Betænkning afgivet af Sundheds- og
Ældreudvalget den 19. februar 2019
1. Ændringsforslag
Enhedslistens medlemmer af udvalget har
stillet 6 ændringsforslag til lovforslaget.
2. Indstillinger
Et flertal i
udvalget (S, DF, V, LA og KF) indstiller lovforslaget til vedtagelse uændret. Flertallet vil
stemme imod de stillede ændringsforslag.
Et mindretal i
udvalget (ALT, SF og RV) indstiller lovforslaget til vedtagelse med de stillede
ændringsforslag.
Et andet
mindretal i udvalget (EL) indstiller lovforslaget til forkastelse ved 3. behandling. Mindretallet
vil stemme for de stillede ændringsforslag.
Inuit Ataqatigiit, Nunatta Qitornai,
Tjóðveldi og Javnaðarflokkurin havde ved
betænkningsafgivelsen ikke medlemmer i udvalget og dermed
ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske
bemærkninger i betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
3. Politiske bemærkninger
Enhedslisten
Enhedslistens medlemmer af udvalget mener,
at forslaget indeholder en række uhensigtsmæssigheder
og urimeligheder og efterlader et indtryk af, at forslaget mest af
alt har et symbolsk formål. Forslaget ændrer formelt
set på, at regionerne med forslaget »skal«
opkræve betaling for behandling af personer, der midlertidigt
opholder sig i Danmark, men samtidig er der i ganske vidt omfang
overladt skønsbeføjelser og rimelighedsvurderinger
til regionerne i forhold til opkrævning af egenbetaling,
således at vi med forslaget vil stå tilbage med et
opkrævningssystem, som efter EL's opfattelse hverken er
gennemtænkt eller gennemsigtigt, som desværre
pålægger sundhedspersonalet yderligere opgaver, og som
i værste fald afholder patienter fra at søge
lægebehandling.
Overordnet set bryder lovforslaget
grundlæggende med princippet om lige og fri adgang til akut
sygehusbehandling i Danmark, idet regionerne pålægges
at opkræve betaling for borgere, der ikke er tilmeldt
CPR-registeret eller er fra Færøerne, Grønland
eller EU-lande.
EL bakker sådan set op om, at
regionerne opkræver betaling hos de patienter, der har en
forsikring, som dækker behandlingen. Den mulighed eksisterer
allerede i dag. Men EL finder det urimeligt, at personer fra lande
uden for EU, og som ikke er dækket af en forsikring, kan
risikere at blive mødt med et ganske betydeligt
økonomisk krav for behandling i Danmark.
Forslaget er endvidere et helt basalt brud
på princippet om, at der ikke skal være økonomi
mellem patient og behandler ved akutbehandling. EL ønsker at
fastholde, at patienten skal modtage den sundhedsfagligt mest
optimale behandling, og at det ikke skal være
økonomiske overvejelser eller hensyn, der afgør
dette. Endvidere er det ikke givet, at patienten, forud for at
behandling påbegyndes, kan oplyses om de forventede udgifter
forbundet med behandlingen, og som det fremgår af ministerens
svar, kan udgifterne selv for samme behandling variere betydeligt.
Efter EL's opfattelse efterlader dette patienten med et ganske
uklart billede af, hvilke økonomiske krav denne
efterfølgende kan blive mødt med. Normalt vil man
have et forudgående overblik over de økonomiske
konsekvenser, et engagement vil kunne medføre. I erkendelse
af, at det kan være svært at forudsige det endelige
beløb for en behandling, har EL opfordret regeringen til i
det mindste at indføre maksimumsgrænser for
egenbetaling af forskellige behandlingstyper, men dette var
regeringen desværre ikke indstillet på for
nærværende. Det efterlader således en risiko for,
at beløbet kan variere afhængigt af behandlingssted,
behandler, kompleksitet etc., hvilket i sidste ende medfører
ugennemsigtighed og uklarhed om størrelsen af en
egenbetaling og risiko for, at prisen for den samme behandling kan
variere fra region til region. Dette opfordrer EL fortsat
regeringen til at få løst, f.eks. ved at
indføre maksimumsgrænser.
