Fremsat den 15. november 2018 af sundhedsministeren (Ellen Trane Nørby)
Forslag
til
Lov om ændring af sundhedsloven
(Betaling for akut og fortsat
sygehusbehandling af visse personer uden bopæl i Danmark)
§ 1
I sundhedsloven, jf. lovbekendtgørelse
nr. 191 af 28. februar 2018, som ændret senest ved § 1 i
lov nr. 730 af 8. juni 2018, foretages følgende
ændringer:
1. I
§ 81, stk. 1, ændres
»stk. 2-4« til: »stk. 2-5«.
2. I
§ 81, stk. 2, 1. pkt.,
ændres »kan opkræve« til:
»opkræver«, og »§ 80, stk. 2«
ændres til: »§ 80, jf. dog stk. 3«.
3. I
§ 81 indsættes efter stk. 2
som nyt stykke:
»Stk. 3.
Sygehusbehandling efter § 80, stk. 1, er vederlagsfri for
personer fra Færøerne og Grønland.«
Stk. 3 og 4 bliver herefter stk. 4 og
5.
4. I
§ 237, 1. pkt., ændres
»afholder« til: »kan afholde«, og
»§ 80, stk. 1« ændres til: »§ 80,
jf. § 81, stk. 2, 2. pkt.«.
5. I
§ 237, 2. pkt., ændres
»kan afholde« til: »afholder«, og
»efter § 80, stk. 2« ændres til: »af
personer fra Færøerne og Grønland, jf. §
80, stk. 1, jf. § 81, stk. 3«.
§ 2
Stk. 1. Loven
træder i kraft den 1. juli 2019.
Stk. 2. Loven finder
ikke anvendelse på akut og fortsat sygehusbehandling af
personer uden bopæl her i landet, som er påbegyndt
før lovens ikrafttræden. For sådanne
sygehusbehandlinger finder de hidtil gældende regler
anvendelse.
§ 3
Loven gælder ikke for Færøerne
og Grønland.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige
bemærkninger | | 1 | Indledning og baggrund | | 1.1 | Indledning | | 1.2 | Baggrund | 2 | Lovforslagets hovedindhold | | 2.1 | Gældende ret | | | 2.1.1 | Adgang til akut og fortsat
sygehusbehandling efter dansk ret | | | 2.1.2 | EU-forordning og internationale og
bilaterale aftaler | | | | 2.1.2.1 | EU-forordningens personkreds | | | | 2.1.2.2 | Tredjelandsborgere | | | 2.1.3 | Relevante regler i tilknytning til
opkrævning af betaling for akut sygehusbehandling | | | | 2.1.3.1 | Informeret samtykke | | | | 2.1.3.2 | Klageadgang | | | | 2.1.3.3 | Regioners muligheder ift. løsning af
opkrævningsopgaven | | 2.2 | Sundheds- og Ældreministeriets
overvejelser og den foreslåede ordning | 3 | Forholdet til internationale
konventioner | | 3.1 | FN´s konvention om økonomiske,
sociale og kulturelle rettigheder | | 3.2 | Børnekonventionen | | 3.3 | Kvindekonventionen | 4 | Økonomiske konsekvenser og
implementeringskonsekvenser for det offentlige | 5 | Økonomiske og administrative
konsekvenser for erhvervslivet m.v. | 6 | Administrative konsekvenser for
borgerne | 7 | Miljømæssige
konsekvenser | 8 | Forholdet til EU-retten | 9 | Hørte myndigheder og organisationer
m.v. | 10 | Sammenfattende skema |
|
1 Indledning og baggrund
1.1 Indledning
Det danske sundhedsvæsen har store
udgifter til sygehusbehandling af personer, som midlertidigt
opholder sig i Danmark uden at have bopæl her i landet. Det
er derfor vigtigt, at regionerne anvender de allerede eksisterende
muligheder for at opkræve betaling for sygehusbehandling.
I mange tilfælde kan regningen for akut
sygehusbehandling af personer, som midlertidigt opholder sig i
Danmark uden at have bopæl her i landet, ikke sendes nogen
steder, fordi der i dag ikke er den fornødne hjemmel i dansk
lovgivning. Det betyder, at regionerne i dag afholder udgifter til
akut sygehusbehandling af personer, som ikke er omfattet af
EU-retten.
Regeringen ønsker derfor at etablere
hjemmel til, at regionerne opkræver betaling for akut
sygehusbehandling af personer, som midlertidigt opholder sig i
Danmark uden at have bopæl her i landet, og hvor der ikke i
forvejen er hjemmel i medfør af EU-retten. Regeringen
ønsker endvidere at præcisere sundhedslovens
bestemmelser om opkrævning af betaling for fortsat
behandling, der ydes, når det ikke skønnes rimeligt at
henvise personen, som midlertidigt opholder sig i Danmark uden at
have bopæl her i landet, til behandling i hjemlandet.
Det klare udgangspunkt skal være, at
regionerne opkræver betaling for akut og fortsat
sygehusbehandling, som ydes til personer, som midlertidigt opholder
sig i Danmark uden at have bopæl her i landet, og at
behandlingen kun i undtagelsestilfælde ydes vederlagsfrit.
Betaling opkræves dog under hensyntagen til, at ingen akut
syge eller tilskadekomne patienter skal kunne nægtes
behandling i det offentlige sundhedsvæsen med henvisning til
krav om betaling.
Medmindre andet følger af EU-retten,
vil lovforslaget som udgangspunkt berøre turister og andre
på kortvarigt ophold i Danmark; personer på
midlertidigt ophold uden bopælsregistrering; tilflyttere, som
afventer bopælsregistrering i forbindelse med f.eks.
familiesammenføring, og personer, som er fraflyttet Danmark,
og som ikke længere er omfattet af dansk sygesikring.
Regeringen vil herved sikre, at
sygehusudgifterne anvendes på patienter, som bor her i
landet. Desuden har turister m.v. i Danmark som udgangspunkt en
rejseforsikring eller en sundhedsforsikring. For så vidt
angår EU-borgere er langt de fleste offentligt sygesikrede
efter EU-retten, som allerede i dag giver regionerne mulighed for
at opkræve refusion af behandlingsudgifterne. Derfor finder
regeringen det helt rimeligt, at forsikringsselskaber og de
pågældende sikringslande betaler for den behandling,
personer uden bopæl i Danmark får under midlertidigt
ophold her i landet. Det er ikke en udgift, der skal påhvile
det danske samfund.
Regeringen ønsker, at det er
regionerne, der står for opkrævning af betaling for
akut sygehusbehandling af personer, som midlertidigt opholder sig i
Danmark uden at have bopæl her i landet, da regionerne
allerede i dag kan opkræve betaling for fortsat
sygehusbehandling.
Det er ikke regeringens ønske at
ændre på den ret til vederlagsfri akut
sygehusbehandling, som personer fra Færørene og
Grønland har i dag. Lovforslaget berører ikke den
særlige sygesikringsordning for søfarende.
1.2 Baggrund
Lovforslaget implementerer Aftale om
finansloven for 2018 mellem regeringen og Dansk Folkeparti om bedre
muligheder for at opkræve betaling for akut sygehusbehandling
af personer uden bopæl i Danmark. Følgende
fremgår af aftalen:
»Regeringen og Dansk Folkeparti er enige
om, at der bør gælde de samme muligheder for at
opkræve betaling for akut behandling, uanset hvilket land
borgeren er fra.
Der udarbejdes et lovforslag i efteråret
2018 med henblik på at tilvejebringe det fornødne
retlige grundlag for, at udgifter for akut sygehusbehandling kan
opkræves af borgere fra tredjelande uden bopæl i
Danmark.
Regeringen og Dansk Folkeparti lægger
desuden vægt på, at regionerne anvender de eksisterende
muligheder for at opkræve betaling for sundhedsbehandling fra
udenlandske patienter. Regeringen vil drøfte brugen af de
eksisterende muligheder med Danske Regioner.«
2 Lovforslagets hovedindhold
2.1. Gældende
ret
2.1.1 Adgang til akut og fortsat sygehusbehandling
efter dansk ret
Udgangspunktet i sundhedsloven er, at
personer, der har bopæl i Danmark, har ret til sundhedslovens
ydelser, jf. sundhedslovens § 7, stk. 1. Ved bopæl
forstås i sundhedslovens forstand tilmelding til
Folkeregisteret, jf. sundhedslovens § 7, stk. 2.
