lov nr. 503 af 23. maj 2018, foretages følgende
ændring: | | | | § 1.
Valgret til Folketinget har enhver, som har dansk
indfødsret, er fyldt 18 år og har fast bopæl i
riget, medmindre vedkommende er under værgemål med
fratagelse af den retlige handleevne, jf.
værgemålslovens § 6. | | | | | | 1. I § 1 ændres »under
værgemål med fratagelse af den retlige
handleevne« til: »umyndig«. | | | | | | § 3 | | | | | | I lov om tinglysning, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1075 af 30. september 2014, som
ændret ved § 15 i lov nr. 573 af 4. maj 2015, § 2 i
lov nr. 580 af 4. maj 2015, § 1 i lov nr. 1721 af 27. december
2016, § 3 i lov nr. 80 af 24. januar 2017 og § 4 I lov
nr. 550 af 30. maj 2017, foretages følgende
ændringer: | | | | § 48.
Afgørelser om fratagelse af den retlige handleevne efter
værgemålslovens § 6 skal tinglyses for at
opnå beskyttelse over for aftaler, der i god tro indgås
med den umyndige. Stk. 2. Ejer
den, der er frataget den retlige handleevne, fast ejendom, skal
afgørelsen tillige tinglyses på ejendommen. | | | | | | 1. I § 48, stk. 1, ændres »
umyndige« til: »person, der er frataget den retlige
handleevne«. 2. I § 48, stk. 2, indsættes efter
» ejendommen«: », i det omfang den faste ejendom
er omfattet af fratagelsen af den retlige handleevne«. | | | | | | § 4 | | | | | | I lov om Det Centrale Personregister,
jf. lovbekendtgørelse nr. 646 af 2. juni 2017, som
ændret ved § 25 i lov nr. 503 af 23. maj 2018 og i lov
nr. 747 af 8. juni 2018, foretages følgende
ændring: | | | | 16) Eventuelle
værgemålsoplysninger: Oplysning om, at personen er
under værgemål med fratagelse af den retlige
handleevne, jf. værgemålslovens § 6, samt
værgens navn og dennes adresse. | | 1. I bilag 1, nr. 16), til loven indsættes
efter » værgemålslovens § 6,«:
»stk. 1, 1. eller 2. pkt.,«. |
|