EL frygter endvidere, at ugennemsigtigheden
og uklarheden kan afholde patienter fra at søge rettidig
lægebehandling på grund af risikoen for at blive
mødt med et ukendt betalingskrav. EL mener, at Danmark som
samfund har en opgave og forpligtelse til at hjælpe alle, der
har brug for behandling, og er bekymret for, at der med forslaget
og ministerens udsagn om, at ». . . hvis patienten ikke
ønsker at modtage behandling, kan patienten undlade at
opsøge behandling, da sundhedsfaglig behandling er et tilbud
til patienten« vil være patienter, der afholder sig fra
at søge rettidig lægehjælp.
EL finder også, at forslaget
pålægger sundhedspersonalet en byrdefuld og urimelig
opgave i forhold til information og vejledning om egenbetaling.
Selv om ministeren forudsætter, at betaling først
opkræves efterfølgende af administrativt personale,
forudser EL, at sundhedspersonalet forud for behandling bliver
nødt til at informere og vejlede patienten og forholde sig
til patientens eventuelle bekymring om egenbetaling, ikke mindst
for at iagttage de gældende regler om ansvar for den
sundhedsfaglige behandling og krav til informeret samtykke. EL
mener, at sundhedspersonalet i det danske sundhedsvæsen i
forvejen har rigeligt med opgaver, og mener ikke, at det er
rimeligt direkte eller indirekte også at pålægge
sundhedspersonalet at skulle forholde sig til
spørgsmål, vejledning og afklaring om egenbetaling. EL
så meget gerne, at sundhedspersonalet kunne fokusere deres
tid på reel sundhedsfaglig behandling af patienten, som de er
uddannet og ansat til. Desuden er det uklart, om forslaget
lægger op til, at der fremover skal være administrativt
personale til rådighed på behandlingssteder med henblik
på at vejlede om egenbetaling, således at dette
personale følgelig også skal indgå i
weekendarbejde, nattearbejde m.v. Det fremgår heller ikke
klart af ministerens svar, hvordan sundhedspersonalet skal forholde
sig, såfremt en patient afviser behandling på grund af
egenbetaling, selv om behandling normalvis ud fra sundhedsfaglige
vurderinger ville være iværksat f.eks. for at
undgå at forværre en tilstand eller
imødegå følgeskader, herunder om
sundhedspersonalet efterfølgende kan stilles til ansvar for
manglende behandling. EL opfordrer til, at ministeren klart og
utvetydigt redegør for reglerne for sundhedspersonalet,
således at der ikke efterfølgende opstår tvivl
om ansvar.
Det er lykkeligvis - på grund af
Danmarks konventionsmæssige forpligtigelser - lykkedes at
få en del patientgrupper undtaget fra forslaget, herunder
børn og gravide, men der er stadig en gruppe af borgere, der
kan risikere at skulle gøre sig økonomiske
overvejelser, før der påbegyndes en
akutbehandling.
Med forslaget vil borgere, som er blevet
familiesammenført i Danmark, men som endnu ikke er blevet
registreret i Folkeregisteret, ikke være undtaget fra
egenbetaling i denne procesperiode. Med forslaget er det
således den pågældende familiesammenførte
person, der skal bære risikoen i procesperioden, indtil
registreringen i CPR-registret har fundet sted. Det finder EL
både urimeligt og uforståeligt.
Desuden er EL overrasket over, at
regeringen ikke er indstillet på at undtage danskere, f.eks.
pensionister eller studerende, som af en eller anden grund er bosat
i et ikke-EU-land, fra kravet om egenbetaling. EL bemærker,
at der er tale om personer, som gennem en årrække
typisk har betalt kildeskat i Danmark og dermed været med til
at opretholde det danske sundhedsvæsen og
velfærdssamfund. EL finder det særdeles
uhensigtsmæssigt, uforståeligt og beklageligt, at disse
personer kan blive mødt med krav om egenbetaling for
behandling under deres ferie i hjemlandet.
EL må imidlertid konstatere, at
regeringen desværre ikke ønsker at ændre
ovenstående forhold, og derfor har EL stillet
ændringsforslag herom og håber, at regeringen,
Socialdemokratiet og Dansk Folkeparti vil genoverveje deres
stillingtagen hertil.