Personer, der ikke har bopæl i Danmark,
har under midlertidigt ophold ret til sygehusbehandling efter
reglerne i sundhedslovens § 80, jf. sundhedslovens § 8,
stk. 1, medmindre yderligere rettigheder følger af
Europa-Parlamentets og Rådets forordning nr. 883/2004/EF af
29. april 2004 om koordinering af de sociale sikringsordninger
(herefter benævnt EU-forordningen).
Efter sundhedslovens § 80, stk. 1, yder
regionen akut sygehusbehandling til personer, som ikke har
bopæl her i landet, men som midlertidigt opholder sig i
regionen, ved sit eller ved andre regioners sygehusvæsen
(herefter benævnt akut sygehusbehandling). Akut
sygehusbehandling gives i tilfælde af ulykke, pludseligt
opstået sygdom og fødsel eller forværring af
kronisk sygdom m.v., jf. § 5, stk. 1, i bekendtgørelse
nr. 293 af 27. marts 2017 om sygehusbehandling. Herudover yder
regionen efter sundhedslovens § 80, stk. 2, behandling til
disse personer, når det under de foreliggende
omstændigheder ikke skønnes rimeligt at henvise
personen til behandling i hjemlandet, herunder
Færøerne og Grønland, eller personen ikke
tåler at blive flyttet til et sygehus i hjemlandet (herefter
benævnt fortsat sygehusbehandling).
Akut sygehusbehandling efter sundhedslovens
§ 80, stk. 1, er vederlagsfri for patienten, jf.
sundhedslovens § 81, stk. 1, mens regionen kan opkræve
betaling af patienten for fortsat sygehusbehandling efter
sundhedslovens § 80, stk. 2. Fortsat sygehusbehandling kan
også ydes vederlagsfrit, når regionen under de
foreliggende omstændigheder skønner det rimeligt, jf.
sundhedslovens § 81, stk. 2.
Personer fra Færøerne og
Grønland har ret til vederlagsfri akut sygehusbehandling
under midlertidigt ophold i Danmark, jf. sundhedslovens
§§ 8, 80 og 81, stk. 1. Efter sundhedslovens § 8,
stk. 2, kan sundhedsministeren fastsætte regler herom samt
om, at lovens ydelser helt eller delvis skal tilkomme personer, der
ikke har bopæl i landet.
Denne bemyndigelse er bl.a. anvendt til
bekendtgørelse nr. 565 af 29. april 2015 om ydelser i
praksissektoren m.v. til personer med bopæl på
Færøerne eller i Grønland under midlertidigt
ophold her i landet. Heraf fremgår, at personer, der har
bopæl på Færøerne eller i Grønland,
under midlertidigt ophold her i landet i tilfælde af
pludseligt opstået eller forværret sygdom,
ulykkestilfælde og lignende, har ret til praksissektorens
ydelser, tilskud til lægemidler, tilskud til
ernæringspræparater, befordringsgodtgørelse og
tolkebistand. De nævnte ydelser gives på samme
vilkår som for herboende gruppe 1-sikrede borgere.
Personer med bopæl på
Færøerne eller i Grønland, der opholder sig her
i landet på skoleophold eller i uddannelsesmæssigt
øjemed, har ret til sygehusbehandling m.v. på samme
vilkår, som gælder for personer med bopæl her i
landet, jf. bekendtgørelse nr. 293 af 27. marts 2017 om ret
til sygehusbehandling m.v.
Efter sundhedslovens § 10
fastsætter sundhedsministeren nærmere regler om, i
hvilket omfang lovens ydelser tilkommer bl.a. udenlandske
statsborgere, der er beskæftiget her i landet af en
udenlandsk stat eller en international organisation og deres
familiemedlemmer.
Denne bemyndigelse er anvendt i
bekendtgørelse nr. 279 af 20. marts 2017 om adgang til
ydelser efter sundhedsloven for udenlandske statsborgere, der er
beskæftiget her i landet af en udenlandsk stat eller en
international organisation. Heraf fremgår, at udenlandske
statsborgere, der er beskæftiget her i landet af en
udenlandsk stat eller en international organisation, og som har
fået opholdstilladelse fra Udenrigsministeriet, alene har ret
til akut sygehusbehandling. Reglerne gælder tilsvarende for
medfølgende familiemedlemmer, der også har fået
opholdstilladelse fra Udenrigsministeriet. Er disse personer fuldt
skattepligtige til Danmark efter kildeskattelovens § 1, har de
dog ret til alle sundhedslovens ydelser. De er fuldt skattepligtige
til Danmark, hvis de har bopæl (i skattemæssig
henseende) i Danmark eller opholder sig i Danmark i et
sammenhængende tidsrum på mindst 6 måneder, heri
medregnet kortvarige ophold i udlandet på grund af ferie
eller lignende. I praksis vil skattepligten efter
bopælskriteriet være opfyldt, hvis personen har
rådighed over en helårsbolig her i landet. Tilmelding
til Folkeregisteret spiller ikke nogen selvstændig rolle i
forhold til det skatteretlige bopælsbegreb. For en person,
der erhverver bopæl (i skattemæssig henseende) her i
landet uden samtidig at tage ophold her, indtræder
skattepligten dog først, når vedkommende tager ophold
her i landet. Kortvarige ophold i Danmark på grund af ferie
eller lignende anses ikke for at være et sådant ophold.
Disse personer kan dog være berettigede til sundhedslovens
ydelser efter EU-forordningen og internationale eller bilaterale
aftaler.
For så vidt angår
asylansøgere og udlændinge uden lovligt ophold her i
landet, afholder regionerne i dag udgifter til akut
sygehusbehandling, mens udgifter til nødvendige
sundhedsmæssige ydelser dækkes af
Udlændingestyrelsen, jf. udlændingelovens § 42 a,
stk. 1 og 2. Det er kun de udlændinge, der er registreret af
myndighederne og tilknyttet et indkvarteringssted, der i dag er
omfattet af Udlændingestyrelsens
forsørgelsesforpligtelse, jf. udlændingelovens §
42 a, stk. 2. Det er derfor en forudsætning for at være
omfattet af Udlændingestyrelsens forsørgelse, at
udlændingens opholdssted er kendt af
udlændingemyndighederne, jf. udlændingelovens § 42
a, stk. 3, nr. 3.
2.1.2 EU-forordning og internationale og bilaterale
aftaler
Mange personer bevæger sig inden for
EU-forordningens geografiske område i forbindelse med deres
arbejde, uddannelse, pension eller ferieophold. I tilfælde af
sygdom eller et ulykkestilfælde har de ret til den
behandling, de har brug for, i det land, hvor de opholder sig, mens
udgiften hertil som udgangspunkt afholdes af det land, hvor den
pågældende er socialt sikret, herunder sygesikret.
EU-forordningen vedrører koordinering
af medlemslandenes sociale sikringsordninger for personer, der
bevæger sig over grænserne inden for EU. Den anvendes
sammen med Europa-Parlamentets og Rådets forordning nr.
987/2009/EF af 16. september 2009 om de nærmere regler til
gennemførelse af forordning (EF) nr. 883/2004. Reglerne
gælder også for EØS-landene (Norge, Island og
Liechtenstein) og Schweiz.
Med lovforslaget ændres der ikke
på de rettigheder, der følger af EU-forordningen og
EU-retten generelt, herunder Traktaten om Den Europæiske
Unions funktionsmåde, samt Danmarks internationale og
bilaterale aftaler. Med internationale og bilaterale aftaler menes
Nordisk Konvention om Social Sikring, Danmarks aftaler med de
øvrige nordiske lande (Finland, Island, Norge og Sverige),
Irland, Portugal og Storbritannien om afkald på refusion af
sygehjælpsudgifter samt Danmarks bilaterale aftaler om social
sikring, som omfatter ydelser efter sundhedslovgivningen.
Sidstnævnte aftaler har Danmark indgået med Israel,
Marokko, Pakistan, Tyrkiet og Quebec samt med det tidligere
Jugoslavien, der som følge af statssuccessionen udgør
Bosnien-Herzegovina, FYROM/Makedonien, Serbien og Montenegro.
2.1.2.1 EU-forordningens personkreds
I EU-forordningens artikel 2 er fastsat,
hvilke personer, der er omfattet af EU-forordningen (herefter
benævnt EU-forordningens personkreds). Efter denne
bestemmelse gælder EU-forordningen for
EU/EØS/schweiziske statsborgere og for statsløse og
flygtninge, som er bosat i et EU/EØS-land eller Schweiz.
På sygehjælpsområdet omfatter EU-forordningen
endvidere medforsikrede familiemedlemmer.
