Fremsat den 3. oktober 2018 af beskæftigelsesministeren (Troels Lund Poulsen)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om
Lønmodtagernes Garantifond
(Overdragelse af krav til
Lønmodtagernes Garantifond ved tvivl om
virksomhedsoverdragelse forud for konkurs m.v.)
§ 1
I lov om Lønmodtagernes Garantifond, jf.
lovbekendtgørelse nr. 686 af 20. juni 2011, som ændret
ved § 7 i lov nr. 1569 af 15. december 2015, § 10 i lov
nr. 1669 af 26. december 2017 og § 31 i lov nr. 58 af 30.
januar 2018, foretages følgende ændring:
1. I
§ 8 indsættes som stk. 2:
»Stk. 2. Lønmodtageren kan
overdrage krav, der omfattes af § 2, til Lønmodtagernes
Garantifond, når et sådant krav bestrides af
arbejdsgiver eller dennes bo under henvisning til, at der forud for
de situationer, der er nævnt i § 1, stk. 1, har fundet
en virksomhedsoverdragelse sted til
1) en offentlig
erhverver eller
2) en privat
erhverver, såfremt den private erhververs eventuelle
indfrielse af kravet er sikret gennem offentlig garanti.«
§ 2
Loven træder i kraft den 1. januar 2019.
§ 3
Loven gælder ikke for Færøerne
og Grønland, men loven kan ved kongelig anordning helt eller
delvis sættes i kraft for Grønland med de
ændringer, som de grønlandske forhold tilsiger.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
1. Indledning og baggrund
Nærværende lovforslag, der giver lønmodtagere
mulighed for at overdrage et krav til Lønmodtagernes
Garantifond i visse situationer, hvor der er tvivl om, hvorvidt der
har fundet en virksomhedsoverdragelse sted forud for en konkurs,
udspringer af den politiske aftale om forebyggelse af konkurser af
5. oktober 2017 mellem regeringen, Socialdemokratiet, Dansk
Folkeparti, Enhedslisten, Alternativet, Det Radikale Venstre og
Socialistisk Folkeparti. Ifølge aftalen skulle der ses
på mulighederne for, at Lønmodtagernes Garantifond
(LG) kan lægge ud for lønmodtagernes krav i de
tilfælde, hvor der er tvivl om, hvem der i sidste ende skal
betale - hvis et krav fx bestrides af arbejdsgivers bo.
Den nævnte politiske aftale om forebyggelse af konkurser
blev til på baggrund af et antal konkurser hos private
leverandører af hjemmehjælp, der har fundet sted i de
senere år. I forbindelse med sådanne konkurser er det
af boet efter en privat leverandør blevet gjort
gældende, at der har fundet en virksomhedsoverdragelse sted
til en kommune forud for konkursen, og at det derfor efter
virksomhedsoverdragelsesloven, er kommunen som erhverver, der
hæfter for lønmodtagertilgodehavender, der bestod
på overdragelsestidspunktet. Fra kommunernes side er det
blevet afvist, at der har fundet en virksomhedsoverdragelse sted
forud for konkursen, hvilket har betydet, at de
pågældende lønmodtagere hverken har kunnet
få deres tilgodehavende dækket af LG eller kommunen,
før det ved domstolene afgøres, om der har fundet en
virksomhedsoverdragelse sted forud for konkursen eller ej.
Regeringen er meget opmærksom på, at offentlige
ordregivere kan stå i en vanskelig situation, hvis en privat
leverandør går konkurs eller er ved at gå
konkurs. Dette skyldes blandt andet, at der i mange tilfælde
gælder en pligt til at sikre løbende ydelser for ikke
mindst kommuner og regioner. Den politiske aftale af 5. oktober
2017 indeholder flere initiativer, der skal gøre det lettere
for offentlige ordregivere at håndtere sådanne
situationer, og regeringen lægger vægt på, at
disse initiativer føres ud i livet.
