Betænkning afgivet af
Beskæftigelsesudvalget den 23. januar 2019
1. Ændringsforslag
Beskæftigelsesministeren har stillet
3 ændringsforslag til lovforslaget.
2. Indstillinger
Udvalget
indstiller lovforslaget til vedtagelse
med de stillede ændringsforslag.
Inuit Ataqatigiit, Nunatta Qitornai,
Tjóðveldi og Javnaðarflokkurin havde ved
betænkningsafgivelsen ikke medlemmer i udvalget og dermed
ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske
bemærkninger i betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
3. Politiske bemærkninger
Udvalget har noteret, at
beskæftigelsesministeren og udvalget har drøftet en
række aspekter af konkurser og virksomhedsoverdragelser,
herunder særligt på hjemmeplejeområdet.
Som retsstillingen er i dag, kan en kommune
efter afsigelse af konkursdekretet godt ansætte en eller
flere af medarbejderne fra et konkursramt plejefirma, uden at det
betyder, at der har fundet en virksomhedsoverdragelse sted inden
afsigelse af konkursdekretet.
I lyset af Kærkommendommen afsagt den
23. november 2018 ser udvalget et behov for at få yderligere
belyst, hvilke forpligtelser en kommune ifalder, hvis den
ansætter medarbejdere fra en konkursramt virksomhed, inden
konkursdekretet er afsagt.
Beskæftigelsesministeren oversender i
den forbindelse snarest notater til udvalget om de
tidsmæssige forhold omkring konkursbehandling og om
Kærkommendommens betydning for kommunernes retsstilling og
vejledningen herom. Det sidstnævnte gælder navnlig de
muligheder og problemer, der kan være ved at genansætte
medarbejdere, der har været ansat i en konkursramt virksomhed
i en virksomhed, som helt eller delvis viderefører
driften.
Endelig er der enighed om at følge
udviklingen omkring konkurser og virksomhedsoverdragelse også
på det private arbejdsmarked med henblik på at overveje
en lignende ordning som den i lovforslaget omhandlede for hele det
danske arbejdsmarked.
4. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
Til § 1
Af beskæftigelsesministeren,
tiltrådt af udvalget:
1) I
det under nr. 1 foreslåede § 8, stk. 2, indsættes efter
»bestrides af«: »Lønmodtagernes
Garantifond,«.
[Udvidelse, så der også
kan ske overdragelse af krav efter prøvelse alene ved
Lønmodtagernes Garantifond]
2)
Efter det under nr. 1 foreslåede §
8, stk. 2, indsættes som stk.
3:
»Stk. 3.
Overdragelse af krav til Lønmodtagernes Garantifond kan
finde sted, selv om der i henhold til stk. 1 er sket overdragelse
til vedkommende lønmodtager- eller arbejdsgiverorganisation
eller til vedkommende statsanerkendte
arbejdsløshedskasse.«
[Udvidelse, så krav, der helt
eller delvis er overdraget, også kan overdrages til
Lønmodtagernes Garantifond]
Til § 2
3)
Datoen »1. januar« ændres til: »1.
marts«.
[Udskydelse af lovens
ikrafttræden]
Bemærkninger
Til nr. 1
Det foreslås, at forslaget om
ændring af lov om Lønmodtagernes Garantifond udvides,
så der også kan overdrages lønmodtagerkrav til
Lønmodtagernes Garantifond i de tilfælde, hvor
Lønmodtagernes Garantifond foretager en prøvelse af
lønmodtagerkravet og finder, at der forud for de
situationer, der er nævnt i § 1, stk. 1, har fundet en
virksomhedsoverdragelse sted til en offentlig erhverver eller en
privat erhverver, der er dækket af en offentlig garanti.
Lønmodtagernes Garantifond foretager denne prøvelse
hurtigst muligt. Et krav vil således også kunne
overdrages til Lønmodtagernes Garantifond, hvis der ikke
foretages eller endnu ikke er blevet foretaget en prøvelse
af lønmodtagerkravet af arbejdsgiver eller dennes bo. Det
betyder, at krav om dækning af løn m.v. også kan
overdrages til Lønmodtagernes Garantifond, hvor det ikke er
fastslået, om der er midler i boet ud over det, der går
til behandling af konkursboet, eller hvor der er usikkerhed om,
hvorvidt der er tilstrækkelige midler i boet til
dækning af lønmodtagerkrav.
ATP, der administrerer
Lønmodtagernes Garantifond, vurderer, at en sådan
udvidelse vil betyde, at omkring det dobbelte antal
lønmodtagere i forhold til, hvad der lå i det
oprindelige forslag om ændring af lov om
Lønmodtagernes Garantifond, vil få gavn af
lovændringen. Det vurderes også, at
driftsomkostningerne som følge af udvidelsen vil blive
omtrent fordoblet, og at likviditeten i Lønmodtagernes
Garantifond vil blive påvirket. Skulle der opstå en
situation, hvor fonden periodisk ikke har positiv likviditet, vil
Lønmodtagernes Garantifond i givet fald kunne optage kredit.