EU-forordningens personkreds har under et
midlertidigt ophold i Danmark ret til den behandling, som bliver
medicinsk nødvendig, idet der tages hensyn til opholdets
længde og behandlingens karakter (herefter benævnt
nødvendig behandling). Nødvendig behandling, herunder
akut og fortsat sygehusbehandling, gives på samme
vilkår som til personer med bopæl i Danmark. Denne ret
dokumenteres ved et EU-sygesikringskort eller en erstatningsattest,
som midlertidigt erstatter EU-sygesikringskortet. Det betyder, at
når behandlingen er vederlagsfri for personer med bopæl
her i landet, er den også vederlagsfri for EU-forordningens
personkreds.
Selvom behandlingen er vederlagsfri for
EU-forordningens personkreds, kan regionerne opkræve betaling
for behandlingen fra det EU/EØS-land eller Schweiz, der har
udstedt EU-sygesikringskortet eller erstatningsattesten. I praksis
sker det ved mellemstatslig afregning, hvor regningerne sendes
mellem landene via centrale forbindelsesorganer. Det danske
forbindelsesorgan er Styrelsen for Patientsikkerhed. Udgifter, som
regionen kan få refunderet, indberettes elektronisk af
regionen til Styrelsen for Patientsikkerhed i det såkaldte E
125-system, jf. bekendtgørelse nr. 564 af 29. april 2015 om
refusion af offentlige sundhedsudgifter og udgifter til visse
sociale ydelser i henhold til overenskomster med andre stater eller
EU-forordningen. Styrelsen for Patientsikkerhed videresender
herefter kravene til det nationale forbindelsesorgan i det
relevante EU/EØS-land eller Schweiz.
Der kan ikke opkræves betaling fra
personer, som er dansk sikrede. Ved dansk sikrede forstås -
ud over personer med bopæl i Danmark - personer, som er dansk
socialt sikrede, herunder sygesikrede, i medfør af
EU-forordningen og Nordisk Konvention om Social Sikring. Disse
personer er f.eks. grænsearbejdere, der arbejder i Danmark og
har bopæl i et andet EU/EØS-land eller Schweiz, eller
arbejdstagere, der er beskæftiget i Danmark, men udsendes til
at udføre et arbejde i et andet EU/EØS-land eller
Schweiz. Dansk sikrede uden bopæl her i landet har ret til
alle sundhedslovens ydelser. Denne ret dokumenteres ved et
særligt sundhedskort. Udgifterne til behandling af personer,
der har det særlige sundhedskort, afholdes af opholdsregionen
efter sundhedslovens § 265.
Der kan endvidere ikke opkræves refusion
af udgifter til behandling af EU/EØS/schweiziske
statsborgere tilknyttet private sygeforsikringer, da
EU-forordningen alene vedrører landenes offentlige
sygesikringsordninger. For privatforsikrede
EU/EØS/schweiziske statsborgere, som modtager akut
sygehusbehandling under ophold i Danmark, kan der i dag ikke
opkræves betaling for den akutte behandling, hvilket skyldes
retten til vederlagsfri akut sygehusbehandling for alle under
ophold her i landet, jf. sundhedslovens §§ 8 og 80. For
fortsat behandling kan der i dag opkræves betaling fra en
privatforsikret borger eller eventuelt dennes private
forsikring.
Der kan endelig ikke opkræves refusion
af udgifter til behandling af EU-forordningens personkreds, der er
offentligt sygesikrede i lande, som Danmark har bilaterale aftaler
om helt eller delvist afkald på refusion af udgifter til
nødvendig behandling med (herefter benævnt
afkaldsaftaler). Sådanne aftaler har Danmark indgået
med de øvrige nordiske lande (Finland, Island, Norge og
Sverige) samt Irland, Portugal og Storbritannien. Konsekvensen af
disse afkaldsaftaler er, at regionerne ikke kan opkræve
refusion af udgifter til nødvendig behandling, der ydes til
EU-forordningens personkreds fra disse lande.
2.1.2.2 Tredjelandsborgere
Med tredjelandsborgere menes personer, der
ikke er omfattet af EU-forordningens personkreds, jf. pkt.
2.1.2.1.
Ved Europa-Parlamentets og Rådets
forordning nr. 1231/2010/EU af 24. november 2010 er bestemmelserne
i EU-forordningen og Europa-Parlamentets og Rådets forordning
nr. 987/2009/EF af 16. september 2009 om de nærmere regler
til gennemførelse af EU-forordningen udvidet til også
at gælde for tredjelandsstatsborgere, der ikke er flygtninge,
statsløse eller medforsikrede familiemedlemmer. Forordningen
er imidlertid ikke bindende for og finder ikke anvendelse i
Danmark, idet den er vedtaget med hjemmel i traktaten om den
Europæiske Unions funktionsmåde, artikel 79, stk. 2,
litra b, der er omfattet af Danmarks retlige forbehold.
Som følge heraf har visse
tredjelandsstatsborgere, der er selvstændigt offentligt
sygesikrede i et andet EU/EØS-land eller Schweiz, f.eks. som
arbejdstagere, og til hvem der er udstedt EU-sygesikringskort eller
erstatningsattest, ikke ret til ydelser i Danmark på grund af
Danmarks retlige forbehold. Regionerne kan derfor ikke
opkræve refusion af udgifter til behandling af disse
tredjelandsstatsborgere fra det EU/EØS-land eller Schweiz,
der har udstedt EU-sygesikringskortet.
Tredjelandsstatsborgere, der har bopæl i
et andet nordisk land, har dog ret til nødvendig behandling
som følge af reglerne i Nordisk Konvention om Social
Sikring. Konventionen fastlægger på
sundhedsområdet, at konventionen gælder for
EU-forordningens personkreds og personer, som er eller har
været omfattet af lovgivningen i et nordisk land, det vil
sige, som har eller har haft bopæl i et nordisk land, samt
disses familiemedlemmer. Regionerne kan således principielt
opkræve refusion af udgifter til behandling af disse borgere,
men da Danmark har afkaldsaftaler med de øvrige nordiske
lande, er dette ikke en mulighed.
Der kan derimod opkræves refusion for
tredjelandsstatsborgere, der er omfattet af EU-forordningens
personkreds som medforsikrede familiemedlemmer til en offentligt
sygesikret EU-borger.
For så vidt angår Danmarks
bilaterale aftaler om social sikring, afhænger det af den
enkelte aftales indhold, i hvilket omfang der kan opkræves
betaling.
2.1.3 Relevante regler i tilknytning til
opkrævning af betaling for akut sygehusbehandling
2.1.3.1 Informeret samtykke
Sundhedslovens kapitel 5 fastsætter den
grundlæggende hovedregel om, at al behandling i
sundhedsvæsenet skal være baseret på patientens
informerede samtykke.
Efter sundhedslovens § 15, stk. 1,
må ingen behandling indledes eller fortsættes uden
patientens informerede samtykke, medmindre der er tale om
mindreårige og patienter, der varigt mangler evnen til at
give informeret samtykke, samt ved øjeblikkeligt
behandlingsbehov.
Efter sundhedslovens § 15, stk. 3,
forstås et informeret samtykke efter loven som et samtykke,
der er givet på grundlag af fyldestgørende information
fra sundhedspersonens side, jf. sundhedslovens § 16. Patienten
har ret til at få information om sin helbredstilstand og om
behandlingsmulighederne.
Begreberne helbredstilstand og
behandlingsmuligheder forstås som omfattende alle de
oplysninger om f.eks. helbred, sygdomsprognoser og risici, der er
relevante for patienten. Såfremt der tilbydes
iværksættelse af en behandling, som patienten selv skal
betale, skal dette indgå i informationen om
behandlingsmulighederne, således at dette kan indgå i
patientens samlede overvejelser inden afgivelse af informeret
samtykke til behandlingen.
Efter sundhedslovens § 17, stk. 1, kan en
patient, der er fyldt 15 år, selv give informeret samtykke
til behandling. Efter sundhedslovens § 19 kan en
sundhedsperson, hvis en patient, som midlertidigt eller varigt
mangler evnen til at give informeret samtykke eller er under 15
år, og som befinder sig i en situation, hvor
øjeblikkelig behandling er påkrævet for
patientens overlevelse eller for på længere sigt at
forbedre patientens chance for overlevelse eller for et
væsentligt bedre resultat af behandlingen, indlede eller
fortsætte en behandling uden samtykke fra patienten eller fra
forældremyndighedens indehaver, nærmeste
pårørende, værge eller
fremtidsfuldmægtig.