2. Lovforslagets hovedpunkter
2.1. Gældende ret
Efter lov om Lønmodtagernes Garantifond er der ikke
mulighed for, at LG kan lægge ud for
lønmodtagertilgodehavender. Det fremgår af lovens
§ 8, at hvis lønmodtageren overdrager de i § 2
nævnte krav, bortfalder adgangen til at opnå betaling
fra fonden, medmindre overdragelsen sker til vedkommende
lønmodtager- eller arbejdsgiverorganisation eller til
vedkommende statsanerkendte arbejdsløshedskasse. Efter
gældende ret er det således allerede muligt for
lønmodtagere at overdrage et krav, men dette vil dog kun
ske, hvis en organisation eller A-kasse som nævnt indvilliger
heri. De krav, der er nævnt i § 2 er krav på
løn og andet vederlag, erstatning for afbrydelse af
ansættelsesforholdet, godtgørelse i forbindelse med
opsigelse eller afbrydelse af arbejdsforholdet samt
feriegodtgørelse.
2.2. Beskæftigelsesministeriets overvejelser og den
foreslåede ordning
Formålet med lovforslaget er, at en lønmodtager kan
overdrage sit krav til LG i de tilfælde, hvor et
lønmodtagerkrav bestrides af en arbejdsgiver eller dennes bo
under henvisning til, at der har fundet en virksomhedsoverdragelse
sted til en offentlig erhverver forud for de situationer, der er
beskrevet i lovens § 1, stk. 1, nr. 1-4. Det drejer sig om
tilfælde, hvor arbejdsgiver går konkurs, ved
arbejdsgivers rekonstruktionsbehandling, i visse tilfælde ved
arbejdsgivers død samt i tilfælde, hvor virksomheden
ophører uden at arbejdsgiver kan betale kravet. Det betyder,
at lønmodtagerne hurtigt kan få udbetalt deres
tilgodehavende i stedet for at skulle afvente en afklaring af, hvem
der i sidste ende skal betale tilgodehavendet.
Hvis det fastslås, at der ikke har fundet en
virksomhedsoverdragelse sted forud for de i § 1, stk. 1, nr.
1-4, angivne situationer, vil det være LG, som under alle
omstændigheder skal betale
lønmodtagertilgodehavendet.
Hvis det derimod fastslås, at der har fundet en
virksomhedsoverdragelse som nævnt sted, er det den offentlige
erhverver, som skal udrede tilgodehavendet, og LG kan få
dækket kravet, som LG har overtaget fra lønmodtageren,
af den offentlige erhverver.
Med forslaget om, at lønmodtagere får mulighed for
at overdrage et krav på løntilgodehavender m.v. til LG
i tilfælde, hvor et lønmodtagerkrav bestrides af en
arbejdsgiver eller dennes bo under henvisning til, at der har
fundet en virksomhedsoverdragelse sted til en offentlig erhverver
forud for de situationer, der er beskrevet i lovens § 1, stk.
1, nr. 1-4, sikres lønmodtagere på den ene side adgang
til at få et tilgodehavende udbetalt hurtigt, mens det
på den anden side sikres, at LG ikke kommer til at
hæfte for beløb, som LG ikke i øvrigt skulle
have betalt.
Bortset fra de administrative omkostninger, som
lovændringen vil påføre LG, og som vurderes at
være beskedne, vil bidragene til LG, som betales af private
arbejdsgivere, ikke blive forhøjet som følge af
nærværende lovforslag. Dette er baggrunden for, at
muligheden for at overdrage et krav til LG alene foreslås
indført i situationer, hvor kravet bestrides med
virksomhedsoverdragelse som begrundelse, og hvor det offentlige er
garantistiller eller hævdes at være erhverver. En
bredere adgang til overdragelse af lønmodtagerkrav til LG
ville indebære risiko for, at LG kunne komme til at
hæfte for beløb, som LG ikke i øvrigt skulle
have betalt, hvilket ville kunne medføre forhøjelse
af arbejdsgivernes bidrag.