Med lovforslaget overlades en stor grad af
skønsbeføjelser og rimelighedsvurderinger til
regionerne og det enkelte sundhedspersonale til at vurdere, om man
i den enkelte, konkrete situation undtagelsesvis skal tilbyde
vederlagsfri behandling. Det efterlader igen en risiko for
forskellige skøn på de enkelte behandlingssteder og
regioner, og at der dermed er risiko for, at der vil opstå en
uens praksis i forhold til egenbetaling. Endvidere vil forslaget
påføre behandlingsstederne og regionerne en ekstra
administrativ byrde, bl.a. i forbindelse med afklaring af det
fornødne grundlag for egenbetaling og efterfølgende
opkrævning heraf. EL forudser, at de administrative byrder
vil opveje det forventede provenu ved forslaget.
Samlet set er det svært at se, at
forslaget reelt kommer til at give et økonomisk provenu, men
til gengæld vil forslaget utvivlsomt medføre
usikkerhed og uklarhed om og ugennemsigtighed i reglerne og praksis
for, hvornår og i hvilke situationer der reelt vil blive
opkrævet egenbetaling, og det kan hverken patienterne,
personalet eller regionerne være tjent med.
Alt i alt sætter EL
spørgsmålstegn ved den reelle effekt af forslaget og
frygter de åbenlyse negative konsekvenser forslaget vil
medføre - både for patienter og sundhedspersonalet. EL
kan bl.a. af disse grunde ikke støtte lovforslaget.
Socialistisk Folkeparti
Socialistisk Folkepartis medlemmer af
udvalget bemærker, at lighed i sundhed forudsætter fri
og lige adgang til sundhedsvæsnet for borgere, som bor i
Danmark. Det gælder naturligvis også nye borgere.
Forsinkelser i sagsbehandlingen af ansøgninger om asyl,
opholdstilladelse eller familiesammenføring skal ikke komme
disse borgere sundhedsmæssigt til skade. Det er ikke
afgørende, om andre styrelser reelt bærer
omkostningen. Det er alene afgørende, at borgere får
den fornødne hjælp, som der måtte være
behov for, på samme vilkår, som havde været
gældende, såfremt borgeren havde modtaget et
CPR-nummer.
4. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
Til § 1
Af et mindretal
(EL), tiltrådt af et mindretal
(ALT, SF og RV):
1) I
den under nr. 1 foreslåede
ændring af § 81, stk. 1,
ændres »stk. 2-5« til: »stk.
2-6«.
[Konsekvens af
ændringsforslag nr. 3]
2) I
den under nr. 2 foreslåede
ændring af § 81, stk. 2, 1.
pkt., ændres »stk. 3« til: »stk. 3
og 4«.
[Konsekvens af
ændringsforslag nr. 3]
3) I
nr. 3 indsættes efter det
foreslåede § 81, stk. 3, som nyt stykke:
»Stk. 01.
Tilflyttere, der har lovligt ophold i Danmark, og som afventer
bopælsregistrering, modtager vederlagsfri sygehusbehandling
efter § 80 i perioden fra meddelelse af opholdstilladelsen til
bopælsregistrering i Det Centrale Personregister.«
Stk. 3 og 4 bliver herefter stk. 5 og
6.
[Tilflyttere uden
bopælsregistrering i CPR undtages fra betalingskravet]
4) I
nr. 3 indsættes efter det
foreslåede § 81, stk. 3, som nyt stykke:
»Stk. 02.
Sygehusbehandling efter § 80 er vederlagsfri for personer, der
har haft bopæl i Danmark i sammenlagt 3 år eller
længere. Sygehusbehandling efter § 80 er ligeledes
vederlagsfri for EU-/EØS-borgere, i det omfang disse efter
EU-retten er berettigede hertil.«
Stk. 3 og 4 bliver herefter stk. 6 og
7.
[Personer, der tidligere har haft
bopæl i Danmark i 3 år, undtages fra betalingskravet.