I forhold til opkrævning af betaling
følger det af værgemålsloven, at børn og
unge under 18 år, der ikke har indgået ægteskab,
er mindreårige og dermed umyndige, jf.
værgemålsloven § 1, stk. 1, 1. pkt. Det
følger desuden af værgemålsloven, at
mindreårige som udgangspunkt ikke selv kan forpligte sig ved
retshandler eller råde over deres formue.
2.1.3.2 Klageadgang
Regionens afgørelser m.v. kan
påklages til Styrelsen for Patientklager, når de bl.a.
vedrører vilkår for en persons ret til
sygehusbehandling efter sundhedslovens § 81 og regler fastsat
med hjemmel heri, jf. § 6, stk. 1, nr. 3, i lov om klage- og
erstatningsadgang inden for sundhedsvæsenet.
Styrelsen for Patientklager behandler
endvidere klager fra patienter over sundhedsvæsenets
sundhedsfaglige virksomhed og forhold omfattet af sundhedslovens
kapitel 4-9, herunder om informeret samtykke, med undtagelse af
klager, hvor der i den øvrige lovgivning er foreskrevet en
anden klageadgang, jf. § 1, stk. 1, i lov om klage- og
erstatningsadgang inden for sundhedsvæsenet.
2.1.3.3 Regioners muligheder i forhold til
løsning af opkrævningsopgaven
Det følger af sundhedslovens § 78,
stk. 3, at en region efter bl.a. afsnit VI, herunder sundhedslovens
§ 81, kan samarbejde med offentlige myndigheder og private
virksomheder, herunder i selskabsform, om løsningen af
fælles opgaver om bl.a. sygehusydelser og opgaver, der har
tilknytning hertil.
Regionen kan således udlicitere opgaven
med opkrævningen af betaling for sygehusbehandling til en
privat virksomhed.
2.2 Sundheds- og Ældreministeriets
overvejelser og den foreslåede ordning
Hensigten med ændringen af sundhedsloven
er, at det helt klare udgangspunkt skal være, at regionerne
opkræver betaling for både akut og fortsat
sygehusbehandling, som personer uden bopæl i Danmark modtager
under midlertidigt ophold her i landet, og at behandlingen kun i
undtagelsestilfælde ydes vederlagsfrit. Dog således, at
ingen akut syge eller tilskadekomne patienter skal kunne
nægtes behandling i det offentlige sundhedsvæsen med
henvisning til krav om betaling.
Det forudsættes med den foreslåede
ordning, at betalingen opkræves direkte fra patienten efter
modtagelse af behandlingen. Betaling vil også kunne
opkræves fra personens forsikringsselskab, hvis personen har
en privat sygeforsikring.
Medmindre andet følger af
EU-forordningen og EU-retten generelt samt Danmarks bilaterale
aftaler, skal der således som udgangspunkt opkræves
betaling for behandling af turister og andre på kortvarigt
ophold i Danmark; personer på midlertidigt ophold uden
bopælsregistrering; tilflyttere, som afventer
bopælsregistrering i forbindelse med f.eks.
familiesammenføring, eller personer, som er fraflyttet
Danmark og som ikke længere er omfattet af dansk sygesikring.
Betaling opkræves dog under hensyntagen til, at ingen akut
syge eller tilskadekomne patienter skal kunne nægtes
behandling i det offentlige sundhedsvæsen med henvisning til
krav om betaling.
Der er visse tredjelandsstatsborgere, som har
et EU-sygesikringskort, men som der ikke vil kunne opkræves
refusion for på grund af Danmark retlige forbehold. Disse
borgere skal opkræves betaling til trods for, at de har et
EU-sygesikringskort. Ligeledes skal der opkræves betaling fra
EU-forordningens personkreds, som ikke er i besiddelse af et
EU-sygesikringskort eller en attest, der midlertidigt erstatter
EU-sygesikringskortet. Grunden hertil er, at der er
EU/EØS/schweizisk statsborgere, som ikke er omfattet af den
offentlige sygesikring og EU-forordningen, f.eks. pensionister, som
udelukkende modtager privat pension.
Lovforslaget berører ikke regionernes
muligheder for undtagelsesvis at yde behandling vederlagsfrit,
når regionen under de foreliggende omstændigheder
skønner det rimeligt. Sådanne
undtagelsestilfælde kan f.eks. være hjemløse,
uregistrerede migranter og personer, som åbenlyst ikke er i
stand til at betale for behandlingen, da betaling opkræves
under hensyntagen til, at ingen akut syge eller tilskadekomne
patienter skal kunne nægtes behandling i det offentlige
sundhedsvæsen med henvisning til krav om betaling. Det
gælder endvidere de gravide, som har en herboende
ægtefælle, og som afventer bopælsregistrering og
når at føde her i landet inden
bopælsregistreringen. Der kan herudover være konkrete
tilfælde, hvor regionen vurderer, at behandlingen ydes
vederlagsfrit.
Der er en række persongrupper, som der
ikke vil kunne opkræves betaling fra, selvom de ikke har
bopæl her i landet.
Der vil for det første ikke kunne
opkræves betaling fra personer, som er omfattet af dansk
social sikring efter reglerne i EU-forordningen og Nordisk
Konvention om Social Sikring og til hvem, der er udstedt et
særligt sundhedskort. Sådanne personer er f.eks.
grænsearbejdere, der arbejder i Danmark og har bopæl i
et andet EU/EØS-land eller Schweiz, eller arbejdstagere, der
er beskæftiget i Danmark, men udsendes til at udføre
et arbejde i et andet EU/EØS-land eller Schweiz.
Det særlige sundhedskort anvendes som
dokumentation for retten til alle sundhedslovens ydelser, herunder
akut og fortsat sygehusbehandling, under ophold her i landet
på samme vilkår som personer med bopæl her i
landet. Udgifterne til behandling af personer, der har det
særlige sundhedskort, afholdes fortsat af opholdsregionen
efter sundhedslovens § 265.
For det andet drejer det sig om personer, der
er omfattet af EU-forordningen og har et EU-sygesikringskort eller
en attest, der midlertidigt erstatter EU-sygesikringskortet, og som
er berettigede til sundhedslovens ydelser i Danmark.
Selvom behandlingen er vederlagsfri for
EU-forordningens personkreds, kan regionerne opkræve betaling
for behandlingen fra det EU/EØS-land eller Schweiz, der har
udstedt EU-sygesikringskortet eller erstatningsattesten. I praksis
sker det ved mellemstatslig afregning, hvor regningerne sendes
mellem landene via centrale forbindelsesorganer. Det danske
forbindelsesorgan er Styrelsen for Patientsikkerhed. Udgifter, som
regionen ønsker refunderet, indberettes elektronisk af
regionen til Styrelsen for Patientsikkerhed i det såkaldte E
125-system.
Der kan for det tredje ikke opkræves
betaling for udenlandske statsborgere, der er beskæftiget her
i landet af en udenlandsk stat eller en international organisation,
og som har fået opholdstilladelse fra Udenrigsministeriet,
når disse personer er berettigede til det særlige
sundhedskort eller er fuldt skattepligtige til Danmark.
For det fjerde kan børn under 18
år ikke opkræves betaling. Allerede fordi en
mindreårig ikke kan stifte gæld, er det efter Sundheds-
og Ældreministeriets vurdering ikke muligt at opkræve
betaling for sundhedsydelser ydet til den mindreårige patient
direkte. Dette vil stride imod værgemålsloven.
For det femte har gravide adgang til
vederlagsfri hjælp til akut fødsel, dvs. fødsel
uden for termin. En fødsel betragtes til termin, når
den finder sted fra uge 37 + 0 til uge 41 + 6. I situationer, hvor
fødslen sker til termin og således ikke er akut,
opkræver regionen betaling, medmindre det under de
foreliggende omstændigheder skønnes rimeligt at yde
behandlingen vederlagsfrit.
For så vidt angår
asylansøgere og udlændinge uden lovligt ophold, som er
under Udlændingestyrelsens forsørgelse, jf.
udlændingelovens § 42 a, stk. 1-2, jf. stk. 3-4, er det
ikke hensigten med lovforslaget at ændre på disse
udlændinges rettigheder.
For så vidt angår personer fra
Færøerne og Grønland, er der ikke
tiltænkt ændringer i relation til disse personers ret
til at modtage vederlagsfri akut sygehusbehandling. Ved
indsættelse af et nyt stk. 3 i sundhedslovens § 81 og en
ændring af § 237, 2. pkt., sikres det, at regionen ikke
opkræver betaling for akut sygehusbehandling, der ydes
personer fra Færøerne og Grønland.