At der er tale om en snæver, målrettet bestemmelse
indebærer, at der ikke ses at være grundlag for at
ændre den gældende § 8, idet der fortsat vil kunne
være situationer, hvor det er hensigtsmæssigt, at en
lønmodtager- eller arbejdsgiverorganisation eller en
statsanerkendt arbejdsløshedskasse har mulighed for at
overtage et lønmodtagerkrav. Det er sandsynligt, at
lønmodtagerne vil ønske at overdrage et krav til LG i
de beskrevne tilfælde, hvor der hævdes at være
sket virksomhedsoverdragelse, men ellers vil den ændring, der
foreslås, ikke påvirke anvendelsen af den
gældende § 8 eller de øvrige bestemmelser i
LG-loven. Er et lønmodtagerkrav overdraget helt eller
delvist i henhold til § 8, stk. 1, vil der ikke kunne finde
overdragelse til LG sted, uanset omfanget af transporthavers
dækning.
Det krav, der kan overdrages til LG, kan ikke gå ud over,
hvad LG skulle dække, hvis der ikke havde været tvivl
om, hvorvidt der har fundet en virksomhedsoverdragelse sted eller
ej. Det indebærer, at LG skal foretage en sædvanlig
prøvelse, kan stille krav om samme dokumentation og
udbetaler forfaldne krav på samme måde til
lønmodtager, som i andre tilfælde, hvor LG
dækker lønmodtagertilgodehavender i forbindelse med fx
en konkurs. LG skal dog ikke dække
lønmodtagertilgodehavender, som LG ikke, jf. også
lovens § 6, med sikkerhed vil kunne opkræve hos
erhverver. Det vil således primært være
lønmodtagertilgodehavender, der hidrører fra perioden
inden konkursdekretets afsigelse, som LG lægger ud for. I det
hele taget er det hensigten, at LG's hidtidige praksis i forhold
til lovens § 6 kan opretholdes, ligesom der skal finde en
formel prøvelse og afvisning af lønmodtagers krav
sted, før der er grundlag for overdragelse af kravet til
LG.
Med hensyn til de skattemæssige forhold bemærkes, at
ved udbetaling til lønmodtager vil LG i henhold til
kildeskattelovens § 83, stk. 1, tilbageholde A-skat og
AM-bidrag og foretage indberetning heraf til eIndkomst. I de
tilfælde hvor det fastslås, at der har fundet en
virksomhedsoverdragelse sted forud for de situationer, der er
beskrevet i lovens § 1, stk. 1, er det erhverver, der skal
udrede tilgodehavendet og dække LG's krav, og det er
erhverver, der skal betale den af LG beregnede A-skat og AM-bidrag.
LG skal derfor foretage en korrigerende indberetning, der
overfører de tidligere indberetninger for de overtagne
lønmodtagere til erhverver. Korrektionen vil danne grundlag
for Skattestyrelsens opkrævning af erhverver. Korrektionen
vil ikke medføre ændringer i den for de berørte
lønmodtagere beregnede A-skat og AM-bidrag.
Det har indgået i overvejelserne bag dette lovforslag, at
der på et senere tidspunkt vil kunne være behov for at
se på, om der er grundlag for at gå videre end det, der
her foreslås. Imidlertid er det nærliggende at
følge udviklingen på området i en periode, inden
der tages stilling til, om der er brug for yderligere tiltag.
3. Økonomiske konsekvenser og
implementeringskonsekvenser for det offentlige
Lovforslaget vurderes ikke at have økonomiske og
administrative konsekvenser eller implementeringskonsekvenser for
det offentlige.
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for
erhvervslivet m.v.
Vedtagelse af lovforslaget vurderes ikke at have
økonomiske eller administrative konsekvenser for
erhvervslivet generelt. Beskæftigelsesministeriet har bedt
Arbejdsmarkedets Tillægspension (ATP), der står for
administrationen af LG, om at vurdere de administrative
omkostninger for ATP som følge af den foreslåede
lovændring. ATP anfører, at de estimerede
administrative konsekvenser for ATP, der er angivet i det
følgende, er baseret på en række centrale
forudsætninger for opgavevaretagelsen.