]
5)
Efter nr. 5 indsættes som nyt nummer:
»01. I §
237 indsættes efter 2. pkt. som nyt punktum:
»Opholdsregionen afholder udgifter
til sygehusbehandling af en tilflytter, der har lovligt ophold i
Danmark, og som afventer bopælsregistrering, som den
pågældende modtager i perioden fra meddelelse af
opholdstilladelsen til bopælsregistrering i Det Centrale
Personregister.««
[Opholdsregionen afholder
udgifterne til sygehusbehandling af tilflyttere uden
bopælsregistrering i CPR]
6)
Efter nr. 5 indsættes som nyt nummer:
»02. I §
237 indsættes efter 2. pkt. som nyt punktum:
»Opholdsregionen afholder udgifter
til sygehusbehandling af personer, der har haft bopæl i
Danmark i sammenlagt 3 år eller
længere.««
[Opholdsregionen afholder
udgifterne til sygehusbehandling af personer, der har haft
bopæl Danmark i sammenlagt 3 år eller
længere]
Bemærkninger
Til nr. 1
Der er tale om en konsekvensændring,
som følge af at der med ændringsforslag nr. 3
foreslås indsat et nyt stk. 4 i sundhedslovens § 81.
Til nr. 2
Der er tale om en konsekvensændring,
som følge af at der med ændringsforslag nr. 3
foreslås indsat et nyt stk. 4 i sundhedslovens § 81.
Til nr. 3
Efter den gældende bestemmelse i
sundhedslovens § 81, stk. 2, 1. pkt., kan regionen
opkræve betaling af patienten for fortsat sygehusbehandling
efter sundhedslovens § 80, stk. 2.
I medfør af de i lovforslaget
foreslåede ændringer af sundhedslovens § 81
opkræver regionsrådet betaling af patienten for akut og
fortsat sygehusbehandling efter sundhedslovens § 80, dog
således, at sygehusbehandling efter sundhedslovens § 80,
stk. 1, er vederlagsfri for personer fra Færøerne og
Grønland.
Det fremgår af bemærkningerne
til lovforslaget, at der som udgangspunkt skal opkræves
betaling for både akut og fortsat sygehusbehandling for
behandling af turister og andre på kortvarigt ophold i
Danmark; personer på midlertidigt ophold uden
bopælsregistrering; tilflyttere, som afventer
bopælsregistrering i forbindelse med f.eks.
familiesammenføring, og personer, som er fraflyttet Danmark,
og som ikke længere er omfattet af dansk sygesikring. Det
foreslås at undtage tilflyttere, som har lovligt ophold i
Danmark, og som afventer bopælsregistrering, fra kravet om
betaling.
Reglerne for bopælsregistrering i Det
Centrale Personregister (CPR) er fastlagt i lov om Det Centrale
Personregister (CPR-loven), jf. lovbekendtgørelse nr. 646 af
2. juni 2017 med senere ændringer. Bopælsregistrering i
CPR ved tilflytning fra udlandet forudsætter, at vedkommendes
ophold her i landet skal vare over 3 måneder, jf. CPR-lovens
§ 16, stk. 1. Efter CPR-lovens § 16, stk. 5, kan kommunen
kun registrere en tilflytning, hvis vedkommende har bopæl
eller fast opholdssted her i landet, jf. CPR-lovens § 6, stk.
1 og 2, og desuden opfylder betingelserne i CPR-lovens § 17,
hvorefter ikkenordiske statsborgere enten har en opholdstilladelse
eller -bevis efter udlændingeloven eller forskrifter udstedt
i medfør heraf eller har en bekræftelse fra den
relevante udlændingemyndighed på, at de efter
udlændingelovgivningen er fritaget for opholdstilladelse
eller -bevis.
Den foreslåede undtagelse vil bl.a.
omfatte familiesammenførte personer, der ikke er
bopælsregistreret i Det Centrale Personregister i Danmark,
fra kravet om betaling for akut og fortsat sygehusbehandling efter
sundhedslovens § 80.
Udlændingelovens udgangspunkt er, at
en ansøgning om familiesammenføring skal indgives fra
udlandet. I visse tilfælde kan ansøgning om
familiesammenføring dog indgives her i landet, jf.
udlændingelovens § 9, stk. 25.