Med etableringen af hjemmel til
opkrævning af betaling for akut sygehusbehandling af personer
uden bopæl i Danmark vil regionerne fremadrettet skulle
opkræve betaling for både akut og fortsat
sygehusbehandling. For så vidt angår
betalingsopkrævningen, vil det som udgangspunkt ikke
længere være nødvendigt for regionen at skelne
mellem akut og fortsat sygehusbehandling, hvilket vil lette
regionernes sagsbehandling, herunder fakturering.
Med lovforslaget ændres der ikke
på, at regionen ud over de ovenfor nævnte
tilfælde kan yde akut og fortsat sygehusbehandling
vederlagsfrit, når regionen undtagelsesvis under de
foreliggende omstændigheder skønner det rimeligt.
Sådanne undtagelsestilfælde kan f.eks. være
behandling af hjemløse, uregistrerede migranter og andre
personer, som ikke er i stand til at betale herfor. Det
gælder endvidere de gravide, som har en herboende
ægtefælle, og som afventer bopælsregistrering og
når at føde her i landet inden
bopælsregistreringen. Der kan herudover være konkrete
tilfælde, hvor regionen vurderer, at behandlingen ydes
vederlagsfrit.
Sundheds- og Ældreministeriet vurderer,
at det er mest hensigtsmæssigt, at det er regionen, som
opkræver betaling for akut sygehusbehandling fra personer
uden bopæl i Danmark. Det er regionen, der i dag yder akut og
fortsat sygehusbehandling til personer, som ikke har bopæl
her i landet. Det er ligeledes regionen, som allerede i dag kan
opkræve betaling for fortsat sygehusbehandling. Regionerne
har således allerede i dag en sammenlignelig
opkrævningsopgave og dermed kompetencer på
området. Disse vil med fordel kunne genbruges og udvides til
opkrævning af betaling for akut sygehusbehandling. Regionerne
vil i vid udstrækning selv kunne beslutte, hvordan de
ønsker at organisere opkrævningen af betaling for akut
sygehusbehandling.
Lovforslaget berører ikke den
særlige sygesikringsordning for søfarende.
3 Forholdet til internationale konventioner
3.1 FN´s konvention om økonomiske,
sociale og kulturelle rettigheder
FN´s konvention om økonomiske,
sociale og kulturelle rettigheder indeholder i artikel 12 en
bestemmelse om ethvert menneskes ret til at nyde den højst
opnåelige fysiske og psykiske sundhed. Det følger
endvidere af bestemmelsen, at staten skal træffe
foranstaltninger, som skaber betingelser for at sikre ethvert
menneske lægehjælp samt kur og pleje under sygdom.
Bestemmelsen skal læses i sammenhæng med konventionens
artikel 2, hvorefter staten skal sikre denne ret for enhver uden
nogen form for diskrimination.
FN´s komité for
Økonomiske, Sociale og Kulturelle rettigheder fortolker
konventionens artikel 12 således, at sundhedsydelser skal
være både til stede, tilgængelige, acceptable og
af god kvalitet. I princippet »tilgængelighed«
ligger, at adgangen til ydelserne skal være åben for
alle uden nogen form for diskrimination. Det betyder bl.a., at et
eventuelt betalingskrav ikke må udelukke nogen fra at modtage
behandling. Det vil sige, at hvis der fastsættes
betalingskrav for modtagelse af ydelserne, skal betalingen
være økonomisk overkommelig.
Med forslaget skal ingen akut syge og
tilskadekomne patienter kunne nægtes behandling i det
offentlige sundhedsvæsen med henvisning til krav om betaling.
Sundheds- og Ældreministeriet vurderer på denne
baggrund, at lovforslaget lever op til Danmarks internationale
forpligtelser på dette område.
3.2 Børnekonventionen
Det fremgår af præamblen til FN's
konvention om barnets rettigheder (Børnekonventionen), at
baggrunden for konventionen bl.a. er FN's Verdenserklæring om
Menneskerettigheder, hvorefter børn har ret til særlig
omsorg og bistand. Børnekonventionen tager bl.a. hensyn til
Erklæringen om Barnets Rettigheder vedtaget på de
Forenede Nationers generalforsamling den 20. november 1959 om, at
barnet som følge af sin fysiske og psykiske umodenhed har
behov for særlig beskyttelse og omsorg, herunder passende
juridisk beskyttelse, både før og efter
fødslen.
Den centrale bestemmelse i
Børnekonventionen i forhold til fastlæggelsen af
retten til sundhed er artikel 24, hvoraf det fremgår, at
deltagerstaterne anerkender barnets ret til at nyde den
højest opnåelige sundhedstilstand, adgang til at
få sygdomsbehandling og genoprettelse af helbredet, og at
deltagende stater skal stræbe mod at sikre, at intet barn
fratages sin ret til adgang til at opnå sådan
behandling og pleje, som efter konventionens artikel 2 skal nydes
uden nogen form for diskrimination. Konventionen omfatter alle
børn uden hensyn til bl.a. immigrationsstatus, og staten
skal give alle børn den samme ret til sundhedsydelser som
børn, der er statsborgere i staten. FN´s komité
vedr. barnets rettigheder har i en generel kommentar indikeret, at
børn og gravide bør have adgang til sundhedsydelser
uanset deres evne til at betale.
Det er Sundheds- og Ældreministeriets
vurdering, at Børnekonventionen som udgangspunkt ikke er en
hindring i forhold til den foreslåede ændring af
sundhedsloven, da børn under 18 år er undtaget fra
betalingsforpligtelsen.
Sundheds- og Ældreministeriet vurderer
på denne baggrund ikke, at lovforslaget berører
børns ret til at nyde den højest opnåelige
sundhedstilstand i henhold til Børnekonventionen, og
vurderer sammenfattende, at lovforslaget lever op til Danmarks
internationale forpligtelser på dette område.
3.3 Kvindekonventionen
FN´s konvention om afskaffelse af alle
former for diskrimination imod kvinder (Kvindekonventionen)
indeholder en bestemmelse i artikel 12 om sundhedsydelser til
kvinder før, under og efter graviditeten. De deltagende
stater skal træffe alle passende foranstaltninger til at
afskaffe diskrimination imod kvinder på sundhedsområdet
for, på grundlag af ligestilling mellem mænd og
kvinder, at sikre adgang til lægebehandling og sundhedspleje,
herunder familieplanlægning. De deltagende stater skal sikre
kvinder passende og om nødvendigt gratis bistand i
forbindelse med graviditet og nedkomst og i tiden efter
fødslen såvel som tilstrækkelig ernæring
under graviditet og amning.
Kvindekonventionens artikel 12 kan
sammenholdes med Børnekonventionens artikel 24, hvorefter
kvinder skal sikres passende svangerskabs- og barselspleje. De
særlige hensyn, der ifølge Børnekonventionen
bør tages over for børn, omfatter således
også de ufødte børn og moderen i forbindelse
med graviditet og fødsel.
Sundheds- og Ældreministeriet
bemærker, at der i Danmark er fokus på gravides adgang
til sundhedsydelser. Såfremt en kvinde, som ikke har
bopæl i Danmark, kommer til et sygehus og er i fødsel,
vil hun naturligvis ikke blive afvist. Det er ikke klart, i hvilket
omfang retten til sundhedsydelser i medfør af
Kvindekonventionen også indebærer, at ydelserne skal
være vederlagsfrie.
Med forslaget har gravide adgang til
vederlagsfri hjælp til akut fødsel, dvs. fødsel
uden for termin, samtidig med, at ingen akut syge og tilskadekomne
patienter skal kunne nægtes behandling i det offentlige
sundhedsvæsen med henvisning til krav om betaling. Sundheds-
og Ældreministeriet vurderer på denne baggrund ikke, at
lovforslaget hindrer gravides adgang til lægebehandling og
sundhedspleje i henhold til Kvindekonventionen, og vurderer
sammenfattende, at lovforslaget lever op til Danmarks
internationale forpligtelser på dette område.
4 Økonomiske konsekvenser og
implementeringskonsekvenser for det offentlige
Det skønnes, at lovændringen vil
indebære mindreudgifter for det offentlige på
36-76 mio. kr. (2019-priser). I skønnet
indgår merudgifter for øgede
administrationsomkostninger.