Lovforslaget forventes at træde i kraft den 1. januar
2019. Da det er hensigten, at lønmodtagere fra konkurser
før den 1. januar 2019, som ikke allerede har fået
dækket deres tilgodehavender (og som i øvrigt opfylder
betingelserne) også vil kunne overdrage deres krav til LG,
har ATP i estimatet for udgifter i 2019 lagt til grund, at der -
udover de forventede løbende sager årligt - kan
være op til 350 lønmodtagere fra konkurser før
d. 1. januar 2019, som vil overdrage deres krav til LG. Hvis
lønmodtagerne allerede har fået dækket deres
krav andetsteds, vil denne udgift bortfalde.
ATP har på den baggrund udarbejdet et estimat for
implementeringsomkostningerne forbundet med ændring af lov om
Lønmodtagernes Garantifond, jf. tabel 1. ATP bemærker,
at estimaterne er forbundet med usikkerhed.
Det skønnes, at implementeringsomkostningerne samlet
beløber sig til ca. 0,6-0,8 mio. kr. ekskl. moms.
Implementeringsomkostningerne er fordelt på 2018 og 2019,
således at interne instrukser, breve mv. tilrettes inden
lovens ikrafttrædelse den 1. januar 2019. En del af
udgifterne til systemudvikling vurderes at skulle afholdes i 2019,
idet det forventes, at muligheden for systemmæssig
opkrævning fra erhverver efter en afsluttet retssag,
først implementeres endeligt i 2019.
| Tabel 1: Oversigt over
estimerede udviklingsomkostninger som følge af forslag til
Lov om ændring af lov om Lønmodtagernes
Garantifond | | | | | Implementeringsomkostninger, mio.kr.
ekskl. moms, PL 2018 | 2018 | 2019 | Implementeringsomkostninger i alt | Systemændringer,
tilpasning af interne instrukser mv., interne omkostninger,
ATP | 0,4-0,5 | 0,2-0,3 | 0,6-0,8 |
|
ATP har endvidere udarbejdet et estimat for de løbende
administrative omkostninger til håndtering af den
løbende drift forbundet med ændring af lov om
Lønmodtagernes Garantifond, jf. tabel 2. ATP bemærker,
at estimaterne er forbundet med usikkerhed.
De løbende administrative omkostninger vedrører
primært intern juridisk afklaring mhp. sagsanlæg mod
offentlig erhverver eller bo, samt advokatsalær for afklaring
og førelse af sag i én instans. Derudover
følger de administrative omkostninger af ekstra udbetalinger
til lønmodtagere samt efterfølgende opkrævning
fra erhverver i de sager, hvor det fastslås, at der har
fundet virksomhedsoverdragelse sted.
Samlet set estimeres de løbende driftsomkostninger til
4,7-6 mio. kr. ekskl. moms. Heraf udgør udgifter til
administration omkring 0,7-0,8 mio. kr. ekskl. moms og direkte
udgifter til ekstern advokatbistand ca. 4-5,2 mio. kr. ekskl.
moms.
De samlede løbende omkostninger i det første
år vurderes at være en smule lavere. Beregningen af
ATP's omkostninger er baseret på, at forløbet med
afklaring om eventuel virksomhedsoverdragelse og retssag tager ca.
2 år. Omkostningerne det første år efter
forslagets ikrafttrædelse vil derfor være lavere end de
efterfølgende år.
Omkostningerne for 2019 er desuden baseret på, at LG,
udover at afholde udgifter for nye sager med potentiel
virksomhedsoverdragelse i 2019, også vil skulle afholde
udgifter til udlæg og opkrævning fra erhverver i
konkurser fra før den 1. januar 2019. ATP's interne
driftsomkostninger forventes derfor at være højere i
2019 end i de efterfølgende år.