Hovedparten af de personer, der får
meddelt opholdstilladelse på baggrund af
familiesammenføring, ansøger herom fra udlandet og
har således ved indrejsen i Danmark dokumentation for lovligt
ophold her i landet. Sådanne personer vil således
allerede ved indrejsen kunne anmelde indrejse til kommunen med
henblik på kommunens stillingtagen til
bopælsregistrering i CPR på baggrund af tilflytning fra
udlandet. De personer, der først ansøger om
opholdstilladelse efter indrejsen, vil først kunne anmelde
indrejse til kommunen, når de har fået meddelt
opholdstilladelsen.
Det foreslås at indsætte et nyt
stk. 4 i § 81, hvorved tilflyttere, der har lovligt ophold i
Danmark, og som afventer bopælsregistrering, modtager
vederlagsfri sygehusbehandling efter § 80 i perioden fra
meddelelse af opholdstilladelsen til bopælsregistrering i Det
Centrale Personregister.
Det betyder, at udlændinge, som
f.eks. har fået tildelt opholdstilladelse på baggrund
af familiesammenføring, jf. udlændingelovens § 9
eller § 9 c, stk. 1, er undtaget fra betalingsforpligtelsen i
perioden fra tildeling af opholdstilladelsen, til vedkommende er
bopælsregistreret i CPR.
Til nr. 4
Efter den gældende bestemmelse i
sundhedslovens § 81, stk. 2, 1. pkt., kan regionen
opkræve betaling af patienten for fortsat sygehusbehandling
efter sundhedslovens § 80, stk. 2.
I medfør af de i forslaget
foreslåede ændringer af sundhedslovens § 81
opkræver regionsrådet betaling af patienten for akut og
fortsat sygehusbehandling efter sundhedslovens § 80, dog
således, at sygehusbehandling efter sundhedslovens § 80,
stk. 1, er vederlagsfri for personer fra Færøerne og
Grønland.
De i det fremsatte forslag foreslåede
ændringer af sundhedsloven medfører endvidere, at
eksempelvis danskere, som tidligere har haft bopæl i Danmark,
men som har bosat sig i et tredjeland, f.eks. under et studieophold
eller som pensionister, som udgangspunkt vil blive opkrævet
betaling for akut og fortsat sygehusbehandling, hvis de kortvarigt
opholder sig i Danmark, jf. ministerens svar på spm. 27 og
29.
Det er særdeles
uhensigtsmæssigt og urimeligt, at denne gruppe danske
statsborgere med forslaget som fremsat kan blive mødt med et
betalingskrav for akut og fortsat sygehusbehandling under deres
besøg i Danmark
Det foreslås derfor, at der
indsættes et nyt stk. 4 i § 81, hvorved personer, der
har haft bopæl i Danmark i sammenlagt 3 år eller
længere, undtages fra kravet om betaling for akut og fortsat
sygehusbehandling.
Ændringsforslaget medfører, at
danskere, som er født og opvokset i Danmark, og som f.eks. i
en periode tager på studieophold i et tredjeland, ikke vil
blive opkrævet betaling for akut og fortsat sygehusbehandling
i Danmark, hvis de opholder sig kortvarigt i Danmark. Det samme vil
være tilfældet for danskere, som har arbejdet i Danmark
i en årrække, men som tager bopæl i et
tredjeland, f.eks. danske pensionister, der ønsker at tage
bopæl i et tredjeland under deres otium.
Ændringsforslaget er formuleret
således, at det undtager alle personer, som har haft
bopæl i Danmark i sammenlagt 3 år eller længere.
Formuleringen har til hensigt at undgå eventuel
diskrimination i strid med Danmarks internationale forpligtelser.
Det er således også præciseret i
ændringsforslaget, at sygehusbehandling efter § 80
ligeledes er vederlagsfri for EU-/EØS-borgere, i det omfang
disse efter EU-retten er berettigede hertil. Det fremgår dog
også af bemærkningerne til forslaget, at EU-borgere i
forvejen har vid adgang til vederlagsfri behandling under et
midlertidigt ophold i Danmark.
Til nr. 5
Efter den gældende bestemmelse i
sundhedslovens § 237, 2. pkt., kan opholdsregionen afholde
udgifter til sygehusbehandling efter sundhedslovens § 80, stk.
2. Efter den i lovforslaget foreslåede ændring af
sundhedslovens § 237, 2. pkt., afholder opholdsregionen
udgifter til akut sygehusbehandling af personer fra
Færøerne og Grønland, jf. § 80, stk. 1,
jf. § 81, stk. 3.