Det bemærkes, at skønnet er
behæftet med usikkerhed. Det skyldes bl.a., at den
nuværende registrering af patienter ikke er
tilstrækkelig til at identificere personer, der bliver
berørt af lovforslaget. Dette giver usikkerhed i beregning
af omkostningerne for akut sygehusbehandling for de patienter, der
berøres af lovforslaget.
Foruden usikkerhed i beregning af
omkostningerne er der ligeledes usikkerhed omkring bl.a., hvor stor
en andel af omkostningerne, som vil kunne opkræves.
Det vurderes, at de syv principper for
digitaliseringsklar lovgivning - 1) enkle og klare regler, 2)
digital kommunikation, 3) muliggør automatisk
sagsbehandling, 4) sammenhæng på tværs -
ensartede begreber og genbrug af data, 5) tryg og sikker
datahåndtering, 6) anvendelse af offentlig infrastruktur, og
7) forebygger snyd og fejl - er fulgt i lovforslaget.
Regionerne skal fra 1. juli 2019 opkræve
betaling for akut sygehusbehandling. Regionerne har allerede i dag
ansvaret for opkrævning af betaling fra privatpersoner og
forsikringsselskaber for fortsat sygehusbehandling af personer, som
midlertidigt opholder sig i Danmark uden at have bopæl her i
landet.
I forhold til de organisatoriske forhold samt
administrative omstillings- og driftskonsekvenser er der med
lovforslaget tale om en tilpasning af eksisterende organisatoriske
forhold for regionerne.
Derudover indføres der med lovforslaget
både ændringer i aktiviteter og drift af den offentlige
administration.
Der er tale om en opgave, hvor regionerne
allerede i dag har en del kompetencer, som med fordel kan genbruges
og udvides til opkrævning af betaling for akut
sygehusbehandling af personer, som midlertidigt opholder sig I
Danmark uden at have bopæl her i landet. Der er endvidere
tale om, at eksisterende administrative enheder og strukturer kan
anvendes, idet der lægges op til, at regionerne selv
beslutter, hvilken administrativ struktur der findes
hensigtsmæssig, og i den forbindelse er der mulighed for at
overveje administrative forenklinger.
Regionerne kan i vid udstrækning selv
beslutte, hvordan det ønskes at organisere
opkrævningen af betaling for akut sygehusbehandling, jf.
sundhedsloven § 78, stk. 3, hvor det fremgår, at en
region kan samarbejde med offentlige myndigheder og private
virksomheder, herunder i selskabsform, om løsningen af
fælles opgaver om bl.a. sygehusydelser og opgaver, der har
tilknytning hertil.
5 Økonomiske og administrative konsekvenser for
erhvervslivet m.v.
Lovforslaget vurderes ikke at have
økonomiske og administrative konsekvenser for
erhvervslivet.
6 Administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget vurderes ikke at have
administrative konsekvenser for borgerne.
7 Miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget vurderes ikke at have
miljømæssige konsekvenser.
8 Forholdet til EU-retten
Europa-Parlamentets og Rådets forordning
(EF) nr. 883/2004 om koordinering af de sociale sikringsordninger
(EU-forordningen) fastsætter rammerne for koordinering af
medlemslandenes sociale sikringsordninger for personer, der
bevæger sig over grænserne inden for EU. Den anvendes
sammen med Europa-Parlamentets og Rådets forordning nr.
987/2009/EF af 16. september 2009 om de nærmere regler til
gennemførelse af forordning (EF) nr. 883/2004. Lovforslaget
berører ikke de rettigheder og forpligtelser, som
følger af EU-forordningen.
Med lovforslaget vil EU/EØS/schweiziske
statsborgere, som ikke er omfattet af offentlig sygesikring i et
EU/EØS-land eller Schweiz og dermed ikke er omfattet af
personkredsen for EU-forordningen, ikke fremadrettet have ret til
vederlagsfri akut og fortsat sygehusbehandling, medmindre det
undtagelsesvis skønnes rimeligt. Ligeledes vil
tredjelandsstatsborgere, som er omfattet af offentlig sygesikring i
et andet EU/EØS-land eller Schweiz, men som på grund
af Danmarks retlige forbehold ikke er omfattet af EU-forordningen i
medfør af Europa-Parlamentets og Rådets forordning nr.
1231/2010/EU, ikke fremadrettet have ret til vederlagsfri akut og
fortsat sygehusbehandling, medmindre det undtagelsesvis
skønnes rimeligt
Der henvises i øvrigt til de
almindelige bemærkninger pkt. 2.1.2.
9 Hørte myndigheder og organisationer
m.v.
Et udkast til lovforslag har i perioden fra
den 24. august til den 21. september 2018 været sendt i
høring hos følgende myndigheder og organisationer
m.v.:
Advokatrådet, Ankestyrelsen, Bedre
psykiatri - Landsforeningen for Pårørende, Dansk
Arbejdsgiverforening, Dansk Erhverv, Dansk Handicapforbund, Dansk
Industri, Dansk IT - Råd for IT- og persondatasikkerhed,
Dansk Kiropraktor Forening, Dansk Psykiatrisk Selskab, Dansk
Selskab for Patientsikkerhed, Dansk Psykolog Forening, Dansk
Selskab for Almen Medicin, Dansk Selskab for Retsmedicin, Dansk
Sygeplejeråd, Dansk Tandlægeforening, Dansk
Tandplejerforening, Danske Bandagister, Danske Bioanalytikere,
Danske Fysioterapeuter, Danske Handicaporganisationer, Danske
Patienter, Danske Regioner, Datatilsynet, De Offentlige
Tandlæger, Det Centrale Handicapråd, Det Etiske
Råd, Det Sociale Netværk, Erhvervsstyrelsen,
Ergoterapeutforeningen, Fagligt Selskab for Psykiatriske
Sygeplejersker, Finanstilsynet, FOA, Forbrugerombudsmanden,
Forbrugerrådet, Foreningen af Kliniske Diætister,
Foreningen af Radiografer i Danmark, Foreningen af
Speciallæger, Forsikring og Pension, Færøernes
Landsstyre, Grønlands Selvstyre, Institut for
Menneskerettigheder, Jordemoderforeningen, KL, Konkurrence- og
Forbrugerstyrelsen, Kristelig Arbejdsgiverforening, Kristelig
fagbevægelse, Landsforeningen af Kliniske Tandteknikere,
Landsforeningen af Statsautoriserede Fodterapeuter, LAP -
Landsforeningen af nuværende og tidligere Psykiatribrugere,
Landsforeningen SIND, Lægeforeningen, Organisationen af
Lægevidenskabelige Selskaber, Patientforeningen i Danmark,
Patientforeningernes Samvirke, Patienterstatningen, Praktiserende
Lægers Organisation, Praktiserende Tandlægers
Organisation, Psykiatrifonden, Psykolognævnet, Radiograf
Rådet, Region Hovedstaden, Region Midtjylland, Region
Nordjylland, Region Sjælland, Region Syddanmark, Regionernes
Lønnings- og Takstnævn, Retspolitisk Forening,
Rigsombudsmanden på Færøerne, Rigsombudsmanden
på Grønland, Rigspolitiet, Rådet for Socialt
Udsatte, Statsforvaltningen, Sundhed Danmark, Yngre Læger, 3F
og Ældresagen.
10 Sammenfattende
skema | | Positive konsekvenser/mindreudgifter (hvis
ja, angiv omfang) | Negative konsekvenser/merudgifter (hvis ja,
angiv omfang) | Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Det skønnes, at lovændringen
vil indebære mindreudgifter for regionerne på 36 - 76
mio. kr. (2019-priser). I skønnet indgår merudgifter
for øgede administrationsomkostninger. | | Implementeringskonsekvenser for stat,
kommuner og regioner | | Der er tale om tilpasning af eksisterende
organisatoriske forhold for regionerne, og ændringer i
aktiviteter og drift af den offentlige administration. Regionerne har allerede en del kompetencer,
som med fordel kan genbruges og udvides til opkrævning af
betaling for akut sygehusbehandling. Eksisterende administrative
enheder og strukturer kan anvendes, og regionerne selv beslutter,
hvilken administrativ struktur der findes hensigtsmæssig, og
i den forbindelse er der mulighed for at overveje administrative
forenklinger. | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen | Miljømæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen | Forholdet til EU-retten | Lovforslaget indeholder EU-retlige
aspekter, men ingen EU-retlige konsekvenser. Efter lovforslaget
opkræves betaling fra personer, som ikke er omfattet af
EU-forordningen. | Er i strid med de fem principper for
implementering af erhvervsrettet EU-regulering/ Går videre
end minimumskrav i EU-regulering | Ja | Nej X |
|
Bemærkninger til lovforslagets enkelte
bestemmelser
Til §
1
Til nr.