| Tabel 2: Oversigt over
driftsomkostninger 2019 og fremefter, som følge af forslag
til Lov om ændring af lov om Lønmodtagernes
Garantifond | | | | | Driftsomkostninger,
mio. kr. ekskl. moms, PL
2018 | 2019 | 2020 | 2021 og fremefter | ATP kundedrift,
IT-drift og juridisk sagsbehandling | 0,9-1 | 0,7-0,8 | 0,7-0,8 | Eksternt
advokatsalær | 1,4-1,8 | 4-5,2 | 4-5,2 | Driftsomkostninger i
alt | 2,3-2,8 | 4,7-6 | 4,7-6 |
|
Endelig bemærker ATP, at LG som følge af
lovforslaget skal lægge ud for lønmodtagernes krav i
flere sager. Dette har konsekvenser for LG's likviditet. Der skal
tages højde for dette ved fastsættelse af LG's bidrag
fra 2019 og frem.
5. Administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget har ikke administrative konsekvenser for
borgerne.
6. Miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen miljømæssige
konsekvenser.
7. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget har ikke konsekvenser i forhold til EU-retten.
Insolvensdirektivet (Direktiv 2008/94/EF), der er implementeret ved
lov om Lønmodtagernes Garantifond, indeholder ikke
bestemmelser om, hvornår tilgodehavender senest skal
udbetales til lønmodtagere. Forslaget om, at
lønmodtagere får mulighed for at overdrage krav til
LG, har således ikke nogen direkte relation til de i
direktivet indeholdte rettigheder. Det bemærkes i
forlængelse heraf, at insolvensdirektivet ikke er til hinder
for, at der i medlemsstaterne indføres bestemmelser, som er
mere gunstige for arbejdstagerne, jf. direktivets artikel 11.
8. Hørte myndigheder og organisationer
m.v.
Et udkast til lovforslag har i perioden fra den 9. juli 2018 til
den 27. august 2018 været sendt i høring hos
følgende myndigheder og organisationer: KL, Danske Regioner,
Dansk Arbejdsgiverforening, Finanssektorens Arbejdsgiverforening,
Kristelig Arbejdsgiverforening, Landsorganisationen i Danmark, FTF,
Akademikerne, Kristelig Fagbevægelse, Lederne,
Centralorganisationernes Fællesudvalg, Kommunale
Tjenestemænd og Overenskomstansatte. Derudover har forslaget
været sendt i høring hos Advokatrådet, Den
danske Dommerforening, Dommerfuldmægtigforeningen,
Østre Landsret, Vestre Landsret, Sø- og Handelsretten
samt ATP.
| | 9. Sammenfattende skema | | | | | Positive konsekvenser /
mindreudgifter (Hvis ja, angiv omfang) | Negative konsekvenser / merudgifter (Hvis ja, Angiv omfang) | Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen | Implementeringskonsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Begrænsede, jf. det ovenfor gengivne
estimat fra ATP. | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Begrænsede, jf. det ovenfor gengivne
estimat fra ATP. | Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen | Miljømæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen | Forholdet til EU-retten | Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter. | Er i strid med de fem principper for
implementering af erhvervsrettet EU-regulering/Går videre end
minimumskrav i EU-regulering (sæt X) | Ja | Nej X |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til §
1
Det følger af § 8 i den gældende lov, at
adgangen til at opnå betaling fra Lønmodtagernes
Garantifond (LG) bortfalder, medmindre lønmodtagerkrav
overdrages til vedkommende lønmodtager- eller
arbejdsgiverorganisation eller til vedkommende statsanerkendte
arbejdsløshedskasse. Lønmodtagere har således
ikke mulighed for at overdrage deres tilgodehavende, hvis
nævnte organisationer eller arbejdsløshedskasse ikke
overtager de pågældende krav.
Det foreslås i et nyt § 8, stk. 2, at
lønmodtagere får mulighed for at overdrage et krav
på løntilgodehavender mv., jf. lovens § 2, til
LG, når et sådant krav bestrides af arbejdsgiver eller
dennes bo under henvisning til, at der forud for de situationer,
der er nævnt i § 1, stk. 1, har fundet en
virksomhedsoverdragelse sted til en offentlig erhverver eller til
en privat erhverver, der dækkes af en offentlig garanti. De
situationer, der er nævnt i § 1, stk. 1, er
arbejdsgiverens konkurs, visse situationer ved arbejdsgiverens
død, ved virksomhedsophør uden at arbejdsgiver er i
stand til at betale kravet eller under arbejdsgiverens
rekonstruktionsbehandling. Herved sikres det, at
lønmodtagere i sådanne situationer ikke behøver
at afvente en afgørelse af, om der har fundet en
virksomhedsoverdragelse som nævnt sted, men kan få
dækning for krav, som omfattes af § 2, hurtigt.