I dag afholder Udlændingestyrelsen
visse sundhedsmæssige udgifter for personer, som er omfattet
af Udlændingestyrelsens forsørgelse, jf.
udlændingelovens § 42 a, stk. 1 (asylansøgere) og
stk. 2 (udlændinge uden lovligt ophold), jf. stk. 3 og 4.
Det foreslås at indsætte i
§ 273, 2. pkt., at opholdsregionen afholder udgifter til
sygehusbehandling efter § 80 af en tilflytter, der har lovligt
ophold i Danmark, og som afventer bopælsregistrering, som den
pågældende modtager i perioden fra meddelelse af
opholdstilladelsen til bopælsregistrering i Det Centrale
Personregister.
Det betyder eksempelvis, at opholdsregionen
afholder udgifter til akut og fortsat sygehusbehandling, som
personer, der har opholdstilladelse på baggrund af
familiesammenføring efter udlændingelovens § 9
eller § 9 c, stk. 1, modtager i perioden fra
opholdstilladelsen er meddelt, til vedkommende er
bopælsregistreret i CPR.
Til nr. 6
Efter den gældende bestemmelse i
sundhedslovens § 237, 2. pkt., kan opholdsregionen afholde
udgifter til sygehusbehandling efter sundhedslovens § 80, stk.
2. Efter den i forslaget foreslåede ændring af
sundhedslovens § 237, 2. pkt., afholder opholdsregionen
udgifter til akut sygehusbehandling af personer fra
Færøerne og Grønland, jf. § 80, stk. 1,
jf. § 81, stk. 3.
Det foreslås at indsætte i
§ 273, 2. pkt., at opholdsregionen også afholder
udgifter til sygehusbehandling efter § 80 af personer, der har
haft bopæl i Danmark i sammenlagt 3 år eller
længere.
5. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 15. november
2018 og var til 1. behandling den 23. november 2018. Lovforslaget
blev efter 1. behandling henvist til behandling i Sundheds- og
Ældreudvalget.
Oversigt over lovforslagets
sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse
med udvalgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på
Folketingets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 7
møder.
Høringssvar
Et udkast til lovforslaget har inden
fremsættelsen været sendt i høring, og
sundhedsministeren sendte den 24. august 2018 dette udkast til
udvalget, jf. Sundheds- og Ældreudvalgets alm. del - bilag
432 (folketingsåret 2017-18). Den 15. november 2018 sendte
sundhedsministeren høringssvarene og et høringsnotat
til udvalget.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 10
bilag på lovforslaget.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet
58 spørgsmål til sundhedsministeren til skriftlig
besvarelse, som ministeren har besvaret.
Liselott Blixt (DF) fmd. Karin Nødgaard (DF) Karina
Adsbøl (DF) Susanne Eilersen (DF) Jeppe Jakobsen (DF) Jan
Erik Messmann (DF) Jane Heitmann (V) Hans Christian Schmidt (V)
Hans Andersen (V) Martin Geertsen (V) Thomas Danielsen (V) Jacob
Jensen (V) Laura Lindahl (LA) May-Britt Kattrup (LA) Mette
Abildgaard (KF) Astrid Krag (S) Flemming Møller Mortensen
(S) Malte Larsen (S) Julie Skovsby (S) nfmd. Karin Gaardsted (S) Lea Wermelin
(S) Yildiz Akdogan (S) Peder Hvelplund (EL) Finn Sørensen
(EL) Pernille Schnoor (ALT) Torsten Gejl (ALT) Lotte Rod (RV)
Kirsten Normann Andersen (SF) Trine Torp (SF)
Inuit Ataqatigiit, Nunatta Qitornai,
Tjóðveldi og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer
i udvalget.
Socialdemokratiet (S) | 46 | |
Dansk Folkeparti (DF) | 37 | |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 34 | |
Enhedslisten (EL) | 14 | |
Liberal Alliance (LA) | 13 | |
Alternativet (ALT) | 10 | |
Radikale Venstre (RV) | 8 | |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 7 | |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 6 | |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 | |
Nunatta Qitornai (NQ) | 1 | |
Tjóðveldi (T) | 1 | |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 | |