1
Efter den gældende bestemmelse i
sundhedslovens § 81, stk. 1, er akut sygehusbehandling
vederlagsfri for patienten, jf. dog stk. 2-4. Efter stk. 2, kan
regionen opkræve betaling af patienten for behandling, der
ydes til personer uden bopæl her i landet, når det ikke
skønnes rimeligt at henvise patienten til hjemlandet,
herunder Færøerne og Grønland, eller personen
ikke tåler at blive flyttet til et sygehus der. Efter stk. 3,
kan sundhedsministeren fastsætte nærmere regler om, at
regionsrådene vederlagsfrit skal yde visse behandlinger,
uanset hvor patienten bor. Efter stk. 4, kan sundhedsministeren
fastsætte regler, hvorefter der ydes personer, som
midlertidigt opholder sig her i landet, vederlagsfri behandling ved
det regionale sygehusvæsen.
Det foreslås, at henvisning til
»stk. 2-4« ændres til »stk. 2-5«. Der
er tale om en konsekvensændring som følge af, at der
ved nærværende lovs § 1, nr. 3, indsættes et
nyt stk. 3 i sundhedslovens § 81, hvorefter stk. 3 og 4 bliver
stk. 4 og 5.
Til nr.
2
Efter den gældende bestemmelse i
sundhedslovens § 81, stk. 2, 1. pkt., kan regionen
opkræve betaling af patienten for fortsat sygehusbehandling
efter § 80, stk. 2.
Efter sundhedslovens § 80, stk. 1, yder
regionen akut sygehusbehandling til personer, som ikke har
bopæl her i landet, men som midlertidigt opholder sig i
regionen, ved sit eller ved andre regioners sygehusvæsen.
Herudover yder regionen efter sundhedslovens § 80, stk. 2,
fortsat behandling til disse personer, når det under de
foreliggende omstændigheder ikke skønnes rimeligt at
henvise personen til behandling i hjemlandet, herunder
Færøerne og Grønland, eller personen ikke
tåler at blive flyttet til et sygehus i hjemlandet.
Akut sygehusbehandling efter sundhedslovens
§ 80, stk. 1, er vederlagsfri for patienten, jf.
sundhedslovens § 81, stk. 1, mens regionen kan opkræve
betaling af patienten for fortsat sygehusbehandling efter
sundhedslovens § 80, stk. 2. Fortsat sygehusbehandling kan
også ydes vederlagsfrit, når regionen under de
foreliggende omstændigheder skønner det rimeligt, jf.
§ 81, stk. 2.
Det foreslås at ændre § 81, stk. 2, 1. pkt., således, at
regionen opkræver betaling af patienten for akut og fortsat
sygehusbehandling efter § 80, jf. dog stk. 3. Ændringen
betyder, at regionerne opkræver betaling for akut
sygehusbehandling fra personer uden bopæl i Danmark efter
§ 80, stk. 1. Ændringen betyder endvidere, at regionerne
»opkræver« i stedet for »kan
opkræve« betaling for fortsat sygehusbehandling efter
§ 80, stk. 2.
Regionen opkræver således betaling
for både akut og fortsat sygehusbehandling af personer, som
midlertidigt opholder sig i Danmark uden at have bopæl her i
landet, medmindre andet følger af EU-forordningen og
EU-retten generelt eller Danmarks internationale eller bilaterale
aftaler.
Det forudsættes med den foreslåede
ordning, at betalingen opkræves direkte fra patienten efter
modtagelse af behandlingen. Betaling opkræves under
hensyntagen til, at ingen akut syge eller tilskadekomne patienter
skal kunne nægtes behandling i det offentlige
sundhedsvæsen med henvisning til krav om betaling. Betaling
vil også kunne opkræves fra personens
forsikringsselskab, hvis personen har en privat sygeforsikring.
Efter lovforslaget opkræves betaling fra
personer, som ikke er EU-forordningens personkreds. Det kan f.eks.
være turister fra USA eller Kina, men også danskere med
bopæl i f.eks. Thailand, som er på familiebesøg
i Danmark. Det kan også være en tysk arbejdstager, som
vælger at lade sig privatforsikre i Tyskland, eller en
pensionist uden offentlig pension.
Der opkræves herudover betaling fra
visse tredjelandsstatsborgere, der er selvstændigt offentligt
sygesikrede i et EU/EØS-land eller Schweiz, og som har et
gyldigt EU-sygesikringskort, men som de ikke kan benytte i Danmark
på grund af Danmarks retlige forbehold. Det kan f. eks.
være en canadisk statsborger, som er gift med en belgisk
statsborger, og som begge bor og arbejder i Belgien, eller en
australsk statsborger, som bor i Frankrig og modtager social
pension fra Frankrig. Der henvises i øvrigt til de
almindelige bemærkninger pkt. 2.1.2.2.
Der er en række persongrupper, som der
ikke vil kunne opkræves betaling fra, selvom de ikke har
bopæl her i landet.
Der vil for det første ikke kunne
opkræves betaling fra personer, som er omfattet af dansk
social sikring efter reglerne i EU-forordningen og Nordisk
Konvention om Social Sikring og til hvem, der er udstedt et
særligt sundhedskort. Sådanne personer er f.eks.
grænsearbejdere, der arbejder i Danmark og har bopæl i
et andet EU/EØS-land eller Schweiz, eller arbejdstagere, der
er beskæftiget i Danmark, men udsendes til at udføre
et arbejde i et andet EU/EØS-land eller Schweiz.
Det særlige sundhedskort anvendes som
dokumentation for retten til alle sundhedslovens ydelser, herunder
akut og fortsat sygehusbehandling, under ophold her i landet
på samme vilkår som personer med bopæl her i
landet. Udgifterne til behandling af personer, der har det
særlige sundhedskort, afholdes fortsat af opholdsregionen
efter sundhedslovens § 265.
For det andet drejer det sig om
EU-forordningens personkreds, som har et EU-sygesikringskort, og
som er berettigede til sundhedslovens ydelser i Danmark.
Selvom behandlingen er vederlagsfri for
EU-forordningens personkreds, kan regionerne opkræve betaling
for behandlingen fra det EU/EØS-land eller Schweiz, der har
udstedt EU-sygesikringskortet eller erstatningsattesten.
Der kan dog ikke opkræves betaling for
akut og fortsat sygehusbehandling givet til personer med
bopæl i de øvrige nordiske lande (Finland, Island,
Norge og Sverige), Irland, Portugal og Storbritannien, da Danmark
har aftaler med disse lande om afkald på refusion af udgifter
til nødvendig behandling.
Udgifter, som regionen kan få
refunderet, indberettes elektronisk af regionen til Styrelsen for
Patientsikkerhed i det såkaldte E 125-system. Af hensyn til
indberetningen er det vigtigt, at regionen i forbindelse med
sygehusbehandlingen registrerer kortnummeret på den
pågældendes EU-sygesikringskort, da manglende
registrering af kortnummer kan afstedkomme vanskeligheder i at
identificere den pågældende person i udenlandske
sygeforsikringer og få refusion. Regionen kan med fordel tage
en kopi af personens EU-sygesikringskort til journalen. Har
personen ikke et gyldigt EU-sygesikringskort eller
erstatningsattest, der midlertidigt erstatter
EU-sygesikringskortet, opkræver regionen betaling.
Der kan for det tredje ikke opkræves
betaling fra udenlandske statsborgere, der er beskæftiget her
i landet af en udenlandsk stat eller en international organisation,
og som har fået opholdstilladelse fra Udenrigsministeriet,
når disse personer er berettigede til det særlige
sundhedskort eller er fuldt skattepligtige til Danmark.
For det fjerde kan børn under 18
år ikke opkræves betaling. Allerede fordi en
mindreårig ikke kan stifte gæld, er det ikke muligt at
opkræve betaling for sundhedsydelser ydet til den
mindreårige patient direkte. Dette vil stride imod
værgemålsloven.
Lovforslaget berører ikke regionernes
muligheder for at yde sygehusbehandling vederlagsfrit, når
regionen under de foreliggende omstændigheder skønner
det rimeligt. Sådanne undtagelsestilfælde kan f.eks.
hjemløse, uregistrerede migranter og personer, som
åbenlyst ikke er i stand til at betale for behandlingen. Det
gælder endvidere de gravide, som har en herboende
ægtefælle, og som afventer bopælsregistrering og
når at føde her i landet inden
bopælsregistreringen. Der kan herudover være konkrete
tilfælde, hvor regionen vurderer, at behandlingen ydes
vederlagsfrit.