Henvisningen til krav, som omfattes af § 2,
indebærer, at LG overtager krav, som man i henhold til §
2 umiddelbart skulle dække, hvis kravet ikke blev bestridt af
arbejdsgiver eller dennes bo under henvisning til, at der forud for
de situationer, der er nævnt i § 1, stk. 1, nr. 1-4, har
fundet en virksomhedsoverdragelse som beskrevet sted. Krav, som
ikke omfattes af § 2, omfattes derimod ikke af den
foreslåede bestemmelse, da bestemmelsen skal anvendes uden
risiko for, at LG lider tab som følge af overtagelsen af et
lønmodtagerkrav. Det kan f.eks. være krav, som
bestrides af arbejdsgiver eller dennes bo under henvisning til, at
lønmodtageren er nærtstående til arbejdsgiver og
kravet derfor ikke bør tages til følge.
Lønmodtagernes overdragelse af krav til LG er således
betinget af, at der enten er tale om et krav, som LG under alle
omstændigheder skulle dække, eller et krav, som LG uden
videre kan få dækket af en offentlig erhverver eller
garantistiller, hvis det fastslås, at der har fundet en
virksomhedsoverdragelse sted forud for en situation, der er
nævnt i § 1, stk. 1, nr. 1-4. Lønmodtagerkrav
skal ikke overtages af LG, hvis der kan være tale om
virksomhedsoverdragelse til en privat erhverver, og hvis der ikke
er en offentlig garanti for kravet, som LG umiddelbart kan anvende
til at få kravet dækket af offentlige midler. En
offentlig garanti som nævnt skal således være
ubetinget og gælde alle de krav, som lønmodtager ved
virksomhedsoverdragelse kan rette mod erhverver.
Hvis LG afviser at overtage et krav under henvisning til, at
kravet fx ikke omfattes af lovens § 2 eller at en eventuel
offentlig garanti ikke giver fuld og umiddelbar sikkerhed for
kravet, kan lønmodtageren søge kravet fastslået
ved domstolene, jf. også lovens § 6.
Til §
2
Det foreslås, at loven træder i kraft den 1. januar
2019. Dette indebærer, at lønmodtagere fra den 1.
januar 2019 vil kunne overdrage krav til LG, hvis betingelserne
herfor i øvrigt er opfyldt. Lønmodtagere, som har
krav fra konkurser før den 1. januar 2019, som ikke allerede
har fået dækket deres tilgodehavender og som i
øvrigt opfylder betingelserne, vil også kunne
overdrage deres krav til LG. Krav, der er opstået inden den
1. januar 2019, og som lønmodtagere har ved lovens
ikrafttræden, vil kunne overdrages til LG, mens krav, som i
medfør af den gældende lovs § 8 er overdraget af
lønmodtageren til vedkommende lønmodtager- eller
arbejdsgiverorganisation eller vedkommende statsanerkendte
arbejdsløshedskasse forud for den 1. januar 2019, derimod
ikke berøres af den her foreslåede lovændring,
da kravet allerede er overdraget af lønmodtager.
Til §
3
Det følger af § 15 i lov om Lønmodtagernes
Garantifond, at loven ikke gælder for Færøerne
og Grønland, men ved kgl. anordning kan sættes i kraft
for Grønland med de afvigelser, som de særlige
grønlandske forhold tilsiger. Det foreslås derfor, at
loven ikke skal gælde for Færøerne og
Grønland, men loven kan ved kongelig anordning helt eller
delvis sættes i kraft for Grønland med de
ændringer, som de grønlandske forhold tilsiger.