ATP bemærker, at ovenstående estimat på grund af
sagernes karakter og omfang er forbundet med væsentlig
usikkerhed.
Til nr. 2
Det foreslås, at der indsættes
et nyt stk. 3 i § 8 i lov om Lønmodtagernes
Garantifond, så det fremgår, at overdragelse af krav
til en lønmodtager- eller arbejdsgiverorganisation eller til
en statsanerkendt arbejdsløshedskasse, jf. den
gældende § 8, ikke betyder, at et krav ikke kan
overdrages til Lønmodtagernes Garantifond.
Lønmodtagernes Garantifond skal således lægge ud
for lønmodtagerkrav, jf. det foreslåede stk. 2, selv
om et krav allerede helt eller delvis er overdraget.
ATP vurderer, at dette vil påvirke
likviditeten i Lønmodtagernes Garantifond, men der vil
samtidig være tale om en regelforenkling, så det
estimat vedrørende omkostninger, der fremgår af det
oprindelige lovforslag, fastholdes. Det er ikke muligt at sige
præcis, hvor mange lønmodtagere der vil få gavn
af denne ændring.
Til nr. 3
Det foreslås, at ændringerne,
som foreslås med lovforslag nr. L 11, træder i kraft
den 1. marts 2019. I det oprindelige lovforslag var der forslag om
ikrafttræden den 1. januar 2019, men som følge af at
folketingsbehandlingen af lovforslaget har måttet
forlænges, foreslås den 1. marts 2019 som ændret
ikrafttrædelsesdato.
5. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 3. oktober
2018 og var til 1. behandling den 23. oktober 2018. Lovforslaget
blev efter 1. behandling henvist til behandling i
Beskæftigelsesudvalget.
Oversigt over lovforslagets
sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse
med udvalgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på
Folketingets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 3
møder.
Høringssvar
Et udkast til lovforslaget har inden
fremsættelsen været sendt i høring, og
beskæftigelsesministeren sendte den 3. juli 2018 dette udkast
til udvalget, jf. BEU alm. del - bilag 414 (folketingsåret
2017-18). Den 3. oktober 2018 sendte beskæftigelsesministeren
høringssvarene og et høringsnotat til udvalget.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 9 bilag
på lovforslaget.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har under udvalgsarbejdet modtaget
1 skriftlig henvendelse om lovforslaget.
Deputationer
Udvalget har under udvalgsarbejdet modtaget
1 deputation, der har redegjort for sin holding til
lovforslaget.
Samråd
Udvalget har stillet 5
spørgsmål til beskæftigelsesministeren til
mundtlig besvarelse, som denne har besvaret i et åbent
samråd i udvalget den 5. december 2018.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet
8 spørgsmål til beskæftigelsesministeren til
skriftlig besvarelse, som ministeren har besvaret.
Bent Bøgsted (DF) fmd. Jens Henrik Thulesen Dahl (DF)
Claus Kvist Hansen (DF) Karina Adsbøl (DF) Marlene
Harpsøe (DF) Jeppe Jakobsen (DF) Hans Andersen (V) Peter
Juel-Jensen (V) Louise Schack Elholm (V) Carl Holst (V) Anni
Matthiesen (V) Martin Geertsen (V) Joachim B. Olsen (LA) Laura
Lindahl (LA) Erik Lund (KF) Ane Halsboe-Jørgensen (S) Bjarne
Laustsen (S) nfmd. Mattias
Tesfaye (S) Leif Lahn Jensen (S) Lennart Damsbo-Andersen (S)
Pernille Rosenkrantz-Theil (S) Jan Johansen (S) Henning Hyllested
(EL) Christian Juhl (EL) Finn Sørensen (EL) Julius
Graakjær Grantzau (ALT) Torsten Gejl (ALT) Rasmus Helveg
Petersen (RV) Karsten Hønge (SF)
Inuit Ataqatigiit, Nunatta Qitornai,
Tjóðveldi og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer
i udvalget.
Socialdemokratiet (S) | 46 | |
Dansk Folkeparti (DF) | 37 | |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 34 | |
Enhedslisten (EL) | 14 | |
Liberal Alliance (LA) | 13 | |
Alternativet (ALT) | 10 | |
Radikale Venstre (RV) | 8 | |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 7 | |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 6 | |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 | |
Nunatta Qitornai (NQ) | 1 | |
Tjóðveldi (T) | 1 | |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 | |