Endvidere har gravide adgang til vederlagsfri
hjælp til akut fødsel, dvs. fødsel uden for
termin. En fødsel betragtes til termin, når den finder
sted fra uge 37 + 0 til uge 41 + 6. I situationer, hvor
fødslen sker til termin og således ikke er akut,
opkræver regionen betaling, medmindre det under de
foreliggende omstændigheder skønnes rimeligt at yde
behandlingen vederlagsfrit.
For så vidt angår
asylansøgere og udlændinge uden lovligt ophold, som er
under Udlændingestyrelsens forsørgelse, jf.
udlændingelovens § 42 a, stk. 1-2, jf. stk. 3-4, er det
ikke hensigten med lovforslaget at ændre på disse
udlændinges rettigheder.
Til nr.
3
Personer fra Færøerne og
Grønland har med de gældende regler ret til
vederlagsfri akut sygehusbehandling under midlertidigt ophold i
Danmark, jf. sundhedslovens §§ 8, 80 og § 81, stk.
1. Efter lovens § 8, stk. 2, kan sundhedsministeren
fastsætte regler herom samt om, at lovens ydelser helt eller
delvis skal tilkomme personer, der ikke har bopæl i
landet.
Denne bemyndigelse er bl.a. anvendt til
bekendtgørelse nr. 565 af 29. april 2015 om ydelser i
praksissektoren m.v. til personer med bopæl på
Færøerne eller i Grønland under midlertidigt
ophold her i landet. Heraf fremgår, at personer, der har
bopæl på Færøerne og i Grønland,
under midlertidigt ophold her i landet i tilfælde af
pludseligt opstået eller forværret sygdom,
ulykkestilfælde og lignende, har ret til praksissektorens
ydelser, tilskud til lægemidler, tilskud til
ernæringspræparater, befordringsgodtgørelse og
tolkebistand. De nævnte ydelser gives på samme
vilkår som for herboende gruppe 1-sikrede borgere.
Personer med bopæl på
Færøerne eller i Grønland, der opholder sig her
i landet på skoleophold eller i uddannelsesmæssigt
øjemed, har ret til sygehusbehandling m.v. på samme
vilkår som personer med bopæl her i landet, jf.
bekendtgørelse nr. 293 af 27. marts 2017 om ret til
sygehusbehandling m.v.
Det foreslås at indsætte et nyt
stk. 3, i §
81, hvoraf fremgår, at sygehusbehandling efter §
80, stk. 1, er vederlagsfri for personer fra Færøerne
og Grønland.
Grunden til, at denne bestemmelse
indføres, er, at personer fra Færøerne og
Grønland ellers ville blive omfattet af den foreslåede
bestemmelse om betaling for akut sygehusbehandling efter § 80,
stk. 1.
Lovforslaget medfører, at personer fra
Færøerne og Grønland, under midlertidigt ophold
her i landet har ret til vederlagsfri akut og fortsat
sygehusbehandling. Dette af hensyn til Rigsfællesskabet og
det forhold, at personer med bopæl på
Færøerne og Grønland fortsat vil have ret til
praksissektorens ydelser under ophold i Danmark.
Til nr.
4
Efter den gældende bestemmelse i §
237, 1. pkt., afholder opholdsregionen udgifter til
sygehusbehandling efter § 80, stk. 1.
Det foreslås at ændre bestemmelsen
i § 237, 1. pkt., til, at
opholdsregionen kan afholde udgifter til sygehusbehandling efter
§ 80, jf. § 81, stk. 2, 2. pkt.
Ændringen medfører, at
opholdsregionen ikke længere »afholder« udgifter
til akut sygehusbehandling, men »kan afholde« udgifter
til akut og fortsat sygehusbehandling, når regionen under de
foreliggende omstændigheder skønner det rimeligt. Det
klare udgangspunkt skal herefter være, at regionen
opkræver betaling for akut og fortsat sygehusbehandling, og
at regionen kun i undtagelsestilfælde yder behandlingen
vederlagsfrit. Sådanne undtagelsestilfælde kan f.eks.
være hjemløse, uregistrerede migranter og personer,
som åbenlyst ikke er i stand til at betale for behandlingen,
da betaling skal opkræves under hensyntagen til, at ingen
akut syge eller tilskadekomne patienter skal kunne nægtes
behandling i det offentlige sundhedsvæsen med henvisning til
krav om betaling. Det gælder endvidere de gravide, som har en
herboende ægtefælle, og som afventer
bopælsregistrering og når at føde her i landet
inden bopælsregistreringen. Der kan herudover være
konkrete tilfælde, hvor regionen vurderer, at behandlingen
ydes vederlagsfrit.
Til nr.
5
Efter gældende § 237, 2. pkt., kan
opholdsregionen afholde udgifter til sygehusbehandling efter §
80, stk. 2.
Det foreslås at ændre bestemmelsen
i § 237, 2. pkt., til, at
opholdsregionen afholder udgifter til sygehusbehandling af personer
fra Færøerne og Grønland, jf. § 80, stk.
1, jf. § 81, stk. 3.
Ændringen medfører, at den
gældende bestemmelse om, at opholdsregionen kan afholde
udgifter til fortsat sygehusbehandling af personer uden bopæl
her i landet, når regionen skønner det rimeligt,
ændres til, at opholdsregionen afholder udgifter til akut
sygehusbehandling af personer fra Færøerne og
Grønland. Det fremgår af det foreslåede §
81, stk. 3, at sygehusbehandling efter § 80, stk. 1, er
vederlagsfri for personer fra Færøerne og
Grønland, jf. nærværende lovs § 1, nr.
3.
Til §
2
Det foreslås, at loven træder i
kraft den 1. juli 2019.
Det betyder, at der opkræves betaling
for akut og fortsat sygehusbehandling, som påbegyndes
på et sygehus den 1. juli 2019 eller senere.
Loven finder ikke anvendelse på akut og
fortsat sygehusbehandling af personer uden bopæl her i
landet, som er påbegyndt før lovens
ikrafttræden. For sådanne sygehusbehandlinger finder de
hidtil gældende regler anvendelse.
Til §
3
Loven gælder ikke for
Færøerne og Grønland, da sundhedslovens
bestemmelser, som berøres af lovforslaget, det vil sige
§§ 81 og 237, ligeledes ikke gælder for
Færøerne og Grønland.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende
lov
Gældende
formulering | | Lovforslaget | | | | | | § 1 | | | | | | I sundhedsloven, jf.
lovbekendtgørelse nr. 191 af 28. februar 2018, som senest
ændret ved § 39 i lov nr. 620 af 8. juni 2016, foretages
følgende ændringer: | | | | § 81.
Sygehusbehandling efter bestemmelserne i afsnit VI, VII og VIII er
vederlagsfri for patienten, jf. dog stk. 2-4. Stk. 2.
Regionsrådet kan opkræve betaling af patienten for
behandling efter § 80, stk. 2. Behandlingen kan dog ydes
vederlagsfrit, når regionsrådet under de foreliggende
omstændigheder skønner det rimeligt. Stk. 3.
--- Stk. 4.
--- | | 1. I § 81, stk.
1, ændres »stk. 2-4«
til: »stk. 2-5«. 2. I § 81, stk. 1, ændres »stk.
2-4« til: »stk. 2-5«. 3. I § 81, stk. 2, 1. pkt., ændres
»kan opkræve« til: »opkræver«,
og »§ 80, stk. 2« ændres til: »§
80, jf. dog stk. 3«. 4. I § 81 indsættes efter stk. 2 som
nyt stykke: »Stk. 3.
Sygehusbehandling efter § 80, stk. 1, er vederlagsfri for
personer fra Færøerne og Grønland.« Stk. 3 og 4 bliver herefter stk. 4 og
5. | | | | § 237.
Opholdsregionen afholder udgifter til sygehusbehandling efter
§ 80, stk. 1. Opholdsregionen kan afholde udgifter til
sygehusbehandling efter § 80, stk. 2. | | 5. I § 237, 1. pkt., ændres
»afholder« til: »kan afholde«, og
»§ 80, stk. 1« ændres til: »§ 80,
jf. § 81, stk. 2, 2. pkt.«. 6. I § 237, 2. pkt., ændres »kan
afholde« til: »afholder«, og »efter §
80, stk. 2« ændres til: »af personer fra
Færøerne og Grønland, jf. § 80, stk. 1,
jf. § 81, stk. 3«. |
|